Dat stuk vermengt wetenschap met opinie. Daar is niks mis mee. Maar het scheidt het niet. Er worden zo maar wat aannames en natte vingerwerk doorheen gestopt.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nou nee, als jij eens zou leren lezen, ipv ieder stuk weg te zetten als fascistische haatpraat, dan zouden we nog eens erg komen.
Maar het het vinden van een nieuwe onderklasse buiten de landsgrens om goedkoop spullen in elkaar te zetten is op zich geen economische groei. Indirect wel, maar het is een ander proces.quote:Op maandag 28 juni 2010 13:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Over de technologische vooruitgang zijn we het eens. Maar vergeet ook niet dat de wereld veel kleiner is geworden, waardoor Aziaten en Afrikanen ons nu van goedkope kleding en schoenen voorzien (daar werd vroeger door een middenklasse gezin met kinderen een fortuin aan uitgegeven). Ik kocht laatst bij Walmart een (kwaliteits)shirt van $3. Made in Jordan. Aan voedsel besteden we veel minder dan 40 jaar geleden.
Och, als je de pech van de één met zijn allen draagt dan valt die een stuk lichter uit, financieel. Maar een ijzeren long was ook niet goedkoop. Natuurlijk zijn er enorme sprongen gemaakt, maar een boel behandelingen zijn natuurlijk ook goedkoper geworden. Er wordt meer behandeld en mensen worden ouder, maar ik vraag me af of er wel zoveel meer mensen in de zorg werken.quote:Wat betreft gezondheidszorg zijn we het ook eens, die is duurder, maar verder kun je de vergelijking met 40 jaar geleden eigenlijk niet maken! Vroeger was een arts een soort van medicijnman, die met beperkte instrumenten en kennis diagnose stelde, waar de patient naar luisterde. Als je ziet wat er sinds die tijd alleen al op het gebied van medische beeldvormende technieken bij is gekomen, dat is een ware revolutie! Vroeger ging je met een beetje ziekte gewoon dood. Nu weten we al in een vroeg stadium wat er aan de hand is, en kunnen we mensen in een vroeg stadium behandelen, waardoor het lichaam niet al te zeer wordt aangetast. Ik zit zelf in de ooghoek, en de vooruitgang die daar geboekt is, helpt miljoenen mensen - ook hen die een kleine beurs hebben - om hun zicht tot op hele late leeftijd te houden. Vroeger zouden die mensen op 70 jarige leeftijd gewoon "blind" zijn geweest, veroordeeld tot het zitten achter geraniums. Nu kunnen die mensen nog gewoon autorijden. Van mij mag dat best wat kosten, maar laat de mensen daar dan ook zelf voor betalen, ipv dat ze de rekening doorschuiven naar de overheid.
Dat klopt, maar ik mis nog steeds een heel groot deel van de economische groei die niet terugkomt in de welvaartsgroei, want vrije tijd is welvaart, en die is ongeveer gehalveerd. Waar is al dat geld van de verdubbelde werktijd gebleven?quote:Huizen: zijn nu veel te duur! Maar dat komt doordat - zoals ze in het artikel ook stellen - de overheid zo graag wil helpen, bijv. met een HRA, en "vergeet" om genoeg nieuwbouw toe te staan, waardoor huizenprijzen de pan uit reizen. Is nergens voor nodig, maar ik geef de overheid daar de schuld van.
Heb je wel eens documentaires van Mark & Olly gezien? Sommige inboorlingen zitten idd niet op ontwikkeling te wachten, en leven een ideaal leven. Maar er zijn daar ook mensen die inzien dat het hebben van electrisch licht, een constante aanvoer van voedsel (geen honger!) en toegang tot medische zorg geen verkeerd idee is. Die wagen zich dan aan een avontuur in de (verwesterde) wereld. Niet altijd met succes overigens.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mensen in dit soort landen zijn echt niet beter af. Komt mede doordat hun een levenswijze wordt opgedrongen door arrogante westerlingen die het beter weten dan hun. En zelfs naar westerse maatstaven gemeten is hun welvaartsstijging minimaal.
Ik neem echt afstand van dat soort arrogante verheven taalquote:Op maandag 28 juni 2010 14:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb je wel eens documentaires van Mark & Olly gezien? Sommige inboorlingen zitten idd niet op ontwikkeling te wachten, en leven een ideaal leven. Maar er zijn daar ook mensen die inzien dat het hebben van electrisch licht, een constante aanvoer van voedsel (geen honger!) en toegang tot medische zorg geen verkeerd idee is. Die wagen zich dan aan een avontuur in de (verwesterde) wereld. Niet altijd met succes overigens.
In duurdere huizen! Hyperinflatie.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat klopt, maar ik mis nog steeds een heel groot deel van de economische groei die niet terugkomt in de welvaartsgroei, want vrije tijd is welvaart, en die is ongeveer gehalveerd. Waar is al dat geld van de verdubbelde werktijd gebleven?
Dat is mooi jongen, maar de mensen die dat inzien zijn de inboorlingen die de stap van inboorling naar westerling hebben gemaakt.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik neem echt afstand van dat soort arrogante verheven taal
Dit verhaal rammelt weer aan alle kanten. Alsof men puur met zijn tweeën is gaan werken om een huis te kunnen betalen.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In duurdere huizen! Hyperinflatie.
Mijn vader kocht in 1974 een rijtjeshuis voor ~80.000 gulden. Als eenverdiener kon hij daar een hypotheek voor krijgen. Datzelfde huis was in 1995 150.000 euro waard. Als eenverdiener met eenzelfde baan als mijn vader indertijd kon ik op dezelfde leeftijd in 1995 geen hypotheek van 180.000 euro krijgen. Zelfs nu, 10 jaar later en met een betere baan zou ik voor dat huis, dat nu bijna 300k kost, geen hypotheek kunnen krijgen.
Wij zijn met zijn allen enorm door de overheid voor de gek gehouden. Onder het mom van emancipatie moesten vrouwen aan het werk gezet worden, maar al die extra noeste arbeid heeft zich niet vertaald in meer geluk, omdat we met zijn allen veel meer geld voor een stapel stenen neer moeten leggen: de overheid heeft het vertikt om genoeg grond beschikbaar te stellen voor de bouw van huizen waar mensen op zitten te wachten. Het gevolg is dat bestaande huizen enorm in waarde zijn gestegen. Maar als jong koppel koop je daar niets voor. Wij mogen nu met zijn tweeen werken.
En graag Lyrebird van goedkope t-shirts willen voorzien.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is mooi jongen, maar de mensen die dat inzien zijn de inboorlingen die de stap van inboorling naar westerling hebben gemaakt.
Nee, men is niet met zijn tweeen gaan werken om een huis te kunnen betalen, maar daar is het effectief uiteindelijk wel op neer gekomen.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit verhaal rammelt weer aan alle kanten. Alsof men puur met zijn tweeën is gaan werken om een huis te kunnen betalen.
Men besteedt procentueel evenveel aan het huis als 30 jaar geleden. Daar zit weinig verandering in.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, men is niet met zijn tweeen gaan werken om een huis te kunnen betalen, maar daar is het effectief uiteindelijk wel op neer gekomen.
In ruil voor licht, voedsel en toegang tot medische zorg. En in ruil voor diabetes, depressies, kanker, etc. Het leven in de grote boze wereld is geen sprookje. Grab life by the horns!quote:Op maandag 28 juni 2010 15:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En graag Lyrebird van goedkope t-shirts willen voorzien.
De HRA is natuurlijk een kadootje aan de banken. Je kunt grofweg 30% meer geld uitlenen voor dezelfde wettelijk gedempte risico's. Dat geld is dus verdwenen naar de Rijkman Groeninks en lagere bestuurslagen. Maar dan nog mis ik een boel geld.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In duurdere huizen! Hyperinflatie.
Mijn vader kocht in 1974 een rijtjeshuis voor ~80.000 gulden. Als eenverdiener kon hij daar een hypotheek voor krijgen. Datzelfde huis was in 1995 150.000 euro waard. Als eenverdiener met eenzelfde baan als mijn vader indertijd kon ik op dezelfde leeftijd in 1995 geen hypotheek van 180.000 euro krijgen. Zelfs nu, 10 jaar later en met een betere baan zou ik voor dat huis, dat nu bijna 300k kost, geen hypotheek kunnen krijgen.
Wij zijn met zijn allen enorm door de overheid voor de gek gehouden. Onder het mom van emancipatie moesten vrouwen aan het werk gezet worden, maar al die extra noeste arbeid heeft zich niet vertaald in meer geluk, omdat we met zijn allen veel meer geld voor een stapel stenen neer moeten leggen: de overheid heeft het vertikt om genoeg grond beschikbaar te stellen voor de bouw van huizen waar mensen op zitten te wachten. Het gevolg is dat bestaande huizen enorm in waarde zijn gestegen. Maar als jong koppel koop je daar niets voor. Wij mogen nu met zijn tweeen werken.
De banken hebben daar inderdaad aan meegewerkt met het loslaten van die norm. Dat is een prima punt. Daarom ben ik - in tegenstelling tot vele anderen hier - ook een groot voorstander van het laten verzuipen van banken die nat zijn gegaan, zodat ze leren van hun fouten. De bailout van banken door de overheid van onze belastingcenten was verkeerd.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:08 schreef Klopkoek het volgende:
Je zit gewoon weer je ideologische verzinsels door te drukken. Dat doe je heel slim. Daarmee maskeer je dat men met zijn tweeën is gaan werken om hetzelfde welvaartsniveau vast te houden. En er zit ook een rant in naar de overheid. Onterecht natuurlijk want het zijn de banken zelf die ongelovelijke winst hebben gemaakt op de hypotheken en het loslaten van de 4 keer bruto-jaarsalris norm.
Daar geloof ik helemaal niets van.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Men besteedt procentueel evenveel aan het huis als 30 jaar geleden. Daar zit weinig verandering in.
Die was inderdaad verkeerd in dit tijdperk. Die was niet verkeerd als het betekent zou hebben als eindelijk eens het neoliberalisme bij de prullenbak werd gezet.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De banken hebben daar inderdaad aan meegewerkt met het loslaten van die norm. Dat is een prima punt. Daarom ben ik - in tegenstelling tot vele anderen hier - ook een groot voorstander van het laten verzuipen van banken die nat zijn gegaan, zodat ze leren van hun fouten. De bailout van banken door de overheid van onze belastingcenten was verkeerd.
Ah, nu geef je dus toe dat zij het niet beter hebben gekregen. De grootste profiteurs zijn de westerlingen en dan vooral het geld rondpompende kapitaal. Dit bagatelliseer je weer met een cliché/tegeltjeswijsheid.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In ruil voor licht, voedsel en toegang tot medische zorg. En in ruil voor diabetes, depressies, kanker, etc. Het leven in de grote boze wereld is geen sprookje. Grab life by the horns!
Er is weinig neoliberaals aan het geven van geld aan banken die er een potje van hebben gemaakt.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die was inderdaad verkeerd in dit tijdperk. Die was niet verkeerd als het betekent zou hebben als eindelijk eens het neoliberalisme bij de prullenbak werd gezet.
Wel aan het voorafgaande en de legitimatie.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er is weinig neoliberaals aan het geven van geld aan banken die er een potje van hebben gemaakt.
Ik bagatelliseer het niet.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah, nu geef je dus toe dat zij het niet beter hebben gekregen. De grootste profiteurs zijn de westerlingen en dan vooral het geld rondpompende kapitaal. Dit bagatelliseer je weer met een cliché/tegeltjeswijsheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |