Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.
Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?
Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.
Dan weet je tenminste helemaal zeker dat je niet op gesprek hoeft te komen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
Het is niet zo dat ik niet kan leven zonder dat geld, ik vind het echter gewoon onbeschoft. Zeker omdat ik de indruk heb dat ik nooit een serieuze kans heb gehad en het gesprek daarmee tamelijk nutteloos was.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
Nee er is geen instantie voor, de situatie speelt geen enkele rol. Zoals anderen zeggen, als ze je wel hadden aangenomen had je dit dan ook gevraagd? Het is vervelend, maar laat het gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.
Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?
Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
Niet perse, soms krijg je gewoon een declaratieformulier meegestuurd bij de uitnodigingquote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Dan weet je tenminste helemaal zeker dat je niet op gesprek hoeft te komen.
Bij Sjaak de Garagehouder misschien, maar bij serieuze (grotere) bedrijven is dat geen enkel punt om te vragen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Dan weet je tenminste helemaal zeker dat je niet op gesprek hoeft te komen.
Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:04 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is, maar er is niets aan te doen.
Je bent niet de enige.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........
Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
Zoals andere al aangaven, vraag het volgende keer van te voren even als het zo belangrijk voor je is. Of solliciteer dichter bij in de buurt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef PatrickvdH het volgende:
[..]
Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.
Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om te vragen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........
Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
En uiteraard de champagne als je de baan krijgt. In te ruilen voor een fles wodka als je afgewezen wordt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:49 schreef Maanvis het volgende:
Natuurlijk is dat wettelijk geregeld. Alle kosten moeten vergoed worden. Benzinekosten, kosten voor een lekker luchtje en voor een maatpak CQ stomerij.
Wat denk je nou zelf.
Maargoed, vragen staat vrij uiteraard.
Dat is appels met peren vergelijken...quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:14 schreef fespo het volgende:
vraag je bij de bakker ook een vergoeding van je reiskosten?
je hebt teveel reclames gezien, denk ik.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:14 schreef fespo het volgende:
niet echt.... het is aardig van een bedrijf om dit te doen, zeker niet standaard.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:30 schreef Omkron het volgende:
Patrick heeft wel degelijk een punt. Maar het ligt aan het soort bedrijf. Heb zelfs een keer een treinkaartje toegezonden gekregen.
Wat een vergelijkingquote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:14 schreef fespo het volgende:
Klopt. Maar vaak worden die bij dat soort bedrijven of instanties standaard al meegestuurd, ook als je er niet om vraagt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niet perse, soms krijg je gewoon een declaratieformulier meegestuurd bij de uitnodiging
Je had liever "ja amen" gehad natuurlijk..quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:25 schreef PatrickvdH het volgende:
Ik had eigenlijk niet zulke hevige reacties verwacht die het hele uitgangspunt van mijn vraag in twijfel trekken.
Voor kleinere bedrijven is het wellicht een probleem, maar ik denk dat je onderschat hoeveel kosten bedrijven maken in werving en selectie. Dit zou bij veel bedrijven absoluut geen probleem zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Is anders best gebruikelijk hoor, meerdere malen meegemaakt dat een bedrijf aanbood om mijn reiskosten te vergoeden ivm een sollicitatiegesprek. Zeker als ik op 'lange afstand' solliciteerde.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:28 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb nog nooit zoiets absurds gehoord als reiskostenvergoeding voor een sollicitatie![]()
alsof het bedrijf geen kosten maakt om met jou een gesprek aan te gaan
quote:Veel overige regels zijn in ethische sollicitatiecodes vastgelegd. Deze kunnen verschillen per bedrijf of bedrijfstak en zijn niet bindend in de zin van de wet. Bedrijven in Nederland moeten meestal de reiskosten van de kandidaat vergoeden en dienen de kandidaat met respect te bejegenen. Daar dit niet bindend is, houdt lang niet ieder bedrijf zich hieraan.
Klopt ook. Ik vind het vreemd dat het niet aangeboden word, maar ik zou er ook niet zelf om vragen. Althans nu niet meer.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 23:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt. Maar vaak worden die bij dat soort bedrijven of instanties standaard al meegestuurd, ook als je er niet om vraagt.
Wanneer dan nog wel?quote:Op zondag 27 juni 2010 22:36 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt ook. Ik vind het vreemd dat het niet aangeboden word, maar ik zou er ook niet zelf om vragen. Althans nu niet meer.
Geld. Het gaat alleen om wat geld, niet om moeite, tijd of whatever.quote:Op zondag 27 juni 2010 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het vreemd dat je er uberhaupt vanuit zou kunnen gaan dat je het vergoed krijgt. Dan kom je toch lekker niet solliciteren als het je teveel geld/moeite/tijd/whatever kost.
Sorry, maar ik vind het een absurd gegeven om bij een sollicitatie te vragen om een reiskosten vergoeding. Als ze het aanbieden is het netjes van ze, maar dat andere bedrijven het doen wil nog niet zeggen dat de rest daarin mee kan/moet gaan...quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:02 schreef PatrickvdH het volgende:
Dit verbaast mij nogal, ik heb namelijk nog nooit eerder meegemaakt dat een bedrijf weigert om de gemaakte reiskosten ten behoeve van een sollicitatie te vergoeden. Hier speelt ook nog eens mee dat ze me hebben uitgenodigd voor een gesprek, maar me uiteindelijk hebben afgewezen op zaken die helemaal niets met het gesprek te maken hebben, maar met harde eisen die ze van te voren ook al vast hadden kunnen stellen.
Laten we zeggen 20 jaar geleden toen ik nog niet zoveel te besteden had als nu.quote:
In sommige situaties wel.. Als je bijv. vanuit het buitenland ergens voor gevraagd wordt dan is het logisch dat zij de trip betalen lijkt me.quote:Op zondag 27 juni 2010 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het vreemd dat je er uberhaupt vanuit zou kunnen gaan dat je het vergoed krijgt. Dan kom je toch lekker niet solliciteren als het je teveel geld/moeite/tijd/whatever kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |