abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83292940
Ik ben al een aantal maanden op zoek naar werk en heb op een aantal plaatsen sollicitatiegesprekken gevoerd. Onlangs aan de andere kant van het land, met als gevolg een treinkaartje van bijna 45 euro. Ik ben niet geselecteerd, omdat er andere kandidaten waren met meer ervaring.

Zoals gewoonlijk, vroeg ik naar de regeling omtrent reiskosten. Het antwoord dat ik kreeg heeft de volgende strekking: We vergoeden geen reiskosten, we zien dit als een wederzijdse investering.

Dit verbaast mij nogal, ik heb namelijk nog nooit eerder meegemaakt dat een bedrijf weigert om de gemaakte reiskosten ten behoeve van een sollicitatie te vergoeden. Hier speelt ook nog eens mee dat ze me hebben uitgenodigd voor een gesprek, maar me uiteindelijk hebben afgewezen op zaken die helemaal niets met het gesprek te maken hebben, maar met harde eisen die ze van te voren ook al vast hadden kunnen stellen.

Mijn vraag is simpel: Is een bedrijf wettelijk verplicht om reiskosten voor een sollicitatie te vergoeden of is dit slechts een kwestie van goed fatsoen?
En in beide gevallen, wat is de beste manier om hier toch nog wat van terug te zien. Ik hou er nu een naar gevoel aan over en een negatief beeld van het bedrijf. Een gesprek dat achteraf zinloos bleek, gederfde inkomsten van ongeveer 50 euro (vrije dag) en reiskosten van 45 euro.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:04:39 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_83293065
Nee het is geen wettelijke verplichting, ja het is wel goed fatsoen, maar je kunt niets afdwingen. Ik heb dit in het verleden ook gehad, je doet er helaas weinig tegen.

Heb bedrijven soms gewoon een brief gestuurd met het verzoek om geld terug te storten, maar daar werd dan niet op gereageerd of je kreeg een brief terug die er op neer kwam hoe je het in je hoofd durfde te halen en het gebruikelijke gelul over investering in jezelf etc.

Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is, maar er is niets aan te doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_83293147
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.

Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?

Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
pi_83293148
Nee, dat is gelukkig niet verplicht.
pi_83293159
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.

Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?

Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.
pi_83293192
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:08:00 #8
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_83293193
Vind er niets onbeschoft aan, dan moet je dat van te voren vragen ofzo, niet achteraf gaan janken. Als ze je hadden aangenomen, had je het dan ook gevraagd? En je kiest er zelf voor het gesprek aan te gaan..
pi_83293223
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.
Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.
pi_83293258
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
Dan weet je tenminste helemaal zeker dat je niet op gesprek hoeft te komen.
pi_83293289
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
Het is niet zo dat ik niet kan leven zonder dat geld, ik vind het echter gewoon onbeschoft. Zeker omdat ik de indruk heb dat ik nooit een serieuze kans heb gehad en het gesprek daarmee tamelijk nutteloos was.

En natuurlijk is 45 euro ook best veel geld als je minder dan het minimum inkomen verdient tijdens het zoeken naar vast werk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:27 #12
152789 karr-1
pi_83293303
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:

Nee er is geen instantie voor, de situatie speelt geen enkele rol. Zoals anderen zeggen, als ze je wel hadden aangenomen had je dit dan ook gevraagd? Het is vervelend, maar laat het gaan.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:51 #13
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_83293326
Gast

Als ik een bedrijf zou hebben en iemand vroeg dat zou ik diegene om die reden afwijzen.
Je wil toch graag werken? Laat dat dan zien en betaal die kosten zelf.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:11:18 #14
152789 karr-1
pi_83293346
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Niet perse, soms krijg je gewoon een declaratieformulier meegestuurd bij de uitnodiging
pi_83293380
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Bij Sjaak de Garagehouder misschien, maar bij serieuze (grotere) bedrijven is dat geen enkel punt om te vragen.
pi_83293399
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Is niet wettelijk verplicht.
dit. als t te ver voor je is ga je niet.
pi_83293410
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:04 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is, maar er is niets aan te doen.
Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........

Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:14:25 #18
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_83293467
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........

Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
Je bent niet de enige.

Zie mijn eerdere post. Ik vind het ook echt te kansloos voor woorden.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_83293473
wat een grap.
kan je grof geld mee verdienen als je het slim aanpakt.
pi_83293524
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef PatrickvdH het volgende:

[..]

Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.
Zoals andere al aangaven, vraag het volgende keer van te voren even als het zo belangrijk voor je is. Of solliciteer dichter bij in de buurt.
pi_83293548
quote:

[..]

Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om te vragen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:20:04 #22
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_83293716
Zal wel aan mij liggen maar ik vind het juist onbeschoft om als sollicitant zijnde reiskostenvergoeding te vragen. Dat soort mensen is een bedrijf liever kwijt dan rijk.
pi_83293970
Hoe kan het nu onbeschoft zijn om reiskosten terug te vragen? Zoals ik al aangaf, is dit de eerste keer dat men dit NIET doet en de meeste bedrijven hebben hier zelfs standaard formulieren en procedures voor. Ik heb echter ook nog niet meegemaakt dat het bedrijf me wees op het bestaan van deze mogelijkheid, ze hopen dus dat de meerderheid geen aanspraak maakt op deze vergoeding. Net als een verzekeraar een verzekerde nooit zal wijzen op de mogelijkheid om te claimen in een bepaalde situatie, dat is de eigen onderzoeksplicht.

Overigens is de afstand geen reden tot afwijzing, want ik ben bereid en van plan om te verhuizen. Dit staat ook op mijn CV en noem ik vaak nog eens in het gesprek en soms vermeld ik het zelfs in de brief.

Ik had eigenlijk niet zulke hevige reacties verwacht die het hele uitgangspunt van mijn vraag in twijfel trekken. Toch zie ik niet in waarom het raar zou zijn om hierom te vragen... Investeren in je toekomst is dan wel een mooie kreet, maar dit is niet zoveel waard als je inkomen zeer gering is en bedrijven, zeker in deze tijden, vaak heel erg veel mensen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. In hoeverre is zo'n eerste gesprek bij die bedrijven dan nog een reële kans op een baan?
pi_83294388
Patrick het is je goed recht om dit te vragen. En het is hun recht om het te weigeren.
De manier van zaken tijdens het gesprek is ronduit onbeschoft. Wees blij dat je niet voor zo'n fluttoko hoeft te werken.

En veel succes met het vinden van een goede baan!
pi_83295747
vraag je bij de bakker ook een vergoeding van je reiskosten?
pi_83296225
ik heb nog nooit zoiets absurds gehoord als reiskostenvergoeding voor een sollicitatie

alsof het bedrijf geen kosten maakt om met jou een gesprek aan te gaan
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:49:15 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_83297003
Natuurlijk is dat wettelijk geregeld. Alle kosten moeten vergoed worden. Benzinekosten, kosten voor een lekker luchtje en voor een maatpak CQ stomerij.

Wat denk je nou zelf .
Maargoed, vragen staat vrij uiteraard .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_83297208
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:49 schreef Maanvis het volgende:
Natuurlijk is dat wettelijk geregeld. Alle kosten moeten vergoed worden. Benzinekosten, kosten voor een lekker luchtje en voor een maatpak CQ stomerij.

Wat denk je nou zelf .
Maargoed, vragen staat vrij uiteraard .
En uiteraard de champagne als je de baan krijgt. In te ruilen voor een fles wodka als je afgewezen wordt.

Het is leuk en aardig als je de reiskosten vergoed krijgt, maar ik vind het niet asociaal als een bedrijf dat niet doet. Het is jouw keuze om bij hen te solliciteren, de kosten die je daarvoor maakt zijn dan ook jouw probleem.

Zelfs vergoeding woon-werk verkeer is niet wettelijk geregeld, laat staan kosten voor een gesprekje.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_83298372
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:14 schreef fespo het volgende:
Dat is appels met peren vergelijken...
pi_83298487
Patrick heeft wel degelijk een punt. Maar het ligt aan het soort bedrijf. Heb zelfs een keer een treinkaartje toegezonden gekregen.
pi_83298549
quote:
je hebt teveel reclames gezien, denk ik.
pi_83298599
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 19:30 schreef Omkron het volgende:
Patrick heeft wel degelijk een punt. Maar het ligt aan het soort bedrijf. Heb zelfs een keer een treinkaartje toegezonden gekregen.
niet echt.... het is aardig van een bedrijf om dit te doen, zeker niet standaard.
pi_83306409
quote:
Wat een vergelijking
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_83308414
Het punt is dat je als werkzoekende wel elke keer moet komen opdagen als ze alleen maar je gezicht willen zien. Zij hebben geld zat en als werkzoekende heb je het in het algemeen niet echt zo breed. Het is gewoon fatsoenlijk om reiskosten te vergoeden.

Vaak weten bedrijven allang wie ze uitkiezen maar moeten ze vanwege procedures toch een x aantal mensen uitnodigen en daar betaal je dan flinke reiskosten voor.

Ik heb het helaas nooit gehad. Ik heb er 2x naar gevraagd en ik kreeg zulke rare antwoorden dat ik het daarna niet meer gedaan hebt. Maar was ook niet meer nodig want bij mijn 3de gesprek (in de buurt, kon op de fiets) had ik een baan gevonden. De kosten liepen bij mij zo flink op dat ik ook besloten had om niet meer ver weg op een baan te solliciteren.

Een vriend van mij heeft wel elke keer op solliciatie gesprekken reiskosten vergoeding gekregen en een aantal bedrijven boden het gewoon aan, zoals het hoort.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_83309672
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Niet perse, soms krijg je gewoon een declaratieformulier meegestuurd bij de uitnodiging
Klopt. Maar vaak worden die bij dat soort bedrijven of instanties standaard al meegestuurd, ook als je er niet om vraagt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 23:39:44 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_83310818
Grotere bedrijven vergoeden reiskosten vaak wel, bij kleinere bedrijven hoef je erniet om te vragen is mijn ervaring.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 00:18:35 #37
46794 Berkery
Fat bastard
pi_83312415
Ik heb veel sollicitatiegesprekken mogen voeren, en dit is maar drie keer ter sprake gekomen. Waarvan twee keer bij de overheid, en een keer bij een eenmanszaak (hij stopte me een tientje in de hand).
No Dukes of Hazzard in the classroom
  zondag 27 juni 2010 @ 13:14:15 #38
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_83354961
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:25 schreef PatrickvdH het volgende:

Ik had eigenlijk niet zulke hevige reacties verwacht die het hele uitgangspunt van mijn vraag in twijfel trekken.
Je had liever "ja amen" gehad natuurlijk..
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_83358122
quote:

[..]

Voor kleinere bedrijven is het wellicht een probleem, maar ik denk dat je onderschat hoeveel kosten bedrijven maken in werving en selectie. Dit zou bij veel bedrijven absoluut geen probleem zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan.

Kan me voorstellen dat TS wel de kosten probeert te declareren, maar wanneer ze nee zeggen zou ik me daar gewoon bij neerleggen.
  zondag 27 juni 2010 @ 14:54:39 #40
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_83358392
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:28 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb nog nooit zoiets absurds gehoord als reiskostenvergoeding voor een sollicitatie

alsof het bedrijf geen kosten maakt om met jou een gesprek aan te gaan
Is anders best gebruikelijk hoor, meerdere malen meegemaakt dat een bedrijf aanbood om mijn reiskosten te vergoeden ivm een sollicitatiegesprek. Zeker als ik op 'lange afstand' solliciteerde.
pi_83366445
Volgens de NVP Solicitatiecode moet de werkgever je van te voren vertellen of de reiskosten wel of niet vergoed worden. De sollicitatiecode is echter niet wettelijk geregeld, dus je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Wikipedia zegt dit erover:
quote:
Veel overige regels zijn in ethische sollicitatiecodes vastgelegd. Deze kunnen verschillen per bedrijf of bedrijfstak en zijn niet bindend in de zin van de wet. Bedrijven in Nederland moeten meestal de reiskosten van de kandidaat vergoeden en dienen de kandidaat met respect te bejegenen. Daar dit niet bindend is, houdt lang niet ieder bedrijf zich hieraan.
  zondag 27 juni 2010 @ 18:41:34 #42
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_83367422
quote:
Op zondag 27 juni 2010 18:10 schreef Jud1th het volgende:

Wikipedia zegt dit erover:
[..]

Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zondag 27 juni 2010 @ 22:36:16 #43
152789 karr-1
pi_83377775
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:15 schreef r_one het volgende:

[..]

Klopt. Maar vaak worden die bij dat soort bedrijven of instanties standaard al meegestuurd, ook als je er niet om vraagt.
Klopt ook. Ik vind het vreemd dat het niet aangeboden word, maar ik zou er ook niet zelf om vragen. Althans nu niet meer.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 juni 2010 @ 22:37:56 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_83377854
Ik vind het vreemd dat je er uberhaupt vanuit zou kunnen gaan dat je het vergoed krijgt. Dan kom je toch lekker niet solliciteren als het je teveel geld/moeite/tijd/whatever kost.
pi_83378012
Ik heb ook wel eens bij overheidsinstantie het aanbod gekregen om mijn reiskosten te vergoeden na een sollicitatie maar omdat ik met een studenten ov kaart reisde, had ik toch al geen kosten.

Oja ik ben uiteindelijk aangenomen .
pi_83382041
quote:
Op zondag 27 juni 2010 22:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt ook. Ik vind het vreemd dat het niet aangeboden word, maar ik zou er ook niet zelf om vragen. Althans nu niet meer.
Wanneer dan nog wel?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_83382172
quote:
Op zondag 27 juni 2010 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het vreemd dat je er uberhaupt vanuit zou kunnen gaan dat je het vergoed krijgt. Dan kom je toch lekker niet solliciteren als het je teveel geld/moeite/tijd/whatever kost.
Geld. Het gaat alleen om wat geld, niet om moeite, tijd of whatever.
.
pi_83384436
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:02 schreef PatrickvdH het volgende:

Dit verbaast mij nogal, ik heb namelijk nog nooit eerder meegemaakt dat een bedrijf weigert om de gemaakte reiskosten ten behoeve van een sollicitatie te vergoeden. Hier speelt ook nog eens mee dat ze me hebben uitgenodigd voor een gesprek, maar me uiteindelijk hebben afgewezen op zaken die helemaal niets met het gesprek te maken hebben, maar met harde eisen die ze van te voren ook al vast hadden kunnen stellen.
Sorry, maar ik vind het een absurd gegeven om bij een sollicitatie te vragen om een reiskosten vergoeding. Als ze het aanbieden is het netjes van ze, maar dat andere bedrijven het doen wil nog niet zeggen dat de rest daarin mee kan/moet gaan...

In mijn optiek is een sollicitatiegesprek inderdaad een wederzijdse investering en zul je er zelf ook wat voor over moeten hebben...
Waar houdt het eigenlijk op? Bij welke functie zou je dan wel of geen "recht" hebben op een reiskosten vergoeding? Stel dat je wilt verhuizen naar Londen en daar solliciteert naar een functie, is het bedrijf je dan "verplicht" een ticket te bekostigen?

Wat betreft je afwijzing (vraag me af wat dat er toe doet trouwens); waarschijnlijk heb je iets getriggerd in je cv/motivatiebrief waardoor ze je wel wouden uitnodigen maar dikke kans dat dit tijdens het gesprek totaal niet overgekomen is.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  maandag 28 juni 2010 @ 08:14:37 #49
152789 karr-1
pi_83386979
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:09 schreef r_one het volgende:

[..]

Wanneer dan nog wel?
Laten we zeggen 20 jaar geleden toen ik nog niet zoveel te besteden had als nu.
  maandag 28 juni 2010 @ 08:43:36 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_83387361
quote:
Op zondag 27 juni 2010 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
In sommige situaties wel.. Als je bijv. vanuit het buitenland ergens voor gevraagd wordt dan is het logisch dat zij de trip betalen lijkt me.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')