abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83292940
Ik ben al een aantal maanden op zoek naar werk en heb op een aantal plaatsen sollicitatiegesprekken gevoerd. Onlangs aan de andere kant van het land, met als gevolg een treinkaartje van bijna 45 euro. Ik ben niet geselecteerd, omdat er andere kandidaten waren met meer ervaring.

Zoals gewoonlijk, vroeg ik naar de regeling omtrent reiskosten. Het antwoord dat ik kreeg heeft de volgende strekking: We vergoeden geen reiskosten, we zien dit als een wederzijdse investering.

Dit verbaast mij nogal, ik heb namelijk nog nooit eerder meegemaakt dat een bedrijf weigert om de gemaakte reiskosten ten behoeve van een sollicitatie te vergoeden. Hier speelt ook nog eens mee dat ze me hebben uitgenodigd voor een gesprek, maar me uiteindelijk hebben afgewezen op zaken die helemaal niets met het gesprek te maken hebben, maar met harde eisen die ze van te voren ook al vast hadden kunnen stellen.

Mijn vraag is simpel: Is een bedrijf wettelijk verplicht om reiskosten voor een sollicitatie te vergoeden of is dit slechts een kwestie van goed fatsoen?
En in beide gevallen, wat is de beste manier om hier toch nog wat van terug te zien. Ik hou er nu een naar gevoel aan over en een negatief beeld van het bedrijf. Een gesprek dat achteraf zinloos bleek, gederfde inkomsten van ongeveer 50 euro (vrije dag) en reiskosten van 45 euro.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:04:39 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_83293065
Nee het is geen wettelijke verplichting, ja het is wel goed fatsoen, maar je kunt niets afdwingen. Ik heb dit in het verleden ook gehad, je doet er helaas weinig tegen.

Heb bedrijven soms gewoon een brief gestuurd met het verzoek om geld terug te storten, maar daar werd dan niet op gereageerd of je kreeg een brief terug die er op neer kwam hoe je het in je hoofd durfde te halen en het gebruikelijke gelul over investering in jezelf etc.

Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is, maar er is niets aan te doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_83293147
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.

Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?

Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
pi_83293148
Nee, dat is gelukkig niet verplicht.
pi_83293159
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:
Ik kan dus ook niet met krachttermen gaan gooien in de zin van 'ík klop aan bij die en die instantie?'.

Speelt de daadwerkelijke situatie hier ook nog een rol, namelijk de reden voor de afwijzing?

Als ik wettelijk geen poot heb om op te staan, overweeg ik nog een nette mail te sturen met uitleg van mijn situatie en eventueel het voorstel om de reiskosten te delen, ze hebben het immers zelf over een wederzijdse investering.
Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.
pi_83293192
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:08:00 #8
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_83293193
Vind er niets onbeschoft aan, dan moet je dat van te voren vragen ofzo, niet achteraf gaan janken. Als ze je hadden aangenomen, had je het dan ook gevraagd? En je kiest er zelf voor het gesprek aan te gaan..
pi_83293223
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Gaat toch even een stuk fietsen ofzo. Dan had je niet moeten gaan.
Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.
pi_83293258
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
De volgende keer dus even navragen voor je naar de afspraak gaat, als je er zo'n probleem mee hebt.
Dan weet je tenminste helemaal zeker dat je niet op gesprek hoeft te komen.
pi_83293289
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef Wokkel het volgende:
Het is niet zo dat ik niet kan leven zonder dat geld, ik vind het echter gewoon onbeschoft. Zeker omdat ik de indruk heb dat ik nooit een serieuze kans heb gehad en het gesprek daarmee tamelijk nutteloos was.

En natuurlijk is 45 euro ook best veel geld als je minder dan het minimum inkomen verdient tijdens het zoeken naar vast werk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:27 #12
152789 karr-1
pi_83293303
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:06 schreef PatrickvdH het volgende:

Nee er is geen instantie voor, de situatie speelt geen enkele rol. Zoals anderen zeggen, als ze je wel hadden aangenomen had je dit dan ook gevraagd? Het is vervelend, maar laat het gaan.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:10:51 #13
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_83293326
Gast

Als ik een bedrijf zou hebben en iemand vroeg dat zou ik diegene om die reden afwijzen.
Je wil toch graag werken? Laat dat dan zien en betaal die kosten zelf.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:11:18 #14
152789 karr-1
pi_83293346
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Niet perse, soms krijg je gewoon een declaratieformulier meegestuurd bij de uitnodiging
pi_83293380
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:09 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Bij Sjaak de Garagehouder misschien, maar bij serieuze (grotere) bedrijven is dat geen enkel punt om te vragen.
pi_83293399
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Is niet wettelijk verplicht.
dit. als t te ver voor je is ga je niet.
pi_83293410
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:04 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is, maar er is niets aan te doen.
Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........

Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:14:25 #18
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_83293467
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die het er mee eens is, dat het een weerzijdige investering is?
Je kiest immers zelfs om te solliciteren op een baan aan de andere kant van het land.
Je kan dan al bijna raden dat je niet aangenomen word, juist door die verzendkosten........

Dit is nu echt iets waar ik nooit op zou komen... reiskosten declareren voor een sollicitatie,
Je bent niet de enige.

Zie mijn eerdere post. Ik vind het ook echt te kansloos voor woorden.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_83293473
wat een grap.
kan je grof geld mee verdienen als je het slim aanpakt.
pi_83293524
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:08 schreef PatrickvdH het volgende:

[..]

Ik kon van tevoren natuurlijk niet voorzien dat ik om deze reden afgewezen zou worden en ook niet dat ik te maken zou krijgen met een selecteur die tijdens het gesprek erg druk was met de telefoon (SMS'en en dergelijke). De weigering om me hierin tegemoet te komen duidt alleen nog maar meer op het gebrek aan goed fatsoen.
Zoals andere al aangaven, vraag het volgende keer van te voren even als het zo belangrijk voor je is. Of solliciteer dichter bij in de buurt.
pi_83293548
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:13 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om te vragen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:20:04 #22
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_83293716
Zal wel aan mij liggen maar ik vind het juist onbeschoft om als sollicitant zijnde reiskostenvergoeding te vragen. Dat soort mensen is een bedrijf liever kwijt dan rijk.
pi_83293970
Hoe kan het nu onbeschoft zijn om reiskosten terug te vragen? Zoals ik al aangaf, is dit de eerste keer dat men dit NIET doet en de meeste bedrijven hebben hier zelfs standaard formulieren en procedures voor. Ik heb echter ook nog niet meegemaakt dat het bedrijf me wees op het bestaan van deze mogelijkheid, ze hopen dus dat de meerderheid geen aanspraak maakt op deze vergoeding. Net als een verzekeraar een verzekerde nooit zal wijzen op de mogelijkheid om te claimen in een bepaalde situatie, dat is de eigen onderzoeksplicht.

Overigens is de afstand geen reden tot afwijzing, want ik ben bereid en van plan om te verhuizen. Dit staat ook op mijn CV en noem ik vaak nog eens in het gesprek en soms vermeld ik het zelfs in de brief.

Ik had eigenlijk niet zulke hevige reacties verwacht die het hele uitgangspunt van mijn vraag in twijfel trekken. Toch zie ik niet in waarom het raar zou zijn om hierom te vragen... Investeren in je toekomst is dan wel een mooie kreet, maar dit is niet zoveel waard als je inkomen zeer gering is en bedrijven, zeker in deze tijden, vaak heel erg veel mensen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. In hoeverre is zo'n eerste gesprek bij die bedrijven dan nog een reële kans op een baan?
pi_83294388
Patrick het is je goed recht om dit te vragen. En het is hun recht om het te weigeren.
De manier van zaken tijdens het gesprek is ronduit onbeschoft. Wees blij dat je niet voor zo'n fluttoko hoeft te werken.

En veel succes met het vinden van een goede baan!
pi_83295747
vraag je bij de bakker ook een vergoeding van je reiskosten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')