Retorische vraagquote:
Ik zag Joran zijn gezicht toen hij in Peru aan de pers werd getoond.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:49 schreef Felixa het volgende:
Column van Nico Dijkshoorn over Joran:
Langzaam sterven met publiek
Maar dat hoeft op zich niet negatief te worden uitgelegd. Advocaten geven dat advies ook vaak aan cliënten. Joran was toen pas 17 jaar, ik kan me wel voorstellen dat die vader - óók als hij in zijn onschuld geloofde - het zekere voor het onzekere wilde nemen, want in dit soort zaken kan één onhandige uitdrukking keihard tegen je gebruikt worden. De ouders van Joran kenden hun zoon natuurlijk langer dan vandaag, hij was toen ook al een leugenaar/fantast, maar dat is niet hetzelfde als een moordenaar. Kortom: dat zwijgrecht kan gezien worden als een vorm van damage control. (Het kan natuurlijk ook een list zijn geweest, als die vader inderdaad méér wist, maar goed... het blijft gissen).quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:58 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik denk dat we er nooit achter gaan komen, maar ik ben zo benieuwd wat de rol van de vader van joran is geweest.
In het interview vertelde zijn vrouw dat hij, als hij vermoedde dat Joran iets met de verdwijning van Natalee te maken had, hem meteen naar de politie had gestuurd.
Ik heb volgens mij ergens gelezen dat die vader Joran had aangeraden gebruik te maken van zijn zwijgrecht destijds.
Schuldig of onschuldig, het is te allen tijde het beste om gebruik te maken van het zwijgrecht. Voor je het weet heb je iets verkeerds gezegd en de rechercheurs zijn meer geïnteresseerd in een bekentenis dan in de waarheid. Ziequote:Op donderdag 24 juni 2010 10:11 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Maar dat hoeft op zich niet negatief te worden uitgelegd. Advocaten geven dat advies ook vaak aan cliënten. Joran was toen pas 17 jaar, ik kan me wel voorstellen dat die vader - óók als hij in zijn onschuld geloofde - het zekere voor het onzekere wilde nemen, want in dit soort zaken kan één onhandige uitdrukking keihard tegen je gebruikt worden. De ouders van Joran kenden hun zoon natuurlijk langer dan vandaag, hij was toen ook al een leugenaar/fantast, maar dat is niet hetzelfde als een moordenaar. Kortom: dat zwijgrecht kan gezien worden als een vorm van damage control. (Het kan natuurlijk ook een list zijn geweest, als die vader inderdaad méér wist, maar goed... het blijft gissen).
Waarom vraag hij dan aan de beste man die ernaast staat bevestiging over wat er staat? Met gebrekkig een taal beheersen kun je wel wat, maar juridische documenten ontcijferen is hele andere koek.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:28 schreef zoefbust het volgende:
Op een YT filmpje is te zien dat hij goed Spaans spreekt en documenten doorleest en
zijn handtekening zet .
Thank godquote:Op donderdag 24 juni 2010 10:28 schreef zoefbust het volgende:
Het nieuws is al een beetje aan het wegtrekken en er zal de komende tijd steeds minder naar buiten komen.
Dat filmpje is opgenomen in Chili en ze gaan hem dan naar Peru brengen .quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:18 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Waarom vraag hij dan aan de beste man die ernaast staat bevestiging over wat er staat? Met gebrekkig een taal beheersen kun je wel wat, maar juridische documenten ontcijferen is hele andere koek.
Bedankt voor de link!quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:22 schreef Felixa het volgende:
Hier het interview met Anita van der Sloot bij ABC:
http://abcnews.go.com/Nig(...)t-exclusive-10998109
Te grazen nemen ? waarvoor ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:07 schreef MargrietV het volgende:
Joran kan ook nog de politie in Chili te grazen nemen, die hebben hem over de grens gezet en ook een verklaring opgenomen van Joran, daar beriep hij zich niet op zijn zgn, zwijgrecht.
Dan zal hij toch naar Chili moeten en daar dan weer een rechtszaak startenquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:16 schreef MargrietV het volgende:
[..]
dat hij niet aan de Ambassade is overgedragen en niet daardoor naar Nederland is gestuurd.
Natuurlijk hebben die ouders gefaald .quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:24 schreef Felixa het volgende:
IMHO:
Ik vind het zonde maar ook wel begrijpelijk dat die moeder bepaalde dingen uit Joran's leven heeft weggelaten in het interview.
Als je als nietsvermoedende tv-kijker naar het interview kijkt, lijkt het net alsof Joran pas rond de tijd van Natalee's verdwijning voor het eerst in de problemen kwam.
Terwijl er toch die verhalen zijn over het in elkaar slaan van zijn broers, de dode hond, de zwerver, problemen op school, het al een paar keer in psychische behandeling zijn geweest...
Als hij vroeger al de juiste diagnose en behandeling had gehad, was het misschien nooit zo ver gekomen.
En dat kun je toch wel (deels) op het conto van de ouders schrijven. Want je oogkleppen afdoen en de problemen onder ogen durven komen en aanpakken, vind ik óók liefde voor je kind. Dát is opvoeding. Niet pappen en nathouden.
Wat dat betreft is Joran toch wel een stinkende wond van twee zachte heelmeesters.
Dat gaf die moeder toch ook wel een beetje toe, toen ze zei dat ze eigenlijk te zwak is om de navelstreng helemaal door te knippen omdat je elke keer maar weer hoopt dat het wel weer goed komt.
Ze had wel degelijk door dat hij geestelijk niet in orde was, want ze had een opname voor hem geregeld. Maar toen ging hij er vandoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:33 schreef zoefbust het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben die ouders gefaald .
Anita vertelde ook dat toen Joran na de crematie van zijn vader naar Aruba kwam,hij maandenlang niet met haar sprak .
Dan gaat er toch ergens wel een lampje branden ? Van heee er klopt iets niet aan die jongen .
Die zit dan toch ergens mee of moet professionele hulp hebben?
Maar op een gegeven moment had ze de indruk dat het iets beter ging omdat hij een hekje ging verven .
Had wel het beste geweest ja, maar je krijgt niet zomaar iemand gedwongen opgenomen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:53 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ze had wel degelijk door dat hij geestelijk niet in orde was, want ze had een opname voor hem geregeld. Maar toen ging hij er vandoor.
Ze had hem beter gedwongen kunnen laten opnemen. Dan had dat meisje nog geleefd en had hij in een luxe gekkenhuis in Nederland, de voetbal kunnen volgen.
Je hebt wel lekker op zitten letten he?quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:33 schreef zoefbust het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben die ouders gefaald .
Anita vertelde ook dat toen Joran na de crematie van zijn vader naar Aruba kwam,hij maandenlang niet met haar sprak .
Dan gaat er toch ergens wel een lampje branden ? Van heee er klopt iets niet aan die jongen .
Die zit dan toch ergens mee of moet professionele hulp hebben?
Maar op een gegeven moment had ze de indruk dat het iets beter ging omdat hij een hekje ging verven .
dat kan dus wel .quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Je hebt wel lekker op zitten letten he?![]()
Ze probeerde hulp voor hem te vinden, maar hij ging er vandoor. Liet nog een briefje achter.
En gedwongen opname kan niet zomaar bij een volwassen persoon.
Dat zijn nogal wat voorwaarden hè? Zie ook:quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:16 schreef zoefbust het volgende:
[..]
dat kan dus wel .
Wanneer is gedwongen opname in een psychiatrische instelling mogelijk?
Mensen kunnen onder voorwaarden gedwongen worden opgenomen in een psychiatrische instelling. De procedures bij onvrijwillige opname staan in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ).
Gedwongen opname
Als er gevaar is, veroorzaakt door een geestesstoornis, kan een voorlopige (rechterlijke) machtiging worden aangevraagd. Of, als er veel haast bij is, een inbewaringstelling van de burgemeester. Dat kan alleen als het gevaar dat de persoon vormt (voor zichzelf, anderen of de omgeving) niet op een andere manier is af te wenden en voortkomt uit de geestesstoornis. Deze machtiging geldt eerst voor maximaal zes maanden, met de mogelijkheid van verlenging met telkens één jaar. Een verlenging heet een machtiging tot voortgezet verblijf.
Artikel 60 BOPZ-toets
Mensen die niet instemmen met opname, maar zich daar ook niet tegen verzetten, kunnen worden opgenomen wanneer een onafhankelijke commissie dit nodig acht. Deze procedure is opgenomen in artikel 60 van de Wet BOPZ. Voor deze manier van opnemen, is geen machtiging vereist. Deze procedure geldt alleen voor mensen met een verstandelijke handicap of psychogeriatrische aandoening.
Procedures gedwongen opname
De Wet BOPZ kent een aantal procedures voor onvrijwillige opname. Deze worden hieronder besproken. Het gaat om observatiemachtiging, zelfbinding en rechterlijke machtigingen.
Observatiemachtiging
Iemand die vanwege zijn geestelijke stoornis een acuut gevaar vormt voor zijn omgeving kan maximaal drie weken worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Deze maatregel heet observatiemachtiging. De burgemeester beslist hierover.
Zelfbinding
Iemand kan tegen zijn wil worden opgenomen als hij eerder heeft verklaard dat hij bereid is om te worden opgenomen als dat nodig is. Dit heet zelfbinding. Iemand kan hiervan gebruik maken als diegene vermoedt zich later te bedenken over opname. Zelfbinding is alleen mogelijk bij opname in een psychiatrisch ziekenhuis.
Rechterlijke machtiging
Iemand die niet instemt met opname en zich daartegen verzet, kan eigenlijk niet worden opgenomen in een instelling. Toch kan volgens een familielid, de huisarts of de behandelend psychiater opname noodzakelijk zijn. Deze mensen kunnen dan een rechtbank vragen om opname via een rechterlijke machtiging.
Meer informatie
Rechterlijke machtigingen zijn gebonden aan zeer specifieke voorwaarden. U leest er meer over in de BOPZ-brochures. U vindt ook meer informatie op de website Dwang in de zorg.
http://www.rijksoverheid.(...)elling-mogelijk.html
Uit je eigen quote.quote:Iemand die niet instemt met opname en zich daartegen verzet, kan eigenlijk niet worden opgenomen in een instelling. Toch kan volgens een familielid, de huisarts of de behandelend psychiater opname noodzakelijk zijn. Deze mensen kunnen dan een rechtbank vragen om opname via een rechterlijke machtiging.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:26 schreef zoefbust het volgende:
Dat kan alleen via een rechterlijke machtiging. ja .
Maar haar overleden man was toch rechter ?
Dan heeft Anita toch alle contacten en is het een kwestie van 3 telefoontjes ?
Wat is dit dan ? Dit zag ik in die SBS6 docuquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:27 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nogmaals: Mensen hebben rechten. Je kunt iemand niet zomaar gedwongen op laten nemen. Alleen als iemand een accuut gevaar vormt voor zichzelf of anderen. Een laatste redmiddel.
Dat heeft zijn moeder toch ook verklaard? En daar is hij vervolgens mee gestopt. Nogmaals, je hebt lekker op zitten lettenquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:32 schreef zoefbust het volgende:
[..]
Wat is dit dan ? Dit zag ik in die SBS6 docu
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een paar gesprekken met een psychiater is wel even wat anders dan in een gesloten inrichting zitten.quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:32 schreef zoefbust het volgende:
[..]
Wat is dit dan ? Dit zag ik in die SBS6 docu
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En het is geen gedwongen opname geweest. Joran heeft er toen dus mee ingestemd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:34 schreef Felixa het volgende:
[..]
Een paar gesprekken met een psychiater is wel even wat anders dan in een gesloten inrichting zitten.
Dat bedoel ik nou juist!quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:35 schreef djenneke het volgende:
[..]
En het is geen gedwongen opname geweest. Joran heeft er toen dus mee ingestemd.
Ik merk dat iedereen hier zo over valt, maar het is niet alsof het de eerste moord is waarbij de crime scene foto's openbaar worden gemaakt?quote:
Dat niet. Ik vind het nog niet eens respectloos of onverwacht. Maar ik betwijfel of er nog een eerlijk proces komt.quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:49 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik merk dat iedereen hier zo over valt, maar het is niet alsof het de eerste moord is waarbij de crime scene foto's openbaar worden gemaakt?
Ik snap dat je het dan alsnog respectloos kan vinden, maar het lijkt wel alsof mensen er voor het eerst achterkomen dat dit gewoon wel vaker gebeurt?
Het was dan ook bedoeld als een toevoeging aan jouw postquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:40 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou juist!![]()
Hij heeft een paar gesprekken gehad op Aruba met een psych maar in Nederland zou hij in een kliniek worden opgenomen en daar behandeld worden. Dat is nogal andere koek.
Gaat dat wel voor elk land op?quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:27 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nogmaals: Mensen hebben rechten. Je kunt iemand niet zomaar gedwongen op laten nemen. Alleen als iemand een accuut gevaar vormt voor zichzelf of anderen. Een laatste redmiddel.
Ah, okido!quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:54 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het was dan ook bedoeld als een toevoeging aan jouw post
Maar ik snap het niet: De ene keer ligt ze onder een wit laken, de andere keer onder de een-of-andere bruine sprei en de andere keer heeft ze Jorans blouse aan...quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:49 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik merk dat iedereen hier zo over valt, maar het is niet alsof het de eerste moord is waarbij de crime scene foto's openbaar worden gemaakt?
Ik snap dat je het dan alsnog respectloos kan vinden, maar het lijkt wel alsof mensen er voor het eerst achterkomen dat dit gewoon wel vaker gebeurt?
Setup.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:31 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Maar ik snap het niet: De ene keer ligt ze onder een wit laken, de andere keer onder de een-of-andere bruine sprei en de andere keer heeft ze Jorans blouse aan...
Me no snap.
Dat is dan wel behoorlijk stom gedaan, voor een toch wel ingenieuze setup inclusief een lijkquote:
Reconstructie-foto's.quote:
...allemaal verschillenden? En dan allemaal met Stephanie in de hoofdrol als lijk? Ze gebruiken voor reconstuctie niet het echte lichaam, maar poppen of acteurs, en dit ziet er allemaal uit als Stephanie.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |