zie hier het verschil tussen spreek- en schrijftaal, zul je bedoelenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:42 schreef Burakius het volgende:
Ik zweer het iedereen gebruikt omstebeurt bij ons. Ik heb het geleerd van Nederlanders. Het is dus eigenlijk een slang voor " om de beurt".
Om de beurt ---> Omstebeurt. Zie hier de magie van het veranderen van taal.
Ik ben een Saenkanter stoepeskijter.quote:
Ik zeg dus altijd:quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:43 schreef mazaru het volgende:
De combinaties om beurten en om de beurt drukken in de standaardtaal uit dat iets in geregeld afwisselende volgorde gebeurt.
(1) Gooi om de beurt met de dobbelsteen.
(2) De kinderen namen de beer om beurten mee naar huis en schreven dan op wat er met hem gebeurde.
In informele spreektaal komen soms ook de vormen omstebeurt (in Nederland) en op toer (in België) voor. Die combinaties zijn geen standaardtaal.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1402/
Hahah ja! Ik zeg ook wel eens enigste! (heel heel af en toe hoorquote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:52 schreef ivanhoe1984 het volgende:
zelfde als enigste en enige.
Je hoort 100.000 mensen enigste zeggen, maar het is toch echt enige...
Dat hangt helemaal van het zinsverband af. Enigste is wel degelijk een bestaand Nederlands woord.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:52 schreef ivanhoe1984 het volgende:
Je hoort 100.000 mensen enigste zeggen, maar het is toch echt enige...
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van het zinsverband af. Enigste is wel degelijk een bestaand Nederlands woord.
Dan heb je het over bijvoorbeeld t-shirtjes die 'enig' zijn, op de manier zoals bejaarden zeggen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van het zinsverband af. Enigste is wel degelijk een bestaand Nederlands woord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |