Wat onvermijdelijk is.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:46 schreef Penisbaard het volgende:
Binnen voor koningdavid die weer grote lappen christelijke onzinteksten komt posten
De enige echte verlosser is Johan Cruijff hoorquote:Op donderdag 17 juni 2010 15:47 schreef Twizu het volgende:
Mensen die niet in Jezus, de verlosser, geloven.
Volgens de Bijbel zal iedereen van Jezus Christus gehoord hebben, voor de Dag des Oordeels. Iedereen moet dus een kans gehad hebben zich te bekeren.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:49 schreef Rave_NL het volgende:
Ongelovigen die zullen branden in de hel..
Troll.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:49 schreef B3nn0 het volgende:
[..]
De enige echte verlosser is Johan Cruijff hoor
'Dan ooit' is wellicht wat overdreven. We weten immers niet veel over de religieuziteit van mensen 3000 jaar geleden bijvoorbeeld.quote:
Ik ken alle argumenten van The God Delusion van voor na achteren inmiddels. Dawkins is een uitstekende wetenschapper en dito schrijver, maar op het terrein van filosofie en theologie kan hij zich beter niet begeven.quote:
Bij het wegvallen van een theïstisch wereldbeeld van het christendom vervaalt m.i. ook de absolute moraal. Tegen een christen kan je bijvoorbeeld zeggen: "Je mag niet egoïstisch zijn van God" en hij kan daar niks op inbrengen. Een moreel relativist zou zeggen: "Ik vind dat je niet egoïstisch mag zijn". Een stuk minder krachtig en overtuigend. Als moraal volledig relatief is, en er dus geen absolute maatstaf is om moraal aan te spiegelen, kunnen we elkaar er moeilijk van overtuigen dat iets echt niet 'mag'. Als er geen 'goed' en 'kwaad' bestaat kunnen we niet zeggen dat iets echt 'verkeerd' is.quote:
voor kwantum mechanica bestaat tijd niet.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:42 schreef Dartanion het volgende:
Dino's zijn minder oud dan de wetenschappers on willen doen geloven!
OPEN JE OGEN EN DENK VOOR JEZEL!! DE HOGE HEREN IN DEN HAAG DENKEN ONS TE KUNNEN DOEN GELOVEN DAT DE AARDE MILJOENEN JAREN OUD IS. MAAR DAAR IS NIKS VAN WAAR!!! LEES DE BIJBEL MAAR!!
Dan klopt E=MC2 nietquote:Op donderdag 17 juni 2010 15:54 schreef superdrufus het volgende:
[..]
voor kwantum mechanica bestaat tijd niet.
Amen!quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:53 schreef Penisbaard het volgende:
[..]
'Dan ooit' is wellicht wat overdreven. We weten immers niet veel over de religieuziteit van mensen 3000 jaar geleden bijvoorbeeld.
Maar ik durf de stelling wel aan dat de wereld vandaag religieuzer is dan 50 of 100 jaar geleden. Niet in de laatste plaats omdat een hoop atheïstische regimes, godzijdank, in elkaar zijn geklapt.
[..]
Ik ken alle argumenten van The God Delusion van voor na achteren inmiddels. Dawkins is een uitstekende wetenschapper en dito schrijver, maar op het terrein van filosofie en theologie kan hij zich beter niet begeven.
Welk argument van Dawkins vind jij doorslaggevend om het bestaan van God onwaarschijnlijk te maken?
[..]
Bij het wegvallen van een theïstisch wereldbeeld van het christendom vervaalt m.i. ook de absolute moraal. Tegen een christen kan je bijvoorbeeld zeggen: "Je mag niet egoïstisch zijn van God" en hij kan daar niks op inbrengen. Een moreel relativist zou zeggen: "Ik vind dat je niet egoïstisch mag zijn". Een stuk minder krachtig en overtuigend. Als moraal volledig relatief is, en er dus geen absolute maatstaf is om moraal aan te spiegelen, kunnen we elkaar er moeilijk van overtuigen dat iets echt niet 'mag'. Als er geen 'goed' en 'kwaad' bestaat kunnen we niet zeggen dat iets echt 'verkeerd' is.
Tegen een christen kan je zeggen "God ziet elk mens als gelijkwaardig en enorm waardevol." We kunnen dus niet mensen in Haïti aan hun lot overlaten, ook al krijgen wij er niets voor terug. Ook het absolute idee dat "de mens waardevol en gelijkwaardig is" is voor relativisten moeilijk te onderschrijven. Is er een objectiefe maatstaf om de mens als waardevoller te zien dan een rat of een mug? Eigenlijk niet.
quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:46 schreef Penisbaard het volgende:
Binnen voor koningdavid die weer grote lappen christelijke onzinteksten komt posten
Serieus zijn in KLBquote:Op donderdag 17 juni 2010 15:53 schreef Penisbaard het volgende:
[..]
'Dan ooit' is wellicht wat overdreven. We weten immers niet veel over de religieuziteit van mensen 3000 jaar geleden bijvoorbeeld.
Maar ik durf de stelling wel aan dat de wereld vandaag religieuzer is dan 50 of 100 jaar geleden. Niet in de laatste plaats omdat een hoop atheïstische regimes, godzijdank, in elkaar zijn geklapt.
[..]
Ik ken alle argumenten van The God Delusion van voor na achteren inmiddels. Dawkins is een uitstekende wetenschapper en dito schrijver, maar op het terrein van filosofie en theologie kan hij zich beter niet begeven.
Welk argument van Dawkins vind jij doorslaggevend om het bestaan van God onwaarschijnlijk te maken?
[..]
Bij het wegvallen van een theïstisch wereldbeeld van het christendom vervaalt m.i. ook de absolute moraal. Tegen een christen kan je bijvoorbeeld zeggen: "Je mag niet egoïstisch zijn van God" en hij kan daar niks op inbrengen. Een moreel relativist zou zeggen: "Ik vind dat je niet egoïstisch mag zijn". Een stuk minder krachtig en overtuigend. Als moraal volledig relatief is, en er dus geen absolute maatstaf is om moraal aan te spiegelen, kunnen we elkaar er moeilijk van overtuigen dat iets echt niet 'mag'. Als er geen 'goed' en 'kwaad' bestaat kunnen we niet zeggen dat iets echt 'verkeerd' is.
Tegen een christen kan je zeggen "God ziet elk mens als gelijkwaardig en enorm waardevol." We kunnen dus niet mensen in Haïti aan hun lot overlaten, ook al krijgen wij er niets voor terug. Ook het absolute idee dat "de mens waardevol en gelijkwaardig is" is voor relativisten moeilijk te onderschrijven. Is er een objectiefe maatstaf om de mens als waardevoller te zien dan een rat of een mug? Eigenlijk niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |