abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 15:50:12 #126
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83057268
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:47 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vind het een heel gefriemel, dat afhechten. Draad is vrij dik en wil niet/nauwelijks door het oogje van de naald... Lastig hoor. Heeft iemand nog een tip?
idd even een stopnaald met stompe punt scoren bij een handwerkzaak
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 20 juni 2010 @ 15:51:04 #127
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83057306
die zijn er in diverse maten, vraag dus even om een met een extra groot oog! zie bijvoorbeeld hier
in de haak.
pi_83057351
Waar halen jullie die? Want ik kon ze nergens vinden destijds (Pipoos, Kreadoe, Hema), en heb toen deze van mijn schoonmoeder gekregen.
pi_83057379
Ik lees ook maar half he. Thanx Trui!
  zondag 20 juni 2010 @ 15:55:24 #130
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83057478
lijnloos, misschien een volgende stap voor jou: geroosterdbrood-kunst!

in de haak.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:00:41 #131
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83057707
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:52 schreef _Arual_ het volgende:
Waar halen jullie die? Want ik kon ze nergens vinden destijds (Pipoos, Kreadoe, Hema), en heb toen deze van mijn schoonmoeder gekregen.
pipoos hier had ze wel, maar ook bij de wolwinkel, fourniturenzaak zijn ze te vinden
misschien zelfs wel bij de zeeman/wibra
Today is life -

Dale Carnegie
pi_83057958
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:47 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vind het een heel gefriemel, dat afhechten. Draad is vrij dik en wil niet/nauwelijks door het oogje van de naald... Lastig hoor. Heeft iemand nog een tip?
Draaddoorhaler kopen!
Daarmee krijg je echt alles door het oog.
Ik heb ook verschillende stopnaalden en borduurnaalden, de meesten gekregen doordat ze nog door het etiketbandje zaten van gekregen/overgenomen bollen garen.
pi_83057964
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:00 schreef Ynske het volgende:

[..]

pipoos hier had ze wel, maar ook bij de wolwinkel, fourniturenzaak zijn ze te vinden
misschien zelfs wel bij de zeeman/wibra
Ik geloof dat de link van Trui nu al een gat in mijn hand heeft veroorzaak, dus ik ga ze daar bestellen
pi_83058029
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Draaddoorhaler kopen!
Ik heb ook verschillende stopnaalden en borduurnaalden, de meesten gekregen doordat ze nog door het etiketbandje zaten van gekregen/overgenomen bollen garen.
Weer een nieuw woord geleerd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:12:21 #135
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83058368
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Draaddoorhaler kopen!
ff sabbelen op t uiteinde doet ook wonderen
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:12:56 #136
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83058406
k heb trouwens gister een toffe bij-hello-kitty gevonden om te haken, leuk cadeautje voor Isa denk ik
Today is life -

Dale Carnegie
pi_83058546
Er ploppen nog meer vragen bij me op nu: is de breinaaldmaat die op hobbydoos gebruikt wordt, gelijk aan de haaknaalddikte? Ik dacht eerst dat wol waar alleen een breinaaldmaat staat aangegeven, niet geschikt is om te haken. Maar ik haak met Catania, en daar staat dus niks over haaknaalden bij:

http://www.hobbydoos.nl/w(...)n-licht-geel-100.asp

Zo op het oog komen de maten voor brei- en haaknaalden overeen, in dit geval wel, maar is dat altijd zo?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:20:09 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83058777
volgens mij zit er geen verschil tussen de dikte van haaknaalden en breinaalden
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 20 juni 2010 @ 16:20:59 #139
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83058827
ik neem ook altijd aan dat je die maat ook op haaknaald kunt toepassen hoor. en tot nu toe geen problemen mee.
in de haak.
pi_83058874
Meestal neem je de kleinste maat van de aangegeven breinaalddikte als haaknaald, en soms ook nog een maatje kleiner.
pi_83058961
Dankjulliewel voor het meedenken! Ik ben echt een haaknoob.

Mijn moeder was van de generatie die het handwerken afdeed als ongeëmancipeerd en ouderwets
pi_83059882
Mijn moeder breide ooit halverwege de jaren 80 wat truien voor me, maar toen ze vorig jaar beweerde dat ze ook haaknaalden had dacht ik echt dat ze (vanwege hersenbeschadiging) breinaalden bedoelde. Toch even gaan kijken in de breinaaldenkoker en daar kwamen zowaar ook haaknaalden uit tevoorschijn, die ik meteen in gebruik heb genomen. De breinaalden heb ik weggegeven, daar kan ik niks mee. Mijn beide oma's breiden sokken op 4 naalden, en de ene haakte ook, maar dat was de categorie enge felgekleurde spaanse jurkjes voor van die plastic popjes, liefst nog met metallicgaren afgewerkt, en hoedjes voor wcrollen.
Mijn handwerkvraagbaak is mijn tante, die kan alles (breien, borduren, haken, kantklossen en naaien) en geeft ook nog wel eens handwerklessen op een basisschool. Verder zoek ik het zelf uit, met behulp van internet. Lang leve de tutorials!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:40:35 #143
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83059976
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn moeder breide ooit halverwege de jaren 80 wat truien voor me, maar toen ze vorig jaar beweerde dat ze ook haaknaalden had dacht ik echt dat ze (vanwege hersenbeschadiging) breinaalden bedoelde. Toch even gaan kijken in de breinaaldenkoker en daar kwamen zowaar ook haaknaalden uit tevoorschijn, die ik meteen in gebruik heb genomen. De breinaalden heb ik weggegeven, daar kan ik niks mee. Mijn beide oma's breiden sokken op 4 naalden, en de ene haakte ook, maar dat was de categorie enge felgekleurde spaanse jurkjes voor van die plastic popjes, liefst nog met metallicgaren afgewerkt, en hoedjes voor wcrollen.
Mijn handwerkvraagbaak is mijn tante, die kan alles (breien, borduren, haken, kantklossen en naaien) en geeft ook nog wel eens handwerklessen op een basisschool. Verder zoek ik het zelf uit, met behulp van internet. Lang leve de tutorials!
een oom van me (wat verder in de familie) die rijd met zo'n ding in de auto rond
Today is life -

Dale Carnegie
pi_83060214
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn moeder was dus niet van het handwerken, mijn oma wel wat meer, maar die is van het breien. Dat heeft ze me proberen te leren, maar dat was geen succes. Werd als hopeloos geval gezien, en toen heb ik het maar aan de kant geschoven, handwerken. Totdat scoubidou in kwam en ik echt tientallen sleutelhangers had liggen. Ik dacht, ik moet iets anders hebben om te prutsen maar wat minder troep veroorzaakt. Een vriendin van mij borduurde, en toen ben ik dat ook maar gaan doen. En toen kwam zij ook dus met andere handwerkdingen. Mijn schoonmoeder is ook heel erg van het handwerken, maar die legt veel te snel uit, dan snap ik er niks van.
pi_83060237
Ik heb effe de site gecheckt... nog 4 personen moetne hun lootje invullen, dan kunnen we los!
Troel, B.ertha, Ophelia en -sabine- (die laatste heb ik net gepmt met uitleg)...

Zelf ben ik momenteel even niet ana de haak maar bezig met mijn borduurprojectje.

@Trui, geniaal... maar beetje zonde van het brood
pi_83060286
Zucht. Hoe weet je nou hoeveel bollen je van dat spul nodig hebt? Als ik het in de buurt haal gok ik maar wat, dan kan ik altijd terug om een bolletje bij te halen, maar dat gaat met internet zo lastig...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:50:35 #147
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83060509
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:46 schreef _Arual_ het volgende:
Zucht. Hoe weet je nou hoeveel bollen je van dat spul nodig hebt? Als ik het in de buurt haal gok ik maar wat, dan kan ik altijd terug om een bolletje bij te halen, maar dat gaat met internet zo lastig...
ligt eraan wat je gaat maken
vaak staat bij een patroon al hoeveel gram je moet hebben
1 bolletje catania is 50 gram
Today is life -

Dale Carnegie
pi_83060542
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:55 schreef trui het volgende:
lijnloos, misschien een volgende stap voor jou: geroosterdbrood-kunst!

[ afbeelding ]
geweldig!
pi_83060617
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:50 schreef Ynske het volgende:

[..]

ligt eraan wat je gaat maken
vaak staat bij een patroon al hoeveel gram je moet hebben
1 bolletje catania is 50 gram
Maar ik heb geen patroon
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 juni 2010 @ 16:53:21 #150
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_83060640
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:52 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Maar ik heb geen patroon
wat ga je maken dan?
Today is life -

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')