abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82983601
De olie vd ramp zit vol met methaan gas, het is officieel

Jun 18, 5:32 AM EDT

Gulf oil full of methane, adding new concerns

By MATTHEW BROWN and RAMIT PLUSHNICK-MASTI
Associated Press Writers

NEW ORLEANS (AP) -- It is an overlooked danger in oil spill crisis: The crude gushing from the well contains vast amounts of natural gas that could pose a serious threat to the Gulf of Mexico's fragile ecosystem.

The oil emanating from the seafloor contains about 40 percent methane, compared with about 5 percent found in typical oil deposits, said John Kessler, a Texas A&M University oceanographer who is studying the impact of methane from the spill.

That means huge quantities of methane have entered the Gulf, scientists say, potentially suffocating marine life and creating "dead zones" where oxygen is so depleted that nothing lives.

"This is the most vigorous methane eruption in modern human history," Kessler said.

Methane is a colorless, odorless and flammable substance that is a major component in the natural gas used to heat people's homes. Petroleum engineers typically burn off excess gas attached to crude before the oil is shipped off to the refinery. That's exactly what BP has done as it has captured more than 7.5 million gallons of crude from the breached well.

A BP spokesman said the company was burning about 30 million cubic feet of natural gas daily from the source of the leak, adding up to about 450 million cubic feet since the containment effort started 15 days ago. That's enough gas to heat about 450,000 homes for four days.

But that figure does not account for gas that eluded containment efforts and wound up in the water, leaving behind huge amounts of methane.

BP PLC said a containment cap sitting over the leaking well funneled about 619,500 gallons of oil to a drillship waiting on the ocean surface on Wednesday. Meanwhile, a specialized flare siphoning oil and gas from a stack of pipes on the seafloor burned roughly 161,700 gallons.

Thursday was focused on Capitol Hill, where lawmakers chastised BP CEO Tony Hayward.

Testifying as oil still surged into the Gulf at between 1.47 million and 2.52 million gallons a day, coating more coastal land and marshes, Hayward declared "I am so devastated with this accident," "deeply sorry" and "so distraught."

lees rest van artikel hierrrrrr
pi_82983935
Weer zo'n mooi overtrokken artikel, die deadzones zijn al op een kaart van 2007 duidelijk zichtbaar omdat er gewoon te weinig zuurstof in het water zit in de gofl van mexico.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_zone_(ecology)
quote:
Gulf of Mexico
Currently the most notorious dead zone is a 22,126 square kilometre (8,543 mi²) region in the Gulf of Mexico, where the Mississippi River dumps high-nutrient runoff from its vast drainage basin, which includes the heart of U.S. agribusiness, the Midwest. The drainage of these nutrients are affecting important shrimp fishing grounds. This is equivalent to a dead zone the size of New Jersey. This estimate does not include nor take into account the Deepwater Horizon oil spill which began in April of 2010.
pi_82990481
Ik vraag me af, hoeveel waarde kan er gehecht worden aan de doemscenario's zoals die op de site 'the oil drum' worden beschreven, waar het artikel op de HLN-site over gaat?

http://www.hln.be/hln/nl/(...)wel-te-dichten.dhtml
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
pi_82991338
Een eerste dode walvis is aangetroffen:

http://www.nytimes.com/2010/06/18/us/18whale.html
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
  vrijdag 18 juni 2010 @ 20:56:38 #230
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82997975
Hier de testimony oproep voor Tony Hayward.
Er staat vanaf pagina 3 onder Background beschreven wat er in de dagen voor de explosie zoal gebeurde rond de boring, en welke beslissingen zijn genomen.

Hayward.BP.2010.6.14.pdf

En een nieuwe update van Kent Wells:
Technical_briefing_061810.pdf
Ik mis de technisch uitleg er nog bij, maar misschien dat dat nog komt.

[ Bericht 9% gewijzigd door gebrokenglas op 18-06-2010 21:32:20 ]
Abonneer voor meer.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 22:10:25 #231
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_83002473
Een nieuw nieuwtje:
BP-topman Tony Hayward staat de dagelijkse leiding over de olieramp nu af aan Robert Dudley. Dit na de moeizame ontwijkende getuigenissen van Tony van afgelopen hoorzitting.

bron1
bron2
Abonneer voor meer.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 11:20:27 #232
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83014921
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:43 schreef Procella het volgende:
Ik vraag me af, hoeveel waarde kan er gehecht worden aan de doemscenario's zoals die op de site 'the oil drum' worden beschreven, waar het artikel op de HLN-site over gaat?

Ik ben nooit zo'n fan van "mijn vader zegt" verhalen, maar hij werkt ook bij de olieexploratieafdeling van een grote oliemaatschappij, en dit was het eerste wat hij zei toen het nieuws bekend werd van het afbreken van de pijp.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 20 juni 2010 @ 01:00:22 #234
93664 waht
Mushir
pi_83042666
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:43 schreef Procella het volgende:

Een website als The Oil Drum is van onschatbare waarde. Er zitten altijd wel een paar lieden tussen die de wereld overmorgen zien vergaan, maar daar moet je doorheen kijken. Naast dat soort lui zitten er veel meer mensen die veel kennis van zaken hebben, voornamelijk op het gebied van energie.

Bovendien is dat hele 'doemscenario'-imago van dat soort websites de afgelopen jaren verminderd. Er zijn simpelweg vele grote risico's die kleven aan onze manier van leven. Dat is altijd zo geweest maar nu worden we op de feiten gedrukt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 20 juni 2010 @ 01:02:04 #235
93664 waht
Mushir
pi_83042709
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Schaamteloos hoe er bij de hoorzitting in het Amerikaanse parlement (het was trouwens een hysterische vertoning waarbij leden zelfs vonden dat de topman de gevangenis in moest) geen woord over Halliburton en Transocean gezegd wordt. Dit is gewoon een verkapte handelsoorlog.
Ik ben niet helemaal bekend met de verantwoordelijkheden omtrent Deepwater Horizon maar het is natuurlijk mogelijk dat die bedrijven gewoon niks te maken hebben met wat er is gebeurd, afgezien van het leveren van producten/diensten.
pi_83046004
quote:
Op zondag 20 juni 2010 00:52 schreef mediacurator het volgende:
[ afbeelding ]

just saying..
Zie ook De olieramp en het lek van BP - deel 5 Een grote catastrophe
  zondag 20 juni 2010 @ 09:49:12 #237
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83046603
Obama is trouwens de regie helemaal kwijt hé. Die laat zich goed kennen nu.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_83052503
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 12:45 schreef Luna3 het volgende:

Okee, maar dan neem je wel de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat, nietwaar?
Krijg ik daar na betaald dan

En wat betekend 'verantwoordelijkheid nemen' eigenlijk? In de meeste gevallen betekend dat dat iemand de benen neemt en een ander de zooi laat opruimen. Ik kan je vertellen dat ik meestal mijn eigen zooi mag opruimen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_83054833
quote:
Op zondag 20 juni 2010 13:43 schreef xenobinol het volgende:
Krijg ik daar na betaald dan
En wat betekend 'verantwoordelijkheid nemen' eigenlijk? In de meeste gevallen betekend dat dat iemand de benen neemt en een ander de zooi laat opruimen. Ik kan je vertellen dat ik meestal mijn eigen zooi mag opruimen
Nou, "je eigen zooi opruimen" is verantwoordelijkheid nemen. Doe je dus goed.
pi_83056584
Ik zie de olie nu van onder de pijp naar boven komen, buiten het beeld. Ik vraag mij af of de olie uit de zeebodem komt of nog uit een pijp, het ziet er een stuk onrustiger en heviger uit.

http://www.sitelab.nl/projects/bp/
  zondag 20 juni 2010 @ 16:09:25 #241
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83058184
Nu ook af en toe aan de linkerkant van de pijp. De bodem rondom de pijp is aan het afbrokkelen.
Bis bis bis
  zondag 20 juni 2010 @ 19:07:21 #242
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_83065957
Wat me meer tegen de borst stuit is die smerige houding van de Amerikanen, natuurlijk heeft BP fouten gemaakt, door te kiezen voor de goedkoopste en daarmee dus ook de gevaarlijkste optie tot boren. Men vergeet wel even dat dat enkel mogelijk is door de VS zelf, welke de regels een aantal jaar terug versoepeld hebben tot wat ze nu zijn.

Alle schuld op BP afschuiven terwijl ze zelf een onstilbare enorme honger naar olie hebben, beetje het idee van een schoonmaker inhuren voor 2 euro per uur en dan klagen dat het niet schoon word.
'sup.
pi_83066373
Op deze live-feed kun je nu zien dat er zeer veel methaan lekt, potentieel nog gevaarlijker dan olie, omdat methaan
A) Zuurstof onttrekt aan de oceaan
B) 8x meer een broeikasgas is dan CO2
C) Als de bevoren methaanwolk voldoende warm wordt, het een enorme explosie veroorzaakt
D) Als de explosie plaatsvindt waar ook vuur is, heeft het de kracht van een kernbom

http://www.bp.com/liveass(...)tml/Skandi_ROV1.html
Veni vidi foetsie
  zondag 20 juni 2010 @ 19:39:56 #244
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83067100
Ik zag het ook ja. En er lijkt ook opeens veel meer in het geheel uit te komen: het gat wordt groter.
Bis bis bis
pi_83067896
Nu maar wachten op het faillisement en overname van BP
#winning
  zondag 20 juni 2010 @ 20:08:13 #246
302122 Dunwich
The Horror...
pi_83068195
hoezo overname ? laat ze creperen

de gehele top van het bedrijf persoonlijk falliet verklaren
alle grote aandeelhouders opsporen en lynchen

allemaal brandmerken in het gezicht met het BP logo , en op de run "Mobil, you're next"
  zondag 20 juni 2010 @ 20:19:20 #247
93664 waht
Mushir
pi_83068704
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:08 schreef Dunwich het volgende:
hoezo overname ? laat ze creperen

de gehele top van het bedrijf persoonlijk falliet verklaren
alle grote aandeelhouders opsporen en lynchen

allemaal brandmerken in het gezicht met het BP logo , en op de run "Mobil, you're next"

En daarom is emotioneel klootjesvolk in groepen zo gevaarlijk.
pi_83069510
quote:
Op zondag 20 juni 2010 19:18 schreef semexo het volgende:
Op deze live-feed kun je nu zien dat er zeer veel methaan lekt, potentieel nog gevaarlijker dan olie, omdat methaan
A) Zuurstof onttrekt aan de oceaan
B) 8x meer een broeikasgas is dan CO2
C) Als de bevoren methaanwolk voldoende warm wordt, het een enorme explosie veroorzaakt
D) Als de explosie plaatsvindt waar ook vuur is, heeft het de kracht van een kernbom

http://www.bp.com/liveass(...)tml/Skandi_ROV1.html
Waaruit kun je afleiden dat het methaan is en geen ander gas?
pi_83070083
quote:
Op zondag 20 juni 2010 19:18 schreef semexo het volgende:

Alleen een kernbom heeft de kracht van een kernbom en daarin zijn vele gradaties. Overigens is methaan alleen explosief als het in de juiste hoeveelheid gemengd is met zuurstof.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_83072027
Het is methaan omdat er in een methaan-depot geboord is, 40% methaan, 60% olie (zie nieuwsberichten).
Wat ik met explosief bedoel is, dat als de bevroren methaan-wolken ergens het wateroppervlakte bereiken, dit expandeerd en een vloedgolf veroorzaakt. Bovendien kan er, als er zich vuur boven het wateroppervlak bevindt, het methaan exploderen omdat er in de lucht zuurstof zit.

Daarnaast is er onrust over het feit dat de zeevloer het mogelijk kan begeven wat een letterlijke vulkaanuitbarsting van methaan zou veroorzaken.

Lees het topic in B&W:
Olielek: oceanen vergiftigd en mens gedoemd? #2
Veni vidi foetsie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')