abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juni 2010 @ 09:14:13 #1
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82385606
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik hier last van, zijn er nog meer mensen die deze fobie hebben? Zo ja, bestaat er therapie voor of iets dergelijks? Ik wil graag ervaringen van mensen die er ook last van hebben.
  zondag 6 juni 2010 @ 09:17:52 #2
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_82385642
Ik hebzelf ook lichte brugangst/waterangst

bij mij is het eigenlijk over gegaan toen ik ging duiken(iets watdus het meest engst is)

maar ik weet eerlijk gezegd niet of er therapie voor is. Is het plotseling ontstaan? Of door een gebeurtenis?
~ Bonito La Risa ~
pi_82385685
Ja, die zijn er. Aantal jaar terug was er een tv-programma over. Die kerel durfde in zijn auto geen tunnel door en ging dus stapvoets rijden. Er is wel hulp bij te krijgen, allicht kun je met je huisarts overleggen wat je hiermee kunt doen.
pi_82385763
Bestaat dat echt?
  zondag 6 juni 2010 @ 09:39:20 #5
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82385854
Ik heb snelwegangst en tunnelvrees gehad.
Ik ben er vanaf gekomen door steeds de confrontatie aan te gaan. Ik had eigenlijk ook geen keus omdat ik in Amsterdam woon en mijn vorige werkgever in Zaandam zat. Ik ging dus minimaal 2x per dag de Coentunnel door.
In het begin heb ik wel steeds stukjes omgereden en per pont gegaan. Maar dan deed ik als ik de pont net mistte er anderhalf uur over ipv een half uur.
Nu vind ik de Coentunnel in tegenstelling tot andere tunnels nog steeds een smal pokketunnel maar ik rij er niet meer met knikkende knieën in.

Probeer samen met een ander persoon die je vertrouwt naast je ook de confrontatie aan te gaan. Keer op keer en probeer je er zelf er van te overtuigen dat er niks engs aan is.

Is jouw angst spontaan opkomen zetten of zit er een voorgeschiedenis aan? Bij mij was het een nasleep van een kettingbotsing waar ik ooit in terecht ben gekomen.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zondag 6 juni 2010 @ 09:43:51 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_82385900
De eerste keer dat ik de snelweg op draaide na een kettingbotsing was ook een beetje vreemd. Maar gewoon doen. Het lijkt me het beste zo veel mogelijk over bruggen en door tunnels te rijden tot je het leuk vind.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 6 juni 2010 @ 09:45:42 #7
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_82385924
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:14 schreef maralea het volgende:
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik hier last van, zijn er nog meer mensen die deze fobie hebben? Zo ja, bestaat er therapie voor of iets dergelijks? Ik wil graag ervaringen van mensen die er ook last van hebben.
Met alle respect, maar ik vind dat jij echt niet meer de weg op mag. Door deze fobien zul je ook wel raar reageren als je op een tunnel of iets dergelijks af rijdt, met alle gevaarlijke situaties van dien.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
  zondag 6 juni 2010 @ 09:50:15 #8
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_82385995
Ik vraag het me vaak af waarom er op een snelweg ineens langzamer wordt gereden als er een doodnormale brug overgestoken wordt, terwijl er met die weg an sich verder helemaal niets aan de hand is.
Ik ken die vrees niet, maar in de bergen neem ik b.v. vaak de pas, omdat mijn vrouw de tunnels eng vind, het is maar goed dat zij geen rijbewijs heeft.
  zondag 6 juni 2010 @ 09:51:09 #9
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_82386005
Tunnelfree is de angst om vast te komen te zitten en niet weg kunnen komen. (Het komt btw ook voor bij lange bruggen en zowel mannen als vrouwen.) Het is wel zo hoe vaker je het doet des te minder angstig het wordt.

Het komt wel van een motor forum af maar de info geld ook voor automobilisten.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/tunnelvrees
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  zondag 6 juni 2010 @ 09:53:57 #10
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82386039
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:50 schreef DrDarwin het volgende:
Ik vraag het me vaak af waarom er op een snelweg ineens langzamer wordt gereden als er een doodnormale brug overgestoken wordt, terwijl er met die weg an sich verder helemaal niets aan de hand is.
Ik ken die vrees niet, maar in de bergen neem ik b.v. vaak de pas, omdat mijn vrouw de tunnels eng vind, het is maar goed dat zij geen rijbewijs heeft.
Moet je eens kijken hoeveel remlichten er plots aan springen als je de Coen- of Velsertunnel in rijdt.
Dat is volgens mij ook één van de oorzaken van de beroemde files voor de Coentunnel. Ik heb er dagelijks in gestaan, als je de tunnel weer uitkwam was het opeens opgelost.
  zondag 6 juni 2010 @ 10:09:06 #11
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_82386213
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:50 schreef DrDarwin het volgende:
Dat wordt in bovenstaande link uitgelegd.
Daar staat ook een link in van een tunneltraining simulator. (heb je wel shockwave nodig)
En nog wat tips van de anwb.
http://www.anwb.nl/verkee(...)id-in-de-tunnel.html
http://www.anwb.nl/binari(...)/anwb_eurotap_nl.pdf
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_82386865
Ik heb al aardig wat kilometers gereden de afgelopen 10 jaar en autorijden is voor mij een soort van 2e natuur. Het is voor mij erg ontspannend en tunnels + bruggen vind ik juist het leukst.

Een paar tips die ik kan bedenken:

Ga eens in de auto zitten, zonder dat je de motor aanzet. Zet de stoel in de voor jou meest mogelijke achterste stand. Blijf wel contact houden met je rugleuning en zet deze gewoon normaal rechtop.
Zonder dat je nu auto rijdt, zal je waarschijnlijk snel ontspannen kunnen zitten, want je rijdt niet en je hoeft dus ook niet op het verkeer te letten.

De stoel kan je 1 of 2 standjes naar voren zetten zodat je net wat actiever kan deelnemen aan het verkeer. Veel mensen die ik zenuwachtig vind rijden, houden de handen teveel op Tien Voor Twee en hebben bovendien de stoel erg veel naar voren staan. Dat is naar mijn eigen ervaring niet goed, want tijdens het rijden corrigeer je veel meer stuurbewegingen, dan wanneer je je stuur op Kwart Voor Drie vast pakt.
Met de handen op Kwart Voor Drie, kan je automatisch ook naar achteren met de stoel. Niet helemaal, maar een beetje.

Naar eigen ervaring zie je ook meer en hoef je minder over je schouder te kijken, als je de stoel wat meer naar achteren hebt staan. Je kan dan ook weer beter je spiegels stellen en als het goed is, durf je, met de stoel naar achteren en het stuur vast op Kwart Voor Drie, ook al wat harder te rijden ! Want het lijkt minder hard te gaan bij 90 / 100 km per uur.

Tunnels ! Tunnels vinden de meeste mensen eng, want als er wat gebeurt, kan je geen kant op. Dat lijkt nu alsof ik je nu alleen maar banger maak, maar dat is een feit en je kan beter bang zijn of alert zijn op gevaar, dan dat je nonchalant door een tunnel rijdt en de auto tegen een betonnen muur parkeerd.

Bij tunnels is het belangrijkst dat je je baan houdt en niet van baan veranderd, dan kan er al veel minder gebeuren dan wanneer je snel van baan verwisseld en naar rechts of links gaat. Misschien kan je er ook een spel van maken !! Met de tip hierboven van de stoel, durf je misschien al wat harder te rijden, dus kan je proberen op een vrije dag, een paar tunnels (of één en dezelde tunnel) een paar keer te rijden. Het spel is simpel: Tel de auto's die jou inhalen in de tunnel. Of anders: Hoeveel bestelbusjes rijden samen met jou door de tunnel ?

Je legt automatisch de aandacht meer bij het kijken naar het verkeer, dan "het rijden in de tunnel". En je zal, wanneer je dit een paar keer geprobeerd heb, waarschijnlijk merken dat het rijden in de open lucht en door de tunnel eigenlijk weinig verschil uitmaakt.

Het rijden over bruggen kan soms best wel eng zijn, voor iedereen ! Zeker als je een autootje hebt die een beetje zijwindgevoelig is, zal je merken dat je je stuur steviger vastpakt dan gewoon op de weg.
Ik heb veel op bestelbussen gereden en dan rijd je sowieso al met een rijdend windscherm... Dan word je echt behoorlijk getreiterd.
Met een gewoon autootje kan je hier ook wel last van hebben, maar onthoud dat hoe langzamer je rijd, hoe meer wind je vangt. Wel ligt je auto stabieler bij 90km/u, maar ik heb altijd maar zo gedacht, bij 100km/u ben ik er wel sneller overheen. Net zoals met tunnels kan je zoeken naar afleiding, het verzinnen van een spelletje.

Voorbeeld: Voordat je de brug op rijdt, raadt de lengte van de brug in meters (per 100 meter) en kijk weer op je teller nadat je de brug over bent (of eventueel een keer of 2 terwijl je op de brug rijd). Het is puur voor de eer, je wint er geen punten mee, maar ik hoop wel wat meer zelfvertrouwen.

Bij vrachtwagens inhalen, want ik denk dat je dit ook wel eng vindt (?), heb ik een goede vriendin wel eens gezegd dat je tegen die dingen kan praten in jezelf of hardop in de auto.....niemand die je hoort. Ook weer een soort spel / verleggen van aandacht.

Voorbeeld:

Voor:
"Hé, ik ga je nu inhalen, blijf op je baan..."

Tijdens:

"Ik zit nu naast je, dus owee als je mijn kant op komt"

Na:
"Lekker puh.. Ik ben je voorbij..."

Het klinkt allemaal betweterig enzo, maar toen ik voor het eerst een bestelbus ging rijden, 10 jaar geleden, zat ik ook niet lekker in mijn stoel. Totaal nerveus en niet ontspannend kwam ik wel op mijn bestemming, maar ik was eind van de dag dan ook wel dood-op.

Met zo'n grote bestelbus heb ik des te meer gemerkt dat handen te hoog op het stuur echt niet werkt...en dus eigenlijk ook niet in een personen wagen. Als je met 2 handen aan het stuur rijd, dan rijd je het meest stabiel met de handen op Kwart Voor Drie.
pi_82386926
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:53 schreef cheqy het volgende:

[..]

Moet je eens kijken hoeveel remlichten er plots aan springen als je de Coen- of Velsertunnel in rijdt.
Dat is volgens mij ook één van de oorzaken van de beroemde files voor de Coentunnel. Ik heb er dagelijks in gestaan, als je de tunnel weer uitkwam was het opeens opgelost.
Vergeet niet dat het bij de Coentunnel wel erg naar beneden loopt. Bij afslag s102 mag je weer 100km/u en de meeste mensen schrikken eigenlijk meer van dat hun auto plots harder gaat lopen.... ja niet zo gek dus. Bij de Zeeburgertunnel heb je hier helemaal geen last van en rijd het gewoon normaal door.
  zondag 6 juni 2010 @ 10:58:16 #14
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82387066
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:50 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat het bij de Coentunnel wel erg naar beneden loopt. Bij afslag s102 mag je weer 100km/u en de meeste mensen schrikken eigenlijk meer van dat hun auto plots harder gaat lopen.... ja niet zo gek dus. Bij de Zeeburgertunnel heb je hier helemaal geen last van en rijd het gewoon normaal door.
Waarom kan een ander daar wel op inspelen door bijvoorbeeld op het juiste moment zijn/haar gas los te laten? Als ik niks voor me heb hoef ik daar zelf nooit te remmen. Gas los(ser) als je naar beneden gaat en gas bij op het diepste punt voor je omhoog gaat. Ook dat schijnt voor de meesten te moeilijk te zijn trouwens.
En als je eenmaal iets te snel naar beneden gaat, so be it. Je gaat daar nooit opeens 120.
Ik heb geleerd om nooit zomaar te remmen op een snelweg en de weg in de Coentunnel daar ook een deel van.
De Coentunnel is idd wat steiler maar mensen die er dagelijks doorheen gaan moeten toch wel weten hoe ze het moeten nemen.
pi_82387141
Zoiets heet dus ervaring

En als er dan iemand voor me rijdt met tunnelvrees of weinig ervaring, ja dan zal ik toch wel moeten remmen. Bij de Velsertunnel bijvoorbeeld, als het rustig is dan reed ik daar met gemak met 110km/u doorheen, voor de tunnel even van het gas, in de tunnel weer op het gas en voor je het weet, ben je er al weer uit.
  zondag 6 juni 2010 @ 11:17:51 #16
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82387516
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:01 schreef Meike26 het volgende:
Zoiets heet dus ervaring
Dat sommigen er jaren over doen om ervaring op te bouwen.
pi_82388601
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:17 schreef cheqy het volgende:

[..]

Dat sommigen er jaren over doen om ervaring op te bouwen.
Vind ik niet zo vreemd hoor...

De één rijd 5.000km per jaar alleen in Nederland, de ander 42.000km in heel Europa en weer iemand anders (zoals ik dus ongeveer) bijna 200.000 km per jaar...

En de é''en is wat meer een autorijder dan de ander. Daar moet je mee leren leven hoor.. Wat denk je van al die opatjes, die hun rijbewijs al hebben van voor de oorlog...die rijden toch ook niet echt subliem....of wel
  zondag 6 juni 2010 @ 13:03:53 #18
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82391023
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:54 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Vind ik niet zo vreemd hoor...
Ik wel. Zoals ik al eerder in dit topic aan gaf ben ik jarenlang dag in dag uit de Coentunnel door getuft. Elke dag op hetzelfde tijdstip. Op den duur ga je auto's en mensen herkennen. Mensen waarvan ik wist dat ze ook al zeker 5 jaar van de tunnel gebruik maakte zag ik nog steeds op hun rem trappen.
pi_82391176
Dan had die persoon dus ook tunnelangst...

Een ex-collega was een goede koerier, maar hij was als de dood om vrachtwagens in te halen, voor de rest echt wel een goede chauffeur enzo... maarja..het zit in het koppie hé !
  zondag 6 juni 2010 @ 13:12:44 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82391372
Sinds ik een paar keer door de Gotthardt tunnel in zwitserland ben getuft vind ik in principe geen tunnel meer eng .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_82393347
Als kind zijnde vond ik tunnels al erg spectaculair, zeker als ze lang zijn en/of bochten in zitten. Zo vind ik de Westerschelde tunnel ook erg leuk om te rijden.

Heb wel een keer gehad, dat ik uit Frankrijk terug naar Nederland reed, smorgens vroeg door de Vogezen.. Kwam een tunnel uit en werd totaal verblind door de opkomende zon... Dat was toen wel even scary...maar gelukkig was de weg breed en kon ik even van het schrik moment bekomen door de aansluitende parkeerplaats... Voor de rest nooit problemen gehad.
  zondag 6 juni 2010 @ 16:25:12 #22
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82400152
Bij mij is het langzaam aan ontstaan. Ik heb altijd functie gehad op de buitendienst, dus continue op de weg. Totdat ik een soort van blackout kreeg op de Ketelbrug ( de beruchte ). Maar daarna gewoon blijven rijden. Elke keer een beetje dizzie als ik in de verte keek. Maar verder niks. Destijds is mijn functie daar beeindigd en ben ik thuis komen te zitten om prive redenen. Nu 1,5 jaar verder durf ik dus echt niet meer. Ik heb inmiddels een scooter gekocht en het word weer wat beter moet ik zeggen. En er is wel therapie voor, maar wil graag weten voordat ik daar aan begin of het helpt.
  zondag 6 juni 2010 @ 16:26:35 #23
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82400242
Ik ga dus ook niet meer de weg op, omdat ik geen anderen in gevaar wil brengen door mijn psyche.
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:45 schreef HunterSThompson het volgende:

[..]

Met alle respect, maar ik vind dat jij echt niet meer de weg op mag. Door deze fobien zul je ook wel raar reageren als je op een tunnel of iets dergelijks af rijdt, met alle gevaarlijke situaties van dien.
  zondag 6 juni 2010 @ 16:28:36 #24
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82400353
Hoi Meike26,

Het probleem is dat ik dus wel durf auto te rijden in de stad enzo, maar niet op de snelweg durf en over hoge bruggen. Vind het super dat je je mening hier wilt geven.
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:47 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb al aardig wat kilometers gereden de afgelopen 10 jaar en autorijden is voor mij een soort van 2e natuur. Het is voor mij erg ontspannend en tunnels + bruggen vind ik juist het leukst.

Een paar tips die ik kan bedenken:

Ga eens in de auto zitten, zonder dat je de motor aanzet. Zet de stoel in de voor jou meest mogelijke achterste stand. Blijf wel contact houden met je rugleuning en zet deze gewoon normaal rechtop.
Zonder dat je nu auto rijdt, zal je waarschijnlijk snel ontspannen kunnen zitten, want je rijdt niet en je hoeft dus ook niet op het verkeer te letten.

De stoel kan je 1 of 2 standjes naar voren zetten zodat je net wat actiever kan deelnemen aan het verkeer. Veel mensen die ik zenuwachtig vind rijden, houden de handen teveel op Tien Voor Twee en hebben bovendien de stoel erg veel naar voren staan. Dat is naar mijn eigen ervaring niet goed, want tijdens het rijden corrigeer je veel meer stuurbewegingen, dan wanneer je je stuur op Kwart Voor Drie vast pakt.
Met de handen op Kwart Voor Drie, kan je automatisch ook naar achteren met de stoel. Niet helemaal, maar een beetje.

Naar eigen ervaring zie je ook meer en hoef je minder over je schouder te kijken, als je de stoel wat meer naar achteren hebt staan. Je kan dan ook weer beter je spiegels stellen en als het goed is, durf je, met de stoel naar achteren en het stuur vast op Kwart Voor Drie, ook al wat harder te rijden ! Want het lijkt minder hard te gaan bij 90 / 100 km per uur.

Tunnels ! Tunnels vinden de meeste mensen eng, want als er wat gebeurt, kan je geen kant op. Dat lijkt nu alsof ik je nu alleen maar banger maak, maar dat is een feit en je kan beter bang zijn of alert zijn op gevaar, dan dat je nonchalant door een tunnel rijdt en de auto tegen een betonnen muur parkeerd.

Bij tunnels is het belangrijkst dat je je baan houdt en niet van baan veranderd, dan kan er al veel minder gebeuren dan wanneer je snel van baan verwisseld en naar rechts of links gaat. Misschien kan je er ook een spel van maken !! Met de tip hierboven van de stoel, durf je misschien al wat harder te rijden, dus kan je proberen op een vrije dag, een paar tunnels (of één en dezelde tunnel) een paar keer te rijden. Het spel is simpel: Tel de auto's die jou inhalen in de tunnel. Of anders: Hoeveel bestelbusjes rijden samen met jou door de tunnel ?

Je legt automatisch de aandacht meer bij het kijken naar het verkeer, dan "het rijden in de tunnel". En je zal, wanneer je dit een paar keer geprobeerd heb, waarschijnlijk merken dat het rijden in de open lucht en door de tunnel eigenlijk weinig verschil uitmaakt.

Het rijden over bruggen kan soms best wel eng zijn, voor iedereen ! Zeker als je een autootje hebt die een beetje zijwindgevoelig is, zal je merken dat je je stuur steviger vastpakt dan gewoon op de weg.
Ik heb veel op bestelbussen gereden en dan rijd je sowieso al met een rijdend windscherm... Dan word je echt behoorlijk getreiterd.
Met een gewoon autootje kan je hier ook wel last van hebben, maar onthoud dat hoe langzamer je rijd, hoe meer wind je vangt. Wel ligt je auto stabieler bij 90km/u, maar ik heb altijd maar zo gedacht, bij 100km/u ben ik er wel sneller overheen. Net zoals met tunnels kan je zoeken naar afleiding, het verzinnen van een spelletje.

Voorbeeld: Voordat je de brug op rijdt, raadt de lengte van de brug in meters (per 100 meter) en kijk weer op je teller nadat je de brug over bent (of eventueel een keer of 2 terwijl je op de brug rijd). Het is puur voor de eer, je wint er geen punten mee, maar ik hoop wel wat meer zelfvertrouwen.

Bij vrachtwagens inhalen, want ik denk dat je dit ook wel eng vindt (?), heb ik een goede vriendin wel eens gezegd dat je tegen die dingen kan praten in jezelf of hardop in de auto.....niemand die je hoort. Ook weer een soort spel / verleggen van aandacht.

Voorbeeld:

Voor:
"Hé, ik ga je nu inhalen, blijf op je baan..."

Tijdens:

"Ik zit nu naast je, dus owee als je mijn kant op komt"

Na:
"Lekker puh.. Ik ben je voorbij..."

Het klinkt allemaal betweterig enzo, maar toen ik voor het eerst een bestelbus ging rijden, 10 jaar geleden, zat ik ook niet lekker in mijn stoel. Totaal nerveus en niet ontspannend kwam ik wel op mijn bestemming, maar ik was eind van de dag dan ook wel dood-op.

Met zo'n grote bestelbus heb ik des te meer gemerkt dat handen te hoog op het stuur echt niet werkt...en dus eigenlijk ook niet in een personen wagen. Als je met 2 handen aan het stuur rijd, dan rijd je het meest stabiel met de handen op Kwart Voor Drie.
  zondag 6 juni 2010 @ 16:31:34 #25
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82400550
En lieve mensen, ik heb echt jaren op de buitendienst gezeten, waardoor ik duizenden km heb gemaakt. En alles was voor mij een uitdaging op de weg. Dus ervaring genoeg. Maar ik moet hier van af!!! Het beheerst mijn leven....bah bah bah
  zondag 6 juni 2010 @ 17:52:09 #26
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_82404577
quote:
Op zondag 6 juni 2010 16:31 schreef maralea het volgende:
En lieve mensen, ik heb echt jaren op de buitendienst gezeten, waardoor ik duizenden km heb gemaakt. En alles was voor mij een uitdaging op de weg. Dus ervaring genoeg. Maar ik moet hier van af!!! Het beheerst mijn leven....bah bah bah
Toch maar professionele hulp zoeken dan?
  zondag 6 juni 2010 @ 17:56:43 #27
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_82404778
quote:
Ik weet niet wanneer jij je rijbewijs hebt gehaald (of je rijlessen hebt gevolgd), maar mocht die rijschool daar nog zijn en je oude rijinstructeur daar ook nog zijn, is het misschien slim om nog eens bij hem (of haar) aan te kloppen. In die man (of vrouw) heb jij vertrouwen (gehad) en kan je het dus misschien langzaamaan weer oppakken.
pi_82404866
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:53 schreef cheqy het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook een soort van kettingreactie is. Een paar mensen gaan remmen en diegene die daarachter rijden verwachten dat niet en gaan ook op de rem. zelf heb ik dit soort reacties (bijna) niet bij andere tunnels gezien.
signatuurloos
pi_82405832
quote:
Ik raad je aan een gesprek met je huisarts aan te gaan, hij kan samen met jou kijken welk soort hulp het beste bij je past.
pi_82407206
Ik heb er ook een tijdje last van gehad, van alle 3..

Ik heb er echt diep over na gedacht hoe het bij mij ontstaan was en hoe ik er af moest komen

Het past eigenlijk in het rijtje thuis van claustrofobie & hoogtevrees
je bent zeg maar bang om een paniekaanval te krijgen en dat is nou eenmaal gevaarlijk op de snelweg, op een brug of in een tunnel, je bent je te bewust van dat "gevaar" en dat beangstigd je een beetje (veel)

je bent dus bang om de controle over jezelf te verliezen

Maar hoe je daar af moet komen..

Het kan werken om jezelf te overbluffen
doe iets wat veel enger is dan op de snelweg rijden
en doordat je dat andere gedurfd hebt, krijg je meer zelfvertrouwen en lach je op een gegeven moment om je snelweg problemen

het is makkelijker gezegd dan gedaan
maar in principe is het ook maar iets heel kleins waar je in je hoofd een heel groot probleem van maakt

Zorg daarnaast dat je genoeg slaap krijgt en niet te veel in stress situaties raakt

want die angststoornissen zijn vaak een gevolg van (langdurige) stress
waardoor je tijdelijk niet zo goed meer relativeren kan
pi_82407627
anti-depressiva werkt hier tegen Had last van paniekaanvallen en begon ook angst voor de snelweg te ontwikkelen. Slik nu aniti depressiva en rijd opmn gemak op de snelweg.
pi_82407750
Ik ben geen anti depressiva gaan slikken en ben ook van de angsten af gekomen
Ik zou zeggen probeer het eerst zonder drugs zelf op te knappen

je bent zelf sterk genoeg
  † In Memoriam † zondag 6 juni 2010 @ 19:15:31 #33
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_82407835
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:11 schreef Bombshell het volgende:
anti-depressiva werkt hier tegen Had last van paniekaanvallen en begon ook angst voor de snelweg te ontwikkelen. Slik nu aniti depressiva en rijd opmn gemak op de snelweg.
en die anti depressiva beinvloeden je rijgedrag niet? Reageer je nog wel adequaat?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_82408768
Ben het overgens niet gaan slikken voor angst voor de snelweg. Had op een gegeven moment weer zowat elke dag paniekaanvallen. Anti-depressiva beinvloed je rijgedrag absoluut niet. Alleen de eerste zes weken kan je aardig suf en wazig zijn dan zou ik het niet doen.
pi_82421424
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:35 schreef Bombshell het volgende:
Ben het overgens niet gaan slikken voor angst voor de snelweg. Had op een gegeven moment weer zowat elke dag paniekaanvallen. Anti-depressiva beinvloed je rijgedrag absoluut niet. Alleen de eerste zes weken kan je aardig suf en wazig zijn dan zou ik het niet doen.
Zeg dat niet te snel, een tante van mij is ruim een half jaar zo duf als een comapatient geweest van de anti-depresiva. Het ligt er maar net aan welk spul je hebt, ik geloof dat Lithium er ook onder valt en daar zit volgens mij ook een rode sticker op het doosje.

Maar terug on-topic. Ik begrijp dus van TS dat ze zelf ook vele op de weg zat, maar door die ene gebeurtenis alles is veranderd. En als je dan ook nog eens van elke dag op de weg zitten je routine veranderd en haast nooit meer rijd...dan kan dat erg vervelende gevolgen hebben. Dan zal je het meer een trauma kunnen gaan noemen, ipv tunnel, brug of snelwegvrees.

Ik denk dat hier inderdaad gespecialiseerde hulp voor nodig is ! Als je nog niet gelijk stappen wil ondernemen, maar toch wilt weten wat je te wachten staat, zal ik eens bij het RDW aan gaan kloppen, zij zijn bekend met gespeciaaliseerde bedrijven in jouw regio die je van dit soort angsten/trauma's af kunnen helpen...
pi_82421906
Heb er soms ook wel eens last van. Totaal geen idee waar het vandaan komt.

Het is wel eens lastig want ik ben koerier en maak soms 300 km. per dag
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  maandag 7 juni 2010 @ 09:08:00 #37
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82429928
Ik heb al gesprek gehad met huisarts en die raad mij een hypnotiseur aan hier in de buurt. Daar ben ik nu mee bezig zeg maar! Maar inmiddels heb ik onlangs een scooter gekocht, en we gingen zaterdag weg naar Harderwijk, dan moet ik dus tal van bruggen over. Het begon bij de eerste al, eerste gedeelte ging wel, maar laatste stuk raakte ik dus in paniek. Einde van de brug huilen en trillen. Ik had eenmaal die brug overwonnen, dus we gingen verder. Bij de 2de brug ging het mis, ik durfde echt niet meer. Dus maar terug naar huis. En moest ik weer over die ene brug waar ik eerder in paniek raakte. 10 minuten voor de brug gestaan, en ik ben lopend de brug op gegaan en ben de confrontatie aangegaan met de railing en het water.Toen werd ik zo boos op mezelf, ik heb mijn scooter gepakt en ben gaan lopen, kijkend naar links, halverwege kreeg ik het gevoel dat mijn benen het gingen begeven, maar ben door gegaan. Ik moest doorzetten. Einde van de brug was ik buiten adem, moest huilen maar stond niet te trillen. Dus toen 2de stukje nog. Ik heb mijn scooter gestart en ben gaan rijden. Einde van de brug en heb gegild van blijdschap. Mijn vriend was zo trots op me. En op dat moment voelde ik me echt overwinnelijk.
Mijn vriend zegt elke keer: Je bent voor niks of niemand bang, behalve voor de snelweg, want die vreet je op...haha
Maar goed, ik heb die brug overwonnen, LOPEND!!! op naar de volgende brug!!
  maandag 7 juni 2010 @ 09:09:13 #38
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82429955
Hoi,

ik ben echt niet van plan hiervoor pillen te slikken, ik ben sterker dan dat!!!
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:13 schreef tesnelvoorje het volgende:
Ik ben geen anti depressiva gaan slikken en ben ook van de angsten af gekomen
Ik zou zeggen probeer het eerst zonder drugs zelf op te knappen

je bent zelf sterk genoeg
  maandag 7 juni 2010 @ 09:12:05 #39
302860 maralea
one life...live it!!!
pi_82430026
Ik wil toch iedereen even bedanken voor het meedenken voor dit probleem
  maandag 7 juni 2010 @ 09:26:32 #40
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_82430347
Wat ik dus vervelend vind in lange tunnels is als er een rechtopstaande stoeprand naast de rijbaan ligt.
Iets te ver naar rechts en je hebt weinig mogelijkheid meer om te corrigeren.
Een glooiende wegrand zou (mijns inziens) veel veiliger zijn.
pi_82430387
Apart, tvp
  maandag 7 juni 2010 @ 09:57:21 #42
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82431173
Wat ook kut is aan de gotthardt tunnel is dat het gruwelijk goed geisoleerd is. dus het wordt er heel warm. dus je auto wordt ook heel warm. en veel auto's raken daar oververhit.
wat tot gevolg heeft dat je, als je geluk hebt, voor de tunnel in de file voor het stoplicht komt te staan.
en als je pech hebt sta je achter zo'n klojo in de tunnel .
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 7 juni 2010 @ 10:20:20 #43
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_82431949
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:57 schreef Maanvis het volgende:
Wat ook kut is aan de gotthardt tunnel is dat het gruwelijk goed geisoleerd is. dus het wordt er heel warm. dus je auto wordt ook heel warm. en veel auto's raken daar oververhit.
wat tot gevolg heeft dat je, als je geluk hebt, voor de tunnel in de file voor het stoplicht komt te staan.
en als je pech hebt sta je achter zo'n klojo in de tunnel .
Ik rij lekker over de pas, da's veel mooier, maar je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk.
  maandag 7 juni 2010 @ 10:22:02 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82432014
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:20 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik rij lekker over de pas, da's veel mooier, maar je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk.
staat daar ook ooit file?
Een gedicht over Maanvis
  maandag 7 juni 2010 @ 10:28:41 #45
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_82432256
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:22 schreef Maanvis het volgende:

[..]

staat daar ook ooit file?
Dat heb ik nog niet meegemaakt, wel een keer dat er aan het eind alle aansluitingen naar de snelweg afgesloten waren, dorp, na dorp, na dorp, dat was een mooi ritje.
  maandag 7 juni 2010 @ 10:40:53 #46
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82432680
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:28 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat heb ik nog niet meegemaakt, wel een keer dat er aan het eind alle aansluitingen naar de snelweg afgesloten waren, dorp, na dorp, na dorp, dat was een mooi ritje.
okay, ik zal het onthouden als we tijd over hebben . maar je weet hoe ze zijn he, die vrouwen, altijd lang werk en dus vertrek je wat later waardoor het toch die tunnel wordt
Een gedicht over Maanvis
  maandag 7 juni 2010 @ 10:46:10 #47
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_82432883
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

okay, ik zal het onthouden als we tijd over hebben . maar je weet hoe ze zijn he, die vrouwen, altijd lang werk en dus vertrek je wat later waardoor het toch die tunnel wordt
Gewoon 'verkeerd' rijden als ze even niet oplet.
pi_82463884
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:08 schreef maralea het volgende:
Ik heb al gesprek gehad met huisarts en die raad mij een hypnotiseur aan hier in de buurt. Daar ben ik nu mee bezig zeg maar! Maar inmiddels heb ik onlangs een scooter gekocht, en we gingen zaterdag weg naar Harderwijk, dan moet ik dus tal van bruggen over. Het begon bij de eerste al, eerste gedeelte ging wel, maar laatste stuk raakte ik dus in paniek. Einde van de brug huilen en trillen. Ik had eenmaal die brug overwonnen, dus we gingen verder. Bij de 2de brug ging het mis, ik durfde echt niet meer. Dus maar terug naar huis. En moest ik weer over die ene brug waar ik eerder in paniek raakte. 10 minuten voor de brug gestaan, en ik ben lopend de brug op gegaan en ben de confrontatie aangegaan met de railing en het water.Toen werd ik zo boos op mezelf, ik heb mijn scooter gepakt en ben gaan lopen, kijkend naar links, halverwege kreeg ik het gevoel dat mijn benen het gingen begeven, maar ben door gegaan. Ik moest doorzetten. Einde van de brug was ik buiten adem, moest huilen maar stond niet te trillen. Dus toen 2de stukje nog. Ik heb mijn scooter gestart en ben gaan rijden. Einde van de brug en heb gegild van blijdschap. Mijn vriend was zo trots op me. En op dat moment voelde ik me echt overwinnelijk.
Mijn vriend zegt elke keer: Je bent voor niks of niemand bang, behalve voor de snelweg, want die vreet je op...haha
Maar goed, ik heb die brug overwonnen, LOPEND!!! op naar de volgende brug!!
Wat een verhaal Maralea ! En alhoewel dat ik gelukkig ben dat ik dit nooit heb meegemaakt, ik kan er wel in meeleven. Want zoals ik het nu allemaal terug gelezen heb, ben je vooral ook boos op jezelf en de situatie, dat ze je deze vrijheid hebben afgepakt ! Als die black-out er niet as geweest, dan had je nu net als vele anderen waarschijnlijk ontspannen door tunnels gezoefd en over bruggen geraced.

Dat gezegd te hebben, lijkt het er .i.m.o. meer op een trauma, dan zomaar alleen snelweg/tunnel en bruggen angst. En wat je gedaan hebt, de confrontatie opzoeken, is naar mijn idee ook heel goed, maar heeft er waarschijnlijk wel te veel tijd tussen gezeten tussen het moment van de waarheid en deze confrontatie...
Ik wens je veel succes de komende tijd !!

Ander idee en het is al genoemd: Is het misschien een idee om met een rally-coureur mee te rijden. Dat gaat zo hard....daar heb je niet eens de tijd om na te denken van.."oh god, hij rijd nu over een brug", want voordat je dat denkt, rijd je alweer 500 meter verder op. Dat gaat echt hard en het is ook best wel een kick !

Iets minder spectaculair... Kijk eens of je een dag mee kan rijden met een ervaren vrachtwagen chauffeur ! Veel ervaring hebben die mannen en zitten vol met wijsheden !
pi_82471449
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:31 schreef Silven het volgende:
Bestaat dat echt?
Angsten komen in heel veel vormen voor... veel meer dan je denkt.

Klik de spoiler maar eens open voor een lijst van mogelijke angsten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lambo of Rekt
  dinsdag 8 juni 2010 @ 02:04:54 #50
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_82479522
quote:
Op zondag 6 juni 2010 09:51 schreef Rucky het volgende:
Tunnelfree is de angst om vast te komen te zitten en niet weg kunnen komen. (Het komt btw ook voor bij lange bruggen en zowel mannen als vrouwen.) Het is wel zo hoe vaker je het doet des te minder angstig het wordt.

Het komt wel van een motor forum af maar de info geld ook voor automobilisten.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/tunnelvrees
Op de motor heb je er veel minder last van dan in de auto. Ben er eigenlijk nooit bang voor geweest. Af en toe is een tunnel alleen irritant vanwege die switch van donker naar licht of andersom, maar eng
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  dinsdag 8 juni 2010 @ 02:10:57 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82479573
Octophobia? 8-angst!

Xenoglossophobia? Angst voor buitenlandse woorden
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 8 juni 2010 @ 03:09:14 #52
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82479860
snelwegangst is trouwens, als je het verkeerd leest, een leuke oxymoron
Een gedicht over Maanvis
pi_82520229
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:10 schreef Maanvis het volgende:
Octophobia? 8-angst!

Xenoglossophobia? Angst voor buitenlandse woorden
Vreemd he...
Lambo of Rekt
pi_83465710
Even een kick:

@TS, hoe gaat het nu ? Waarom ik er nu mee kom, is dat ik vanmiddag iemand op de snelweg zag rijden tussen Hilversum en Utrecht op de A27. Ze was ergens in de 30 dus sowieso niet op leeftijd, maar met ca 70km per uur op de snelweg en helemaal rechts op de rechter rijbaan verteld mij dan al voldoende....Zij zit niet echt ontspannen achter het stuur...
pi_83714622
Dat ik dit toevallig lees (en er zelfs een account voor aanmaak..!)

Ik heb hier namelijk ook al heel lang last van en ben er op het moment mee bezig.
Bij mij begon het een jaar of vier geleden met treinreizen, bussen etc.. Voor mijn studie naar Utrecht en dan brak het angstzweet me al uit als ik de treindeuren doorging. Zweten, trillen, niet meer helder kunnen zien, hartkloppingen, duizelig.. noem maar op!

Dus toen ging ik voortaan maar met de auto naar Utrecht. Lekkere handige ontwijkoplossing dus. Dacht ik. Want ook in de auto kreeg ik er last van. Op de snelweg had ik het gevoel dat ik doodging terwijl ik bijna hyperventilerend de afrit afging.
De overstap naar het openbaar vervoer was zo weer gemaakt, want dan heb je het idee dat je ook geen gevaar voor anderen bent.

Dat ging zo door, tot ik ook kleine stukjes met de auto, op provinciale wegen niet meer trok. De ene paniekaanval volgde de andere in de auto op. Dan kun je dus op een gegeven moment nergens meer heen..

Het vreemde is dat ik toen al een tijdje mijn rijbewijs had en ik altijd erg erg veel plezier in autorijden heb gehad. Als ik mijn hoofd leeg wilde maken, ging ik altijd een lekker eindje rijden en belandde dan overal en nergens. Nooit een ongeluk gehad of iets dergelijks.

Ik heb het toen gezocht in wat veranderingen in mijn leven die ongemerkt wel impact hadden gemaakt. Toen mijn houding daarin wat stabieler was, ben ik weer rustig de weg opgegaan, op rustige tijdstippen. Dat ging beter. Op de binnenwegen had ik nergens meer last van. Ook het openbaar vervoer was goed te doen. Alleen ben ik vanaf toen wel altijd de snelweg gaan mijden. Het angstzweet brak me al uit bij de gedachte.

Oftewel, het ging goed, maar ik projecteerde al die dingen nu op de snelweg. Ook als ik naast mijn vriend op de snelweg zat, lag ik al snel huilend onder het handschoenenkastje.

Maar nu? Al een flink aantal maanden ben ik het helemaal zat. Het beheerst je leven. Je kan nergens ver weg, je schaamt je voor anderen. Rijdt er iemand met je mee, dan verzin je excuses waarom je niet de snelweg neemt (''staat altijd vast op dit tijdstip").

Probeer maar eens zo'n onrationele angst uit te leggen. Snelwegrijden is in mijn ogen een van de eenvoudigste vormen van rijden.. En als je zo ontspannen bent dat je ongemerkt met 110 een provinciaal weggetje neemt, dan moet een snelweg toch goed te doen zijn.

Je hebt hele trainingen, gericht op paniekstoornissen. Dat kost een hoop geld. Ik heb toen op een gegeven moment besloten om zelf weer wat te proberen. Met behulp van mijn vriend. Dus de afgelopen weken begonnen met het rijden op de snelweg. Op zondagochtend om 8:00 in de auto en dan een bekend stukje snelweg pakken. Eerst één op- en afrit gedaan. Ik zat onderaan de afrit keihard te janken, trilde over mijn hele lichaam en de rode vlekken waren niet te tellen. Dit elke keer een stukje uitgebouwd, tot ik steeds verder kom. Gisteren heb ik in mijn eentje de snelweg gepakt om half 6 s avonds, lekker tijdstip..
Het gaat aardig goed. Ik ben wel gespannen, vind het nog niet leuk, maar ik rij weer. En nee, ik ben geen gevaar op de weg. Ik heb geen last van paniekaanvallen waarij ik het stuur ineens omgooi. Dit doe je sowieso niet snel, al denk je het soms van wel. Je bent juist extra alert.

Dus, stippel een programma voor jezelf uit. Als ik wat verder ben, ga ik weer een paar lessen nemen, om ook de drukkere punten weer beter onder de knie te krijgen. Tenslotte een poos niet gereden op de snelweg.
Wat een verhaal zeg.. Respect als je het helemaal tot hier hebt gelezen

Het loont heel erg om hier mee bezig te gaan, alhoewel ik het nog niet rondbazuin tegen anderen 'Wow, ik heb net een stukje snelweg gereden!", dat klinkt ook weer zo raar..
pi_83714730
Ps, ik ben niet degene die 70 reed op de snelweg
Als je weer de weg op gaat, moet je wel bereidt zijn om met het verkeer mee te rijden, want anders ben je wel een gevaar op de weg voor jezelf en anderen. Dat moet je je wel realiseren
pi_83715485
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 11:26 schreef Feline83 het volgende:
Het loont heel erg om hier mee bezig te gaan, alhoewel ik het nog niet rondbazuin tegen anderen 'Wow, ik heb net een stukje snelweg gereden!", dat klinkt ook weer zo raar..
Het is al heel wat als je dat iig tegen jezelf kan zeggen! Dat is toch wel een hele prestatie om het zelf weer helemaal voor mekaar te krijgen.
pi_83716032
Ja, wel blij mee.. Trots durf ik niet te zeggen, want ik was vooral erg boos dat dit me niet lukte. En als ik boos wordt..hahaha!

Heb ook wat boeken gelezen over angsten en fobiën. Geeft ook wel wat inzicht in je eigen gedrag, is wel prettig. Misschien is dat nog een goede tip voor TS. Ben ook benieuwd hoe het de TS nu vergaat?
pi_83737013
Hoi Feline, welkom op Fok!

Respect dat je het zelf bent gaan opzoeken en probeerd op te lossen !! Ik hoop dat je misschien ook wat aan mijn tips hebt gehad, eerder dit topic ?

Sowieso kan ik er denk ik zeker van zijn dat je niet echt ontspannen in de auto zit, alvorens je de snelweg op rijd ? Rijd je dicht op het stuur of toch wel met redelijk strekkende armen (niet helemaal gestrekt natuurlijk) ?

Probeer anders eens de snelweg op te rijden, bij een afit waarbij de eerst volgende afrit een priem getal heeft ! Of dat die afslag een benzinepomp is... Of...Of..enz enz. Houdt de aandacht op de weg, maar ga dus ook op zoek naar een kleine afleiding ! Iets waarmee het snelweg-rijden iets simpeler gemaakt word.

En wat ook heel erg kan helpen, is je favoriete muziek op de achtergrond... rustgevende muziek ligt voor de hand, maar een vrolijke zomerhit van een paar jaar geleden is misschien ook wel een goede stemming-maker.

Succes in iedergeval en gaaf om te lezen dat je de confrontatie aan durft te gaan met jezelf !!
pi_83753806
Dank je wel voor je welkomstwoorden

Ik denk dat het voor iedereen verschilt, wat wel en niet werkt. Ik heb zelf met andere wegen rijden geen probleem, dus dan zit ik erg relaxed al in de auto. Daarnaast heb ik geen tunnel of brugangst gelukkig!

Op de snelweg let ik er op dat ik een ontspannen houding aanneem. Ontspannen zijn is natuurlijk een tweede, maar als je zorgt dat je goed zit (en niet op het stuur inderdaad), dan scheelt dat al een stuk.
Voor mij werkt het niet om mezelf af te leiden met kleine dingen. Ik had/heb er meer aan om duidelijke doelen te stellen en juist niet bezig te zijn met het ontwijken van angst/paniekgedachten. Zelfs de radio of je favoriete muziek kan op dat moment een hele vreemde dimensie creëren (maar die vertik ik om uit te zetten )
Dit is voor iedereen weer anders denk ik, en ik denk dat je tips zeker logisch zijn.

Wat tips van dingen die ik zelf gebruik, zat ik me te bedenken:

• Zoek informatie op over je angsten. Voor mij hielp dit wat inzicht te krijgen. Je realiseert je dan ook dat je niet de enige bent en dat het opgelost kan worden. Ook snapte ik wat beter wat ik zelf deed en dacht.

• Ga niks forceren. Je moet niks in één keer kunnen!

• Zit je lekker in je vel? Staan dingen je in de weg? Zelf ben ik hier eerst mee bezig gegaan. Stress en kleine depressies werken slecht mee aan dit soort problemen. Ik ben ook weer gaan hardlopen, klinkt misschien raar, maar zorgen dat je lichamelijk en geestelijk een beetje fit bent, werkt voor een groot percentage mee (bij mij dan..).

• Neem iemand in je omgeving in vertrouwen over je probleem. Laat hem/haar info lezen die je zelf hebt gelezen. Lukt dit niet, kan dit ook bij een rij-instructeur.

• Ga niet het rijden vermijden. Het opbouwen van hardnekkig vermijdingsgedrag is vaak moeilijk door jezelf terug te draaien. En doe het rijden niet 1 keer, maar regelmatig. (maar volgens mij durfde je nog wel gewoon te rijden)

• Niet te veel in 1 keer willen. Ik zou denk ik bij snelweg/brug/tunnelangst beginnen met de snelweg, wanneer je daar aan toe bent. Neem iemand mee (degene die je in vertrouwen hebt genomen) of ga eens langs bij een rijschool. Sommige hebben speciale trainingen hiervoor.

• Stippel langzaam doelen uit. Spreek af waar je op gaat letten, bedenk van te voren wat je gaat doen als je een paniekaanval krijgt. Soms lijkt het alsof paniek alleen maar doorgaat, maar paniek gaat altijd weg. Je kunt ook niet flauwvallen of een hartaanval krijgen (alleen in extreme situaties bij mensen met zware hartklachten).

• Begin op een rustige zondagochtend. Bij mij was de eerste keer echt een ramp wat betreft emoties, maar het rijden ging erg netjes. Omdat ik wel vond dat ik met een betere ervaring de eerste rit moest afsluiten, heb ik hetzelfde stukje nog een keer gedaan. Dat ging nog beter, en ik hield niet alleen een 'vervelende' ervaring eraan over.
    Rij met het verkeer mee. Je hoeft niet gelijk 140 op de linkerbaan te rijden. Let op je houding, en wat je bezig houdt. Goed oefenen betekent juist dat je de angst durft te laten komen. Wanneer dat gebeurt en je bent niet 'weggevlucht', heb je het goed gedaan. Praat met je medereiziger tijdens de rit waar je tegenop ziet.

• Beloon jezelf! Altijd het leukst Ik ben nogal nuchter, en vond het belachelijk dat ik mezelf zou moeten belonen voor het feit dat ik een stukje snelweg heb gereden. Klinkt ook raar, maar je hebt wel een angst of paniekstoornis. Dit heeft niks te maken met het zijn van een goede of slechte chauffeur. Mensen met tientallen jaren ervaring die dagelijks op een vrachtwagen rijden kunnen er ook plotseling last van krijgen.

Ik kan me zelf niet eens meer voorstellen (nou, een klein beetje inmiddels weer) dat ik rustig van Nederland naar Spanje reed, en weer terug. En dat soort tripjes door Europa heen. Ik was altijd een redelijke chauffeur die lekker doorreed. Maar als het met mij goed kan komen, kan jij het ook!

Succes!
  • pi_83754915
    Elke angst zit tussen je oren. Uiteindelijk komen alle tips uit op een ding: Gewoon doen!
    pi_83758510
    quote:
    Op woensdag 7 juli 2010 10:12 schreef Fes1-2 het volgende:
    Elke angst zit tussen je oren. Uiteindelijk komen alle tips uit op een ding: Gewoon doen!
    Ik denk dat je niet echt weet wat je zegt... angstaanvallen kunnen enorm zijn en je leven totaal bepalen.

Rustig dingen uitproberen waar je angstig voor bent is wel de oplossing maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Dit topic : Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #5

kan ook van grote waarde zijn voor mensen met angsten.
    Lambo of Rekt
    pi_83765913
    quote:
    Op maandag 7 juni 2010 22:42 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Angsten komen in heel veel vormen voor... veel meer dan je denkt.

Ailurophobia- Fear of cats.
    Elurophobia- Fear of cats. (Ailurophobia)
    Dit had een oom van me, echt onbegrijpelijk. Ja als je oog in oog staat met een wilde leeuw ofzo, dan is het logisch... maar het ging echt om alle katten Staat er zo'n haarbal 'm aan te staren vanaf de andere kant van de kamer, hij in paniek. Begint die kat zich te wassen, nog meer paniek want het beweegt. Echt niet te bevatten gewoon.

En als iets als een kattenmagneet werkt, is het wel iemand die vreemd doet in de groep (boos, bang, verdrietg, etc.)... komen ze juist een kijkje nemen Het is gaandeweg wel verbeterd, maar er was een tijd dat de katten gewoon even in een andere ruimte moesten zijn voordat hij op bezoek kwam.

Waarmee het precies te maken heeft weet ik niet, misschien omdat ze zo "stealth" ineens achter je kunnen verschijnen als je niet oplet o.i.d. en je daarvan schrikt? Naar mijn weten is er nooit een negatieve ervaring geweest met een kat.
    pi_85221811
    Ik heb dit ook gehad en wellicht heb ik een tip door te omschrijven hoe relatief eenvoudig ik eraf ben gekomen.

Ik heb een half jaar geleden een black-out gehad tijdens de spits op de snelweg, waarna ik langzaam maar zeker ook op de snelweg last kreeg van zweethanden, verstijfd gevoel, bijna flauwval gevoel etc (vooral bij bruggen, tunnels en inhalen vrachtwagens).

Ik moet iedere dag voor mijn werk van r'dam naar utrecht, dus dat is dan wel een klein probleempje :-(

Ik ben er toen is goed over na gaan denken en ben tot de conclusie dat het niet zozeer de angst is om daadwerkelijk op de snelweg te rijden, maar meer de angst om het angstige gevoel te krijgen, waardoor je plotseling gaat zweten etc. Het moment dat je daaraan denkt gebeurt het ook, het zit puur tussen je oren.

Na wat rondsnuffelen op internet kwam ik erachter dat het eigenlijk gewoon hyperventilatie aanvallen zijn die je krijgt. Aangezien ik al 12 jaar m'n rijbewijs heb en al die tijd moeiteloos over snelwegen etc. reed, had ik zoiets van, dit moet te overwinnen zijn door ervoor te zorgen dat ik in dit soort situaties gewoon geen hyperventilatie aanval krijg.

Toen ben ik dus gaan kijken wat de praktische oplossingen zijn om een hyperventilatie te voorkomen en ben ik uiteindelijk gestuit op een simpel apparaatje (Hyperfree) die je gewoon bij de plaatselijke apotheek kunt kopen (zonder recept of wat dan ook). Het is niks meer dan een cassette die hetgeen nabootst wat je ook hebt als je in een papieren zak in- en uitademt.

Ik heb dit apparaatje gekocht en ben vervolgens een minuut of 2 langzaam gaan in- en uitblazen in deze cassette. Daarna het apparaatje in mijn zak gedaan, de auto ingestapt en de snelweg opgereden. Alleen al door het idee dat ik dat had gedaan en het feit dat ik die cassette in mijn zak had was eigenlijk het gevoel dat ik weer zo'n angstaanval kreeg met 70-80% verdwenen, waardoor ik al gelijk een stuk zelfverzekerder op de snelweg reed. Nu is het eigenlijk iedere keer weer een leuke uitdaging om steeds een stapje verder te gaan om dingen te doen die ik bijna niet meer durfde.

bij het gebruik hiervan kwam ik er zelfs nog achter dat het mij in meerdere situaties hielp:
    - Ik had mezelf aangeleerd om onwijze zweethanden etc te krijgen als ik mezelf voorstelde aan een nieuwe zakelijke klant.
    - ik had mezelf ook aangeleerd om dit soort hyperventilatie aanvallen te krijgen als ik bij een klant op bezoek was en daar koffie te drinken uit zo'n onhandig kop- en schotel.

dit wilde ik in ieder geval even kwijt en ik hoop dat dit voor mensen met soortgelijke klachten een goede tip kan zijn. Het is het proberen in ieder geval waard :-)

veel succes in ieder geval allemaal.
    pi_85222462
    Uit pure nieuwsgierigheid, jij bent al de tweede die een blackout noemt als oorzaak.

Maar waar moet ik dan aan denken? Vermoeid en een microslaap meegemaakt? Lastige situatie en dan, boem, even geen contact?
    MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
    pi_85223123
    quote:
    Op vrijdag 13 augustus 2010 11:14 schreef Ordos20 het volgende:
    Uit pure nieuwsgierigheid, jij bent al de tweede die een blackout noemt als oorzaak.

Maar waar moet ik dan aan denken? Vermoeid en een microslaap meegemaakt? Lastige situatie en dan, boem, even geen contact?
    Dat was een moment in de ochtend dat ik naar mijn werk reed en er waren toen wat stress momenten op mijn werk waar ik aan dacht. Van het ene op het andere moment werd ik ineens helemaal duizelig en moest ik voor mijn gevoel vechten om niet flauw te vallen. Ik ben toen even op de vluchtstrook gaan staan en na een paar minuten rustig naar huis gereden en de dokter gebeld. Conclusie was een overschot aan koffie drinken iedere dag in combinatie met stress.

nu neem ik niet meer dan 3 bakkies koffie per dag in plaats van heel de dag door maar koffie te drinken.

die black-out heb ik gelukkig nooit meer gehad, was waarschijnlijk een waarschuwing van mijn lichaam dat ik wat rustiger aan moest doen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')