Met alle respect, maar ik vind dat jij echt niet meer de weg op mag. Door deze fobien zul je ook wel raar reageren als je op een tunnel of iets dergelijks af rijdt, met alle gevaarlijke situaties van dien.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:14 schreef maralea het volgende:
Hallo,
Sinds een aantal maanden heb ik hier last van, zijn er nog meer mensen die deze fobie hebben? Zo ja, bestaat er therapie voor of iets dergelijks? Ik wil graag ervaringen van mensen die er ook last van hebben.
Moet je eens kijken hoeveel remlichten er plots aan springen als je de Coen- of Velsertunnel in rijdt.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:50 schreef DrDarwin het volgende:
Ik vraag het me vaak af waarom er op een snelweg ineens langzamer wordt gereden als er een doodnormale brug overgestoken wordt, terwijl er met die weg an sich verder helemaal niets aan de hand is.
Ik ken die vrees niet, maar in de bergen neem ik b.v. vaak de pas, omdat mijn vrouw de tunnels eng vind, het is maar goed dat zij geen rijbewijs heeft.
Dat wordt in bovenstaande link uitgelegd.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:50 schreef DrDarwin het volgende:
Ik vraag het me vaak af waarom er op een snelweg ineens langzamer wordt gereden als er een doodnormale brug overgestoken wordt, terwijl er met die weg an sich verder helemaal niets aan de hand is.
Ik ken die vrees niet, maar in de bergen neem ik b.v. vaak de pas, omdat mijn vrouw de tunnels eng vind, het is maar goed dat zij geen rijbewijs heeft.
Vergeet niet dat het bij de Coentunnel wel erg naar beneden loopt. Bij afslag s102 mag je weer 100km/u en de meeste mensen schrikken eigenlijk meer van dat hun auto plots harder gaat lopen.... ja niet zo gek dus. Bij de Zeeburgertunnel heb je hier helemaal geen last van en rijd het gewoon normaal door.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:53 schreef cheqy het volgende:
[..]
Moet je eens kijken hoeveel remlichten er plots aan springen als je de Coen- of Velsertunnel in rijdt.
Dat is volgens mij ook één van de oorzaken van de beroemde files voor de Coentunnel. Ik heb er dagelijks in gestaan, als je de tunnel weer uitkwam was het opeens opgelost.
Waarom kan een ander daar wel op inspelen door bijvoorbeeld op het juiste moment zijn/haar gas los te laten? Als ik niks voor me heb hoef ik daar zelf nooit te remmen. Gas los(ser) als je naar beneden gaat en gas bij op het diepste punt voor je omhoog gaat. Ook dat schijnt voor de meesten te moeilijk te zijn trouwens.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:50 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het bij de Coentunnel wel erg naar beneden loopt. Bij afslag s102 mag je weer 100km/u en de meeste mensen schrikken eigenlijk meer van dat hun auto plots harder gaat lopen.... ja niet zo gek dus. Bij de Zeeburgertunnel heb je hier helemaal geen last van en rijd het gewoon normaal door.
Dat sommigen er jaren over doen om ervaring op te bouwen.quote:
Vind ik niet zo vreemd hoor...quote:Op zondag 6 juni 2010 11:17 schreef cheqy het volgende:
[..]
Dat sommigen er jaren over doen om ervaring op te bouwen.
Ik wel. Zoals ik al eerder in dit topic aan gaf ben ik jarenlang dag in dag uit de Coentunnel door getuft. Elke dag op hetzelfde tijdstip. Op den duur ga je auto's en mensen herkennen. Mensen waarvan ik wist dat ze ook al zeker 5 jaar van de tunnel gebruik maakte zag ik nog steeds op hun rem trappen.quote:
quote:Op zondag 6 juni 2010 09:45 schreef HunterSThompson het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik vind dat jij echt niet meer de weg op mag. Door deze fobien zul je ook wel raar reageren als je op een tunnel of iets dergelijks af rijdt, met alle gevaarlijke situaties van dien.
quote:Op zondag 6 juni 2010 10:47 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb al aardig wat kilometers gereden de afgelopen 10 jaar en autorijden is voor mij een soort van 2e natuur. Het is voor mij erg ontspannend en tunnels + bruggen vind ik juist het leukst.
Een paar tips die ik kan bedenken:
Ga eens in de auto zitten, zonder dat je de motor aanzet. Zet de stoel in de voor jou meest mogelijke achterste stand. Blijf wel contact houden met je rugleuning en zet deze gewoon normaal rechtop.
Zonder dat je nu auto rijdt, zal je waarschijnlijk snel ontspannen kunnen zitten, want je rijdt niet en je hoeft dus ook niet op het verkeer te letten.
De stoel kan je 1 of 2 standjes naar voren zetten zodat je net wat actiever kan deelnemen aan het verkeer. Veel mensen die ik zenuwachtig vind rijden, houden de handen teveel op Tien Voor Twee en hebben bovendien de stoel erg veel naar voren staan. Dat is naar mijn eigen ervaring niet goed, want tijdens het rijden corrigeer je veel meer stuurbewegingen, dan wanneer je je stuur op Kwart Voor Drie vast pakt.
Met de handen op Kwart Voor Drie, kan je automatisch ook naar achteren met de stoel. Niet helemaal, maar een beetje.
Naar eigen ervaring zie je ook meer en hoef je minder over je schouder te kijken, als je de stoel wat meer naar achteren hebt staan. Je kan dan ook weer beter je spiegels stellen en als het goed is, durf je, met de stoel naar achteren en het stuur vast op Kwart Voor Drie, ook al wat harder te rijden ! Want het lijkt minder hard te gaan bij 90 / 100 km per uur.
Tunnels ! Tunnels vinden de meeste mensen eng, want als er wat gebeurt, kan je geen kant op. Dat lijkt nu alsof ik je nu alleen maar banger maak, maar dat is een feit en je kan beter bang zijn of alert zijn op gevaar, dan dat je nonchalant door een tunnel rijdt en de auto tegen een betonnen muur parkeerd.
Bij tunnels is het belangrijkst dat je je baan houdt en niet van baan veranderd, dan kan er al veel minder gebeuren dan wanneer je snel van baan verwisseld en naar rechts of links gaat. Misschien kan je er ook een spel van maken !! Met de tip hierboven van de stoel, durf je misschien al wat harder te rijden, dus kan je proberen op een vrije dag, een paar tunnels (of één en dezelde tunnel) een paar keer te rijden. Het spel is simpel: Tel de auto's die jou inhalen in de tunnel. Of anders: Hoeveel bestelbusjes rijden samen met jou door de tunnel ?
Je legt automatisch de aandacht meer bij het kijken naar het verkeer, dan "het rijden in de tunnel". En je zal, wanneer je dit een paar keer geprobeerd heb, waarschijnlijk merken dat het rijden in de open lucht en door de tunnel eigenlijk weinig verschil uitmaakt.
Het rijden over bruggen kan soms best wel eng zijn, voor iedereen ! Zeker als je een autootje hebt die een beetje zijwindgevoelig is, zal je merken dat je je stuur steviger vastpakt dan gewoon op de weg.
Ik heb veel op bestelbussen gereden en dan rijd je sowieso al met een rijdend windscherm... Dan word je echt behoorlijk getreiterd.
Met een gewoon autootje kan je hier ook wel last van hebben, maar onthoud dat hoe langzamer je rijd, hoe meer wind je vangt. Wel ligt je auto stabieler bij 90km/u, maar ik heb altijd maar zo gedacht, bij 100km/u ben ik er wel sneller overheen. Net zoals met tunnels kan je zoeken naar afleiding, het verzinnen van een spelletje.
Voorbeeld: Voordat je de brug op rijdt, raadt de lengte van de brug in meters (per 100 meter) en kijk weer op je teller nadat je de brug over bent (of eventueel een keer of 2 terwijl je op de brug rijd). Het is puur voor de eer, je wint er geen punten mee, maar ik hoop wel wat meer zelfvertrouwen.
Bij vrachtwagens inhalen, want ik denk dat je dit ook wel eng vindt (?), heb ik een goede vriendin wel eens gezegd dat je tegen die dingen kan praten in jezelf of hardop in de auto.....niemand die je hoort. Ook weer een soort spel / verleggen van aandacht.
Voorbeeld:
Voor:
"Hé, ik ga je nu inhalen, blijf op je baan..."
Tijdens:
"Ik zit nu naast je, dus owee als je mijn kant op komt"
Na:
"Lekker puh.. Ik ben je voorbij..."
Het klinkt allemaal betweterig enzo, maar toen ik voor het eerst een bestelbus ging rijden, 10 jaar geleden, zat ik ook niet lekker in mijn stoel. Totaal nerveus en niet ontspannend kwam ik wel op mijn bestemming, maar ik was eind van de dag dan ook wel dood-op.
Met zo'n grote bestelbus heb ik des te meer gemerkt dat handen te hoog op het stuur echt niet werkt...en dus eigenlijk ook niet in een personen wagen. Als je met 2 handen aan het stuur rijd, dan rijd je het meest stabiel met de handen op Kwart Voor Drie.
Toch maar professionele hulp zoeken dan?quote:Op zondag 6 juni 2010 16:31 schreef maralea het volgende:
En lieve mensen, ik heb echt jaren op de buitendienst gezeten, waardoor ik duizenden km heb gemaakt. En alles was voor mij een uitdaging op de weg. Dus ervaring genoeg. Maar ik moet hier van af!!! Het beheerst mijn leven....bah bah bah
Ik weet niet wanneer jij je rijbewijs hebt gehaald (of je rijlessen hebt gevolgd), maar mocht die rijschool daar nog zijn en je oude rijinstructeur daar ook nog zijn, is het misschien slim om nog eens bij hem (of haar) aan te kloppen. In die man (of vrouw) heb jij vertrouwen (gehad) en kan je het dus misschien langzaamaan weer oppakken.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:31 schreef maralea het volgende:
En lieve mensen, ik heb echt jaren op de buitendienst gezeten, waardoor ik duizenden km heb gemaakt. En alles was voor mij een uitdaging op de weg. Dus ervaring genoeg. Maar ik moet hier van af!!! Het beheerst mijn leven....bah bah bah
Ik denk dat het ook een soort van kettingreactie is. Een paar mensen gaan remmen en diegene die daarachter rijden verwachten dat niet en gaan ook op de rem. zelf heb ik dit soort reacties (bijna) niet bij andere tunnels gezien.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:53 schreef cheqy het volgende:
[..]
Moet je eens kijken hoeveel remlichten er plots aan springen als je de Coen- of Velsertunnel in rijdt.
Dat is volgens mij ook één van de oorzaken van de beroemde files voor de Coentunnel. Ik heb er dagelijks in gestaan, als je de tunnel weer uitkwam was het opeens opgelost.
Ik raad je aan een gesprek met je huisarts aan te gaan, hij kan samen met jou kijken welk soort hulp het beste bij je past.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:31 schreef maralea het volgende:
En lieve mensen, ik heb echt jaren op de buitendienst gezeten, waardoor ik duizenden km heb gemaakt. En alles was voor mij een uitdaging op de weg. Dus ervaring genoeg. Maar ik moet hier van af!!! Het beheerst mijn leven....bah bah bah
en die anti depressiva beinvloeden je rijgedrag niet? Reageer je nog wel adequaat?quote:Op zondag 6 juni 2010 19:11 schreef Bombshell het volgende:
anti-depressiva werkt hier tegen Had last van paniekaanvallen en begon ook angst voor de snelweg te ontwikkelen. Slik nu aniti depressiva en rijd opmn gemak op de snelweg.
Zeg dat niet te snel, een tante van mij is ruim een half jaar zo duf als een comapatient geweest van de anti-depresiva. Het ligt er maar net aan welk spul je hebt, ik geloof dat Lithium er ook onder valt en daar zit volgens mij ook een rode sticker op het doosje.quote:Op zondag 6 juni 2010 19:35 schreef Bombshell het volgende:
Ben het overgens niet gaan slikken voor angst voor de snelweg. Had op een gegeven moment weer zowat elke dag paniekaanvallen. Anti-depressiva beinvloed je rijgedrag absoluut niet. Alleen de eerste zes weken kan je aardig suf en wazig zijn dan zou ik het niet doen.
quote:Op zondag 6 juni 2010 19:13 schreef tesnelvoorje het volgende:
Ik ben geen anti depressiva gaan slikken en ben ook van de angsten af gekomen
Ik zou zeggen probeer het eerst zonder drugs zelf op te knappen
je bent zelf sterk genoeg
Ik rij lekker over de pas, da's veel mooier, maar je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk.quote:Op maandag 7 juni 2010 09:57 schreef Maanvis het volgende:
Wat ook kut is aan de gotthardt tunnel is dat het gruwelijk goed geisoleerd is. dus het wordt er heel warm. dus je auto wordt ook heel warm. en veel auto's raken daar oververhit.
wat tot gevolg heeft dat je, als je geluk hebt, voor de tunnel in de file voor het stoplicht komt te staan.
en als je pech hebt sta je achter zo'n klojo in de tunnel.
staat daar ook ooit file?quote:Op maandag 7 juni 2010 10:20 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik rij lekker over de pas, da's veel mooier, maar je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk.
Dat heb ik nog niet meegemaakt, wel een keer dat er aan het eind alle aansluitingen naar de snelweg afgesloten waren, dorp, na dorp, na dorp, dat was een mooi ritje.quote:
okay, ik zal het onthouden als we tijd over hebbenquote:Op maandag 7 juni 2010 10:28 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat heb ik nog niet meegemaakt, wel een keer dat er aan het eind alle aansluitingen naar de snelweg afgesloten waren, dorp, na dorp, na dorp, dat was een mooi ritje.
Gewoon 'verkeerd' rijden als ze even niet oplet.quote:Op maandag 7 juni 2010 10:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
okay, ik zal het onthouden als we tijd over hebben. maar je weet hoe ze zijn he, die vrouwen, altijd lang werk en dus vertrek je wat later waardoor het toch die tunnel wordt
Wat een verhaal Maralea !quote:Op maandag 7 juni 2010 09:08 schreef maralea het volgende:
Ik heb al gesprek gehad met huisarts en die raad mij een hypnotiseur aan hier in de buurt. Daar ben ik nu mee bezig zeg maar! Maar inmiddels heb ik onlangs een scooter gekocht, en we gingen zaterdag weg naar Harderwijk, dan moet ik dus tal van bruggen over. Het begon bij de eerste al, eerste gedeelte ging wel, maar laatste stuk raakte ik dus in paniek. Einde van de brug huilen en trillen. Ik had eenmaal die brug overwonnen, dus we gingen verder. Bij de 2de brug ging het mis, ik durfde echt niet meer. Dus maar terug naar huis. En moest ik weer over die ene brug waar ik eerder in paniek raakte. 10 minuten voor de brug gestaan, en ik ben lopend de brug op gegaan en ben de confrontatie aangegaan met de railing en het water.Toen werd ik zo boos op mezelf, ik heb mijn scooter gepakt en ben gaan lopen, kijkend naar links, halverwege kreeg ik het gevoel dat mijn benen het gingen begeven, maar ben door gegaan. Ik moest doorzetten. Einde van de brug was ik buiten adem, moest huilen maar stond niet te trillen. Dus toen 2de stukje nog. Ik heb mijn scooter gestart en ben gaan rijden. Einde van de brug en heb gegild van blijdschap. Mijn vriend was zo trots op me. En op dat moment voelde ik me echt overwinnelijk.
Mijn vriend zegt elke keer: Je bent voor niks of niemand bang, behalve voor de snelweg, want die vreet je op...haha
Maar goed, ik heb die brug overwonnen, LOPEND!!! op naar de volgende brug!!
Angsten komen in heel veel vormen voor... veel meer dan je denkt.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lambo of Rekt
Op de motor heb je er veel minder last van dan in de auto. Ben er eigenlijk nooit bang voor geweest. Af en toe is een tunnel alleen irritant vanwege die switch van donker naar licht of andersom, maar engquote:Op zondag 6 juni 2010 09:51 schreef Rucky het volgende:
Tunnelfree is de angst om vast te komen te zitten en niet weg kunnen komen. (Het komt btw ook voor bij lange bruggen en zowel mannen als vrouwen.) Het is wel zo hoe vaker je het doet des te minder angstig het wordt.
Het komt wel van een motor forum af maar de info geld ook voor automobilisten.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/tunnelvrees
Vreemd he...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:10 schreef Maanvis het volgende:
Octophobia? 8-angst!
Xenoglossophobia? Angst voor buitenlandse woorden
Het is al heel wat als je dat iig tegen jezelf kan zeggen! Dat is toch wel een hele prestatie om het zelf weer helemaal voor mekaar te krijgen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 11:26 schreef Feline83 het volgende:
Het loont heel erg om hier mee bezig te gaan, alhoewel ik het nog niet rondbazuin tegen anderen 'Wow, ik heb net een stukje snelweg gereden!", dat klinkt ook weer zo raar..
Ik denk dat je niet echt weet wat je zegt... angstaanvallen kunnen enorm zijn en je leven totaal bepalen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:12 schreef Fes1-2 het volgende:
Elke angst zit tussen je oren. Uiteindelijk komen alle tips uit op een ding: Gewoon doen!
Dit had een oom van me, echt onbegrijpelijk. Ja als je oog in oog staat met een wilde leeuw ofzo, dan is het logisch... maar het ging echt om alle kattenquote:Op maandag 7 juni 2010 22:42 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Angsten komen in heel veel vormen voor... veel meer dan je denkt.
Ailurophobia- Fear of cats.
Elurophobia- Fear of cats. (Ailurophobia)
Dat was een moment in de ochtend dat ik naar mijn werk reed en er waren toen wat stress momenten op mijn werk waar ik aan dacht. Van het ene op het andere moment werd ik ineens helemaal duizelig en moest ik voor mijn gevoel vechten om niet flauw te vallen. Ik ben toen even op de vluchtstrook gaan staan en na een paar minuten rustig naar huis gereden en de dokter gebeld. Conclusie was een overschot aan koffie drinken iedere dag in combinatie met stress.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:14 schreef Ordos20 het volgende:
Uit pure nieuwsgierigheid, jij bent al de tweede die een blackout noemt als oorzaak.
Maar waar moet ik dan aan denken? Vermoeid en een microslaap meegemaakt? Lastige situatie en dan, boem, even geen contact?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |