Met de moderne technieken moet het niet moeilijk zijn om die gegevens makkelijk te analyseren.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zeven jaar geleden?
Wij bewaren de administratie ook een jaar of 10, omdat dfat moet.
Maar we gaan toch de kassabonnen van zeven jaar geleden niet analyseren om te achterhalen hoe druk het toen op een bepaalde tijd was? We hebben wel wat beters te doen.
Ja, en dan komt er een andere vervoerder door een nieuwe aanbesteding en is al je historische informatie weer weg.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Met de moderne technieken moet het niet moeilijk zijn om die gegevens makkelijk te analyseren.
Als ze ontdekken dat het elk jaar op 3 september erg druk is in Groningen, kunnen ze daar een volgend jaar wat mee.
Ja hallo!quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Met de moderne technieken moet het niet moeilijk zijn om die gegevens makkelijk te analyseren.
Als ze ontdekken dat het elk jaar op 3 september erg druk is in Groningen, kunnen ze daar een volgend jaar wat mee.
Dat.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:58 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, en dan komt er een andere vervoerder door een nieuwe aanbesteding en is al je historische informatie weer weg.
Dus wat?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:58 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, en dan komt er een andere vervoerder door een nieuwe aanbesteding en is al je historische informatie weer weg.
Nou inderdaad zeg. Stel je voor dat ze informatie doorgeven dat persoon X op 3 september dat traject heeft gereisd. Dat is ongetwijfeld verboden.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat.
Of de informatie wordt doorgegeven. En dat is dan helemaal ongewenst. En vast wel verboden.
Wat precies is het bezwaar dat een OV bedrijf terug kan kijken hoeveel personen X'en op een bepaald moment hebben gereisd?quote:Op zondag 6 juni 2010 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hallo!
Dan is er drie jaar geleden een traditie gestart dat er op 3 september mensen naar het Peerd van Ome Loeks komen kijken. Want drie jaar geleden is de maker overleden (Dat was dit jaar, maar het gaat om het voorbeeld!)
Wat nou 7 jaar? Als je al die tijd een trend gemist hebt, dan ben je toch geen knip voor je neus waard?
Ja hoor, want Aptroot gaat zich vast heel druk maken als er slechts kale reisbewegingen worden opgeslagen.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 10:32 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In het artikel wat jij gebruikt wordt alleen maar gesproken over reisgegevens en reisbewegingen. Dus niet over persoonlijke gegevens die worden opgeslagen. Dat maak jij er zelf van.
En nogmaals, en dit is inmiddels voor de duizendste keer, maar het dringt nog steeds niet door:quote:http://www.depers.nl/binnenland/480247/Privacy-ov-chipkaart-gewaarborgd.html
Er kunnen geen arrangementen op maat aangeboden worden als er geen persoonsgegevens worden opgeslagen, want een arrangement aanbieden aan een persoon waarvan de identiteit niet meer bekend is, lijkt mij vrij onmogelijk. Alleen volgens Vancouverfan is dat blijkbaar geen enkel probleem. Dus moeten en worden die gegevens wel degelijk opgeslagen.quote:Door reisbewegingen te registreren kunnen vervoeraanbieders arrangementen op maat bieden, schetste Eurlings.
quote:Tekst
TWEEDE KAMER Vergaderjaar 2009-2010 DER STATEN-GENERAAL 2 23 645 Openbaar vervoer Nr. 370 MOTIE VAN HET LID APTROOT Voorgesteld 19 mei 2010 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende, dat persoonlijke gegevens van houders van een OV-chipkaart in allerlei bestanden worden opgeslagen; overwegende, dat voor een goede financiële afhandeling alleen Trans Link Systems deze gegevens en recente reisinformatie nodig heeft; overwegende, dat vervoersmaatschappijen en overheden alleen informatie over vervoersstromen nodig hebben en geen informatie op persoonsniveau; spreekt als haar mening uit dat persoonsgegevens alleen bij Trans Link Systems opgeslagen mogen worden, tenzij de gebruiker kiest voor een anonieme OV-chipkaart; spreekt voorts als haar mening uit dat reisgegevens op persoonsniveau slechts twee maanden bewaard mogen blijven en daarna verwijderd moeten worden; verzoekt de regering om daartoe de nodige maatregelen te nemen en de Kamer voor 1 september 2010 te informeren, en gaat over tot de orde van de dag. Aptroot
Je bedoelt dit stuk? http://www.cbpweb.nl/down(...)ing_ov-chipkaart.pdfquote:Dat bewijs heb ik jou al regelmatig laten zien, de afspraken die met het CBP zijn gemaakt. Gister ook nog een link gegevens naar die afspraken.
Dat jij dat niet onthoud en telkens weer met hetzelfde gezeur komt zegt meer over jou dan over mijn "om de zaak heen praten".
quote:De OV-bedrijven willen voor de marketing ten behoeve van reizigersgroei en
reizigersspreiding gebruik maken van een aantal reisgegevens. Deze;reisgegevens betreffen reisfrequentie, tijdsduur die is verstreken na de laatst gemaakte reis, het binnen of buiten de spits reizen, voorkeurstrajecten en voorkeursstations. De eerste twee gegevenssets, de zogenaamde RFM-analyse (Recency, Frequency and Monetary Value) kunnen worden gekoppeld aan de persoonsgegevens van de reiziger
Alleen voor andere doeleinden moet NS eerst nog weer toestemming vragen, daar gaat paragraaf 4, over en de voorwaarden die daar staan in punt a tot en met e gaan alleen over de mogelijke extra doeleinden, bijvoorbeeld het verkopen van de gegevens aan derden, die niet voor het CBP automatisch een gerechtvaardigd belang hebben. Paragraaf 3 vormt de overgang.quote:1. Is er een gerechtvaardigd belang aanwezig voor het verwerken van deze ‘afgeleide’ reisgegevens voor marketingdoeleinden?
NS heeft op basis van (wetenschappelijke) marketingliteratuur aannemelijk gemaakt dat door
het gebruik van individuele klantgegevens betere bedrijfsresultaten en hogere
klanttevredenheid wordt bereikt
2. Kan het gerechtvaardigd belang ook op een minder ingrijpende wijze worden gerealiseerd? Uit het onderzoek dat NS heeft laten uitvoeren blijkt dat met de huidige bekende data van de reizigers (NAW, geboortedatum en soort abonnement) reisfrequentie en het reizen binnen of buiten de spits niet is te voorspellen, terwijl deze informatie NODIG is om de inhoud van de contacten beter te laten matchen met ervaring en behoeften van de verschillende klantgroepen. Over het overgrote deel van de klanten kunnen zonder deze informatie geen betrouwbare uitspraken worden gedaan over de reisfrequentie en het reizen binnen of buiten de spits Uit de literatuur blijkt dat de opt-inoptie significant minder gegevens oplevert, bovendien vergt het verkrijgen van meer tijd en zijn de kosten (te) hoog.
Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang, als verwoord onder 1 en 2, is hiermee aangetoond omdat is gebleken dat er geen andere acceptabele wegen zijn om de bedrijfsdoelstellingen en maatschappelijk gewenste doelen te behalen.
Conclusie: de reisgegevens worden gewoon zeven jaar opgeslagen en de NS bewaart alles van je. Alleen als de NS die gegevens wil gebruiken om door te verkopen aan andere partijen bijvoorbeeld, dan moeten ze nog weer eerst toestemming vragen.quote:3. Welke persoonsgegevens zijn in welke mate nodig?
NS geeft aan dat voor het bereiken van de marketingdoeleinden uitsluitend wordt gebruik
gemaakt van de hierboven omschreven reisgegevens die desgewenst kunnen worden gekoppeld aan de persoonsgegevens van de reizigers. Indien op enig moment de OVbedrijven een ruimer gebruik wensen te maken van reisgegevens kan dit slechts nadat daartoe toestemming van CBP is verkregen, bij gebreke waarvan er geen sprake meer is van een gerechtvaardigd belang als bedoeld in artikel 8, onder f, Wbp.
Dat het vrij zinloos is om gegevens 7 jaar op te slaan als je iedere 7 - 10 jaar (de consessieduur is niet overal gelijk) met een schone lei begint. Verder worden bussen geleased, niet gekocht.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus wat?
Wat wil je hiermee zeggen? Omdat er ooit misschien een andere eigenaar komt, niet investeren in nieuwe technologien etc?
Geen nieuwe treinen meer kopen, want wat moet je ermee als er straks een andere vervoerder komt?
De NS bestaat al 70 jaar. RET bestaat 80 jaar, het GVB stamt uit 1900.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:59 schreef Light het volgende:
[..]
Dat het vrij zinloos is om gegevens 7 jaar op te slaan als je iedere 7 - 10 jaar (de consessieduur is niet overal gelijk) met een schone lei begint. Verder worden bussen geleased, niet gekocht.
NS koopt treinen, wat de andere spoorvervoerders doen weet ik niet.
Brijante argumentatie...quote:Op zondag 6 juni 2010 00:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja hoor, want Aptroot gaat zich vast heel druk maken als er slechts kale reisbewegingen worden opgeslagen.![]()
![]()
![]()
Het leuke is dat het CBP geen enkele afspraak heeft gemaakt met Translink, alleen met OV bedrijven, maar niet met degene die de gegevens opslaatquote:Op zondag 6 juni 2010 00:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja hoor, want Aptroot gaat zich vast heel druk maken als er slechts kale reisbewegingen worden opgeslagen.![]()
![]()
![]()
[..]
En nogmaals, en dit is inmiddels voor de duizendste keer, maar het dringt nog steeds niet door:
[..]
Er kunnen geen arrangementen op maat aangeboden worden als er geen persoonsgegevens worden opgeslagen, want een arrangement aanbieden aan een persoon waarvan de identiteit niet meer bekend is, lijkt mij vrij onmogelijk. Alleen volgens Vancouverfan is dat blijkbaar geen enkel probleem. Dus moeten en worden die gegevens wel degelijk opgeslagen.
Zullen we de motie er maar gewoon bijpakken zodat we deze kwestie over wat Aptroot vindt en waar hij tegen is voor eens en voor altijd voor de geschiedenis kunnen vastleggen en we hier niet meer zinloos over hoeven te discussiëren. Ik zeg van ja.
[..]
En verder wat Macca zegt.
[..]
Je bedoelt dit stuk? http://www.cbpweb.nl/down(...)ing_ov-chipkaart.pdf
Ha ha ha.![]()
![]()
![]()
![]()
Bedankt voor het nog eens onderschrijven van mijn gelijk.
Ik zou dus je dringend willen aanraden om het nog eens te lezen, want daar staat dus overduidelijk in dat het CBP het geen enkel probleem vindt dat een koppeling reisgegevens en persoongegevens voor zeven jaar bewaard wordt als de NS die wil gebruiken voor 'betere bedrijfsresultaten en hogere klanttevredenheid'. Volgens het CBP is dat een gerechtvaardigd belang om de persoonsgegevens zeven jaar te bewaren.
Ik zal het nog even quoten voor je.
[..]
[..]
Alleen voor andere doeleinden moet NS eerst nog weer toestemming vragen, daar gaat paragraaf 4, over en de voorwaarden die daar staan in punt a tot en met e gaan alleen over de mogelijke extra doeleinden, bijvoorbeeld het verkopen van de gegevens aan derden, die niet voor het CBP automatisch een gerechtvaardigd belang hebben. Paragraaf 3 vormt de overgang.
[..]
Conclusie: de reisgegevens worden gewoon zeven jaar opgeslagen en de NS bewaart alles van je. Alleen als de NS die gegevens wil gebruiken om door te verkopen aan andere partijen bijvoorbeeld, dan moeten ze nog weer eerst toestemming vragen.
Nou joepie jee.
Daar heeft niemand iets mee te maken, dat ik op 3 september van A naar B ben gereisd.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou inderdaad zeg. Stel je voor dat ze informatie doorgeven dat persoon X op 3 september dat traject heeft gereisd. Dat is ongetwijfeld verboden.
quote:Op zondag 6 juni 2010 01:40 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Brijante argumentatie...
Kamerleden hebben altijd gelijk en maken zich alleen maar om echte problemen druk
Met deze hilarische uitspraak van jou ga ik lekker slapen. Rest zie ik morgen wel
Ik vind deze beterquote:Op vrijdag 4 juni 2010 17:59 schreef RiDo78 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze het in Almere gaan doen als dat rotding daar wordt doorgedrukt. Nu kun je met het juiste kaartje (Maxx 50-meerreizenkaart) voor 1 euro de hele stad door, en als je snel genoeg bent nog terug ook. Met de ov-shitkaart is het stukje van Haven Centrum naar Stad Centrum al 1,56!!! Dan ben je nog nieteens halverwege Almere Buiten!
En ja VF, ik heb dat rotding al een paar keer gebruikt! Oh en ik heb er zelfs al thee mee gemaakt om de chipkaart zelf (dagkaartje RET) los te weken uit het papieren omhulsel. Maar ik snap echt niet dat jij er zo'n harde plasser van krijgt.Het is duurder - in theorie natuurlijk niet, in de praktijk wel Het is onhandig - met mijn abo kan ik gewoon gaan zitten, nu moet ik verplicht EXTRA handelingen doen en wee je gebeente als je die vergeet Het is een inbreuk op mijn privacy - Zelfs met abo willen ze weten wie je bent en waar je gaat Het is onoverzichtelijk - ik niet op mijn kaart zien wanneer een en ander verloopt of dat ik uberhaupt nog genoeg saldo heb. Daarvoor moet ik langs een automaat. Het is riskant - Daar sta je dan in de stromende regen om 2 uur 's nachts in een of ander gehucht en kom je niet thuis omdat de laatste bus je niet mee wilde nemen. Saldotekort omdat de bus op de heenreis om moest rijden. En nu mag je zelfs niet naar het station om die kutkaart op te waarderen. Oh en als je het in de bus zelf kunt doen, is het te hopen dat je nog geld op je rekening hebt staan. Het is onlogisch -> Een controleur kan die dingen die ik niet kan zien wél zichtbaar maken Het is een financieel risico -> Automatisch opwaarderen is net als bellen, er zijn genoeg mensen die een prepaid telefoon nemen om de kosten in de hand te kunnen houden. Budget op = budget op. Het is burocratisch -> Mijn eerste kennismaking met die kutkaart was een NS automaat waar ik netjes 7 euro 50 aftik en ik een pinbon, declaratiebon.... maar geen kutkaart krijg!!! Om een lang verhaal kort te maken, naar dat geld kan ik fluiten. Het is vol kinderziektes -> Ik heb laatst in een bus gezeten waar de checkpoints bij elke hobbel opnieuw opstartten. Wist je dat het opstarten ca. 4,5 minuut duurt!!! Al die tijd kun je niet in of uitchecken. Het is oneerlijk -> Als de bus omrijdt om wat voor reden dan ook, moet je meer dokken. Het is onnodig -> Er zijn voor de reiziger absoluut geen enkel onomstotelijk voordeel te bedenken. Het is ondoordacht -> In de NS maar 1x in of uitchecken voor de hele rit, bij de rest bij elke overstap. Oh, en let ook goed op door welke poortjes je loopt. Want ga je door die van de trein en stap je uit bij een Metro-station heb je een probleem van minimaal 20 euro. Het is techniek -> Techniek gaat nu eenmaal op onverwachtte momenten stuk, maar de OV-shitkaart heeft volgens de makers een nauwkeurig berekende houdbaarheidsdatum. Het is een melkkoe -> Als de kaart stuk of van ouderdom beschimmeld is wordt het weer tijd om 8 euro te dokken voor een nieuwe kutkaart. Oh en als de oude kaart nog enigszinds levensvatbaar is mag je ook nog 4 euro boete betalen om je reisproducten, waar je al een kapitaal voor betaald hebt, over te laten zetten. Het is absoluut niet klasse -> Ik kan woon-werk kilometers in de 1ste klas declareren bij mijn werkgever. Maar als ik met wat vrienden een 2de klas kaartje wil kopen dan kan dat niet op die rotkaart. Dus mijn vrienden reizen tegen 2de klas tarief en ik zit er met mijn eerste klas kaartje naast ¤::-$ Het houdt deuren gesloten -> De toegangsbadge van mijn werk en die OV-kutkaart zitten naast elkaar in mijn portemonnee. Als ze te dicht bij elkaar zitten vliegen ze elkaar in de haren en kom ik nergens naar binnen. Lang leve Aluminiumfolie!!!
Moet ik nog doorgaan??
In plaats van aantonen dat Eurlings het over prive gegevens heeft kom je meer wat kinderachtig gezeur aanzetten.quote:Op zondag 6 juni 2010 01:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
In plaats van aan te tonen dat Aptroot het alleen over de kale gegevens heeft, komt Vanblooperfan met deze onzin aanzetten.
Mijn post zal inderdaad vast niet voldoen aan het door jou gewenste antwoord.quote:Ook over de rest zal ik me geen illusie maken, ook daar komt Vanblooperfan vast weer met de grootste onzin en verkeerd gelezen dingen aanzetten. Uiteraard zonder enige relevante onderbouwing van wat voor soort dan ook. Mag ik die post van Stupendous voor beste post op FOK! in 2010 nomineren?
http://www.belastingdiens(...)dministratie-02.htmlquote:Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht).
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)egels-en-beschermingquote:•Afgeleide reisgegevens, zoals reisfrequentie, voorkeurstations en -trajecten, de verstreken tijd sinds uw laatst gemaakte reis en of u binnen of buiten de spits reist, gebruiken wij voor relatiebeheer en om u te informeren over voor u relevante diensten en producten.
•Indien u geen prijs stelt op informatie die is afgeleid van uw reisgegevens, dan kunt u dat hier aangeven.
Ik ben het met je eens dat niet iedereen een gehele zone reist in mijn berekeningen ben ik ook ervan uitgegaan dat de 1e zone je maar de halve afstand inclusief omrijden reist. Nou dan kunnen we het hier op papier ook uitrekenen en zien we dat je met de ov-chipknip echt meteen al duurder uit bent, of je moet echt maar voor 2 haltes de bus nemen.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:40 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. En jij moet het ook met mij eens zijn dat niet iedereen die 4,5 km rijd. Veel mensen rijden maar een paar km of minder. Of stukken waar het minder dan 20% afwijking is.
En zeker in grote steden, waar veel zones zijn, ga je al snel een zone grens over.
Dus concluderen dat je globaal gezien genaaid wordt ben ik niet met je eens.
Houdt op dit moment dan de NS ook van elk los verkocht kaartje (serienummer) bij aan welke pinpas dat verkocht is. Of heeft de NS gewoon een overzicht van zoveel geld is er verkocht.quote:Op zondag 6 juni 2010 09:57 schreef VancouverFan het volgende:
Dan kan Aptroot wel roepen dat die het maar 2 maanden wil bewaren, maar de belastingdienst zegt toch duidelijk dat dergelijke gegevens 7 jaar bewaard moeten worden.
Nou nee. Uit mijn berekening blijkt dat men pas rond de 2 km in de eerste zone duurder uit.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat niet iedereen een gehele zone reist in mijn berekeningen ben ik ook ervan uitgegaan dat de 1e zone je maar de halve afstand inclusief omreiden reist. Nou dan kunne we het hier op papier ook uitrekenen en zien we dat je met de ov-chipknip echt meteen al duurder uit bent, of je moet echt maar voor 2 haltes de bus nemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grote_Nederlandse_stedenquote:Leuke uitspraak die je daar doet dat in grote steden veel zones zijn en je al snel een zone grens over zal gaan. Wat vind jij een grote stad? Het merendeel van nederland woont juist niet in een grote stad, maar in een middelgrote stad, en juist een middelgrote stad bestaat normaliter vaak maar uit 1 zone die dan juist weer wat groter zijn zal.
Geen idee wat de NS bijhoud nu. Maar wat ze (TLS) met de chipkaart bijhouden moet 7 jaar bewaard worden van de belastingdienst.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Houdt op dit moment dan de NS ook van elk los verkocht kaartje (serienummer) bij aan welke pinpas dat verkocht is. Of heeft de NS gewoon een overzicht van zoveel geld is er verkocht.
En over strippenkaarten en reisbewegingen hoeven we helemaal niet na te denken, want jullie weten het niet, maar in elke bus zit een geheime camera die elke keer dat de gestript wordt een afdruk maakt en al die gegevens worden dan weer verwerkt en opgeslagen. Die administratie is de reden dat het ov zo duur is.![]()
Ow dus de ov-chip wordt alleen beduidend geodkoper voor de oudjes die volgens jou voor elke poep en een scheet de bus nemen, maar de rest die normaliter langere afstanden reizen die worden genaaid.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:20 schreef VancouverFan het volgende:
Nou nee. Uit mijn berekening blijkt dat men pas rond de 2 km in de eerste zone duurder uit.
En 2 km is niet de afstand die mensen (ouderen) graag gaan lopen als het ook met de bus kan. 1 of 1,5 km ook niet.
Ow dus ik woon in tilburg wat in jou beleving ook al in een grote stad is. Nou wij hebben hier 2 zonesquote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grote_Nederlandse_steden
Goed voor 4,475 miljoen inwoners.
Neemt niet weg dat mijn stelling dat er in grote steden meer kleinere zones zijn juist is. Dus ik snap niet goed wat je nou met deze reactie wil zeggen.
Want Eindhoven en Tilburg zijn de maatstaf voor Amsterdam, Rotterdam en Utrecht?quote:Op zondag 6 juni 2010 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus de ov-chip wordt alleen beduidend geodkoper voor de oudjes die volgens jou voor elke poep en een scheet de bus nemen, maar de rest die normaliter langere afstanden reizen die worden genaaid.
[..]
Ow dus ik woon in tilburg wat in jou beleving ook al in een grote stad is. Nou wij hebben hier 2 zones.
Als je naar onderstaande kaart kijk, valt het juist op dat tilburg en den bosch heel grote centrum zone's hebben. Alleen in eindhoven ga je midden in de stad door een zone grens heen.
Ik weet niet hoe je bij je stelling bent gekomen dat er in grote steden juist kleinere zone's zijn, naar mijn inziens heb ik deze stelling met deze kaart al ontkracht.
[ afbeelding ]
Eindhoven , amsterdam rotterdam en utrecht zijn voor jou de maatstaf om te stellen dat zones in grote steden over het algemeen kleiner zijn. Ik laat hier een kaartje zien waarop duidelijk te zien is dat de zone's bij tilburg en den bosch groot zijn, ik kan nog wel verder zoeken en dan zullen we meer van zulke grote ov-zones vinden bij de steden die minder dan 200.000 inwonres hebben. Die steden benoem jij bij je grote steden dat daar kleine zones zouden zijn en daarom de ov-chipkaart niet duurder zou zijn. Dat klopt gewoon totaal niet wat je hier zit te beweren. Ook kom je zelf niet met bewijzen maar zuig je gewoon dingen uit de duim. Komen vervolgens mensen met bewijzen dan is er altijd wel weer iets wat niet klopt, of we anders zouden moeten zien.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Want Eindhoven en Tilburg zijn de maatstaf voor Amsterdam, Rotterdam en Utrecht?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |