Als reactie op beschietingen van Hamas vanuit Gaza op Israël ja. Dat geeft aan hoeveel waarde ze hechtten aan het voorstel van Olmert. Natuurlijk schreeuwen ze nu weer dat ze terugwillen naar de grenzen van '67, want dan krijgen ze een hoop land terug en dan kunnen ze het gewoon weer opnieuw proberen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:51 schreef Farang het volgende:
[..]
Olmert begon een oorlog. Wat weegt zwaarder: zijn oorlog of zijn voorstel.
quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:55 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ha. Nadat Hamas weer met raketten was gaan slingeren.
Op zich wel een interessante vraag: welke vredesvoorstellen hebben de Palestijnen tot nu toe gedaan, anders dan hameren op de grenzen van 1967 en het recht op terugkeer van (de nazaten van) vluchtelingen?
Altijd maar weer die Hamas-vuurpijlen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
Als reactie op beschietingen van Hamas vanuit Gaza op Israël ja. Dat geeft aan hoeveel waarde ze hechtten aan het voorstel van Olmert. Natuurlijk schreeuwen ze nu weer dat ze terugwillen naar de grenzen van '67, want dan krijgen ze een hoop land terug en dan kunnen ze het gewoon weer opnieuw proberen.
En daarom werd het schip in internationale wateren bestormd door zwaarbewapende commando's?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:02 schreef Zionista het volgende:
Er is geen sprake van een israelische aanval op de schepen. Er was sprake van een inspektie, een recht dat elk land heeft zodra er vaart naar de nationale wateren arriveert.
Maak een einde aan de misdadige blokkade van Gaza. Daar wil je het zo te zien niet over hebben. Wat geeft jouw land het recht om de Palestijnen te onderdrukken? Israël is de dader en niet het slachtoffer.quote:Het internationale recht verschaft Israel het recht schepen te inspekteren los van het bestaan van een blokkade en de legitimiteit ervan.
Nederlandse marineschepen patrouilleren voor de kust van Somalië in internationale wateren volgens het zelfde recht.
Dat Israel de zeeroute naar Gaza inspekteert is begrijpelijk want er zijn in het verleden via die weg al veel wapens geprobeerd Gaza binnen te brengen.
Zag ik bijna je reactie over het hoofd. Een eerlijk antwoord deedeetee.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Heb niet de indruk dat ze vanf 1947 de joden het leven nu wel zo gunden.
Stoppen met agressie. De joodse staat erkennen en proberen er een eigen staat voor zichzelf uit te slepen zou een mooi begin zijn.
Ik weet overgens heus wel dat het allemaal niet zo simpel ligt, maar ik ben opgegroiet met krantenkoppen als er weer 's een bus met joodse schoolkinderen ofzo was opgeblazen. Daar heb ik dus nooit veel waardering voor kunnen opbrengen.
Dat ze nu zo zijn weggezet in Gaza kan ik dus ergens wel begrijpen. Dat dit voor de Palestijnen vreselijk moeilijk is dat begrijp ik óók. Zelf zou ik in deze situatie gewoon mijn trots inslikken en ophouden met agressie en eens proberen of ik me in een betere positie kon kletsen. Mja ik zou het natuurlijk nooit zo ver hebben laten komen. Moord en martelaarschap liggen mij niet zo.
Binnen de 24 mijls zone ja, niet in internationale wateren.quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:02 schreef Zionista het volgende:
Er is geen sprake van een israelische aanval op de schepen. Er was sprake van een inspektie, een recht dat elk land heeft zodra er vaart naar de nationale wateren arriveert. Dat recht is zelfs geldig in vredestijd.
Ik benieuwd wat een Israëlische aanval op de Turkse marine betekent en of Turkije hulp van NAVO en dus de VS kan inroepen, artikel 5?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:15 schreef IHVK het volgende:
Het schijnt dat er een nieuwe boot met hulp in Europa wordt klaargezet en Israelische media beweren dat dit keer de Turkse marine zal meevaren.
Dat had ik ook al ergens gelezen ja.quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:15 schreef IHVK het volgende:
Het schijnt dat er een nieuwe boot met hulp in Europa wordt klaargezet en Israelische media beweren dat dit keer de Turkse marine zal meevaren.
Ik heb gelukkig geen plaat voor mijn kop. Stop de Israëlische bezetting, de echte oorzaak van alle ellende. Je gaat toch niet de onderdrukten de schuld geven, get real.quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:12 schreef Prosac het volgende:
[Farang modus]
Israel heeft alle recht tot bombardementen in Gaza en het weigeren van alle ongeinspecteerde hulpgoederen in Gaza zolang er vanuit dat gebied nog raketten geschoten worden, immers actie is reactie
[/Farang modus]
Man, haal die plaat eens voor je kop weg en begrijp dat er twee partijen nodig zijn om een eind te maken aan dit conflict en dat twee partijen schuld hebben aan het verslechteren van de situatie in Gaza. Hamas EN Israel.
Wat geeft israel het recht wapens in te voeren?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:02 schreef Zionista het volgende:
Er is geen sprake van een israelische aanval op de schepen. Er was sprake van een inspektie, een recht dat elk land heeft zodra er vaart naar de nationale wateren arriveert. Dat recht is zelfs geldig in vredestijd. De beelden zeggen volgens mij genoeg: op het turkse schip is geweld gebruikt tegen de inspekteurs. Het verweer van turkse zijde is dat de inspekteurs zijn begonnen met schieten voordat zij geweld gebruikten tegen de israelische soldaten. Om dan te beweren, voor er ook maar enig onderzoek gedaan is, dat Israel buitenmatig geweld gebruikt heeft zoals onze minister direkt weten liet is op zijn zachts gezegd wat prematuur.
Het internationale recht verschaft Israel het recht schepen te inspekteren los van het bestaan van een blokkade en de legitimiteit ervan.
Nederlandse marineschepen patrouilleren voor de kust van Somalië in internationale wateren volgens het zelfde recht.
Dat Israel de zeeroute naar Gaza inspekteert is begrijpelijk want er zijn in het verleden via die weg al veel wapens geprobeerd Gaza binnen te brengen.
Heb jij enig idee hoeveel kleine jihadistische groepen er rondhuppelen in Gaza? Oftewel, niet elk raket uit Gaza komt van Hamas. De drie bvb die gisteren (of was dat eergisteren) uitgeschakeld zijn na het afvuren van wat raketten, dat was Islamitische Jihad .. en zelfs Fatah zal vanaf de strip raketten afschieten als ze de kans krijgen, twee vliegen in een klap.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
Als reactie op beschietingen van Hamas vanuit Gaza op Israël ja. Dat geeft aan hoeveel waarde ze hechtten aan het voorstel van Olmert. Natuurlijk schreeuwen ze nu weer dat ze terugwillen naar de grenzen van '67, want dan krijgen ze een hoop land terug en dan kunnen ze het gewoon weer opnieuw proberen.
Wanneer precies heeft Olmert een voorstel gedaan en wat hield dat voorstel in? En heeft hij niet zijn voorstel teniet gedaan door een oorlog te starten? Waarom vuurde Hamas raketten af, was dat niet een reactie op de Israëlische bezetting? Was het niet Israël en de VS die niet met Hamas wilden onderhandelen?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:10 schreef Ciske- het volgende:
Och jee, mijn verontschuldigingen voor 'altijd maar weer die Hamas-vuurpijlen'. Ze schieten ze toch echt zelf af. Als ze dat niet hadden gedaan en het voorstel hadden geaccepteerd was er nu vrede geweest onder de voorwaarden waarvan ze nu ineens roepen dat ze ze zo graag in vervulling zien gaan. Dán was de bezetting gestopt ja. Je moet eerst praten, samen tot een compromis komen en dan pas actie ondernemen om dat compromis te realiseren. Niet andersom. Dan krijgen we zoiets als het Nederlandse TBS-beleid: Gewoon proberen, en we zien wel wanneer het weer fout gaat.
Israël vond het in het verleden leuk om Hamas in te zetten om Arafat te pesten, remember?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:20 schreef Zionista het volgende:
Verder denk ik dat het verstandig is dat Israel nooit ongecontroleerd hulpgoederen doorlaat naar de Gaza. Niet zolang daar een fascistische club als Hamas aan de macht is. Ik denk dat je wel een heel grote hekel aan de Palestijnse bevolking moet hebben als je ze zo´n club toewenst die politieke tegenstanders van flatgebouwen gooit.
Daar zal de pers het fijne van willen weten, dus weten we snel genoeg of dat waar isquote:Op woensdag 2 juni 2010 21:15 schreef IHVK het volgende:
dit klopt niet helemaal ook bij de '67 grenzen krijgt gaza geen extra land , alleen westelijke jordaan over.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:58 schreef Ciske- het volgende:
[..]
en wat denkt Turkije te gaan doen zodra ze met paar scheepjes in Israëlisch water komen zonder toestemming?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:15 schreef IHVK het volgende:
Klopt. Het gezicht van de vijand verandert, maar is er wel. Of wil je beweren dat er geen vuurpijlen zijn geweest?quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:04 schreef Farang het volgende:
[..]
[..]
Altijd maar weer die Hamas-vuurpijlen.
Daarvoor werden de PLO terroristen genoemd als oorzaak.
Egypte. Syrië. Libanon. Irak. Nu Iran.
Omdat de Palestijnen nooit zelf initiatief nemen tot onderhandelen. Het is altijd reageren op Israëlische voorstellen. Een beetje eenzijdig.quote:Stop de bezetting en blokkade nou maar en dan praten we wel weer verder.![]()
Waarom is het voorstel van de grenzen van '67 slecht, PhysicsRules?
Dus jij vindt dat ondanks Hamas haar houding t.o.v. Israël radicaal verandert heeft (verraden???), Israël dat niet mag doen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:27 schreef Farang het volgende:
[..]
Israël vond het in het verleden leuk om Hamas in te zetten om Arafat te pesten, remember?
De verkiezingen waren inderdaad democratisch. De machtsovername in Gaza was een regelrechte staatsgreep.quote:Hamas is democratisch aan de macht gekomen, toen ze meededen met de verkiezingen hoorde ik de VS en Israël niet klagen, het was vast een schok voor hen dat Hamas de verkiezingen won en niet de corrupte lieden van Fatah.
Wraak is blijkbaar de norm. Een van de grote problemen in het conflict, iets waar ook Israël zich de laatste jaren steeds meer schuldig aan maakt.quote:Je geeft zoals gewoonlijk een eenzijdig beeld van de gebeurtenissen: zo ken ik ook verhalen van Hamas-sympathisanten die gemarteld zijn door Fatah. Hamas nam wraak op Fatah omdat Fatah met hulp van Israël, VS en Egypte een coup wilden plegen en Hamas wilden verdrijven uit Gaza. Dat is mislukt dankzij de hulp die Hamas kreeg van Iran.
In september 2008. Zie de link voor een kaart van het vredesvoorstel en het stukje wat ik al eerder postte:quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:22 schreef Farang het volgende:
[..]
Wanneer precies heeft Olmert een voorstel gedaan en wat hield dat voorstel in?
Nee. Hij heeft in september dit voorstel gedaan aan Abbas. Deze heeft zich vervolgens niet meer laten horen of zien. En geef toe, hij zat in een lastige positie. Enerzijds vond hij het (denk ik) een goed voorstel, en anderzijds wist hij niet hoe hij een instemming van zijn kant zou kunnen verantwoorden tav Hamas, Hezbollah en tegenover Syrië en Iran.quote:En heeft hij niet zijn voorstel teniet gedaan door een oorlog te starten?
Nee, Hamas vuurde raketten af omdat het überhaupt geen Israëlische staat accepteerde. De Israëlische inval was een reactie daarop. En wat moesten ze anders? Het was twee maanden na het voorstel en je kunt je moeilijk laten beschieten zonder in te grijpen. Beschietingen geven ook niet bepaald de indicatie dat de ander daadwerkelijk vrede wil.quote:Waarom vuurde Hamas raketten af, was dat niet een reactie op de Israëlische bezetting? Was het niet Israël en de VS die niet met Hamas wilden onderhandelen?
Ik bedoelde ook niet dat er dan extra land bij Gaza komt. Enkel dat Hamas zonder de blokkade en bezetting van de westelijke jordaanoever weer volop de gelegenheid heeft om Israël te bestoken.quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:30 schreef mm1985 het volgende:
[..]
dit klopt niet helemaal ook bij de '67 grenzen krijgt gaza geen extra land , alleen westelijke jordaan over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |