Dan heb je het slechts over de studiefinanciering, niet over de kosten van het onderwijs.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:17 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Bijna 6000¤ per student per jaar, dus nog geeneens een halve ton per opleiding. Maar het is algemeen bekend dat links niet kan rekenen hoor
Als ze meer willen betalen dan gaan ze toch hun gang? Waarom moet dat dan eerst opgelegd worden door de overheid? En waarom gaan ze dan wonen in een huis van 8 ton?quote:Op maandag 7 juni 2010 00:13 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik ken zat ondernemers en wetenschappers in het toptarief die best een beetje meer willen betalen dan 52%. Het is ook raar: De maatschappij betaalt honderdduizenden euro's voor je opleiding en vervolgens verdien je 3 ton per jaar. En dan krijg je ook nog eens kortingen van tientallen procenten op je huis van 8 ton.
Er zijn genoeg veelverdieners met een goed en sociaal hart... Gelukkig maar.
Maar blijven jullie maar lekker bij je domme VVD-redenering. Je zult wel anders piepen als de bezuinigingen straks een miljoen mensen treffen.
Ik voorspel 200,000 faillissementen in het eerste jaar dat de VVD regeert.
http://www.rijksoverheid.(...)9/kerncijfers-o.htmlquote:Op maandag 7 juni 2010 00:19 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Dan heb je het slechts over de studiefinanciering, niet over de kosten van het onderwijs.
Mocht ik willen dat ik 6000¤ stufi kreeg in een jaarquote:De OCW-uitgaven per deelnemer in het basisonderwijs ¤ 4900, in het voortgezet onderwijs ¤ 7400 en in het mbo ¤ 6600 bedragen. In het hbo is dat ¤ 6000 euro student en in het wetenschappelijk onderwijs ¤ 5900.
Goh dat zijn dan wel enorme verschillen want een farmacie-student kost 40,000 euro per jaar (master)quote:Op maandag 7 juni 2010 00:23 schreef Cerbie het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)9/kerncijfers-o.html
[..]
Een geschiedenisstudent kost geen drol, het gaat dan ook om gemiddelden.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:25 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Goh dat zijn dan wel enorme verschillen want een farmacie-student kost 40,000 euro per jaar (master)
Bèta-studie, tandheelkunde, geneeskunde ook enkele tienduizenden.
Ja maar historici verdienen later ook de helft minder.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:26 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Een geschiedenisstudent kost geen drol, het gaat dan ook om gemiddelden.
Voor geneeskunde is er een aparte pot om opleidingsplaatsen te financieren.
Mijn schouders zijn nog niet zo sterk als student, mag ik in deze ene periode van mijn hele leven dat ik tot de zwakkere schouder behoor dan niet profiteren van andere sterke schouders?quote:Op maandag 7 juni 2010 00:25 schreef Q.E.D. het volgende:
Maar pak mij ook niet op de cijfers, het gaat erom dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
En dat doen ze met plezier.![]()
Goed ideequote:
Vorige keer tactisch op Bos gestemt, die ging met balkenende verder...quote:Op zondag 6 juni 2010 21:43 schreef Dutchguy het volgende:
Ik had graag op Roemer gestemd, maar stem dit keer uit min of meer tactische overwegingen op Cohen.
Tactisch stemmen kan falikant misgaan, ben ik helemaal met je eens. Maar een PvdA met Cohen vind ik een socialer PvdA dan met Bos. Hij trekt de partij wat meer naar links.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:40 schreef exdeo het volgende:
[..]
Vorige keer tactisch op Bos gestemt, die ging met balkenende verder...
Ik trap er niet in met de valse pvda propoganda.. Ik stem gewoon SP, had ik de vorige keer ook moeten doen.. pvda zal nooit meer mijn stem krijgen..
Roemer krijgt mijn stem... Laat de rijken de crisis maar betalen.. Niet de mensen die voor een minium loon lopen te zwoegen.. En einde van de maand geen eten meer kunnen betalen..![]()
Stem SP, juist nu![]()
Ja die wens hoor ik ook vaker in mijn omgeving en dat lijkt mij ook wel een goed idee, alhoewel je dan waarschijnlijk wel een minder "uitgesproken" partij krijgt als de SP, en tevens zal het een aantal gematigde centrum-kiezers die nu bij de PVDA zitten, kwijtraken denk ik.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:47 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Tactisch stemmen kan falikant misgaan, ben ik helemaal met je eens. Maar een PvdA met Cohen vind ik een socialer PvdA dan met Bos. Hij trekt de partij wat meer naar links.
Ik gun het SP ook het allerbeste, maar ik ben bang dat mijn stem voor een SP weer een stem voor de oppositie wordt. Eigenlijk zouden ze Halsema, Roemer en Cohen in 1 kamer op moeten sluiten en niet eerder loslaten voordat dat ze 1 echt grote progressieve partij gevormd hadden. Heb het eigenlijk beetje gehad met die versplintering op links.
Is ook klote ben ik met je eens... Het engste vind ik dat de pvv zo,n links programma heeft voor de "arbeider".. Zulke partijen hebben we vroeger ook gehad, vraag me af of de voor ouders ook op de nsb hebben gestemt... Zo als urk en volendam, zijn ook allemaal inteelt.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:47 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Tactisch stemmen kan falikant misgaan, ben ik helemaal met je eens. Maar een PvdA met Cohen vind ik een socialer PvdA dan met Bos. Hij trekt de partij wat meer naar links.
Ik gun het SP ook het allerbeste, maar ik ben bang dat mijn stem voor een SP weer een stem voor de oppositie wordt. Eigenlijk zouden ze Halsema, Roemer en Cohen in 1 kamer op moeten sluiten en niet eerder loslaten voordat dat ze 1 echt grote progressieve partij gevormd hadden. Heb het eigenlijk beetje gehad met die versplintering op links.
Niet een partij, dat houd nooit stand. Maar de SP heeft regelmatig aan GroenLinks en de PvdA gevraagd om met een gezamelijk plan de verkiezingen in te gaan.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:47 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Klopt. Hopelijk staat een Cohen daar welwillender tegenover dan Bos destijds.quote:Op maandag 7 juni 2010 01:14 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Niet een partij, dat houd nooit stand. Maar de SP heeft regelmatig aan GroenLinks en de PvdA gevraagd om met een gezamelijk plan de verkiezingen in te gaan.
Ik hoop het, het zal nu misschien te kort voor de verkiezingen geweest zijn. Maar Cohen en Roemer zijn allebei wel personen die goed bruggen kunnen bouwen. Roemer heeft dat als wethouder aangetoond in Boxmeer en van iemand die zo lang burgemeester is geweest lijkt het mij dat je deze eigenschap mag verwachten. Zeker tijdens een rechts kabinet lijkt mij linkse samenwerking belangrijk en mogelijk.quote:Op maandag 7 juni 2010 01:18 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Klopt. Hopelijk staat een Cohen daar welwillender tegenover dan Bos destijds.
Dat geloof ik ook.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:06 schreef forzaudinese het volgende:
betrouwbare leiders Roemer & Marijnissen![]()
![]()
![]()
Iedereen die meer wil betalen, mag dat van harte doen. 6000 euro per jaar, laten we zeggen voor 4 jaar studie = 24000 euro, is veel geld ja, maar dat betaal je allemaal weer terug als je klaar bent met je studie (en vele malen meer). HRA ben ik wel met je eens dat dat versoberd/afgeschaft mag worden.quote:Op maandag 7 juni 2010 00:13 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik ken zat ondernemers en wetenschappers in het toptarief die best een beetje meer willen betalen dan 52%. Het is ook raar: De maatschappij betaalt honderdduizenden euro's voor je opleiding en vervolgens verdien je 3 ton per jaar. En dan krijg je ook nog eens kortingen van tientallen procenten op je huis van 8 ton.
Er zijn genoeg veelverdieners met een goed en sociaal hart... Gelukkig maar.
Maar blijven jullie maar lekker bij je domme VVD-redenering. Je zult wel anders piepen als de bezuinigingen straks een miljoen mensen treffen.
Ik voorspel 200,000 faillissementen in het eerste jaar dat de VVD regeert.
Inderdaad, HRA mag afgeschaft worden, stufi in de huidige vorm ook en collegegeld gratis in Nederland. Ik snap werkelijk niet dat de SP niet voor een sociaal leenstelsel is, hier laten ze zich toch echt weer van hun meest conservatieve kant zijn en dan wordt hier gesproken van progressiefquote:Op maandag 7 juni 2010 10:31 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Iedereen die meer wil betalen, mag dat van harte doen. 6000 euro per jaar, laten we zeggen voor 4 jaar studie = 24000 euro, is veel geld ja, maar dat betaal je allemaal weer terug als je klaar bent met je studie (en vele malen meer). HRA ben ik wel met je eens dat dat versoberd/afgeschaft mag worden.
Omdat we mensen niet met een dikke schuld op willen zadelen. Is toch niet zo gek?quote:Op maandag 7 juni 2010 11:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Inderdaad, HRA mag afgeschaft worden, stufi in de huidige vorm ook en collegegeld gratis in Nederland. Ik snap werkelijk niet dat de SP niet voor een sociaal leenstelsel is, hier laten ze zich toch echt weer van hun meest conservatieve kant zijn en dan wordt hier gesproken van progressief...
De stufi hou ik lieverquote:Op maandag 7 juni 2010 11:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Inderdaad, HRA mag afgeschaft worden, stufi in de huidige vorm ook en collegegeld gratis in Nederland. Ik snap werkelijk niet dat de SP niet voor een sociaal leenstelsel is, hier laten ze zich toch echt weer van hun meest conservatieve kant zijn en dan wordt hier gesproken van progressief...
Dit maakt de SP nou zo'n geweldige partij in plaats van een verdeel en heers neoliberale partijquote:Buitenhof geeft onjuist beeld van Europabeleid van SP
De SP is zich bewust dat je het vrije verkeer niet aan banden kunt leggen zonder het Verdrag te wijzigen. Wat we wél kunnen, is de werkvergunningen opnieuw invoeren, zodat we weten wie waar werkt en onder welke omstandigheden
De SP werd in de uitzending van Buitenhof van 5 juni jl. weer eens neergezet als een puur negatieve partij als het om Europa gaat. En dat terwijl we sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon juist verkondigen dat het geen zin heeft ons nu nog tegen die bepalingen te verzetten en dat we onze energie liever gebruiken om Europa socialer en rechtvaardiger te maken. En daar hoort ook bij dat we een einde maken aan de uitbuiting in Nederland van werknemers uit andere lidstaten.
In de uitzending van Buitenhof van 6 juni was de hoogleraar Europees Recht, Deirdre Curtin, te gast. Het was één klaagzang over de negatieve toon van politici over Europa. Voor wat de SP betreft, is dit onterecht.
Het is juist dat we tijdens de Europese verkiezingen nog alles op alles gezet hebben om de negatieve kanten van het Verdrag van Lissabon te benadrukken: de militarisering van Europa, het verlies van vetorecht bij belangrijke onderwerpen op het gebied van het strafrecht, de centrale plaats die nog steeds marktwerking krijgt e.d. Dat hoorde bij dat moment, want we hadden nog hoop op een Iers nee tegen het Verdrag, maar ook toen hebben we duidelijk gemaakt dat we niet met onze rug naar Europa staan maar dat we het gewoon niet eens zijn met het Verdrag van Lissabon.
Die tijd ligt nu achter ons. De Ieren hebben ja gezegd en het nieuwe Verdrag is er. Dat betekent dat de SP in het verkiezingsprogramma voor de landelijke verkiezingen daar nu niet meer op ingaat. Wel stellen we een aantal inhoudelijke zaken aan de orde, waaronder de noodzaak een einde te maken aan de oneerlijke concurrentie van werknemers uit andere Europese lidstaten, zeker als zij werken voor minder loon dan in de CAO is afgesproken en als zij ook overigens qua werk- en leefomstandigheden worden uitgebuit.
De SP stelt twee maatregelen voor. Zo willen we juist méér Europese samenwerking tussen arbeidsinspecties en politie en justitie om de malafide Europees opererende uitzendbureaus aan te pakken. Dat gebeurt nu niet of nauwelijks. Daarnaast legt de SP de nadruk op de herinvoering van werkvergunningen voor werknemers uit andere lidstaten.
Het was vrij komisch om Deirdre Curtin op de vraag van Clary Polak of het mogelijk was dergelijke vergunningen voor bijvoorbeeld Bulgaren en Roemenen in te voeren, te horen zeggen dat dit niet kon, omdat dit in strijd was met de interne markt. Onzin, natuurlijk, want op dit ogenblik zijn nu juist Bulgaren en Roemenen nog steeds vergunningplichtig.
Maar goed, zelfs los van dit misverstand, had ik eigenlijk een wat intelligentere discussie verwacht. Ook de SP is zich heel goed bewust van het feit dat je het vrije verkeer niet aan banden kunt leggen, zonder het Verdrag te wijzigen. Wat we wél kunnen, is de werkvergunningen opnieuw invoeren, zodat we weten wie waar werkt en onder welke omstandigheden. Het is dan voor de arbeidsinspectie veel eenvoudiger om misbruik en uitbuiting tegen te gaan.
Ik koop niets voor abstracte begrippen als ‘interne markt’: een sociaal Europa zorgt ervoor dat voor gelijk werk gelijk loon betaald wordt en dat werknemers menswaardig worden behandeld. Het was fijn geweest als de discussie hierover gevoerd was. Dan was ook duidelijk geworden dat het verkiezingsprogramma van de SP Europa juist inzet als extra instrument om uitbuiting tegen te gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |