Hmm 10 euro is idd krap, maar het moet wel kunnen. Ik laat er eens een berekening op los:
1 pot ES pindakaas (600 gram): 0,92
2 ES broden: 0,90 (volgens mij 0,45 per stuk)
(ik geef toe, ES brood is niet zo lekker. Je kunt ook ipv pindakaas jam halen en het brood roosteren)
--------------------------------------------
Totaal: 1,82
Dan heb je 6-7 boterhammen per dag, dat moet toch wel te redden zijn?
Dan avondeten (ik ga er even vanuit dat je wel wat in huis hebt, bijv. aardappelen/rijst/pasta):
1 blok silken tofu (toko): 0,70 (!!! Daar eet ik 3-4 keer van)
2 kilo sperziebonen: 1,79 (nu in de aanbieding bij de lidl. 250 gr pp = groente voor 8 maaltijden)
Lidl kipfilet 2 stuks: 1,80 (?)
1 blikje kokosmelk: 0,75
Zak gedroogde linzen: 1,50
1 citroen: ca 0,25
1 pak gezeefde tomaat: 0,40
-----------------------------------------
Totaal: 7,19
Eindtotaal:
9,01
Dus 1 euro over. En je houdt nog wel wat over van de gekochte dingen (nl linzen, en sperziebonen)
Dag 1:
1/3 Silken tofu in blokjes met sojasaus, honing, gemberpoeder, azijn; laten intrekken, daarna bakken + vocht inkoken tot saus. Daarbij: sperzieboontjes voorkoken dan stoven met 1/2 uitje en wat azijn, rijst koken, klaar.
Kost: 0,45 ct + de 'voorraad'-ingrediënten
Dag 2:
Curry van linzen (kruiden: knoflook, komijn, gember, garam masala als je dat hebt, koriander, peper, kerriepoeder), 1/2 blikje kokosmelk, 1/2 pak gezeefde tomaten, tofu. Rijst bijv. erbij.
Kost: ca. 1,40
Dag 3:
1 kipfilet in blokjes, marineren in gemberpoeder, ketjap, sambal, olie, knof, ui
Marinade aanzetten, pindakaas erbij + 1/2 blikje kokosmelk, evt wat water als het te dik is. Kip bakken, sperzieboontjes koken, rijst/noodles/brood erbij en voilá: kipsaté met boontjes en rijst.
Kost: 1,50
Dag 4:
Linzensoep. Ui, knof, tijm, geweekte linzen, bouillon (van blokje). Peper, chilipeper. Bijvoorbeeld. Je kunt ook de indische kant op gaan met je kruiden. Of marrokaans, met tikje komijn en mint. Wat je wil en wat je in huis hebt.
Kost: ca. 0,40
Dag 5:
Kip met honing & citroen uit de oven, met aardappel en boontjes. Kip in ovenschaal met honing, citroensap en citroenzest. Evt. knof of gember erbij. Redelijk hoog, vaak bedruipen, zodat je een mooie 'glaze' krijgt. Aardappeltjes schillen, voorkoken en lekker bakken. Boontjes er gewoon gekookt bij, of iets anders creatiefs.
Kost: ca. 1,37
Dag 6:
Linzen weken. Ui + knof aanbraden, linzen erbij met wat bouillon, inkoken met 1 aardappel. Kruiden naar wens erbij. Pureren. Burgers van vormen en linzenburger bakken. Erbij sperzieboontjes met bijv. wat nootmuskaat, en gebakken aardappeltjes.
Kost: ca 0,70
Dag 7:
Tofu met ui en knof rullen (zoals gehakt). Rest van de gezeefde tomaten erbij. Tijm erbij. Wat balsamicoazijn erbij (als je hebt) en/of een restje rode wijn (als je hebt) en een beetje bouillon. Pasta koken. Als je hebt, kan je de tofu vooraf nog een beetje pit geven met wat worcestersaus. Afmaken met zout en peper; u heeft pasta.
Kost: ca. 0,30
(ok, misschien moet je de volgorde nog veranderen want de tofu en gezeefde tomaten zijn wat minder lang houdbaar)
Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden, ik weet niet wie wat wel en niet in zijn voorraadkast heeft. Maar ook met andere 'voorraad' kan je hier wel een hoop mee maken. Tenzij je echt alleen zout, peper en een zak rijst hebt. En je houdt het niet eeuwig vol, want ooit moet je je voorraad weer aanvullen. Al zou je dan kunnen beknibbelen door 1 keer in de week brood te eten 's avonds. Je drinkt natuurlijk gewoon water, en als je nog eens een euro of 2 overhebt: thee.
Een andere lekkere goedkope die wij vaak maken is:
Spekjes uitbakken (van zo'n dubbel bakje gebruiken wij 1 bakje voor 2 personen). Zelfgemaakte pastasaus opzetten (wij maken m van verse tomaten, maar kan ook van gezeefde + kruiden + restje rode wijn & balsamico, zout, peper). Spekjes + wat van t vet erdoor. Lekker lang opzetten zodat de smaken intrekken. Pasta afkoken. Serveren. Wij doen er vaak nog parmezaan overheen, maar das wat duurder. Of verse basilicum, maar wij hebben wat kruiden groeien, dat heeft niet iedereen. Is héérlijk comfort food en ook nog 'ns goedkoop!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //