abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Miss SHO maandag 6 september 2010 @ 19:50:45 #101
22592 crew  Ole
pi_86138071
Daar hebben ze toch de voedselbank voor bedacht? Dat is vaak eten dat tegen de datum aan zit, of uit het assortiment is.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 6 september 2010 @ 22:07:08 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86145081
Rijst en Bruine bonen, zo'n beetje de halve wereld leeft daarop met af en toe wat groente of fruit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86146609
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Rijst en Bruine bonen, zo'n beetje de halve wereld leeft daarop met af en toe wat groente of fruit.
in Cuba is dit dagelijkse kost.... daarom wil ik niet naar Cuba -O-
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_86153953
Goedkoop en toch lekker?
Afbak broodjes of pita`s.
Hiermee maak je met een blikje tomatenpuree,wat kruiden en kaas heerlijke mini pizza`s!
Nog goedkoper? snijd de broodjes doormidden,besmeer met wat boter en doe er knoflookpoeder en wat zout op(even in de oven,en je hebt heerlijke knoflookbroodjes).
Eventueel te combineren met een blik soep(erwten,kippen,etc) en dan heerlijk knoflookstokbrood of minipizza`s erbij.
Kost echt amper wat!
Tevens kan je broodjes gebruiken voor een broodje gezond.
Dan gewoon kaas en eventueel ham erop(ham heb je al voor 59 cent) kaas ligt er maar net aan,wat je neemt...en dan een zakje afgeprijsde rauwkost of soepgroente(vind soepgroente heerlijk op een broodje,is wat pittiger!).
Eventueel als je het hebt een eitje erop,en je zit aardig vol na 2 broodjes!
Ook kan je kiezen voor broodjes en dan een mengsel maken van tonijn,gesnipperd uitje,en mayo,dat door elkaar roeren...en op het broodje smeren(met of zonder een blaadje sla erop).
Allemaal goedkoop,en vullend!
  dinsdag 7 september 2010 @ 08:09:06 #105
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_86154516
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:50 schreef Ole het volgende:
Daar hebben ze toch de voedselbank voor bedacht? Dat is vaak eten dat tegen de datum aan zit, of uit het assortiment is.
Alleen niet iedereen komt in aanmerking voor de voedselbank.
Bekende van me krijgt een WaJong uitkering, maar had geen recht op steun van de voedselbank omdat hij 1 euro boven de grens voor de voedselbank zit.
pi_86161475
Hmm 10 euro is idd krap, maar het moet wel kunnen. Ik laat er eens een berekening op los:

1 pot ES pindakaas (600 gram): 0,92
2 ES broden: 0,90 (volgens mij 0,45 per stuk)
(ik geef toe, ES brood is niet zo lekker. Je kunt ook ipv pindakaas jam halen en het brood roosteren)
--------------------------------------------
Totaal: 1,82

Dan heb je 6-7 boterhammen per dag, dat moet toch wel te redden zijn?

Dan avondeten (ik ga er even vanuit dat je wel wat in huis hebt, bijv. aardappelen/rijst/pasta):

1 blok silken tofu (toko): 0,70 (!!! Daar eet ik 3-4 keer van)
2 kilo sperziebonen: 1,79 (nu in de aanbieding bij de lidl. 250 gr pp = groente voor 8 maaltijden)
Lidl kipfilet 2 stuks: 1,80 (?)
1 blikje kokosmelk: 0,75
Zak gedroogde linzen: 1,50
1 citroen: ca 0,25
1 pak gezeefde tomaat: 0,40
-----------------------------------------
Totaal: 7,19

Eindtotaal:
9,01

Dus 1 euro over. En je houdt nog wel wat over van de gekochte dingen (nl linzen, en sperziebonen)

Dag 1:
1/3 Silken tofu in blokjes met sojasaus, honing, gemberpoeder, azijn; laten intrekken, daarna bakken + vocht inkoken tot saus. Daarbij: sperzieboontjes voorkoken dan stoven met 1/2 uitje en wat azijn, rijst koken, klaar.

Kost: 0,45 ct + de 'voorraad'-ingrediënten

Dag 2:
Curry van linzen (kruiden: knoflook, komijn, gember, garam masala als je dat hebt, koriander, peper, kerriepoeder), 1/2 blikje kokosmelk, 1/2 pak gezeefde tomaten, tofu. Rijst bijv. erbij.

Kost: ca. 1,40

Dag 3:
1 kipfilet in blokjes, marineren in gemberpoeder, ketjap, sambal, olie, knof, ui
Marinade aanzetten, pindakaas erbij + 1/2 blikje kokosmelk, evt wat water als het te dik is. Kip bakken, sperzieboontjes koken, rijst/noodles/brood erbij en voilá: kipsaté met boontjes en rijst.

Kost: 1,50

Dag 4:
Linzensoep. Ui, knof, tijm, geweekte linzen, bouillon (van blokje). Peper, chilipeper. Bijvoorbeeld. Je kunt ook de indische kant op gaan met je kruiden. Of marrokaans, met tikje komijn en mint. Wat je wil en wat je in huis hebt.

Kost: ca. 0,40

Dag 5:
Kip met honing & citroen uit de oven, met aardappel en boontjes. Kip in ovenschaal met honing, citroensap en citroenzest. Evt. knof of gember erbij. Redelijk hoog, vaak bedruipen, zodat je een mooie 'glaze' krijgt. Aardappeltjes schillen, voorkoken en lekker bakken. Boontjes er gewoon gekookt bij, of iets anders creatiefs.

Kost: ca. 1,37

Dag 6:
Linzen weken. Ui + knof aanbraden, linzen erbij met wat bouillon, inkoken met 1 aardappel. Kruiden naar wens erbij. Pureren. Burgers van vormen en linzenburger bakken. Erbij sperzieboontjes met bijv. wat nootmuskaat, en gebakken aardappeltjes.

Kost: ca 0,70

Dag 7:
Tofu met ui en knof rullen (zoals gehakt). Rest van de gezeefde tomaten erbij. Tijm erbij. Wat balsamicoazijn erbij (als je hebt) en/of een restje rode wijn (als je hebt) en een beetje bouillon. Pasta koken. Als je hebt, kan je de tofu vooraf nog een beetje pit geven met wat worcestersaus. Afmaken met zout en peper; u heeft pasta.

Kost: ca. 0,30
(ok, misschien moet je de volgorde nog veranderen want de tofu en gezeefde tomaten zijn wat minder lang houdbaar)

Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden, ik weet niet wie wat wel en niet in zijn voorraadkast heeft. Maar ook met andere 'voorraad' kan je hier wel een hoop mee maken. Tenzij je echt alleen zout, peper en een zak rijst hebt. En je houdt het niet eeuwig vol, want ooit moet je je voorraad weer aanvullen. Al zou je dan kunnen beknibbelen door 1 keer in de week brood te eten 's avonds. Je drinkt natuurlijk gewoon water, en als je nog eens een euro of 2 overhebt: thee.

Een andere lekkere goedkope die wij vaak maken is:
Spekjes uitbakken (van zo'n dubbel bakje gebruiken wij 1 bakje voor 2 personen). Zelfgemaakte pastasaus opzetten (wij maken m van verse tomaten, maar kan ook van gezeefde + kruiden + restje rode wijn & balsamico, zout, peper). Spekjes + wat van t vet erdoor. Lekker lang opzetten zodat de smaken intrekken. Pasta afkoken. Serveren. Wij doen er vaak nog parmezaan overheen, maar das wat duurder. Of verse basilicum, maar wij hebben wat kruiden groeien, dat heeft niet iedereen. Is héérlijk comfort food en ook nog 'ns goedkoop!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_86161852
10 Euro in de week is zeker mogelijk, maar als je vanaf 0 wilt beginnen is het lastiger aangezien je altijd wat opstartkosten hebt wat betreft kruiden, olie etc.

De basis is in ieder geval om alleen water te drinken, de waterschap rekening laten we maar buiten beschouwing dus aan drinken zijn we uiteindelijk welgeteld: 0 Euro kwijt.
(eerder is de tip al gegeven-> bij de appie heb je gratis koffie)

Dan houden we dus nog 10 euro over om eten te kopen, oftewel afgerond 1,42 per dag.

Laten we er vanuit gaan dat je bij het ontbijt en bij de lunch brood eet. Je kan dit natuurlijk zelf bakken, dan kost een brood van 0.5 kilo om en nabij 35-45 cent, 20-25 cent voor een zakje gist (koop je wel direct per 3) en 15-20 cent voor een halve kilo bloem (koop je wel per kilo).
Laten we het eens drastisch aanpakken en zeggen dat we geen beleg nodig hebben en 1 zo'n brood per dag eten, dan ben je dus (bij 45 cent per brood) al 3,15 kwijt.

Brood bij de supermarkt is niet veel duurder, maar voor de goedkope prijs meestal wel een stuk minder smakelijk. Volgens mij zijn er goedkope broden te vinden voor zo'n 60 cent, laten we zeggen dat je een goede eter bent en een half brood per dag eet, dan heb je dus 4 broden voor een week nodig, wat je 2,40 Euro kost (en houd je nog een half brood over, waardoor je de week erna slechts 3 broden hoeft te kopen!).

Broodbeleg houden we even achterwege, dat is namelijk geen noodzaak en koop je pas wanneer je geld overhoud na het avondeten.

Dan voor het avond eten, uiteraard probeer je hier een beetje voedingsstoffen binnen te krijgen en daar komen ook de kosten in te zitten. De koolhydraten zijn weer lekker goedkoop. Met een kilo macaroni doe je makkelijk 4x en met die kilo rijst ook (jeej 1 dag winst voor de 2e week!).
Kilo Macaroni: 70 cent
Kilo Rijst: 1 euro

Voor de macaroni saus is het belangrijkste natuurlijk de gezeefde tomaten, als je een potje saus koopt bestaat deze ook voor 95% uit gezeefde tomaat, echter betaal je daar zo een hoop meer voor. Wij houden het dus bij een pakje gezeefde tomaten van 50 cent voor een halve liter, hier doe je 2-3 keer mee, dus kopen we er 2. Dan vullen we dit aan met wat andere groenten, wat later behandeld wordt.
2x Gezeefde tomaten: 1 euro

Voor de rijst saus kan je meerdere kanten op, bijvoorbeeld een fles ketjap manis, waar je veel smaak aan je rijst geeft en waar je relatief weinig van hoeft te gebruiken. Hiervan kopen we 1 fles a 70 cent.
Dan willen we een beetje varieren en kopen we nog een pot roerbaksaus (Hawai) van 500ml, waar we 2x mee doen, voor 80 cent.
Ketjap : 70 cent
Roerbaksaus: 80 cent

We zitten nu op een totaal van 6,60 cent, en wat we nog niet hebben zijn groentes. Groentes zijn een beetje tricky, want die prijzen fluctueren nogal (als ze vers zijn). Uiteraard heb je bepaalde groentes die standaard goedkoop zijn, zoals uien, waar we dan ook een net voor kopen a 60 cent (schatting), hier kan je wel de hele week mee doen. Nu gaan we verder even een schatting maken dat er altijd wel iets in de aanbieding zal zijn voor 1 euro per kilo en dat we 0,25 kilo per dag aan groenten eten, en dat we deze groente 4 dagen per week eten. Wat ons dan 1 euro kost. Daarnaast kopen we dan goedkope groente uit blik, pot of diepvriesverpakking, bijvoorbeeld nu een pot doperwten met worteltjes, 0,75 kilo voor 90 cent, hier vullen we de overgebleven 3 dagen mee.
Uien: 60 cent
Goedkope verse groenten: 1 euro
Doperwten/wortelen: 70 cent

We zitten nu op 8,90 en in principe hebben we genoeg eten in huis om in ieder geval geen honger te lijden. Wel missen we nog enkele voedingsstoffen zoals Eiwitten, vitamines uit fruit en calcium. Ook hebben we eigenlijk nog geen olie, zout, suiker etc. in huis. Wil je die 10 euro per week dus vanaf het begin (zonder begin voorraad) en voor langere tijd volhouden, dan zal je erg creatief moeten zijn met die 1,10 die je over houd. De eerste week zou ik er bijvoorbeeld Olie (zonnebloem) en Zout van kopen, maar eet je wel de hele week droog brood. De andere week zou ik halvarine kopen, zodat je iets op je brood kan doen en een pak eieren. De week daarna weer melk en suiker zodat je calcium binnenkrijgt en je suiker op je brood kan smeren. De week erna zal je olie weer op zijn, en dan heb je ongeveer wel een keertje zin in vlees.

Het is dan ook belangrijk om scherp te zijn op de prijzen, ik heb het hier over een kilo rijst voor een euro, wellicht is het wel ergens te koop voor 75 cent of is een kilo aardappels 50 cent. Elke 10 cent die je ergens op bespaart kan flink handig zijn.

Het is dus wel degelijk mogelijk om voor 10 euro per week te leven, maar goed, dat doe je natuurlijk alleen omdat je er een uitdaging in ziet of omdat je niet anders kan. Ik denk dat iedereen hier het toch meer voor de uitdaging zal doen, ik zou zeggen: veel plezier en houd ons op de hoogte van de vorderingen!

Een belangrijk aspect van zo leven is natuurlijk ook weten hoe je kookt met beperkte middelen. De groente die je koopt moet wel een beetje met Pasta en Rijst kunnen (doperwten en wortelen zijn niet conventioneel, maar smaken prima!).
Die pastasaus is wellicht altijd hetzelfde, maar je zou er ook een keertje pastasoep van kunnen maken door er een halve liter water bij te gieten. Of door het in de oven te laten bakken de dag nadat je het normaal gemaakt hebt.
Met rijst precies hetzelfde, de ene keer serveer je de rijst apart, de andere keer roerbak je het mee.
Uiteraard kan je ook eens de pastasaus met rijst serveren en de roerbaksaus met macaroni.

[ Bericht 1% gewijzigd door arTies op 07-09-2010 14:39:11 ]
pi_86173885
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 08:09 schreef GimmeGore het volgende:

[..]

Alleen niet iedereen komt in aanmerking voor de voedselbank.
Bekende van me krijgt een WaJong uitkering, maar had geen recht op steun van de voedselbank omdat hij 1 euro boven de grens voor de voedselbank zit.
Ik heb ook Wajong uitkering maar ik vind zelf niet dat het nodig is om bij de voedselbank eten te gaan halen. Er zijn gezinnen waarvan de moeder een bijstand krijgt en daarvan ook nog de kinderen moet onderhouden dat is bijna niet te doen. Ik vind die hebben recht op de voedselbank. Maar net als wajongers kunnen het best wel zo redden. Je moet gewoon af en toe bekijken wat je koopt. Kijken wat voor drinken je koopt etc en ook om het met de goedkopere merken te doen. En niet ieder weekend op stap en 50 euro uitgeven aan alcohol.
  zondag 12 september 2010 @ 23:01:28 #110
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_86364965
voor de mensen die geen tijd hebben om naar de markt te gaan omdat ze bijvoorbeeld op dat moment gewoon werken en daardoor soms ook weleens last hebben van de winkels zoals aldi en lidl die weleens om 6u de deur dicht doen... AH groenten helft van de prijs.. http://www.ah.nl/bonus/aanbiedingen.jsp?show=HeleZakHalvePrijs
Tis maar een idee natuurlijk maar de spar vroeg deze week voor een komkommer al een euro, daar heb ik er bij de ah deze week 3 voor.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_86378527
gewoon een tray euroshopper bier halen :+
pi_86379585
Ik heb eens een blikje vis gehaald bij Lidl. Weet niet meer hoe duur het was. Maar was best groot blikje, en je had verschillende soorten, met verschillende marinades/saus erbij.
Toen heb ik 's avonds een pannetje pasta gekookt, afgegoten, blikje vis met saus erbij, goed roeren op het vuur zodat de vis warm wordt, en klaar is kees. Lekker en makkelijk, vispasta.
pi_86379653
Ik doe gewoon standaard 50 euro per week. Wat ik overhoud kan ik een andere keer weer uitgeven.

Een week lang met tien euro is wel erg krap. 50 is al niet altijd genoeg.
pi_86379806
Kan best mits je leeft van aanbiedingen en je een vriezer hebt. Had laatst hartige taart gemaakt,

-200 gram rundergehaktgehakt: 0,50 (aanbieding was 2,50 per kilo)
-half pakje deeg voor hartige taart 0,70
-pakje diepvriesspinazie 0,60
-paar eetlepels melk 0,20 ofzo
-3 eieren 0,50 ofzo
-wat plakjes kaas 0,50
-spekjes 0,45

En we hebben voor een ruime 3 euro met zn 2 heerlijk gegeten :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2010 13:37:04 ]
pi_86388425
Ik moet rondkomen van nog geen eens 1000 euro per maand, onder bijstandsniveau, samen met mn kleintje (waarvan ruim 700 euro vaste lasten) en het lukt me nog ook. Je moet wel een vriezer hebben. Vlees koop ik in de aanbieding (wel altijd een beetje troepvlees als boomstammetjes en cordon bleu's, weinig vlees maar wel erg goedkoop, een keer in de week boodschappen doen helpt ook veel, en ik maak mn eigen frisdrank door siroop aan te lengen met spa rood. Verder veel aardappels maar ook niet iedere dag gekookt, je kunt ze zelf snijden en opbakken of ik maak er mn eigen friet van. Als ik echter fruit enzo ga kopen ga ik wel over mn budget heen, maar als ik dat doe koop ik het bij de lidl en eet ik het dezelfde dag op en 1 keer per week eet ik 's avonds geen warm eten.

Natuurlijk haal ik het niet bij 10 euro aan boodschappen iedere week maar meer dan 25 euro (incl vlees) is het niet.
pi_86394642
Heb zaterdag een spitskool gehaald bij de Lidl voor 0.83 euro. Morgen eet ik vlees met spitskool en rijst. Op smaak gebracht met sojasaus en ketjap. Morgen voor de lunch heb ik spitskool met tomaatjes en tonijn, slasaus erdoor. Donderdag weer spitskool met rijst en vlees. En vrijdag weer een salade voor bij de lunch. Dus best wel goedkoop.
  maandag 13 september 2010 @ 20:24:13 #117
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_86394906
rijstewafels met kaas vult ook wel. Pak rijstewafels kost 22 cent voor 15 stuks.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_86410257
Vraag me wel af,gaat dit bedrag puur om eten,of moet er ook nog eventueel limonade,toilet papier ed af?
pi_86410420
Ja hoor makkelijk
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_86411694
je moet ook gewoon alles bewaren van wat je kookt aardappelen en groente en zelfs ooit vlees doe ik voor 2 dagen. Als ik dan nog over heb gaat het de vriezer in. (ik woon alleen) Ik vind het allemaal goed te doen. En als die week worst in de aanbieding is koop ik dat als de andere week kip in de aanbieding is koop ik dat. En zoals jolene zegt siroop aanmengen alleen niet met spa rood want dat vind ik onzin maar gewoon met water. Is vaak ook nog lekker en verfrissend drinken ook nog. Ik heb vaak ook kleine flesjes prik drinken maar bezoek vind mijn ranja altijd erg lekker.
pi_86412476
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:19 schreef han1987 het volgende:
Heb zaterdag een spitskool gehaald bij de Lidl voor 0.83 euro. Morgen eet ik vlees met spitskool en rijst. Op smaak gebracht met sojasaus en ketjap. Morgen voor de lunch heb ik spitskool met tomaatjes en tonijn, slasaus erdoor. Donderdag weer spitskool met rijst en vlees. En vrijdag weer een salade voor bij de lunch. Dus best wel goedkoop.
lekker :{
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † dinsdag 14 september 2010 @ 10:35:20 #122
91830 MaximusTG
pi_86413669
Niet echt he? Sojasaus met ketjap = nog meer sojasaus.

Voor 10 euro per week eten is natuurlijk wel heel erg krap; Ik denk dat wel dat, als je dan lekker wil eten, je heel veel zelf moet maken vanaf de basisingredienten. Zo heb ik laatst een keer zelf tortilla's gebakken. Dat is echt zo veel goedkoper dan die in een verpakking. En lekkerder. Je kan ook zelf pita's bakken, of naanbrood. Persoonlijk ben ik altijd erg fan van brood bij het eten. Enige wat je in huis moet hebben is goeie bloem/meel, gist, zout. Eventueel wat pakken houdbare melk.
pi_86423080
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:35 schreef MaximusTG het volgende:
Niet echt he? Sojasaus met ketjap = nog meer sojasaus.

Voor 10 euro per week eten is natuurlijk wel heel erg krap; Ik denk dat wel dat, als je dan lekker wil eten, je heel veel zelf moet maken vanaf de basisingredienten. Zo heb ik laatst een keer zelf tortilla's gebakken. Dat is echt zo veel goedkoper dan die in een verpakking. En lekkerder. Je kan ook zelf pita's bakken, of naanbrood. Persoonlijk ben ik altijd erg fan van brood bij het eten. Enige wat je in huis moet hebben is goeie bloem/meel, gist, zout. Eventueel wat pakken houdbare melk.
Moet je eigenlijk wel de kosten van de oven meenemen, kost gauw een een 20-30 cent. Niet heel veel maar voor een klein beetje brood is in de supermarkt kopen snel goedkoper.
pi_86423166
Het zou kunnen, ik ken in ieder geval genoeg mensen die het voor elkaar hebben gekregen. Maar ik ben een dom verwend kind die net rond kan komen met 10 euro per dag. Ik ben daarom bang dat als ik ooit geldproblemen krijg, ik sterf van de honger.
  † In Memoriam † dinsdag 14 september 2010 @ 15:32:18 #125
91830 MaximusTG
pi_86423936
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:11 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk wel de kosten van de oven meenemen, kost gauw een een 20-30 cent. Niet heel veel maar voor een klein beetje brood is in de supermarkt kopen snel goedkoper.
True, maar b.v. de tortilla's bak je in een koekenpan. Tortilla's vind ik altijd erg lekker, en kan je met zoveel verschillende dingen combineren. Maar in de winkel betaal je er al snel bijna 2 euro voor. Pizza net zo. Supersimpel te maken. Haal vervolgens op de markt goedkope zakken groenten etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')