Scherpquote:
Maar is het volledig onmogelijk dat een blank meisje ergens dat gen vandaan heeft? Het is toch niet per definitie onmogelijk om het sikkelcelgen te hebben als je blank bent?quote:Op woensdag 9 juni 2010 18:24 schreef DDM het volgende:
[..]
Ai kom op!!
[..]
Kan je niet beter gaan leren i.p.v. zeilen?
quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:21 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar is het volledig onmogelijk dat een blank meisje ergens dat gen vandaan heeft? Het is toch niet per definitie onmogelijk om het sikkelcelgen te hebben als je blank bent?
quote:CASUS:
U wordt in consult geroepen op de afdeling neonatologie bij een kind dat vandaag geboren is. Het blijkt om een meisje te gaan, Destiny.
Triage is hun onbekend?quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:28 schreef June. het volgende:
Nu op Trauma centrum, mensen die met een klein glipje naar de SEH komen.. Ik had er een pleister opgeplakt.
Overigens kunnen sikkelceldragers onder bepaalde omstandigheden ook symptomatisch zijn.quote:Op woensdag 9 juni 2010 18:02 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Het meisje kan drager zijn, maar ze krijgt pas symptonen als ze het recessieve gen van beide ouders krijgt. En de kans dat haar moeder drager is en dat gen doorgeeft is hier klein (omdat het gaat over een nederlandse vrouw).
Het was downsyndroom.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:46 schreef June. het volgende:
Zeker een groeiachterstand door het blijven roken tijdens de zwangerschap?
Ja maar dit moet je echt niet serieus nemen. Turner is heel zeldzaam en daarnaast kunnen Turners haast ook niet leven geboren worden. Meer dan 90% sterft intra-uterien. Dus dit mag je niet als beschouwing gebruiken in deze casus.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:28 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Hun dochter is met 100% zekerheid drager van het gen. Tenzij ze turner syndrome o.i.d heeft.
Wat meer respect voor mijn genialiteit DDMquote:Op woensdag 9 juni 2010 21:15 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja maar dit moet je echt niet serieus nemen. Turner is heel zeldzaam en daarnaast kunnen Turners haast ook niet leven geboren worden. Meer dan 90% sterft intra-uterien. Dus dit mag je niet als beschouwing gebruiken in deze casus.
Oh maar dat heb ik ook zeker voor je Starlaquote:Op woensdag 9 juni 2010 21:16 schreef starla het volgende:
[..]
Wat meer respect voor mijn genialiteit DDM
Dat heb ik in mijn eerste reply ook niet vermeld. Maar ik vermeldde het hier wel omdat de kans groter dan 0 is dat starla mij wederom zou 'corrigeren'quote:Op woensdag 9 juni 2010 21:15 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja maar dit moet je echt niet serieus nemen. Turner is heel zeldzaam en daarnaast kunnen Turners haast ook niet leven geboren worden. Meer dan 90% sterft intra-uterien. Dus dit mag je niet als beschouwing gebruiken in deze casus.
Dat begrijp ik wel, ik heb het over de 20-jarige moeder van het toekomstige kind. Is het volstreks onmogelijk dat zij drager is van dat gen? Er is toch niet een of andere connectie tussen het huidskleur-gen en het sikkelcel-gen? Dat vraag ik me af nl.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:28 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Hun dochter is met 100% zekerheid drager van het gen. Tenzij ze turner syndrome o.i.d heeft.
Onmogelijk is het natuurlijk nooit, maar bij beschouwing is de kans nihil. Sikkelcelanemie is een evolutionaire ziekte-entiteit die (net zoals alle andere hemoglobinepathieen, G6PD etc) in het leven is geroepen om het individu te beschermen tegen malaria. Malaria is hier al eeuwen niet meer endemisch, ook nooit geweest in het noorden van Europa. En er is geen relatie tussen het huidskleurgen en het sikkelcelgen. Behoudens het feit dat in malaria endemische gebieden de straling van de zon hoger is en derhalve hebben de mensen een huidskleur.quote:Op donderdag 10 juni 2010 01:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, ik heb het over de 20-jarige moeder van het toekomstige kind. Is het volstreks onmogelijk dat zij drager is van dat gen? Er is toch niet een of andere connectie tussen het huidskleur-gen en het sikkelcel-gen? Dat vraag ik me af nl.
Hier is het de grootste gewordenquote:Op donderdag 10 juni 2010 18:38 schreef gohan16 het volgende:
16% van de mensen die ik help steunt de PVV
Maar mijn overgrootmoeder was Surinaams, dus theoretisch gezien heb ik, ondanks dat ik blank ben, blond haar en blauwe ogen heb, een kans dat ik drager ben van het sikkelcel-gen, als mijn overgrootmoeder (die wel een negerin was) drager was? Niet dat ik daar vanuit ga, maar ik vind het zo raar dat je in die vraag die mensen gewoon klakkeloos zegt dat het wel kan, zonder te vragen of dat meisje misschien Afrikaanse voorouders heeft.quote:Op donderdag 10 juni 2010 17:57 schreef DDM het volgende:
[..]
Onmogelijk is het natuurlijk nooit, maar bij beschouwing is de kans nihil. Sikkelcelanemie is een evolutionaire ziekte-entiteit die (net zoals alle andere hemoglobinepathieen, G6PD etc) in het leven is geroepen om het individu te beschermen tegen malaria. Malaria is hier al eeuwen niet meer endemisch, ook nooit geweest in het noorden van Europa. En er is geen relatie tussen het huidskleurgen en het sikkelcelgen. Behoudens het feit dat in malaria endemische gebieden de straling van de zon hoger is en derhalve hebben de mensen een huidskleur.
Ja, maar met tentamenvragen werkt het altijd zo: je doet het met de gegevens die er staan. Je mag dan aannemen dat zij voor de volle 100% kaukasisch is.quote:Op donderdag 10 juni 2010 20:02 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar mijn overgrootmoeder was Surinaams, dus theoretisch gezien heb ik, ondanks dat ik blank ben, blond haar en blauwe ogen heb, een kans dat ik drager ben van het sikkelcel-gen, als mijn overgrootmoeder (die wel een negerin was) drager was? Niet dat ik daar vanuit ga, maar ik vind het zo raar dat je in die vraag die mensen gewoon klakkeloos zegt dat het wel kan, zonder te vragen of dat meisje misschien Afrikaanse voorouders heeft.
Oh ik vond het kanker met appelsap.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 15:05 schreef Merel1808 het volgende:
Zo, KLOP ging niet eens zo slecht, niet 1 vraag over sikkelcelziekte
Ben ook pissig op die leukemie, "wees zo precies mogelijk" en vervolgens zou alleen acute leukemie goed zijn geweest, nu heb ik het fout met mn myeloidequote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:38 schreef Merel1808 het volgende:
Lab kon ik nog wel iets bij verzinnen, maar ander aanvullend onderzoek? Moet je zo'n kind de CT in duwen om te bevestigen dat ze geen vet heeft?
Ik zou wel een MRI doen. Als ze dan begint te zweven is ze te licht.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:38 schreef Merel1808 het volgende:
Lab kon ik nog wel iets bij verzinnen, maar ander aanvullend onderzoek? Moet je zo'n kind de CT in duwen om te bevestigen dat ze geen vet heeft?
Geef ons onwetenden dan ook de casusquote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:41 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ben ook pissig op die leukemie, "wees zo precies mogelijk" en vervolgens zou alleen acute leukemie goed zijn geweest, nu heb ik het fout met mn myeloide. Goed, vanavond naar club 8 voor het vieren van het laatste tentamen
Dat meen je niet? Myeloide is fout? Kankah! Dat is dus wel even kut.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:41 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ben ook pissig op die leukemie, "wees zo precies mogelijk" en vervolgens zou alleen acute leukemie goed zijn geweest, nu heb ik het fout met mn myeloide. Goed, vanavond naar club 8 voor het vieren van het laatste tentamen
quote:Op vrijdag 11 juni 2010 22:54 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Myeloide is fout? Kankah! Dat is dus wel even kut.
quote:Op vrijdag 11 juni 2010 22:54 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Myeloide is fout? Kankah! Dat is dus wel even kut.
Ik had ook al even gepubmed. In een Cochrane review:quote:Op zondag 13 juni 2010 12:05 schreef gohan16 het volgende:
Nee geen ervaring. zoek er maar eens op in pubmed. Wisselende geluiden als ik het even zo snel scna. Lange termijn effecten, dus de disease modifying effecten zijn niet bekend.
Maar goed, het is geen gevaarlijke therapie, dus ik wil dat risico denk ik wel nemen. Eens kijken of mijn huisarts er hetzelfde over denkt.quote:Main results
Twenty-two trials involving 979 patients were included. There were six trials of SLIT for house dust mite allergy, five for grass pollen, five for Parietaria, two for olive and one each for ragweed, cat, tree and Cupressus. Five studies enrolled exclusively children. Seventeen studies administered the allergen by sublingual drops subsequently swallowed, three by drops subsequently spat out and two by sublingual tablets. Eight studies involved treatment for less than six months, 10 studies for 6 to 12 months and four studies for greater than 12 months. All included studies were double-blind placebo-controlled trials of parallel group design. Concealment of treatment allocation was considered adequate in all studies and the use of identical placebo preparations was almost universal. There was significant heterogeneity, most likely due to widely differing scoring systems between studies, for most comparisons.
Overall there was a significant reduction in both symptoms (SMD -0.42, 95% confidence interval -0.69 to -0.15; p = 0.002) and medication requirements (SMD -0.43 [-0.63, -0.23]; p = 0.00003) following immunotherapy. Subgroup analyses failed to identify a disproportionate benefit of treatment according to the allergen administered. There was no significant reduction in symptoms and medication scores in those studies involving only children but total numbers of participants were too small to make this a reliable conclusion. Increasing duration of treatment does not clearly increase efficacy. The total dose of allergen administered may be important but insufficient data were available to analyse this factor.
Authors' conclusions
SLIT is a safe treatment which significantly reduces symptoms and medication requirements in allergic rhinitis. The size of this benefit compared to that of other available therapies, particularly injection immunotherapy, is not clear, having been assessed directly in very few studies. Further research is required concentrating on optimising allergen dosage and patient selection.
Wilson D, Torres-Lima M, Durham S. Sublingual immunotherapy for allergic rhinitis. Cochrane Database of Systematic Reviews 2003, Issue 2. Art. No.: CD002893. DOI: 10.1002/14651858.CD002893.
quote:Op zaterdag 12 juni 2010 22:51 schreef starla het volgende:
Of ik krijg een beroerte nu, of ik snap helemaal niets van bovenstaande 2 posts
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.mvg![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |