quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 03:24 schreef Finitio het volgende:[..]
Dat gemiddelde heb ik duidelijk overtroffen deze zomer. Een uitgebreid verslag volgt later
Bij deze het beloofde verslag
Eind Juni begon ik dan eindelijk aan mijn summer internship bij een grote Amerikaanse bank in Londen.
De eerste week was een trainingsweek. Ik was net ingetrokken in mijn appartement en bezocht elke dag een ander deel van de stad voor mijn training. We kregen cursussen in powerpoint, excel, de verschillende ondersteunende diensten van de bank en basis accounting en valuation. Ik maakte snel vrienden met een aantal mede-interns, waaronder ook een hoop van andere divisies zoals Sales & Trading, Debt Capital Markets en Technology. Het leukste was dat de groep extreem internationaal was, van Spanjaarden tot Zuid-Afrikanen en Engelsen. De trainingsweek was niet zwaar, met dagen van 9 tot 7 en heerlijk eten tussendoor.
Na een vrij weekend na de eerste trainingsweek kregen we ons desk te zien. Mijn bureau stond al klaar met een naambordje aan de muur. Het team stelde zich aan me voor, een aantal kende ik al van de interviews en de anderen maakten een aardige indruk. Ik werd meteen aan het werk gezet, of ik een dik pakket mark-ups even kon verwerken. Het was een boek met acquisition opportunities in een bepaalde industrie, met op elke bladzijde een aantal strepen en onleesbare tekentjes bij zaken die ik moest verbeteren. Degene waarmee ik werkte was erg vriendelijk en legde me stap voor stap uit hoe alles werkte en hoe ik een aantal grafiekjes makkelijk kon updaten. Al snel kreeg ik hier nog wat opdrachten bij en hield ik me bezig met meer projectjes tegelijk. In de eerste week verliet ik het kantoor meestal rond 11 uur 's avonds.
Naarmate het internship vorderde had ik al snel een hechte vriendengroep, grappig was dat er in deze groep niemand Engels was. De Engelsen kwamen vrijwel uitsluitend van Oxford, Imperial, Cambridge en LSE en waren wat jonger dan wij. Ze waren erg jong en velen hadden totaal geen idee van finance (want ze hadden bijvoorbeeld Geschiedenis of Engels gestudeerd). We gingen op vrijdag en zaterdag vaak uit in de 'fancy' clubs van Londen, zoals Movida, Maddox, Cuckoo en China White wat erg gaaf was. Totaal anders dan het uitgaan in Nederland.
Vanaf de derde week van het internship zat ik op een 'live' deal, hetgeen erg interessant was omdat ik alle calls bijwoonde en mails ontving omtrent het proces. Mijn eigen rol in het proces was echter klein, en beperkte zich tot dingen opzoeken, slides maken en administratieve werkzaamheden. Desondanks was het erg leuk om alle facetten van een deal op deze manier te kunnen zien. Naast deze deal werkte ik aan zeer uiteenlopende zaken zoals bedrijfsprofielen maken, comp sets updaten en bijvoorbeeld overnametargets zoeken in bepaalde industrieën. Sommig werk was erg boeiend, zeker sommige excel opdrachten vond ik wel leuk, maar bijvoorbeeld het updaten van een comp (comparables) set wens je niemand toe. Naarmate het internship vorderde werden ook de werkuren slechter. Als je met iemand werkt die tot 2 uur door wil werken ben je hier als intern aan gebonden en moet je tot diep in de nacht meehelpen. Zeker als er de volgende dag een presentatie gehouden moet worden is het normaal om tot 7 uur 's ochtends gewoon door te werken, er zijn elk uur van de dag mensen aan het werk in de bank. Een lichtpuntje is dat je elke nacht gratis met een taxi naar huis wordt gereden, en ook de avondmaaltijd door de bank verzorgd wordt.
Vanaf de zesde week van het internship had ik het behoorlijk met de werktijden gehad, het lastigste was dat ik veel vrienden en een sort of vriendin had (heb) in Nederland, die ik elke nacht wilde bellen. Waar ik voor het internship tegen iedereen had gezegd dat ze niet op bezoek konden komen lagen de zaken nu anders en kreeg ik uiteindelijk toch nog een paar keer bezoek in de weekends. Dit was echter vrijwel niet te doen omdat ik elk weekend ook in ieder geval een dag moest werken. Vooral door deze ervaringen besloot ik in de zesde week van het internship dat ik niet in staat was om dit drie jaar lang vol te houden (de eerste drie jaar als M&A bankier ben je analyst en sta je onderaan de ladder, hierna gaan mensen vaak ander (interessanter) werk doen dat voortbouwt op hun ervaring als analyst). Vanaf dit moment was het erg zwaar om het werk te blijven doen, men gaat er namelijk vanuit dat je alles over hebt voor een full time offer en dit vragen ze dus ook van je.
Na de resterende weken veel verschillende opdrachten te hebben uitgevoerd en elke dag van 9 tot 12 of later op kantoor te zijn geweest kwam de beslissende dag waarop we te horen kregen of we een aanbod kregen om volgend jaar fulltime bij de bank te gaan werken. Ik kreeg geen offer, omdat men twijfelde aan mijn motivatie. Gelukkig dacht ik hier hetzelfde over en had ik een aanbod toch niet aangenomen. Op een vriendelijke manier gingen we uit elkaar en ik kijk met een goed gevoel terug op het internship. De meeste van mijn vrienden hebben ook besloten niet bij de bank te gaan werken en ik zal een aantal van hen later dit jaar nog opzoeken in hun thuisland en omgekeerd.
Al met al heb ik extreem veel geleerd, van computerskills met windows, ppt, excel en databases tot people skills zoals mensen steeds updates geven van waar je mee bezig bent en blijven lachen als je op vrijdag om 11 uur 's avonds nog werk krijgt voor in het weekend. Daarnaast heb ik een tijd in Londen gewoond, wat simpelweg een geweldige stad is en heb ik een internationaal netwerk opgebouwd. Er zijn dus heel wat redenen om een internship te willen doen. Als je echter veel waarde hecht aan je vrije tijd en met name je bewegingsvrijheid zoals ik is het erg lastig om investment banker te zijn. Ik ga zelf nu op zoek naar iets dat beter te combineren is met alle andere dingen die ik graag doe, waarbij ik niet uitsluit dat dit binnen een (investment) bank zal zijn. De richting M&A (met name als analyst) past echter niet bij mij op dit moment, en ik heb veel respect voor de mensen die wel in staat zijn de rest van hun leven op de tweede plaats te zetten. Opties waar ik nu naar kijk zijn consultancy en enkele functies binnen grote bedrijven als Shell, Unilever en P&G.
Hoewel mijn eigen interesse verdwenen is zal ik dit forum zeker blijven volgen en hoop ik dat er enkele andere posters in mijn voetsporen treden en het werk met meer plezier doen. Ik wil iedereen op dit forum nog eens bedanken voor alle tips en ervaringen, zonder jullie was ik waarschijnlijk niet in Londen terecht gekomen.