abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 augustus 2010 @ 01:15:58 #154
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85123634
@ Drive-r

Ben jij tijdens je studententijd al in aanraking gekomen met finance? Heb je bijvoorbeeld een penningmeesterschap ergens bekleed of in een beleggingsclubje gezeten?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_85128453
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 01:15 schreef Outlined het volgende:
@ Drive-r

Ben jij tijdens je studententijd al in aanraking gekomen met finance? Heb je bijvoorbeeld een penningmeesterschap ergens bekleed of in een beleggingsclubje gezeten?
Nee, geen van dat al.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85128542
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat voor studenten bedoel je? 2e jaars interns? Of de entry positions / graduate positions die weer meer binnenstromen?
Interns en beginners. Met name voor entry positions gaat het weer aantrekken, ik hoor bij de grote banken enkel klachten over tekorten. Veel vrienden geven aan dat ze nu echt snel weer veel gaan aannemen.

quote:
Ik zit zelf nog enorm te twijfelen wat ik moet doen. Heb nog 1 jaar universiteit te gaan en weet nog niet helemaal wat ik wil. Ik ga sowieso begin September weer bij elke bank/financiële instelling die ik ken inschrijven. Ik wil wat gehaaider worden voor interviews. Zit ook te twijfelen of ik moet gaan voor een internship (en er dus een mastersjaar bijplakken na mijn laatste jaar uni) of gaan voor een entry/graduate position nadat ik ben afgestudeerd in Juni volgend jaar. Wat stel jij hier voor?
Poe, lastig. Ik zou persoonlijk gaan voor de internship en dan nog een master doen het jaar erna. Dan heb je hopelijk de kans om eerste nog wat meer ervaring op te doen en dus nog beter te weten wat je wilt doen na je master. Tevens ben je weer iets ouder en waarschijnlijk zelfverzekerder. En studeren kan natuurlijk gewoon ook leuk zijn. Maar goed, sommige mensen zullen wellicht liever eerder beginnen aan hun carriere, etc... Volgens mij maakt het verder weinig uit wat je doet, het is voornamelijk een persoonlijke keuze.

quote:
Maarja, eerst nog een druk universiteitsjaar te gaan. Proberen een A gemiddeld diploma te krijgen en we hebben met de studentenvereniging een trading competitie opgezet tussen Engelse universiteiten en we hebben daar een 5k sponsoring voor kunnen krijgen van een bedrijf. Merk nog steeds wel de druk om mijn CV zo vol mogelijk te krijgen zodat je aan het eind van de rit genoeg hebt om er op te zetten en alleen de dingen die eigenlijk niet relevant genoeg zijn er vanaf te donderen.

En uiteraard hopen dat de rest hier van de volgers ook voor komende zomer een stage krijgt of aan het werk kan gaan ( :
Succes! ^O^
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 19 augustus 2010 @ 19:07:22 #157
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85484283
Poehoe blij dat ik dit topic nu tegen kom. Dacht dat het extreme 'CV-pimpen' enkel in the USA van belang was.
Ik ben 17 jaar en ga aankomend jaar 6 atheneum in. Had geen idee dat middelbare school cijfers er toe doen bij een job (enkel bij uni) dus dat motiveert me weer lekker.
Daarna wil ik inderdaad een 'economische' opleiding doen wat zo goed mogelijk aansluit bij een job als IB'er. Ik heb echter geen wiskunde B (wiB1) gehad. Dan kun je dit (bron = site RUG): Econometrics and operations research studeren zonder wiB1? De faculteit biedt een extra cursus wiskunde aan via internet."
Nu vraag ik mij af wélke andere studie goed op het Investment Banking (M&A seems interesting) aansluit die ook nog uitdagend is? Want het ziet er nu uit dat Econometrie een 10 is, de overige studies 6'jes en bedrijfskunde een dikke 1. (zijn er ook 8'jes?)
Verder vraag ik me af of er voor mijn leeftijd ook iets is als Summerschools e.d? (aankomende zomer dan) want een zomer zoals deze, kutweer en puinhoop, hoef ik volgend jaar niet nog eens. Ik beleg trouwens nu een jaartje (maart 2009, goddelijke timing/beginnersgeluk) met een relatief klein bedrag om te 'pielen' met allerlei soorten van beleggen. (waarschijnlijk peanuts vergeleken met jullie, een héleboel geld vergeleken met leeftijdsgenoten).

Enfin, tevens een TVP en een Topic-omhoog-haal-post waar vast een makkelijker woord voor is.

PS: S_E hoe kom je er eigenlijk bij om je BA in Londen te doen?
pi_85484703
TU studies doen het ook goed.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 19:30:55 #159
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85485236
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:17 schreef Rejected het volgende:
TU studies doen het ook goed.
Economisch profiel ;-) (EM)
pi_85485941
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:07 schreef Sokz het volgende:
Poehoe blij dat ik dit topic nu tegen kom. Dacht dat het extreme 'CV-pimpen' enkel in the USA van belang was.
Ik ben 17 jaar en ga aankomend jaar 6 atheneum in. Had geen idee dat middelbare school cijfers er toe doen bij een job (enkel bij uni) dus dat motiveert me weer lekker.
Daarna wil ik inderdaad een 'economische' opleiding doen wat zo goed mogelijk aansluit bij een job als IB'er. Ik heb echter geen wiskunde B (wiB1) gehad. Dan kun je dit (bron = site RUG): Econometrics and operations research studeren zonder wiB1? De faculteit biedt een extra cursus wiskunde aan via internet."
Nu vraag ik mij af wélke andere studie goed op het Investment Banking (M&A seems interesting) aansluit die ook nog uitdagend is? Want het ziet er nu uit dat Econometrie een 10 is, de overige studies 6'jes en bedrijfskunde een dikke 1. (zijn er ook 8'jes?)
Zoals hier al vaker is verteld maakt het relatief gezien echt niet zo heel veel uit wat voor studie je hebt gedaan. Iemand die geneeskunde of sterrenkunde studeert heeft misschien nog wel grotere kansen om de financiële wereld in te gaan dan iemand die bedrijfskunde doet.

De poule van bedrijfskunde studenten die de financiële wereld in wil is natuurlijk groot en is je kans dus direct ook een stuk kleiner. Je moet er immers wel behoorlijk tussen uitsteken.

quote:
Verder vraag ik me af of er voor mijn leeftijd ook iets is als Summerschools e.d? (aankomende zomer dan) want een zomer zoals deze, kutweer en puinhoop, hoef ik volgend jaar niet nog eens. Ik beleg trouwens nu een jaartje (maart 2009, goddelijke timing/beginnersgeluk) met een relatief klein bedrag om te 'pielen' met allerlei soorten van beleggen. (waarschijnlijk peanuts vergeleken met jullie, een héleboel geld vergeleken met leeftijdsgenoten).
Je moet je afvragen of een summerschool een toevoeging zal zijn. Het zal je kans op een baan niet met 50% laten toenemen. Maar het zou zo maar kunnen dat je er een aantal mensen leert kennen, et voila, je wordt uitgenodigd voor een feestje. Daar kom je in contact met wat mensen van een financieel bedrijf en een week later werk je een stage af bij die financiële instelling. Het belangrijkste lijkt mij dat je gewoon bezig bent tijdens vakantie periodes.


quote:
PS: S_E hoe kom je er eigenlijk bij om je BA in Londen te doen?
Omdat het kan? In plaats van 3 jaar in Groningen (dat zou waarschijnlijk de universiteit zijn geweest waar ik dan mijn BA zou hebben gedaan) koos ik voor 3 jaar Londen. Met als voordeel dat je al 3 jaar in het financieel district zit. Je Engels enorm vooruit gaat. En je al een behoorlijk netwerk kunt opbouwen van mede studenten die bij allerlei verschillende banken en instellingen gaan werken in Londen en in de rest van de wereld. Overal lijntjes proberen open te houden voor het geval je werk zoekt. En je hebt niet zo'n 'ver van je bed gevoel'.

Een andere (hele) grote reden was dat ik gewoon geen trek had om in Nederland te blijven :') Ik zou dan gaan naar de universiteit waar meeste van mn vrienden heen zouden gaan en je beetje in het 'same old same old' gevoel zou terecht komen.

En Londen - Nederland qua reistijd is echt een peuleschil. Een goed voorbeeld is dat ik 1 keer om 6 uur in de ochtend vertrok (trein) vanuit Drenthe om zo rond 14.30 in de collegebanken in de universiteit in Londen te zitten! :D :')

En een voordeel van Engelse universiteiten zijn de bizarre zomervakanties (iets waar ik later achter kwam). Je begint 1e week Oktober en eindigt ergens eind Mei.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:05:32 #161
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85486444
Is het enorm veel duurder?
pi_85486703
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:05 schreef Sokz het volgende:
Is het enorm veel duurder?
Het leven in Londen is duurder dan in de Nederlandse steden. Al denk ik dat het relatief gezien nog wel meevalt. In Londen kun je ook goedkoop wonen en goedkoop leven. Mits je de juiste plekken vindt.

Het grote verschil zit hem in het collegegeld. Dat is grofweg 2.5 keer zoveel per jaar als in Nederland.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:13:19 #163
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85513948
En is de stap qua cultuur en taal groot? Ik kan me in het engels prima verstaanbaar maken maar om niets anders te kunnen praten lijkt me nog lastiger (uiteraard went dit).

'Het belangrijkste lijkt mij dat je gewoon bezig bent tijdens vakantie periodes.'

Ja dat is het probleem. Hoe geloofwaardig ben ik als ik een bank binnenloop en vraag of ik mee mag lopen op de vloer e.d. Dat is allemaal toch pas vanaf dat je met een bachelor bezig bent.

Het is jammer dat ik pas begin deze zomer door heb wat ik nou eigenlijk wel wil anders had ik mn profielwerkstuk ( ;( ) meer in die richting gedaan en perhaps zelfs in samenwerking met een bank oid.
pi_85516051
Je bent 17 en weet al zeker dat je investment banker wil worden?

*kuch* overigens hoop ik Finitio binnenkort in deze thread aan te treffen met een kort verslagje van zijn ervaringen afgelopen zomer. O-)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 09:47:33 #165
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85537572
100% zeker natuurlijk niet. Het lijkt me wel geweldig, ook omdat het me nog enigzins uitdaagd (geweldig die sollicitatie-procedures).
pi_85537674
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:13 schreef Sokz het volgende:
En is de stap qua cultuur en taal groot? Ik kan me in het engels prima verstaanbaar maken maar om niets anders te kunnen praten lijkt me nog lastiger (uiteraard went dit).

Stap qua cultuur en taal is niet groot. Londen is een mengelmoes van mensen overal uit de wereld en het 1e wat me opviel is dat het engels van de gemiddelde Nederlander erg goed kan meekomen. En je pakt zo op die manier ook wat op van andere talen. Nederlands spreek ik nauwelijks in Londen al hebben we wel elk jaar Koninginnedag in Londen waar veel Nederlanders op af komen. Dat is een gezellige kroketten, oranje, frikandel speciaal dag :P

quote:
'Het belangrijkste lijkt mij dat je gewoon bezig bent tijdens vakantie periodes.'

Ja dat is het probleem. Hoe geloofwaardig ben ik als ik een bank binnenloop en vraag of ik mee mag lopen op de vloer e.d. Dat is allemaal toch pas vanaf dat je met een bachelor bezig bent.

Het is jammer dat ik pas begin deze zomer door heb wat ik nou eigenlijk wel wil anders had ik mn profielwerkstuk ( ;( ) meer in die richting gedaan en perhaps zelfs in samenwerking met een bank oid.
Wat te denken van financiële studentenverenigingen? Je kunt er zelf 1tje opzetten of naar 1 toegaan. Of je kunt vrijwilligerswerk of betaald zomer werk gaan doen wat al dan niet gerelateerd is aan finance. Iets doen lijkt me altijd beter dan niets doen.

En je bent echt nog niet te laat hoor. Je moet niet naar anderen kijken maar naar je zelf. Zoveel voordeel had je niet gehad als je je PWS al over finance had gedaan. Sommige komen pas in hun 3e jaar van hun universitaire studie erachter dat ze al dan niet op het goede pad zitten. Ik heb ook genoeg mede studenten die al een studie achter de rug hebben en toen pas er achter kwamen dat ze de financiële wereld in wouden of een financiële studie wilden doen. Zo had ik ook een medestudent die eerst voor diëtist heeft gestudeerd op de universiteit in Madrid, gewerkt heeft als diëtist en daarna met zijn economische studie op de universiteit in Londen begon.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_85537864
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:47 schreef Sokz het volgende:
100% zeker natuurlijk niet. Het lijkt me wel geweldig, ook omdat het me nog enigzins uitdaagd (geweldig die sollicitatie-procedures).
Zo heel geweldig zijn die sollicitatie procedures anders niet :') :P Ik heb een boel mensen toch zien kraken door het soms harde beleid van IB's. Dat gaat lang niet altijd even eerlijk en wordt nog wel eens behoorlijk voorgetrokken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:25:55 #168
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85541426
Als het niet fair gaat is het inderdaad minder. Het moet je wel een ongelovelijke kick geven als je daadwerkelijk binnenkomt bij een Goldman e.d.
Heb nu een PWS meer richting de consultancy (De impact van een Olympische Spelen op Nederland en hoe bedrijven daarvan het beste kunnen profiteren).
Vraagje S_E, wat verwachten ze als trader van je? Wanneer doe je het goed?
pi_85617577
Zo, weer terug. Ook al ben ik waarschijnlijk niet gemist. :')
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:46:19 #170
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85620318
Nee het is hier sowieso dood.
pi_85622202
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 13:25 schreef Sokz het volgende:
Vraagje S_E, wat verwachten ze als trader van je? Wanneer doe je het goed?
Hangt er vanaf bij watvoor trader je werkt denk ik. Denk dat er wordt gekeken naar hoeveel je hebt verdiend in verhouding met hoeveel je kon verdienen aan de aan jou toegewezen effecten, of je veel onderzoek hebt gedaan waar ze iets aan hebben en in hoeverre je je team helpt.
pi_85624173
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 13:25 schreef Sokz het volgende:
Als het niet fair gaat is het inderdaad minder. Het moet je wel een ongelovelijke kick geven als je daadwerkelijk binnenkomt bij een Goldman e.d.
Heb nu een PWS meer richting de consultancy (De impact van een Olympische Spelen op Nederland en hoe bedrijven daarvan het beste kunnen profiteren).
Vraagje S_E, wat verwachten ze als trader van je? Wanneer doe je het goed?
Waarom zou het een kick zijn als je bij Goldman zou kunnen werken? De kick zou voor mij net zo groot zijn als ik bij JPM aan de slag zou kunnen :P

quote:
Vraagje S_E, wat verwachten ze als trader van je? Wanneer doe je het goed?
Dit hangt er helemaal vanaf waar je werkt. Bij een IB, of een proprietary trader of een hedgefunds of een mix van alles en nog wat.

Bij een IB heb ik het idee (niet zeker) dat ze vooral een iemand willen hebben die je kunt kneden. Iemand zonder al te veel kennis die ze zelf een richting in kunnen sturen. Futures, forex, etc. Wat zij denken waar in bij jouw het meeste potentieel ligt. En je doet het altijd goed als je goede returns haalt zonder te veel risico te lopen. Je hebt gewoon een vast salaris met een eventuele bonus er bij. Voor de rest is het erg gescript en hiërarchisch. Je moet er tegen kunnen! Verwachtingspatroon is normaal. Je wordt verwacht alles vluchtig op te pakken, mocht het niet lukken, bij IB's heb je genoeg persoonlijke begeleiding. Zeker tijdens je 1e stage.

Bij een proprietary trader beleg je vaak voor je zelf. Je betaald (bijv) een 1500 per maand deskfee en je kunt bijv. in een future team zitten en daar 5 dagen in de week mee samenwerken. Je belegt met geld van het huis met de mogelijkheid dat je ook je eigen geld in brengt. Je mag (bijv) 20% van de winst die je pakt op de trades voor je zelf houden, de overige 80% gaat naar het huis. Deze percentages verschillen natuurlijk enorm afhankelijk van ervaring en boutique waar je komt te werken. Ik heb verhalen gehoord van studenten die zo desperate waren om een job te krijgen dat ze zelf instonden voor eventueel verlies. Er uiteraard van uitgaan dat ze zelf enorm goede traders zijn. Dit loopt natuurlijk lang niet altijd goed af. Meer dan de helft van zo'n prop. boutique loopt vaak net break even. Wat wel een voordeel is dat je voor sommige trading boutiques geen ervaring nodig hebt. Breng je Binck verslagen mee, vertel wat je hebt gedaan, hoe en waarom en je bent (mits goed track record en mits je minimum trades per maand hebt wat voldoet aan een bepaalde kapitaal eis, (uiteraard geen trades wat slechts 2 tientjes zijn)) welkom de week er op om aan het werk te gaan. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat prop. boutiques niet altijd even leuk zijn. Enorm stressvol want je hebt geen vast salaris. En je hebt er vage figuren tussen zitten :{ Je hebt er echt rotte bedrijven tussen zitten die alleen maar geld verdienen met sukkels die hun desk fee betalen. JS is bijv. wel weer erg goed en een aanrader mocht je bij een prop. boutique willen werken. JS is *;

Bij hedgefunds (afhankelijk wat voor fonds ze hanteren) is het nogal wisselvallig. Maar over het algemeen minder stressvol, meer het idee dat iedereen op gelijke voet staat met elkaar. Relatief weinig regels en meer ontspannen sfeer op de werkvloer. En minder hiërarchische problemen. Wel een nadeel, mocht er een klootviool tussen zitten kun je niet zo maar even weg terwijl je bij een grote IB veel minder last heb van dat soort 'persoontjes'. Heb ook het idee dat een eigen inbreng hier veel meer wordt geapprecieerd. Je doet het natuurlijk goed wanneer je met iets nieuws op de proppen komt :P

Of je kunt altijd nog werken bij informatie bedrijven zoals Bloomberg. Je bent dan veel minder gelimiteerd wat betreft beleggingskeuzes maar je hebt wel veel professionele apparatuur tot beschikking (waar je niet voor hoeft te betalen) en je kletst met werknemers van alle banken terwijl je onder werktijd ook bent toegestaan om te beleggen. Dat is meer voor de trader die niet al te veel van stress houdt, maar wel een sociaal beestje is en zijn strategie al volledig klaar heeft :P En BB's kantoor in Londen is gewoon :9~ om daar dagelijks te werken.

Oh, en er is geen gouden weg naar een baan bij een bank. Zomerschool, vrijwilligerswerk, studentenvereniging. Je moet soms ook gewoon lucky zijn. Ik ken genoeg verhalen van studenten die zich via de website hadden aangemeld bij een bank, niet werden geaccepteerd en door een headhunter in een pub toch nog een stage/baan kregen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_85624427
Is het eigenlijk mogelijk om stage te lopen bij een hedgefund zonder ooit ervaring op te hebben gedaan bij een bank o.i.d? Laat staan een baan? Kans zal wel richting de 0 gaan waarschijnlijk, of valt het mee?
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_85624874
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:25 schreef draaier89 het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om stage te lopen bij een hedgefund zonder ooit ervaring op te hebben gedaan bij een bank o.i.d? Laat staan een baan? Kans zal wel richting de 0 gaan waarschijnlijk, of valt het mee?
Redelijk richting de nul inderdaad. En als ze al dat soort mensen aan nemen, zou ik twijfelen over de kwaliteit van het fonds. Niet omdat ik niet geloof dat iemand als S_E het niet zou kunnen, maar meer omdat ze ook kunnen kiezen voor iemand als S_E met 3 jaar ervaring. Behalve als het fonds niet goed loopt en die persoon met ervaring er geen zin in heeft.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85626197
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:35 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Redelijk richting de nul inderdaad. En als ze al dat soort mensen aan nemen, zou ik twijfelen over de kwaliteit van het fonds. Niet omdat ik niet geloof dat iemand als S_E het niet zou kunnen, maar meer omdat ze ook kunnen kiezen voor iemand als S_E met 3 jaar ervaring. Behalve als het fonds niet goed loopt en die persoon met ervaring er geen zin in heeft.
Ik heb dan ook het voordeel gehad dat mijn professor bij een hedgefund heeft gewerkt. Ze is professor van zo'n beetje al mijn finance en trading vakken. En toen ging het balletje natuurlijk sneller rollen om meer te weten te komen hoe je bij een hedgefund naar binnen komt. Zonder haar had zat mijn kans om bij een hedgefund te beginnen ook richting de nul. Dat is 1 van de voordelen geweest dat ik in Londen ben begonnen en niet in Groningen.

En gezien mijn persona vind ze dat mijn potentie beter tot uiting komt bij een hedgefund dan bij een (grote) IB. En daar ben ik het tot dusver wel mee eens. Maar ik zal zeker nog wel eens proberen om aan te slag te gaan bij een grote IB. Mocht dat niks zijn is de stap terug ook geen probleem. Ik vind dat gevoel(!) hebben van vrijheid gewoon belangrijk. Al heb ik het idee dat Driver-R ook zo wel zijn mate van vrijheid heeft ;) Maar je begrijpt wel wat ik bedoel :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_85626353
Duidelijk, ik ben ook naar een kleine toko gegaan voor een beetje meer vrijheid ;)
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85626598
Sorry, ik was wat trigger happy. Ik denk dat je nog de optie van Private Equity mist, wat ook lastig is direct uit universiteit natuurlijk. Tevens is IB natuurlijk veel breder dan enkel wat trading, je hebt sales, M&A, leveraged finance, equity capital markets, debt capital market, etcetc....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85627023
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:11 schreef Drive-r het volgende:
Sorry, ik was wat trigger happy. Ik denk dat je nog de optie van Private Equity mist, wat ook lastig is direct uit universiteit natuurlijk. Tevens is IB natuurlijk veel breder dan enkel wat trading, je hebt sales, M&A, leveraged finance, equity capital markets, debt capital market, etcetc....
Mja maar het ging mij ook meer even om het uitleggen van alle trader mogelijkheden bij financiele instellingen. En bij een IB vind ik trading nou niet bepaald de meest interessante tak. En zoals je weet prefereer ik trading zo'n beetje boven alles en dit topic is al genoeg gericht op IB :P

Al lijkt P/E of de debt markets bij een IB me ook wel interessant. En dan niet bij 1 van de GEMMS werken want werken voor een market maker lijkt me echt bedroevend saai :{ Dan zelfs nog liever bij sales :')

Vind jij bijv. dat je beetje makkelijk kunt switchen bij een IB tussen al die posities?

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 23-08-2010 22:30:09 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_85627400
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja maar het ging mij ook meer even om het uitleggen van alle trader mogelijkheden bij financiele instellingen. En bij een IB vind ik trading nou niet bepaald de meest interessante tak. En zoals je weet prefereer ik trading zo'n beetje boven alles en dit topic is al genoeg gericht op IB :P

Al lijkt P/E of de debt markets bij een IB me ook wel interessant. En dan niet bij 1 van de GEMMS werken want werken voor een market maker lijkt me echt bedroevend saai :@ Dan zelfs nog liever bij sales :')

Vind jij bijv. dat je beetje makkelijk kunt switchen bij een IB tussen al die posities?
Switchen tussen M&A/LevFin/ECM/DCM ofzo is vrij makkelijk en gebeurt ook erg regelmatig. Van IB naar trading wat minder, maar het kan wel als je het echt wilt. Voor PE moet je vaak buiten de bank iets zoeken natuurlijk, maar da's een vrij normale stap ook.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:37:37 #180
256829 Sokz
Livin' the life
pi_85627799
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom zou het een kick zijn als je bij Goldman zou kunnen werken? De kick zou voor mij net zo groot zijn als ik bij JPM aan de slag zou kunnen :P
haha er staat en dergelijke. Ik bedoel inderdaad ook JPM, MS e.d. daarmee.
Bedankt voor de info about trading. Lijkt me toch niet iets voor mij (ook omdat ik meer een buffet belegger ben en je als trader toch korte termijn winst behalen moet).
Nee ik doelde niet percée op een gouden weg. Het is meer om iets te doen voor mijn leeftijd (middelbare school !). Vorig jaar ben ik naar Hongkong geweest om de taal te leren + cultuur snuiven. Dit jaar wilde ik me volledig op het beleggen stortten maar ik ben erachter gekomen dat ik vrij veel hetzelfde gedaan heb. Bovendien is het niet 'tastbaar'.
Aankomend jaar (zomer V6 » Prop.) zoek ik nog iets. :P
pi_85726242
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:35 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Redelijk richting de nul inderdaad. En als ze al dat soort mensen aan nemen, zou ik twijfelen over de kwaliteit van het fonds. Niet omdat ik niet geloof dat iemand als S_E het niet zou kunnen, maar meer omdat ze ook kunnen kiezen voor iemand als S_E met 3 jaar ervaring. Behalve als het fonds niet goed loopt en die persoon met ervaring er geen zin in heeft.
Daar was ik al bang voor. Ik vind gemiddeld 80 uur wel erg veel, waarschijnlijk te veel. Maar ja, genoeg tijd om daar achter te komen, aangezien ik niet uit 89 kom. :)
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_85759115
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 12:54 schreef draaier89 het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor. Ik vind gemiddeld 80 uur wel erg veel, waarschijnlijk te veel. Maar ja, genoeg tijd om daar achter te komen, aangezien ik niet uit 89 kom. :)
Dat gemiddelde heb ik duidelijk overtroffen deze zomer. Een uitgebreid verslag volgt later :)
pi_85761451
:D
Ik ben erg benieuwd!
pi_85771389
Ik ben ook zeer benieuwd! Hoe lang moet je nog Finitio?
pi_85776153
Meestal eindigen deze stages de week na de bank holiday van augustus, dus ik gok dat hij eind volgende week klaar is. En dan in de weken erna hopelijk een aanbieding krijgt!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85812524
Na wat gelurk zal ik me eerst maar netjes voorstellen. :@

Lars is de naam, ik ben het product van een Zweedse moeder en een Nederlandse vader. Geboren en getogen in Zweden, maar sinds ik mij student mag noemen wonend in Nederland (nu laatste jaar bachelor WTB in Delft). Komende zomer van plan om een stage te bemachtigen, al voel ik me op die manier wel een beetje de Judas van alle Beta's. :@

Nu veel aan het lezen over van alles en nog wat om in ieder geval goed voorbereid een gok te wagen.

U gaat nog van mij horen. :W
Virgiel = knorrenbloed!
pi_85857206
Volgens mij zijn veel van die investment bankers wel Beta's. Drive-r heeft zelf ook WTB gedaan. :)
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:58:53 #188
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85857326
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:54 schreef Rejected het volgende:
Volgens mij zijn veel van die investment bankers wel Beta's. Drive-r heeft zelf ook WTB gedaan. :)
volgens mij niet, het merendeel heeft denk ik nog altijd een economische/business studie gedaan.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_85860048
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:58 schreef Outlined het volgende:

[..]

volgens mij niet, het merendeel heeft denk ik nog altijd een economische/business studie gedaan.
Ik denk dat de helft een economie/finance/business studie gedaan heeft, de rest is beta of alfa. Ik ken naast mij in ieder geval veel beta's. Delft is van oudsher de op-een-na-grootste leveranciers van Nederlandse bankiers in de City/Wall Street (de grootste is Rotterdam).
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85983661
Drive-r, hoe ver reikt de zogenaamde Chinese muur bij een ib eigenlijk - is het voor een m&a bankier ook verboden om te beleggen op de beurs in zijn/haar vrije tijd?
pi_85985309
quote:
Op donderdag 2 september 2010 13:41 schreef Kaas- het volgende:
Drive-r, hoe ver reikt de zogenaamde Chinese muur bij een ib eigenlijk - is het voor een m&a bankier ook verboden om te beleggen op de beurs in zijn/haar vrije tijd?
Niet verboden, maar je trading accounts moeten wel beschikbaar zijn voor de firma, dus je kan altijd gechecked worden. Verder worden alle bedrijven waarmee de bank werkt bijgehouden en indien nodig op een grijze/zwarte lijst geplaatst, er zijn complete afdelingen compliance die zich enkel daar mee bezig houden. Veel mensen traded daarom niet, er is namelijk een enorm risico dat je aandelen het grootste deel van de tijd op dit soort lijsten staan en dus niet verhandeld mogen worden.

Het is allemaal vrij streng, maar als je echt wilt, kun je nog prima handelen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 2 september 2010 @ 14:37:46 #192
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85985510
Aan de Iraqi Stock Exchange of zo.

Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86147540
quote:
Op donderdag 2 september 2010 14:31 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Niet verboden, maar je trading accounts moeten wel beschikbaar zijn voor de firma, dus je kan altijd gechecked worden. Verder worden alle bedrijven waarmee de bank werkt bijgehouden en indien nodig op een grijze/zwarte lijst geplaatst, er zijn complete afdelingen compliance die zich enkel daar mee bezig houden. Veel mensen traded daarom niet, er is namelijk een enorm risico dat je aandelen het grootste deel van de tijd op dit soort lijsten staan en dus niet verhandeld mogen worden.

Het is allemaal vrij streng, maar als je echt wilt, kun je nog prima handelen.
Oke, dan is het wel minder aantrekkelijk om te handelen, helemaal als je in acht neemt dat je door de uren die je maakt wat minder tijd hebt er dagelijks mee bezig te zijn.

Ik ben nog niet uitgevraagd :s) : Veel IB's in Londen hebben dealteams die o.a. speciaal op de Benelux gericht zijn. Wat zijn de voordelen van Londen dat deze groepen niet gewoon vanuit Amsterdam opereren?

Overigens ben ik nu bezig met sollicitaties voor de spring internships om meer over de industrie en specifieke spelers te leren. Bij een van de grotere banken, GS, geeft de website echter een dode link naar haar spring internship pagina. Kan ik daaruit concluderen dat deze bank hier niet meer aan doet of zal de pagina pas later dit jaar online gaan? Ik kan niet verwachten dat je dit weet, maar ach je zit dichter op deze wereld dan ik dus het is het proberen waard. ;)
pi_86152998
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 03:24 schreef Finitio het volgende:

[..]

Dat gemiddelde heb ik duidelijk overtroffen deze zomer. Een uitgebreid verslag volgt later :)
Bij deze het beloofde verslag :)

Eind Juni begon ik dan eindelijk aan mijn summer internship bij een grote Amerikaanse bank in Londen.

De eerste week was een trainingsweek. Ik was net ingetrokken in mijn appartement en bezocht elke dag een ander deel van de stad voor mijn training. We kregen cursussen in powerpoint, excel, de verschillende ondersteunende diensten van de bank en basis accounting en valuation. Ik maakte snel vrienden met een aantal mede-interns, waaronder ook een hoop van andere divisies zoals Sales & Trading, Debt Capital Markets en Technology. Het leukste was dat de groep extreem internationaal was, van Spanjaarden tot Zuid-Afrikanen en Engelsen. De trainingsweek was niet zwaar, met dagen van 9 tot 7 en heerlijk eten tussendoor.

Na een vrij weekend na de eerste trainingsweek kregen we ons desk te zien. Mijn bureau stond al klaar met een naambordje aan de muur. Het team stelde zich aan me voor, een aantal kende ik al van de interviews en de anderen maakten een aardige indruk. Ik werd meteen aan het werk gezet, of ik een dik pakket mark-ups even kon verwerken. Het was een boek met acquisition opportunities in een bepaalde industrie, met op elke bladzijde een aantal strepen en onleesbare tekentjes bij zaken die ik moest verbeteren. Degene waarmee ik werkte was erg vriendelijk en legde me stap voor stap uit hoe alles werkte en hoe ik een aantal grafiekjes makkelijk kon updaten. Al snel kreeg ik hier nog wat opdrachten bij en hield ik me bezig met meer projectjes tegelijk. In de eerste week verliet ik het kantoor meestal rond 11 uur 's avonds.

Naarmate het internship vorderde had ik al snel een hechte vriendengroep, grappig was dat er in deze groep niemand Engels was. De Engelsen kwamen vrijwel uitsluitend van Oxford, Imperial, Cambridge en LSE en waren wat jonger dan wij. Ze waren erg jong en velen hadden totaal geen idee van finance (want ze hadden bijvoorbeeld Geschiedenis of Engels gestudeerd). We gingen op vrijdag en zaterdag vaak uit in de 'fancy' clubs van Londen, zoals Movida, Maddox, Cuckoo en China White wat erg gaaf was. Totaal anders dan het uitgaan in Nederland.

Vanaf de derde week van het internship zat ik op een 'live' deal, hetgeen erg interessant was omdat ik alle calls bijwoonde en mails ontving omtrent het proces. Mijn eigen rol in het proces was echter klein, en beperkte zich tot dingen opzoeken, slides maken en administratieve werkzaamheden. Desondanks was het erg leuk om alle facetten van een deal op deze manier te kunnen zien. Naast deze deal werkte ik aan zeer uiteenlopende zaken zoals bedrijfsprofielen maken, comp sets updaten en bijvoorbeeld overnametargets zoeken in bepaalde industrieën. Sommig werk was erg boeiend, zeker sommige excel opdrachten vond ik wel leuk, maar bijvoorbeeld het updaten van een comp (comparables) set wens je niemand toe. Naarmate het internship vorderde werden ook de werkuren slechter. Als je met iemand werkt die tot 2 uur door wil werken ben je hier als intern aan gebonden en moet je tot diep in de nacht meehelpen. Zeker als er de volgende dag een presentatie gehouden moet worden is het normaal om tot 7 uur 's ochtends gewoon door te werken, er zijn elk uur van de dag mensen aan het werk in de bank. Een lichtpuntje is dat je elke nacht gratis met een taxi naar huis wordt gereden, en ook de avondmaaltijd door de bank verzorgd wordt.

Vanaf de zesde week van het internship had ik het behoorlijk met de werktijden gehad, het lastigste was dat ik veel vrienden en een sort of vriendin had (heb) in Nederland, die ik elke nacht wilde bellen. Waar ik voor het internship tegen iedereen had gezegd dat ze niet op bezoek konden komen lagen de zaken nu anders en kreeg ik uiteindelijk toch nog een paar keer bezoek in de weekends. Dit was echter vrijwel niet te doen omdat ik elk weekend ook in ieder geval een dag moest werken. Vooral door deze ervaringen besloot ik in de zesde week van het internship dat ik niet in staat was om dit drie jaar lang vol te houden (de eerste drie jaar als M&A bankier ben je analyst en sta je onderaan de ladder, hierna gaan mensen vaak ander (interessanter) werk doen dat voortbouwt op hun ervaring als analyst). Vanaf dit moment was het erg zwaar om het werk te blijven doen, men gaat er namelijk vanuit dat je alles over hebt voor een full time offer en dit vragen ze dus ook van je.

Na de resterende weken veel verschillende opdrachten te hebben uitgevoerd en elke dag van 9 tot 12 of later op kantoor te zijn geweest kwam de beslissende dag waarop we te horen kregen of we een aanbod kregen om volgend jaar fulltime bij de bank te gaan werken. Ik kreeg geen offer, omdat men twijfelde aan mijn motivatie. Gelukkig dacht ik hier hetzelfde over en had ik een aanbod toch niet aangenomen. Op een vriendelijke manier gingen we uit elkaar en ik kijk met een goed gevoel terug op het internship. De meeste van mijn vrienden hebben ook besloten niet bij de bank te gaan werken en ik zal een aantal van hen later dit jaar nog opzoeken in hun thuisland en omgekeerd.

Al met al heb ik extreem veel geleerd, van computerskills met windows, ppt, excel en databases tot people skills zoals mensen steeds updates geven van waar je mee bezig bent en blijven lachen als je op vrijdag om 11 uur 's avonds nog werk krijgt voor in het weekend. Daarnaast heb ik een tijd in Londen gewoond, wat simpelweg een geweldige stad is en heb ik een internationaal netwerk opgebouwd. Er zijn dus heel wat redenen om een internship te willen doen. Als je echter veel waarde hecht aan je vrije tijd en met name je bewegingsvrijheid zoals ik is het erg lastig om investment banker te zijn. Ik ga zelf nu op zoek naar iets dat beter te combineren is met alle andere dingen die ik graag doe, waarbij ik niet uitsluit dat dit binnen een (investment) bank zal zijn. De richting M&A (met name als analyst) past echter niet bij mij op dit moment, en ik heb veel respect voor de mensen die wel in staat zijn de rest van hun leven op de tweede plaats te zetten. Opties waar ik nu naar kijk zijn consultancy en enkele functies binnen grote bedrijven als Shell, Unilever en P&G.

Hoewel mijn eigen interesse verdwenen is zal ik dit forum zeker blijven volgen en hoop ik dat er enkele andere posters in mijn voetsporen treden en het werk met meer plezier doen. Ik wil iedereen op dit forum nog eens bedanken voor alle tips en ervaringen, zonder jullie was ik waarschijnlijk niet in Londen terecht gekomen. :)
pi_86155110
Bedankt voor het uitgebreide verslag Finitio! Klinkt als een erg goede ervaring: een hele zomer in Londen gewoond en gestapt, veel nieuwe vrienden gemaakt, enorm veel geleerd in de praktijk en ook geleerd dat het toch niet helemaal de baan is die je zoekt. Wellicht jammer, maar wel een hele ervaring rijker en stel je voor dat je eerste ervaring een full-time offer was i.p.v. een stage, dan was je verder van huis. Weet je overigens zeker dat de uren in consulting niet precies hetzelfde zijn?

Ik ben trouwens nog nieuwsgierig of je er hinder van ondervonden hebt dat je geen financiele richting gekozen hebt op de universiteit (wat ik ook niet van plan ben), of dat je alles wat je nodig hebt in Londen kon leren? :)

Late edit: Ik las je verslag net nogmaals maar de 6e week, dat is pas halverwege. Hoe heb je de overige 480 uur (6x80) wel niet volgehouden man als je wist dat het niet jouw werk was? Knap.

[ Bericht 14% gewijzigd door Kaas- op 07-09-2010 22:20:22 ]
pi_86155680
Erg leuk om te lezen! Alles wat je beschrijft komt overeen met het plaatje dat je hebt voordat je aan een internship begint. Om het dan toch allemaal zelf te ervaren, en met name de werkdruk, dan pas kom je jezelf tegen en kun je zeggen of dit echt is wat je wil. Hoe laat begon je dag eigenlijk? En zoals ik al zei toen je begon, het klinkt als een ontzettende uitdaging! Erg knap dat je het door hebt gezet.
pi_86157168
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 01:38 schreef Finitio het volgende:

[..]

Bij deze het beloofde verslag :)

[...]

Wauw, erg indrukwekkend! Lijkt me achteraf wel een héle indrukwekkende ervaring. Maar ik kan begrijpen dat het vanaf week 3-4 wel erg zwaar wordt met die werktijden en het vooruitzicht dat je nog zoveel uren moet. :D Maar het werk en de mensen in het wereldje vond je dus wel erg leuk? Als het een werkweek van 60-70 uur was, had je het dan wel gedaan?

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit met ons te delen. :)

Inmiddels alweer begonnen aan de studie in Nederland? Veel uitgerust? :P

[ Bericht 72% gewijzigd door Rejected op 07-09-2010 10:48:39 ]
pi_86162258
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Oke, dan is het wel minder aantrekkelijk om te handelen, helemaal als je in acht neemt dat je door de uren die je maakt wat minder tijd hebt er dagelijks mee bezig te zijn.

Ik ben nog niet uitgevraagd :s) : Veel IB's in Londen hebben dealteams die o.a. speciaal op de Benelux gericht zijn. Wat zijn de voordelen van Londen dat deze groepen niet gewoon vanuit Amsterdam opereren?

Overigens ben ik nu bezig met sollicitaties voor de spring internships om meer over de industrie en specifieke spelers te leren. Bij een van de grotere banken, GS, geeft de website echter een dode link naar haar spring internship pagina. Kan ik daaruit concluderen dat deze bank hier niet meer aan doet of zal de pagina pas later dit jaar online gaan? Ik kan niet verwachten dat je dit weet, maar ach je zit dichter op deze wereld dan ik dus het is het proberen waard. ;)
Voor ervaringen van andere studenten m.b.t. spring-weeks verwijs ik je hier heen. Slechts een aantal banken heeft tot dusver hun applications al geopend, dus er valt nog niet heel veel te lezen. Toch is het interessant om af en toe eens door die thread te scrollen. ;)

@ Finitio: leuk verslag, mooie ervaring opgedaan zo te lezen!
pi_86169313
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:42 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Voor ervaringen van andere studenten m.b.t. spring-weeks verwijs ik je hier heen. Slechts een aantal banken heeft tot dusver hun applications al geopend, dus er valt nog niet heel veel te lezen. Toch is het interessant om af en toe eens door die thread te scrollen. ;)

@ Finitio: leuk verslag, mooie ervaring opgedaan zo te lezen!
Nice, bedankt. Ga je er ook voor dit jaar?
pi_86192114
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:04 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor het uitgebreide verslag Finitio! Klinkt als een erg goede ervaring: een hele zomer in Londen gewoond en gestapt, veel nieuwe vrienden gemaakt, enorm veel geleerd in de praktijk en ook geleerd dat het toch niet helemaal de baan is die je zoekt. Wellicht jammer, maar wel een hele ervaring rijker en stel je voor dat je eerste ervaring een full-time offer was i.p.v. een stage, dan was je verder van huis. Weet je overigens zeker dat de uren in consulting niet precies hetzelfde zijn?

Ik ben trouwens nog nieuwsgierig of je er hinder van ondervonden hebt dat je geen financiele richting gekozen hebt op de universiteit (wat ik ook niet van plan ben), of dat je alles wat je nodig hebt in Londen kon leren? :)

Late edit: Ik las je verslag net nogmaals maar de 6e week, dat is pas halverwege. Hoe heb je de overige 480 uur (6x80) wel niet volgehouden man als je wist dat het niet jouw werk was? Knap.
In consultancy zijn de uren zeker een stuk beter, al kan er bij bepaalde projecten wel tijdelijk extreem hard gewerkt worden naar wat ik heb gehoord.

Zelf heb ik er geen hinder van ondervonden, ik merkte echter wel dat men toch wel verwacht dat je als Nederlander die economie studeert een master in de richting finance kiest. Als je toch weet dat je met finance verder wilt is dit natuurlijk ook de meest logische keuze, die impliceert dat jij je zinnen hebt gezet op een carriere in finance en daarom waarschijnlijk een aanbod van de bank zult accepteren, hetgeen ze erg belangrijk vinden.

De uren nadat ik er zeker van was dat ik het niet wilde waren inderdaad een stuk zwaarder. maargoed als je eenmaal zover bent wil je het ook afmaken.

Denk je dat je het zelf wel aan kunt, zoveel werken?
pi_86192143
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:38 schreef Dalliance het volgende:
Erg leuk om te lezen! Alles wat je beschrijft komt overeen met het plaatje dat je hebt voordat je aan een internship begint. Om het dan toch allemaal zelf te ervaren, en met name de werkdruk, dan pas kom je jezelf tegen en kun je zeggen of dit echt is wat je wil. Hoe laat begon je dag eigenlijk? En zoals ik al zei toen je begon, het klinkt als een ontzettende uitdaging! Erg knap dat je het door hebt gezet.
Thx :)

Over het algemeen was ik rond 9:20 aanwezig. Af en toe hadden we echter ook erg vroeg meetings of moesten dingen voor het middaguur af zijn waardoor ik wat vroeger aanwezig was.
pi_86192166
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 10:43 schreef Rejected het volgende:

[..]

Wauw, erg indrukwekkend! Lijkt me achteraf wel een héle indrukwekkende ervaring. Maar ik kan begrijpen dat het vanaf week 3-4 wel erg zwaar wordt met die werktijden en het vooruitzicht dat je nog zoveel uren moet. :D Maar het werk en de mensen in het wereldje vond je dus wel erg leuk? Als het een werkweek van 60-70 uur was, had je het dan wel gedaan?

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit met ons te delen. :)

Inmiddels alweer begonnen aan de studie in Nederland? Veel uitgerust? :P
Nja het werk vond ik niet echt boeiend, maar dat kun je als stagiair ook niet echt verwachten denk ik. De mensen in 'het wereldje' waren overwegend niet mijn type mensen, maar er zitten ook best wat relaxte, slimme en ambitieuze mensen die vrienden van mij zouden kunnen zijn.

Studie begint nu weer rustig inderdaad. De eerste week dat ik terug was heb ik alleen maar geslapen, vrienden ontmoet en feestjes bezocht :D

[ Bericht 11% gewijzigd door Finitio op 08-09-2010 01:55:32 ]
pi_86193264
Leuk verslag! Jammer dat het niet helemaal bevallen is, maar het kan nu eenmaal niet altijd raak zijn. Perfect om het zo als stage te doen, heb je dat in eder geval zelf kunnen meemaken en volgens mij staat het verder ook prima op de CV, dus je hebt er weinig downside van.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 8 september 2010 @ 09:15:56 #204
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_86194577
Echt leuk om te lezen! Erg goed van je dat de verstandige keus hebt gemaakt dat het niets voor jou is. Dat is natuurlijk veel beter dan toch doordrukken, dan kan je later wel eens erg ongelukkig worden op je werkplek. Maar dit had je zelf ook al door. ^O^
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')