abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 mei 2011 @ 09:02:20 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96237676
Ik heb wel een verklaring voor die dip. Er zijn denk ik een paar tradebots met spraak interpretatie over de zeik gegaan door deze pijnlijke verspreking:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_96238620
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Durf je het dan in goud te steken op een prijsniveau dat een veelvoud is van de gemiddelde koopkracht die het had ten tijde van de goudstandaard?
Durf jij een berekening te maken van de koopkracht dollares destijds en nu?

Of durf je te bedenken waarom de goudstandaard werd opgeheven en of dat wellicht iets te maken had met de koopkracht van goud en dollares destijds?
pi_96238700
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Echt over fucking manipulatie gesproken :P Zo even -10% in 30 minuten tijd. En ja, er zullen een shitload aan stops zijn gebroken en een boel mensen zijn nu gewoon vrij dikke winst straks kwijt bij Binck! :{ Zonde! ;(
Zilver is een sideshow. Is hier al wel eens uitgelegd volgens mij. Gaan ze nog wel even mee blijven spelen.

Overigens was de plotselingen run omhoog net zo min 'verklaarbaar' als deze 'correctie'.

Maar goed, er gaat nog veel gehuild worden in zilverland...
  maandag 2 mei 2011 @ 09:55:57 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96238915
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Durf jij een berekening te maken van de koopkracht dollares destijds en nu?

Goud als "store of value"

Sommige mensen doen inderdaad hun huiswerk voordat ze iets beweren. Goud zou nu $198-$661 (gemiddeld $396) mogen kosten voor behoud van dezelfde koopkracht die het had in de 100 jaar voorafgaand aan het loslaten van de goudstandaard.
Mijn reisverslagen
pi_96239160
Over de genoemde honderd jaar werd de goudstandaard gradueel losgelaten (1913, 1933, 1944, 1971). Goud had dus niet dezelfde koopkracht.

Bovendien werd de goudstandaard juist losgelaten (en opgerekt) omdat er telkens 'te weinig' goud was.

Te weinig goud kan alleen bij een te lage prijs, dus we kunnen met gemak - en zonder al te veel huiswerk - concluderen dat goud eigenlijk nagenoeg de gehele honderd jaar een te lage koopkracht had.

En dat heeft het vandaag nog steeds.

Goud gaat dus nog veel verder omhoog. Dat had ik in elk geval een tijd geleden al goed gezien, in tegenstelling tot sommige andere mensen.
pi_96244458
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
Zilver is een sideshow. Is hier al wel eens uitgelegd volgens mij. Gaan ze nog wel even mee blijven spelen.

Overigens was de plotselingen run omhoog net zo min 'verklaarbaar' als deze 'correctie'.

Maar goed, er gaat nog veel gehuild worden in zilverland...
Wat ben jij een stumperd zeg, zilver is het poor mans gold en heeft meer potentieel dan goud wat overigens ook een goede belegging is daar niet van. En die run is heel goed verklaarbaar, geld word niks meer waard. Het is logisch dat iets dat hard omhoog gaat ook fors corrigeerd. De bodem komt dan hoger te liggen wat de trend bevestigd mensen laat zien dat het fundamenteel is. The precious zilver heeft jouw goud gewoon gepowned, niets om je voor te schamen ook jij hebt toch een beetje winst?

Zilver heeft veel meer potentieel, er is minder van en word ook nog eens opgebruikt! Misschien word het tijd dat je jouw goud gaat omruilen voor zilver inplaats van jaloers en zielig te doen. :')

Ik zou zeggen BUY THE DIP!! *O*
Thugh life.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:53:44 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96244880
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:42 schreef Baltazar69 het volgende:

Mijn reisverslagen
pi_96244941
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:42 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Wat ben jij een stumperd zeg, zilver is het poor mans gold en heeft meer potentieel dan goud wat overigens ook een goede belegging is daar niet van. En die run is heel goed verklaarbaar, geld word niks meer waard. Het is logisch dat iets dat hard omhoog gaat ook fors corrigeerd. De bodem komt dan hoger te liggen wat de trend bevestigd mensen laat zien dat het fundamenteel is. The precious zilver heeft jouw goud gewoon gepowned, niets om je voor te schamen ook jij hebt toch een beetje winst?

Zilver heeft veel meer potentieel, er is minder van en word ook nog eens opgebruikt! Misschien word het tijd dat je jouw goud gaat omruilen voor zilver inplaats van jaloers en zielig te doen. :')

Och ja, noem me maar een stumperd om je punt te maken.

Dan maak ik mijn punt ook nog een keer: op de lange termijn gaat goud zilver 'outshinen'.

In de tussentijd kan zilver best nog een stuk omhoog, en als dat gebeurt zal ik er niemand om benijden.

Maar goud is waar het echt om draait, zilver niet.

Zie je mensen al hun bestekjes inruilen voor cash? Zolang dat niet gebeurt ga ik niet mee in de spectakelverhalen.

(Edit: negeer deze opmerking maar: Dat goud minder waard aan het worden is spreek ik overigens niet tegen.)

[ Bericht 1% gewijzigd door GoudIsEcht op 02-05-2011 13:57:24 ]
pi_96246605
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dan maak ik mijn punt ook nog een keer: op de lange termijn gaat goud zilver 'outshinen'.

In de tussentijd kan zilver best nog een stuk omhoog, en als dat gebeurt zal ik er niemand om benijden.
Meneertje know it all, als het je niet bekend is outperformed zilver goud in elke bullmarkt voor edelmetalen. Dat komt door de status van the poor mans gold en ook zilver heeft een monetaire geschiedenis net als goud als je dat nog niet wist. Goud en zilver zijn verweven met elkaar, maar als jij dat weigert in te zien zou ik zeggen blijf vooral zitten in goud. De zilver-goud ratio was over de 60 aan het begin van deze rally. Het is bekend dat op de piek van de bullmarkt die ratio rond de 15 is en nu staat die rond de 33. Dat betekent dat je goud nog met een factor 2 kunt outperformen door in zilver te beleggen.

Maarja, dan had je forum zilverforum.be moeten heten niet waar? De worst die je eet is de mond die je praat. Tijd om los te komen uit je parallele universumpje.

quote:
Zie je mensen al hun bestekjes inruilen voor cash? Zolang dat niet gebeurt ga ik niet mee in de spectakelverhalen.

Dat goud minder waard aan het worden is spreek ik overigens niet tegen.
Goud minder waard aan het worden is, in welke wereld leef jij? Het lijkt wel of je je ontheven hebt aan de zwaartekracht misschien word het tijd dat je je dan eens omdraait zodat je de koers juist ziet. En dat mensen hun zilver niet inruilen voor geld is juist bullish! Goud in sieraden enzo daarentegen word nu massaal verkocht wat de prijs deels drukt. Misschien ook een van de redenen dat zilver nu outperformed.
Thugh life.
pi_96247639
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:38 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Meneertje know it all, als het je niet bekend is outperformed zilver goud in elke bullmarkt voor edelmetalen. Dat komt door de status van the poor mans gold en ook zilver heeft een monetaire geschiedenis net als goud als je dat nog niet wist. Goud en zilver zijn verweven met elkaar, maar als jij dat weigert in te zien zou ik zeggen blijf vooral zitten in goud. De zilver-goud ratio was over de 60 aan het begin van deze rally. Het is bekend dat op de piek van de bullmarkt die ratio rond de 15 is en nu staat die rond de 33. Dat betekent dat je goud nog met een factor 2 kunt outperformen door in zilver te beleggen.

Maarja, dan had je forum zilverforum.be moeten heten niet waar? De worst die je eet is de mond die je praat. Tijd om los te komen uit je parallele universumpje.

[..]

Goud minder waard aan het worden is, in welke wereld leef jij? Het lijkt wel of je je ontheven hebt aan de zwaartekracht misschien word het tijd dat je je dan eens omdraait zodat je de koers juist ziet. En dat mensen hun zilver niet inruilen voor geld is juist bullish! Goud in sieraden enzo daarentegen word nu massaal verkocht wat de prijs deels drukt. Misschien ook een van de redenen dat zilver nu outperformed.
Goud en zilver hebben inderdaad beide een monetaire geschiedenis. In die geschiedenis was zilver altijd meer geld (muntjes; net als koper) en goud meer waarde-opslag voor de rijken.

Momenteel gaat het juist om die laatste functie, want voor betalingen gaan we gewoon fiatgeld (digitaal) gebruiken.

En dat mensen hun zilver niet inruilen geeft inderdaad dat het nog allemaal niet zo spannend is in de zilvermarkt. Er is dus nog zeker wat upside voor de prijs, maar de verhalen over shorts die het niet meer zouden redden op de COMEX die nu veel mensen opgewonden maken gaan in tranen eindigen zolang mensen nog gewoon met zilver blijven eten.

Al met al kan zilver zeker nog wat stijgen, maar het echte spel zit hem - en blijft hem zitten - in goud. Zilver is een side-show.

Zegt niet dat je er niets kan verdienen, maar ik doe zo min mogelijk aan speculatieve beleggingen.

Bij dat laatste stuk ging even wat mis aan mijn kant... goud en zilver gaan meer waard worden, en daarbij gaat goud zilver uiteindelijk voorbij lopen.
pi_96247921
Die verhalen over shorts met grootbanken geloof ik ook niet, dat is de wereld ingebracht door mensen die ook geloven dat Obama voortkomt uit E.T. en denken dat de bilderberggroep de wereld aanstuurt op een mensenafslachting. Die shorts zijn gewoon hedgen van grote zilvermijnen of belanghebbende die lopen bij die grootbanken.

Dat goud zilver nog gaat outperformen lijkt me sterk, afgezien van maandelijkse koersen. Misschien is het dan toch tijd om je wat beter te verdiepen in de rol van zilver en het gedrag ten opzichte van goud in de bullmarkt. Ik zie goud zilver pas weer outperformen tijdens een crashje in aandelenland of als de bullmarkt voorbij is.
Thugh life.
pi_96248689
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 14:08 schreef Baltazar69 het volgende:
Die verhalen over shorts met grootbanken geloof ik ook niet, dat is de wereld ingebracht door mensen die ook geloven dat Obama voortkomt uit E.T. en denken dat de bilderberggroep de wereld aanstuurt op een mensenafslachting. Die shorts zijn gewoon hedgen van grote zilvermijnen of belanghebbende die lopen bij die grootbanken.

Dat goud zilver nog gaat outperformen lijkt me sterk, afgezien van maandelijkse koersen. Misschien is het dan toch tijd om je wat beter te verdiepen in de rol van zilver en het gedrag ten opzichte van goud in de bullmarkt. Ik zie goud zilver pas weer outperformen tijdens een crashje in aandelenland of als de bullmarkt voorbij is.
Zilver en goud zijn al een paar honderd jaar extreem politiek (daarvoor ook, maar de middelen zijn de laatste tijd vooral veranderd). Deze 'bullmarkt' is daarom niet zomaar een willekeurige andere 'bullmarkt' in edelmetalen. Er is zeker de laatste eeuw veel meer spanning onder de oppervlakte geweest (bijna continu) dan in die paar piek tot uiting kwam.

Vandaar ook dat die 'historische ratio' etc. mij niet zoveel zeggen. Ik ken ze wel, zie zilver eventueel goud nog even uitperformen (maar het kan net zo goed niet gebeuren, blijft speculatief), maar op de lange termijn gaan we naar een systeem met fiatgeld voor transacties en goud voor waardeopslag. Zilver gaat dan gewoon commodity blijken, of leuk voor op tafel.

Dat kan tegen (flink) hogere prijzen dan vandaag de dag, maar goud zal een veel grotere herwaardering krijgen (die loopt overigens al tien jaar).

Zolang zilver op tafel blijft liggen wordt het hoe dan ook geen 'poor mans gold'.
pi_96250296
Ik weet nog zo net niet of goud een vernieuwde officiele monetaire rol gaat krijgen. Een vorm van goudstandaard is een berperking voor de welvaart die gecreerd kan worden dus dat zie ik niet gebeuren. En als de politiek erover beslist waar je zo op hamert zal dat nooit gebeuren. Je verkondigd dus dingen die niet te staven zijn met elkaar. En al zou dat komen dan moet uiteraard JIJ weten dat ten tijden van een goudstandaard of een vorm daarvan de goud/zilver ratio kleiner is dan zonder.

Ik heb het gevoel dat je angstig bent dat zilver goud gaat outperformen en dat niet jouw geliefde goud in de grote spotlight staat, maar zilver. En daar leid je forumpje onder. Dus kom alstublieft eens los van je zakenlijke belangen. Als je in zilver had geinvesteerd 10 jaar geleden was je rendement veel beter,wat mijn gelijk bevestigd!
Thugh life.
pi_96250463
Ohja, je argument van waardeopslag vind ik onzin. Dat kan net zogoed in geld zijn of in huizen of desnoods in en goed gespreide aandelen portefeuille.

Het draait om de waardering en die is ondanks de stigingen van goud en zilver laag omdat er nog een grote toestroom gaat komen door de angst die heerst over de huidige problematiek. goud en zilver is meer een angstbarometer dan waarde opslag.
Thugh life.
pi_96250489
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:06 schreef Baltazar69 het volgende:
Ik weet nog zo net niet of goud een vernieuwde officiele monetaire rol gaat krijgen. Een vorm van goudstandaard is een berperking voor de welvaart die gecreerd kan worden dus dat zie ik niet gebeuren. En als de politiek erover beslist waar je zo op hamert zal dat nooit gebeuren. Je verkondigd dus dingen die niet te staven zijn met elkaar. En al zou dat komen dan moet uiteraard JIJ weten dat ten tijden van een goudstandaard of een vorm daarvan de goud/zilver ratio kleiner is dan zonder.

Ik heb het gevoel dat je angstig bent dat zilver goud gaat outperformen en dat niet jouw geliefde goud in de grote spotlight staat, maar zilver. En daar leid je forumpje onder. Dus kom alstublieft eens los van je zakenlijke belangen. Als je in zilver had geinvesteerd 10 jaar geleden was je rendement veel beter,wat mijn gelijk bevestigd!
Welvaart wordt met technologie en arbeid gecreëerd. Een goudstandaard beperkt dat niet. Wat een goudstandaard wel beperkt is geldcreatie en daarmee leningen, en zo zorgt het voor een deflationaire omgeving. Daar houden we inderdaad niet zo van.

Maar we gaan hoe dan ook niet terug naar een goudstandaard. Goud gaat een rol van waarde-opslagmiddel krijgen, geld wordt voor transacties. Daar kan je geen goudstandaard meer tussenkrijgen. Goud wordt een losse reserve. De markt is daar momenteel voor aan het zorgen.

Dat jij niet goed kunt lezen of afgeleid wordt door 'mijn forumpje' hou je beter voor eigen rekening trouwens.

Ik stel nergens dat de politiek de enige is die over goud gaat beslissen, maar stelde enkel dat goud altijd politiek geweest is. En ja, de ECB heeft een andere beslissing mbt goud gemaakt dan de Fed, maar ook de markt speelt een rol.
pi_96250567
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:10 schreef Baltazar69 het volgende:
Ohja, je argument van waardeopslag vind ik onzin. Dat kan net zogoed in geld zijn of in huizen of desnoods in en goed gespreide aandelen portefeuille.

Het draait om de waardering en die is ondanks de stigingen van goud en zilver laag omdat er nog een grote toestroom gaat komen door de angst die heerst over de huidige problematiek. goud en zilver is meer een angstbarometer dan waarde opslag.
Inderdaad, geld wordt aan de lopende band bijgedrukt, verliest elk jaar zijn waarde en is daarom een supergoede waardeopslag.

Aandelen deden het de laatste tien jaar ook fantastisch.

Natuurlijk kan je een deel van je geld in een huis stoppen, maar als het om heel veel geld gaat zoek je er toch wat anders naast.

Dat gaat goud worden, aan zilver sjouw je je een breuk.

Maar goed, laten we gewoon afwachten, dan zien we vanzelf hoe het loopt.
pi_96250958
Goud is nu ook een losse reserve in feite, dus dan veranderd er niets monetairs aan. Tsja dan zijn we het eens. Goud en zilver is met die losse reserve een angstbarometer die de prijs bepaald en die angst die gaat nog toenemen samen met de inflatie!

Met het opslaan van waarde in geld bedoelde ik inflatiegecorrigeerde obligaties of met een rente die de inflatie corrigeerd e.d. niet cash in het handje. En aandelen gaan echt niet dalen met hyperinflatie. En je argumenten dat je je teveel met zilver moet slepen slaan nergens op want er zijn grote partijen die dat fysiek voor je bewaren. Alsof uberhaupt iemand voor tonnen/miljoenen goud of zilver thuis gaat bewaren, laat staan dat de bakker goud en zilver in baren gaat aannemen en wisselgeldterug heeft in zilver of goud.

Maarja wij gaan zien hier....
Thugh life.
  maandag 2 mei 2011 @ 15:25:04 #193
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_96251029
Trotse eigenaar van een kilo-baar zilver meldt zich.
pi_96251119
BUY THE DIP!!
Thugh life.
pi_96251471
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:23 schreef Baltazar69 het volgende:
Goud is nu ook een losse reserve in feite, dus dan veranderd er niets monetairs aan. Tsja dan zijn we het eens. Goud en zilver is met die losse reserve een angstbarometer die de prijs bepaald en die angst die gaat nog toenemen samen met de inflatie!

Met het opslaan van waarde in geld bedoelde ik inflatiegecorrigeerde obligaties of met een rente die de inflatie corrigeerd e.d. niet cash in het handje. En aandelen gaan echt niet dalen met hyperinflatie. En je argumenten dat je je teveel met zilver moet slepen slaan nergens op want er zijn grote partijen die dat fysiek voor je bewaren. Alsof uberhaupt iemand voor tonnen/miljoenen goud of zilver thuis gaat bewaren, laat staan dat de bakker goud en zilver in baren gaat aannemen en wisselgeldterug heeft in zilver of goud.

Maarja wij gaan zien hier....
Dan is het maar net wat je monetair noemt. In ieder geval is 'de markt' bezig de waarde-opslagfunctie van goud opnieuw te waarderen (middels opwaartse prijs).

Die TIPS of rente compenseren niet werkelijk voor inflatie, en je blijft altijd tegenpartij-risico etc. houden. Voor aandelen idem. En afgelopen tien jaar werd je van aandelen niet per se rijk. Het is natuurlijk maar net welke periode je kiest, maar mensen lijken meer en meer te gaan zien dat goud zijn plaats heeft naast de andere 'alternatieven'. In China en India zit dat overigens al veel langer in de cultuur.

Overigens is er genoeg reden om aan te nemen dat de goudprijs tussen de 80-er en begin deze eeuw onderdrukt werd (zilver blijft dan ook laag, maar zilver blijft een side-show).

Ook nu werken er allerhande krachten op goud, en dat zal voorlopig wel zo blijven.
pi_96251518
Overigens schafte Europa niet voor niets de btw op goud af rond de introductie van de euro en de Washington Agreement (niet toevallig was dat ook ongeveer het moment dat goud zijn opmars begon).
pi_96251933
Goud is gewoon veel te duur voor de gemiddelde man. wil je een kilo baar ben je al snel 35.000 kwijt. Voor minder dan 1300 heb je ook een kilo zilver. Dat is voor de gewone man veel toegankelijker, vandaar the poor mans gold. Naar zilver kan dus potentieel veel meer geld toestromen en dat terwijl zilver schaarser is! Hierdoor outperformed zilver goud bij elke edelmetalen rally.

Goud is meer een elite hebbedingetje wat meestal wel als eerste opgemerkt word en inderdaad omdat het dan nog goedkoop is en symbool staat voor alle edelmetalen. Maar als het hele feestje echt gaat beginnen is het toch zilver dat je moet hebben.
Thugh life.
  maandag 2 mei 2011 @ 15:54:14 #198
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_96252346
Zilver is wel flink gestegen zeg de laatste jaren :o
Jaar of wat terug stond het op 250 euro ofzo, nu al rond de duizend :D
pi_96252647
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:54 schreef Verbodsbord het volgende:
Zilver is wel flink gestegen zeg de laatste jaren :o
Jaar of wat terug stond het op 250 euro ofzo, nu al rond de duizend :D
Je bedoelt goud.

Maar zilver is ook flink gestegen. Ik heb zelf het meeste van mijn zilver al een tijd terug verkocht en omgezet in goud. Ik mis daarmee de huidige spike. Altijd jammer, maar ik vond destijds te speculatief (en vind dat nog steeds).
pi_96252751
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:45 schreef Baltazar69 het volgende:
Goud is gewoon veel te duur voor de gemiddelde man. wil je een kilo baar ben je al snel 35.000 kwijt. Voor minder dan 1300 heb je ook een kilo zilver. Dat is voor de gewone man veel toegankelijker, vandaar the poor mans gold. Naar zilver kan dus potentieel veel meer geld toestromen en dat terwijl zilver schaarser is! Hierdoor outperformed zilver goud bij elke edelmetalen rally.

Goud is meer een elite hebbedingetje wat meestal wel als eerste opgemerkt word en inderdaad omdat het dan nog goedkoop is en symbool staat voor alle edelmetalen. Maar als het hele feestje echt gaat beginnen is het toch zilver dat je moet hebben.
Maar waarom zou je zo graag een kilo hebben. Een gouden munt is toch ook prima? Of kan de 'gemiddelde man' enkel blij zijn als ie veel kan tillen..?

Moet ie dan maar zelf weten, het gaat uiteindelijk de 'gemiddelde man' niet worden die het bepaalt, maar de 'gemiddelde man' die genoeg waarde heeft om daarvoor een opslagmedium te 'moeten' zoeken.

Arme sloebers (poor men) gaan de boel niet runnen.

Schaarsheid an sich is ook geen argument. De Mona Lisa is nog een stuk schaarser dan zilver, en toch staan we er niet voor in de rij.

Beperkte voorradigheid (dus inelastisch aanbod) is wel van belang. Daaraan voldoen zowel zilver als goud.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')