Wielkasten worden al uitgerold SD, dus hij mag gerust wat na buiten..quote:Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus.
Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op.
Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
Maar dat kan toch niet ivm. naaf? Hij moet toch eerst over de naaf heen en dan "zijn eigen naaf" in mijn velg?quote:
Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg?quote:Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
[...]
Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
quote:Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler. Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]
Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg?Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurtquote:Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler. Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]
Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg?Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.quote:Op zondag 23 mei 2010 20:33 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Wil je tekening maken voor mij dan Oshi?
Da's ook niet uit de buurt idd.quote:Op zondag 23 mei 2010 20:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt![]()
die brommertent in de Stormpolder
Wat heb jij aan de foto's die ik van mijn velg heb gepost?quote:Op zondag 23 mei 2010 20:57 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.
Staat niet op de wiel, staat op:quote:Op zondag 23 mei 2010 21:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ehhh.. 5 keer 120 ??![]()
Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ??
van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?quote:Op zondag 23 mei 2010 21:18 schreef oshiro het volgende:
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg?
Ja, die 5 x 120 klopt idd wel, maar de steekmaat van het wiel is 5 keer 100, dan krijg je je bouten er niet zo goed inquote:Op zondag 23 mei 2010 21:43 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Staat niet op de wiel, staat op:
[ afbeelding ]
Enneh... doe maar met een schuifmaat meten jaquote:Op zondag 23 mei 2010 21:45 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?
En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar
brb
Tja, ik zie het zo:quote:Op zondag 23 mei 2010 22:35 schreef sig000 het volgende:
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen.
Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?quote:Op zondag 23 mei 2010 22:41 schreef oshiro het volgende:
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort.
Hoe bedoel je ertussen?quote:Op zondag 23 mei 2010 22:49 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?
http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htmquote:Op zondag 23 mei 2010 22:53 schreef oshiro het volgende:
[..]
Hoe bedoel je ertussen?
De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek.
als je het nou eens netjes meet,quote:Op zondag 23 mei 2010 23:00 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm
[ afbeelding ]
Om dat leegte net op te vullen
quote:Op zondag 23 mei 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
[..]
als je het nou eens netjes meet,![]()
bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers.
je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat
Neequote:Op zondag 23 mei 2010 23:10 schreef Turquaz52 het volgende:
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat..
Kun je uit de foto's de steek op maken oshi?
Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kantquote:Op zondag 23 mei 2010 23:19 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nee. Meten is echt weten, anders werkt het niet! Als jij geen hobbelwagen wil, dan steek je hier wat tijd in. Want het is moeilijker dan je denkt. En ik verleen geen medewerking als het afgeraffeld wordt, dat schiet niet op. Als je het doet, moet je het goed doen, daar zul je later blij om zijn en met trots op terug kijken
.
De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal!
Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is?
Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:28 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant
PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)quote:Op zondag 23 mei 2010 23:36 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.![]()
Maar meten dus.Steek 100, klopt dat? Ik zie iets staan op het stickertje, maar ik wil het ff zeker weten
.
Pitch Circle Diameterquote:Op zondag 23 mei 2010 23:55 schreef ibaneX het volgende:
[..]
PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)
Frezen? Draaien zou ik doenquote:Op maandag 24 mei 2010 01:52 schreef Turquaz52 het volgende:
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg![]()
Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter
Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch?
quote:Op maandag 24 mei 2010 02:07 schreef oshiro het volgende:
[..]
Frezen? Draaien zou ik doen. De gaten erin op een verdeler op de freesbank.
Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid).
Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen.
quote:Op maandag 24 mei 2010 03:21 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe..
Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto..
Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben..![]()
Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen..![]()
Wat een prachtige dag..
Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?quote:Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef oshiro het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Schroefdraadinsert.
En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
ik denk dat een helicoil zich meer in het aluminium zetquote:Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting.quote:Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
Op die manier, duidelijkquote:Op maandag 24 mei 2010 11:54 schreef oshiro het volgende:
[..]
Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting.
Dus zonder helicoil staat er enkel een schuifkracht op de draad, zodat de draad makkelijk afschuift.
Met helicoil staat er ook een perskracht naar buiten in radiale richting, die er voor zorgt dat er:
-Meer schuifkracht nodig is om de draad te laten afschuiven, en
-Het aandeel van de schuifkracht in de totale belasting een stuk kleiner wordt.
Jhaa zowiezoo vraag ik wel aan hem van hoe en wat ik het beste moet aanpassen..quote:Op maandag 24 mei 2010 14:43 schreef Charged het volgende:
hmm,Turquaz..als je dan toch naar ColorShop gaat..Vraag dan naar Sezer en laat hem contact opnemen met Bart van KSC Import..Doen heel veel met SCCM spoorverbreders en adaptors,allemaal goed spul met TUV erop.
Dit dus.quote:Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef oshiro het volgende:
En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
Beetje moeilijk zonder naamquote:
Pics?quote:Op maandag 24 mei 2010 14:51 schreef blup het volgende:
Met flinke spacers rijdt je auto echt als een dwijl hoor.. ik heb 100mm omdat t anders er niet uit ziet (uitgeklote wielkasten)..
Niks mis met helicoils, die dingen zijn awesome. Maar je kunt ze niet goed borgen.quote:Op maandag 24 mei 2010 14:07 schreef Turquaz52 het volgende:
hmm die helicoils baart me zorgen, geen zin om een velg op snelweg met 120 te verliezen, laat staan 240..
Gewoon RVS pakken dan maar..
Ik heb een analoge en digitale schuifmaat, een micrometer voor 25 tot 50 mm, een micrometer voor 50 tot 75 mm, en een binnenmicrometer voor 50-100mm.quote:Op maandag 24 mei 2010 15:05 schreef Turquaz52 het volgende:
Ja ik heb geen schuifmaat thuis liggen
![]()
Die neem ik zometeen wel mee van de garage![]()
Kijk jij hebt verstand van zaken. Zo'n velg met verkeerde steek en ET waarde aanpassen gaat nooit op een fatsoenlijke verantwoorde manier lukken.quote:Op maandag 24 mei 2010 19:38 schreef oshiro het volgende:
[..]
Niks mis met helicoils, die dingen zijn awesome. Maar je kunt ze niet goed borgen.
Zijn echt geweldig als je de draad uit je blok hebt getrokken. Helicoil erin en gaan met die handel. Dan is het dus nog sterker dan origineel.
Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat het gaat werken omdat je wielen te ver naar buiten komen. Als je adapters maakt, hoe dun ook, zal je wiel bijna 2 cm verder naar buiten komen. Dat is ten eerste verboden (adapters en spacers zijn verboden), en ten tweede rij je je wiellagers en remschijven veel sneller kapot omdat de belasting op een andere plek komt (je krijgt een moment op je naaf).
Die ET-waarde mag, met spacers, enkel maar hoger zijn dan de ET van de auto. Die is bij een E36 dus 47, dus stel nou dat je een wiel neemt met ET 60 (ik noem maar een zijstraat), dan kun je er een adapter tussen frotten van 13 mm.quote:Op maandag 24 mei 2010 19:59 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kijk jij hebt verstand van zaken. Zo'n velg met verkeerde steek en ET waarde aanpassen gaat nooit op een fatsoenlijke verantwoorde manier lukken.
Klopt maar dan moeten het wel erg mooie velgen zijn om het te gaan doen.quote:Op maandag 24 mei 2010 20:10 schreef oshiro het volgende:
[..]
Die ET-waarde mag, met spacers, enkel maar hoger zijn dan de ET van de auto. Die is bij een E36 dus 47, dus stel nou dat je een wiel neemt met ET 60 (ik noem maar een zijstraat), dan kun je er een adapter tussen frotten van 13 mm.
Volgens mij is ET waarde nog niet zo bekend bij 'm.quote:Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef oshiro het volgende:
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat.
Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders.
Als het al 2cm uit steekt mag het wel 3 worden van mijquote:Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef oshiro het volgende:
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat.
Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders.
quote:Op maandag 24 mei 2010 14:54 schreef Turquaz52 het volgende:
Pics?
En tja, kosten wat het kost gaan deze er onder, de auto wordt zowiezoo verbreed/uitgerold, dus paar mm's er bij geeen probleem
Dat is inderdaad een oplossing, maar waar je bij sommigen denkt: "dat komt wel goed", denk ik in dezen: "even melden voordat het weer fout gaat".quote:
Ik teken ze hoor, niet Turquazquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een oplossing, maar waar je bij sommigen denkt: "dat komt wel goed", denk ik in dezen: "even melden voordat het weer fout gaat".
O, dan zal het wel goed komen...quote:
Hahahaquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, dan zal het wel goed komen...
Ik hield rekening met TS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |