abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81799435
Hey,
Aub geflame achterwegen laten, wil ff weten wat ik nu moet doen..

Ik heb nu dus een weekje geleden me velgjes gekocht uit Utrecht en die gast zei dat ie ook onder een BMW paste.. Maar nadat ik ze gespoten en al had heb ik hem proberen te passen onder mijn e36 maar de naaf van me BMW is een stuk groter dan de naafgat van mijn velg.. Met andere woorden, hij past niet.

Mijn velg:





(Velgen zijn in het echt donker paars en niet blauw)

Wat moet ik nu doen? Velg afdraaien ga ik niet doen, naaf aanpassen ook niet, dus wil ik voor spacers gaan, direct zo'n kleine 3/4 cm aan elk kant.. Maar waar kan ik dit laten doen? Dat mensen het opmeten als ik de velg breng en op basis van een 318i zijn naaf een mooi stabiel adapter maken, dus niet met lange bouten maar dat de spacer eerst wordt gemonteerd en dan de velg er op..

Zo'n princiepe:


En tegen wat voor prijzen zal ik aan moeten kijken? Thanks.
Turq
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 20:10:53 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81800262
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus.

Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op.

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_81800360
psies, gewoon de velg uitdraaien.
pi_81800395
Dit is een naaf van een e36 compact (is gewoon het zelfde neem ik aan):

en dit van een e36 coupe:


Iemand tips?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81800501
Anders spacers van 10mm ofzo.
pi_81800747
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus.

Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op.

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
Wielkasten worden al uitgerold SD, dus hij mag gerust wat na buiten..
En ik reed op 2cm links/2cm rechts met spacers met de Golf variant, geen enkel probleem mee gehad.. Je voelde niet eens dat er iets aanwezig was, en toen had ik de naaf ook aangepast..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81800783
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:16 schreef ibaneX het volgende:
Anders spacers van 10mm ofzo.
Maar dat kan toch niet ivm. naaf? Hij moet toch eerst over de naaf heen en dan "zijn eigen naaf" in mijn velg?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 20:23:11 #8
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81800796
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:

[...]

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81801298
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]

Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Wil je tekening maken voor mij dan Oshi?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 20:46:09 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81802170
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]

Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt

die brommertent in de Stormpolder
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 23 mei 2010 @ 20:57:46 #11
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81802912
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:33 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wil je tekening maken voor mij dan Oshi?
Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 23 mei 2010 @ 20:58:22 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81802950
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt

die brommertent in de Stormpolder
Da's ook niet uit de buurt idd.

Ik wil zelf nog eens een set landroverwielen pasmaken voor onder de Renault...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81803212
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:57 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.
Wat heb jij aan de foto's die ik van mijn velg heb gepost?
Want ik heb geen zin dat ik dalijk verkeerd meet en dat alles fcked up.. is weet de steekmaat niet eens Want ik denk eerlijk gezegd dat die ook niet overeenkomt met die van me bmw

Ik ben al druk op zoek na de e36 gegevens qua naaf etc..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81803689
3 Serie E36:
Steek: 5x120
ET: 47
Naaf Diameter: 72.5

Heb je alvast een begin
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81803764
Ik wil het liefst dat ie een cm of 2 uit steekt, de wielkasten worden zowiezo omgerold en verbreed dat ie precies over de band dekt + ik ga op een schroefset rijden
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 21:18:51 #16
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81804307
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 23 mei 2010 @ 21:36:08 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81805537
Ehhh.. 5 keer 120 ??

Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_81806117
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ehhh.. 5 keer 120 ??

Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ??
Staat niet op de wiel, staat op:
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81806292
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:18 schreef oshiro het volgende:
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg?
van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?
En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar

brb
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 21:52:50 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81806833
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:43 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Staat niet op de wiel, staat op:
[ afbeelding ]
Ja, die 5 x 120 klopt idd wel, maar de steekmaat van het wiel is 5 keer 100, dan krijg je je bouten er niet zo goed in
Ik zeg : dit ga je niet passend krijgen zonder dat je de naven gaat vervangen voor een Opel of VW naaf, want daar komen ze ws onder vandaan
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 23 mei 2010 @ 22:05:49 #21
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81807838
Ah de steek van de velg is ook anders? Dan moet ik idd ff knutselen, even kijken hoe dat gaat.
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:45 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?
En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar

brb
Enneh... doe maar met een schuifmaat meten ja .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81809455



Geen schuifmaat maar een liniaal die ik uit de etui van me broertje heb geript eventjes
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81809563
dus 5,5cm is de naaf tegenover de 7,2
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81809827
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen.
pi_81810183
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:35 schreef sig000 het volgende:
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen.
Tja, ik zie het zo:
Mail contact hebben, hij zegt dat het voor BMW e36 is, vertrouw op zijn woord en opknappen en er onder proberen te pleuren..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81810194
Und Oshi?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 22:41:45 #27
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81810240
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81810753
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:41 schreef oshiro het volgende:
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort .
Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 22:53:38 #29
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81810973
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?
Hoe bedoel je ertussen?

De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81811314
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hoe bedoel je ertussen?

De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek.
http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm

Om dat leegte net op te vullen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81811600
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:00 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm
[ afbeelding ]
Om dat leegte net op te vullen
als je het nou eens netjes meet,
bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers.
je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_81811757
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:06 schreef densmee het volgende:

[..]

als je het nou eens netjes meet,
bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers.
je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat
Geen micro meter nee, daar gaat alles met het oog..
Ze hebben wel schuifmaat daar, neem er eentje mee morgen, kan ik ze beide meten..
Of zal ik een originele BMW velg (steelie) zijn naafgat meten? Want die past er -net- op met een harde klap er op..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81811783
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat..

Kun je uit de foto's de steek op maken oshi?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 23:13:48 #34
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_81811933
gast...

je kan niet zomaar alles inelkaar prutsen, lassen, klooien, houtje-toutje oplossen.

Hier komen erg veel krachten op te staan. Je kan 'zomaar' een psv lineaaltje (ook geen ajax lineaal trouwens) naast je naaf leggen, een spacer laten tekenen, deze laten maken en het met centreerringen passend maken. Gaat gewoon niet werken.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 23 mei 2010 @ 23:19:24 #35
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81812171
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:10 schreef Turquaz52 het volgende:
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat..

Kun je uit de foto's de steek op maken oshi?
Nee . Meten is echt weten, anders werkt het niet! Als jij geen hobbelwagen wil, dan steek je hier wat tijd in. Want het is moeilijker dan je denkt. En ik verleen geen medewerking als het afgeraffeld wordt, dat schiet niet op. Als je het doet, moet je het goed doen, daar zul je later blij om zijn en met trots op terug kijken .

De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal!

Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81812295
Sowieso even de koper aanspreken op het verkopen van iets waar hij niets van af weet (deel van het geld terug dus)
Of niet?
pi_81812551
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nee . Meten is echt weten, anders werkt het niet! Als jij geen hobbelwagen wil, dan steek je hier wat tijd in. Want het is moeilijker dan je denkt. En ik verleen geen medewerking als het afgeraffeld wordt, dat schiet niet op. Als je het doet, moet je het goed doen, daar zul je later blij om zijn en met trots op terug kijken .

De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal!

Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is?
Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 23 mei 2010 @ 23:36:50 #38
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81812932
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:28 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant
Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.



Maar meten dus. Steek 100, klopt dat? Ik zie iets staan op het stickertje, maar ik wil het ff zeker weten .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81813603
Turq kijk eens in je velg, grote kans dat je naafdiameter er ook instaat.

oja: http://www.concept-wheels.be/shop
pi_81813768
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:36 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.



Maar meten dus. Steek 100, klopt dat? Ik zie iets staan op het stickertje, maar ik wil het ff zeker weten .
PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)
  zondag 23 mei 2010 @ 23:59:15 #41
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81813917
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:55 schreef ibaneX het volgende:

[..]

PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)
Pitch Circle Diameter . Dus de steek is 100.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81814153
Alias stc ==> Steekcirkel
pi_81817964
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg
Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter

Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 24 mei 2010 @ 02:07:48 #44
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81818293
quote:
Op maandag 24 mei 2010 01:52 schreef Turquaz52 het volgende:
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg
Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter

Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch?
Frezen? Draaien zou ik doen . De gaten erin op een verdeler op de freesbank.
Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid).
Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81819597
quote:
Op maandag 24 mei 2010 02:07 schreef oshiro het volgende:

[..]

Frezen? Draaien zou ik doen . De gaten erin op een verdeler op de freesbank.
Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid).
Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen.


en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe..

Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto..
Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben..

Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen..

Wat een prachtige dag..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_81822422
Moet je vooral alu pakken, dat is zacht als boter. Dus beter rvs, dat is veel sterker en taaier.
Verder moet je wel opletten als je een vw adapter wil pakken, vw heeft steek 5x100 maar ook 5x112.

http://www.youtube.com/watch#!v=RFYa6sjhh_E
  maandag 24 mei 2010 @ 11:13:20 #47
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81823162
quote:
Op maandag 24 mei 2010 03:21 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe..

Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto..
Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben..

Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen..

Wat een prachtige dag..

Schroefdraadinsert .

En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  maandag 24 mei 2010 @ 11:44:30 #48
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_81824169
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef oshiro het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Schroefdraadinsert .

En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
Vampire Romance O+
pi_81824268
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
ik denk dat een helicoil zich meer in het aluminium zet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 24 mei 2010 @ 11:54:33 #50
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81824492
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting.
Dus zonder helicoil staat er enkel een schuifkracht op de draad, zodat de draad makkelijk afschuift.
Met helicoil staat er ook een perskracht naar buiten in radiale richting, die er voor zorgt dat er:
-Meer schuifkracht nodig is om de draad te laten afschuiven, en
-Het aandeel van de schuifkracht in de totale belasting een stuk kleiner wordt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')