Erg leuk om te doen, en kost nog geen tientjequote:Op zondag 23 mei 2010 13:25 schreef Bluezz het volgende:
Leuk leuk, ik ga dit volgenEn mss een keer zelf maken
Het is toch KruideNbitter
Citroenschilrasp van 3 onbespoten citroenen, 500 cc neutrale alcohol (goedkope vodka bv), 200 gram suikerquote:Op zondag 23 mei 2010 17:25 schreef Oceanonix het volgende:
@LeeHarveyOswald
Zijn dat ook de hoeveelheden (de kruiden) zoals je ze toegevoegd hebt?![]()
@Piet
Ik ben benieuwd naar jouw recept van limoncello. Kan je die ergens neerzetten?
Dat was de volgende die ik wilde gaan maken. Was net klaar met de rabarberwodka. Een nieuw mengsel mag nu weer gemaakt worden.
Jup. Later (over 2/3 weken) zal ik even proeven, en dan gaat er waarschijnlijk nog wat steranijs, zoethout en misschien nog wat 'zoetere' kruiden zoals rozenblad, lavendel of citroenmelisse bijquote:Op zondag 23 mei 2010 17:25 schreef Oceanonix het volgende:
@LeeHarveyOswald
Zijn dat ook de hoeveelheden (de kruiden) zoals je ze toegevoegd hebt?![]()
@Piet
Ik ben benieuwd naar jouw recept van limoncello. Kan je die ergens neerzetten?
Dat was de volgende die ik wilde gaan maken. Was net klaar met de rabarberwodka. Een nieuw mengsel mag nu weer gemaakt worden.
Het zoethout is in stukjes gehakt, gedaan door de chinees op de marktquote:Op maandag 24 mei 2010 22:41 schreef bloatedface het volgende:
Geweldig!!![]()
Maar wat ziet je zoethout er vreemd uit... meer als houtmot. Of heb je het zelf in stukjes gehakt? Hoe lang laat je dit trekken ongeveer? En als het op smaak is, giet je over in een andere fles neem ik aan?
Edit: ohw, ik ben zo enthousiast dat ik niet goed lees, na 2 a 3 weken proeven dusch...![]()
quote:Op maandag 24 mei 2010 00:08 schreef Grooviee17 het volgende:Daarnaast heb ik net citroengras-gember likeur gemaakt(500ml vodka, 250 lichte kandijsuiker,2xcitroengras, 75gr gember) in de maak.
Heb je uberhaupt de OP gelezen of mag ik je digitaal een gigantische schop onder je reet verkopen?quote:Op maandag 24 mei 2010 23:37 schreef Lespaulspelert het volgende:
Komt hier alcoholvorming of moet je dat er zelf bijdoen?
Sleedoorn zoeken in de natuur en de bessen plukken.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:05 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb ook verschillende brouwsels staan. De koffielikeur is lekker, de sinaasappel-koffielikeur ook.
De walnotenlikeur is gewoon zoet en proeft niet naar walnoten. Die maak ik dus nooit meer.
De rabarberwodka is ook lekker, al is die niet bedoeld om te drinken maar om toetjes mee te maken.
De volgende wordt limoncello en dan misschien wel de kruidenbitter. Al is het niet uitgesloten dat ik ze beide in een keer maak.![]()
Ook Sloe GIn staat trouwens nog op het lijstje. Maar hoe kom je aan sleepruimen?
Kijk nou nog eens goed naar de foto's in de eerste post.........quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:01 schreef Lespaulspelert het volgende:
Jawel, maar tussendoor heb ik neutrale alcohol gelezen, dus ik neem aan dat je er gewoon wodka bijdoet en dit puur voor de smaak is? Anders kom maar opmet die schop.
Je gaat me toch niet zeggen dat je hieruit jenever en bittter (wat dat ook mag zijn) krijgt?quote:Wat we nu hebben: Een fles jenever en een fles bitter, het geplande eindresultaat
4 delen alcohol en 6 delen water nemen? Dan heb je ongeveer even veel alcohol als in wodka/jenever.quote:Op woensdag 26 mei 2010 09:07 schreef r2d22 het volgende:
Heeft iemand de kruidenbitter en de rabarberlikeur al gemaakt met pure alcohol? Ik heb nog wat liters staan en wil deze twee proberen te maken met pure alcohol. De recepten kloppen dan meestal niet meer? Iemand tips?
Ah zo. Dan zou ik inderdaad een soort sterke basis op alcohol maken, uitdunnen met water, proeven, en dat herhalen tot het drinkbaar isquote:Op woensdag 26 mei 2010 10:14 schreef r2d22 het volgende:
Ja dat snap ik, Ik bedoel dat je met pure alcohol meer smaak uit kruiden e.d. haalt. Dit proces gaat ook sneller. Onder andere om deze redenen wil ik het met pure alcohol maken.
Gewoon maken met pure alcohol (geeft natuurlijk geen smaak zoals jenever, maar laat de smaken van het gebruikte product beter naar voren komen), en later verdunnen tot drinksterkte met bronwater (GEEN kraanwater). Voor elke liter pure alcohol (96%) gebruik je anderhalve liter water om het naar 40% te krijgen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 09:07 schreef r2d22 het volgende:
Heeft iemand de kruidenbitter en de rabarberlikeur al gemaakt met pure alcohol? Ik heb nog wat liters staan en wil deze twee proberen te maken met pure alcohol. De recepten kloppen dan meestal niet meer? Iemand tips?
Waarom geen kraanwater? Dit is vrijwel hetzelfde in samenstelling als bronwater.quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:59 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Gewoon maken met pure alcohol (geeft natuurlijk geen smaak zoals jenever, maar laat de smaken van het gebruikte product beter naar voren komen), en later verdunnen tot drinksterkte met bronwater (GEEN kraanwater). Voor elke liter pure alcohol (96%) gebruik je anderhalve liter water om het naar 40% te krijgen.
Edit: Eerst lezen, dan typen.....
Hoezo eerst lezen dan typen?quote:Gewoon maken met pure alcohol (geeft natuurlijk geen smaak zoals jenever, maar laat de smaken van het gebruikte product beter naar voren komen), en later verdunnen tot drinksterkte met bronwater (GEEN kraanwater). Voor elke liter pure alcohol (96%) gebruik je anderhalve liter water om het naar 40% te krijgen.
Edit: Eerst lezen, dan typen.....
Hangt er vanaf waar je zit, zuiden van NL heeft bijvoorbeeld meer calcium. Ik merkte zelf ook in Colorado dat er erg veel chloor in zat. Om dit te voorkomen is bronwater beter.quote:Op woensdag 26 mei 2010 13:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom geen kraanwater? Dit is vrijwel hetzelfde in samenstelling als bronwater.
Waar haal je die onbespoten citroenen?quote:Op zondag 23 mei 2010 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Citroenschilrasp van 3 onbespoten citroenen, 500 cc neutrale alcohol (goedkope vodka bv), 200 gram suiker
Klinkt idd erg goedquote:
De biologische winkel,quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar haal je die onbespoten citroenen?
Ben trouwens benieuwd naar de uitkomst van de OP leuk om tegen de herfst te gaan maken
[..]
Klinkt idd erg goed
Als je het lekkerste resultaat wilt, zou ik nou vast beginnen zodat je in de herfst kan consumeren. Maak je tzt weer een nieuwe flesquote:Op donderdag 27 mei 2010 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar haal je die onbespoten citroenen?
Ben trouwens benieuwd naar de uitkomst van de OP leuk om tegen de herfst te gaan maken
[..]
Klinkt idd erg goed
Inderdaad, hoe langer je het laat infusen hoe meer smaak je krijgt. Zorg alleen wel dat er absoluut geen witte delen vd schil bij zitten, die geven een bittere smaak!quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je het lekkerste resultaat wilt, zou ik nou vast beginnen zodat je in de herfst kan consumeren. Maak je tzt weer een nieuwe fles
Is wel een idee ben benieuwd naar de smaak. Misschien dat ik gelijk twee flessen maak.quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je het lekkerste resultaat wilt, zou ik nou vast beginnen zodat je in de herfst kan consumeren. Maak je tzt weer een nieuwe fles
Wodka is neutraler van smaak.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Is wel een idee ben benieuwd naar de smaak. Misschien dat ik gelijk twee flessen maak.
Wat is aan te raden als basis? Wodka of Jenever?
Een kruidenbitter 'hoort' wel op jenever.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wodka is neutraler van smaak.
Beter is nog totaal neutrale alcohol
Heb wel eens likeuren van Rutte gehad, die waren op jeneverbasis, dat proefde je wel.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Daarnaast denk ik niet dat je er uberhaupt iets van terug zult proeven, en is jenever goedkoper dan wodka
Een fles jenever is hier een euro of 7/8 de liter. De goedkoopste sterke drank die te krijgen is.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb wel eens likeuren van Rutte gehad, die waren op jeneverbasis, dat proefde je wel.
Bij een kruidenbitter, geen idee.
Maar een producent van Kruidenbitters koopt echt geen jenever in, maar gewoon pure alcohol.
Ik weet niet wat je in Nederland voor een liter goedkope jenever betaald, maar net over de grens is de alcohol goedkoper. Ik koop echt geen sterke drank meer in NL, als zeker 10 jaar niet meer.
Die nu ook klaar staan (Alleen op Wodka basisquote:
Je kan hem natuurlijk ook meer naar eigen smaak maken. Heb ik Isegrim - die totaal niet van bitters houdt - ook al aangeboden, maar dat wil ze niet.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:15 schreef RobinOok het volgende:
Ben benieuwd naar je gembercitroengraslikeur. Wil 'm zelf ook nog eens maken met vodka.
En hoewel ik bij het woord "kruidenbitter" helemaal geen fijne associaties heb, klinken al die kruiden juist wel aanlokkelijk. Dus misschien binnenkort eens een fles wodka 50:50 verdelen.
Ah, heb ik hier nooit op gereageerd? Een bitter met suiker is een schippersbitter. Die zijn wat zoeter en stroperiger.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:32 schreef RobinOok het volgende:
Ik kan me ook niet heugen wanneer ik ooit kruidenbitter geproefd heb, misschien wel nooit!
En mijn smaak is in de afgelopen 10 jaar of zo echt compleet veranderd. Dus wie weet dat ik het nu wel lekker zou vinden. Hoe dan ook, ik zou er dan denk ik wel een hele zooi suiker bij mieteren. Of is dat heiligschennis?
Is een natuurproduct, dat verschilt altijd van samenstelling. Daarom zijn medicijnen uit planten ook zo lastig, de werkzame stof hoeveelheid verschilt nogal, en als de werkzame dosis dicht bij een gevaarlijke dosis ligt is het nog link ook.quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:27 schreef RobinOok het volgende:
Jammer dat de sereh/gember likeur wat wrang is uitgevallen. Bij mij was ie de eerste keer echt heerlijk zoet en ook gewoon puur heel lekker om te drinken. Maar inderdaad ook toen vond ik het het leukst als opkikker van wat prosecco of cava. Maakt een geweldig aperitief voor een aziatische maaltijd.
Een andere keer was ie hier ook minder lekker. Geen idee waar dat nou aan ligt.
Zo rond eind juni wassie goed drinkbaarquote:Op woensdag 28 juli 2010 21:57 schreef nein het volgende:
Wat een leuk idee! De laatste foto is van 8 juni, maar wanneer was ie voor jou 'klaar'?
Ik geef in dit geval de serreh de schuld. Er zit nogal een "plant-achtige" smaak aan. Hoewel die nu, nu die nog iets langer staat en met nog meer suiker, goed te doen is hoorquote:Op woensdag 28 juli 2010 23:02 schreef RobinOok het volgende:
Ja, nu je het zegt, de eerste keer dat ik het maakte was met superverse, jonge gemberwortel. Die had amper een schil. Smaakt ook anders in het gebruik dan de wat oudere gemberwortel. Stomme is, die mooie, jonge wortel verkopen ze niet meer in die zaak. Nergens niet trouwens. Stommeriken.
En buiten dat is het inderdaad gewoon een natuurproduct en elke keer net even anders.
Overheerst die kruidnagel dan niet?quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:14 schreef Gripper het volgende:
Iets vergelijkbaars, en relatief snel & makkelijk te maken:
Ik heb een paar weken geleden een grote weckpot gekregen met daarin een liter inmaakbrandewijn (gorter) , een paar eetlepels suiker, en een sinaasappel volgeprikt met kruidnageltjes. Elke week schudden, omkeren, en draaien, en na 6 weken mocht ie uit de fles. Gisteren gedaan, en het is een erg lekker sinaasappellikeurtje geworden!
Likeur of kruidenbitter? Kruidenbitter staat een recept eerder van beschreven. De peperlikeur is erg lekker, erg heet, en erg simpel. Pakweg anderhalve liter goedkope jenever, halve kilo suiker, kaneelstokjes (2 of 3), en rode pepers (ik had 1 hele hete en een wat mildere, pakweg wat je zelf in een twee persoons maaltijd zou stoppen).quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:29 schreef Miendientje het volgende:
Even een schopje. Ik wil dit ook wel eens proberen. Wat is nou een leuk recept om mee te beginnen?
Ik heb ook die associatie, in gerechten vind ik het ook niet zo.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij lavendel moet ik altijd aan de linnenkast van mijn oma denken, heb wel eens lavendelijs gemaakt, vond het niet lekker.
Heb je al eens met kalmoes gewerkt?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Oh ik vind de smaak van lavendel heerlijk, zachtzoet. Isegrim lust het ook niet.
Niet teveel gebruiken lees ik net, kan dan net als nootmuskaat halucinerend werkenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nop, staat wel nog op het to-do lijstje. Maar van de ~100 kruiden hier in huis, luistert er geen een naar de naam kalmoes. Moet ik nog een keer halen dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |