quote:Op zondag 23 mei 2010 12:46 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Maar liquideren kost me weer transactiekosten![]()
[..]
Warren Buffet is een baas. Niks geklooi met derivaten of meehollen met de schapen tijdens de internetbubble. Mijn held.
Bron: http://www.cbsnews.com/stories/2009/02/28/business/main4835570.shtmlquote:Berkshire Hathaway Suffers Worst Loss Ever
(AP) Warren Buffett's Berkshire Hathaway Inc. has reported a 62 percent drop in its 2008 net income because investment and derivative losses of nearly $7.5 billion weighed on the results.
Dit klopt, maar er hoort een kanttekening bij. Sommige bedrijven keren geen winst uit als dividend, maar investeren dat op niet rendabele wijze in uitbreiding en nieuwe projecten. Een bedrijf zou dividend moeten uitkeren als dit geld elders waarschijnlijk meer opbrengt dan binnen het bedrijf. Voor een bedrijf in een verzadigde bedrijfstak is het soms lastig om winstgevende projecten te vinden. Ook schat het management haar eigen capaciteiten om winst te behalen vooraf vaak te hoog in. De nieuwe projecten falen vervolgens en dan daalt de waarde van het aandeel alsnog.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:42 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Als dividend wordt uitbetaald, daalt de waarde van de aandeel. Bij een bedrijf dat geen dividend uitkeert kan je gewoon een huis tuin keuken dividend voor jezelf uitkeren door een portie van jouw positie te liquideren. Komt op hetzelfde neer, alleen zonder allerlei fricties.
Ja, met lange looptijd. Als ik goed herinner 2020 en dow jones 20.000. Hier krijg je veel verwachtingswaarde voor terug terwijl je geld ondertussen rendeert. Zelfs al dalen de indexen tenopzichte van schrijven dan nog is de (grote) kans aanwezig dat het per saldo een positief rendement genereerd.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft in 2008 vlak onder de top $4,5 miljard aan putopties geschreven op aandelen indices
Putopties DJ 20.000 in 2020? Daar zit niet bijzonder veel verwachtingswaarde inquote:Op zondag 23 mei 2010 13:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja, met lange looptijd. Als ik goed herinner 2020 en dow jones 20.000. Hier krijg je veel verwachtingswaarde voor terug terwijl je geld ondertussen rendeert. Zelfs al dalen de indexen tenopzichte van schrijven dan nog is de (grote) kans aanwezig dat het per saldo een positief rendement genereerd.
Toch begrijp ik de filosofie achter die putopties volkomen. De enige fout imo is dat hij die opties schreef op veel te hoge koersen. Dat heeft me nogal verbaasd omdat ik hem zelf rond die tijd in een interview nog heb horen zeggen dat de S&P500 duur was.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:07 schreef Dalliance het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.cbsnews.com/stories/2009/02/28/business/main4835570.shtml
Destijds week hij af van zijn strategie en dat heeft hem (en zijn aandeelhouders) een hoop geld gekost. Niemand is onfeilbaar
Uiteraard, in the money immers. Ik bedoelde dan ook een grote intrinsieke waarde.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:11 schreef Vandergeld het volgende:
Putopties DJ 20.000 in 2020? Daar zit niet bijzonder veel verwachtingswaarde in
Het ging niet alleen om de verwachtingswaarde maar vooral om de rente component. Je leent per saldo geld tegen ~3% ofzo dat je vervolgens investeert tegen ~10%. Aangezien die opties niet tussentijds kunnen worden uitgeoefend heb je een super goedkope financiering. Een fantastische deal dus eigenlijkquote:Op zondag 23 mei 2010 13:11 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Putopties DJ 20.000 in 2020? Daar zit niet bijzonder veel verwachtingswaarde in
Dan kan je net zo goed investeren in bedrijven met enorme leverage. Die hebben pas discipline.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:07 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit klopt, maar er hoort een kanttekening bij. Sommige bedrijven keren geen winst uit als dividend, maar investeren dat op niet rendabele wijze in uitbreiding en nieuwe projecten. Een bedrijf zou dividend moeten uitkeren als dit geld elders waarschijnlijk meer opbrengt dan binnen het bedrijf. Voor een bedrijf in een verzadigde bedrijfstak is het soms lastig om winstgevende projecten te vinden. Ook schat het management haar eigen capaciteiten om winst te behalen vooraf vaak te hoog in. De nieuwe projecten falen vervolgens en dan daalt de waarde van het aandeel alsnog.
Ook wijst het uitkeren van dividend op een zekere financiele discipline van het management en bewijst het dat ze de belangen van aandeelhouders hoog acht.
Maar bij lage waarderingen zullen de rentes bij opties toch een stuk hoger zijn?quote:Op zondag 23 mei 2010 13:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toch begrijp ik de filosofie achter die putopties volkomen. De enige fout imo is dat hij die opties schreef op veel te hoge koersen. Dat heeft me nogal verbaasd omdat ik hem zelf rond die tijd in een interview nog heb horen zeggen dat de S&P500 duur was.
Maar de filosofie zelf snijdt hout en ik overweeg iets gelijks te doen bij S&P500<500.
De prijs van een optie hangt af van strike, looptijd, verwacht dividend, rente en volatiliteit. De rente component is gewoon libor of euribor voor de betreffende looptijd. Veel lager dus dan enige commerciele rente en niet afhankelijk van de waardering. Na een forse daling zal de volatiliteit hoger zijn, maar dat werkt juist in je voordeel als verkoper van een optie (je krijgt meer premie).quote:Op zondag 23 mei 2010 13:28 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Maar bij lage waarderingen zullen de rentes bij opties toch een stuk hoger zijn?
Wel onder huwelijkse voorwaarden. Ik heb nu nog maar 3000 euro, maar ik haal je nog wel eens inquote:
Hij vond derivaten toch het werk van de duivel? Stoute, stoute Buffet!quote:Op zondag 23 mei 2010 13:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij heeft in 2008 vlak onder de top $4,5 miljard aan putopties geschreven op aandelen indices
No way in hell dat ik ooit iemand zou trouwen anders dan onder huwelijkse voorwaarden. Niets staat ons huwelijk nu nog in de weg.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:52 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Wel onder huwelijkse voorwaarden. Ik heb nu nog maar 3000 euro, maar ik haal je nog wel eens in
Er klopt iets niet bij beleggen.nlquote:Op zondag 23 mei 2010 12:26 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Als ik alleen op die cijfers moet vertrouwen zie ik bij uitstaande aandelen:
Uitstaande aandelen 25.372 33.422 42.701 45.066 42.703 55.052
Op basis van jouw bron (andere bronnen spreken dit namelijk tegen).
Link artikel met overzicht van alle Europese banken:quote:ING zit voor 41 miljard in Spanje
Van alle Europese banken heeft ING de grootste exposure in Spanje. Dat blijkt uit cijfers van Spaanse banken. Het grootste deel van de 41 miljard euro is belegd in hypotheken, commercieel vastgoed en mortgage-backed securities.
Escalatie van de schuldencrisis in Spanje is een schrikbeeld van veel economen en analisten. Het Griekse BBP bedraagt slechts 2,5 procent van de totale economie in Europa, Spanje levert echter een aandeel van 12 procent. Het land heeft een begrotingstekort van ruim 11 procent, een werkloosheid van 20 procent en enorme schulden aan Frankrijk (175 mld), Duitsland (189 mld) en Groot-Brittannië (90 mld).
Ook groter risicoprofiel
ING is koploper als gaat het om beleggingen van Europese banken in Spanje. In totaal heeft de bankverzekeraar 41,3 miljard euro geïnvesteerd. De top-5 van banken bestaat verder uit Barclays (38,2 mld), RBS (31,2 mld), Deutsche Bank (25,4 mld) en BNP Paribas (21,0 mld). Wat verder opvalt is dat ING, naast de grootste exposure, ook een hoger risicoprofiel heeft dan de meeste Europese collega’s.
Volgens Evolution Securities heeft ING 24 miljard euro belegd in residential mortgage-backed securities (RMBS) en vergelijkbare financiële instrumenten, terwijl de Spaanse woningmarkt de grootste crisis doormaakt sinds de Tweede Wereldoorlog. De portefeuille bestaat verder uit retail-hypotheken (7 mld), commercieel vastgoed (3 mld), interbancaire leningen (4,3 mld) en staatspapier (3 mld).
Schuld herfinancieren
Spanje haalde deze week 3,5 miljard euro op met een veiling van 10-jarig staatspapier. Het land moet echter uiterlijk in juli ruim 21 miljard aan schuld herfinancieren op de kapitaalmarkt. Professor Nouriel Roubini noemde Spanje in januari al een “financiële tijdbom”. Mocht een herstructurering van schulden nodig zijn, dan is de kans groot dat ING weer bij de Nederlandse overheid moet aankloppen.
De overheid backstopt ook al de $28 miljard Amerikaanse Alt-A hypotheken van ING. Als Spanje daar ook nog eens bovenop komt dan denk ik niet dat de staat weer net zo gul gaat zijn als vorig jaar. Ik hou rekening met een 100% nationalisatie van ING.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:39 schreef HansAEX het volgende:
[..]
Link artikel met overzicht van alle Europese banken:
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=655
Aiaiai...quote:Op zondag 23 mei 2010 14:39 schreef HansAEX het volgende:
[..]
Link artikel met overzicht van alle Europese banken:
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=655
euh, SL : welke gevolgen heeft dat voor de individuele spaarder? op een termijn van 4-5 jaar.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
De overheid backstopt ook al de $28 miljard Amerikaanse Alt-A hypotheken van ING. Als Spanje daar ook nog eens bovenop komt dan denk ik niet dat de staat weer net zo gul gaat zijn als vorig jaar. Ik hou rekening met een 100% nationalisatie van ING.
Een eventuele nationalisatie zou juist als doel hebben om burgers/ spaarders te redden. Het zijn vooral de aandeelhouders die dan de klos zijn. Maar het is allemaal moeilijk/niet te voorspellen. Zorg in elk geval dat je niet teveel geld hebt per bank (en sowieso onder de DGS limiet). Dat geldt natuurlijk voor alle banken. Beleggingsfondsen en effecten horen normaal gesproken niet bij de boedel van de bank maar als je zeker wilt zijn dan kun je dat beter even checken voor de betreffende fondsen.quote:Op zondag 23 mei 2010 16:19 schreef AnneX het volgende:
[..]
euh, SL : welke gevolgen heeft dat voor de individuele spaarder? op een termijn van 4-5 jaar.
Via Postbank -> ING staat daar een aanmerkelijke som spaargeld !
en via P'b -> ING ook nog twee verliesdraaiende fondsen.
quote:Op zondag 23 mei 2010 12:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Nu vind ik indextrackers in hevige tijden als vandaag zeker geen slecht plan ofzo. Je investeert dan niet per sé in een mand bedrijven waar je niets van kent, maar eerder in de economie van dat land/de zone.
Ik heb een reverse tracker gekocht zo... Zoals een tracker, maar omgekeerd, stijgt indien de onderliggende waarde daalt. Geen hefboom, geen stoploss.
Je kunt natuurlijk dat laatste met een plukje geld doen en het grootste deel van je geld in een tracker stoppen.quote:Op zondag 23 mei 2010 18:32 schreef LXIV het volgende:
Het nadeel van het kopen van een indextracker en 20 jaar wachten is dat de funfactor nul is. En alhoewel alle ratio zegt dat je de markt toch niet kunt verslaan en dat buy and hold het beste is, het leuke is nu eenmaal om de markt tóch proberen te verslaan.
Tot dat we een beurscrash krijgenquote:Op zondag 23 mei 2010 13:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het ging niet alleen om de verwachtingswaarde maar vooral om de rente component. Je leent per saldo geld tegen ~3% ofzo dat je vervolgens investeert tegen ~10%. Aangezien die opties niet tussentijds kunnen worden uitgeoefend heb je een super goedkope financiering. Een fantastische deal dus eigenlijk.
Je kunt best een hele serie puts schrijven. Zolang je ze kunt blijven doorrollen is er niks aan de hand, dan is het eigenlijk hetzelfde als een aandeel. Maar je moet wel voorzichtig zijn dat je porto niet opgeblazen wordt.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja, met lange looptijd. Als ik goed herinner 2020 en dow jones 20.000. Hier krijg je veel verwachtingswaarde voor terug terwijl je geld ondertussen rendeert. Zelfs al dalen de indexen tenopzichte van schrijven dan nog is de (grote) kans aanwezig dat het per saldo een positief rendement genereerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |