Bullshit. Grond in het buitengebied met bouwbestemming of een verkoopbaar huis op een plek waar mensen willen wonen is goud waardquote:Op donderdag 20 mei 2010 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, dichter op elkaar bouwen ==> meer huizen verkopen...
Wat dat betreft zijn mensen vreemd: heb je een huis met 2000 vierkante meter grond, afgelegen, is het nauwelijks iets waard.
Daarentegen als je op die 2000 vierkante meter 20 huizen propt, en het daarna "stadscentrum" noemt, betalen die 20 kopers per persoon meer voor dat hele kleine stukje dan die ene voor dat vrijstaande stuk land!
Samengevat: hoe dichter mensen op hun buren proppen, hoe meer ze er voor willen betalen! Vreemd...
Niet alle grond in het buitengebied met bouw bestemming is goud waard, ben je wel eens in de Noordoostpolder geweest? Daar staan genoeg huizen in 'buitengebied' die zo goed als onverkoopbaar zijn. Maar DAM vertel mij eens waar het wel goed wonen is, ik wil jouw gedachtegang nl. ook leren begrijpenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 09:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bullshit. Grond in het buitengebied met bouwbestemming of een verkoopbaar huis op een plek waar mensen willen wonen is goud waard
De laatste keer dat ik keek woonde er nog steeds mensen in het huis naast mijquote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar mensen willen wonen, Leer eens lezen
Dan maken we er een weiland van voor de koeien, alles om de huizenprijs hoog te houdenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als ik uit Dronten kom zou ik dat inderdaad zeggen
Maar gelukkig woont er over 30 jaar geen hond meer en kan hopelijk de bulldozer eroverheen
Hij geeft dus eindelijk toe dat huizen duur zijn dankzij de HRA.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:10 schreef xenobinol het volgende:
Maxime Verhagen is inderdaad erg simpel bezig, triest om te zien dat ons land geleid word door dit soort mensen![]()
Het hele verhaal over de prijzen hoog houden is dan ook enkel om de banken en pensioenfondsen (lees BB'ers) te redden. Als je ziet hoe makkelijk er enorme bedragen worden afgeschoven richting Griekenland, dan ben ik benieuwd wat men wel niet zal doen om de huizenprijzen te 'stabiliseren'quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:53 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk is iedereen het wel eens over de effecten van de HRA op de woningmarkt. Er zijn twee partijen: mensen die vinden dat de huizenprijzen liefst zo hoog mogelijk zijn en mensen die ze het liefst zo laag mogelijk hebben. Daar gaat de discussie nog over.
Ik vind de groep die voor hoge huizenprijzen pleit niet helemaal rationeel. Ja, ik snap dat het gevoelsmatig minder leuk is wanneer de woning die je voor 100K kocht en ooit 300K waard was straks opeens maar 250K waard is, maar verder merk je daar eigenlijk toch niks van. Het blijft dezelfde woning. Zolang je niet gaat emigreren of sterft zul je toch in Nederland moeten wonen dus kun je niet cashen.
Het punt is dat er al gigantische maatregelen zijn, denk aan de HRA, koopsubsidie, krap houden woningmarkt, belastingvrij sparen, startersleningen, stimuleringsfondsen bouw etc. Het nadeel van zulke maatregelen in tijden van voorspoed is dat je in tijden van crisis niks meer kunt.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het hele verhaal over de prijzen hoog houden is dan ook enkel om de banken en pensioenfondsen (lees BB'ers) te redden. Als je ziet hoe makkelijk er enorme bedragen worden afgeschoven richting Griekenland, dan ben ik benieuwd wat men wel niet zal doen om de huizenprijzen te 'stabiliseren'
Je noemt daar een paar goede punten en uiteraard zou je verwachten dat de middelen beperkt zijn. Mijn vrees is echter dat men de mensen die in de problemen gaan komen gaat helpen op de 'Haagse manier. In Den Haag heeft de gemeente al diverse superleners een bailout gegeven omdat het meer geld zou kosten als ze in de noodopvang terecht zouden komen. Uiteraard is dat sterk afhankelijk van hoeveel geld je voor de noodopvang wenst uit te geven, waarom wel een asielzoekersgezin op straat zetten maar geen financiele kamikazepiloot? Alles om de huizenprijzen hoog te houdenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:11 schreef LXIV het volgende:
Het punt is dat er al gigantische maatregelen zijn, denk aan de HRA, koopsubsidie, krap houden woningmarkt, belastingvrij sparen, startersleningen, stimuleringsfondsen bouw etc. Het nadeel van zulke maatregelen in tijden van voorspoed is dat je in tijden van crisis niks meer kunt.
Net als de rente. Als je die in goede tijden op 0% zet (lekker goedkoop geld), wat ga je dan doen als de crisis uitbreekt?
En als je de HRA afschaft noemen ze dat "kapitaalvernietiging"quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:24 schreef LXIV het volgende:
Het is allemaal nutteloze, papieren winst.
Er wordt geen waarde gecreerd met het opblazen van een bubble. Wel met het bouwen van huizen. Ik las een tijdje terug zelfs een artikel van een 'econoom' die beweerde dat we collectief 180 miljard rijker zouden worden als we maatregel zus-en-zo zouden doorvoeren waardoor de huizenprijzen met 10% zouden stijgen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En als je de HRA afschaft noemen ze dat "kapitaalvernietiging"
Pfft dat kan veel eenvoudiger! Ik heb hier naast me een half flesje water staan, voor 200 miljoen euro mag je hem kopen! Ben ik even rijkquote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt geen waarde gecreerd met het opblazen van een bubble. Wel met het bouwen van huizen. Ik las een tijdje terug zelfs een artikel van een 'econoom' die beweerde dat we collectief 180 miljard rijker zouden worden als we maatregel zus-en-zo zouden doorvoeren waardoor de huizenprijzen met 10% zouden stijgen.
Dan ben je toch niet meer serieus te nemen?
Ik kan ook 1 miljard liter drinkwater opslaan, al het andere water in Nederland vergiftigen. Dan is die 1 miljard liter drinkwater opeens 200 miljard waard. Zijn we met z'n allen ook rijker geworden.
Die woningen te koop die jij zegt, gaan bij ons onder het bijltje als sociale huurwoning. Ben ik nogmaals even blij dat ik België woon bij het zien van deze schrijnend lelijke gedrochten. Ik hoop dat ik mijn Nederlandse vriendin overtuigd kan krijgen om toch maar in België te gaan wonenquote:
quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:31 schreef Emu het volgende:
[..]
Die woningen te koop die jij zegt, gaan bij ons onder het bijltje als sociale huurwoning. Ben ik nogmaals even blij dat ik België woon bij het zien van deze schrijnend lelijke gedrochten. Ik hoop dat ik mijn Nederlandse vriendin overtuigd kan krijgen om toch maar in België te gaan wonen
Was dat een miepje van Elsevier..? Daar zitten ook veel kortzichtige zielen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt geen waarde gecreerd met het opblazen van een bubble. Wel met het bouwen van huizen. Ik las een tijdje terug zelfs een artikel van een 'econoom' die beweerde dat we collectief 180 miljard rijker zouden worden als we maatregel zus-en-zo zouden doorvoeren waardoor de huizenprijzen met 10% zouden stijgen.
Ik kan ook 1 miljard liter drinkwater opslaan, al het andere water in Nederland vergiftigen. Dan is die 1 miljard liter drinkwater opeens 200 miljard waard. Zijn we met z'n allen ook rijker geworden.
Hij heeft wel gelijk, echter, tot de bubbel barstquote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kortzichte zielen met nog kortere lontjes. Laatst ergens een brakke elsevier trut op TV die bijna aan de hartbewaking moest. Die kotste er wat troep uit in 10 minuten tijd. Gelukkig dat het verbale troep was, anders hadden ze ipv de studio schoon te maken beter de studio opnieuw op kunnen bouwen. Eens kijken of ik een plaatje bij de doos in kwestie kan vinden. Owja heb er al : Marike Stellinga . Ze had haar boek beter: "de werkelijkheid van mijn eeuwige gejank" kunnen noemen. Gevalletje permanent ongesteld.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 10:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Was dat een miepje van Elsevier..? Daar zitten ook veel kortzichtige zielen.
LOLquote:Op zaterdag 22 mei 2010 19:51 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Kortzichte zielen met nog kortere lontjes. Laatst ergens een brakke elsevier trut op TV die bijna aan de hartbewaking moest. Die kotste er wat troep uit in 10 minuten tijd. Gelukkig dat het verbale troep was, anders hadden ze ipv de studio schoon te maken beter de studio opnieuw op kunnen bouwen. Eens kijken of ik een plaatje bij de doos in kwestie kan vinden. Owja heb er al : Marike Stellinga . Ze had haar boek beter: "de werkelijkheid van mijn eeuwige gejank" kunnen noemen. Gevalletje permanent ongesteld.
[ afbeelding ]
Zonder HRA kunnen de meeste mensen dat huis van 2 ton niet kopenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:24 schreef LXIV het volgende:
Ooit houdt het op, dan is het geld er gewoon niet meer. Het is al frappant hoeveel belastingen en bezuinigingen gepikt worden enkel om de HRA in stand te kunnen houden, iets waar netto geen burger iets aan verdient.
Ja, zonder de HRA waren de huizen goedkoper geweest. Maar of huis X nu op papier 3 ton waard is en je dit met HRA net financieren kunt, of huis X is op papier 2 ton waard en dat kun je zonder HRA net financieren, je woont in hetzelfde huis met dezelfde lasten. Het is allemaal nutteloze, papieren winst.
Van mij mogen alle markten vrijgegeven worden. Ik ga er van uit dat alle overheidsingrijpen op een markt verstorend werkt en dus op lange termijn netto alleen maar geld kost.quote:Op zondag 23 mei 2010 10:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zonder HRA kunnen de meeste mensen dat huis van 2 ton niet kopen
De huurmarkt vrijgeven leidt er toe dat mensen gaan kopen en daar wordt iedereen beter van
HRA levert je netto geld op.quote:Op zondag 23 mei 2010 10:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van mij mogen alle markten vrijgegeven worden. Ik ga er van uit dat alle overheidsingrijpen op een markt verstorend werkt en dus op lange termijn netto alleen maar geld kost.
Waar komt dat geld dan vandaan? Je moet natuurlijk niet naar het individu kijken, maar macro. Hoe levert de HRA dan geld op?quote:Op zondag 23 mei 2010 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
HRA levert je netto geld op.
Verzin wat beters
Ja dat zegt die moeder van m'n vriendin ook altijd. Die heeft met dit soort praatjes ook al haar kinderen zo gek gekregen om hun woningbouwflatje op te geven en zich diep in de schulden te steken voor hun eigen huis. Nu zitten ze allemaal op een houtje te bijten en zijn ze boos op ma.quote:Op zondag 23 mei 2010 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Verzin wat beters
De HRA levert alleen geld op voor de bankenquote:Op zondag 23 mei 2010 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Verzin wat beters
Tja.... want huren is geld weggooien... bla bla bla...quote:Op zondag 23 mei 2010 11:11 schreef dpgargoyle het volgende:
Ja dat zegt die moeder van m'n vriendin ook altijd. Die heeft met dit soort praatjes ook al haar kinderen zo gek gekregen om hun woningbouwflatje op te geven en zich diep in de schulden te steken voor hun eigen huis. Nu zitten ze allemaal op een houtje te bijten en zijn ze boos op ma.
Tegen de tijd dat al die halfies doorhebben dat het kopen van een huis absoluut geen garantie voor een dikke portemonnee is, pas dán wordt het voor de slimmerik de tijd om in te stappen. Dat kan dus nog wel even duren.quote:Op zondag 23 mei 2010 11:54 schreef dramatiek het volgende:
Het lijkt me echt niks om nu in een koophuis te zitten met een golden straightjacket. Kom nu al regelmatig mensen tegen op de werkvloer die 5 uur reistijd per dag kwijt zijn omdat ze ontslagen waren en geen baan in de buurt konden vinden. Of een persoon die de liefde tegenkomt in het buitenland maar met een ketting aan zijn huis vast zit. Zusje van vriendin waarvan de relatie op de klippen loopt -> gevolg restschuld waar ze 15-20 jaar over gaat afbetalen.
Oh yeah....huizen.....zo ontzettend jaren 60. De impact van de veranderende mindset moet nog komen. De nieuwe generatie gaat het verhaal van oma en opa iig niet zomaar slikken, want het verhaal van pa en ma is ditmaal sterker.
So true... ik zie dit soort zaken ook van dichtbij... blijven bidden en hopen dat het weer 'beter' gaat. Zo ken ik een setje die beiden hun koopwoningen leeg hebben staan en reeds samen in een nieuwe koopwoning zijn gaan wonen (wat is liefde toch mooi, maar je doet zulke domme dingenquote:Op zondag 23 mei 2010 11:54 schreef dramatiek het volgende:
Het lijkt me echt niks om nu in een koophuis te zitten met een golden straightjacket. Kom nu al regelmatig mensen tegen op de werkvloer die 5 uur reistijd per dag kwijt zijn omdat ze ontslagen waren en geen baan in de buurt konden vinden. Of een persoon die de liefde tegenkomt in het buitenland maar met een ketting aan zijn huis vast zit. Zusje van vriendin waarvan de relatie op de klippen loopt -> gevolg restschuld waar ze 15-20 jaar over gaat afbetalen.
Oh yeah....huizen.....zo ontzettend jaren 60. De impact van de veranderende mindset moet nog komen. De nieuwe generatie gaat het verhaal van oma en opa iig niet zomaar slikken.
Ik denk dat menig autoverkoper jaloers is op de verkooptactieken van dit soort lieden.quote:
Zelfs in het relatief goedkope België is dus wel duidelijk dat de markt scheefgroeit. De jongere generatie moet steeds meer lenen en/of op langere termijn.quote:Spreidstand tussen wonen en lonen
Huizenprijzen stijgen dubbel zo snel als inkomen
De jongste twintig jaar stijgen de huizenprijzen in ons land sneller dan waar ook in het Westen. De lonen gingen niet eens half zo snel omhoog. En toch woon je in België voorlopig nog steeds ruim, comfortabel en relatief goedkoop.
Eigenlijk groeit de kloof tussen de huizenprijzen en de lonen in ons land per saldo al veertig jaar sneller dan waar ook in de industriële wereld. Dat blijkt uit een studie van consultantsbedrijf McKinsey. Wonen werd zo'n vijftien keer duurder, en ook een stuk minder betaalbaar, want onze lonen stegen maar goed half zo snel.
Het 'drama' voltrok zich vooral de jongste twintig jaar. Een analyse van de cijfers leert dat de huizenprijzen rond 1990 versneld begonnen te stijgen. Ze verdrievoudigden sindsdien, terwijl onze lonen in diezelfde periode met maar 70 procent omhoog gingen.
Een stijging van gemiddeld 6,25 procent per jaar dus, tegenover een van nauwelijks 2,5 procent. De kloof tussen het beschikbaar inkomen en de vastgoeddroom groeide de afgelopen twintig jaar razendsnel.
Gelukkig halveerde de rente in diezelfde periode, van 7,5 tot 3,5 procent. Koppel dat aan de trend om op steeds langere termijn te lenen - gemiddeld al bijna 24 jaar - en aan de almaar gullere hulp van de ouders bij het waarmaken van de vastgoeddroom, en de modale Belg slaagt er toch nog in om het zo begeerde dak boven het hoofd te financieren.
Uit berekeningen van de Immotheker blijkt dat we tien jaar geleden gemiddeld 372 euro per maand besteedden aan de aflossing van onze hypothecaire lening. Netto, na verrekening van de fiscale aftrek. Nu is dat 438 euro, een toename met 17,75 procent. Onze lonen stegen in diezelfde periode echter met 28 procent. Dat valt dus nog mee.
En bedenk voor u toch nog begint te zuchten, dat de vastgoedprijzen in heel wat andere Europese landen nog een pak hoger liggen dan bij ons.
Een modale woning kost nu in Vlaanderen gemiddeld 185.000 euro. Met 245.000 euro is zij in Frankrijk zowat een derde duurder, gevolgd door Ierland, Italië en Nederland met ongeveer 230.000 euro, een kwart meer dan in ons land. In Groot-Brittannië kost een woning met 190.000 euro gemiddeld zowat evenveel als hier. Alleen Duitsland, met 150.000 tot 160.000 euro voor een doorsnee woning, is duidelijk goedkoper.
Hoe krijgen onze buren de eindjes aan elkaar geknoopt? Onder meer door op heel lange termijn te lenen.
In landen als Nederland zijn woonkredieten met een looptijd van 40 jaar en meer geen uitzondering. Bovendien zijn die kredieten bij onze noorderburen onbeperkt fiscaal aftrekbaar.
Als de rente weer gaat oplopen, wordt een nog langere looptijd ook in eigen land de enige weg die een kandidaat-eigenaar nog kan bewandelen.
Intussen blijft België, ondanks de lagere prijzen, een soort vastgoedparadijs in vergelijking met andere Europese landen. Want kwalitatief kunnen de Belgische woningen de vergelijking met de rest van Europa goed doorstaan.
Heel goed zelfs, want met een gemiddelde bewoonbare oppervlakte van 175 m² doet in Europa geen enkel land beter. In Groot-Brittannië, Zweden en Zwitserland schommelt het gemiddelde rond 150 m², om dan te zakken naar 135 m² in Duitsland, Frankrijk en Nederland, en 125 tot 130 m² in Portugal en Oostenrijk. Spanje is de hekkensluiter met 90 m².
Per bewoonbare vierkante meter woon je dus nergens in Europa goedkoper dan in België.
(Bedragen zijn op jaarbasis natuurlijk.)quote:Hoeveel bedraagt de aftrek 'enige, eigen woning'?
Alle werkelijk betaalde of gedragen uitgaven voor uw hypothecaire lening komen in aanmerking voor de aftrek 'enige, eigen woning'. U mag dus zowel de interesten, kapitaalaflossingen en premies voor een schuldsaldoverzekering fiscaal in rekening brengen. Het ingebrachte bedrag is echter beperkt tot (voor het aanslagjaar 2010 - inkomsten 2009):
* 2 080 euro
* verhoogd met 690 euro
* verhoogd met 70 euro als u op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin u de hypothecaire lening bent aangegaan minstens drie kinderen ten laste heeft
De verhogingen zijn slechts geldig tijdens de eerste tien jaar van de lening en ze vervallen als u eigenaar van een tweede woning wordt.
Ach de beperking is al twintig jaar bezig en over twintig jaar is het voordeel nauwelijks de moeite meer.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:03 schreef Krantenman het volgende:
Trouwens wel grappig om de regels voor de Belgische 'hypotheekrente-aftrek' te lezen:
[..]
(Bedragen zijn op jaarbasis natuurlijk.)
Iemand een idee hoe het in Nederland precies zit? Is alles werkelijk volledig aftrekbaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |