Discussie om Moskee vlakbij Ground Zero New Yorkquote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:08 schreef Q.E.D. het volgende:
Mosque to go up near New York's ground zero
New York (CNN) -- Plans to build a mosque two blocks away from ground zero have set off an emotional debate among area residents and relatives of victims of the September 11, 2001 terror attacks.
Cordoba House project calls for a 15-story community center including a mosque, performance art center, gym, swimming pool and other public spaces.
The project is a collaboration between the American Society for Muslim Advancement and the Cordoba Initiative, both of which work to improve relations with followers of the religion.
The two groups presented their vision to part of the Community Board of lower Manhattan on Wednesday night.
Ro Sheffe, a board member who attended the meeting, said the project did not need to get the board's approval.
"They own the land, and their plans don't have any zoning changes," Sheffe said. "They came to us for our opinions and to let us know their plans. It was purely voluntary on their part."
The 12 members who were at the meeting voted unanimously to support the project. Community board members are appointed by the borough president and serve as advisers to the borough president and the mayor's office.
Daisy Khan, executive director of the Muslim society, described her vision of a center led by Muslims, but serving the community as a whole.
"It will have a real community feel, to celebrate the pluralism in the United States, as well as in the Islamic religion," Khan said. "It will also serve as a major platform for amplifying the silent voice of the majority of Muslims who have nothing to do with extremist ideologies. It will counter the extremist momentum."
The need for the center is twofold, Khan said, because it will support the needs of the growing Muslim community.
"The time for a center like this has come because Islam is an American religion," Khan said. "We need to take the 9/11 tragedy and turn it into something very positive."
Sheffe said a community center for lower Manhattan residents is "desperately needed." The area was mostly commercial, Sheffe said, but as more people move downtown, the lack of residential amenities is a problem.
The project got mixed reviews from families and friends of September 11 victims.
"I think it's the right thing to do," said Marvin Bethea, who was a paramedic at ground zero. "I lost 16 friends down there. But Muslims also got killed on 9/11. It would be a good sign of faith that we're not condemning all Muslims and that the Muslims who did this happened to be extremists. As a black man, I know what it's like to be discriminated against when you haven't done anything."
Herbert Ouida, whose son was killed in the attacks, supports the project as a way to bridge cultural divide.
"I understand the anger, the bitterness and hatred, but it only generates more hatred," Ouida said. "Such a large part of the world has this faith, and to say anyone who has this faith is a terrorist, it's terrible."
Others decried the idea of building a mosque so close to where their relatives died.
"Lower Manhattan should be made into a shrine for the people who died there," said Michael Valentin, a retired city detective who worked at ground zero. "It breaks my heart for the families who have to put up with this. I understand they're [building] it in a respectful way, but it just shouldn't be down there."
Others such as Barry Zelman said the site's location will be a painful reminder.
"[The 9/11 terrorists] did this in the name of Islam," Zelman said. "It's a sacred ground where these people died, where my brother was murdered, and to be in the shadows of that religion, it's just hypocritical and sacrilegious. "
However, Khan emphasized that the attacks killed Muslims, too.
"Three hundred of the victims were Muslim, that's 10 percent of the victims," she said. "We are Americans too. The 9/11 tragedy hurt everybody including the Muslim community. We are all in this together and together we have to fight against extremism and terrorism."
Cordoba House is still in its early stages of development. The American Society for Muslim Advancement is hoping to raise funds for the center to be completed in three to five years.
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat die openingsdatum van 11 september 2011 juist een symbolische betekenis heeft, en dan niet in de zin van 'een overwinning van de islam op het westen'. Al geef ik toe dat ik dat niet met zekerheid kan stellen en dat het misschien niet al te tactisch is gebracht.quote:
liever geen moskee als er bezwaren zijn. even de pijn van anderen respecteren, inplaats van jezelf op de voorgrond schuiven als 'bruggenbouwer'.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:37 schreef Chadi het volgende:
Vind het juist wel een statement richting de haatdragers. Van samen staan we toch sterk.
Klopt, zonder ondersteunend volk ben je niet ver met je diplomatieke acties.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
liever geen moskee als er bezwaren zijn. even de pijn van anderen respecteren, inplaats van jezelf op de voorgrond schuiven als 'bruggenbouwer'.
dit komt niet sympathiek over, zo maak je geen vrienden. die heb je uiteindelijk toch nodig.
Op zich had ik dus nog niet zo'n probleem met een moskee op die plek. Ik vind het geen middelvinger ophalen. Ik vind het wel indruisen tegen iets waar ik mij als westerse vrouw wel druk om maak.quote:Plannen moskee bij Ground Zero wekken woede
In New York hebben plannen om op twee blokken van Ground Zero een moskee te bouwen, tot heftige protesten geleid bij familieleden van slachtoffers van 11 september. De moskee moet onderdeel worden van een gemeenschapscentrum voor moslims van dertien etages. Naast de moskee zouden er in het gebouw een zwembad, een theater en sportfaciliteiten moeten komen.
Vroeger zat er een kledingwinkel in het gebouw, maar door de aanslagen van 11 september is die ernstig beschadigd. Twee verdiepingen werden toen doorboord door het landingsgestel van één van de twee vliegtuigen. De bouw van het moslimcentrum staat gepland voor 11 september 2011 - tien jaar na de aanslag op het World Trade Center (WTC), waar nu Ground Zero ligt.
Maar veel mensen in New York vinden de plannen, waarvan de kosten geraamd zijn op 99 miljoen dollar, ongepast. Een lid van de gemeenschapsraad, Paul Sipos, vindt dat het centrum ergens anders moet komen. "Als de Japanners een cultureel centrum tegenover Pearl Harbor zouden willen bouwen, zou dat als ongevoelig worden gezien. Ik heb niks tegen de Islam, maar waarom deze plek?"
Maar de organisatie achter de bouwplannen zegt dat ze juist deze plek hebben gekozen, om ‘een tegengesteld geluid te laten horen'. Imam Feisal Abdul Rauf, die het project leidt, zegt dat hij ‘tegen de extremisten in wil gaan'. De 61-jarige Feisal wordt daarbij gesteund door de FBI, omdat hij hen na de aanslagen heeft geholpen bij het bereiken van de moslimgemeenschap in New York.
Desondanks staat er op 6 juni een grote demonstratie gepland tegen de bouw van het centrum, dat ‘Cordoba House' moet gaan heten. De demonstratie wordt georganiseerd door de activistische groep ‘Stop Islamisation of America'. Directrice Pamela Geller is ontevreden met de plannen: "Wat kan er meer vernederend en beledigend zijn dan een monstermoskee te bouwen in de schaduw van het WTC, dat door een islamitische en jihadistische aanval is neergehaald?"
Nee, je zal er maar 10 jaar al wonen en alles van dichtbij hebben meegemaakt, dan is dit gewoon een regelrechte klap in je smoel.quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:26 schreef dromelijn het volgende:
Jullie hebben het wel steeds over een moskee, maar dat is iets waar ik mij persoonlijk niet druk om maak. Ik zie liever bepaalde rechten, zoals samen als gezin naar het zwembad en naar de fitniss gaan niet in het westen. Ik zie liever een aangepast badpak voor moslims, dan deze apartheid opnieuw ingevoerd. Ik heb menig discussie gevolgd, maar heb ondanks best redelijke argumenten nog steeds het gevoel dat de westerse samenleving iets opgelegd wordt, wat jaren heeft gekost die uit te bannen. Apartheid.
Dit was mijn post in het andere topic. een Moskee op die plek heb ik dus niet zoveel problemen mee. Een heel centrum gericht op alleen maar moslims of christenen etc dus wel. Net als ik er tegen zou zijn wanneer mensen een atheďsten centrum op zouden richten. Je sluit bewust een groep buiten. Mensen moeten zich aanpassen aan de op Islamitische/christelijke wetten. Vroeger werden streng gelovige vrouwen als christen ook apart gezet van de mannen, dus zoals dat in een moskee werd gedaan. In zwembaden kan ik me daar niet zoveel bij voorstellen, net als in fitnissruimten. In een Moskee heb ik daar geen probemen mee. Een heel centrum met 13 verdiepingen gericht op één bevolkingsgroep? Noem me kleingeestig, maar ik dacht dat Amerika die tijd van apartheid achter zich had gelaten.
Dit was mijn bron
[..]
Op zich had ik dus nog niet zo'n probleem met een moskee op die plek. Ik vind het geen middelvinger ophalen. Ik vind het wel indruisen tegen iets waar ik mij als westerse vrouw wel druk om maak.
Het gaat helemaal niet om de moskee dusquote:Op donderdag 20 mei 2010 01:46 schreef Kees22 het volgende:
Hoe was het ook weer: The home of the brave and the land of the free?
Wat een benepen en bekrompen geesten hebben daar de overhand.
Het gaat om het scheppen van apartheid binnen een samenleving waarin dit niet gewenst is.Het is net zoiets als een winkelcentrum bouwen voor niet-moslims. Je sluit daar dus bijvoorbaat moslims uit.quote:De moskee moet onderdeel worden van een gemeenschapscentrum voor moslims van dertien etages. Naast de moskee zouden er in het gebouw een zwembad, een theater en sportfaciliteiten moeten komen.
Hoezo voelt het westen zich gekwetst?quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:52 schreef Droomert het volgende:
Maar nu het westen een keer zich gekwest voelt moet het allemaal maar kunnen.
Ja en?quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:46 schreef dromelijn het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de moskee dus
[..]
Het gaat om het scheppen van apartheid binnen een samenleving waarin dit niet gewenst is.Het is net zoiets als een winkelcentrum bouwen voor niet-moslims. Je sluit daar dus bijvoorbaat moslims uit.
Je kan dat bekrompen van geesten dus juist ook zien aan de kant van de mensen die andere mensen buitensluiten.
En nu heb ik het dus weer niet over de Moskee. Want daar heb ik geen problemen mee.
Dus jij bent er wel voor dat er een centrum komt speciaal voor christenen? Die uiteraard ook overal mogen komen, waar zij zich dan weer niet aan hoeven te passen, maar waar jij je als ongelovige wel weer aan hun regels aan moet passen? Waarvan 1 regel natuurlijk is, niet vloeken of Gods naam ijdel gebruiken. toepasselijk kleden. Dus geen bikini voor je vrouw enz. Als je er überhaupt al in komt als niet-christelijke.
Weet ook niet of niet-moslims wel in dat centrum mogen zwemmen enz.
Niks naďviteit. Zwaar bevochten rechten!quote:Op vrijdag 21 mei 2010 01:27 schreef Zienswijze het volgende:
Zozo. Achja, je kan het deze groep moslims niet kwalijk nemen. Ze maken alleen gebruik van de zware naiviteit van het Westen.
Dat kan dan uiteraard weer nietquote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
Zou mij benieuwen wat al die vredelievende moslims er van zouden vinden als om de hoek van een moskee een varkensfokkerij zou worden gebouwd met openiningsdatum de sterfdag van hun warlord.
kan me herinneren dat nog niet zo lang geleden, ook ik ny, een pasgeopende moskee lastig deed over het feit dat er dicht in de buurt een homocafé was. dat er natuurlijk al langer zat dan die heerlijke cultuurverrijkende moskee.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
Zou mij benieuwen wat al die vredelievende moslims er van zouden vinden als om de hoek van een moskee een varkensfokkerij zou worden gebouwd met openiningsdatum de sterfdag van hun warlord.
Ik weet het niet. het gaat in dit geval wat mij betreft niet over een moskee. Ik zie iedere keer de discussie die kant op gaan. Het gaat hier om een heel centrum. Zwembad enz. Zijn er ook winkels alleen voor moslims. Ik vind deze bijvoorbeeld te ver gaan.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
Met andere woorden mag je dus mensen buitensluiten. Dus ook moslims buitensluiten van een zwembad, bioscoop enz.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je mag een moslimcentrum bouwen waar alleen moslims mogen komen die zich aan moslimregels houden.
Maar je bent als burger niet verplicht daarnaartoe te gaan.
De moskee valt misschien op voor sommige users, maar die vind ik dus helemaal niet interessant. Het is geen moskee, het is een centrum voor moslims. Mijn vraag is; mag je daar als niet-gelovie homo gewoon zwemmen of niet. Mag je daar als Joodse man gewoon komen of niet.quote:een gemeenschapscentrum voor moslims van dertien etages. Naast de moskee zouden er in het gebouw een zwembad, een theater en sportfaciliteiten moeten komen.
maar dat is wel de inzet van de discussie. dus je bent verder in je post wat off topic bezig.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:49 schreef dromelijn het volgende:
En nog een keer, ik heb het niet over een kerk of moskee op die plek, want in tegenstelling tot Nikita heb ik geen probleem met alleen een moskee op die plek.
Dan is de discussie snel afgelopen wat mij betreftquote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar dat is wel de inzet van de discussie. dus je bent verder in je post wat off topic bezig.
Ja, je mag mensen buitensluiten op basis van een relevante eigenschap.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:49 schreef dromelijn het volgende:
[..]
Ik weet het niet. het gaat in dit geval wat mij betreft niet over een moskee. Ik zie iedere keer de discussie die kant op gaan. Het gaat hier om een heel centrum. Zwembad enz. Zijn er ook winkels alleen voor moslims. Ik vind deze bijvoorbeeld te ver gaan.
[..]
Met andere woorden mag je dus mensen buitensluiten. Dus ook moslims buitensluiten van een zwembad, bioscoop enz.
Wat zijn grondrechten? Vrije toegang? Jammer dan, dat grondrecht is er niet.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:24 schreef dromelijn het volgende:
[..]
Dan is de discussie snel afgelopen wat mij betreft. Het zijn grondrechten. Kan je nog zo verwerpelijk vinden, maar ik vind de discussie dan niet meer interessant. Ik maak mij meer zorgen over het buitensluiten van niet-gelovigen in zwembaden enz. En dus ook daar. Het is gewoon een feit, ook al staat het er ergens tussendoor, en wordt de moskee twee keer benoemd. Het moslimcentrum vind ik dus interessanter in verband met het buitensluiten van. Ben benieuwd of een centrum openen mag waar men moslims mag weigeren aan de hand van de dikgedrukte zin van kees22
dit gebeurt zelden gelukkig.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 00:23 schreef Kees22 het volgende:
Oh, en je mag moslims weigeren: bijvoorbeeld in een christelijk klooster of kerk, of in een boeddhistische tempel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |