abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 augustus 2012 @ 18:49:45 #101
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_115875761
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 18:20 schreef dvr het volgende:

Er zijn redenen om daar in te geloven (er is maar een klein aanbod dat niet snel uitgebreid kan worden; in het verleden heeft zilver goud wel ge-outperformd) maar het heeft niet de rol van monetair vluchtmiddel dat goud heeft.
Op zich is schaarste niet de reden dat goud monetair is. Van goud ongeveer 75 keer de jaarlijkse productie bovengronds; zilver is wat dat betreft veel schaarser.

Interessant van goud is dat 'zelfs' bij de huidige voorraad de prijs boven productiekosten ligt. Dat zul je bij geen enkele grondstof zien.

Waar het om gaat is dat de aangroei beperkt is, en vanwege de relatief grote voorraad ook weinig impact kan hebben. Wat dat betreft is goud in voorraad dus veel stabieler, en daarom veel beter geschikt als monetair ijkpunt.

Misschien kan je met zilver mooie klappers maken, maar een monetair vluchtmiddel lijkt me meer weggelegd voor een wat stabieler goedje. Wil wegvlucht om kapitaal te behouden kan beter niet gaan speculeren lijkt me.
pi_115876029
Samengevat.... goudisecht
  woensdag 22 augustus 2012 @ 19:17:43 #103
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_115876813
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:49 schreef dvr het volgende:

[..]

Je lult uit je nek. Toen Middelkoop als journalist en publicist regelmatig op TV en in geschreven columns de crisis van commentaar voorzag (waarbij goud ook vaak ter sprake kwam), zat hij nog niet in de goudhandel. Toen hij zich realiseerde dat er in Nederland nauwelijks goudhandelaren voor het publiek waren en Nederland's grootste goudsmelterij alleen groothandel deed, is hij Amsterdamgold begonnen maar niet dan nadat hij eerst zijn journalistieke werk had neergelegd. Toen hij Amsterdamgold goed kon verkopen heeft hij dat gedaan, en nu is hij voor zover ik weet alleen nog met een fonds in goudmijnaandelen en aanverwante zaken bezig. Dat hij (net als zijn clientele) leuk geboerd heeft zal sommigen steken, maar er valt hem moreel niets te verwijten.
Dit topic ben ik gestart omdat Willem zeer irritant goud aan het hypen was en zelf een belofte maken met zijn reputatie dat het door de 2000 zou gaan. Nu blijkt dat hij er zelf in de tussentijd tussenuit is geknepen.

Werk je voor hem ofzo?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_115878222
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 18:49 schreef GoedeVraag het volgende:

Op zich is schaarste niet de reden dat goud monetair is.
Dat zei ik dan ook niet.

quote:
zilver is wat dat betreft veel schaarser.
Dat zei ik dan ook wel.

quote:
Interessant van goud is dat 'zelfs' bij de huidige voorraad de prijs boven productiekosten ligt. Dat zul je bij geen enkele grondstof zien.
Tja, goud ontleent zijn nut nou eenmaal niet aan het verbruik ervan. De 'voorraad' is geen handelsvoorraad en zegt niets over de schaarste op de markt.

quote:
Waar het om gaat is dat de aangroei beperkt is, en vanwege de relatief grote voorraad ook weinig impact kan hebben. Wat dat betreft is goud in voorraad dus veel stabieler, en daarom veel beter geschikt als monetair ijkpunt.
Dat is deels waar, maar alleen als je stabiliteit als iets van de heel lange termijn ziet (decennia tot eeuwen) en als je je realiseert dat voor zijn monetaire nut niet de prijs maar het gewicht van goud telt. Op de momenten waar het er echt op aankomt, dat wil zeggen wanneer geld zijn waarde verliest, is de goudprijs juist ontzettend volatiel, m.a.w. instabiel, en dat is ook precies de bedoeling. Prijsstabiliteit is dus niet de kwaliteit waar goud zijn monetaire betekenis aan te danken heeft, integendeel.

quote:
Misschien kan je met zilver mooie klappers maken, maar een monetair vluchtmiddel lijkt me meer weggelegd voor een wat stabieler goedje.
Kun je mij uitleggen wat bovenstaande regel aanvult, tegenspreekt of corrigeert aan mijn betoog dat zilver speculatief is en geen monetaire functie vervult?

quote:
Wil wegvlucht om kapitaal te behouden kan beter niet gaan speculeren lijkt me.
Tenzij je zoals Middelkoop al een redelijke koopkracht en levensstandaard met goud gegarandeerd hebt en de crisis wilt gebruiken om daar bovenop een enorme klapper te maken. In dat geval zijn goudmijnaandelen een prima manier om een enorme leverage te bereiken en kan zilver ook een interessante belegging zijn, want met het zeer geringe aanbod kan de zilverprijs bij een wereldwijde run op grondstoffen haast niet anders dan spectaculair de lucht in gaan. Of het de stijging van goud zal bijhouden of overtreffen is naar mijn mening echter niet te voorspellen. En zoals ik al zei en ook al diverse malen in het Goudtopic betoogd heb, die stijging dankt het dan niet zozeer aan een monetaire functie, die goud in het huidige geldstelsel wel heeft (al lift zilver als edelmetaal met een monetaire historie en een status als 'poor mans gold' natuurlijk wel een beetje mee, meer dan de andere edelmetalen doen).
pi_115879042
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:17 schreef Sjabba het volgende:

Dit topic ben ik gestart omdat Willem zeer irritant goud aan het hypen was en zelf een belofte maken met zijn reputatie dat het door de 2000 zou gaan. Nu blijkt dat hij er zelf in de tussentijd tussenuit is geknepen.
Hij is er niet 'tussenuit geknepen'. Hij heeft zijn goudhandeltje verkocht om op nog veel grotere schaal in goud te kunnen zitten (via zijn fonds met goudmijnaandelen).

quote:
Werk je voor hem ofzo?
Nee, heb hem zelfs nooit ontmoet. Rare vraag, want ik heb hierboven al diverse malen beargumenteerd waarom jouw kritiek als een tang op een varken slaat. Middelkoop's grote verdienste is dat hij Nederlanders uitvoerig heeft ingelicht over de crisis en ze bewust heeft gemaakt van de risico's toen politici, media, makelaars en bankiers met hun mond vol tanden stonden of de problemen zelfs nog ontkenden. Ik vind het een verstandige kerel, moedig omdat hij een heel contraire en negatieve visie durfde te uiten, en ik zie geen enkele reden om aan zijn integriteit te twijfelen. Verder vind ik hem een ijdeltuit en een lichtelijk irritant 'mannetje', maar dat vindt hij zelf ook en het doet aan bovenstaande niets af.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:21:55 #106
371032 GoedeVraag
pi_115879060
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:58 schreef dvr het volgende:

Dat is deels waar, maar alleen als je stabiliteit als iets van de heel lange termijn ziet (decennia tot eeuwen) en als je je realiseert dat voor zijn monetaire nut niet de prijs maar het gewicht van goud telt. Op de momenten waar het er echt op aankomt, dat wil zeggen wanneer geld zijn waarde verliest, is de goudprijs juist ontzettend volatiel, m.a.w. instabiel, en dat is ook precies de bedoeling. Prijsstabiliteit is dus niet de kwaliteit waar goud zijn monetaire betekenis aan te danken heeft, integendeel.
Grotendeels mee eens. Overigens denk ik dat de 'heel lange termijn' ongeveer de horizon is van rijke families en centrale banken. Voor kleine (particuliere) spelers zal dat anders zijn.

quote:
Kun je mij uitleggen wat bovenstaande regel aanvult, tegenspreekt of corrigeert aan mijn betoog dat zilver speculatief is en geen monetaire functie vervult?
Aanvulling/bevestiging.

Verder ook wel eens met wat je schrijft.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:25:18 #107
371032 GoedeVraag
pi_115879194
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Topic is wat zijn belofte betreft terecht. Over een maandje weten we meer... Hij zal er waarschijnlijk verder niet aan herinnerd worden. Overigens scheelde het ook niet zo gek veel toen het boven de 1900 stond, zeker niet als je het vergelijkt met de prijs ten tijde van de voorspelling van Middelkoop.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:53:03 #108
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_125353997
Poef!

:D
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_125355522
Hoe gaat het met W. Middelkoop zijn fondsje?
pi_125356321
quote:
Datum 11 april 2013
Waarde van participatie EUR 111.75
Maandrendement - 9.57%
Rendement per maand (%)

Waardeontwikkeling sinds oprichting (EUR)

Jaar 1 Jan 1 Feb 1 Maa 1 Apr 1 Mei 1 Jun 1 Jul 1 Aug 1 Sep 1 Okt 1 Nov 1 Dec
2008 - - - - - - 100.00 101.64 98.65 85.30 61.64 62.21
2009 72.03 82.50 82.28 81.85 81.10 94.37 86.55 97.26 95.41 111.46 112.06 124.51
2010 135.31 129.28 141.80 150.52 165.86 165.11 157.68 152.50 175.22 190.31 203.00 238.01
2011 254.59 231.27 252.40 242.25 246.51 231.90 215.43 222.68 216.32 164.45 189.33 184.83
2012 166.35 195.81 190.30 173.05 159.65 141.25 141.00 143.44 154.75 168.41 163.38 151.10
2013 148.85 140.20 122.11 123.58 - - - - - - - -
pi_125635225
Rendement (indicatief)
Datum 19 april 2013
Waarde van participatie EUR 95.75
Maandrendement - 22.52%

Aangezien het op 100 euro begonnen is is inmiddels alle winst uit het verleden weer weggegokt.
pi_125635972
Denk dat hij binnenkort een nieuwe baan kan gaan zoeken.
  maandag 29 april 2013 @ 18:09:16 #113
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125872700
haha, die WIllem Middelkoop, dat is al jaren bekend dat hij met die goud business flink binnenloopt, , uiteraard preekt hij voor eigen parochie, ik verbaasde me zeer dat hij toch steeds als "onafhankelijk" deskundige werd binnengehaald, terwijl hij alleen zijn eigen propaganda verkondigde.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_125873260
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2010 13:26 schreef piepeloi55 het volgende:
Helemaal mee eens. Vooral in een van zijn laatste colums is dat duidelijk zichtbaar. Als de goudhype ten einde komt zal het me ook niet verbazen als diezelfde Middelkoop iets anders gezien gaat worden door de economische leken die hem nu nog op handen dragen.
O-)

De 'helden' van toen worden zovaak de 'losers' van morgen, hopelijk voor Willem blaast dit ding zich weer op.
  maandag 29 april 2013 @ 19:04:42 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125874622
Ik dacht dat Middelkoop er allang uit was (goudbusiness verkocht). Die is netjes op de top uitgestapt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125875320
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 19:04 schreef SeLang het volgende:
Ik dacht dat Middelkoop er allang uit was (goudbusiness verkocht). Die is netjes op de top uitgestapt.
Klopt, rond de top in 2011 aan value8. Om gericht te zijn op Gold & Discovery Fund die overigens een naamswijziging heeft ondergaan. Verdien(t/de) ook beter denk ik.

Mijn reactie was meer gericht op het feit dat personen die eerst als 'held' worden gezien achteraf maar al te vaak als 'losers' worden beschouwd. En vica versa. Alhoewel er wel lekker gecasht is en iedereen mee wilde doen aan het feestje. Dat gebeurd door de historie keer op keer en zal imo bij o.a. de huidige monetaire autoriteiten (zie Greenspan) ook gaan gebeuren.
  maandag 29 april 2013 @ 21:06:48 #117
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125880021
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 19:04 schreef SeLang het volgende:
haha, best wel een slimmerik dus!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 29 april 2013 @ 22:00:27 #118
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_125882491
Voor mij is het een soort van cultheld ;-)
pi_125891447
quote:
1s.gif Op maandag 17 mei 2010 20:16 schreef dvr het volgende:
Wat een voorspelbaar stel Hollanders zijn jullie ook. Iemand steekt zijn hoofd boven het maaiveld en de seizen worden alweer geslepen..

Feit is dat Middelkoop op de Nederlandse TV het taboe doorbroken heeft om überhaupt over de ware aard van de crisis te praten, over de ware staat van de huizenmarkt en de bank- en overheidsfinanciënen over het functioneren van de verantwoordelijken daarin. Op het moment dat politici, centrale bankiers, economen, makelaars en andere 'autoriteiten' hun kop nog in het zand staken, stak Middelkoop zijn nek uit en maakte hij een hoop mensen bewust van de financiële risico's waar ze mee te maken zouden krijgen en nog gaan krijgen. Ik denk dat hij in NL meer dan enig ander heeft gedaan om mensen inzicht in de oorzaken van de crisis te geven.

Met goud houdt hij zich al zo'n tien jaar bezig. Op het moment dat hij een handeltje opzette heeft hij zijn journalistieke bezigheden beeindigd, en wanneer hem nu gevraagd wordt om commentaar te leveren in een of ander programma laat hij zich voorstellen als eigenaar van het Gold & Discovery Fund en van Amsterdam Gold. Wanneer hij over goud schrijft, draagt hij regelmatig interessante en relevante nieuwe informatie aan en benoemt hij ook factoren die overdreven verwachtingen temperen. Dat hij er belang bij heeft om goud onder de aandacht te brengen, doet niets af aan zijn deskundigheid op dat vlak en wil nog niet zeggen dat hij geen integriteit heeft.

Je kunt natuurlijk eisen dat mensen die beroepsmatige belangen hebben niet meer in de media verschijnen (zoals de makelaarsclubs die immer stabiliserende en stijgende woningprijzen zien, of de alternatieve-energie-man die verkondigt dat Nederland gevaarlijk achterloopt met de installatie van zonnepanelen), maar daar zal de berichtgeving niet van verbeteren. Zolang ze hun affiliatie maar niet verbergen hoor ik graag wat ze als deskundigen te zeggen hebben en dat geldt zeker ook voor Middelkoop.
Misschien was zijn basis goed maar is hij daarna fantast geworden. Hij heeft een beetje hetzelfde pad afgelegd als Peter "Shitt"

Je duidt, al dan niet toevallig, intuïtief of goed onderbouwd en ontsproten uit je eigen brein, de financiële crisis en vervolgens word je overal als praatpop gevraagd. Dat is eigenlijk het moment om zo zuinig en bescheiden mogelijk om te gaan met je woorden/verhaal. Op een gegeven moment zeg je namelijk zoveel onzinnige dingen dat niemand je meer serieus neemt. Dan word je meer een kermisatractie, als in iemand die zich voordoet alsof hij een fouten vrije glazen bol heeft waar de hele dag de toekomst in te zien is.

Verder kan je de duiding en gebabbel van van Middelkoop niet vergelijken met het werk van Hyman Minsky, Steve Keen, David Harvey, Ellen Wood, Robert Brenner, Giovanni Arrighi, Dean Baker, Wynne Godley, Peter Albin, Barkley Rosser of Ping Chen, die allen, vanuit verschillende perspectieven, de onhoudbaarheid van dit systeem en "ware aard" van dit systeem als onderwerp (pre-crisis) van hun studie maken of maakten (in geval van Minsky, Wynne Godley en Arrighi). Voor zover ik ze volg en lees zijn het geen borstkloppers die pretenderen de waarheid in pacht te hebben zoals van Middelkoop. Meestal worden dit soort lui echter in kampen opgedeeld (om de discussie vooral maar politiek te maken) terwijl ze zelf aan het bouwen zijn met opgebouwde kennis uit verschillende stromingen/scholen. Ik zou boven in je verhaal, bij "economen en kop in het zand, dus vooral mainstream economen zetten. Doet het werk van een hele horde economen die "het wel zagen aankomen" maar niet gehoord werden, beetje tekort

:) ->

[ Bericht 2% gewijzigd door dramatiek op 30-04-2013 08:45:25 ]
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_152931354
Is er hier nog ergens een forum waar actief over goud en zilver beleggingen gesproken kan worden?
pi_152937817
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 22:52 schreef Horsemen het volgende:
Is er hier nog ergens een forum waar actief over goud en zilver beleggingen gesproken kan worden?
Ja, right hier in ons gouddraadje: AEX / Goud #16: Papiergoud is een loze belofte
pi_152937877
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 04:57 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, right hier in ons gouddraadje: AEX / Goud #16: Papiergoud is een loze belofte
Bedankt!
pi_152937897
Willem zijn boeken zijn erg leesbaar, heb ze allemaal. Maar 1 ding snap ik niet, als Willem echt gelijk heeft, waarom zijn goudproducerende landen zoals zuid-afrika dan niet de rijkste landen ter wereld?
pi_152959881
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 06:45 schreef arjan1112 het volgende:
Willem zijn boeken zijn erg leesbaar, heb ze allemaal. Maar 1 ding snap ik niet, als Willem echt gelijk heeft, waarom zijn goudproducerende landen zoals zuid-afrika dan niet de rijkste landen ter wereld?
Ik gok omdat het geld in de zakken verdwijnt van een beperkte groep mensen. Overigens zijn de kosten om goud te delven dusdanig hoog dat het nou ook weer niet een goudmijn is hoor 😉.
pi_152960076
Nou zo een land zou die mijnen moeten nationaliseren en al het goud dat ze delven zelf houden, als reserves bij de centrale bank

Maar dan doen ze dus niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')