abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 mei 2010 @ 12:01:01 #1
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_81528416



Alles begint in 1810 wanneer Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot een fabriek in Sous-Cratets beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt. Tot 1885 kent de Société Peugeot Frères Aînés een grote ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte.

In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen. Vier jaar later wordt een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs gepresenteerd. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen.

De eerste Peugeot-auto wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler motor. In 1891 komt de productie van Peugeotauto's op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid. Armand Peugeot krijgt geen steun van zijn familie en moet het auto-avontuur zelf bekostigen. In 1896 zet hij de Société Anonyme des Automobiles Peugeot op. In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 miles in Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen.

In 1910 neemt de Société Anonyme des Automobiles Peugeot het oudere Les Fils de Peugeot Frères over. Deze firma produceerde sinds 1905 ook auto's, onder de merknaam Lion-Peugeot. De merknaam Lion-Peugeot blijft tot 1916 gehandhaafd. In 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Deze fabriek bestaat nog steeds en wordt als de bakermat van Peugeot beschouwd wat de autoproductie betreft. De leeuw zoals we die thans kennen als symbool van Peugeot vindt zijn oorsprong ook in Montbéliard. Het eerste ontwerp is in opdracht van Société Peugeot Frères Aînés gemaakt door Justin Blazer, een juwelier en graveerder uit Montbéliard, en dateerd van 1850. Het is dezelfde leeuw uit het wapen van het Comte Montbéliard welke afbeelding nog steeds te zien is in de buitenmuur van het kasteel van Montbéliard, of kasteel van de hertogen van Württemberg. Het ontwerp stond alleen op de topproducten van Société Peugeot Frères Aînés. Voor de mindere producten waren nog twee andere emblemen ontworpen.

Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto's zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport. Met name in safarirally's weet Peugeot goed te scoren.

Daardoor weten de laatste twee modellen uit te groeien tot bekende modellen uit de automobielhistorie. Na de 504 heeft Peugeot zich met modellen als de 604, 305, 505 steeds verder ontwikkeld. De grote aanzet tot commercieel succes blijkt echter niet de luxe Franse limousine, maar de 205. De 205 was Peugeots laatste strohalm, qua financiën zat de autofabrikant behoorlijk aan de grond. Deze compacte auto wordt in 1983 geïntroduceerd en blijkt een succesnummer te zijn, de slagzin van de 205 is niet voor niets 205, een sterk nummer geworden. Het succes van dit type heeft ervoor gezorgd dat Peugeot zich nog verder is gaan richten op de groeiende markt voor compacte auto's.

Er kan rustig gesteld worden dat de 205 het begin is van Peugeots zegetocht. De 205 is uiteindelijk geproduceerd tot 1998 (!). De Peugeot 405 (1987 - 1996) is in 1988 auto van het jaar geworden én goed verkocht. Opvolger 406 is ook een goed gewaardeerde auto, net als het huidige model in het hogere middenklassesegment, de 407. De opvolger van de 205, de 206, is enige jaren de best verkochte auto van Nederland en van Europa geweest. Inmiddels is ook dit model weer opgevolgd, door de 207, die op dit moment hoog in de ranglijsten staat. De Peugeot 307 is in 2002 aan de haal gegaan met de titel Europees auto van het jaar, deze auto is ook een verkooptopper gebleken. Sinds september 2007 staat de opvolger van de 307 in de showroom met de naam (hoe kan het ook anders) 308.
Peugeot produceert ook nog steeds pepermolens. Dit is nog een overblijfsel uit de beginperiode van Peugeot toen zij allerlei producten op de markt hadden. De Peugeot-pepermolens staan hoog aangeschreven en staan op tafel in veel toprestaurants.


Koepert
Model: Peugeot 306
Motor: 1.9D
Bouwjaar: 2000
Kleur: Donkerblauw
Carrosserie: 4-deurs
Aantal Kilometer: 228.000 km

Mstr
Model: Peugeot 206
Motor: 1.4
Bouwjaar: 2000
Kleur: Lichtblauw
Carrosserie: 3-deurs
Aantal Kilometer: 93.000 km
Foto's:



Impry
Model: Peugeot 206 GTi
Motor: 2.0 16V (137pk/1025kg)
Bouwjaar: 2000
Kleur: Iceland-grey
Carrosserie: 3 deurs
Aantal Kilometer: 171.000 km
Overig: Sparco Kuipstoelen
Verbruik: gem. 1 op 10
Foto's:



automatic_
Model: Peugeot 207
Motor: 1.4; benzine
Bouwjaar: 2008
Kleur: Rood
Carrosserie: 5 deurs
Aantal Kilometer: 46.000 km
Foto:


Lucifer_Doosje
Model: Peugeot 206
Motor: 1.4; benzine
Bouwjaar: 2006
Kleur: Rouge Lucifer
Carrosserie: 3 deurs
Aantal Kilometer: 80.000 km

djayzz
Model: Peugeot 306
Motor: 2.0 16v; benzine (132PK/1245kg)
Bouwjaar: 1999
Kleur: Groen
Carrosserie: Cabriolet
Aantal Kilometer: 135.000
Overig: Eigenaar sinds april 2010
Foto's:




www.peugeot.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peugeot


Peugeot liefhebbers verenigd [deeltje 1]
Peugeot Liefhebbers Verenigd [Deeltje 2]
Peugeot Liefhebbers - Deel 3
Peugeot Liefhebbers - Deel 4
Peugeot Liefhebbers - Deel 5
Peugeot Liefhebbers - Deel 6
Peugeot Liefhebbers - Deel 7 - Wassen die handel!


De OP is hier te vinden: Klik
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 17 mei 2010 @ 12:01:43 #2
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_81528443
Ik heb Lief
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  maandag 17 mei 2010 @ 12:29:57 #3
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81529474
pi_81530941
TVP omdat ik ( en aanhang ) een 205 hebben gekocht
  maandag 17 mei 2010 @ 18:13:35 #5
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81543854
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:13 schreef mstr het volgende:
megamandy, als ik jou was zou ik eens naar je koelvloeistofniveau kijken of de temperatuursensor laten doormeten, want die melding die hij geeft is waarschijnlijk van te weinig koelvloeistof of een brakke sensor.
Koelvloeistof is goed en die sensor hebben ze volgens mij gecontroleerd maar konden niets vinden? Het is allemaal heel wazig. Voordat ik op vakantie ermee ga wil ik sowieso voor de zekerheid nog een paar dingetjes laten controleren.
De vorige keer was ik er ook niet bij in de garage, had mijn vader gedaan ivm afstand, volgende keer kan ik dan tenminste zelf ook dingen vragen.
吴 曼 迪
  maandag 17 mei 2010 @ 19:16:45 #6
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_81546883
Hoi!

Ik moet toch maar 1 dezer dagen een paar foto's gaan schieten van mn 306je.. Inmiddels de hoedenplank opgesierd... Een stuk uit een t-shirt geknipt, het NS-logo met de tekst "Ik spoor niet" en die vastgezet op de hoedenplank
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 17 mei 2010 @ 20:05:37 #7
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_81549423
TerugVindPeugeot206
Tics van je petten.
  maandag 17 mei 2010 @ 20:29:16 #8
158713 Maranelloot
Je voelt je lekkerder...
pi_81550749
Jippie, nieuw deeltje

Binnenkort weer apk tijd voor de Rallye... Gaat weer spannend worden, uitstoot is nogal op het randje namelijk, was vorig jaar ook al zo... Daarnaast zit er een barst in de ruit, geen idee of dat een probleem wordt of niet.

Nou ja, we gaan het zien...
Rallye.NL - Dé Nederlandse Peugeot Rallye Site!
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:16:18 #9
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81624310
De fiets is weer schoon.
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:20:53 #10
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_81624542
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 14:16 schreef mstr het volgende:
De fiets is weer schoon.
Kun je die van mij niet ook even komen doen ?
Tics van je petten.
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:21:25 #11
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81624569
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 14:20 schreef nattermann het volgende:

[..]

Kun je die van mij niet ook even komen doen ?
Wat schuif 't?

Ik heb de mijne net gepoetst en al.
  Moderator woensdag 19 mei 2010 @ 22:47:27 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_81651881
Even een TVP; ik heb mijn geliefde 106 LE MAN xsi namelijk ingeruild voor een 5 deurs 306 uit '99 van de eerste particuliere eigenaar met maar 95.000 km op de klok

Altijd in onderhoud geweest bij een merk garage en hij koste maar een appel en een ei

Zaterdag ophalen !

Weet iemand trouwens of een 306 XT standaard uitgerust is met bekabeling voor speakers in de hoedenplank ?
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:48:21 #13
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81651956
Volgens mij is geen enkele auto standaard uitgerust met kabels voor speakers in de hoedenplank?
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:49:43 #14
123984 Heidi-
Eigenlijk heet ik geen Heidi.
pi_81652073
Ik ben heulemaal blij met m'n 206 Heb 'm nu 2,5 maand
When I'm sad I stop being sad and be awesome instead. True story
  Moderator woensdag 19 mei 2010 @ 22:50:40 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_81652133
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:48 schreef mstr het volgende:
Volgens mij is geen enkele auto standaard uitgerust met kabels voor speakers in de hoedenplank?
Ik heb werkelijk waar geen idee eigenlijk; omdat de voorbereiding voor de gaten er al wel inzitten dacht ik dat de bekabeling wellicht ergens weggefrommeld zou zijn in één van de stijlen
  woensdag 19 mei 2010 @ 23:06:41 #16
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81653347
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:49 schreef Heidi- het volgende:
Ik ben heulemaal blij met m'n 206 Heb 'm nu 2,5 maand
Foto?
  woensdag 19 mei 2010 @ 23:22:25 #17
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_81654462
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk waar geen idee eigenlijk; omdat de voorbereiding voor de gaten er al wel inzitten dacht ik dat de bekabeling wellicht ergens weggefrommeld zou zijn in één van de stijlen
Mijn 2000-er iig niet.. Maar ach.. netjes wegwerken is n eitje, zeker als je je bank toch bijna nooit plat gooit.
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:54:56 #18
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_81667316
Wat een heerlijk weer de laatste dagen
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
pi_81668027
Ik heb ook een Peugeot! Moet nog even een keertje een mooi fotootje maken, nu heb ik alleen deze:



Model: Peugeot 406 Coupe
Motor: 3.0 V6 (210pk)
Bouwjaar: 2000
Kleur: Grijs
Carrosserie: 2 deurs
Aantal Kilometer: 92.000 km
Verbruik: gem. 1 op 8-9

Wat vinden we trouwens van deze? De nieuwe GTi van Peugeot.

  donderdag 20 mei 2010 @ 12:40:00 #20
98259 mstr
Een jonge God!
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:59:31 #21
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_81669639
Ik wil de 308 CC
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  donderdag 20 mei 2010 @ 13:05:21 #22
98259 mstr
Een jonge God!
pi_81669890
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:59 schreef djayzz het volgende:
Ik wil de 308 CC
308 CC GTi
  donderdag 20 mei 2010 @ 19:08:53 #23
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_81685911
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:59 schreef djayzz het volgende:
Ik wil de 308 CC
Ik wil ook.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_81699988
Trotse bezitter van 1 peugeot 106 uit 1992, lak valt ervanaf (rood he) maar wel 240.000 op de teller en gaat nog steeds goed
En daarnaast heb ik nog een 106 uit 1999 in het geel.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 23:19:18 #25
182073 invine
blablabla etc.
pi_81744783
Ben wel peugeot liefhebber maar rijd het niet rijd nu renault, ben ook wel iets meer renault fanboy dan peugeot ook al wil ik nog wel graag een 205GTi
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')