Basis biologie Bastardquote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:57 schreef Bastard het volgende:
Begin ik mij nu af te vragen.. wanneer bepalen wij dat iets 'leeft' ?
Op basis van wat wij weten kunnen wij alleen maar onze definitie geven op wat wel of niet leeft. Dat neemt niet weg dat er in dit oneindige universum eventueel andere bewuste entiteiten zijn die niet onze manier van biologie handhaven maar wel binnen de universele natuurwetten opereren.quote:
dan moet jij niet zeggen dat er mars geen leven mogelijk is imoquote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:08 schreef jogy het volgende:
[..]
Op basis van wat wij weten kunnen wij alleen maar onze definitie geven op wat wel of niet leeft. Dat neemt niet weg dat er in dit oneindige universum eventueel andere bewuste entiteiten zijn die niet onze manier van biologie handhaven maar wel binnen de universele natuurwetten opereren.
Hoe wil jij de definitie dan stellen?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:08 schreef jogy het volgende:
[..]
Op basis van wat wij weten kunnen wij alleen maar onze definitie geven op wat wel of niet leeft. Dat neemt niet weg dat er in dit oneindige universum eventueel andere bewuste entiteiten zijn die niet onze manier van biologie handhaven maar wel binnen de universele natuurwetten opereren.
Niet meer of minder dan een bewust wezen, dat is de meest brede definitie denk ik. Zelfs een microbe is tot op zekere hoogte bewust van zijn omgeving.quote:
De auto boeit het niet wanneer het in de prak gereden is hoor. Eventueel heeft het een sensor die begint te piepen maar ook die boeit het niet verder. Het heeft geen mening en zal nooit uit zichzelf zonder vooringegeven impuls iets uit de weg gaan of wat dan ook. Een microbe reageert op de omgeving en 'wilt' leven (voor zover een microbe iets wil natuurlijk maar het leeft om voort te planten/een actie uit te voeren). Ik zie met de beste wil ter wereld geen bewustzijn in een object als een auto of zelfs een computer.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:18 schreef Amos_ het volgende:
Bewustzijn lijkt me een slechte benoeming hiervoor. Een auto is zich ook "bewust" van zijn omgeving. Als die tegen een paal rijdt, heeft dat fysieke gevolgen
(geen "grappige" reactie)
Ik kan het niet laten om hier op te reageren:quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:21 schreef jogy het volgende:
De auto boeit het niet wanneer het in de prak gereden is hoor. Eventueel heeft het een snesor die begint te piepen maar ook die boeit het niet verder. Het heeft geen mening en zal nooit uit zichzelf zonder vooringegeven impuls iets uit de weg gaan of wat dan ook. Een microbe reageert op de omgeving en 'wilt' leven (voor zover een microbe iets wil natuurlijk maar het leeft om voort te planten/een actie uit te voeren). Ik zie met de beste wil ter wereld geen bewustzijn in een object als een auto of zelfs een computer.
Er zal heus wel een keer komen dat apparaten zo veel impulsen krijgen en op een zodanige manier geprogrameerd worden dat het bewustzijn bevat denk ik.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten om hier op te reageren:
En die moderne Volvo's en Mercedessen dan, die remmen uit eigen beweging als ze een crash aan "voelen" komen. Weliswaar op basis van een vooringegeven impuls, maar een microbe krijgt dat ook maar door via zijn genen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |