Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:33 |
In 2006 heb ik een leuk stalen motorbootje aangeschaft. Zie het oude topic. Ik heb een nieuw topic geopend omdat het oude wat gedateerd was. Er waren nogal wat problemen met de motor en ik had grootse plannen, maar eigenlijk heeft die boot daar vier jaar in de haven liggen roesten. Ineens had ik meer tijd en geld en heb ik besloten de boot aan te gaan pakken. Plan is om de boot van buiten helemal kaal te maken en opnieuw te schilderen. Ook gaat de inboordmotor eruit en komt er een buitenboordmotor in. De ramen en rubbers worden ook vervangen. Ik heb de boot naar een vriend van mij laten transporteren. Het was ongeveer 60 kilometer, maar ik heb bij hem op het erf de gelegenheid alles te doen wat ik wil. Bij mij in de haven kost het 330 euro per mand om op de kant te liggen en ivm de verzekering van de haven mag ik niet eens lassen en slijpen. Uit het water en op de trailer, transport over de weg ![]() ![]() ![]() Zoals je ziet is er nogal wat onderhoud nodig. Daar ligt 'ie dan ![]() Staartstuk eraf en Motor eruit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stukje uit de achterkant laten slijpen ![]() ![]() Begonnen met kaal maken ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Conflict op 13-05-2010 14:24:36 ] | |
BrandX | donderdag 13 mei 2010 @ 11:35 |
Wat vre-se-lijk gaaf! Zo'n soort bootje (slagje kleiner mag ![]() Supergaaf. Ik volg je opknapverhaals ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 11:36 |
Koop een boot, werk je dood ![]() Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen. | |
Snakey | donderdag 13 mei 2010 @ 11:36 |
Enorme klus. Wel erg leuk om te doen. ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:37 |
Ik hoop niet dat de foto's te groot zijn want ik heb geen zin om alles nog eens te uploaden ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:41 |
quote:Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben. De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug. Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor. Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden. | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 11:44 |
quote:Stom, heb die foto over het hoofd gezien. Heel veel succes! | |
Paulus-de-Boskabouter | donderdag 13 mei 2010 @ 11:46 |
quote:Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van. Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen. Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:49 |
quote:Mij is door verschillende mensen 15 PK geadviseerd en dit heb ik naar 20 PK opgeschroefd. Ik kijk wel, maar ik heb natuurlijk een budget en met een 40 PK motor wordt dit al snel overschreden. Ik heb ongeveer 2000 euro voor een motor over. | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 11:50 |
quote:Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid. | |
StephanL | donderdag 13 mei 2010 @ 11:51 |
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet ![]() | |
B4llistic | donderdag 13 mei 2010 @ 11:52 |
quote:10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken. Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben. 25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:52 |
quote:Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning ![]() De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK | |
Beijtje | donderdag 13 mei 2010 @ 11:53 |
Terugvindbootje... ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:54 |
quote:Het werd stil omdat ik het er zo druk mee had ![]() Ik ga bijna iedere dag na mijn werk naar de boot om te klussen namelijk. Alleen volgende week ga ik voor twee weken op vakantie en dan komt het ff stil te liggen. | |
Koepert | donderdag 13 mei 2010 @ 11:54 |
Gave boot (in wording dan ![]() Zijn niet gemaakt voor race-snelheden natuurlijk, maar let wel op dat ie wel vooruit wil... derhalve, tvp.. | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 11:55 |
quote:Drie ton lukt - afhankelijk van plaatdikte en interieur - snel hoor. Toch heb ik ervaren dat het verschil in snelheid tussen 10 en 20 PK (met werkschroef) niet eens zo gek groot is. Het is vooral het reactievermogen wat je ervoor terugkrijgt. Een dergelijke boot met 10PK leg je niet 1-2-3 even stil als er wat dreigt te gebeuren. Echter, met 20PK ligt de boot binnen enkele seconden stil nadat je vol gas achteruit hebt gegeven. | |
Sjechov | donderdag 13 mei 2010 @ 11:55 |
tvp, altijd leuk dit soort projectjes! | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:55 |
quote:Ik heb de 110 PK Penta motor eruit gehaald om bovenstaande redenen. Dat ding zoop benzine en echt hard ging 'ie toch niet. Het is een tourbootje, geen speedboot natuurlijk ![]() | |
Vonkenboer | donderdag 13 mei 2010 @ 11:57 |
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ? | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 11:58 |
quote: ![]() Ja! Al was dat geluid wel vet! | |
AlwaysConnected | donderdag 13 mei 2010 @ 12:02 |
Erg leuk dat je dit weer oppakt terug vind schip | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:05 |
Hier een paar foto's van de staat van de lak:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu snap je wel warom de boot helemaal kaal moet. Er zit ook een gat in de bodem, ik zak roest en sloeg er zo een gat in. Maar goed dat ik 'm uit het water gehaald heb, anders was 'ie binnen een half jaar gezonken. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:08 |
Ik gebruik trouwens Tercoo schijven om 'm kaal te maken.quote:De zijkant had ik in een paar uur kaal ![]() ![]() | |
Oksel | donderdag 13 mei 2010 @ 12:09 |
Mooi project, wat een werk. ![]() | |
ursel | donderdag 13 mei 2010 @ 12:11 |
Kan ik weer een nieuwe tvp gaan plaatsen ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:11 |
Die schijven zijn ideaal! | |
Snuitebolletje | donderdag 13 mei 2010 @ 12:13 |
Erg jammer dat je er geen klein dieseltje in legt. wat is de lengte en breedte van de boot? dan is de rompsnelheid zo uitgerekend. grove schatting 4,5*(wortel lengte)=rompsnelheid. Met 20 pk moet je die wel goed kunnen benaderen. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:14 |
quote:Nee. Je kan beter een tweedehands boot kopen die helemaal af is. Een vergelijkbare boot koop je voor ongeveer 5000 euro. Maar ik wil deze boot en daarom knap ik deze zelf op. | |
Snuitebolletje | donderdag 13 mei 2010 @ 12:15 |
quote:nee, dat durf ik nu al voor hem te beantwoorden. Maar maakt dat uit? Hij heeft nu een leuke hobby en straks een aantal leuke vakanties en weekendjes weg. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:15 |
quote:Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt. Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat. Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld. | |
Pablo88 | donderdag 13 mei 2010 @ 12:18 |
Wow wat een klus. Succes er mee. tvp | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:18 |
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:20 |
quote:Precies! Maar ik heb straks wel precies de boot die ik wil hebben! Ik kan alles zelf bepalen. De kleur, de inrichting en ik ken de boot helemaal. Het is ook geen project dat in een paar weken af moet zijn, maar ik hoop wel er dit jaar nog een par keer mee te kunnen varen. Ik heb een ligplaats in de Biesbosch, tien minuten rijden vanaf thuis. Ik heb nooit overwogen een andere te kopen. | |
powerflux | donderdag 13 mei 2010 @ 12:22 |
wow. 4x12x330 euro is uiteindelijk nog minder dan gewoon een | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:23 |
quote:ik snap je rekensom niet Het kost me 330 euro per maand om de boot in de haven op de kant te leggen en op te knappen. Maar ik mag daar niet schuren of lassen, alleen schuren met de hand. De ligplaats in het water kost me 500 euro per jaar. | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:23 |
quote:Mooi gebied! Wij hebben zelf met een aantal vrienden een soortgelijke boot opgeknapt en ingetimmerd zodat het helemaal naar wens was. Uiteindelijk zijn we er als hoogtepunt (tot nu toe) twee weken lang mee op vakantie geweest door heel Nederland. We zijn het IJsselmeer overgestoken vanuit Medemblik en zijn daarna binnendoor (onder het IJsselmeer/Markermeer door) teruggevaren naar Medemblik (als symbolisch eindpunt, we wonen ergens anders). | |
_GdR_ | donderdag 13 mei 2010 @ 12:24 |
wtf. waar woon je>? edit: papendrecht dus. ![]() hardinxveld FTW ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:26 |
quote:Leuk! Heb je misschien een foto? Wij willen 'm echt gaan gebruiken in het weekend, lekker een nachtje met het bootje de biesbosch in. Ik ga er een TV met digitenne in monteren en zonnepanelen en en en.... | |
powerflux | donderdag 13 mei 2010 @ 12:26 |
quote:ik had mijn post nog geedit.. sorry. ik begreep uit je startpost dat je hem 4 jaar, a 330 eu/maand in de haven had liggen om mee te beginnen. | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:28 |
quote:Gelukkig niet. Ik heb vier keer 500 euro betaald en er tien keer mee gevaren, dat is idd weggegooid geld, maar nu heb ik wel nog steeds een ligplaats en een bootje. Die ligplaats is meer waard dan de boot trouwens. | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:28 |
quote:Digitenne is zeker relaxt om aan boord te hebben. Wij hadden zonnepanelen om de accu's op peil te houden, om in ieder geval te kunnen starten als we in the middle of nowhere in Friesland lagen (zonder bereik). Het is (uiteraard) de linksliggende boot. 8,5 m. lang en 1,8 m. breed. In totaal 5 slaapplaatsen. Op de plaats waar de speaker staat kan je met kleppen en een huik een achteropbouw maken zegmaar. ![]() | |
TheThirdMark | donderdag 13 mei 2010 @ 12:28 |
This thread is worth of a TVP. Succes met het opknappen ![]() Wel regelmatig foto'tjes plaatsen ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:29 |
Dat is idd een vergelijkbaar bootje! Mooi dik en laag, beter dan zo'n suffe perenboom oid ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:30 |
Laatste topickaping: Suffe foto na het opknappen, incl. verdikte boeg met gevarenzone ![]() ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:32 |
Zit je bij de waterscouting? ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:32 |
quote:Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleiding ![]() Dan kan ik het uiteraard niet laten om ook deze foto te plaatsen. ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:35 |
quote:Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild. Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, op de dag dat we gingen samenwonen hebben we de boot gekocht. Dat was op 1 april, vandaar is die datum ook de naam van de boot ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 12:37 |
quote:Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lid ![]() Heel veel succes met dit project, ik blijf je volgen. | |
Vonkenboer | donderdag 13 mei 2010 @ 12:43 |
quote:Is dat niet met veel hobby's zo ? Het kost over het algemeen veel tijd en geld en wat je investeert krijg je nooit van je levensdagen ooit terug. Maar je hebt er wel een hele hoop plezier van ![]() | |
Dulk | donderdag 13 mei 2010 @ 12:55 |
lag dat ding nou in het wantij? ik heb daar vorig jaar nog wel stiekem met een slijptol gewerkt (aan de boot van mijn schoonvader) | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 12:57 |
quote:Ja in de Wantijhaven, achterste haven ![]() | |
TC_Artemis | donderdag 13 mei 2010 @ 13:55 |
Cool project, wij knappen momenteel een victoire kajuit zeilbootje op. Leuk om te volgen ![]() | |
TheThirdMark | donderdag 13 mei 2010 @ 13:55 |
quote: ![]() Van een bootje opknappen uitkomen bij scouting ![]() Geen waterscout trouwens, water hebben we hier niet zo heel veel dichtbij ![]() | |
Klonterpot | donderdag 13 mei 2010 @ 14:04 |
quote:Begrijp me niet verkeerd hoor ![]() | |
Conflict | donderdag 13 mei 2010 @ 14:10 |
Ik heb wat filmpjes toegevoegd aan de OP ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Conflict op 13-05-2010 14:37:05 ] | |
Vonkenboer | donderdag 13 mei 2010 @ 18:52 |
Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op ![]() ![]() | |
Snakey | donderdag 13 mei 2010 @ 19:13 |
quote:Ik wou het niet zeggen. ![]() Maar op zich kan het wel, zolang je schijf neerwaarts gaat zal er niet snel een probleem zijn. Maar als er een stukje staal in je oog schiet heb je onmiddelijk een probleem. Ik heb het 1x gehad dat er iets in m'n oog schoot tijdens het slijpen, dacht dat ik het verwijderd had, en op een zondag kon ik naar een oogarts die mijn netvlies kapot moest maken om het stukje staal weer uit mijn oog te krijgen. Sindsdien draag ik altijd een bril als ik iets slijp. ![]() | |
Five_Horizons | donderdag 13 mei 2010 @ 19:34 |
Mooi project. ![]() Je houdt de boot ook in dezelfde kleuren? Ga je binnen nog een hoop klussen? | |
kingofcool | donderdag 13 mei 2010 @ 22:05 |
leuk project!! Alleen ff een vraag... ga je nog wat aan je tent frame doen?? Deze zit nu vast aan je stuurhuisdak.. en zorgt er voor dat de tent boven op de je dak komt te liggen, ik zelf hou mijn tent liever onder het stuurhuis, met behulp van een caravanrail.... deze zijn in aankoop wel wat duur, maar het is kijk af je zet de tent er zo op en het is altijd waterdicht!! (je dak is zeg maar een soort van afdak) De keuze van een motor is natuurlijk heel persoonlijk.. en hangt af van het budget!!! maar ik zou zelf voor een inboard gaan... zeker voor zo een (groot) schip. Met een buitenboord motor stuur je alleen als de schroef in werking is...eenmaal in neutraal zal dit niet meevallen...je heb nu eenmaal geen roer en bent afhankelijk van de stuwkracht-straal van je bbm motor, dit kan je oplossen door een ruddersaveof dergelijke toepassingen. IK blijf deze ff volgen.. want hij is leuk, ![]() ![]() Succes. ![]() | |
Archont | vrijdag 14 mei 2010 @ 00:40 |
quote:was zandstralen geen optie?? | |
realbase | vrijdag 14 mei 2010 @ 08:25 |
begint erop te lijken ! ![]() | |
siface | vrijdag 14 mei 2010 @ 10:13 |
TVPiratenschip Wát ontzettend tof is dit ![]() | |
Knuffleheinz | vrijdag 14 mei 2010 @ 13:50 |
Lijkt mij ook erg tof om een opknap-bootje te hebben, heb je vorige topic met veel plezier gelezen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. ![]() | |
Conflict | vrijdag 14 mei 2010 @ 15:50 |
quote:Dat ben ik niet hoor! Ik had 'm al een paar keer gewaarschuwd, maar hij kijkt niet zo nauw ![]() quote:Ik wil 'm van onder marineblauw hebben, iets donkerder en dan wel met een wite streep, van boven wit en over die buizen ben ik niet helemaal uit. Er zullen nieuwe bankjes gemaakt moeten worden, dat doet degene waar de boot nu op het erf ligt en alle electra moet opnieuw worden aangesloten. Gelukkig betaal ik mensen uit in bier, kost niks en ik heb hulp zat ![]() quote:Die tent krijgt een balkje op het dak zodat het water niet naar binnen kan lopen, da's al geregeld ![]() En de keuze van de motor is al gemaakt, wordt een BB motor. quote:Een tercoo schijf kost 60 euro, daar heb ik er misschien twee van nodig, zandstralen heb ik uitgezocht, maar dan ben ik 3000 euro kwijt. En het is hobby, ik wil het graag zelf doen namelijk. | |
jitzzzze | vrijdag 14 mei 2010 @ 16:31 |
Wat ik mij altijd afvraag, hé? Haal je met die Terco schijven niet ook een stukje van het staal zelf weg? ![]() Verder echt een top project, ben benieuwd ![]() | |
Conflict | vrijdag 14 mei 2010 @ 18:48 |
quote:Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men. Er komen ook nauwelijks vonken af. | |
jitzzzze | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:59 |
quote:Hmm, klinkt goed 14.gif | |
Archont | zaterdag 15 mei 2010 @ 00:31 |
quote:Je hebt ook zandstraal sets waar je zelf mee aan de slag kan, die sluit je aan op een compressor (moet wel eentje zijn met goed debiet) en kan je gewoon thuis mee zandstralen, best niet binnen ![]() Iemand die ik ken zandstraalt zo zelf de frames van ulm's die hij verbouwt (maar dat is voor hem meer dan een hobby) | |
TheThirdMark | zaterdag 15 mei 2010 @ 13:22 |
quote:Ik kende die schijven in eerste instantie helemaal niet. Maar ziet er wel super effectief uit (heb het eens gegoogled). | |
Volvoman | zondag 16 mei 2010 @ 12:17 |
tvp'tje. Kan me wel iets herinneren dat je er toen al wat aan verbouwd had. Leuk project! ![]() | |
blup | zondag 16 mei 2010 @ 13:01 |
Hoe doe je dat nou met elektriciteit als er een bb opkomt? Met die oude motor kan je vast omvormen... aggegraatje aanboord? | |
Pascal81 | zondag 16 mei 2010 @ 13:31 |
BB's hebben ook een kleine dynamo, je moet toch ergens de startaccu weer mee opladen ![]() | |
Knuffleheinz | zondag 16 mei 2010 @ 13:37 |
Zou het ongeluk brengen als iemand die blup heet in je boot-topic post? ![]() Overigens meen ik me uit het vorige topic te herinneren dat TS een aggregaat heeft. | |
Peter | zondag 16 mei 2010 @ 13:49 |
BootVolgPost | |
klaaskootstra | maandag 17 mei 2010 @ 11:16 |
perago's (zoals die TERCO schijven ook genoemd worden) werken hardstikke goed. Het zijn rubber schijven met kleine metalen pinnetjes je als hamertjes de verf af het staal tikken. Je hebt ze in uitvoering met 1,2 of 3 schijven op elkaar. Zeker voor zelfklus projecten is het een hele mooie manier om tegen lage kosten effectief alle verft van je stalen romp te verwijderen. Na het afbikken van alle verf kan je een nieuw verfsysteem opbouwen. Advies 2k epoxy basis onderwater een aantal conserveringslagen en daarna afwerken met antifouling (of coppercoat als je serieus van het gezeur onderwater af wilt zijn). Boven water een 2k polyester basis. Dit kan je daarna na keuze doorzetten op 2k basis of bijvoorbeeld 1k polyurethaan. | |
jitzzzze | maandag 17 mei 2010 @ 11:25 |
quote:Er zijn bbm met een 12V uitgang ![]() | |
Conflict | maandag 17 mei 2010 @ 19:40 |
Ik ga trouwens ff op vakantie, dus het project komt drie weken stil te liggen. Als er weer updates zijn dan horen jullie het ![]() | |
T42 | donderdag 20 mei 2010 @ 16:51 |
ik had er toch een diesel in gelegt ![]() | |
T42 | donderdag 20 mei 2010 @ 16:52 |
quote:op de hiswa demonstreren ze die altijd ![]() | |
Thorical | zaterdag 22 mei 2010 @ 19:58 |
Ik blijf dit topic volgen. | |
jitzzzze | zondag 23 mei 2010 @ 12:55 |
quote:En juist daarom vertrouw ik het nooit. Ik zie ze al minstens 5 jaar bij de HISWA en in Düsseldorf, maar niemand die ze daadwerkelijk gebruikt ( behalve TS) | |
T42 | dinsdag 25 mei 2010 @ 00:17 |
quote:afgelopen maart stonden ze er met van die bijna onbreekbare boren. ik heb ze nog niet stuk gekregen ![]() | |
Conflict | maandag 9 augustus 2010 @ 12:54 |
Even een klein schopje: De bovenkant is nu helemaal kaal, de ramen zijn eruit en ik moet alles nog ff nalopen. Alles staat in de owatrol om roestvorming te verminderen. Na gezeur met lassers die niet op komen dagen heb ik mezelf leren lassen en ga ik deze week beginnen met uitslijpen van roestplekken en nieuwe stukken erin lassen, ook ga ik overal de kleine boorgaatjes die in de jaren ontstaan zijn dichtlassen. De lasnaden ga ik bijslijpen en plamuren. Ik heb trouwens alles met 1 triplle tercoo kaal gemaakt en dat is dus een zeer goede investering geweest. Nu ff geen foto's | |
TheThirdMark | maandag 9 augustus 2010 @ 14:05 |
Lassen is an sich nog helemaal niet zo moeilijk. Mooi lassen is een ander verhaal maar toch (of het moet Aluminium zijn, dan zou ik het toch wel weer aan een prof overlaten). Maar je hebt gelijk, bootje schoonmaken met 1 schijf is een mooie investering. Nog iemand naar de JubJam geweest btw? | |
mister_white | maandag 9 augustus 2010 @ 16:09 |
Aha. Welke lasmethode ga je gebruiken? Electrisch of MIG/MAG? Perago en stralen levert trouwens niet hetzelfde oppervlakte op, is niet hetzelfde. Perago levert een wat ruwer oppervlakte op, die voor het mooie met een schuurschijf een beetje opgekalefaterd moet worden. | |
T42 | maandag 9 augustus 2010 @ 21:44 |
waarom heb je trouwens die motor eruitgehaald? en wil je een bbm plaatsen? | |
Piles | maandag 9 augustus 2010 @ 21:47 |
quote:Lees het topic. | |
T42 | maandag 9 augustus 2010 @ 22:27 |
quote:jah er waren problemen mee. maar dan had er toch ook een andere in gekunnen? en diesel lijkt mij goedkoper dan benzine bbm | |
exlurker | maandag 9 augustus 2010 @ 22:35 |
Lees het topic, op donderdag 13 mei schrijft Conflict, Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt. Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat. Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld. | |
T42 | maandag 9 augustus 2010 @ 23:41 |
quote:die heb ik gemist ![]() ![]() | |
Nobu | maandag 9 augustus 2010 @ 23:48 |
quote:Even aannemende dat TS met een priklasser in de weer gaat is een goed waterdichte las op niet zo heel erg dik staal nog best een uitdaging voor een beginner. | |
mister_white | dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:15 |
Daarom vroeg ik ook of hij electrisch of MIG/MAG gaat lassen. Elektrisch is voor een beginner best lastig onder de knie te krijgen, zeker als het een waterdichte rups moet worden. MIG/MAG is makkelijker maar omdat hij buiten werkt, moet het dan eigenlijk (bijna) niet waaien. | |
TheThirdMark | dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:16 |
quote:Ik hobby-las al een jaar of 16 nu en heb nooit echt moeite gehad met elektrode lassen. | |
Conflict | dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:42 |
Ik ga met electrodes lassen, dat ging heel erg goed. De lasnaden zijn niet zo netjes, maar wel stevig, lasnaden op zichtplekken ga ik gewoon dubbel doen en dan afslijpen en plamuren. We hebben daar zo'n apparaat en het oefenen ging zeer goed, heb een meter of tien gelast nu. Onder de waterlijn laat ik het door een vakman doen, maken jullie je maar geen zorgen ![]() En discussies over de motor zullen we maar niet meer voeren wmb ![]() | |
Conflict | vrijdag 24 september 2010 @ 20:04 |
Lijkt alsof ik zwaar aan het hijgen ben ![]() | |
BrandX | vrijdag 24 september 2010 @ 20:09 |
quote:Gaaf ding man! Ben gewoon jaloers hier ![]() | |
Conflict | maandag 1 november 2010 @ 12:13 |
Ik ben nog steeds bezig hoor! Het is alleen iets meer werk dan ik gedacht had ![]() Ik ben een uur of twintig per week bezig. Het grootste deel staat nu in de grondverf. Voor: ![]() Na: ![]() ![]() Het plafond voorin heb ik eruit gehaald, wat een roest, moet ook helemaal kaal gemakt worden en opnieuw isolatie aangebracht: ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Conflict op 01-11-2010 12:21:54 ] | |
mister_white | maandag 1 november 2010 @ 16:37 |
Ga je er opnieuw ramen met raamrubbers inzetten of koop je ramen met aluminium raamlijsten? | |
bl0emetjE | maandag 1 november 2010 @ 17:37 |
Wow, zeker een berg werk! Maar wat een vooruitgang is er te zien zeg! Wordt wel echt een heel erg leuk bootje zo te zien! | |
Conflict | maandag 1 november 2010 @ 22:17 |
Ramen met raamrubbers, aluminium is me iets te duur. | |
junkiexp | zondag 30 maart 2014 @ 22:28 |
Conflict, hoe gaat het met de boot? Al klaar? ![]() | |
Holenbeer | maandag 31 maart 2014 @ 18:02 |
na 3,5 jaar mag ik dat toch hopen |