FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Opknappen bootje (nu is het menens)
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:33
In 2006 heb ik een leuk stalen motorbootje aangeschaft. Zie het oude topic. Ik heb een nieuw topic geopend omdat het oude wat gedateerd was.

Er waren nogal wat problemen met de motor en ik had grootse plannen, maar eigenlijk heeft die boot daar vier jaar in de haven liggen roesten.

Ineens had ik meer tijd en geld en heb ik besloten de boot aan te gaan pakken.

Plan is om de boot van buiten helemal kaal te maken en opnieuw te schilderen. Ook gaat de inboordmotor eruit en komt er een buitenboordmotor in. De ramen en rubbers worden ook vervangen.

Ik heb de boot naar een vriend van mij laten transporteren. Het was ongeveer 60 kilometer, maar ik heb bij hem op het erf de gelegenheid alles te doen wat ik wil. Bij mij in de haven kost het 330 euro per mand om op de kant te liggen en ivm de verzekering van de haven mag ik niet eens lassen en slijpen.

Uit het water en op de trailer, transport over de weg











Zoals je ziet is er nogal wat onderhoud nodig.

Daar ligt 'ie dan



Staartstuk eraf en Motor eruit
















Stukje uit de achterkant laten slijpen





Begonnen met kaal maken





[ Bericht 0% gewijzigd door Conflict op 13-05-2010 14:24:36 ]
BrandXdonderdag 13 mei 2010 @ 11:35
Wat vre-se-lijk gaaf! Zo'n soort bootje (slagje kleiner mag ) wil ik ook ooit nog eens.

Supergaaf. Ik volg je opknapverhaals
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 11:36
Koop een boot, werk je dood durf ik uit ervaring te zeggen. Desalniettemin heel veel succes en hierbij plaats ik gewoon even een schaamteloze TVP.

Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
Snakeydonderdag 13 mei 2010 @ 11:36
Enorme klus. Wel erg leuk om te doen.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:37
Ik hoop niet dat de foto's te groot zijn want ik heb geen zin om alles nog eens te uploaden
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:41
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:36 schreef Klonterpot het volgende:

Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.

De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.

Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.

Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 11:44
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:41 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.

De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.

Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.

Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Stom, heb die foto over het hoofd gezien. Heel veel succes!
Paulus-de-Boskabouterdonderdag 13 mei 2010 @ 11:46
quote:
......

De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.

Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.

Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:49
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Mij is door verschillende mensen 15 PK geadviseerd en dit heb ik naar 20 PK opgeschroefd.

Ik kijk wel, maar ik heb natuurlijk een budget en met een 40 PK motor wordt dit al snel overschreden.

Ik heb ongeveer 2000 euro voor een motor over.
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 11:50
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
StephanLdonderdag 13 mei 2010 @ 11:51
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
B4llisticdonderdag 13 mei 2010 @ 11:52
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.

25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:52
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:50 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning

De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
Beijtjedonderdag 13 mei 2010 @ 11:53
Terugvindbootje...
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:54
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:51 schreef StephanL het volgende:
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
Het werd stil omdat ik het er zo druk mee had

Ik ga bijna iedere dag na mijn werk naar de boot om te klussen namelijk.

Alleen volgende week ga ik voor twee weken op vakantie en dan komt het ff stil te liggen.
Koepertdonderdag 13 mei 2010 @ 11:54
Gave boot (in wording dan )

Zijn niet gemaakt voor race-snelheden natuurlijk, maar let wel op dat ie wel vooruit wil... derhalve, tvp..
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 11:55
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning

De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
Drie ton lukt - afhankelijk van plaatdikte en interieur - snel hoor. Toch heb ik ervaren dat het verschil in snelheid tussen 10 en 20 PK (met werkschroef) niet eens zo gek groot is. Het is vooral het reactievermogen wat je ervoor terugkrijgt. Een dergelijke boot met 10PK leg je niet 1-2-3 even stil als er wat dreigt te gebeuren. Echter, met 20PK ligt de boot binnen enkele seconden stil nadat je vol gas achteruit hebt gegeven.
Sjechovdonderdag 13 mei 2010 @ 11:55
tvp, altijd leuk dit soort projectjes!
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:55
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef B4llistic het volgende:

[..]

10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.

25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
Ik heb de 110 PK Penta motor eruit gehaald om bovenstaande redenen.

Dat ding zoop benzine en echt hard ging 'ie toch niet. Het is een tourbootje, geen speedboot natuurlijk
Vonkenboerdonderdag 13 mei 2010 @ 11:57
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ?

Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 11:58
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ?



Ja! Al was dat geluid wel vet!
AlwaysConnecteddonderdag 13 mei 2010 @ 12:02
Erg leuk dat je dit weer oppakt terug vind schip
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:05
Hier een paar foto's van de staat van de lak:











Nu snap je wel warom de boot helemaal kaal moet.

Er zit ook een gat in de bodem, ik zak roest en sloeg er zo een gat in. Maar goed dat ik 'm uit het water gehaald heb, anders was 'ie binnen een half jaar gezonken.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:08
Ik gebruik trouwens Tercoo schijven om 'm kaal te maken.
quote:
Wat doet Tercoo?

Tercoo® is een natuurrubberen schijf voorzien van 12 hardmetalen pennen. De pennen staan onder een bepaalde hoek ten opzichte van het midden waardoor deze door de centrifugale kracht naar buiten willen komen. Doordat de natuurrubberen schijf buigzaam is zal het natuurrubber de hardmetalen pennen terugtrekken waardoor een pendelende beweging ontstaat van deze hardmetalen pennen. Deze beweging zorgt ervoor dat de hardmetalen pennen gaan hameren op het schoon te maken oppervlak. Hierdoor zullen alle verontreinigingen en overige oude opgebrachte beschermlagen verwijderd worden. Door de hamerende werking ontstaat er geen warmte, waardoor ook taaie materialen zoals teer, lijm en kit ook makkelijk verwijderd kunnen worden, dit in tegentelling tot gereedschappen waar bij gebruik wrij-ving ontstaat. Met andere woorden: het maakt niet uit wat de verontreiniging is, Tercoo® maakt het altijd schoon.
De zijkant had ik in een paar uur kaal

Okseldonderdag 13 mei 2010 @ 12:09
Mooi project, wat een werk. Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
urseldonderdag 13 mei 2010 @ 12:11
Kan ik weer een nieuwe tvp gaan plaatsen
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:11
Die schijven zijn ideaal!
Snuitebolletjedonderdag 13 mei 2010 @ 12:13
Erg jammer dat je er geen klein dieseltje in legt. wat is de lengte en breedte van de boot? dan is de rompsnelheid zo uitgerekend.

grove schatting 4,5*(wortel lengte)=rompsnelheid.

Met 20 pk moet je die wel goed kunnen benaderen.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:14
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk. Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
Nee.

Je kan beter een tweedehands boot kopen die helemaal af is. Een vergelijkbare boot koop je voor ongeveer 5000 euro.

Maar ik wil deze boot en daarom knap ik deze zelf op.
Snuitebolletjedonderdag 13 mei 2010 @ 12:15
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:09 schreef Oksel het volgende:
Mooi project, wat een werk. Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
nee, dat durf ik nu al voor hem te beantwoorden. Maar maakt dat uit? Hij heeft nu een leuke hobby en straks een aantal leuke vakanties en weekendjes weg.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:15
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:13 schreef Snuitebolletje het volgende:
Erg jammer dat je er geen klein dieseltje in legt. wat is de lengte en breedte van de boot? dan is de rompsnelheid zo uitgerekend.

grove schatting 4,5*(wortel lengte)=rompsnelheid.

Met 20 pk moet je die wel goed kunnen benaderen.
Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.

Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat.

Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld.
Pablo88donderdag 13 mei 2010 @ 12:18
Wow wat een klus.
Succes er mee. tvp
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:18
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:20
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
Precies!

Maar ik heb straks wel precies de boot die ik wil hebben! Ik kan alles zelf bepalen. De kleur, de inrichting en ik ken de boot helemaal.

Het is ook geen project dat in een paar weken af moet zijn, maar ik hoop wel er dit jaar nog een par keer mee te kunnen varen.

Ik heb een ligplaats in de Biesbosch, tien minuten rijden vanaf thuis. Ik heb nooit overwogen een andere te kopen.
powerfluxdonderdag 13 mei 2010 @ 12:22
wow. 4x12x330 euro is uiteindelijk nog minder dan gewoon een werkend niet zo ongelofelijk roestig bootje maar wel met werk te kopen? dat had ik nooit gedacht....
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:23
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:22 schreef powerflux het volgende:
wow. 4x12x330 euro is uiteindelijk nog minder dan gewoon een werkend bootje te kopen? dat had ik nooit gedacht....
ik snap je rekensom niet

Het kost me 330 euro per maand om de boot in de haven op de kant te leggen en op te knappen. Maar ik mag daar niet schuren of lassen, alleen schuren met de hand.

De ligplaats in het water kost me 500 euro per jaar.
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:23
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:20 schreef Conflict het volgende:

[..]

Precies!

Maar ik heb straks wel precies de boot die ik wil hebben! Ik kan alles zelf bepalen. De kleur, de inrihting en ik ken de boot.

Ik heb een ligplaats in de Biesbosch, tien minuten rijden vanaf thuis. Ik heb nooit overwogen een andere te kopen.
Mooi gebied!
Wij hebben zelf met een aantal vrienden een soortgelijke boot opgeknapt en ingetimmerd zodat het helemaal naar wens was. Uiteindelijk zijn we er als hoogtepunt (tot nu toe) twee weken lang mee op vakantie geweest door heel Nederland. We zijn het IJsselmeer overgestoken vanuit Medemblik en zijn daarna binnendoor (onder het IJsselmeer/Markermeer door) teruggevaren naar Medemblik (als symbolisch eindpunt, we wonen ergens anders).
_GdR_donderdag 13 mei 2010 @ 12:24
wtf.

waar woon je>?

edit: papendrecht dus.
hardinxveld FTW
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:26
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Mooi gebied!
Wij hebben zelf met een aantal vrienden een soortgelijke boot opgeknapt en ingetimmerd zodat het helemaal naar wens was. Uiteindelijk zijn we er als hoogtepunt (tot nu toe) twee weken lang mee op vakantie geweest door heel Nederland. We zijn het IJsselmeer overgestoken vanuit Medemblik en zijn daarna binnendoor (onder het IJsselmeer/Markermeer door) teruggevaren naar Medemblik (als symbolisch eindpunt, we wonen ergens anders).
Leuk! Heb je misschien een foto?

Wij willen 'm echt gaan gebruiken in het weekend, lekker een nachtje met het bootje de biesbosch in. Ik ga er een TV met digitenne in monteren en zonnepanelen en en en....
powerfluxdonderdag 13 mei 2010 @ 12:26
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:23 schreef Conflict het volgende:

[..]

ik snap je rekensom niet

Het kost me 330 euro per maand om de boot in de haven op de kant te leggen en op te knappen. Maar ik mag daar niet schuren of lassen, alleen schuren met de hand.

De ligplaats in het water kost me 500 euro per jaar.
ik had mijn post nog geedit.. sorry.
ik begreep uit je startpost dat je hem 4 jaar, a 330 eu/maand in de haven had liggen om mee te beginnen.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:28
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef powerflux het volgende:

[..]

ik had mijn post nog geedit.. sorry.
ik begreep uit je startpost dat je hem 4 jaar, a 330 eu/maand in de haven had liggen om mee te beginnen.
Gelukkig niet. Ik heb vier keer 500 euro betaald en er tien keer mee gevaren, dat is idd weggegooid geld, maar nu heb ik wel nog steeds een ligplaats en een bootje.

Die ligplaats is meer waard dan de boot trouwens.
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:28
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:26 schreef Conflict het volgende:

[..]

Leuk! Heb je misschien een foto?

Wij willen 'm echt gaan gebruiken in het weekend, lekker een nachtje met het bootje de biesbosch in. Ik ga er een TV met digitenne in monteren en zonnepanelen en en en....
Digitenne is zeker relaxt om aan boord te hebben. Wij hadden zonnepanelen om de accu's op peil te houden, om in ieder geval te kunnen starten als we in the middle of nowhere in Friesland lagen (zonder bereik).

Het is (uiteraard) de linksliggende boot. 8,5 m. lang en 1,8 m. breed. In totaal 5 slaapplaatsen. Op de plaats waar de speaker staat kan je met kleppen en een huik een achteropbouw maken zegmaar.

TheThirdMarkdonderdag 13 mei 2010 @ 12:28
This thread is worth of a TVP.

Succes met het opknappen

Wel regelmatig foto'tjes plaatsen
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:29
Dat is idd een vergelijkbaar bootje! Mooi dik en laag, beter dan zo'n suffe perenboom oid
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:30
Laatste topickaping:

Suffe foto na het opknappen, incl. verdikte boeg met gevarenzone

Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:32
Zit je bij de waterscouting?
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:32
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:32 schreef Conflict het volgende:
Zit je bij de waterscouting?
Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleiding
Dan kan ik het uiteraard niet laten om ook deze foto te plaatsen.

Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:35
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:32 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Mercurygroep Enkhuizen als stamlid en zeeverkennersleiding
Dan kan ik het uiteraard niet laten om ook deze foto te plaatsen.

[ afbeelding ]
Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.

Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, op de dag dat we gingen samenwonen hebben we de boot gekocht.

Dat was op 1 april, vandaar is die datum ook de naam van de boot
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 12:37
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:35 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb vroeger in Eindhoven bij de waterscouting gezeten en los daarvan heb ik vaak op Tjalken gezeild.

Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, op de dag dat we gingen samenwonen hebben we de boot gekocht.

Dat was op 1 april, vandaar is die datum ook de naam van de boot
Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lid

Heel veel succes met dit project, ik blijf je volgen.
Vonkenboerdonderdag 13 mei 2010 @ 12:43
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:18 schreef Klonterpot het volgende:
Het opknappen van zo'n boot moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt en niet als investering. Qua tijd, geld en moeite krijg je nooit een soortgelijk bedrag in euro's terug.
Is dat niet met veel hobby's zo ? Het kost over het algemeen veel tijd en geld en wat je investeert krijg je nooit van je levensdagen ooit terug. Maar je hebt er wel een hele hoop plezier van
Dulkdonderdag 13 mei 2010 @ 12:55
lag dat ding nou in het wantij? ik heb daar vorig jaar nog wel stiekem met een slijptol gewerkt (aan de boot van mijn schoonvader)
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 12:57
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:55 schreef Dulk het volgende:
lag dat ding nou in het wantij? ik heb daar vorig jaar nog wel stiekem met een slijptol gewerkt (aan de boot van mijn schoonvader)
Ja in de Wantijhaven, achterste haven
TC_Artemisdonderdag 13 mei 2010 @ 13:55
Cool project, wij knappen momenteel een victoire kajuit zeilbootje op. Leuk om te volgen .
TheThirdMarkdonderdag 13 mei 2010 @ 13:55
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:37 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Oké, gaaf. Ben onderhand al 15 jaar lid

Heel veel succes met dit project, ik blijf je volgen.


Van een bootje opknappen uitkomen bij scouting (18jaar lid nu btw).

Geen waterscout trouwens, water hebben we hier niet zo heel veel dichtbij
Klonterpotdonderdag 13 mei 2010 @ 14:04
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 13:55 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]



Van een bootje opknappen uitkomen bij scouting (18jaar lid nu btw).

Geen waterscout trouwens, water hebben we hier niet zo heel veel dichtbij
Begrijp me niet verkeerd hoor Die vakantie en opknapbeurt was vorig jaar. Ben als 6-jarig jongetje naar Scouting gestuurd.
Conflictdonderdag 13 mei 2010 @ 14:10
Ik heb wat filmpjes toegevoegd aan de OP

[ Bericht 1% gewijzigd door Conflict op 13-05-2010 14:37:05 ]
Vonkenboerdonderdag 13 mei 2010 @ 18:52


Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op
Snakeydonderdag 13 mei 2010 @ 19:13
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:


Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op
Ik wou het niet zeggen.

Maar op zich kan het wel, zolang je schijf neerwaarts gaat zal er niet snel een probleem zijn. Maar als er een stukje staal in je oog schiet heb je onmiddelijk een probleem. Ik heb het 1x gehad dat er iets in m'n oog schoot tijdens het slijpen, dacht dat ik het verwijderd had, en op een zondag kon ik naar een oogarts die mijn netvlies kapot moest maken om het stukje staal weer uit mijn oog te krijgen. Sindsdien draag ik altijd een bril als ik iets slijp.
Five_Horizonsdonderdag 13 mei 2010 @ 19:34
Mooi project.

Je houdt de boot ook in dezelfde kleuren? Ga je binnen nog een hoop klussen?
kingofcooldonderdag 13 mei 2010 @ 22:05
leuk project!!

Alleen ff een vraag... ga je nog wat aan je tent frame doen??

Deze zit nu vast aan je stuurhuisdak.. en zorgt er voor dat de tent boven op de je dak komt te liggen, ik zelf hou mijn tent liever onder het stuurhuis, met behulp van een caravanrail.... deze zijn in aankoop wel wat duur, maar het is kijk af je zet de tent er zo op en het is altijd waterdicht!! (je dak is zeg maar een soort van afdak)

De keuze van een motor is natuurlijk heel persoonlijk.. en hangt af van het budget!!! maar ik zou zelf voor een inboard gaan... zeker voor zo een (groot) schip.

Met een buitenboord motor stuur je alleen als de schroef in werking is...eenmaal in neutraal zal dit niet meevallen...je heb nu eenmaal geen roer en bent afhankelijk van de stuwkracht-straal van je bbm motor, dit kan je oplossen door een ruddersaveof dergelijke toepassingen.

IK blijf deze ff volgen.. want hij is leuk, ik ben zelf nu na een jaar of 8 nog niet klaar met mijn boot... maar het is al eerder gezegd.... koop een boot en ...je....

Succes.
Archontvrijdag 14 mei 2010 @ 00:40
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:08 schreef Conflict het volgende:
Ik gebruik trouwens Tercoo schijven om 'm kaal te maken.
[..]

De zijkant had ik in een paar uur kaal
was zandstralen geen optie??
realbasevrijdag 14 mei 2010 @ 08:25
begint erop te lijken !
sifacevrijdag 14 mei 2010 @ 10:13
TVPiratenschip

Wát ontzettend tof is dit , ik ben heel erg benieuwd.
Knuffleheinzvrijdag 14 mei 2010 @ 13:50
Lijkt mij ook erg tof om een opknap-bootje te hebben, heb je vorige topic met veel plezier gelezen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Conflictvrijdag 14 mei 2010 @ 15:50
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:


Hmmm... slijpen zonder veiligheidsbril en oorkappen op
Dat ben ik niet hoor! Ik had 'm al een paar keer gewaarschuwd, maar hij kijkt niet zo nauw
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Mooi project.

Je houdt de boot ook in dezelfde kleuren? Ga je binnen nog een hoop klussen?
Ik wil 'm van onder marineblauw hebben, iets donkerder en dan wel met een wite streep, van boven wit en over die buizen ben ik niet helemaal uit.

Er zullen nieuwe bankjes gemaakt moeten worden, dat doet degene waar de boot nu op het erf ligt en alle electra moet opnieuw worden aangesloten.

Gelukkig betaal ik mensen uit in bier, kost niks en ik heb hulp zat
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:05 schreef kingofcool het volgende:
leuk project!!

Alleen ff een vraag... ga je nog wat aan je tent frame doen??

Deze zit nu vast aan je stuurhuisdak.. en zorgt er voor dat de tent boven op de je dak komt te liggen, ik zelf hou mijn tent liever onder het stuurhuis, met behulp van een caravanrail.... deze zijn in aankoop wel wat duur, maar het is kijk af je zet de tent er zo op en het is altijd waterdicht!! (je dak is zeg maar een soort van afdak)

De keuze van een motor is natuurlijk heel persoonlijk.. en hangt af van het budget!!! maar ik zou zelf voor een inboard gaan... zeker voor zo een (groot) schip.

Met een buitenboord motor stuur je alleen als de schroef in werking is...eenmaal in neutraal zal dit niet meevallen...je heb nu eenmaal geen roer en bent afhankelijk van de stuwkracht-straal van je bbm motor, dit kan je oplossen door een ruddersaveof dergelijke toepassingen.

IK blijf deze ff volgen.. want hij is leuk, ik ben zelf nu na een jaar of 8 nog niet klaar met mijn boot... maar het is al eerder gezegd.... koop een boot en ...je....

Succes.
Die tent krijgt een balkje op het dak zodat het water niet naar binnen kan lopen, da's al geregeld

En de keuze van de motor is al gemaakt, wordt een BB motor.
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:40 schreef Archont het volgende:

[..]

was zandstralen geen optie??
Een tercoo schijf kost 60 euro, daar heb ik er misschien twee van nodig, zandstralen heb ik uitgezocht, maar dan ben ik 3000 euro kwijt. En het is hobby, ik wil het graag zelf doen namelijk.
jitzzzzevrijdag 14 mei 2010 @ 16:31
Wat ik mij altijd afvraag, hé? Haal je met die Terco schijven niet ook een stukje van het staal zelf weg?

Verder echt een top project, ben benieuwd
Conflictvrijdag 14 mei 2010 @ 18:48
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:31 schreef jitzzzze het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag, hé? Haal je met die Terco schijven niet ook een stukje van het staal zelf weg?

Verder echt een top project, ben benieuwd
Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.

Er komen ook nauwelijks vonken af.
jitzzzzevrijdag 14 mei 2010 @ 20:59
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 18:48 schreef Conflict het volgende:

[..]

Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.

Er komen ook nauwelijks vonken af.
Hmm, klinkt goed 14.gif
Archontzaterdag 15 mei 2010 @ 00:31
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 15:50 schreef Conflict het volgende:


Een tercoo schijf kost 60 euro, daar heb ik er misschien twee van nodig, zandstralen heb ik uitgezocht, maar dan ben ik 3000 euro kwijt. En het is hobby, ik wil het graag zelf doen namelijk.
Je hebt ook zandstraal sets waar je zelf mee aan de slag kan, die sluit je aan op een compressor (moet wel eentje zijn met goed debiet) en kan je gewoon thuis mee zandstralen, best niet binnen

Iemand die ik ken zandstraalt zo zelf de frames van ulm's die hij verbouwt (maar dat is voor hem meer dan een hobby)
TheThirdMarkzaterdag 15 mei 2010 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 18:48 schreef Conflict het volgende:

[..]

Nee, je slaat er hele kleine putjes in, lijkt exact op stralen zegt men.

Er komen ook nauwelijks vonken af.
Ik kende die schijven in eerste instantie helemaal niet. Maar ziet er wel super effectief uit (heb het eens gegoogled).
Volvomanzondag 16 mei 2010 @ 12:17
tvp'tje. Kan me wel iets herinneren dat je er toen al wat aan verbouwd had.

Leuk project!
blupzondag 16 mei 2010 @ 13:01
Hoe doe je dat nou met elektriciteit als er een bb opkomt? Met die oude motor kan je vast omvormen...
aggegraatje aanboord?
Pascal81zondag 16 mei 2010 @ 13:31
BB's hebben ook een kleine dynamo, je moet toch ergens de startaccu weer mee opladen
Knuffleheinzzondag 16 mei 2010 @ 13:37
Zou het ongeluk brengen als iemand die blup heet in je boot-topic post?
Overigens meen ik me uit het vorige topic te herinneren dat TS een aggregaat heeft.
Peterzondag 16 mei 2010 @ 13:49
BootVolgPost
klaaskootstramaandag 17 mei 2010 @ 11:16
perago's (zoals die TERCO schijven ook genoemd worden) werken hardstikke goed.
Het zijn rubber schijven met kleine metalen pinnetjes je als hamertjes de verf af het staal tikken.
Je hebt ze in uitvoering met 1,2 of 3 schijven op elkaar. Zeker voor zelfklus projecten is het een hele mooie manier om tegen lage kosten effectief alle verft van je stalen romp te verwijderen.

Na het afbikken van alle verf kan je een nieuw verfsysteem opbouwen. Advies 2k epoxy basis onderwater een aantal conserveringslagen en daarna afwerken met antifouling (of coppercoat als je serieus van het gezeur onderwater af wilt zijn). Boven water een 2k polyester basis. Dit kan je daarna na keuze doorzetten op 2k basis of bijvoorbeeld 1k polyurethaan.
jitzzzzemaandag 17 mei 2010 @ 11:25
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:01 schreef blup het volgende:
Hoe doe je dat nou met elektriciteit als er een bb opkomt? Met die oude motor kan je vast omvormen...
aggegraatje aanboord?
Er zijn bbm met een 12V uitgang
Conflictmaandag 17 mei 2010 @ 19:40
Ik ga trouwens ff op vakantie, dus het project komt drie weken stil te liggen.

Als er weer updates zijn dan horen jullie het
T42donderdag 20 mei 2010 @ 16:51
ik had er toch een diesel in gelegt
T42donderdag 20 mei 2010 @ 16:52
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 13:22 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ik kende die schijven in eerste instantie helemaal niet. Maar ziet er wel super effectief uit (heb het eens gegoogled).
op de hiswa demonstreren ze die altijd
Thoricalzaterdag 22 mei 2010 @ 19:58
Ik blijf dit topic volgen.
jitzzzzezondag 23 mei 2010 @ 12:55
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:52 schreef T42 het volgende:

[..]

op de hiswa demonstreren ze die altijd
En juist daarom vertrouw ik het nooit. Ik zie ze al minstens 5 jaar bij de HISWA en in Düsseldorf, maar niemand die ze daadwerkelijk gebruikt ( behalve TS)
T42dinsdag 25 mei 2010 @ 00:17
quote:
Op zondag 23 mei 2010 12:55 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

En juist daarom vertrouw ik het nooit. Ik zie ze al minstens 5 jaar bij de HISWA en in Düsseldorf, maar niemand die ze daadwerkelijk gebruikt ( behalve TS)
afgelopen maart stonden ze er met van die bijna onbreekbare boren.
ik heb ze nog niet stuk gekregen
Conflictmaandag 9 augustus 2010 @ 12:54
Even een klein schopje:

De bovenkant is nu helemaal kaal, de ramen zijn eruit en ik moet alles nog ff nalopen. Alles staat in de owatrol om roestvorming te verminderen.

Na gezeur met lassers die niet op komen dagen heb ik mezelf leren lassen en ga ik deze week beginnen met uitslijpen van roestplekken en nieuwe stukken erin lassen, ook ga ik overal de kleine boorgaatjes die in de jaren ontstaan zijn dichtlassen. De lasnaden ga ik bijslijpen en plamuren.

Ik heb trouwens alles met 1 triplle tercoo kaal gemaakt en dat is dus een zeer goede investering geweest.

Nu ff geen foto's
TheThirdMarkmaandag 9 augustus 2010 @ 14:05
Lassen is an sich nog helemaal niet zo moeilijk. Mooi lassen is een ander verhaal maar toch (of het moet Aluminium zijn, dan zou ik het toch wel weer aan een prof overlaten).

Maar je hebt gelijk, bootje schoonmaken met 1 schijf is een mooie investering.

Nog iemand naar de JubJam geweest btw?
mister_whitemaandag 9 augustus 2010 @ 16:09
Aha. Welke lasmethode ga je gebruiken? Electrisch of MIG/MAG?

Perago en stralen levert trouwens niet hetzelfde oppervlakte op, is niet hetzelfde. Perago levert een wat ruwer oppervlakte op, die voor het mooie met een schuurschijf een beetje opgekalefaterd moet worden.
T42maandag 9 augustus 2010 @ 21:44
waarom heb je trouwens die motor eruitgehaald? en wil je een bbm plaatsen?
Pilesmaandag 9 augustus 2010 @ 21:47
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:44 schreef T42 het volgende:
waarom heb je trouwens die motor eruitgehaald? en wil je een bbm plaatsen?
Lees het topic.
T42maandag 9 augustus 2010 @ 22:27
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:47 schreef Piles het volgende:

[..]

Lees het topic.
jah er waren problemen mee. maar dan had er toch ook een andere in gekunnen? en diesel lijkt mij goedkoper dan benzine bbm
exlurkermaandag 9 augustus 2010 @ 22:35
Lees het topic, op donderdag 13 mei schrijft Conflict,


Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.

Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat.

Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld.
T42maandag 9 augustus 2010 @ 23:41
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:35 schreef exlurker het volgende:
Lees het topic, op donderdag 13 mei schrijft Conflict,


Ik wil een motor die ik aan het eind van het jaar eruit kan halen en weg kan brengen voor en beurt.

Ook heb ik nu een zee van ruimte gekregen op de plek waar de oude motor zat.

Het is een weloverwogen keuze, en een dieseltje erin laten zetten kost me handenvol geld.
die heb ik gemist ;) maar een 2e hands dieseltje is niet zo duur ;) of een kleine wolfsley
Nobumaandag 9 augustus 2010 @ 23:48
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:05 schreef TheThirdMark het volgende:
Lassen is an sich nog helemaal niet zo moeilijk. Mooi lassen is een ander verhaal maar toch (of het moet Aluminium zijn, dan zou ik het toch wel weer aan een prof overlaten).


Even aannemende dat TS met een priklasser in de weer gaat is een goed waterdichte las op niet zo heel erg dik staal nog best een uitdaging voor een beginner.
mister_whitedinsdag 10 augustus 2010 @ 09:15
Daarom vroeg ik ook of hij electrisch of MIG/MAG gaat lassen. Elektrisch is voor een beginner best lastig onder de knie te krijgen, zeker als het een waterdichte rups moet worden.

MIG/MAG is makkelijker maar omdat hij buiten werkt, moet het dan eigenlijk (bijna) niet waaien.
TheThirdMarkdinsdag 10 augustus 2010 @ 11:16
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 23:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

Even aannemende dat TS met een priklasser in de weer gaat is een goed waterdichte las op niet zo heel erg dik staal nog best een uitdaging voor een beginner.
Ik hobby-las al een jaar of 16 nu en heb nooit echt moeite gehad met elektrode lassen.
Conflictdinsdag 10 augustus 2010 @ 18:42
Ik ga met electrodes lassen, dat ging heel erg goed. De lasnaden zijn niet zo netjes, maar wel stevig, lasnaden op zichtplekken ga ik gewoon dubbel doen en dan afslijpen en plamuren. We hebben daar zo'n apparaat en het oefenen ging zeer goed, heb een meter of tien gelast nu.

Onder de waterlijn laat ik het door een vakman doen, maken jullie je maar geen zorgen ;)

En discussies over de motor zullen we maar niet meer voeren wmb :P
Conflictvrijdag 24 september 2010 @ 20:04
Lijkt alsof ik zwaar aan het hijgen ben :D
BrandXvrijdag 24 september 2010 @ 20:09
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:04 schreef Conflict het volgende:
Lijkt alsof ik zwaar aan het hijgen ben :D
Gaaf ding man! Ben gewoon jaloers hier :D!
Conflictmaandag 1 november 2010 @ 12:13
Ik ben nog steeds bezig hoor!

Het is alleen iets meer werk dan ik gedacht had :D

Ik ben een uur of twintig per week bezig. Het grootste deel staat nu in de grondverf.

Voor:
1273736152-640.jpg

Na:
1288597124-820.jpg
1288597227-340.jpg

Het plafond voorin heb ik eruit gehaald, wat een roest, moet ook helemaal kaal gemakt worden en opnieuw isolatie aangebracht:

1288597387-020.jpg

[ Bericht 11% gewijzigd door Conflict op 01-11-2010 12:21:54 ]
mister_whitemaandag 1 november 2010 @ 16:37
Ga je er opnieuw ramen met raamrubbers inzetten of koop je ramen met aluminium raamlijsten?
bl0emetjEmaandag 1 november 2010 @ 17:37
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 12:13 schreef Conflict het volgende:
Ik ben nog steeds bezig hoor!

Het is alleen iets meer werk dan ik gedacht had :D

Ik ben een uur of twintig per week bezig. Het grootste deel staat nu in de grondverf.

Voor:
[ afbeelding ]

Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Het plafond voorin heb ik eruit gehaald, wat een roest, moet ook helemaal kaal gemakt worden en opnieuw isolatie aangebracht:

[ link | afbeelding ]
Wow, zeker een berg werk! Maar wat een vooruitgang is er te zien zeg!
Wordt wel echt een heel erg leuk bootje zo te zien!
Conflictmaandag 1 november 2010 @ 22:17
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:37 schreef mister_white het volgende:
Ga je er opnieuw ramen met raamrubbers inzetten of koop je ramen met aluminium raamlijsten?
Ramen met raamrubbers, aluminium is me iets te duur.
junkiexpzondag 30 maart 2014 @ 22:28
Conflict, hoe gaat het met de boot?

Al klaar? :)
Holenbeermaandag 31 maart 2014 @ 18:02
quote:
2s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:28 schreef junkiexp het volgende:
Conflict, hoe gaat het met de boot?

Al klaar? :)
na 3,5 jaar mag ik dat toch hopen