Heeft iemand iets vergelijkbaars gehoord?quote:I'm working at the Deutsche Bank in Germany. Today we delivered 1 container with new Deutsche Mark notes and new coins. I will present a photo from the new banknotes tomorrow morning. The curencychange will be the night from Saturday to Sunday 5/16/2010. On Friday, 19.00 GMT Angela Merkel the germany chancelor, will speach to the german nation.
Tuurlijk dat jij zo'n mail hebtquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:39 schreef mediacurator het volgende:
De rede waarom ik vraag is vanwege een aantal opmerkingen bij praatprogramma's met politici en een email die ik zojuist heb ontvangen
[..]
Heeft iemand iets vergelijkbaars gehoord?
Van je vrienden uit nigeria? Als jij wat euro's stuurt krijg je zeker een pallet van de container?quote:
Het moet nog blijken of het klopt of niet, ik meende dat Femke Halsema op Pauw & Witteman ook zoiets had gezegdquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:42 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Van je vrienden uit nigeria? Als jij wat euro's stuurt krijg je zeker een pallet van de container?
Het word onbetaalbaar als al de zuidelijke economieën over de kop gaan en met ons belasting geld bij gespekt moeten worden toch?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:43 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk niet dat de Duitsers dat nu doen. Als het in de toekomst veel erger wordt met de Zuid-Europese landen en onbetaalbaar, dan zie ik het wel gebeuren. En Nederland en enkele andere landen zullen dan volgen > misschien een nieuwe gezamelijke munt met Noord-Europeanen?
Is dat nog steeds een goeie deal als al de landen die het spelletje allemaal volgens de regels hebben gespeeld hun nationale begrotingen tot het minimum moeten inkorten en bezuinigen plus vele miljarden bij moeten lenen om de zuiderlingen overeind te houden?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:51 schreef fyah het volgende:
Het sterke economische blok van de West-Europese landen is een goede reden om een munteenheid te (blijven) delen. Het zou degeneratief zijn mochten landen als Duitsland, Nederland, Frankrijk, etc zich isoleren van de euro. Als er harde maatregelen dienen genomen te worden, zou men deze imo moeten toepassen op de landen die financieel een bende maken.
Wie is de afzender van dat mailtje? Voor iemand die met zulke gevoelige spullen mag werken (al is 1 container natuurlijk kinderspel als een land ter grootte van Duitsland terug zou naar de Markquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:39 schreef mediacurator het volgende:
De rede waarom ik vraag is vanwege een aantal opmerkingen bij praatprogramma's met politici en een email die ik zojuist heb ontvangen
[..]
Hmm, misschien toch geen nieuwe gezamelijke munt, omdat het volk dat helemaal zat is tegen die tijd. Wellicht dan toch weer de gulden, gekoppeld aan de mark?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:58 schreef Schaffelaar het volgende:
Ik geloof niet dat een land alleen uit de euro kan stappen, volgens mij moet je dan ook uit de EU. Mocht Duitsland eruit stappen zal Nederland snel volgen, dat is een ding dat zeker is. De vraag is dan of we een nieuwe gulden, dmark of neuro krijgen.
Zou het akkoord dan al bereikt zijn of is het nog niet definitief? een lening van 900 miljard zou er voor nodig zijn toch om Fort EU van de ondergang te redden?quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnaast is het invoeren van een nieuwe munteenheid een gigantische logistieke operatie. Dat moet je lang van tevoren voorbereiden en veel personeel/materieel voor gereserveerd hebben.
Dan geloof ik in wonderen! zouden het mijn Gristelijke roots zijn die nu de kop op steken?quote:
Het is nu "tomorrow morning". Waar blijft die foto?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:39 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Het tekentje voor de munt vervangen is niet zo moeilijk, je stapt uiteraard op pariteit uit, en niet op 2,12345quote:Op donderdag 13 mei 2010 09:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tuurlijk, we gaan even alle veranderingen in software die gemaakt zijn voor de invoering van de euro terrugdraaien...kost niets
quote:Op donderdag 13 mei 2010 10:00 schreef mediacurator het volgende:
En het leek nog wel zo 'n goed idee deze topic te beginnen
Maar is de ¤ nu inmiddels in goede handen of niet, is de bailout dan al van kracht?
Of zitten we nu in een free fall van de waarde vd ¤ ?
Lada's niet nee. Uit Wikipedia:quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:11 schreef mediacurator het volgende:
Hoorde vandaag nog dat Estland er zelfs snel bij moest komen, wat voor goederen worden er zoal in Estaland geproduceerd? Lada's?
Direct na het uit de Sovjet-Unie stappen hebben veel Finse bedrijven (waaronder Nokia) fabrieken in Estland gekocht/opgezet. Die draaien nog altijd heel goed.quote:Oil shale energy, telecommunications, textiles, chemical products, banking, services, food and fishing, timber, shipbuilding, electronics, and transportation are key sectors of the economy
2,20371quote:Op donderdag 13 mei 2010 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het tekentje voor de munt vervangen is niet zo moeilijk, je stapt uiteraard op pariteit uit, en niet op 2,12345
Heb je al een slotje voor dit topic aangevraagd dan?quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:28 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Die foto's kunnen we schudden, dat was een hoax mail
Ik dacht ik wacht het nog heel even af... de Duitsers pikken het volgens mij niet hoe dan ook, DM or no DMquote:Op donderdag 13 mei 2010 11:32 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Heb je al een slotje voor dit topic aangevraagd dan?
quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:47 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Ik dacht ik wacht het nog heel even af... de Duitsers pikken het volgens mij niet hoe dan ook, DM or no DM
Oeps wacht even....
[ afbeelding ]
Een berichtje net binnen, het zouden DEuro's worden
Een x-je voor het serie# geeft aan DEuro gedrukt door de Duitse Bundesdruckerei, dus wel andere valuta dan?
bron: dailymail.co.ukquote:As leading German politicians last week called for Greece to be kicked out of the single currency, attention began to focus on what had previously been unthinkable - what would happen to euro notes and coins if the single currency broke apart?
Hans-Peter Friedrich, leader of the conservative Christian Social Union, said Greece should 'seriously consider leaving the eurozone'.
Chancellor Angela Merkel is still backing a multi-billion bailout for Greece, but opinion in her country is sharply divided, with many calling for Greece to be given the elbow, or more dramatically for Germany to quit the euro.
In dit stadium hou ik het even op de berichten die ik via de officiële nieuws bronnen binnenkrijg...quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:41 schreef JohnLocke het volgende:
Wat denk je nou zelf, dat winkeliers in Duitsland straks steeds naar het serienummer gaan kijken?
Hou je dan ook niet bezig met het gedrocht dat natie-staat genoemd wordt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:49 schreef mediacurator het volgende:
Internationaal economisch nieuws daarentegen is meer mijn ding
Het gaat je allemaal een beetje boven de pet heb ik het idee, misschien is X-Factor meer jouw niveau?quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:49 schreef mediacurator het volgende:
[..]
In dit stadium hou ik het even op de berichten die ik via de officiële nieuws bronnen binnenkrijg...
Beetje vroeg om nu al vooruit te kunnen lopen al de mogelijke gevolgen, is trouwens niet echt mijn probleem
Internationaal economisch nieuws daarentegen is meer mijn ding
Je bedoelt de financiële crisis zelf gaat me boven de pet ( klaarblijkelijk zou ik dan niet de enige zijn denk ik dan, Nout Wellink krijgt toch ook een dikke nul op het rekest?)quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:22 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Het gaat je allemaal een beetje boven de pet heb ik het idee, misschien is X-Factor meer jouw niveau?
De stijl van je topics komt een beetje BNW/VMBO/autistisch over...quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:28 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Je bedoelt de financiële crisis zelf gaat me boven de pet ( klaarblijkelijk zou ik dan niet de enige zijn denk ik dan, zelf Nout Wellink krijgt toch ook een dikke nul op het rekest?) of weten wat wel of niet een Main Stream Media bron is? en of het je was opgevallen dat er een vraagteken staat achter TT?
Enige topics van jouw hand te bewonderen waaraan ik een voorbeeld zou kunnen nemen?quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:32 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
De stijl van je topics komt een beetje BNW/VMBO/autistisch over...
Ik kan het niet aanradenquote:Op donderdag 13 mei 2010 13:33 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Enige topics van jouw hand te bewonderen waaraan ik een voorbeeld zou kunnen nemen?
Mister Bluff I presume?quote:
Ik had toch ook al gezegd dat ik dit item tamelijk riskant vond? alleen was ik er toen al aan begonnenquote:Op donderdag 13 mei 2010 10:00 schreef mediacurator het volgende:
En het leek nog wel zo 'n goed idee deze topic te beginnen
De gulden zal daarna snel in waarde stijgen tot ver boven de euro, niet goed voor de export, maar wel voor mensen die hun Nederlandse woning willen verkopen en een Spaanse hut willen aanschaffenquote:Op donderdag 13 mei 2010 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het tekentje voor de munt vervangen is niet zo moeilijk, je stapt uiteraard op pariteit uit, en niet op 2,12345
Nou hoe eerder Duitsland eruit stapt hoe sneller de rest volgt = Frankrijkquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:37 schreef mediacurator het volgende:
German Windfall Profits From Exiting The Euro
by Daniel R. Amerman, CFA | April 19, 2010
Germany is a nation that fears inflation for good historical reason,
and among the nations of the world, Germany places a particularly
high priority on price stability. Yet, so long as Germany remains in
the European Economic and Monetary Union (EMU) with the euro
as its currency, Germany may not be in control of German inflation.
<knip>
Waarom? Zie ik de Zwitserse frank en Deense kroon ook niet doen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:58 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
De gulden zal daarna snel in waarde stijgen tot ver boven de euro, niet goed voor de export, maar wel voor mensen die hun Nederlandse woning willen verkopen en een Spaanse hut willen aanschaffen
ik mis de gulden nogal, maar MSM komt met de info niet ikquote:Op donderdag 13 mei 2010 15:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Het is meer een topic van een Euro-hater die wild om zich heen schopt zonder zich te bekommeren voor de economische gevolgen van dit soort non-nieuws. (Geruchten vespreiden om het vertrouwen in een munt te verminderen is een zeer oude taktiek.)
In het Engels?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:39 schreef mediacurator het volgende:
[..]
En waarom zou de 'Deutsche Bank' die biljetten leveren? De Duitse centrale bank heet Bundesbank, niet Deutsche Bank.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:39 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Zo simpel zal het beslist niet zijn...ik zit in het testvak, en geloof me, dat gaat meer problemen opleveren dan het nu waard is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja een pilsje van zes gulden, dan ben je gelijk nuchterquote:Op donderdag 13 mei 2010 19:12 schreef Boldface het volgende:
Mocht Duitsland uit de euro stappen, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, dan volgt Nederland onmiddellijk. Want economisch gezien zijn we niet veel meer dan een provincie van Duitsland.
Overigens schrikken we ons massaal het leplazerus als we dan de prijzen van nu in guldens zien.
tegen pariteit nietquote:Op donderdag 13 mei 2010 19:34 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Zo simpel zal het beslist niet zijn...ik zit in het testvak, en geloof me, dat gaat meer problemen opleveren dan het nu waard is.
Je bedoelt dat alle prijzen in euro's 1 op 1 naar guldens worden omgezet? Theoretisch moet dat weinig problemen opleveren ja...maar elke IT kwestie op deze schaal is niet simpel. Dus ik zie het nog steeds somber inquote:
Ach wie heeft er nog contant geld.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:16 schreef ultra_ivo het volgende:
En dan nog hou je het probleem over dat je al die guldens bij de klant moet brengen. En de Euro's terug naar de Nederlandse Bank. Dat zijn behoorlijk wat vrachtwagens.
Laaggeschoolden voornamelijk.quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:15 schreef mediacurator het volgende:
Wie zou liever de gulden weer terug zien en die euro maar snel zien verdwijnen?
ftalphaville.ft.comquote:The financial backstop package for Greece and the ECB’s climb-down on its collateral rules have clearly reduced the short-term liquidity risks for Greece. However, as our European economists have emphasised, long-term solvency risks remain firmly in place. More broadly, and more worryingly, recent developments significantly raise the (long-term) risk of a euro break-up, in our view.
The bail-out and the ECB’s softer collateral stance set a bad precedent for other euro area member states and make it more likely that the euro area degenerates into a zone of fiscal profligacy, currency weakness and higher inflationary pressures over time. If so, countries with a high preference for price stability, such as Germany, might conclude that they would be better off with a harder but smaller currency union.
And because the Maastricht Treaty does not provide for the possibility of expelling euro area members, the only way Germany could achieve this would be by leaving the euro to introduce a stronger currency.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:15 schreef mediacurator het volgende:
Wie zou liever de gulden weer terug zien en die euro maar snel zien verdwijnen?
[ afbeelding ]
de gelegenheid wordt nu ook aangegrepen door de EU om zich nu met de nationale budgetten te mogen bemoeien van al de EU deelstatenquote:Op donderdag 13 mei 2010 21:47 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Zeg Slacker, met dit soort onzinnige plaatjes zwengel je nou niet echt een discussie aan he
quote:Senior administrators of the European Union proposed on Wednesday that they be given unprecedented power to scrutinize the spending plans of countries before national parliaments vote on those budgets.
The EU's executive commission's bid was a move to crack down on widespread government overspending and to begin to deal with the debt crisis that threatens the exchange value of the euro.
The commission is the administrative arm of the European Parliament and is independent of national governments.
It also proposed serious financial penalties for countries that break the rules — essentially forcing governments to pay a financial penalty that could eventually be returned to them.
The move came as European governments scramble to deal with their deficits.
Spain announced Wednesday it will cut civil servants' salaries this year by an average of five per cent starting in June.
Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero also told parliament his government would suspend automatic inflation adjustments for civil service pensions, cut foreign aid and domestic spending by $7.6 billion US and eliminate a tax break for couples that have babies or adopt a child.
Britain's newly formed coalition government pledged to begin tackling the U.K.'s record $236 billion US deficit, beginning with an immediate cut in government spending of $9 billion.
More Greek strikes planned
At the same time, Greece's two main public and private sector unions announced a new general strike to protest pension reforms for May 20.
The proposal by the EU commission would deepen the ties that bind Europe's currency union just when some analysts predict the debt crisis will eventually cause its disintegration.
Olli Rehn, the EU commissioner for economic affairs, said the EU's moves would ensure that national governments' spending plans were "consistent with European objectives."
The commission would need the backing of EU governments before it can draft more detailed rules for them to vote on and put in place.
De EMU is wat anders dan de EU héquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:58 schreef Schaffelaar het volgende:
Ik geloof niet dat een land alleen uit de euro kan stappen, volgens mij moet je dan ook uit de EU. Mocht Duitsland eruit stappen zal Nederland snel volgen, dat is een ding dat zeker is. De vraag is dan of we een nieuwe gulden, dmark of neuro krijgen.
Eerder de indruk dat de dollar de euro verdringt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:49 schreef DeParo het volgende:
Nu de Euro langzaam de Dollar aan het verdringen is zal het zeker voordelig worden/zijn.
Europa groeit hoe we het wenden of keren, met of zonder Engeland, dichter naar elkaar toe.
Daar hoort ook deze munt bij, en ja, dan zullen er slechte periodes zijn.
Maar die zijn er ook met een eigen nationale munt denk bv aan de 'Dutch Disease'.
Dat zal wel niet kloppen he? Met zo'n koers zou de euro meer dan 3 dollar waard zijn.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:05 schreef mediacurator het volgende:
En nog een link waarop een koers waarde van de DM te zien is ten opzichte vd US $
De waarde zou momenteel 1,5798 USD zijn
geupdate door de wereld bank op de 14de mei
finanzen100.de
Zit je aardig verkeerd.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Eerder de indruk dat de dollar de euro verdringt.
Niet helemaal, lid worden van de EU (überhaupt het stomste, meest zelfvernietigende wat je als land kan doen) betekent ook dat als je aan de voorwaarden voldoet de euro MOET invoeren. Alleen Groot-Brittanië, Denemarken en Zweden hebben destijds een opt-out clausule bedongen.quote:
Precies andersomquote:Op zondag 16 mei 2010 20:01 schreef Bruno25 het volgende:
De keiharde gulden op 1,78 dollar![]()
http://www.finanzen100.de(...)H1816929015_9361805/
Nee, een dollar is een stuk minder waard dan destijds. 2,50 gulden voor 1 dollar was geloof ik heel normaal.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Precies andersom. 1 dollar zou 1,78 gulden waard zijn. Redelijk vergelijkbaar met voor de Euro.
Echt niet...die tijd heb ik niet meer meegemaakt, en ik kreeg soms nog dollars vanaf een rekening in de VS die mijn opa ooit geopend had. Dat was altijd onder de fl. 2,-, eerder rond de fl. 1,60 / fl. 1,80.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:04 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee, een dollar is een stuk minder waard dan destijds. 2,50 gulden voor 1 dollar was geloof ik heel normaal.
En is je salaris verdubbeltquote:Op donderdag 13 mei 2010 19:12 schreef Boldface het volgende:
Overigens schrikken we ons massaal het leplazerus als we dan de prijzen van nu in guldens zien.
Ik weet niet of deze link werktquote:Op zondag 16 mei 2010 23:11 schreef Tarak het volgende:
[..]
Echt niet...die tijd heb ik niet meer meegemaakt, en ik kreeg soms nog dollars vanaf een rekening in de VS die mijn opa ooit geopend had. Dat was altijd onder de fl. 2,-, eerder rond de fl. 1,60 / fl. 1,80.
Die zijn wel meer dan verdubbeld (lang leve de hypotheekquote:
Hoelang blijf je nog links denk je?quote:Op maandag 17 mei 2010 00:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die zijn wel meer dan verdubbeld (lang leve de hypotheek). Maar goed mijn inkomen is ook heel wat meer dan verdubbeld gelukkig.
Dat zit nog wel goedquote:
hmm pleiten tegen overheidssteun, dat is eigenlijk heel rechts juist.quote:Op maandag 17 mei 2010 00:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zit nog wel goed. Hoog tijd dat die belachelijke HRA regeling wordt aangepast zodat aflossen in plaats van zo lang mogelijk schulden houden aantrekkelijk wordt.
Ik zie mezelf ook meer in het progressieve deel van het spectrum dan in het linksequote:Op maandag 17 mei 2010 00:21 schreef Tarak het volgende:
[..]
hmm pleiten tegen overheidssteun, dat is eigenlijk heel rechts juist.
Terecht overigens want dat soort subsidie heeft alleen maar een prijsopdrijvend effect. Het verstoort de markt.
Wacht maar tot je vriendin/vrouw de eerste werpt. Dan begint ook dat te slijten.quote:Op maandag 17 mei 2010 00:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik zie mezelf ook meer in het progressieve deel van het spectrum dan in het linkse
Die 1,60, daar is Fokker destijds aan stuk gegaan. Dat was net te laag om rendement te hebben.quote:Op maandag 17 mei 2010 00:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik weet niet of deze link werkt
http://www.statistics.dnb.nl/index.cgi?lang=nl&todo=Koersen&service=show&data=21&type=k&cur=g&s=1&begin2=1&begin1=1982&end2=4&end1=2001
Maar in 2001 was het inderdaad rond de 2,50 in 1995 was het rond de 1,50-1,60.
"Uniek" is inderdaad een aardige beschrijving van dit paranoïde geleuter. Dit topic past op deze manier beter in BNW dan in NWS.quote:Op maandag 17 mei 2010 11:05 schreef mediacurator het volgende:
Eindelijk weer eens een berichtje van Ben Fulford mijn zijn unieke kijk op de zaak
Dat ligt er maar aan, wat vinden het parlement en de NL bank belangrijker, onze pensioenfondsen of onze staatsschuld. Als het de staatsschuld is het juist beter om die net als zalm toen gedaan heeft toen we de euro gekregen, de staatsschuld gedeeltelijk weg te spelen via de wisselkoers.quote:Op donderdag 13 mei 2010 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zou beter zijn ja, maar schaf dan ook meteen de Eigenwoningforfait af zodat het geen ordinaire lastenverzwaring word.quote:Op maandag 17 mei 2010 00:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zit nog wel goed. Hoog tijd dat die belachelijke HRA regeling wordt aangepast zodat aflossen in plaats van zo lang mogelijk schulden houden aantrekkelijk wordt.
Nou ja, het helpt wel bij het plaatsen van de verdere bijdrages van de posterquote:Op maandag 17 mei 2010 11:14 schreef freako het volgende:
[..]
"Uniek" is inderdaad een aardige beschrijving van dit paranoïde geleuter. Dit topic past op deze manier beter in BNW dan in NWS.
En hoe lager de Euro, des te duurder de olie, des te hoger de inflatie, en zo backfired die hele euro binnen verloop van tijd.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
twee vliegen in een klap.
Lagere euro is erg goed voor Duitsland daar ze een export gedreven economie zijn en Merkel laat hiermee zien dat ze de slechte slechte speculanten aanpakt.
Hoe duurder de olie, hoe rendabeler de duurzame energie.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
En hoe lager de Euro, des te duurder de olie, des te hoger de inflatie, en zo backfired die hele euro binnen verloop van tijd.
Nederland moet inderdaad daar een markt van zien te maken waarin wij leidend zijn. Maar zonder iets te doen wordt die lage euro een probleem.quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hoe duurder de olie, hoe rendabeler de duurzame energie.
En duurzaamheid is de toekomst dus alle kansen voor hoogwaardige nieuwe technologie.
Hoe duurder de olie, hoe duurder de benzine, hoe meer inkomsten uit de brandstofaccijnzen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
En hoe lager de Euro, des te duurder de olie, des te hoger de inflatie, en zo backfired die hele euro binnen verloop van tijd.
Joepie, belasting betalen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe duurder de olie, hoe duurder de benzine, hoe meer inkomsten uit de brandstofaccijnzen.
Dure brandstof betekend dat meer paupers de trein nemen, en minder files voor mij.quote:
Hoe hoger de inflatie, des te sneller is de staatsschuld opgelost.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zelfs te lang om weg te knippen kom ik nu achterquote:Op donderdag 20 mei 2010 03:38 schreef mediacurator het volgende:
[i]Goed stukje van Jane Burgermeister
Dus toch een Neuro en een Zeuro?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 21:24 schreef mediacurator het volgende:
Conclusie?
Alleen een gezamelijk vrijwillig opheffen van de eurozone óf het uitstappen uit de eurozone met een paar sterke landen tegelijk (zoals Duitsland en Finland) maakt een goede kans van slagen. Want het zou namelijk ook goed kunnen dat de eurozone, zoals veel niet Europese experts verwachten, bezwijkt onder de enorme schuldenlast van met name de Zuid Europese lidstaten, en ook wij worden meegezogen naar de financiële afgrond. Gezien het tanende vertrouwen in de eurozone zou het gezamelijk uitstappen in ieder geval als een zeer reële optie onderzocht moeten worden.
Dat is gewoon de euro (Duitse mark maal de vaste wisselkoersen) een dollar is 1,5798 DM waard niet andersom.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:05 schreef mediacurator het volgende:
En nog een link waarop een koers waarde van de DM te zien is ten opzichte vd US $
De waarde zou momenteel 1,5798 USD zijn
geupdate door de wereld bank op de 14de mei 2010!
finanzen100.de
dank voor de correctie, dat was een foutjequote:Op zondag 23 mei 2010 10:58 schreef Fokski het volgende:
[..]
Dat is gewoon de euro (Duitse mark maal de vaste wisselkoersen) een dollar is 1,5798 DM waard niet andersom.
1 Euro = 1.95583 DM
De euro is was op 14 mei dus 1,95583/1,5798 zo'n 1,238 waard.
oudere posts kan ik niet meer edittenquote:Duitse Mark
Omwisselkoers: 1,95583 per 1 euro
Huidige koers: 1,5824 per 1 dollar
De waarde van de gulden is het hele probleem, al de koersen van de Zuid-Europese landen zouden dalen t.o.v. de gulden waardoor exporteren voor Nederland duurder wordt. Onze concurrentiepositie gaat naar de filistijnen en we kunnen deflatie verwachten. Het omgekeerde is een van de redenen waarom de euro inflatie met zich meebracht bij introductie, Zuid Europa kon West Europa niet bijbenen en veel producten werden vanuit West Europa naar Zuid Europa geëxporteerd en Zuid Europa kon niet met devaluatie van de valuta reageren. Het gevolg minder producten voor Nederland zelf en dat betekende een prijsstijging (die nog steeds door menig persoon wordt overdreven).quote:Op zaterdag 22 mei 2010 21:24 schreef mediacurator het volgende:
De laatste tijd veel artikelen over het opheffen van de eurozone
Hoeveel de gulden en andere munten waard zouden zijn bij opheffing eurozone
De voor- en nadelen van het verlaten van de eurozone
[ afbeelding ]
Al (of nog) heimwee?
Het $ 1 biljoen grote interventiefonds van de EU heeft niet kunnen voorkomen dat de koers van de euro fors gedaald is. Op 17 mei belandde de euro op een 4 jarig dieptepunt tegenover de Amerikaanse dollar, en veel niet-Europese analisten zien dan ook binnen maximaal twee of drie jaar het einde van de Europese eenheidsmunt. Stel dat de eurozone nú opgeheven zou worden en alle landen hun eigen valuta weer zouden invoeren, hoeveel zouden deze dan waard zijn? Wat zouden we bijvoorbeeld voor onze gulden terugkrijgen?
De munten van de landen die tot de eurozone toetraden deden dit met een 'onherroepelijke omwisselkoers'. Het IMF hanteert deze vaste waarden bij het opstellen van haar World Economic Outlook en vergelijkt ze met gegevens van voor 1990. Met behulp van deze waarden en een eurokoers van $ 1.236 (peildatum 14 mei) (inmiddels weer iets hoger, nl. $ 1.258) kan bepaald worden hoeveel dollars de oude Europese munten op dit moment waard zouden zijn:
Belgische Franc
Omwisselkoers: 40,3399 per 1 euro
Huidige koers: 32,6375 per 1 dollar
Cypriotische Pond
Omwisselkoers: 0,585274 per 1 euro
Huidige koers: $ 2,1118 voor 1 Cypriotische Pond
Duitse Mark
Omwisselkoers: 1,95583 per 1 euro
Huidige koers: 1,5824 per 1 dollar
Finse Mark
Omwisselkoers: 5,94573 per 1 euro
Huidige koers: 4,8105 per 1 dollar
Franse Franc
Omwisselkoers: 6,55957 per 1 euro
Huidige koers: 5,3072 per 1 dollar
Griekse Drachme
Omwisselkoers: 340,750 per 1 euro
Huidige koers: 275,6877 per 1 dollar
Ierse Pond
Omwisselkoers: 0,787564 per 1 euro
Huidige koers: $ 1,5694 per 1 Ierse Pond
Italiaanse Lire
Omwisselkoers: 1936,27 per 1 euro
Huidige koers: 1566,56 per 1 dollar
Luxemburgse Franc
Omwisselkoers: 40,3399 per 1 euro
Huidige koers: 32,6375 per 1 dollar
Maltese Lire
Omwisselkoers: 0,42930 per 1 euro
Huidige koers: $ 2,8791 per 1 Maltese Lire
Nederlandse Gulden
Omwisselkoers: 2,20371 per 1 euro
Huidige koers: 1,7829 per 1 dollar
Oostenrijkse Shilling
Omwisselkoers: 13,7605 per 1 euro
Huidige koers: 11,1320 per 1 dollar
Portugese Escudo
Omwisselkoers: 200,482 per 1 euro
Huidige koers: 162,202 per 1 dollar
Sloveense Tolar
Omwisselkoers: 239,640 per 1 euro
Huidige koers: 193,883 per 1 dollar
Slowaakse Koruna
Omwisselkoers: 30,1260 per 1 euro
Huidige koers: 24,3738 per 1 dollar
Spaanse Peseta:
Omwisselkoers: 166,386 per 1 euro
Huidige koers: 134,617 per 1 dollar
Harvard econoom Ken Rogoff verklaarde tegenover CNBC dat de EU, om de stabiliteit te waarborgen, er waarschijnlijk beter aan zou doen om Griekenland en Portugal uit de eurozone te zetten. (1)
De omwisselkoers van de gulden lijkt naar verhouding heel behoorlijk. In de periode 1982-2001 was de Amerikaanse dollar alleen in 1992 (1,7563), 1995 (1,6062) en 1996 (1,6856) minder duur. (2)
Op de economische website Z24 stond twee weken een interessante analyse over de voors en tegens van het opnieuw invoeren van de gulden. In het kort:
Voordelen:
- Nu er tegen de afgesproken regels in toch kostbare bailouts en noodfondsen zijn doorgevoerd is er sprake van 'contractbreuk' en heeft Nederland alle recht uit de eurozone te stappen.
- We hoeven geen -mogelijk tientallen- miljarden uit te geven om Griekenland -en straks ook andere landen- te redden.
- We kunnen ons eigen monetaire beleid voeren, afgestemd op onze eigen economie.
- Zweden en Denemarken zijn EU landen die de euro niet hebben ingevoerd, en die daar beslist geen last van hebben gehad - integendeel.
- De invoering van de euro koste Nederland 7 miljard gulden, omgerekend ¤ 3,8 miljard. Dat is minder dan de ¤ 4,8 miljard die we aan de Grieken gaan 'lenen' (geld dat volgens velen nooit meer terugkomt).
Nadelen:
- Nederland uit de eurozone betekent in principe Nederland uit de EU. Dat levert Nederland als handelsland waarschijnlijk enorme schade op.
- Bij een flexibele wisselkoers van de gulden gaan we onzekere tijden tegemoet. Bij een vaste wisselkoers t.o.v. de euro zitten we toch weer vast aan de eurozone.
- Kans dat internationale bedrijven -maar ook Nederlandse banken en pensioenfondsen- hun vermogen uit Nederland halen en vertrekken naar het buitenland, bijvoorbeeld Duitsland.
- De Nederlandse staatsschuld moet toch in euro's worden afgelost, wat een koersdaling van de gulden veroorzaakt die miljarden gaat kosten.
- Nederlandse banken en pensioenfondsen hebben nog enorm veel staatsobligaties van andere eurolanden. Gulden of euro, als sommige van deze landen omvallen is de schade voor hen daarom even groot.
Conclusie?
Alleen een gezamelijk vrijwillig opheffen van de eurozone óf het uitstappen uit de eurozone met een paar sterke landen tegelijk (zoals Duitsland en Finland) maakt een goede kans van slagen. Want het zou namelijk ook goed kunnen dat de eurozone, zoals veel niet Europese experts verwachten, bezwijkt onder de enorme schuldenlast van met name de Zuid Europese lidstaten, en ook wij worden meegezogen naar de financiële afgrond. Gezien het tanende vertrouwen in de eurozone zou het gezamelijk uitstappen in ieder geval als een zeer reële optie onderzocht moeten worden.
Xander
(1) CNBC
(2) De Nederlandsche Bank
(3) Z24
De vraag waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan: wie zegt dat jouw geld op de bank Nederlandse euros zijn en geen Griekse?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 21:24 schreef mediacurator het volgende:
Hoeveel de gulden en andere munten waard zouden zijn bij opheffing eurozone
Precies, daarom is de houding van de Britten zo absurd, zij zitten de hele tijd te miepen dat zij het pond nog hebben, maar voor hun gaat precies hetzelfde op.quote:Op zondag 23 mei 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
De vraag waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan: wie zegt dat jouw geld op de bank Nederlandse euros zijn en geen Griekse?
Het is helemaal niet evident dat jouw geld "Nederlandse" euros zijn. Immers, banken hebben het geld ook geïnvesteerd in Griekse en Portugese (staats)leningen die bij een opbreken van de euro mogelijk worden terugbetaald (if ever) in locale munten van die landen.
quote:This time Max Keiser and co-host, Stacy Herbert, look at the scandals of naked short selling, supplementary liquidity providers and the conspiracy of banks. In the second half of the show, Max interviews Jim Rickards about naked short selling and overwhelming the specialist system, Wall Street banks undermining Greece and Goldman Sachs as an undeclared national enemy.
Een splitsing van de Eurozone in een noord en zuid deel. Het noorden kan dan een harde koers varen en het zuiden kan weer als vanouds de koersen laten schommelen.quote:IWH-Chef fordert Plan für ''nordischen Euro''
DJ IWH-Chef fordert Plan für "nordischen Euro" - Tagesspiegel
BERLIN (Dow Jones)--Sollte das Sparpaket für Griechenland angesichts der schweren Proteste scheitern, soll die Bundesregierung über den Aufbau eines "nordischen Euro" verhandeln. Das forderte Ulrich Blum, Präsident des Instituts für Wirtschaftsforschung Halle (IWH), im Gespräch mit dem "Tagesspiegel" (Donnerstagausgabe). "Die Bundesregierung muss jetzt einen Plan B entwerfen", sagte er.
Zusammen mit Frankreich und den anderen stabilen Euro-Ländern solle es Verhandlungen über einen nordischen Euro oder einen Kern-Euro für den Fall geben, dass das Sparpaket in Griechenland scheitert. "Eine weitere Fortsetzung der Spekulation halten die Euro-Länder nicht aus. Wenn Portugal, Italien, Irland und Spanien auch noch gerettet werden müssen, kostet uns über das 1 Bill EUR. Das Geld haben wir nicht", befand Blum. Das Szenario eines Kern-Euro sei auch ein Drohpotenzial gegenüber den Pleitekandidaten.
Nog beter, zonder Frankrijk!quote:The German nation is moving on. I was struck by a piece in the Frankfurter Allgemeine proposing a new “hard currency” made up of Germany, Austria, Benelux, Finland, the Czech Republic, and Poland, but without France. The piece entitled The Alternative says deflation policies may push Greece to the brink of “civil war” and concludes that Europe would better off if it abandoned the attempt to hold together two incompatible halves. “It can be done,” the piece says. [bron]
Er is een reden waarom die twee landen genoemd worden. Het zijn de landen met de laagste schuldenlast uit dat rijtje.quote:Op woensdag 26 mei 2010 06:24 schreef NorthernStar het volgende:
Hoewel ik dan weer mijn twijfels over de Polen en de Tsjechen heb.
Ah op die manier. Nou ze zijn welkom wmb. En ze passen qua mentaliteit ook beter bij noord dan bij zuid.quote:Op woensdag 26 mei 2010 08:46 schreef Fokski het volgende:
[..]
Er is een reden waarom die twee landen genoemd worden. Het zijn de landen met de laagste schuldenlast uit dat rijtje.
Als de euro uitelkaarvalt is er niks meer over van die 'ijzersterke positie' van het noorden. Want dan zijn we gewoon een half triljoen euros die we belegd hebben (voor ons belegd zijn) in die zwakke landen kwijt. Dan liggen alle banken en pensioenfondsen ten noorden van de Alpen op hun gat.quote:Op woensdag 26 mei 2010 09:39 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ah op die manier. Nou ze zijn welkom wmb. En ze passen qua mentaliteit ook beter bij noord dan bij zuid.
En dat de kans minimaal is weten wij ook wel Hiz met je steekje los. Maar ik moet me zwaar vergissen als een dikke meerderheid van de bevolking van deze landen het niet veel liever zou hebben. Democratie toch? Juist om wat we nu zien gebeuren waren veel mensen tegen de steeds maar doorgaande uitbreiding. Ondanks dat in geval van de huidige malaise een hoop oorzaken buiten Europa liggen.
Zo'n Noord Europeese Unie zou ijzersterk zijn. Ik zeg doen.
Wat dacht je van een ingezonden brief richting Bild.de in plaats van hier de boel onder te kotsen? Mag je zo meteen wel even opruimen trouwens.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:56 schreef HiZ het volgende:
Mijn God, wat een belachelijk topic weer. Het land dat het meest heeft geprofiteerd van de euro zou er uitstappen? Alsof de Duitsers zo blij moeten zijn met een situatie waarin de munten van z'n grootste export-partners dalen waardoor hun export steeds duurder en moeilijker wordt.
Het idee dat de Duitse staatsschuld als een soort default kan worden omgezet in minder waardevolle 'buitenlandse' munten is ook iets wat me doet schuddebuiken.
Overigens, dat verhaal over die serie-nummers hoort in het soort onzinverhalen dat je als sinds 2002 in de britse pers leest.
Ja hoor, ik ga Bildzeitung serieus nemen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 09:24 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Wat dacht je van een ingezonden brief richting Bild.de in plaats van hier de boel onder te kotsen? Mag je zo meteen wel even opruimen trouwens.
De euro staat op het punt in te storten man, of lees je nooit n krant?quote:Op zaterdag 12 juni 2010 15:05 schreef HiZ het volgende:
Zucht, een of andere gimmick van een website en 'Die D-Mark ist wieder da'. Dat de euro ondertussen aanzienlijk harder is geweest dan de D-mark ooit was wordt voor het gemak maar genegeerd.
De euro staat helemaal niet op instorten.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 15:52 schreef mediacurator het volgende:
[..]
De euro staat op het punt in te storten man, of lees je nooit n krant?
Nonsensquote:Op zaterdag 12 juni 2010 15:52 schreef mediacurator het volgende:
[..]
De euro staat op het punt in te storten man, of lees je nooit n krant?
Euro 'will be dead in five years'quote:Op zaterdag 12 juni 2010 17:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
De euro staat helemaal niet op instorten.
Goh, de Telegraph die een stukje euro-optimisme vertoont ten opzichte van de normale houding. De euro staat niet op instorten maar heeft nog vijf hele jaren te gaanquote:Op zaterdag 12 juni 2010 18:36 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Euro 'will be dead in five years'
bron: telegraph.co.uk
Jij bent typisch zo iemand die de hele avond 06 nummer reclames kijkt en dan klaagt over te veel blote vrouwen op TV, echt zinloze soort mensen zijn datquote:Op zaterdag 12 juni 2010 20:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Goh, de Telegraph die een stukje euro-optimisme vertoont ten opzichte van de normale houding. De euro staat niet op instorten maar heeft nog vijf hele jaren te gaan
Je weet je bronnen wel te zoeken. Kun je er ook nog eentje vinden voor 'Turkies for Christmas" ?
ik ook! dit topic is niet MYAT waardig!quote:Op zondag 13 juni 2010 11:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Sorry maar ik gooi dit topic nu uit m'n MYAT
Dat is leuk, maar een zelfde verhaal kan je schrijven over diverse Amerikaanse staten, kijk hier maar eens.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 18:46 schreef mediacurator het volgende:
[..]
en jij kan ook wel wat educatie gebruiken![]()
2010 European sovereign debt crisis
bron: wiki
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |