abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81662564
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 21:55 schreef Leonietje83 het volgende:
Weet alleen nog steeds niet hoe ik het frontje van de apothekerskast moet gaan monteren... (Zie ook vorige post, van gisteravond.) Wie heeft daar ervaring mee of heeft een idee hoe ik dat aan zou kunnen pakken?!
De deur monteer je volgens mij aan de lades.. Of de lades aan de deur (net wat je wilt )

In de kleine variant, die ik heb, moest ik de onderste lade vast maken aan de deur en vervolgens het gevaarte in de rails schuiven en vast klikken...
pi_81668870
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 09:30 schreef rioohhh het volgende:De deur monteer je volgens mij aan de lades.. Of de lades aan de deur (net wat je wilt ) In de kleine variant, die ik heb, moest ik de onderste lade vast maken aan de deur en vervolgens het gevaarte in de rails schuiven en vast klikken...
Ja, tot zover snap ik het, alleen zitten er geen gaten voorgeboord wáár ik de lade aan de deur moet bevestigen... En ik wil een deurtje van 55 euro niet gaan verpesten door zelf te gaan bedenken waar de gaatjes moeten komen voor het systeem... En ik heb dus nergens een handleiding of een mal of iets dergelijks gevonden...
pi_81669855
Oja nog even een tip (misschien te laat sorry): als je afdekpanelen gebruikt die naast een deurtje komen met de scharnier aan de kant van het paneel, haal dan aan de folie er aan die kant vast over de lengte 1 cm af, anders is het enorm pielen daarna (bij mij zit her en der nog steeds een beetje folie :-().
pi_81670083
Dank voor de tip! Maar die deurtjes klik je toch in 1 sec uit de scharnieren? Dan kun je er toch weer heel gemakkelijk bij? En het afpeuteren van de folie op de plaatsen waar handgreepjes komen had ik al van je afgekeken! Zo leer je van elkaar!
pi_81670321
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:10 schreef Leonietje83 het volgende:
Dank voor de tip! Maar die deurtjes klik je toch in 1 sec uit de scharnieren? Dan kun je er toch weer heel gemakkelijk bij? En het afpeuteren van de folie op de plaatsen waar handgreepjes komen had ik al van je afgekeken! Zo leer je van elkaar!
Nou ik vond die scharniertjes er uit klikken (eh ook schroeven toch, of doe ik dan iets fout? snap al wat je bedoelt, maar toch) bij bovenkastjes toch wel een gedoe, omdat je er lastig bij kan, dus heb ik niet gedaan. En als de koelkastdeur eenmaal vastzit aan de koelkast, is het weer wat meer werk...
En slim van wegpeuteren bij de handgreepjes!
pi_81677706
Als het goed is dan zit er bij de onderste lade van de apothekerskast een mal waarmee je in het deurtje de juiste gaten kunt boren.
Het is een papiertje van ongeveer 15 x 5 cm wat je onder in de hoek van het deurtje moet houden.

Overigens moet je aan een kant van het deurtje het gat, waar je normaal het schanier in vastzet, dichtmaken.
De "vulling" hiervoor zit als het goed is ook bij de lade.

Tenminste, dat is mijn ervaring met het monteren van een ikea keuken
Hier op het forum zitten ook medewerkers van de ikea.. misschien kunnen die het bovenstaande verhaal bevestigen?
pi_81707443
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef L.E.E het volgende:
Als het goed is dan zit er bij de onderste lade van de apothekerskast een mal waarmee je in het deurtje de juiste gaten kunt boren.
Het is een papiertje van ongeveer 15 x 5 cm wat je onder in de hoek van het deurtje moet houden.

Overigens moet je aan een kant van het deurtje het gat, waar je normaal het schanier in vastzet, dichtmaken.
De "vulling" hiervoor zit als het goed is ook bij de lade.
Dat dus.. Zo was t tenminste ook bij mij!
pi_81726417
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef L.E.E het volgende:
Als het goed is dan zit er bij de onderste lade van de apothekerskast een mal waarmee je in het deurtje de juiste gaten kunt boren. Het is een papiertje van ongeveer 15 x 5 cm wat je onder in de hoek van het deurtje moet houden. Overigens moet je aan een kant van het deurtje het gat, waar je normaal het schanier in vastzet, dichtmaken. De "vulling" hiervoor zit als het goed is ook bij de lade.
We hebben ons rot gezocht in alle lade-verpakkingen (we hebben ook een ladekastje, dat ook 40cm breed is, en onder de wastafel komt ook een 'lade'dus in totaal tien laden) en uiteindelijk bleek er alleen één te zitten in de lade-verpakking van onder de wastafel.
Nu alle spullen daarvoor maar gebruikt voor de apothekerskast... Dus bij Ikea nog maar zo'n setje halen.
Met malletje inderdaad een koud kunstje om de onderste lade er op te krijgen.
Maar dan de andere drie laden nog... Dus er in doen, aftekenen, met malletje goede afstand tot zijkant aftekenen. De schroefjes die je dan nodig hebt zijn niet bijgeleverd, omdat je die bij 'gewone' ladefrontjes niet nodig hebt... Ook de houdertjes van de stangetjes aan de zijkant kun je niet op het frontje monteren omdat daar een plug-systeem voor in een ladefrontje aan zit. Dus het plugsysteem er maar af gezaagd...

Nu zitten er 3 laden vast aan het frontje en krijg je het deurtje nauwelijks meer open. Het 'softclose systeem' is zo heftig van al die laden tegelijk, dat het bijna onmogelijk is het deurtje open te schuiven.
Dus het soft-close systeem van twee van de laden 'onklaar' gemaakt. (veertje er uit, sluit-grijpertje er uit) Maar dan sluit de lade dus niet meer uit zichzelf en moet je hem echt dichtduwen... En het gaat allemaal behoorlijk zwaar!!! Dit is het eerste dat echt vies tegenvalt. Ben er drie en een half uur meebezig geweest en het is nog lang niet af, want het functioneert niet zoals we dat willen en verwachten...
Daarnaast zit het frontje heel erg laag. (Heb hem al op z'n aller-hoogst gedraaid toen er nog maar 1 lade in zat.) En zat er een spleet van wel 8 mm tussen het bovenste en onderste deurtje. Toen heb ik de scharnieren van het bovenste deurtje er uit gehaald en zo laag mogelijk in de kast gehangen. (Ook nog een heel gedoe, de plugjes maken dat bijna onmogelijk, maar plugjes 90˚ gedraaid en brute kracht gebruikt)
Nu zit er 'nog maar' een spleet tussen van ruim 3mm...
Maar vanavond uit eten en stappen (met mede-Vinea-stafleden) dus nu al gestopt. Maar heb de klusdag dus niet tevreden af kunnen sluiten.
Wel heeft meneer Bakker (Leen) vandaag de vloer geleverd!!!

[ Bericht 4% gewijzigd door Leonietje83 op 21-05-2010 17:00:08 (Moest nog een foto bij!) ]
pi_81735514
Ow... ik heb echt straal voorbij je vragen over de apothekerskast heen gelezen. Sorry...
Normaal gesproken monteer je alleen de 2e en de 4e (= onderste) lade vast aan het front. Voor de 1e en de 3e lade heb je metalen frontjes van RATIONELL gekregen.
Voor de rest heb je de kast wel zo gemonteerd zoals het bedoeld is...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_81851471
Beter laat dan nooit, UPDATE!

De apothekerskast zit er inmiddels helemaal in. Wel vervelend dat de onderkant pas sluit na hard duwen. Bovenaan sluit hij wel gewoon goed. Kan er ook niet achter komen waar het aan ligt. Iemand nog een idee daarover? Dan houd ik me aanbevolen voor een oplossing!

Zaterdag dus aan de apothekerskast geklust, gaten voor de gasslang geboord en de hoekkast geplaatst. Die bleek helemaal niet waterpas te staan nadat ik hem aan het 'fornuis-kastje' gemaakt had... Daarvan staat de linker kant wel waterpas en rechts niet. Heel gedoe, veel gesteld, los gehaald, opnieuw in de muur verankerd etc etc maar het stond uiteindelijk wel bijna geheel waterpas. Goed genoeg in elk geval

Zondag gewerkt (ik schat zo'n 60 kids geschminkt!) dus niet geklust.

Vandaag was weer een goede klusdag. M'n vriend zou de leidingen gaan verleggen. (Die moesten zo'n 25 cm naar achteren geplaatst worden.) Eerst naar de Gamma voor alle benodigdheden voor vandaag, een flinke boodschappenlijst:
Koperen leidingen en 45˚-bochtjes, soldeerringetjes, pvc-buizen en -lijm, stopcontacten en bedrading, flexibele gasslang. Alles bij elkaar toch een flinke klap met geld uitgegeven! (macrony had gelijk! pfff...)

Dus het water er af, alle oude troep weg en hard aan de slag! (Stom dat ik geen foto heb gemaakt van de 'before' situatie..) Maar m'n vriend heeft echt super werk afgeleverd!!! Ik heb vandaag de afvoer gemaakt voor de vaatwasser/ de gootsteen en het kastje gemeten, geboord en gezaagd.

(Ja, die kraan hangt er zo een beetje gek bij, hihi)

Ik vind het er netjes uitzien! (Al krijg ik vast commentaar over een stopcontact in een kastje met waterleidingen?!)

Ook hebben we een plank achter de kastjes gemonteerd. Hier heb ik een halve dag over nagedacht en gerekend en uiteindelijk is dit het geworden. Er moet namelijk ruimte komen tussen de hoge kastjes achter de gootsteen en het aanrecht. Dit omdat de vaatwasser + ladekastje op de kop van het uitstekende stuk, met afwerkingsplaten, samen breder zijn dan de gootsteenkast + hoge kast diep zijn. (Klinkt ingewikkelder dan het is, misschien moet ik een plaatje maken ter verduidelijking?) Nu dus opgelost door een plank van 92cm hoog, (hoge-kastjes-hoogte) op ikea-poten te zetten (om waterpas te kunnen zetten!) en aan de muur te verankeren. Een uitsparing voor het leidingwerk, en tegen de lage kastjes aan geschroeft. Hierin gaan ook inbouw-stopcontacten komen.
Als de vaatwasser en het ladekastje dan definitief staan, kan ik met klosjes, de hoge kastjes ook tegen de plank aan schroeven. Dan kan ik het op de mm nauwkeurig net zo diep maken als vaatwasser +ladekastje breed is... (Kan het nu uitrekenen - 4,5 cm - maar dan echt precies meten op hoe het staat!)

en vanaf de andere kant:

Omdat de vaatwasser maar om de dag een uurtje gebruikt wordt, hebben we besloten de extra stopcontacten in de keuken op dezelfde groep te plaatsen. Krijg ik vast commentaar op van de mensen die weten hoe het echt hoort, maar ik heb hier in mijn eigen appartementje in het geheel maar twee groepen, en heb alle verlichting in slaapkamer en keuken, vaatwasser, combi-oven, koelkast, waterkoker, senseo en tv op één groep, en kan daar ook gewoon stofzuigen. Gebruik toch nooit alles tegelijk

Morgen weer verder!
pi_81860089
quote:
we besloten de extra stopcontacten in de keuken op dezelfde groep te plaatsen.
Geen commentaar, heb ik ook gedaan! :-) 2 wcd's op de verlichtingsgroep in de keuken en 2 op die van de vaatwasser. Is ook volgens de regels, gaat er om dat er in elk geval 2 groepen boven je aanrecht moeten zitten.
pi_81930000
Mini-update!

Gisteren voorbereidingen getroffen om stopcontacten te kunnen gaan plaatsen (bedrading gedaan),
de deurtjes van de onderhoekkast geplaatst en de lade onder het gootsteenkastje!
Gisteren tegen wat dingen aangelopen, daarvoor heb ik Ikea gebeld maar kreeg daar zeer onbevredigende antwoorden, dus ze maar hier in het Ikea topic gesteld. (Zie spoiler)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag had ik eigenlijk een klus-vrije dag maar wel even op pad gegaan om die dingen te kopen waar Ikea me blijkbaar niet aan kan helpen.
Dus stelpootjes gekocht, van die L-vormige beugeltjes én alvast een houtboortje 8mm om gaatjes te kunnen boren waar de houders van de poten in kunnen. In de 92cm hoge kastjes zitten die namelijk niet al voorgeboord... (Zijn eigenlijk bovenkastjes!)
Morgen wel weer een volle klusdag! En gaat m'n moeder als het goed is naar Ikea om ontbrekende deurtjes en schroefjes te kopen. Én om tijdelijke aanrechtbladen te kopen. Ze wil uiteindelijk een kunststof blad, maar voor dat er op ligt ben je weken (maanden) verder...
Hoop dan zo snel mogelijk de keuken functioneel te hebben zodat ik een weekje pauze kan houden om weer flink aan de studie te gaan!!!
pi_82001166
M'n ogen vallen dicht maar toch even een kleine update (met veel foto's!)

Vandaag stopcontacten aangesloten en geplaatst:

En van achteren:

Wat kastjes in elkaar gezet, de vaatwasser-verhogingsplaat-met-stelpoten gebouwd:

Mama heeft het ladekastje in elkaar gezet en voorzien van alle lade-geleiders
(op één na,want die had ik stuk gemaakt, dus moet een nieuwe voor gekocht worden - vanavond gaat m'n moeder met haar vriend naar Ikea voor wat ontbrekende waar!)

Gaatjes geboord in de onderplaten van de 92cm-kastjes voor de poot-houders. Fijn een malletje gemaakt!

(Dit zijn bovenkastjes dus hebben geen voorgeboorde gaatjes voor poten) Ook de rechter poten van het ladekastje verplaatst zodat de plint aan de voorkant van de hoge kastjes en de zijkant van het ladekastje straks doorloopt!

Zijpaneel van de vaatwasser geplaatst. Hiervoor een deurtje gekocht, want die zijpanelen zijn dunner en hoekiger en dat vind ik geen gezicht in een keuken met allemaal afgeronde deurtjes.
Weet niet meer wie het zei maar dat het er heel raar uit zou komen te zien als de vaatwasser gedraaid zou staan? Ik vind het reuze meevallen! (En dat zelfs in het blauw! )

En dus het laatste overzicht:
pi_82008300
Sorry voor mijn opmerking, je bent lekker aan het klussen en alles gaat er netjes uitzien, maar de manier waar op de wandcontacten zijn aangesloten kan wel beter. De wandcontact dozen horen in een inbouwdoos en de draden beschermt in buis te zitten tot in de doos .
Laat deze foto maar nooit zien aan de verzekering
pi_82012111
Dank voor je reactie. er komt wel een beschermingskap overheen maar is natuurlijk niet zoals het hoort. Overweeg nog om wel doosjes te kopen waar de wcd's inmoeten, je hebt gelijk, is een stuk veiliger. In het kastje waar de aftakking zit, met lasdoppen enzo, dat zit wel allemaal netjes in een doosje met de kabel-beschermer tot binnenin.
pi_82012601
Het schiet wel lekker op!
  Moderator vrijdag 28 mei 2010 @ 12:52:52 #67
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_82030036
Ja! Hoogglans wit! ('Abstrakt') met blauwe beschermfolie. Kan niet wachten tot dat er allemaal af kan! Als ik straks weer bij een computer ben ipv met mobieltje in de trein; Een update van vandaag met foto'
pi_82033733
Zoooo!!! Hier de beloofde update:

Vandaag de vaatwasser 'echt' vastgezet, En ook het ladekastje vastgeschroefd aan houten plaat.
Ook het deurtje voor de vaatwasser gemonteerd, de lades met frontjes gemonteerd en EINDELIJK het deurtje in het laatste bovenkastje gezet!!! (Gisteren dus gekocht door m'n moeder en haar vriend)
Ook nog een 92cm kastje in elkaar gezet en een gat geboord in de achterplaat voor de elektrakabel. Ook dat kastje staat nu vastgeschoefd. (De meest linker, de rechter staat nog los) Hij moet alleen nog aan de plaat geschroefd, maar daar moeten houtklosjes eerst tussen geschroefd en die moet ik nog kopen...

Morgen maar twee klusuurtjes ofzo. Verder vanavond even lekker helemaal niks bij m'n vriend op de bank! Ben ik echt aan toe!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:26:35 #70
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_82034175
Je vordert al aardig

Ik dacht eigenlijk stiekem dat die kleur blauw de kleur van je keuken was.. Ik dacht al; wat een wansmaak
O+
pi_82116310
Zometeen weer een update, met foto voor de verzekering! :-) Van de nu goed geplaatste wcd's dus...
pi_82123044
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 08:25 schreef exlurker het volgende: (...) Laat deze foto maar nooit zien aan de verzekering
Deze foto van vernieuwde wcd's voor de verzekering dan:

Verder vandaag bezig geweest om een gat te maken in het tijdelijke aanrechtblad voor de wasbak.
De randen netjes ingesmeerd met kit, afvoeraansluitingen geplaatst. Allemaal heel voorspoedig. Maar een gat boren voor de kraan in het achterste deel ging echt niet. Verschillende boortjes, machines. Boortje stuk... Zit net een deukje in...

Blijkt een gaten-snijder bij Ikea te zijn waarmee het wel makkelijk kan, die gaat de vriend van m'n moeder morgen kopen.

Was van plan de kraan én gasfornuis te plaatsen vandaag, zodat ik een hele week 'vrij' kon nemen van de keuken, om aan studie en werk te kunnen... Maar nu dus woensdag toch nog een klusdag, dan de keuken even uit m'n hoofd.

pi_82123599
Nja dat van het aangezicht van die kwartslag gedraaide vaatwasser was ik. Ik denk dat je dit gaat zien zodra de keuken plint klaar is... maar ik ben benieuwd .

Verder zou ik nog wel proberen de deur van de vaatwasser andersom te draaien ivm het schaniergat dat je nu onderaan op plint hoogte hebt. Dit valt niet achter de plint en ga je waarschijnlijk zien? (tenzij je daarvoor een andere oplossing uit bedacht hebt?)

Je bent wel fanatiek bezig zeg!
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_82124315
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:31 schreef Leonietje83 het volgende:

[..]

Deze foto van vernieuwde wcd's voor de verzekering dan:
[ afbeelding ]

Prima opgelost
pi_82172760
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:39 schreef Bartjebart het volgende: (...) (tenzij je daarvoor een andere oplossing uit bedacht hebt?)
Maar natuurlijk heb ik dat! (Zie jij het bovenste scharnier-gat nog dan? Bij die laatste foto waarbij de vaatwasser open staat? Woensdag volgen close-up foto's! van de how-to!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')