Beter laat dan nooit, UPDATE!
De apothekerskast zit er inmiddels helemaal in. Wel vervelend dat de onderkant pas sluit na hard duwen. Bovenaan sluit hij wel gewoon goed. Kan er ook niet achter komen waar het aan ligt. Iemand nog een idee daarover? Dan houd ik me aanbevolen voor een oplossing!
Zaterdag dus aan de apothekerskast geklust, gaten voor de gasslang geboord en de hoekkast geplaatst. Die bleek helemaal niet waterpas te staan nadat ik hem aan het 'fornuis-kastje' gemaakt had... Daarvan staat de linker kant wel waterpas en rechts niet. Heel gedoe, veel gesteld, los gehaald, opnieuw in de muur verankerd etc etc maar het stond uiteindelijk wel bijna geheel waterpas. Goed genoeg in elk geval

Zondag gewerkt (ik schat zo'n 60 kids geschminkt!) dus niet geklust.
Vandaag was weer een goede klusdag. M'n vriend zou de leidingen gaan verleggen. (Die moesten zo'n 25 cm naar achteren geplaatst worden.) Eerst naar de Gamma voor alle benodigdheden voor vandaag, een flinke boodschappenlijst:
Koperen leidingen en 45˚-bochtjes, soldeerringetjes, pvc-buizen en -lijm, stopcontacten en bedrading, flexibele gasslang. Alles bij elkaar toch een flinke klap met geld uitgegeven! (macrony had gelijk! pfff...)
Dus het water er af, alle oude troep weg en hard aan de slag! (Stom dat ik geen foto heb gemaakt van de 'before' situatie..)

Maar m'n vriend heeft echt super werk afgeleverd!!!

Ik heb vandaag de afvoer gemaakt voor de vaatwasser/ de gootsteen en het kastje gemeten, geboord en gezaagd.
(Ja, die kraan hangt er zo een beetje gek bij, hihi)
Ik vind het er netjes uitzien! (Al krijg ik vast commentaar over een stopcontact in een kastje met waterleidingen?!)
Ook hebben we een plank achter de kastjes gemonteerd. Hier heb ik een halve dag over nagedacht en gerekend en uiteindelijk is dit het geworden. Er moet namelijk ruimte komen tussen de hoge kastjes achter de gootsteen en het aanrecht. Dit omdat de vaatwasser + ladekastje op de kop van het uitstekende stuk, met afwerkingsplaten, samen breder zijn dan de gootsteenkast + hoge kast diep zijn. (Klinkt ingewikkelder dan het is, misschien moet ik een plaatje maken ter verduidelijking?) Nu dus opgelost door een plank van 92cm hoog, (hoge-kastjes-hoogte) op ikea-poten te zetten (om waterpas te kunnen zetten!) en aan de muur te verankeren. Een uitsparing voor het leidingwerk, en tegen de lage kastjes aan geschroeft. Hierin gaan ook inbouw-stopcontacten komen.

Als de vaatwasser en het ladekastje dan definitief staan, kan ik met klosjes, de hoge kastjes ook tegen de plank aan schroeven. Dan kan ik het op de mm nauwkeurig net zo diep maken als vaatwasser +ladekastje breed is... (Kan het nu uitrekenen - 4,5 cm - maar dan echt precies meten op hoe het staat!)
![]()
en vanaf de andere kant:
![]()
Omdat de vaatwasser maar om de dag een uurtje gebruikt wordt, hebben we besloten de extra stopcontacten in de keuken op dezelfde groep te plaatsen. Krijg ik vast commentaar op van de mensen die weten hoe het echt hoort, maar ik heb hier in mijn eigen appartementje in het geheel maar twee groepen, en heb alle verlichting in slaapkamer en keuken, vaatwasser, combi-oven, koelkast, waterkoker, senseo en tv op één groep, en kan daar ook gewoon stofzuigen. Gebruik toch nooit alles tegelijk

Morgen weer verder!