Nee dit is wel zo bij de KMar, maar dan omdat wij semi-individueel uitzendenquote:Op zondag 16 mei 2010 22:28 schreef Maitje het volgende:
[..]
Wat ik mij dan afvraag, en niet om het feit dat deze militair weigerde, zijn keuze zijn redenen. Maar ik dacht dat er een soort "lijsten" waren dat als je uitgezonden bent je als het ware onderaan de lijst komt te staan en dat het best enige tijd kan duren voordat je weer wordt uitgezonden.
Overigens weet ik wel dat veel militairen zelf terug willen naar Afghanistan.. dus dat ze er daarom meerdere keren zijn geweest.
Personeelstekort speelt ook een rol. Bij de KM komt het voor dat personeel met een bepaalde achtergrond (HOD of NAVO's of personeel bij de onderzeedienst) niet meer standaard bij een eenheid worden geplaatst maar elke keer steeds tijdelijk. Waar de nood het hoogst is zeg maar. Er zitten lui tussen die 8 a 9 maanden van huis zijn om te varen (opwerken, uitzending, reizen).quote:Op zondag 16 mei 2010 22:28 schreef Maitje het volgende:
[..]
Wat ik mij dan afvraag, en niet om het feit dat deze militair weigerde, zijn keuze zijn redenen. Maar ik dacht dat er een soort "lijsten" waren dat als je uitgezonden bent je als het ware onderaan de lijst komt te staan en dat het best enige tijd kan duren voordat je weer wordt uitgezonden.
Overigens weet ik wel dat veel militairen zelf terug willen naar Afghanistan.. dus dat ze er daarom meerdere keren zijn geweest.
Oke, ik snap wat je bedoelt...quote:Op maandag 17 mei 2010 15:18 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Personeelstekort speelt ook een rol. Bij de KM komt het voor dat personeel met een bepaalde achtergrond (HOD of NAVO's of personeel bij de onderzeedienst) niet meer standaard bij een eenheid worden geplaatst maar elke keer steeds tijdelijk. Waar de nood het hoogst is zeg maar. Er zitten lui tussen die 8 a 9 maanden van huis zijn om te varen (opwerken, uitzending, reizen).![]()
Op een gegeven moment begint je dat wel de keel uit te hangen. Ja, je kiest ervoor als militair om uitgezonden te worden. Maar als dit oneveredige druk legt op het thuisfront houd het op een gegeven moment ook op.
Thnx voor het erbij zetten..quote:HOD: Hoofd operationele dienst
NAVO: Navigatie officier
Dispuutsgenoten zien elkaar ook als broeders, compleet met secret handshake en alles. Groepsgevoel kan gekweekt worden. Gooi 300 gemeenteambtenaren 4 weken op water en brood in de Ardennen, strooi er wat wij vs zij -gevoel overheen en eventueel onderscheidende kleding en je hebt ook 300 nieuwe broeders. Neemt niet weg dat dat gevoel erg sterk is in het leger en de grote reden dat mensen er zo lang blijven.quote:Op maandag 17 mei 2010 13:29 schreef EllaN het volgende:
Ik denk dat militair zijn ook een beetje anders ligt dan een "normaal" beroep hebben. Tenminste als ik mijzelf vergelijk met mijn relatie. Hij ziet zijn collega's als zijn broeders en ik zie mede-psychologie-studenten gewoon als.. Niets. Dan kan iemand leuk tegen mij zeggen dat hij een feestje gaat vieren bij elke dode psych-student, maar dan betekent het niets voor mij.
Ik ben de beroerdste niet, ik ben altijd in voor een discussie, getuige mijn bijdrages waar ik complimenten krijg van mijn discussiegenoten, en juist van diegene die haaks op mijn mening staan.quote:Op maandag 17 mei 2010 11:54 schreef Zith het volgende:
[..]
[..]
Maar leren soldaten hier nou niet mee omgaan? Als iemand mij IRL zou vertellen dat hij blij wordt van elke dode persoon die mijn beroep uitvoert zou ik eerst een glimlach geven (want laag niveau doet mij vrolijk maken) en dan discussie aangaan (verbaal) en/of uiteindelijk schouders ophalen en verder leven. Ik ga niet opeens in de 'KOP VAN ZN ROMP AF TREKKEN!!!!![]()
' modus. Dan is er toch wel wat mis met zo iemand.
Kan dit niet een van de redenen zijn dat veel burgers denken dat veel soldaten maar brute krachten zijn die het 'niet met woorden aankunnen'?
quote:Op maandag 17 mei 2010 15:31 schreef Maitje het volgende:
[quote]
Thnx voor het erbij zetten..![]()
Anders had ik weer moeten vragen.. wat betekend dat?!
Goed gesproken, alleen met dat laatste ben ik het niet mee eens, één ieder die daar in die zandbak staat is afhankelijk van elkaar, los van het werk en éénieder is daar om zijn collega's te helpen om zo de bevolking van uruzgan te helpen. Of het dan een commando is of de programmeur van IVENT die op werkbezoek is maakt me dan geen kont uit. Collega's zijn collega's. Ja, ik ben beheurlijk paars in dat opzicht, elkaar voor rotte vis uitmaken is tof op de kazerne in vredestijd en goed voor de onderlinge competitie, maar in Uruzgan staan wmb alle neuzen dezelfde kant op.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:45 schreef Rave_NL het volgende:
Echter, wanneer iemand het lef heeft gesneuvelde collega's van mij te bespotten, besmeuren of in welke vorm dan ook hun waardigheid tracht af te pakken dan ben je mine. Laat staan een korpsgenoot.
Ik ben nog net slim genoeg om geen soldaat te worden. Mezelf met mijn leven opofferen om wat? De olie? voor een ander? voor shell? de amerikanen? Balkie?quote:Op maandag 17 mei 2010 10:23 schreef Northside het volgende:
[..]
Hey Schenkie... als je bij het leger gaat krijg je wel vrouwen!
`quote:Op maandag 17 mei 2010 20:59 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik ben nog net slim genoeg om geen soldaat te worden. Mezelf met mijn leven opofferen om wat? De olie? voor een ander? voor shell? de amerikanen? Balkie?
Wat heb ik eraan als ik thuiskom met twee missende benen? Wat krijg ik, een lintje?
En dan hoor je mij als een domme robot mezelf en alles baggetaliseren "ja ik wist waar ik aan begon, het is een missie met gevaar, ik heb mijn vaderland gediend". wtf?
En dat zijn nou soldaten... komop. De slimme soldaten die zitten thuis en hebben een hoge functie. Die vechten niet. Die lopen subside te trekken bij de staat voor missies en wapens. De helden die hun leven wagen worden gauw vergeten hoor. Is toch droevig hoe soldaten met onzin worden geindoctrineerd. Dat zij zichzelf opofferen en wegbaggetaliseren. Vraag die gast met twee missende benen na een paar jaar nogeens hoe over alles denkt. Offie nogsteeds vol eergevoel zit. Teriwjl hij dagelijks op proteses loopt met krukken of in een rolstoel. Rot toch op met je oorlogen. Als Balkie zo graag de moslims wil bestrijden geef em een helm en een geweer en een ticket. Mazzel!
Ja sorry hoor. ik heb ook gewoon een kutleven en reageer me af. En ik zie hoe hoogegplaatste politici met alle eer strijken en soldaten sneuvelen en worden vergeten. Ik snap dat niet.
Toevallig ken ik iemand wiens been afgezet moest worden tijdens een uitzending. Hij wilt nog steeds doorgaanquote:Op maandag 17 mei 2010 20:59 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
. Vraag die gast met twee missende benen na een paar jaar nogeens hoe over alles denkt. Offie nogsteeds vol eergevoel zit. Teriwjl hij dagelijks op proteses loopt met krukken of in een rolstoel.
Ik ben altijd benieuwd wat jou soort "mannen" doen op het moment dat hun eigen land in oorlog komt met een ander...quote:Op maandag 17 mei 2010 20:59 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik ben nog net slim genoeg om geen soldaat te worden. Mezelf met mijn leven opofferen om wat? De olie? voor een ander? voor shell? de amerikanen? Balkie?
Wat heb ik eraan als ik thuiskom met twee missende benen? Wat krijg ik, een lintje?
En dan hoor je mij als een domme robot mezelf en alles baggetaliseren "ja ik wist waar ik aan begon, het is een missie met gevaar, ik heb mijn vaderland gediend". wtf?
En dat zijn nou soldaten... komop. De slimme soldaten die zitten thuis en hebben een hoge functie. Die vechten niet. Die lopen subside te trekken bij de staat voor missies en wapens. De helden die hun leven wagen worden gauw vergeten hoor. Is toch droevig hoe soldaten met onzin worden geindoctrineerd. Dat zij zichzelf opofferen en wegbaggetaliseren. Vraag die gast met twee missende benen na een paar jaar nogeens hoe over alles denkt. Offie nogsteeds vol eergevoel zit. Teriwjl hij dagelijks op proteses loopt met krukken of in een rolstoel. Rot toch op met je oorlogen. Als Balkie zo graag de moslims wil bestrijden geef em een helm en een geweer en een ticket. Mazzel!
Ja sorry hoor. ik heb ook gewoon een kutleven en reageer me af. En ik zie hoe hoogegplaatste politici met alle eer strijken en soldaten sneuvelen en worden vergeten. Ik snap dat niet.
Dat is echt een hele slechte redenquote:Op maandag 17 mei 2010 21:03 schreef Zith het volgende:
[..]
`
Ach, anders word je op een dag wakker en ben je 55 en heb je niets van de wereld gezien.
Ojawel dat geloof ik wel. Lekker met wapens en een vijand spotten en belagen enzo.. ja tof zou ik ook vinden. Ik ken jongens van de middelbare school die beroepsmilitair wilden worden. laatst kwam ik er een tegen op straat. Ze kunnen hun lol niet op. Maar het is niks voor mij. Ik spuug trouwens niet op het beroep he. Ik spuug op de overheid die te pas en te onpas oorlog en problemen zoeken met andere landen om niets. Soldaat zijn is vast een mooi ebroep. Ik denk dat ik me dat wel kan voorstellen. Maar niks voor mij. Je wordt altijd gebruikt als munitie. Dat is je beroep.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:08 schreef Maitje het volgende:
Ik denk dat ieder zijn keuze heeft. Militair zijn is een afwisselende baan, en elke baan zal zijn charmes hebben. Maar ik vind het onterecht dat je militairen dom noemt.. Zo kunnen we nog wel meer beroepen noemen.
[..]
Ja en wie zegt dat er morgen geen dreiging is? Bij wijze van spreken. Als iedereen dan in jouw woorden slim is en niet het leger in gaat, zitten we daar met de gebakken peren. Wil je dan in 1 dag een leger klaarstomen om ons te verdedigen? Dat gaat never nooit lukken, daarom is er een beroepsleger.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:12 schreef Schenkstroop het volgende:
Ja maar er is geen oorlog voor ons. Er is geen dreiging. Er is alleen een dreiging omdat de overheid het zegt, nou... Maar het gaat niet om moslims. Het gaat om de olie. shell.. daar gaat het om. Daar ga jeje leven toch niet voor wagen wta krijg je ervor terug?
Kijk als de shit op je stoep staat kom je wel in actie. Maar ik persoonlijk geloof dat die hele rotzooi in het midden-oosten dat het allemaal opgeblazen bullshit is. Laat ze met rust. Maar nee, het westen wil de ollie dus gaan ze problemen zoeken. waar soldaten hun leven voor moeten geven om wat, een lintje?
ehh.. ja precies.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef EllaN het volgende:
Ik lees nu jouw post hierboven en denk dat we kunnen vaststellen dat je idd bedoelt te zeggen dat de politiek aan de (verkeerde) touwtjes trekt en je niet helemaal snapt waarom soldaten daar vrijwillig in mee gaan? En niet per se dat alle soldaten dom zijn?
Ik denk dat het altijd handig is om een leger te hebben.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:12 schreef Schenkstroop het volgende:
Ja maar er is geen oorlog voor ons. Er is geen dreiging. Er is alleen een dreiging omdat de overheid dat zegt, nou... Maar het gaat niet om moslims. Het gaat om de olie. shell.. daar gaat het om. Daar ga jeje leven toch niet voor wagen wat krijg je ervoor terug?
Kijk als de shit op je stoep staat kom je wel in actie. Maar ik persoonlijk geloof dat die hele rotzooi in het midden-oosten dat het allemaal opgeblazen bullshit is. Laat ze met rust. Maar nee, het westen wil de ollie dus gaan ze problemen zoeken met die mensen. En soldaten hun leven voor moeten geven om wat, een lintje?
Je zegt dit en bedoelt dat maar het is niet geheel duidelijk wat je bedoelt. Kijk, het zou mij mijn kont roesten of je het een stom beroep vind of niet. Het ging mij meer om het idee dat je mensen maar dom vindt zodra ze bij defensie gaan werken, vind ik vooroordelend en kinderachtig.quote:Ojawel dat geloof ik wel. Lekker met wapens en een vijand spotten en belagen enzo.. ja tof zou ik ook vinden. Ik ken jongens van de middelbare school die beroepsmilitair wilden worden. laatst kwam ik er een tegen op straat. Ze kunnen hun lol niet op. Maar het is niks voor mij. Ik spuug trouwens niet op het beroep he. Ik spuug op de overheid die te pas en te onpas oorlog en problemen zoeken met andere landen om niets. Soldaat zijn is vast een mooi ebroep. Ik denk dat ik me dat wel kan voorstellen. Maar niks voor mij. Je wordt altijd gebruikt als munitie. Dat is je beroep.
Ja dan begrijp ik je nuquote:Op maandag 17 mei 2010 21:27 schreef Schenkstroop het volgende:
OK sorry. ik bedoelde het niet om soldaten dom te noemen. Ik vind het alleen vervelend dat ze op tv zichzelf wegcijferen voor het publiek. "voor een groter doel". Dat ze zeggen dat ze het niet erg vinden dat ze ledematen missen en enkelt een lintje krijgen. Natuurlijk fijne mensen maar ik kijk met afschuw naar de politiek en hun buitenlands beleid dat speelt met levens. En om wat is nooit duidelijk het is altijd vaag. Daar ga jeje leven toch niet voor geven dat kun jeje toch wel bedenken? Dat vind ik gewoon jammer. Soldaten dom noemen is inderdaad niet op zijn plaats. Meer een verondertselling dat als je dat zegt, dat iedereen meteen begrijpt waarom je dat zegt. Niet dat soladten aan laag IQ hebben. Maar dat je wel erg veel lef moet hebben wil jeje zelf zo geven om.. ja eigenlijk niets.
[..]
ehh.. ja precies.
Ik heb helemaal geen beroep. Ik zou het met mijn gezondheid geen twee dagen uithouden tijdens een missie. in ieder geval niet met mijn lastige eczeem en slechte gezondheid. Dat vreet al zoveel energie. Dan lat je niet meer op.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:28 schreef Maitje het volgende:
Mag ik trouwen vragen wat voor beroep jij uitoefend?
Het gaat niet om het lintje, het gaat om de waarde van dat lintje. Het gaat om de erkenning die er bij hoort, onlosmakelijk. Dat is voor een Nederlands burger lastig uit te leggen, maar in de VS, Engeland en Frankrijk weten ze wel degelijk dat je die lintjes niet zo maar krijgt, dat daar een verhaal aan vast zit. En al ken je het verhaal niet, je hebt wel respect voor de persoon die ze bezit.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:27 schreef Schenkstroop het volgende:
...enkelt een lintje ...
Dus je werkt helemaal niet?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:32 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen beroep. Ik zou het met mijn gezondheid geen twee dagen uithouden tijdens een missie. in ieder geval niet met mijn lastige eczeem en slechte gezondheid. Dat vreet al zoveel energie. Dan lat je niet meer op.
ik heb daar wel is over nagedachtquote:Op maandag 17 mei 2010 21:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het gaat niet om het lintje, het gaat om de waarde van dat lintje. Het gaat om de erkenning die er bij hoort, onlosmakelijk. Dat is voor een Nederlands burger lastig uit te leggen, maar in de VS, Engeland en Frankrijk weten ze wel degelijk dat je die lintjes niet zo maar krijgt, dat daar een verhaal aan vast zit. En al ken je het verhaal niet, je hebt wel respect voor de persoon die ze bezit.
Ja, ik denk dat het daar wel mee te vergelijken valt. Het was in ieder geval zo toen ik werd uitgezonden. Ik stond er niet van te juichen, maar ik wilde wel weten of we nou echt zo goed waren als dat we zelf dachten.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb daar wel is over nagedacht
het valt wel uit te leggen, denk aan bv de Olympische spelen
die mensen zetten soms jarenlang alles aan de kant om aanwezig te kunnen zijn en achter de Nederlandse vlag aan het veld op te kunnen hobbelen tijdens de opening
dat doen ze niet omdat ze zooooo graag een gouden medaille willen maar uit passie voor hun sport (/werk) ze willen er gewoon bij zijn als de groten in hun tak van sport aan de slag gaan en als ze dan toch winnen of uberhaupt brons halen dan betekend die medaille meer dan wat het metaal waard is want er zit jaren voorbereiding en opoffering aanvast
de militair is hetzelfde als de sportman, hij (of zij) wil na al die opleidingen op het hoogste niveau acteren, de sport in kwestie wat gewelddadig maar je zal de militair nooit horen klagen dat er doden of gewonden vallen net zoals je de ijshockeyers niet ziet klagen dat het zo'n agressief spelletje is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |