abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81962306
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:17 schreef SeLang het volgende:
Ik las net dat er idioten zijn die 40% boven de spotprijs betalen.
Hoezo bubble
Weet je nog waar je dat las?
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:37:58 #227
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81962815
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:39:56 #228
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81962909
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 23:00 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]Dat de prijs gemanipuleerd wordt is al een zekerheid.
Prijsmanipulatie is van alle tijden, en vind plaats in alle markten. Hoe groter en transparanter de markt, hoe minder effectief deze manipulatie kan zijn.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:13:47 #229
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81964558
Kan iemand me uitleggen hoe het zit met "short gaan op goud" en hoe daarmee de prijs van goud wordt gedrukt?
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:21:25 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81964856
Een shortpositie drukt de prijs niet. Hooguit de transactie als de positie wordt aangegaan of afgewikkeld.
Als tweede orde effect zou ik eerder denken dat grote shortposities de prijs opdrijven omdat al die mijnen die via JPM short zijn gegaan op hun toekomstige productie kunstmatig het aanbod verlagen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:25:28 #231
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81965026
De "normale" naked short, dus contracten verkopen zonder toegang te hebben tot de onderliggende waarde. Maar dat gaat in zulke grote hoeveelheden, dat het de prijs met geweld naar beneden drukt.

De bullion banken lijken deze praktijk te hanteren. Ze bieden hun goud (op papier natuurlijk) in extreem grote hoeveelheden aan, veel meer dan er interesse is, wat de prijs naar beneden duwt.
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:28:38 #232
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81965149
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:25 schreef RdeV het volgende:
De "normale" naked short, dus contracten verkopen zonder toegang te hebben tot de onderliggende waarde. Maar dat gaat in zulke grote hoeveelheden, dat het de prijs met geweld naar beneden drukt.

De bullion banken lijken deze praktijk te hanteren. Ze bieden hun goud (op papier natuurlijk) in extreem grote hoeveelheden aan, veel meer dan er interesse is, wat de prijs naar beneden duwt.
Dus ze bieden eigenlijk papier aan en geen goud. Maar waarom zouden mensen dit dan kopen?

Is het een idee om auto's op papier te gaan verkopen om zo de autoprijzen te laten zakken?
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:35:45 #233
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81965449
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:28 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Dus ze bieden eigenlijk papier aan en geen goud. Maar waarom zouden mensen dit dan kopen?
Stel je hebt een goudmijn. Het kost uiteindelijk $300 om je goud uit de grond te halen, maar je moet eerst 10 jaar graven en investeren om bij dat goud te komen. Dan verkoop je het goud (dat je nog niet hebt) alvast op de termijnmarkt zodat je machines en personeel kunt betalen. Je kunt er nu $1200 voor vangen dus dat is een prachtige winst om nu al veilig te stellen. Dat is dus een shortpositie.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:38:14 #234
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81965551
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Stel je hebt een goudmijn. Het kost uiteindelijk $300 om je goud uit de grond te halen, maar je moet eerst 10 jaar graven en investeren om bij dat goud te komen. Dan verkoop je het goud (dat je nog niet hebt) alvast op de termijnmarkt zodat je machines en personeel kunt betalen. Je kunt er nu $1200 voor vangen dus dat is een prachtige winst om nu al veilig te stellen. Dat is dus een shortpositie.
Oke, dus al die shorts zijn wel gedekt door (toekomstig) fysiek goud?
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:43:55 #235
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81965759
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:28 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Is het een idee om auto's op papier te gaan verkopen om zo de autoprijzen te laten zakken?
In essentie ja. Zie het bijvoorbeeld als een methode om de prijs van een aandeel op die manier te drukken. Een lage aandeelprijs, zorgt ervoor dat dat bedrijf moeilijk nieuw kapitaal kan aantrekken door uitgifte van nieuwe aandelen. Zo kun je je concurrenten dus om zeep helpen door ze af te snijden van kapitaal, via (naked) shorts dmv put-optie contracten op de aandelen van je concurrenten.

Als je de aandelen niet hebt, of via call opties afdekt, is het een naked short.
  donderdag 27 mei 2010 @ 12:54:18 #236
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81966111
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:38 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Oke, dus al die shorts zijn wel gedekt door (toekomstig) fysiek goud?
In het voorbeeld wel. Echter veel futures is gewoon financiële speculatie, dus gewoon een "weddenschap" op een prijs zonder dat men belangstelling heeft voor de onderliggende waarde. Dat is een normale gang van zaken, net zoals de meeste traders in CL (olie) contracten geen enkele behoefte hebben om daadwerkelijk die olie te komen ophalen in Cushing, Oklahoma . Ik zou echter niet verwachten dat puur financiële speculanten over een lange termijn structureel long of short zitten.

In het geval van goud zou ik wel een omvangrijke structurele shortpositie verwachten door niet financiële speculatie omdat er een enorm toekomstig aanbod is van goudmijnen waarvoor eerst lange termijn investeringen (>10 jaar) moeten worden gedaan. Toekomstige productie nu verkopen (=short selling) is een manier om dat te financieren en om de winst van het project nu zeker te stellen. Want stel dat de goudprijs volgend jaar nog maar $200 is dan kunnen de investeringen niet meer worden terugbetaald en is de mijn failliet.
Mijn reisverslagen
pi_81966587
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:17 schreef SeLang het volgende:
Ik las net dat er idioten zijn die 40% boven de spotprijs betalen.
Hoezo bubble
Niet alleen de Grieken, in Amerika zijn er ook genoeg stumperds en daar is momenteel een ´rel´ over gaande.

donderdag 27 mei 2010 @ 13:27:14 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81967489
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 13:06 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Niet alleen de Grieken, in Amerika zijn er ook genoeg stumperds en daar is momenteel een ´rel´ over gaande.

Kennelijk worden er zelfs muntjes verkocht voor 3x de goudwaarde. Talking about greater fools...

Ik zie hier in de straten nu ook overal van die bordjes hangen. Gisteren liep ik langs de schoenmaker. Die koopt nu ook goud in . Hoe ging dat gezegde ook alweer? iets met een schoenmaker en leest....
Mijn reisverslagen
pi_81968053
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 13:27 schreef SeLang het volgende:
Kennelijk worden er zelfs muntjes verkocht voor 3x de goudwaarde. Talking about greater fools...

Ik zie hier in de straten nu ook overal van die bordjes hangen. Gisteren liep ik langs de schoenmaker. Die koopt nu ook goud in . Hoe ging dat gezegde ook alweer? iets met een schoenmaker en leest....
Lol, is het daar al zo heftig? Hier in Maastricht is er een winkel puur en alleen gericht op de inkoop van goud en zag ik laatst zelfs de gouden plaatjes bij de juwelier liggen. Ook advertenties in de krant over goud verkoop en inkoop, op plekken waar normaal tweedehands fietsen e.d. aangeboden worden. Maar belangrijkste is toch de opinie van de gewone man, ongefundamenteerd uber bullisch.

Al blijft het een eigen verantwoordelijkheid, toch blijf ik het triest vinden dat de kans aannemelijk is dat goedgelovige mensen een heleboel geld gaan verliezen, zelfs als men tegen een redelijke prijs aankoopt. Ook al is de bubble nu nog niet ten einde en zal misschien dat laatste eindsprintje nog moeten maken, op het moment dat die springt ben je die opgebouwde winst zo kwijt.
pi_81968291
quote:

Ik heb nog wel een paar gouden muntjes. Als ik nu daarmee naar Griekenland zou rijden, zou ik een gratis vakantie hebben.
pi_81969136
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 13:27 schreef SeLang het volgende:

Ik zie hier in de straten nu ook overal van die bordjes hangen. Gisteren liep ik langs de schoenmaker. Die koopt nu ook goud in .
Dat is dubbel bullish voor goud!

Ten eerste omdat het aanbod zo krap is dat men nu al op straat moet leuren om goud, ten tweede omdat zelfs een middenstander die het in slechte tijden goed doet (schoenmaken = goedkoop alternatief voor nieuwe schoenen) van zijn gewone werk niet meer kan rondkomen. Hoe moet een volk dat zelfs de gaten in zijn schoenen niet meer kan laten maken ooit zijn staatsschuld afbetalen?

Als de schoenmaker goud verkocht zou ik me nog eens over het hoofd krabbelen over mijn goud.
pi_81969534
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:07 schreef dvr het volgende:
Ten eerste omdat het aanbod zo krap is dat men nu al op straat moet leuren om goud, ten tweede omdat zelfs een middenstander die het in slechte tijden goed doet (schoenmaken = goedkoop alternatief voor nieuwe schoenen) van zijn gewone werk niet meer kan rondkomen. Hoe moet een volk dat zelfs de gaten in zijn schoenen niet meer kan laten maken ooit zijn staatsschuld afbetalen?
Nee hoor, het zegt alleen iets over de marges die ermee te maken zijn en in het verleden is bij vrijwel alles met hoge marges gebleken dat het overprijsd is. De schoenmaker profiteerd er alleen van mee en geloof mij maar dat die schoenmaker dankzij de crisis op zijn reparaties/reparatieproducten beter verdient dan ooit tevoren.
quote:
Als de schoenmaker goud verkocht zou ik me nog eens over het hoofd krabbelen over mijn goud.
Daar zijn genoeg andere partijen voor deze dagen, bij toeval is in dit voorbeeld de schoenmaker slechts alleen inkoper.

Waar ik in het verleden je posts met grote interesse en objectieviteit las, moet ik nageven dat ik de laatste tijd zeer twijfel aan je waarheisvinding die telkens te herleiden is naar een bepaalde uitkomst. Heel toevallig ook kenmerkend voor een bubble, no offence.

[ Bericht 4% gewijzigd door piepeloi55 op 27-05-2010 14:22:08 ]
pi_81969569
Ik ken een grote juweliersgroothandel in Den Haag die is overgeschakeld van gouden juwelen naar bullion, puur omdat er met de handel in gouden juwelen geen droog brood meer valt te verdienen en met bullion wel. Men heeft alle sieraden omgesmolten naar baartjes.

Afijn, wat ik wil zeggen is dat het gewoon lood om oud ijzer is. De sieradenverkoop ligt momenteel helemaal stil, zeker de duurdere, zwaardere gouden sieraden. Dit wordt voor een deel gecompenseerd door een toegenomen vraag naar baartjes, soit.

Ik ben niet zo'n juwelensjonnie, maar persoonlijk betaal ik liever ¤1500 voor een mooie zware gouden 18-karaats gouden ketting van 65 gram, dan ¤1500 voor een klein plakje goud.
  donderdag 27 mei 2010 @ 15:24:41 #244
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81972430
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:17 schreef dpgargoyle het volgende:

Ik ben niet zo'n juwelensjonnie, maar persoonlijk betaal ik liever ¤1500 voor een mooie zware gouden 18-karaats gouden ketting van 65 gram, dan ¤1500 voor een klein plakje goud.
Alles onder .995 bullion en munten is geen investeringsgoud, en betaal je BTW. Meteen 19% verlies op je investering. Da's nogal een dure hobbie. Maar toegegeven, wel een hobbie die je om je nek kunt hangen

Bron: belastingdienst
pi_81974363
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:17 schreef dpgargoyle het volgende:
Ik ken een grote juweliersgroothandel in Den Haag die is overgeschakeld van gouden juwelen naar bullion, puur omdat er met de handel in gouden juwelen geen droog brood meer valt te verdienen en met bullion wel. Men heeft alle sieraden omgesmolten naar baartjes.

Afijn, wat ik wil zeggen is dat het gewoon lood om oud ijzer is. De sieradenverkoop ligt momenteel helemaal stil, zeker de duurdere, zwaardere gouden sieraden. Dit wordt voor een deel gecompenseerd door een toegenomen vraag naar baartjes, soit.

Is bij sieraden de goudprijs niet maar een klein deel van de totale prijs...? Net als bij benzine de olie prijs maar een klein deel is van de benzine prijs.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_81974475
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 16:08 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Is bij sieraden de goudprijs niet maar een klein deel van de totale prijs...? Net als bij benzine de olie prijs maar een klein deel is van de benzine prijs.
Vroeger wel. Nu dus niet meer.
pi_81975394
Ik heb laatst een gouden ring gekocht van 14 karaat en als ik het percentage goud (ongeveer rond 1000 euro per ounce) afweeg tegen de prijs van de ring is het zo'n 40%. De goudprijs moet dus 150% in waarde stijgen, voordat ik op zoek ga naar een nieuwe vriendin.
pi_81975565
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 13:06 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat stukje dat Schiff ineens wegvalt!

"I think the government didn't like what he had to say."

Zeker weten dat er mensen zijn die dit geloven.
pi_81975669
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 16:33 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb laatst een gouden ring gekocht van 14 karaat en als ik het percentage goud (ongeveer rond 1000 euro per ounce) afweeg tegen de prijs van de ring is het zo'n 40%. De goudprijs moet dus 150% in waarde stijgen, voordat ik op zoek ga naar een nieuwe vriendin.
True, maar dat komt alleen maar door de exorbitant hoge goudprijs. Stel dat goud weer terugvalt naar het niveau van de jaren '80 en '90, naar laten we zeggen $350/oz. Dan koop je een ketting voor ongeveer dezelfde prijs als waarvoor je nu een gouden baartje koopt van dezelfde goudhoeveelheid.
pi_81976400
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 16:40 schreef dpgargoyle het volgende:
True, maar dat komt alleen maar door de exorbitant hoge goudprijs. Stel dat goud weer terugvalt naar het niveau van de jaren '80 en '90, naar laten we zeggen $350/oz. Dan koop je een ketting voor ongeveer dezelfde prijs als waarvoor je nu een gouden baartje koopt van dezelfde goudhoeveelheid.
Klopt, maar ook dan is die ketting nog steeds veel duurder dan het baartje goud, als je beide op hetzelfde moment moet aanschaffen. Ik denk dat normaal de procentuele intrinsieke waarde van goud in een sieraad veel minder is als nu, aangezien we in een stijgende markt zitten. Die juwelier heeft op het moment van aanschaf van het goud immers al precies uitgerekend wat de prijs van het sieraad zal zijn, terwijl de goudprijs gewoon doorstijgt terwijl je sieraad gemaakt word en in de vitrine ligt. Ook zijn de 'maakkosten' afgezet tegen een hoge goudprijs veel kleiner dan dat je ze afzet tegen een lagere goudprijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')