abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81149130
quote:
Schreeuwer dodenherdenking langer vast
Uitgegeven: 7 mei 2010 18:15
Laatst gewijzigd: 7 mei 2010 19:10
AMSTERDAM - De man die tijdens de twee minuten stilte op de Dam in Amsterdam met zijn geschreeuw voor paniek zorgde, blijft in voorlopige hechtenis.
ANP
Paniek bij dodenherdenking
slideshow

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag besloten. Volgens de rechter-commissaris is er voldoende verdenking van strafbare feiten. De verdachte blijft daarom nog twee weken in de cel zitten.

De 39-jarige Amsterdammer zit sinds woensdagavond vast nadat hij tijdens de dodenherdenking de aanwezigen de stuipen op het lijf had gejaagd.

Door de paniek die ontstond door zijn geschreeuw moesten 63 mensen worden behandeld bij de eerstehulpposten van de Amsterdamse ziekenhuizen.

Openbare orde

Justitie verdenkt de man van verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Daarnaast heeft het Openbaar Ministerie (OM) er een nieuwe verdenking aan toegevoegd.

De officier van justitie is na het horen van getuigen en het verrichten van onderzoek tot de conclusie gekomen dat de man een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd voor zowel de koningin als de kroonprins en zijn echtgenote of een poging daartoe heeft ondernomen.

Toegevoegd

Zijn advocate Mariëlle van Essen meent dat het OM deze feiten er bewust aan heeft toegevoegd om de man langer vast te kunnen houden. Het is volgens haar in lange tijd niet gebeurd dat iemand wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'.

''Alsof schreeuwen zo'n goed plan is om de koningin iets aan te doen'', aldus de raadsvrouw.

Spijt

De man had eerder via zijn advocate al laten weten spijt te hebben van zijn actie. Hij betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers. Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken.

Na afloop van de hechtenis van twee weken kan de officier van justitie de raadkamer van de rechtbank vragen de gevangenhouding van de verdachte met maximaal negentig dagen te verlengen.
© ANP
Ik wist niet dat hier sprake kon zijn van aanranding...
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 20:16:13 #2
138438 crew  Pizzakoppo
pi_81149292
nu gaat ze haar handen zeker de hele tijd wassen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:16:24 #3
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_81149301
Het moet niet gekker worden zeg!
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:17:11 #4
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_81149357
Het KAN in Almere... ow nee, Amsterdam,

Ach... Almere en Amsterdam zijn toch 1 pot nat
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:17:18 #5
65918 IBAZ
broeinest
pi_81149365
Toen Claus dat deed moest ie meteen trouwen!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:17:54 #6
65918 IBAZ
broeinest
pi_81149398
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:16 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ja, in het urinoir.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:18:13 #7
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_81149414
Alsof die man dat erg vindt Heeft ie weer voor 2 weken onderdak
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:18:43 #8
256222 Compomotive155
Vast en zeker .
pi_81149447
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:16 schreef Pizzakoppo het volgende:
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 20:19:50 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_81149520
Aanranding hoeft volgens mij niet speciaal fysiek te zijn hoor.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:20:27 #10
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_81149562
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:17 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ja, in het urinoir.
Jij kijkt ook dumpert!
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_81149574
Kunnen ze niet het koningshuis afschaffen? Alsof ze God is!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen dan dooft het licht.."
"Madju Terus!"
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:21:00 #12
65918 IBAZ
broeinest
pi_81149594
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:20 schreef Mickeys het volgende:

[..]

Jij kijkt ook dumpert!
Ik was erbij !
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:22:23 #13
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_81149678
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:21 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ik was erbij !
Ow bah... zag d'r ranzig uit
pi_81149776
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:19 schreef Karina het volgende:
Aanranding hoeft volgens mij niet speciaal fysiek te zijn hoor.
Geestelijk verkracht?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:24:11 #15
65918 IBAZ
broeinest
pi_81149800
Mind control?
pi_81149841
Volgens mij proberen ze die kerel van alles aan te naaien.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:25:19 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_81149853
Ik dacht dat alleen op de frontpage het niveau laag was .
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:26:31 #18
65918 IBAZ
broeinest
pi_81149933
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:25 schreef Sander het volgende:
Ik dacht dat alleen op de frontpage het niveau laag was .
Nu zakt het zeker significant.
Dank voor je bijdrage.
pi_81150251
Ik vind het een beetje overdreven.
pi_81151260
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:13 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat hier sprake kon zijn van aanranding...
Het lijkt mij ook meer voor bühne, om nog vast te kunnen houden, niet om daadwerkelijk te gaan vervolgen.

Veroorzaken van lichamelijk letsel is ook al heel dubieus, en steunt op nogal wilde interpretaties van zowel het artikel als de gebeurtenissen. En dan zou je degene die "bom" riep moeten vervolgen, of de man die zijn koffer liet vallen, of de eerste die begon te rennen.

Ik vind het OM ook niet zo creatief, het verstoren van een godsdienstige of levensbeschouwelijke plechtigheid of een lijkplechtigheid is ook strafbaar. Lijkplechtigheid lijkt mij moeilijk haalbaar, maar levensbeschouwelijk? Het lijkt me dat je dat minder hoeft op te rekken dan lichamelijk letsel door schuld. Bovendien ligt het veel dichter bij wat die man eigenlijk verweten wordt, en is geen stok om de hond te slaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 20:45:41 #21
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_81151292
Van mij mogen ze alles uit de kast halen hoor, ik heb geen boodschap aan spijt en andere smoesjes. Hij had gewoon zijn waffel dicht moeten houden !

Ik vind het wel een beetjes al te toevallig : vorig jaar dat gedoe op koninginnedag en nu dit weer. Dit komt op mij over als pure opzet. Wellicht had hij er niet op gerekend dat het zó uit de hand zou lopen, maar dan nog. Klep dicht houden of ergens gaan schreeuwen waar het geen kwaad kan.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 7 mei 2010 @ 21:05:43 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81152562
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:45 schreef deedeetee het volgende:
Van mij mogen ze alles uit de kast halen hoor
Intelligent, but fucked up.
pi_81152969
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook meer voor bühne, om nog vast te kunnen houden, niet om daadwerkelijk te gaan vervolgen.

Dat is toch gemeen? Ik bedoel... dan kun je net zo goed iedereen van alles aanklagen om heel lang vast te houden al weet je dat je een persoon niet voor die zaken kan vervolgen. Waarom zou OM hem eigenlijk langer willen vasthouden?
pi_81153095
quote:
Van mij mogen ze alles uit de kast halen hoor, ik heb geen boodschap aan spijt en andere smoesjes. Hij had gewoon zijn waffel dicht moeten houden !

Ik vind het wel een beetjes al te toevallig : vorig jaar dat gedoe op koninginnedag en nu dit weer. Dit komt op mij over als pure opzet. Wellicht had hij er niet op gerekend dat het zó uit de hand zou lopen, maar dan nog. Klep dicht houden of ergens gaan schreeuwen waar het geen kwaad kan.
Er is toch een verschil. Vorig jaar was het met opzet (denk ik) en er waren 'directe' slachtoffers. Maar bij dit... als hij gestoord is dan hoort hij ergens anders te zitten dan in een gevangenis.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 21:21:45 #25
78780 deedeetee
pi_81153555
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 21:14 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Er is toch een verschil. Vorig jaar was het met opzet (denk ik) en er waren 'directe' slachtoffers. Maar bij dit... als hij gestoord is dan hoort hij ergens anders te zitten dan in een gevangenis.
Wie zegt dat hij zo gestoord is ?
quote:
De man had eerder via zijn advocate al laten weten spijt te hebben van zijn actie. Hij betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers. Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken.
Dit klinkt niet zo gestoord hoor, dit klinkt als een smoes om onder de gevolgen van je daden uit te komen. Als hij weet wat hij heeft gedaan en de gevolgen ervan begrijpt dan mag hij ook opdraaien voor alle narigheid die hij er zelf door kan krijgen.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 21:23:23 #26
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81153665
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 21:21 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wie zegt dat hij zo gestoord is ?
[..]

Dit klinkt niet zo gestoord hoor, dit klinkt als een smoes om onder de gevolgen van je daden uit te komen. Als hij weet wat hij heeft gedaan en de gevolgen ervan begrijpt dan mag hij ook opdraaien voor alle narigheid die hij er zelf door kan krijgen.
Zo simpel werken geestelijke aandoeningen doorgaans ook niet, maar by all means... Leer hem een lesje!
Intelligent, but fucked up.
pi_81154964
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 21:12 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Dat is toch gemeen? Ik bedoel... dan kun je net zo goed iedereen van alles aanklagen om heel lang vast te houden al weet je dat je een persoon niet voor die zaken kan vervolgen. Waarom zou OM hem eigenlijk langer willen vasthouden?
Omdat het land in rep en roer is, en ze niet de ballen hebben om het boze gepeupel uit te leggen dat het echt allemaal niet zo ernstig is wat hij heeft gedaan.

Maar het is natuurlijk wel ernstiger dan verstoring van de openbare orde. Het is een verstoring van een plechtigheid, dan moet je of voor dat artikel gaan, en misschien een beetje oprekken. Inhoudelijk zit je dan in ieder geval goed ook al zou het formeel te ver opgerekt zijn, of je moet je beklagen dat het niet strafbaar is gesteld.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:03:13 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81156206
Koningin aangerand
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 mei 2010 @ 22:06:52 #29
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_81156421
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 21:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat het land in rep en roer is, en ze niet de ballen hebben om het boze gepeupel uit te leggen dat het echt allemaal niet zo ernstig is wat hij heeft gedaan.
het is natuurlijk ook bedoeld om een voorbeeld te stellen. Zoiets is al erg lang niet voorgekomen, en als ze deze persoon nu met een "foei, niet meer doen" wegsturen dan heb je bij de volgende plechtigheden weer van dit geneuzel, van wat grapjassen die toch weten dat er niks zal gebeuren.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 22:09:05 #30
249559 crew  Lavenderr
pi_81156542
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 22:06 schreef Tokus het volgende:

[..]

het is natuurlijk ook bedoeld om een voorbeeld te stellen. Zoiets is al erg lang niet voorgekomen, en als ze deze persoon nu met een "foei, niet meer doen" wegsturen dan heb je bij de volgende plechtigheden weer van dit geneuzel, van wat grapjassen die toch weten dat er niks zal gebeuren.
Deze reactie ben ik het mee eens. Ze moeten nu wel een voorbeeld stellen. En dat doen ze dus.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:26:17 #31
78780 deedeetee
pi_81157533
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 22:09 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Deze reactie ben ik het mee eens. Ze moeten nu wel een voorbeeld stellen. En dat doen ze dus.
Precies, we zitten tenslotte niet te wachten op nog meer van dit soort * grappen *
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:29:34 #32
298728 MaskOfSanity
Onverschillig
pi_81157692
quote:

Wat een kneuzen wonen er toch in Nederland.

Om zo'n theaterstukje van justitie.
A perfect mimic of a normally functioning person.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:40:36 #33
67725 Dulk
Taweret
pi_81158281
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:17 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ja, in het urinoir.
met een blauw zeepje!
namaste
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:49:36 #34
78780 deedeetee
pi_81158784
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 22:29 schreef MaskOfSanity het volgende:

[..]

Wat een kneuzen wonen er toch in Nederland.

Om zo'n theaterstukje van justitie.
Van kneuzen gesproken : ze hebben er juist eentje opgepakt en van mij mogen ze die een stevige douw geven.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:34:30 #35
65918 IBAZ
broeinest
pi_81164284
Wordt een sport volgend jaar.
Lekker schreeuwen bij 'een' dodenherdenking.
Wordt toch niet bestraft.
pi_81168507
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 00:34 schreef IBAZ het volgende:
Wat een onzin. Hij zit tnog steeds vast. Terecht.
Alleen voegt het OM er nu nog een reden toe: aanranding van de koningin. Dat vind ik overdreven.

Is schuld aan zwaar letsel en ordeverstoring niet al genoeg?
pi_81170286
Ik dacht al, die man was echt niet zo gek dat hij de koningin aan ging randen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 8 mei 2010 @ 11:47:56 #38
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_81171718
Misschien zou de overheid eens de hand in eigen boezem moeten steken en erkennen dat vergaande bezuinigingen in de psychiatrie ook nadelige gevolgen heeft. Deze man is ziek en heeft verzorging nodig. Gewoon in Duin en Bosch de eendjes voeren en onder begeleiding een beetje creatief bezig zijn.

Er lopen veel te veel verwarde mensen rond in de grote steden.
Non possumus non loqui
  zaterdag 8 mei 2010 @ 11:49:42 #39
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_81171773
Het is toch treurig hoe justitie deze zaak opblaast tot ongekende proporties. Waar hebben we het nu over? Een man die wat schreeuwt in een menigte

Dat volgens hele hordes mensen in paniek raken zegt meer over het bange klimaat wat er is ontstaan dan het maatschappelijke gevaar van deze man.
pi_81171834
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 00:34 schreef IBAZ het volgende:
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 11:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Het is toch treurig hoe justitie deze zaak opblaast tot ongekende proporties. Waar hebben we het nu over? Een man die wat schreeuwt in een menigte

Dat volgens hele hordes mensen in paniek raken zegt meer over het bange klimaat wat er is ontstaan dan het maatschappelijke gevaar van deze man.
Altijd leuk die tegenstrijdige meningen.
Leaf
pi_81171864
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 22:09 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit is gewoon echt buitenproportioneel. Te sneu voor woorden, dit. Maar goed: het is maar een eis en ik geloof dan ook niet dat een rechter deze eis volgt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_81172125
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 11:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit is gewoon echt buitenproportioneel. Te sneu voor woorden, dit. Maar goed: het is maar een eis en ik geloof dan ook niet dat een rechter deze eis volgt.
Het OM zet altijd zo hoog mogelijk in. En waarschijnlijk is dit alleen maar om de man zo lang mogelijk in voorarrest te houden.
En ook om een voorbeeld te stellen. Er zijn helaas genoeg idioten die anders dit soort grappen ook gaan uithalen. Denk aan de vele poeder brieven die er zijn als dat weer even in het nieuws is.
Leaf
pi_81172289
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 11:59 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het OM zet altijd zo hoog mogelijk in. En waarschijnlijk is dit alleen maar om de man zo lang mogelijk in voorarrest te houden.
En ook om een voorbeeld te stellen. Er zijn helaas genoeg idioten die anders dit soort grappen ook gaan uithalen. Denk aan de vele poeder brieven die er zijn als dat weer even in het nieuws is.
Het OM zet niet 'altijd zo hoog mogelijk' in. Het kan immers zijn dat de verdachte dan wordt vrijgesproken van het ten laste gelegde (het werkt natuurlijk niet zo dat ze zo hoog mogelijk inzetten en dat ze dan áltijd iets hebben). Sterker: een buitenproportionele eis kan zeker tegen het OM werken.

Ik vind dat 'voorbeeld stellen' ook echt een non-argument. Daar zijn immers straffen voor. Dat zou voorbeeld genoeg moeten zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_81172592
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 11:49 schreef Revolution-NL het volgende:

Dat.

En misschien wordt het maar eens tijd om de dodenherdenking af te schaffen.
Conscience do cost.
pi_81174103
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 22:06 schreef Tokus het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook wat zo'n herdenking is? Het is heel erg kwetsbaar, iedereen kan zo'n 2 minuten stilte verstoren, opzettelijk of door gebrek aan aandacht. Dat maakt het ook zo indrukwekkend, dat iedereen er vrijwillig aan meedoet, daarom bestaat het. Als de stilte dan moet komen van handhaving door de autoriteiten haal je de ziel eruit. In Noord-Korea zal het ook 2 minuten stil zijn wanneer de kanariepiet van de grote leider is gestorven en de autoriteiten dat organiseren. Maar dan is die 2 minuten stilte niets meer dan een blijk van het staatsgezag, en geen blijk van breedgedragen respect.

Misschien is het te makkelijk om te verstoren, is het te kwetsbaar voor die ene gek of onaangepaste. Er zijn meer kwetsbare plechtigheden, godsdienstige bijvoorbeeld, levensbeschouwelijke zijn daarmee gelijkgeschakeld, en lijkplechtigheiden. Daar is gewoon een proportionele straf op gezet. Kennelijk valt deze plechtigheid daar niet onder volgens het OM. Dan moet je de wet veranderen.

Nu wordt er heel gekunsteld iets toegerekend aan de schreeuwer wat hij niet veroorzaakt heeft. Er was toch iemand die iets over een bom riep? Die heeft de paniek veroorzaakt, ga je die dan vervolgen voor het lichamelijk letsel? Of de tv-zenders die eindeloos de beelden van Karst T. hebben herhaald? Hebben die niet de paniek en daarmee het letsel veroorzaakt?
pi_81174809
Dan zou hij eerder voor aanranding van al die gewonden moeten worden vervolgd. Wat een waanzin dit, zeg. De koningin en haar hebben en houden werden beschermd en is niet veel aangedaan, zij kregen applaus en aandacht en nu weer dit?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 13:24:45 #47
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_81174892
Die man kan er toch ook niks aan doen dat iedereen zo panisch reageert.

Miss kreeg hij wel een pijnscheut van zijn oude oorlogswond.
pi_81174926
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:24 schreef fransbreda het volgende:
Die man kan er toch ook niks aan doen dat iedereen zo panisch reageert.

Miss kreeg hij wel een pijnscheut van zijn oude oorlogswond.
Dat is dan aan zijn advocaat om dat aan te tonen.
Leaf
pi_81177430
Ik dacht dat ik deze gisteren al gesloten had.

Die kon dus rustig als een post in Dodenherdenking Dam #7 Beetje erg dubbel dus
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')