Bronquote:Een 39-jarige man heeft de Nationale Herdenking op de Dam verstoord. In de buurt van Madame Tussauds begon hij tijdens de twee minuten stilte te schreeuwen. Daarna brak er paniek uit. Miljoenen kijkers zagen op tv hoe de menigte uiteen vloog.
De man, die er uit zag als een orthodoxe Jood, werd tegen de grond gewerkt en aangehouden waarna in het publiek een schrikreactie ontstond. De man is een bekende van de politie.
Een tweede man, die een koffertje liet vallen, werd ook aangehouden. Later bleek dat hij de koffer in paniek had laten vallen en niets met de zaak had te maken.
In het tumult raakten mensen gewond door valpartijen. De meesten hebben schaafwonden en gebroken ledematen.
Wilhelmus
De koningin en haar gevolg werden direct na het incident richting de Grote Industrieele Club gebracht. Onder luid applaus keerde ze even later terug, aan de hand van kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima.
Daarna werd de ceremonie hervat met het Wilhelmus. Mensen in het publiek huilden tijdens het volkslied.
Op het Beursplein stonden acht ambulances om mensen te verzorgen die gewond raakten tijdens de paniek na het incident. Anderen werden opgevangen in een café-restaurant op het Damrak. Ze kregen bezoek van Beatrix.
Dat was het verhaal van een getuige. De man zou hebben staan bellen tijdens de stilte, werd daar op aangesproken en flipte toen en begon te schreeuwen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:27 schreef paddy het volgende:
Er kwam dus geen telefoon aan het verhaal te pas zoals sommigen hier zeggen.
Het zou al veel gescheeld hebben als er niet zo gegild was geworden.quote:Was dus een mompelende man die ineens heel hard begon te schreeuwen. Mensen schrokken en een dranghek viel om, wat weer voor sommigen in het gehoor lag als een schot, wat weer zorgde voor een schrikreactie, die weer zorgde voor een korte paniekreactie.
Johquote:Op woensdag 5 mei 2010 05:17 schreef remlof het volgende:
Gewoon een leipo, niks ernstgs imho.
Heb een interview gehoord met een getuige die ervoor stond. De man was niet aan het bellen maar aan het mompelen. Achteraf nogal geloofwaardig, want nu blijkt (volgens een agent/woordvoerder) dat de man erg in de war was. Er zou sprake zijn van een psychologisch onderzoek die nog plaats moet gaan vinden.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:39 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat was het verhaal van een getuige. De man zou hebben staan bellen tijdens de stilte, werd daar op aangesproken en flipte toen en begon te schreeuwen.
Misschien heeft ie in zichzelf staan mompelen. Je kunt het verschil amper zien met iemand die eventueel staat te bellen met microfoontje en een oordopje in.
[..]
Het zou al veel gescheeld hebben als er niet zo gegild was geworden.
Mja, het lijkt wel de waarheid te zijn. En hij is al eerder aangehouden, o.a. voor diefstal en geweldpleging.quote:
Vond de benaming gewoon grappig. Ik denk niet dat ik erop was gekomen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 05:33 schreef Disana het volgende:
[..]
Mja, het lijkt wel de waarheid te zijn. En hij is al eerder aangehouden, o.a. voor diefstal en geweldpleging.
Goedemorgen.
Welterusten.quote:Op woensdag 5 mei 2010 05:51 schreef paddy het volgende:
[..]
Vond de benaming gewoon grappig. Ik denk niet dat ik erop was gekomen.
Goedemorgen...en ik ga nu slapen
"deed zich voor als..."quote:Op woensdag 5 mei 2010 06:21 schreef Megumi het volgende:
Een orthodoxe jood en (het zelfde als een moslim terrorist potentieel) een bekende van de politie lees ik. AIVD doe je werk eens.
Gevalletje van massahysterie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:14 schreef Friek_ het volgende:
Waar de allergrootste storm in het allerkleinste glas water heeft plaatsgevonden.
Hm, en wederom neemt Alex de verkeerde (morele) beslissing. En dit moet onze toekomstige koning worden?quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Onthutsende foto. Alex rent, de Koningin heeft zegge en schrijve een oude man als haar bescherming.
Datte dus. Dat is ook de vraag die bij mij opkwam. Zou dit tien jaar geleden ook zo zijn gegaan?quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zoiets zie je normaal alleen in landen als India. Wij zijn toch zogenaamd nuchtere Nederlanders? Zoiets zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn en nooit zo stom geëscaleerd zijn
Als de Koningin in gevaar is, moet hij er dus NIET bij gaan staan. Dan zouden de regerend vorstin plús de kroonprins gevaar lopen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:46 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Hm, en wederom neemt Alex de verkeerde (morele) beslissing. En dit moet onze toekomstige koning worden?
Die compleet ongegrond was. Tuurlijk, naarmate je je langer vervelend voor iemands neus ophoudt wordt de kans groter dat je een doelwit wordt, maar we waren het niet of nauwelijks.quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:10 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Datte dus. Dat is ook de vraag die bij mij opkwam. Zou dit tien jaar geleden ook zo zijn gegaan?
Nee denk ik. We zijn de afgelopen jaren constant gebombardeerd met terrorisme dit, terrorisme dat. Geen dag wordt er niet in de media over gesproken en alles wordt uitvergroot tot in het absurde. Oorzakelijk is dat veel agenda gedreven is. Objectief gesproken heb je tig keer meer kans dat je van de trap afvalt, een verkeersongeluk meemaakt of door bijwerkingen van medicijnen om het leven komt.
Natuurlijk er zijn wat voorvallen geweest zoals Fortuyn, Van Gogh, vorig jaar koninginnendag ed. maar statitisch gezien is dat ook niet vreselijk uitzonderlijk. Het was in de jaren zestig, zeventig en tachtig ook niet pais en vree. Maar ondanks dat had je toen geen angstsfeer zoals nu.
Ik kan er naast zitten maar ik wijt het voor een groot deel aan de constante focus op terrorisme.
... en nog steeds een makkelijk doelwit...quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Onthutsende foto. Alex rent, de Koningin heeft zegge en schrijve een oude man als haar bescherming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |