nee joh, waar blijft dan onze entertainmentwaardequote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:01 schreef LittleTortillaBoy het volgende:
Zou je deze vraag niet liever bij een accountant neerleggen dan op internet gooien ?
klopt, helemaal niks mis mee.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:23 schreef Highway61 het volgende:
Het zijn 2 gescheiden bv's omdat het 'echte' bedrijf (waar de klanten aan betalen) voor 50% in handen was van die compagnon. Vanuit mijn persoonlijke bv stuurde ik dan altijd per kwartaal een factuur voor een management fee en mijn salaris krijg ik ook uit de persoonlijke bv). Voor de rest komt er geen geld binnen in de management bv.
Nu ik van beide bv's 100% van de aandelen heb, is het misschien niet meer zo zinvol om het als 2 aparte bv's te laten bestaan, maar aan de andere kant is het wel zo handig, voor als ik bijv. het hele bedrijf wil verkopen. Dan kan mijn persoonlijke bv gewoon nog blijven bestaan.
Inderdaad. Een goede accountant of (belasting-)adviseur kost wat, maar levert nog meer op.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:29 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
klopt, helemaal niks mis mee.
enige wat je goed moet afwegen: hoe interessant is het voor jou om geld in de bv te houden.
daarover (over de voordelen/nadelen/mogelijkheden) van geld in een bv moet je je eens goed uitgebreid laten voorlichten.
vergeet daarbij niet het onderwerp "erven".
Wel box 1 en geen box 3.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:05 schreef iamredleader het volgende:
Allereerst: wat LTB zegt
Daarnaast: de BV keert (neem ik aan) rente over de lening uit? Dus dan heb je een leuke kasstroom naar prive, want geen box 1 maar box 3. En de vraag is: waar zit je liquide? Wat zijn je bedoelingen met de BV ('s)? En natuurlijk kun je altijd bellen met de belastingdienst en een en ander aan hen voorleggen
Dat mag dus niet zomaar. Eén en ander is ook afhankelijk van de fee die de holding doorbelast aan/ontvangt van de werkmaatschappij(en).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:26 schreef Feestkabouter het volgende:
heb je een eigen huis? (hypotheekrenteaftrek)
heb je een auto van de zaak waarmee je ook prive rijdt? (dus bijtelling)
waarschijnlijk rijd je niet in een auto van de zaak, want het is veel interessanter om een prive-auto te rijden en de zakelijke kilometers aan jezelf te vergoeden.
maar waarom noem ik deze 2 dingen: het heeft nogal consequenties voor hoe duur/goedkoop die 2 zijn.
als je nu 75000 salaris krijgt van jezelf en daarvan 20000 betaalt aan hypotheekrente, dan trek je die af tegen 52%. als je nu jezelf 55000 of minder per jaar aan salaris geeft dan heb je maar 42% aftrek. huis wordt dus netto duurder.
bijtelling auto is andersom: die wordt goedkoper als je van de 52% naar 42% schaal verhuist.
wat ik me van een aantal jaar geleden herinner: volgens mij word je geacht jezelf als directeur/eigenaar van een bv een bepaald minimumsalaris te geven.
maar anderzijds is dat natuurlijk alleen van toepassing als er winst wordt gemaakt. als jij jezelf zoveel terugbetaalt van de lening dat er geen winst meer overblijft hoef jij ook dat minimumbedrag niet aan jezelf als salaris te geven.
ik heb nogal veel ondernemers in de familie.
wat erg gebruikelijk is: geef jezelf een basissalaris, en afhankelijk van hoe het jaar is geweest wordt een extra bedrag als bonus/salaris uitgekeerd. maakt per saldo niets uit of je dat meteen vanaf de eerste maand uitkeert aan jezelf, of dat je dat als 13e t/m 18e maand uitkeert aan het eind van het jaar.
zo kan het zijn dat je in het ene jaar 60000 verdient bruto, en in het volgende jaar 100000. is totaal niks mis mee.
en sowieso: al geef jij jezelf al 10 jaar jaarlijks 120000 dan nog mag jij dat nu ineens verlagen naar 60000 als je dat wil. of dat nou is om een lening terug te kunnen betalen of om investeringen te doen.
er is dus eigenlijk niks mis met je voorstel, gewoon doen zo.
Verstandig. De rente/het rendement is in privé belast in box 3. Nu je het hebt uitgeleend aan je eigen BV, valt de opbrengst/rente in box 1. Uiteraard is de rente in de BV wel aftrekbaar maar dat weegt over het algemeen niet op tegen de belastingdruk in de IB.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:58 schreef Highway61 het volgende:
Graag jullie mening over het volgende :
Ik heb eind vorig jaar vanuit prive geld een bedrag van 75.000 euro geleend aan mijn persoonlijke management bv, waar ik ook mijn salaris uit haal. Het geld was nodig om aandelen van mijn andere bv van een compagnon over te nemen (nu voor 100% van mij).
Ik wil het geleende bedrag binnen 2 a 3 jaar weer terugbetalen aan prive. Ook al is die management bv ook voor 100% van mij, ik heb dat geld toch liever gewoon snel weer in prive, ook vanwege onzekerheid of die andere bv wel echt een succes wordt/blijft.
Theoretisch kan dat. Maar je moet rekening houden met de verdiencapaciteit die jij (als werknemer) hebt. En dan zul je ook nog minimaal het gebruikelijk loon uit moeten keren aan jezelf. Even goed opletten voor je zoiets gaat doen dus!quote:Nu zat ik te denken, ik ontvang nu salaris uit mijn persoonlijke management bv, terwijl er nog niks wordt terugbetaald van die lening. Is dat niet raar, en kan ik niet veel beter mijn salaris terugschroeven naar bijv. de helft, en de rest van het geld als aflossing beschouwen?
Zoals hierboven al gezegd: het is afhankelijk van een aantal variabelen. Daarnaast zou ik sowieso kijken naar het totale fiscale plaatje en niet alleen naar je inkomen of de lening.quote:Maar wat heeft dit voor consequenties als ik dit doe? Je moet sowieso wel een salaris trekken uit een bv , geloof ik , maar dit zou een stukje lager kunnen worden dan. Over het salaris moet ik uiteraard inkomstenbelasting betalen. Is het dan niet logischer/gunstiger om gewoon nu al te beginnen met het terugbetalen van die lening in plaats van dat salaris zo hoog te houden? Of mag dit allemaal zomaar niet?
Een goede boekhouder moet je dat wel uit kunnen leggen en moet er juist vanuit gaan dat het niet helemaal duidelijk is.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:16 schreef Highway61 het volgende:
Ik heb nog geen rente uitbetaald aan prive, wel een leningsovereenkomst opgesteld met een rentepercentage van 6%. En dat de management bv het bedrag uiterlijk in 2013 terugbetaalt. Kan je die rente ook gewoon aan het einde van het jaar betalen, of moet dat per maand?
Over die rente moet ik prive uiteraard ook weer belasting betalen. De consequenties van het verschil tussen box 1 en box 3 snap ik nooit zo goed. Mijn boekhouder gaat er ook altijd maar vanuit dat ik dat allemaal maar begrijp(probleem is dat ik best goed in mijn vak ben, maar niet veel kaas gegeten heb van boekhouden/financien)
Beetje vreemd om dan wel eerst een lening aan de BV te verstrekken zonder eerst de effecten na te gaan. Maar da's een persoonlijke mening.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:06 schreef Highway61 het volgende:
Hij legt het altijd heel geduldig uit, maar het is eigenlijk alleen bij de bespreking van de jaarcijfers dat ik me er echt in verdiep.
Da's een andere discussie.quote:Belasting vind ik sowieso iets raars...tijd dat dat eens afgeschaft wordt
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:06 schreef Highway61 het volgende:
Hij legt het altijd heel geduldig uit, maar het is eigenlijk alleen bij de bespreking van de jaarcijfers dat ik me er echt in verdiep. Belasting vind ik sowieso iets raars...tijd dat dat eens afgeschaft wordt
Dat is dus onjuist. Het gebruikelijk loon word je altijd geacht te genieten, tenzij je kunt onderbouwen waarom dat niet zo is. Het is dus niet zo dat je zomaar je loon mag terugschroeven, want dan gaat de Inspecteur vragen stellen. Een onderbouwing is dus vereist.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:26 schreef Feestkabouter het volgende:
wat ik me van een aantal jaar geleden herinner: volgens mij word je geacht jezelf als directeur/eigenaar van een bv een bepaald minimumsalaris te geven.
maar anderzijds is dat natuurlijk alleen van toepassing als er winst wordt gemaakt. als jij jezelf zoveel terugbetaalt van de lening dat er geen winst meer overblijft hoef jij ook dat minimumbedrag niet aan jezelf als salaris te geven.
Als werkgever en werknemer overeenstemming hebben voor een loonsverlaging is dat geen probleem. Zolang het maar binnen de bandbreedte is. Er is geen wet tegen loonsverlaging.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:39 schreef DS4 het volgende:
Nog afgezien van de gebruikelijkloonregeling mag niet wat jij wil. Immers, je wil salaris tijdelijk verlagen om geld over te houden zodat je een lening aan jezelf terug kan betalen. En dat mag dus niet.
Een goede reden? Die heb je snel genoeg als werkgever en werknemer het eens zijn.quote:Je mag op zich wel het salaris verlagen, maar dan moet je daar een goede reden voor hebben. B.v. minder uren tijdsbesteding, holding krijgt te weinig binnen, enz.
Je moet dit niet zien als een standaard arbeidsrelatie, want daar is helemaal geen sprake van.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:43 schreef ManAtWork het volgende:
Als werkgever en werknemer overeenstemming hebben voor een loonsverlaging is dat geen probleem. Zolang het maar binnen de bandbreedte is. Er is geen wet tegen loonsverlaging.
[..]
Een goede reden? Die heb je snel genoeg als werkgever en werknemer het eens zijn.
TS is echt wel een werknemer van de BV, hoor.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet dit niet zien als een standaard arbeidsrelatie, want daar is helemaal geen sprake van.
Hij wil niet labelen. Hij accepteert een loonsverlaging.quote:Het punt is dat TS kennelijk betalingen anders wil gaan labelen. Dat mag gewoon niet. Hij mag zijn salaris wel verlagen, maar niet om daar alleen maar een fiscaal voordeel mee te behalen.
Het mag ook wel. De vraag is alleen of het kan. En dan met name of de BV de liquiditeit heeft om ook de lening terug te betalen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:52 schreef vosss het volgende:
Ik was altijd in de veronderstelling dat als die bv van jou was voor 100% dat je dan gewoon dat geld in 1x kon terughalen naar je prive rekening.
Het was toch een lening die je aan je bv gedaan hebt? Nou dan lost de bv die lening in 1x af toch?
Waarom zou dat niet kunnen of mogen?
Er is gewoon sprake van een "standaard arbeidsrelatie" in de zin van de loonbelasting ( en volksverzekeringen ). De gewone regels voor loon en dergelijke gelden gewoon, en zo mag er ook een loonsverlaging worden doorgevoerd. Zolang dit gebeurt binnen de bandbreedte van de gebruikelijke loonregeling, is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet dit niet zien als een standaard arbeidsrelatie, want daar is helemaal geen sprake van.
Het punt is dat TS kennelijk betalingen anders wil gaan labelen. Dat mag gewoon niet. Hij mag zijn salaris wel verlagen, maar niet om daar alleen maar een fiscaal voordeel mee te behalen.
Zou hij WW krijgen als hij zichzelf ontslaat?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
TS is echt wel een werknemer van de BV, hoor.
Ja, omdat hij het geld anders gelabeld wil ontvangen!quote:Hij wil niet labelen. Hij accepteert een loonsverlaging.
Ik weet niet vanuit welke overtuiging jij spreekt, maar het is toevallig mijn vak.quote:Maar nogmaals: zolang het binnen de voorwaarden en regels is, is er niks aan de hand.
En in relatie tot de fee die de BV ontvangt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er is gewoon sprake van een "standaard arbeidsrelatie" in de zin van de loonbelasting ( en volksverzekeringen ). De gewone regels voor loon en dergelijke gelden gewoon, en zo mag er ook een loonsverlaging worden doorgevoerd. Zolang dit gebeurt binnen de bandbreedte van de gebruikelijke loonregeling, is er niks aan de hand.
Ik zeg niet dat hij verzekerd is voor de volksverzekeringen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou hij WW krijgen als hij zichzelf ontslaat?
Omdat de BV anders niet aan haar verplichtingen kan voldoen.quote:[..]
Ja, omdat hij het geld anders gelabeld wil ontvangen!
Goh, die van mij ook.quote:[..]
Ik weet niet vanuit welke overtuiging jij spreekt, maar het is toevallig mijn vak.
Als het je vak is, dan hoor je te weten dat er een onderscheid is tussen de werknemersbegrippen/dienstbetrekkingsbegrippen (gezag, arbeid, loon) in de loonbelasting/premies werknemersverzekeringen, en de volksverzekeringen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou hij WW krijgen als hij zichzelf ontslaat?
[..]
[..]
Ik weet niet vanuit welke overtuiging jij spreekt, maar het is toevallig mijn vak.
Tuurlijk mag dat wel, als maar binnen de regelgeving geacteerd wordt. Zoals MaW al zegt; er is geen wet tegen loonsverlaging. Zolang de gebruikelijkloonregeling maar nageleefd wordt is er niets die dit kan tegengaan.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het punt is dat TS kennelijk betalingen anders wil gaan labelen. Dat mag gewoon niet. Hij mag zijn salaris wel verlagen, maar niet om daar alleen maar een fiscaal voordeel mee te behalen.
Niet waar. Hij neemt genoegen met een loonsverlaging zodat de BV aan haar verplichtingen (aflossen op de lening) kan voldoen. Dat hijzelf de leningverstrekker is doet er niet toe.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:00 schreef DS4 het volgende:
De lening zit in box 1, de rente wordt belast, niet de aflossing. Juist door de aflossing, zal er minder belast worden in box 1.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:37 schreef Maharbal het volgende:
Nuja, het maakt in principe niet heel veel uit of het in dit geval anders zou zijn gelabeld. Als hij met zijn BV extra wil gaan aflossen (ten koste van wat dan ook), wordt hij alsnog progressief belast voor de aflossing omdat die lening in de TBS-sfeer zit.
Een lening aan jezelf verstrekken? Dat kan natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:34 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet waar. Hij neemt genoegen met een loonsverlaging zodat de BV aan haar verplichtingen (aflossen op de lening) kan voldoen. Dat hijzelf de leningverstrekker is doet er niet toe.
Ik had het zo opgevat dat hij de rente ook wilde gaan betalen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De lening zit in box 1, de rente wordt belast, niet de aflossing. Juist door de aflossing, zal er minder belast worden in box 1.
De BV zal ook rente moeten betalen. Anders zal de fiscus een informele kapitaalstorting gaan stellen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:53 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik had het zo opgevat dat hij de rente ook wilde gaan betalen.
Maargoed, nu ik het teruglees heb je inderdaad gelijk.
Je hebt gelijk. Er is natuurlijk een verschil tussen de natuurlijke persoon TS en de rechtspersoon in de BV.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een lening aan jezelf verstrekken? Dat kan natuurlijk niet.
Ja harry, dat zei ik toch in m'n reactiequote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De BV zal ook rente moeten betalen. Anders zal de fiscus een informele kapitaalstorting gaan stellen.
Los daarvan blijft dat de aflossing niet belast is in box 1.
Sorry, Sally. Ik heb moeite met ingewikkelde fiscale constructies met aflossingen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja harry, dat zei ik toch in m'n reactie
Dus is het niet standaard.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:02 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zeg niet dat hij verzekerd is voor de volksverzekeringen.
Dan zet je het maar om naar ev, nietwaar?quote:Omdat de BV anders niet aan haar verplichtingen kan voldoen.
Dan zou je toch mogen weten dat het tijdelijk verlagen van salaris om uit andere hoofde geld uit de BV te trekken bij de inspecteur niet in genade gaat vallen.quote:Goh, die van mij ook.
Als je goed leest, dan zie je dat ik aangeef dat je het niet 1:1 moet vergelijken met een normale werknemer. Er zijn verschillen, klaar.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:02 schreef Maharbal het volgende:
Als het je vak is, dan hoor je te weten dat er een onderscheid is tussen de werknemersbegrippen/dienstbetrekkingsbegrippen (gezag, arbeid, loon) in de loonbelasting/premies werknemersverzekeringen, en de volksverzekeringen.
Uiteraard, ik heb het dan ook niet over je label verhaal gehad.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je goed leest, dan zie je dat ik aangeef dat je het niet 1:1 moet vergelijken met een normale werknemer. Er zijn verschillen, klaar.
Overigens, ook bij een gewone werknemer kun je niet zomaar het loon verlagen om iets dan maar uit te gaan keren als een onbelaste vergoeding. Zie b.v. Besluit van 7 december 2005, nr. CPP2005/2518M:
Van een wijziging van de overeengekomen beloning is alleen sprake als de wijziging als zodanig realiteitswaarde heeft. De wijziging heeft deze realiteitswaarde niet, als de betrokken partijen in wezen geen wijziging in hun onderlinge rechtsverhouding hebben aangebracht of iets anders zijn overeengekomen.
Bij een min of meer incidentele keuzemogelijkheid kan twijfel ontstaan over de realiteitswaarde van de ruil en de duiding ervan voor de loonheffingen.
TS heeft geen intentie om minder inkomen te krijgen. Zijn loon wordt niet verlaagd, zijn loon wordt anders gelabeld... uitsluitend voor fiscale redenen.
Daar gaat de inspecteur dwars voor liggen.
Hij mag natuurlijk wel b.v. afzien van een jaarlijkse verhoging...
Standaard of niet, TS is en blijft gewoon een werknemer.quote:
Waarom zou hij?quote:[..]
Dan zet je het maar om naar ev, nietwaar?
Wie zegt dat het een tijdelijke verlaging is om uit andere hoofde geld uit de BV te trekken?quote:[..]
Dan zou je toch mogen weten dat het tijdelijk verlagen van salaris om uit andere hoofde geld uit de BV te trekken bij de inspecteur niet in genade gaat vallen.
Hoe draait de BV? Zit er voldoende liquiditeit in? Hoe staat je loon in verhouding tot de managementfee? Misschien dat je daar kunt kijken voor ruimte.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:06 schreef Highway61 het volgende:
zo'n simpele vraag als ik dacht, blijkt het dus niet te zijn
ik ben inderdaad wel gewoon in dienst van mijn management bv, met loonbriefje en alles.... Alleen, ik lees nu ergens dat een DGA in principe minimaal 41.000 euro per jaar moet verdienen. Daar zit ik nu maar 1000 euro boven (3500 bruto p.m.). Veel ruimte om dat terug te gaan schroeven is er dus niet, volgens mij.
Klopt. Over de rente betaal je in box 1 nog belasting. Vandaar ook het advies om de lening z.s.m. weer naar privé (en dus box 3) te halen.quote:Ik snap alleen 1 ding nog niet helemaal. De bv moet dus rente (6%) betalen aan prive, voor het ter beschikking stellen van die lening...En daar moet ik prive weer belasting over betalen. Eerst leverde dat geld mij dus rente op, en nu moet ik gaan betalen ??
In the heat of the moment dus,... Tsja, dan is het tijd om nu even goed na te gaan om het fiscaal vriendelijk en zo snel mogelijk weer recht te trekken.quote:De reden dat dit alles toen niet helemaal doordacht gegaan is, was om dat ik destijds onenigheid kreeg met mijn compagnon, hij eigenlijk mijn aandelen wilde kopen, maar omdat ik toen binnen een dag dat geld op tafel kon leggen hij toen maar akkoord ging met het feit dat ik het bedrijf zou voortzetten. Moest dus even snel handelen op dat moment...
je hebt toch nog ruim ¤ 4300 om te verlagen. Je vergeet namelijk het vakantiegeld mee te rekenen. Obv 3500 per maand heb je een jaarloon van ¤ 45360.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:06 schreef Highway61 het volgende:
zo'n simpele vraag als ik dacht, blijkt het dus niet te zijn
ik ben inderdaad wel gewoon in dienst van mijn management bv, met loonbriefje en alles.... Alleen, ik lees nu ergens dat een DGA in principe minimaal 41.000 euro per jaar moet verdienen. Daar zit ik nu maar 1000 euro boven (3500 bruto p.m.). Veel ruimte om dat terug te gaan schroeven is er dus niet, volgens mij.
De rente die jij (als prive persoon) ontvangt op het uitgeleende geld is voor jou (wederom als privepersoon) een inkomen. Daarom zul je er ook IB over moeten betalen (in box 3volgens mij 1).quote:Ik snap alleen 1 ding nog niet helemaal. De bv moet dus rente (6%) betalen aan prive, voor het ter beschikking stellen van die lening...En daar moet ik prive weer belasting over betalen. Eerst leverde dat geld mij dus rente op, en nu moet ik gaan betalen ??
Ook met snel handelen zou je eigenlijk alles goed moeten bekijken of je laten voorlichten. Onder tijdsdruk maak je nu eenmaal rationeel minder verantwoorde beslissingen.quote:De reden dat dit alles toen niet helemaal doordacht gegaan is, was om dat ik destijds onenigheid kreeg met mijn compagnon, hij eigenlijk mijn aandelen wilde kopen, maar omdat ik toen binnen een dag dat geld op tafel kon leggen hij toen maar akkoord ging met het feit dat ik het bedrijf zou voortzetten. Moest dus even snel handelen op dat moment...
Nogmaals: ik heb alleen aangegeven dat je niet 1:1 moet vergelijken. Je kan niet zeggen: dat is bij een normale werknemer zo, DUS is dat ook bij de DGA zo.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 11:54 schreef ManAtWork het volgende:
Standaard of niet, TS is en blijft gewoon een werknemer.
Dat is het alternatief. Meer zeg ik niet.quote:Waarom zou hij?
Het staat toch echt in de OP.quote:Wie zegt dat het een tijdelijke verlaging is om uit andere hoofde geld uit de BV te trekken?
Het zijn twee verschillende dingen die jij combineert met elkaar.
Maar ging hij vervolgens op een andere wijze geld uit de B.V. trekken? Had hij wellicht een goede reden (ik noemde daar al een voorbeeld van)?quote:Ik heb een paar maanden terug nog contact met een inspecteur gehad waarbij een directeur ook een fikse loonsverlaging accepteerde. De inspecteur had hier geen probleem mee. Dus zo onbekend is het voor mij niet.
Je mag inderdaad ipv salarisverhoging kiezen voor een andere wijze om geld uit de B.V. te trekken. Een van de redenen dat ik mijn cliënten altijd heb aangeraden om te werken met bonussen aan het eind van het jaar, om jaarlijks te kunnen finetunen.quote:Daarnaast heeft de directeur nog eigen geld in de BV gestopt.
Als het weer beter gaat met de BV zal eerst de lening worden afgelost en niet eerst het salaris worden opgekrikt.
Als je een goed verhaal hebt en onzekerheid wenst te accepteren zou ik dan weer geen goedkeuring vragen (ook al snap ik dat de adviseur daar altijd wel trek in heeftquote:Mijn advies aan TS is alleen: controleer of laat je adviseren wat de mogelijkheden zijn binnen de bandbreedtes of zorg dat je zwart op wit goedkeuring krijgt van de inspecteur.
De BV heeft aandelen gekocht met het geld. Levert dat niets op (anders gezegd: wordt er geen winst gemaakt in de werk-BV?)?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:06 schreef Highway61 het volgende:
Het is ook aftrekbaar bij de B.V. natuurlijk. De TBR poogt arbitrage te voorkomen en je ziet dan eigenlijk ook dat je strikt genomen weinig voor- of nadeel hebt van het stoppen van geld in de B.V. als e.v. (je maakt dan meer winst, die belast is met Vpb en na uitkering ook nog een box2 heffing krijgt), of als v.v.quote:Ik snap alleen 1 ding nog niet helemaal. De bv moet dus rente (6%) betalen aan prive, voor het ter beschikking stellen van die lening...En daar moet ik prive weer belasting over betalen. Eerst leverde dat geld mij dus rente op, en nu moet ik gaan betalen ??
Totaal niet relevant, want hier wordt alleen het loon verlaagd. Er komt geen onbelaste vergoeding voor in de plaats.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 10:58 schreef DS4 het volgende:
Overigens, ook bij een gewone werknemer kun je niet zomaar het loon verlagen om iets dan maar uit te gaan keren als een onbelaste vergoeding. Zie b.v. Besluit van 7 december 2005, nr. CPP2005/2518M:
Foute redenatie. Zijn loon wordt verlaagd zodat de BV aan haar betalingsverplichtinbg jegens de geldschieter kan voldoen. Als hij het loon niet zou verlageen zou de BV rode cijfers draaien....quote:TS heeft geen intentie om minder inkomen te krijgen. Zijn loon wordt niet verlaagd, zijn loon wordt anders gelabeld... uitsluitend voor fiscale redenen.
Op basis waarvan?quote:Daar gaat de inspecteur dwars voor liggen.
Bedoel je hier dat je de winst van een onderneming verhoogd door meer kapitaal in te brengen? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:08 schreef DS4 het volgende:
je ziet dan eigenlijk ook dat je strikt genomen weinig voor- of nadeel hebt van het stoppen van geld in de B.V. als e.v. (je maakt dan meer winst
Ooit van analogie gehoord?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:11 schreef sanger het volgende:
Totaal niet relevant, want hier wordt alleen het loon verlaagd. Er komt geen onbelaste vergoeding voor in de plaats.
De inspecteur keurt goed dat je in december het brutomaandloon die ene maand verlaagt en het verschil uit keert als kilometervergoeding?quote:Daarnaast mag het uitruilen van brutoloon naar onbelaste vergoeding wel degelijk als de vergoeding aan de criteria voldoet, en zowel werkgever als werknemer het hier over eens zijn. Informeer eens bij je inspecteurWij doen iedere december voor iedereen het aanbod om het brutoloon te verlagen en dat netto te vergoeden met de onderbetaalde ruimte aan kilometervergoeding.
Er is geen enkele noodzaak om die lening terug te betalen. Denk jij dat de inspecteur dit als een goede reden gaat zien om af te wijken van gebruikelijkloon? Ik niet.quote:Foute redenatie. Zijn loon wordt verlaagd zodat de BV aan haar betalingsverplichtinbg jegens de geldschieter kan voldoen. Als hij het loon niet zou verlageen zou de BV rode cijfers draaien....
Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat het realiteitsgehalte van de salarisverlaging betwist zal worden door een goede inspecteur.quote:Je gaat voorbij aan het feit dat TS als natuurlijk persoon een vordering heeft op de BV als rechtspersoon, buiten de arbeidsverhouding om.
Realiteitsgehalte. Materieel verandert er niets. Hij keert nog steeds (kennelijk) 3500 euro per maand uit. Hij wil alleen de helft daarvan gaan labelen als terugbetaling van de lening.quote:Op basis waarvan?
Als er geen rentecomponenten zijn is die aftrekpost er niet, ergo, meer winst.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:14 schreef sanger het volgende:
Bedoel je hier dat je de winst van een onderneming verhoogd door meer kapitaal in te brengen? Of begrijp ik je verkeerd?
Maar er wordt niet anders gelabeld. De BV heeft op papier een verplichting aan een derde partij waar anders wellicht niet aan voldaan kan worden.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ooit van analogie gehoord?
Het is echt te idioot voor woorden. Iedere fiscalist hoort op zijn klompen aan te voelen dat alleen maar anders labelen, zonder iets wezenlijks te wijzigen problemen op levert.
Er is nog wel wat ruimte andersquote:Daarnaast merk ik op dat inmiddels al is gebleken dat de gebruikelijkloonregeling hier voor problemen gaat zorgen.
Inderdaad. En niet allen bij ons, ik kan nog wel een aantal (voornamelijk) grote bedrijven noemen waar dit gebeurt. Uiteraard wel met inachtneming van het WML en de ruimte die er resteert om een onbelaste km vergoeding uit te keren.quote:De inspecteur keurt goed dat je in december het brutomaandloon die ene maand verlaagt en het verschil uit keert als kilometervergoeding?
Leuke inspecteur. Maar hij handelt wel contra-legem.
Waar lees ji jdat er moet worden afgeweken van de gebruikelijkloonregeling? En waar staat dat er gheen noodzaak is? Weet jij wat er in de leningovereenkomst is overeengekomen?quote:Er is geen enkele noodzaak om die lening terug te betalen. Denk jij dat de inspecteur dit als een goede reden gaat zien om af te wijken van gebruikelijkloon? Ik niet.
Nee, hij wil minimaal de gebruikelijkloonregeling hanteren en dat als maxiimum aan salaris nemen. Verder doet de BV een aflossing op de lening aan de verstrekker, waar de verstrekker overigens gewoon recht op heeft.quote:Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat het realiteitsgehalte van de salarisverlaging betwist zal worden door een goede inspecteur.
[..]
Realiteitsgehalte. Materieel verandert er niets. Hij keert nog steeds (kennelijk) 3500 euro per maand uit. Hij wil alleen de helft daarvan gaan labelen als terugbetaling van de lening.
Dus door EV in te brengen zijn er geen rentecomponenten? Het VV blijft bestaan. Dit hangt dus af van de wijze waarop kapitaal wordt ingebracht (als lening aan de BV of als kapitaal inbrengen).quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als er geen rentecomponenten zijn is die aftrekpost er niet, ergo, meer winst.
Is er een dwingende aflosverplichting dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef sanger het volgende:
Maar er wordt niet anders gelabeld. De BV heeft op papier een verplichting aan een derde partij waar anders wellicht niet aan voldaan kan worden.
Kennelijk, maar dan nog denk ik dat kijken naar de management-fee in dit geval zonder meer het beste is.quote:Er is nog wel wat ruimte anders
Natuurlijk komt het vaak genoeg voor. Maar als we dit mee gaan nemen is het antwoord op iedere vraag: "als de inspecteur het goed vindt mag het".quote:Inderdaad. En niet allen bij ons, ik kan nog wel een aantal (voornamelijk) grote bedrijven noemen waar dit gebeurt.
Halveren van 45K.quote:Waar lees ji jdat er moet worden afgeweken van de gebruikelijkloonregeling?
Ik stel met nadruk dat ZELFS indien in de leningsovk is aangegeven dat er dwingend afgelost moet worden, of erger: er nimmer meer kan worden afgelost en zelfs geen ruimte is om de rente te betalen de inspecteur niet zo maar akkoord zal gaan met een verlaging van het gebruikelijkloon.quote:En waar staat dat er gheen noodzaak is? Weet jij wat er in de leningovereenkomst is overeengekomen?
Of de verstrekker recht heeft op die aflossing (als zijnde afdwingbaar) is mij niet bekend.quote:Nee, hij wil minimaal de gebruikelijkloonregeling hanteren en dat als maxiimum aan salaris nemen. Verder doet de BV een aflossing op de lening aan de verstrekker, waar de verstrekker overigens gewoon recht op heeft.
Nee...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:27 schreef sanger het volgende:
Dus door EV in te brengen zijn er geen rentecomponenten? Het VV blijft bestaan.
Dank je, maar heb vanaf nu wat anders te doenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
sanger & DS4: succes met de discussie.
Lezen blijft je ontzettend slecht af gaan. Ik weet best dat er dingen contra legem kunnen, alleen is dat de vraag niet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dat DS4 niet gelooft wat sanger en ik stellen/aangeven wat in theorie en praktijk mag en gebeurd, is aan hemzelf.
De vraag is wat mogelijk is. Maakt niet op op welke wijze.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lezen blijft je ontzettend slecht af gaan. Ik weet best dat er dingen contra legem kunnen, alleen is dat de vraag niet.
Dat zou betekenen dat er wel liquiditeit aanwezig is. En het verhogen van een managementfee kan ook gevolgen hebben voor het salaris. Dus ook daar zal TS moeten uitkijken. Dus alleen als het binnen de bandbreedte valt (en de BV's het kunnen opbrengen), ben ik het met je eens. En het moet ook kunnen volgens de managementovereenkomst.quote:En het zal best dat ik enorm in de theorie zit, maar dat is meer een gevolg van het feit dat ik in een losbladige schrijf en ik dus altijd iedere beer op de weg dien te zien.
Wat daar in de praktijk vanuit komt is een tweede.
Ik mag toch aannemen dat jij ook van mening bent dat indien de ruimte er is een verhoging van de management-fee de meeste eenvoudige en bestendige weg is.
Ik ook.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Dank je, maar heb vanaf nu wat anders te doen
Heuj, you got me confused there. Sinds wanneer valt een kapitaalstorting onder de noemer winst in het totale winstbegrip (tenzij je het hebt over commercieel, maar dan ben je niet duidelijk genoeg. Je maakt dan ineens de stap van fiscale winst naar commerciele).quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als er geen rentecomponenten zijn is die aftrekpost er niet, ergo, meer winst.
Ik heb nu best fiks hoofdpijn vanwege het met mijn hoofd tegen de muur aan slaan. Bedankt!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:54 schreef Maharbal het volgende:
Heuj, you got me confused there. Sinds wanneer valt een kapitaalstorting onder de noemer winst in het totale winstbegrip (tenzij je het hebt over commercieel, maar dan ben je niet duidelijk genoeg. Je maakt dan ineens de stap van fiscale winst naar commerciele).
Leuke bijdehande opmerking, maar dat je doelde op dividend was absoluut niet uit je post op te maken. Voortaan wat duidelijker (en juridisch correcter?) formuleren, dan snap ik het misschien.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb nu best fiks hoofdpijn vanwege het met mijn hoofd tegen de muur aan slaan. Bedankt!
Hoe moeilijk kan het zijn?
Als ik kapitaal stort zijn de vergoedingen die daar tegenover staan dividend. Dividend is niet aftrekbaar van de winst.
Als ik geld leen aan de b.v. zijn de vergoedingen die daar tegenover staan rentebetalingen. Rentebetalingen zijn (in beginsel) aftrekbaar van de winst.
Het is zo simpel.
Ik kan er dus met mijn kop niet bij dat ik het meermaals uit heb moeten leggen. En na de zoveelste keer was ik het zat en is dit dus een normale reactie. Sterker nog: ik vind dat ik mij nog aardig in hield.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:16 schreef Maharbal het volgende:
Leuke bijdehande opmerking, maar dat je doelde op dividend was absoluut niet uit je post op te maken. Voortaan wat duidelijker (en juridisch correcter?) formuleren, dan snap ik het misschien.
Enfin, wat gezegd had moeten worden is gezegd. Hopelijk doet de TS er wat mee. Genoeg offtopic van mijn kant.
Ongetwijfeld dat 't aan mij heeft gelegen dat ik 't niet snapte / het niet erg duidelijk was. Ik heb geen zin in een kinderachtig welles/nietes spelletje. Als je niet normaal kunt reageren, reageer dan helemaal niet.
Als je ook in het bedrijfsleven aan klanten zo reageerrt als je het vaker dan eens moet uitleggen......quote:Op zondag 9 mei 2010 00:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan er dus met mijn kop niet bij dat ik het meermaals uit heb moeten leggen. En na de zoveelste keer was ik het zat en is dit dus een normale reactie. Sterker nog: ik vind dat ik mij nog aardig in hield.
Ik denk dat ik al ruimschoots heb bewezen dat er niets mis is met mijn functioneren, het lijkt mij niet dat ik advies van jou nodig heb.quote:Op zondag 9 mei 2010 10:31 schreef sanger het volgende:
Als je ook in het bedrijfsleven aan klanten zo reageerrt als je het vaker dan eens moet uitleggen......
Ook ik vond de uitleg niet compleet en helder geformuleerd. Je zou ook eens bij je eigen manier van uitleg/formuleren te rade kunnen gaan......
quote:Op zondag 9 mei 2010 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik al ruimschoots heb bewezen dat er niets mis is met mijn functioneren, het lijkt mij niet dat ik advies van jou nodig heb.
Wat dat betreft is het wel apart: mijn cliënten (ik heb geen klanten, ik werk niet op een administratiekantoortje) begrijpen dit soort zaken allemaal wel, terwijl hier zogezegd fiscalisten zitten die er lang over na moeten denken. Maar als dat al eens een keer anders is ben ik niet te beroerd om het nog eens uit te leggen... mijn cliënten roepen niet eerst dat ze het beter weten! Ik verwacht van zelfverklaarde professionals dat ze aan een half woord voldoende hebben. Naar analogie: een onderknuppel krijgt wel de wind van voren!
Ik weet ook zeker dat op de universiteit in het eerste jaar al het verschil tussen v.v. en e.v. direct wordt gekoppeld aan de vergoedingen zijnde rente resp. dividend. Echt, ik verwacht van iedere fiscalist die van de universiteit komt dat hij dat onmiddellijk begrijpt. Zo niet mag je van mij onmiddellijk de bul weer inleveren.
Cliënten spreek je niet aan met "cliënt".quote:Op zondag 9 mei 2010 12:42 schreef hetzwartegat het volgende:
Net of iemand ie een miljoen per jaar verdient en jouw uitleg meteen snapt niet met klant wil worden aangesproken, maar alleen met cliënt.
Het is gewoon een ander vak, andere manier van doen. Wat aan die constatering denigrerend is, is mij een raadsel.quote:En die denigrerende toon over administratiekantoortjes vind ik ook zum kotzen.
Inhoudelijk zijn we het gelukkig wel eens.quote:Topicstarter zal in een van zijn bv's liquiditeiten moeten vinden om de lening af te lossen. Loonsverlaging zal moeilijk zijn, omdat hij al zo dicht boven de gebruikelijkloonregeling zit. Dus zal hij winsten moeten maken met de werk-bv (overigens makkelijker gezegd dan gedaan) en deze doorstoten naar de management-bv via dividend of verhoging van de managementfee. Heel misschien kan hij ook overbodige activa waar geen stillle reserves op zitten verkopen(denk aan afstoten bedrijfspand en terughuren) of terugdringen (denk aan strakker debiteurenbeheer). En anders proberen de schuld van zijn managementbv aan privé te herfinancieren bij een bank, als er tenminste voldoende toekomstperspectief in de onderneming zit.
Ah, je bent zo een omhooggevallen eppo die denkt het beter dan iedereen te weten en daardoor van niemand advies wenst te krijgen.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik al ruimschoots heb bewezen dat er niets mis is met mijn functioneren, het lijkt mij niet dat ik advies van jou nodig heb.
Ah, je werkt op een fiscaal kantoor! Goed voor jou. Je zit bij al die andere eppo's die denken de beste van de wereld te zijn en klanten binnen te halen door te slijmen en in hun reet te kruipen door ze client te noemen ipv klant. Welkom op FOK! wat een betere afspiegeling is van de echte wereld.quote:Wat dat betreft is het wel apart: mijn cliënten (ik heb geen klanten, ik werk niet op een administratiekantoortje) begrijpen dit soort zaken allemaal wel, terwijl hier zogezegd fiscalisten zitten die er lang over na moeten denken. Maar als dat al eens een keer anders is ben ik niet te beroerd om het nog eens uit te leggen... mijn cliënten roepen niet eerst dat ze het beter weten! Ik verwacht van zelfverklaarde professionals dat ze aan een half woord voldoende hebben. Naar analogie: een onderknuppel krijgt wel de wind van voren!
Bij mij werd dat op de middelbare school al uitgelegd.quote:Ik weet ook zeker dat op de universiteit in het eerste jaar al het verschil tussen v.v. en e.v. direct wordt gekoppeld aan de vergoedingen zijnde rente resp. dividend. Echt, ik verwacht van iedere fiscalist die van de universiteit komt dat hij dat onmiddellijk begrijpt. Zo niet mag je van mij onmiddellijk de bul weer inleveren.
Wat moet jij wel niet geweldig zijn dat jij mij aan de hand van een paar posts helemaal door hebt...quote:Op maandag 10 mei 2010 18:16 schreef sanger het volgende:
Ah, je bent zo een omhooggevallen eppo die denkt het beter dan iedereen te weten en daardoor van niemand advies wenst te krijgen.
Advocatenkantoren met fiscale secties (momenteel ben ik een andere richting op gegaan, maar ik was partner en hoofd van de fiscale sectie), dan wel fiscale specialisaties. Dat is waar ik heb gewerkt.quote:Ah, je werkt op een fiscaal kantoor! Goed voor jou. Je zit bij al die andere eppo's die denken de beste van de wereld te zijn en klanten binnen te halen door te slijmen en in hun reet te kruipen door ze client te noemen ipv klant. Welkom op FOK! wat een betere afspiegeling is van de echte wereld.
Te triest gewoon..... Denk je nu echt dat je beter werk levert dan een administratiekantoortje waar ze mensen op gelijk niveau benaderen en ze dus gewoon klant durven noemen?
Nounou... Geen wonder dat je zo goed terecht bent gekomen.quote:Bij mij werd dat op de middelbare school al uitgelegd.
Je mag er voorshands vanuit gaan dat ik een aardige boterham verdien met mijn manier van werken. Ik zou je daar mee om de oren kunnen slaan, maar je hebt al lang en breed door dat ik een arrogante lul ben, dus dat hoef ik niet meer te bewijzen hoop ik.quote:Als je terugleest zie je dat je een enkele zin roept, waar meerdere interpretaties aan te geven zijn. Wellicht sta jij niet open voor andere (wellicht creatievere) interpretaties. Anderen wel en die verdienen er goed geld mee. Helemaal legaal.......
Om in de advocatuur te blijven; I rest my casequote:Op maandag 10 mei 2010 18:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat moet jij wel niet geweldig zijn dat jij mij aan de hand van een paar posts helemaal door hebt...![]()
[..]
Advocatenkantoren met fiscale secties (momenteel ben ik een andere richting op gegaan, maar ik was partner en hoofd van de fiscale sectie), dan wel fiscale specialisaties. Dat is waar ik heb gewerkt.
En JA!!!!!!! VOLMONDIG!!!!!!!!!!! Veel beter werk dan op administratiekantoortjes. Dat moet ook wel om de uurlonen waar te maken, die nu eenmaal veel hoger liggen. En zo goed dat we helemaal geen enkele cliënt in de reet moesten kruipen, integendeel, ik heb nooit zoete koekjes gebakken en nooit geadviseerd zoals het de cliënt wel leuk leek... ik adviseerde zoals mijn cliënten dat verdienen. Topkwaliteit, maar wel met realisme en alle risico's benoemd.
[..]
Nounou... Geen wonder dat je zo goed terecht bent gekomen.
[..]
Je mag er voorshands vanuit gaan dat ik een aardige boterham verdien met mijn manier van werken. Ik zou je daar mee om de oren kunnen slaan, maar je hebt al lang en breed door dat ik een arrogante lul ben, dus dat hoef ik niet meer te bewijzen hoop ik.
Ik wil je wel meegeven, dat creatief zijn leuk is, maar dat moet je maar zijn in de oplossingen en niet in de analyse van de mogelijke risico's. Niemand wordt er beter van als jij een risico over het hoofd ziet middels creatieve interpretatie. Nou weet ik wel dat de gemiddelde cliënt van een administratiekantoor vragen stelt die geen extreme schadepost oplevert, maar als de plank mis slaan jouw cliënte een paar honder mio of meer gaat kosten... dan is het echt niet leuk dat je iets te gemakkelijk dacht dat het allemaal wel zou kunnen.
Meermaals heb ik de scherven op mogen ruimen. De gekste dingen gezien (incl. een procedure over het recht om belasting te mogen betalen... geweldig creatief natuurlijk, maar inmiddels was de schade wel fors, of een nieuwe cliënt die in 45 minuten kennismakingsgesprek mocht vertrekken omdat de procedure die hij bij twee grote kantoren al 3 jaar had lopen bij winst exact 0 euro op zou leveren (BTW zaak, waarbij er gewoon om vestzak-broekzak werd geprocedeerd!!!!).
En echt, dan ben ik maar die zeurpiet die allerhande beren op de weg ziet. Het eindresultaat is minstens zo goed, kost misschien wat meer, maar is rotsvast.
Overigens: rommel opruimen mocht ik niet alleen van administratiekantoren, maar ook van de big-4 (of 5, toen dat nog het geval was) en zelfs van de grote namen in de advieswereld. Dus ik heb niet gezegd dat ieder administratiekantoor kut is, maar de besten werken doorgaans wel bij de mooiste kantoren.
Fijn dat je het met mij eens bent.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:58 schreef sanger het volgende:
Om in de advocatuur te blijven; I rest my case
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |