8 dagen, maar met de trein naar een eilandquote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:35 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, hoe lang zou je gaan? Is de trein dan geen optie? Als je via een reisbureau hebt geboekt kunnen ze je misschien omboeken. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
@XcUZ_Me hopelijk klaart het op.....![]()
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:37 schreef detulp050 het volgende:
8 dagen, maar met de trein naar een eiland![]()
Lol, ik bedoel natuurlijk zoiets, trein/auto whatever en dan met de boot....quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:37 schreef detulp050 het volgende:
[..]
8 dagen, maar met de trein naar een eilandDan ga ik liever met de auto en de veerboot
Dat hoop ik ook voor je. Erg sneu al die vakanties/vluchten die in het water vallen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:47 schreef W1ckeDxt het volgende:
Thnx @Karin.
Damn we zijn nog aan het wachten, heb wel een plek om m'n telefoon op te laden.
Ik ga volgende week vrijdag naar NY, hopen dat die vlucht door gaat.
quote:Saturday 8th May 2010
Eyjafjallajokull volcano, Iceland
Ash emission from Eyjafjallajokull volcano, Iceland has closed 15 airports in Spain and forced the cancellation of 104 flights in Portugal.
quote:Saturday 8th May 2010
Eyjafjallajokull volcano, Iceland
Intensified eruptions occurred at Eyjafjallajokull volcano, Iceland on 6th May 2010. Ash emissions reached a height of 30,000 ft, and caused cancellation of flights in Scotland. Melt water discharge has decreased from Gígjökull glacier in the west. New melt water discharge is flowing towards the east, which indicates a change in direction of lava flows. This could crate more hazardous floods. Explosions are increasing at the summit, and a cinder cone is forming in the crater. Tremor is similar to that seen in the phase of the eruption from 14-17 April 2010. On 6th May, there were 10 earthquakes detected under the volcano. Most earthquakes are located beneath or south of the summit crater.
Tsja, als ik niet naar Mallorca kan, dan wel naar Egypte, Tunesie of Mexico. Zolang Schiphol, Bremen e.d. openblijven is er altijd nog wel een zonbestemming te vinden waar we heen kunnen vliegenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:50 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook voor je. Erg sneu al die vakanties/vluchten die in het water vallen.
Nee, ze kunnen tegenwoordig precies voorspellen hoeveel milimeter regen er valt in Tadzjiekistan over 11 dagen, maar waar de aswolk heen waait....quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:31 schreef Lunar het volgende:
Zijn er al nieuwe voorspellingen van de richting waarin de aswolk trekt?
Daar teken ik ook voor idd. Laat die wolk maar snel kapot waaien. Weg ermee!quote:
Madrid is momenteel open, de rest in Spanje volgens mij ook weer.quote:Op zondag 9 mei 2010 10:55 schreef Holy_Goat het volgende:
heeft er iemand al intel over hoe het zit met vliegvelden in spanje (met name madrid) vandaag / morgen?
Hmm, ondanks de huidige problemen geen meetbare veranderingen of meer as, het lijkt dus vooral te vallen en te staan met de grootte van de asdeeltjes en de richting van de wind. Spectaculaire beelden zijn dus geen indicatie dat de uitbarsting zwaarder is geworden.quote:Eruption in Eyjafjallajökull - Status Report: 14:00 GMT, 08 May 2010
Icelandic Meteorological Office and Institute of Earth Sciences, University of Iceland
Compiled by: Sigurlaug Hjaltadóttir, Björn Oddsson, Sigrún Hreinsdóttir.
Based on: IMO seismic monitoring; IES-IMO GPS monitoring; IMO hydrological data; IMO weather radar measurements, MODIS and NOAA satellite images; reports sent through the IMO web site, a flight over the eruption site today, information from commercial flights.
Eruption plume:
Height (a.s.l.): 18-20,000 ft/5.5-6 km around 08:00h (commercial flight). 15-17,000 ft
/4,5-5 km (according to scientists flying over the eruption site 12-
13:00h).
Heading: Southeast
Colour: Grey/light gray.
Tephra fallout: In Vík and nearest vicinity. Very small amount of fine, dark ash
detected on a white plate in Hvolsvöllur 06:00 this morning.
Lightning: No detections today over the eruption site.
Noises: No reports
Meltwater:
Similar to yesterday, daily fluctuations in discharge and temparature.
Conditions at eruption site:
The eruption is still in an explosive phase. The tephra and spatter cone continues to build up and is now reaching near the rim of the ice edge around the crater. The plume does'nt rise vertically from the crater, but bends SE-wards due to wind. Plume reaches higher after larger explosions. Thephra fallout near the crater is considerably less than was observed on May 6th. There is little lava flow down Gígjökull and the lava front has not changed for the last couple of days. Very little steam rises from the lava edge. A small lava tunnel was observed with an infrared camera near to the crater.
Seismic tremor:
Low, similar to yesterday and similar amplitude on all frequency bands.
Earthquakes:
Less earthquake activity, two events, Ml 1.2, detected at 9 and 12 km depth at around 11:00h and two of similar magnitude around 14:00.
GPS deformation:
No significant changes were observed at GPS stations around Eyjafjallajokull glacier.
Overall assessment:
The eruption is still in a strong explosive phase, but still less than it was late on May 5th and during May 6th. Little or no steam is observed at Gígjökull. Thephra fallout may be expected in the nearest vicinity of the volcano, but nothing in comparison to the first days of the eruption in April.
Lol, dat is waar, strand en zee zijn overal lekker als de temperatuur maar goed is en de zon schijnt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:45 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Tsja, als ik niet naar Mallorca kan, dan wel naar Egypte, Tunesie of Mexico. Zolang Schiphol, Bremen e.d. openblijven is er altijd nog wel een zonbestemming te vinden waar we heen kunnen vliegen
Mooi zo! Al is het een beetje later dan gepland, je bent er iig.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:30 schreef W1ckeDxt het volgende:
ik net geland! We zijn via Zwitserland gevlogen en ben nu at Brussel Airportl.
Het heeft 2.24 uur geduurd maar ben dus weer bijna thuis.
Hopen dat ik volgende week gewoon naar New York kan.
Thnx!quote:Op zondag 9 mei 2010 07:05 schreef indahnesia.com het volgende:
Heb de OP maar even bijgewerkt voor wat het waard is. Oude deeltjes toegevoegd (missen er nog 2) en oud nieuws verwijderd.
Nopequote:
Ja, natuurlijk, dat is het ergste wat er kan gebeuren, de trein is natuurlijk te min voor deze of gene.quote:SCHIPHOL - De aswolk uit IJsland blijft het vliegverkeer parten spelen. Van en naar Schiphol waren zondag vertragingen met name op de routes naar de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Ook werden vluchten naar Italië en Zuid-Duitsland geannuleerd, zo bleek uit informatie van Schiphol en de KLM.
De vulkaan Eyjafjallajökull op IJsland veroorzaakt in zuidelijke richting een lange sliert as over de oceaan. De wolk trekt ook het zuiden van Europa in.
Italië
Zaterdag gingen luchthavens in Spanje, Portugal en Zuid-Frankrijk dicht. Zondag was het vooral de beurt aan Italië, Zuid-Duitsland (München), en Zwitserland.
In Italië waren de luchthavens van Bologna, Milaan en Genua niet bereikbaar. Zo schrapte de KLM vier vluchten van en naar de Italiaanse luchthavens en naar München.
Vliegtuigen van en naar Noord-Amerika, de Caraïben en Zuid-Amerika deden er langer over dan gebruikelijk omdat de toestellen door de aswolk een andere route moeten vliegen.
Spanje
In Spanje ging zondag een groot aantal vliegvelden weer open, waaronder Barcelona. Maar in het noorden van het land (Santiago, La Coruna en Vigo) konden vliegtuigen nog enige tijd niet landen. Ook Zuid-Frankrijk ondervond nog problemen.
De vertraging voor reizigers vanaf Schiphol liep zondag evenals zaterdag op tot enkele uren. Hoe vervelend voor de reizigers ook, toch was het op de luchthaven rustig, aldus een woordvoerster van Schiphol.
Rustig
Volgens deskundigen in IJsland zou de vulkaan Eyjafjallajökull zich zondag rustig houden en minder as uitstoten dan de afgelopen dagen.
De Franse autoriteiten maken zich zorgen over de gevolgen die de aswolk de komende dagen kan hebben voor vluchten van en naar Nice. In de buurt begint over drie dagen het Filmfestival van Cannes, waar duizenden filmsterren en producenten op af komen.
Tot nu toe nog geen paniek dus, ach ja, ze moeten ergens om kunnen zeuren.quote:Latest Information received from the Icelandic Meteorological Office states that that the explosive activity from the Eyjafjallajökull volcano has continued to decrease and the ash plume has reduced slightly in height to 18,000 to 20,000 ft. The Icelandic Met Office state that there are no signs that the eruption is about to end, with the situation with the volcanic eruption remaining dynamic.
Winds are expected to blow from a mainly northerly direction through Sunday and into Monday, with most of the ash cloud likely to stay over the Atlantic Ocean and close to western parts of the British Isles. As a result NATS continues to advise aircraft about airspace restrictions affecting transatlantic flights, allowing them to cross the Atlantic safely. The ash cloud has drifted across some parts of central and southern Europe, leading to disruption.
As the volcanic activity changes, the Met Office will continue to provide frequently updated information to NATS and CAA about the dispersion of the volcanic ash, in line with the new engine criteria set by the CAA and the aviation industry.
Any decisions on airspace closures are the responsibility of CAA and further information on the impacts of this increased activity should be sought from them.
Weeze is helemaal niet dichtquote:Op zondag 9 mei 2010 20:00 schreef Drumpie het volgende:
Ik ben vandaag nog geland in Dusseldorf, terwijl dat Weeze dicht is.
"The following airports within Madrid ACC are closed:quote:Op zondag 9 mei 2010 10:55 schreef Holy_Goat het volgende:
heeft er iemand al intel over hoe het zit met vliegvelden in spanje (met name madrid) vandaag / morgen?
Ja, dit gaat nog wel even door zo te zien.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:10 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Thnx!Het lijkt er iig op dat er nog wel een deeltje gaat volgen dus een up to date OP is heel fijn.
Het lijkt er wel op: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-hvolsvelli/ mooie plaatjes.quote:Op maandag 10 mei 2010 01:46 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ja, dit gaat nog wel even door zo te zien.
luchtvaartnieuws:quote:Eruption in Eyjafjallajökull - Status Report: 12:00 GMT, 09 May 2010
Icelandic Meteorological Office and Institute of Earth Sciences, University of Iceland
Compiled by: Sigurlaug Hjaltadóttir, Björn Oddsson, Sigrún Hreinsdóttir.
Based on: IMO seismic monitoring; IES-IMO GPS monitoring; IMO hydrological data; IMO weather radar measurements, MODIS and NOAA satellite images.
Eruption plume:
Height (a.s.l.): 4-5 km/14-17,000 ft but sometimes shoots up to 6 km /20.000 ft.
Heading: Southeast. But low level winds are easterly.
Colour: Grey/light gray.
Tephra fallout: Farther west now, ashfall started at Þorvaldseyri (south of eruption) around 08:00h, has also been reported at Skógar this morning (7-8 km east of Þorvaldseyri). The ash is black.
Lightning: No detections today over the eruption site.
Noises: Reports from Vestmannaeyjar-islands (35-40 km southwest of erutpion), Vatnsdalur (190 -200 km to the north), and Borgarfjörður (~150 km to the northwest.)
Meltwater: Daily fluctuations in discharge and temparature. No flash floods have been detected.
Conditions at eruption site: There was no flight today, but observations from web cameras show similar activity to yesterday.
Seismic tremor: Has been similar for the past 3 days, and similar amplitude on all frequency bands.
Earthquakes: Seven earthquakes of magnitude 1.5-2 have been located for the last 24hrs.
GPS deformation: Horizontal displacement towards the center of Eyjafjallajökull volcano and subsidence.
Overall assessment: Compared to last seven days, the output from the volcano has been slowly decreasing but the activity has been pulsating and further changes in overall activity can be expected. Presently there are no indications that the eruption is about to end.
quote:Aswolk bereikt nu Zuid-Duitsland en Italië, Luxemburg dicht
10-05-2010
SCHIPHOL - De aswolk uit IJsland blijft het vliegverkeer parten spelen. Van en naar Schiphol waren zondag (9 mei) vertragingen met name op de routes naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ook werden vluchten naar Italië en Zuid-Duitsland geannuleerd, zo bleek uit informatie van Schiphol en de KLM.
De vulkaan Eyjafjallajökull op IJsland veroorzaakt in zuidelijke richting een lange sliert as over de oceaan. De wolk trekt ook het zuiden van Europa in.
Zaterdag gingen luchthavens in Spanje, Portugal en Zuid-Frankrijk dicht. Zondag was het vooral de beurt aan Italië, Zuid-Duitsland (München), en Zwitserland.
In Italië waren de luchthavens van Bologna, Milaan en Genua niet bereikbaar. Zo schrapte de KLM vier vluchten van en naar de Italiaanse luchthavens en naar München.
Vliegtuigen van en naar Noord-Amerika, de Caraïben en Zuid-Amerika deden er langer over dan gebruikelijk omdat de toestellen door de aswolk een andere route moeten vliegen.
In Spanje ging zondag een groot aantal vliegvelden weer open, waaronder Barcelona. Maar in het noorden van het land (Santiago, La Coruna en Vigo) konden vliegtuigen nog enige tijd niet landen. Ook Zuid-Frankrijk ondervond nog problemen.
Luxemburg
De luchthaven van Luxemburg werd in de nacht van zondag op maandag gesloten. Dit heeft een zegsvrouw van het vliegveld zondagavond laten weten. De sluiting duurt van middernacht tot 06.00 uur.
Volgens de Nederlandse luchtverkeersleiding vormt de aswolk momenteel geen probleem voor het Nederlandse luchtruim, zo meldde een woordvoerster zondagavond.
Volgens deskundigen in IJsland zou de vulkaan Eyjafjallajökull zich rustig houden en minder as uitstoten dan de afgelopen dagen.
De Franse autoriteiten maken zich zorgen over de gevolgen die de aswolk de komende dagen kan hebben voor vluchten van en naar Nice. In de buurt begint over drie dagen het Filmfestival van Cannes, waar duizenden filmsterren en producenten op af komen.
(c) ANP
ja anders ik welquote:Op maandag 10 mei 2010 09:34 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik durf voorzichtig optimistisch te zijn over de vlucht morgenochtend 08:00. Maar juich pas als ik in dat ding zit.
Da's een boelquote:Op maandag 10 mei 2010 14:13 schreef Heinekenfreak het volgende:
pfff.. aardige atciviteit nu![]()
[ afbeelding ]
Bron:http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/
Oeh, hier ook: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-hvolsvelli/quote:Op maandag 10 mei 2010 14:13 schreef Heinekenfreak het volgende:
pfff.. aardige atciviteit nu![]()
[ afbeelding ]
Bron:http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/
Zou het niet zo kunnen zijn dat de zaak beetje begint in te storten daar momenteel? Er is nogal wat uit gekomen de laatste tijd he...quote:Op maandag 10 mei 2010 16:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zo, das inderdaad niet mis! Wat een hoop bevingen, niet normaal meer (of wel normaal, wie het weet mag het zeggen)
[ afbeelding ]
Jup. Dat ja. Zou ondertussen wel eens kunnen gebeuren he.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Beetje volgens dit principe bedoel je:
[ afbeelding ]
wiki
Is het vliegveld dicht daar dan? Ik zou me niet meteen zorgen gaan maken aan de hand van wat grafiekjes.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:30 schreef Pielemuisje het volgende:
[ afbeelding ]
zou morgen ochtend om 8 uur vertrekken uit dusseldorf naar lissabon...
Geef het weinig kans, wat jullie?
tot 3 uur is er van alles vertrokken, hierna is alles tot nu toe gecanceldquote:Op maandag 10 mei 2010 16:40 schreef Drumfire het volgende:
[..]
Is het vliegveld dicht daar dan? Ik zou me niet meteen zorgen gaan maken aan de hand van wat grafiekjes.
quote:
Chegadas
Lisboa: Chegadas
Nova Pesquisa
Última actualização: 10 mei 2010 15:40
Data Hora Voo Companhia Origem Estado Tracking
10/05 07:00
TP 1900
S4 8420/LH 2193/US 5068/UA 9612/SN 6418/JJ 8666/SA 7013 TAP Portugal Faro T1
Chegou: 15:35
S4 8420
LH 2193
US 5068
UA 9612
SN 6418
JJ 8666
SA 7013
10/05 08:20
TP 711
TAP Portugal Madrid T1
Tracking Desktop
10/05 08:20
TP 829
TAP Portugal Milan, Linate T1
Chegou: 14:59
10/05 08:30
TP 571
LH 2174/UA 9615/TG 7303 TAP Portugal Frankfurt T1
Previsto: 18:00
Tracking Desktop
LH 2174
UA 9615
TG 7303
10/05 08:55
ZI 301
Aigle Azur Paris, Orly T1
Tracking Desktop
10/05 09:30
TP 611
SN 6401/US 5065 TAP Portugal Brussels T1
Previsto: 17:55
Tracking Desktop
SN 6401
US 5065
10/05 10:05
TP 583
LO 5443 TAP Portugal Warsaw T1
Previsto: 16:55
Tracking Desktop
LO 5443
10/05 10:20
TP 725
S4 8701 TAP Portugal Madrid T1
Chegou: 15:38
S4 8701
10/05 10:45
TP 765
TAP Portugal Sevilla T1
Tracking Desktop
10/05 13:35
TP 437
S4 8715 TAP Portugal Paris, Orly T1
Tracking Desktop
S4 8715
10/05 14:05
TP 355
AC 6930 TAP Portugal London, Heathrow T1
Tracking Desktop
AC 6930
10/05 14:05
TP 409
TAP Portugal Marseille T1
Previsto: 16:15
Tracking Desktop
10/05 15:00
AT 982
Royal Air Maroc Casablanca T1
Previsto: 16:10
Tracking Desktop
10/05 15:05
TP 435
S4 8717 TAP Portugal Paris, Orly T1
Cancelado
S4 8717
10/05 15:05
TP 557
LH 2170/A3 1759 TAP Portugal Munich T1
Cancelado
LH 2170
A3 1759
10/05 15:05
TP 715
S4 8705/A3 1765/AC 6926 TAP Portugal Madrid T1
Tracking Desktop
S4 8705
A3 1765
AC 6926
10/05 15:10
TP 561
LH 2168 TAP Portugal Hamburg T1
Cancelado
LH 2168
10/05 15:20
TP 1844
S4 8844 TAP Portugal Horta T1
Cancelado
S4 8844
10/05 15:30
TP 575
LH 2214/S4 8765/UA 9611 TAP Portugal Frankfurt T1
Cancelado
LH 2214
S4 8765
UA 9611
10/05 15:30
VR 606
TP 6006 TACV Praia T1
Cancelado
Ik ben geen deskundige..... maar bij dit soort dingen denk ik toch: Something is up.....quote:Op maandag 10 mei 2010 16:59 schreef Isiolo het volgende:
Datum/tijd
(op IJsland)
Coördinaten Kw. Diepte Kracht
lange lijst....Valt buiten kaartbereik
Aantal aardbevingen : 67!
Gemiddelde diepte : 13.0 Km
Geen vulkaan, Franse staking:quote:Op maandag 10 mei 2010 16:41 schreef kikoooooo het volgende:
Mijn zusje is in Weeze en zou zo naar Malaga vliegen, maar vlucht geannuleerd. Iemand enig idee of dit door de as is? Of iets anders?
Ik kan niets vinden namelijk
quote:Franse verkeersleiders verstoren vluchtplan
Sinds vanmorgen zijn de franse luchtverkeersleiders begonnen aan een 4 dagen durende staking. Dit hatdook verstrekkende gevolgen voor de vluchten die vanaf Weeze over frankrijk naar hun bestemming vliegen.
Doordat vertrekkende vliegtuigen geen toestemming kregen om over frans grondgebied te vliegen, werd het hele schema in de war gegooit. Er zijn tot op heden geen annuleringen gemeld. Passagiers moeten rekening houden met flinke vertragingen zolang de staking duurt.
Verwacht wordt dat veel toestellen pas zeer laat zullen terugkeren op hun thuisbasis in het duitse Weeze.
FR 6119 Las Palmas 16:55 23:59 delayed
FR 5488 Porto 21:15 21:23 landed
FR 9671 Rom (Ciampino) 21:55 23:11 expected
FR 6227 Venedig (Treviso) 22:35 22:13 expected
FR 2167 Berlin-Schoenefeld 22:50 22:17 expected
FR 8637 Marrakesch 23:15 23:59 delayed
FR 3258 London (Stansted) 23:25
FR 8613 Malaga 23:25 23:59 delayed
FR 8623 Sevilla 23:25 23:59 delayed
www.sgniederrhein.net
Ik dacht dat ie er zondagavond 2100 uur op was, maar toen zag ik het niet. En vandaag zag ik ook het laatste kwartier. Is zeker extra ingelast want de tvgids van mijn digitv geeft heel wat anders aan. Wel jammer, want het leek me erg mooi over IJsland en de tikkende two-step bom met Katlaquote:Op maandag 10 mei 2010 17:58 schreef Naamah het volgende:
Interessante docu op National Geographic nu
Oh.. alweer afgelopen, beetje laat met posten en werd pas op het eind interessant...![]()
quote:As blijft passagiers parten spelen
De aswolk uit IJsland zorgt nog altijd voor vertragingen op Schiphol. De wolk hangt boven de Atlantische Oceaan. De vluchten naar Amerika en het Caribisch gebied duren daardoor langer.
AS BLIJFT PASSAGIERS PARTEN SPELEN
Foto
Al die vliegtuigen zijn anderhalf tot twee uur vertraagd, zegt de luchthaven. De piloten moeten om het gebied heen vliegen om op de plaats van bestemming te komen.
Ook mensen die binnen Europa vliegen, moeten vaak wat langer wachten. Daarbij gaat het vooral om bestemmingen in Spanje en Portugal. Naar verwachting worden zo'n 500 vluchten geschrapt.
© ANP
Hmm... Ik kan daar nergens iets over vinden en op de site van Ryanair dus ook niet...quote:Op maandag 10 mei 2010 18:01 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Geen vulkaan, Franse staking:
http://www.sgniederrhein.eu/news/n2417.html
[..]
Goeie zaak... thx!quote:Op maandag 10 mei 2010 19:17 schreef agenda het volgende:
DINSDAG 11 MEI, 21.00 UUR
De enorme uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull leidde tot de grootste verstoring van het internationale vliegverkeer sinds 9/11.[/b]
Nou... de Fok!kers die balen dat ze niet kunnen vliegen horen eigenlijk hier:quote:Op maandag 10 mei 2010 19:48 schreef Isiolo het volgende:
Kan de topic niet opgesplitst worden met de vulkaan en een topic met fokkers die balen dat ze niet kunnen vliegen ?![]()
quote:Op maandag 10 mei 2010 23:22 schreef Naamah het volgende:
[..]
Nou... de Fok!kers die balen dat ze niet kunnen vliegen horen eigenlijk hier:
Europese luchthavens weer open #6
Kan gebeuren als boven heel Europa te veel as hangt. Denk dat ze afsluitingen nu proberen te beperken tot kleine gebieden/enkele vliegvelden.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Hoe reëel is het nou eigenlijk dat het luchtruim weer compleet dit gaat hier in west Europa?
En toch zit ik dan weer met de vraag, gaat dit in andere delen van de wereld ook zo als er een vulkaan uitbarst? Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat er zo massaal vliegveld dichtgaan om as van een vulkaan vele duizenden kilometers verderop..quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Kan gebeuren als boven heel Europa te veel as hangt. Denk dat ze afsluitingen nu proberen te beperken tot kleine gebieden/enkele vliegvelden.
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:44 schreef Drumfire het volgende:
[..]
En toch zit ik dan weer met de vraag, gaat dit in andere delen van de wereld ook zo als er een vulkaan uitbarst? Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat er zo massaal vliegveld dichtgaan om as van een vulkaan vele duizenden kilometers verderop..
Hoe doen ze dit in Azië dan? en Zuid Amerika..daar klappen toch ook redelijk vaak vulkanen.
En dat zal ook wel een reden zijn waarom je minder makkelijk vluchten kan omleiden.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:07 schreef Isiolo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Europa heeft iets meer vluchten , zal wel sneller opvallen als dat stil ligt
Yup. Zoiets als vorige week ofzo ook gebeurde.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 13:00 schreef basst2005 het volgende:
Extra stoom pluimpje. De lava komt daar vast in aanraking met water/ijs?
[ afbeelding ]
beetje een vertekend beeld, het is hier in de VS midden in de nacht, dan zijn daar inderdaad minder vluchten.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:07 schreef Isiolo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Europa heeft iets meer vluchten , zal wel sneller opvallen als dat stil ligt
Als het zo blijft als nu, ja dan kan het. Gewoon een stukje om en dan kun jij vliegen.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:45 schreef W1ckeDxt het volgende:
Dus like, ik kan wel naar New York vrijdag?
Het was wel maf om 'eromheen' te vliegen afgelopen zaterdag.
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
beetje een vertekend beeld, het is hier in de VS midden in de nacht, dan zijn daar inderdaad minder vluchten.
Oh, de bevingen zijn dus de magma die in de mantel vloeit, gelukkig is de as vrij groot dus heeft de luchtvaart er niet zo veel last van want dat soort as wordt niet heel ver de lucht in meegenomen maar zal dicht bij de vulkaan neervallen.quote:Eruption in Eyjafjallajökull - Status Report: 15:00 GMT, 10 May 2010
Icelandic Meteorological Office and Institute of Earth Sciences, University of Iceland
Compiled by: Steinunn S. Jakobsdóttir, Gunnar Sigurðsson, Björn Oddsson, Sigrún Hreinsdóttir.
Based on: IMO seismic monitoring; IES-IMO GPS monitoring; IMO hydrological data; IMO weather radar measurements, MODIS satellite images.
Eruption plume:
Height (a.s.l.): ~5 km / 17,000 ft but sometimes shoots up to 6 km / 20,000 ft.
Heading: Southeast. Low level winds are variable.
Colour: Grey / light gray.
Tephra fallout: Ashfall reported at Drangshlíð and Skarðshlíð almost continuously for the last 24 hours. The ash is rather coarse, estimated by the farmers to be ~2-3 mm.
Lightning: No lightning has been detected on instruments over the eruption site for the last week.
Noises: No reports.
Meltwater: Low water discharge at Gígjökull. Daily fluctuations in discharge and temparature are dominating the water flow at Markarfljótsbrú. No flash floods have been detected.
Conditions at eruption site: There was no flight today, but observations from web cameras show similar activity to yesterday. The crater is getting higher. Lava flow is low and not visible on cameras. In the afternoon there was a slight increase in explosive activity, which resulted in a higher plume for a while.
Seismic tremor: Has been similar for the past 3 days, and similar amplitude on all frequency bands.
Earthquakes: A sequence of earthquakes started around 11:00h this morning. Some 40 earthquakes were located, mostly at depths of 18 – 20 km and magnitude range Ml 1 – Ml 2. As the background tremor is much lower now than last week, much smaller earthquakes are observed, partly counting for the number of earthquakes detected this morning.
GPS deformation: Horizontal displacement towards the center of Eyjafjallajökull volcano and subsidence. Some irregular movements are seen in the height of the station closest to the volcano.
Overall assessment: The earthquake sequence this morning indicates that magma is still flowing in from the mantle. Presently there are no indications that the eruption is about to end.
Zou dat kunnen betekenen dat we weer last gaan krijgen van ijs in de krater? Dus weer die gallige as die de vluchten gaat belemmeren?quote:Air travel normalising again as volcano changes behaviour
Posted on11 May 2010.
Keflavik International Airport and Reykjavik’s domestic airport both re-opened yesterday afternoon, and ash cloud forecasts show clear skies for the foreseeable future and no further closures predicted for the time being.
The same is true for affected airports in Scotland, Ireland and southern Europe.
Meanwhile RUV reports a series of earthquakes under and around Eyjafjallajokull which could signal changes to the volcanic eruption.
According to geophysicist Steinunn Jakobsdottir, the quakes could be a sign of a new vent about to open. The volcano already has three vents, but only the one on the northernmost edge is still erupting.
Ash fall in the area has been decreasing and is currently very fine but large rocks have replaced the ash production, apparently caused by the earthquakes. The rocks are being shot high up into the air and crashing down onto the glacier, making holes in the ice. The size and weight of the rocks means that they are a very localised problem and only fall very near to the volcano.
quote:Volcanic Activity in Iceland Comes in Waves
The activity in the volcano underneath the Eyjafjallajökull icecap in south Iceland fluctuates but there are no indications that the eruption is winding down. Yesterday a series of earthquakes were detected underneath the icecap which indicates that magma is still being thrust out of the mantle.
The eruption in Eyjafjallajökull. Photo by Páll Stefánsson.
According to research conducted by the Icelandic Meteorological Office and the University of Iceland Institute of Earth Science, the volcanic cloud reaches a height of five kilometers above sea level on average, and sometimes extends up to six kilometers. Lava flow is minimal and the volcanic unrest stable, Morgunbladid reports.
Keflavík International Airport reopened yesterday after a three-day closure. Flights to and from the airport will be on schedule today as the airport currently lies outside the danger zone, according to ash distribution forecasts. However, passengers are asked to pay close attention to developments.
Although Icelandic airports can remain open today, the ash from Eyjafjallajökull is disrupting flights elsewhere in Europe. According to visir.is, seven airports in Spain are closed for the day.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |