CNNquote:London, England (CNN) -- Half of all Europe's flights were back in the air Tuesday, but more ash from Iceland's erupting volcano threatened to stall plans to reopen British airspace.
Although authorities in Iceland reported that eruptions from the Eyjafjallajokull volcano were weakening, volcanic ash already in the air continued to blow towards Britain.
The country's weather forecaster, the Met Office, said current wind patterns suggested no let up until the end of the week.
"At the moment current weather conditions aren't set to change until about Friday and then it looks like then the change is going to be south-westerly winds which will then take it away from the UK," a spokeswoman told CNN.
About 14,000 flights were expected to operate in European airspace Tuesday -- half of scheduled air traffic, according to Eurocontrol, the intergovernmental body that manages European air travel.
Flights were restricted to those above 20,000 feet, Eurocontrol said. Lower air space is closed or severely restricted across Europe, it added.
Flights were back in the air in France and Germany. Around 75 percent of scheduled flights were expected frome Franc's two main airports, Charles de Gaulle and Orly, French Minister for Ecology Jean-Louis Borloo told French radio network RTL.
quote:ArkeFly plane covered with "layer of ash" after flight Antalya-Amsterdam. No engine damage, plane remains operational http://bit.ly/chQm9U .
Hier het bericht:quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Bronquote:Aslaag op toestel ArkeFly door Ronald Veerman
AMSTERDAM - Een toestel van ArkeFly is vanmorgen op weg naar Schiphol door een aswolk gevlogen. Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen.
Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.
"Het was even heel erg schrikken”, zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven.”
Niets aan de hand dusquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Komt dat screenshot van een website af waar alle / veel intercontinentale vluchten te zien zijn?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8625813.stm
[ afbeelding ]
quote:Luchtruim om 21.01 uur dicht door Ronald Veerman
SCHIPHOL - Wie vanavond rond acht uur in het vliegtuig stapt en eindelijk denkt te vertrekken moet toch rekening blijven houden met een onverwachte domper.
Doordat vliegtuigen alleen bij daglicht mogen vertrekken gaat het Nederlandse luchtruim vanavond een kwartier na zonsondergang om een minuut over negen immers onherroepelijk weer dicht.
Dat bepaalt de zogenaamde ‘Uniforme Daglicht Periode’ waar de luchtvaart op basis van de gisteren gemaakte afspraken alleen toestemming heeft tijdens de daguren te mogen vliegen geen seconde van mag afwijken.
Toestellen die op dat moment klaar staan voor vertrek of richting de startbaan willen kunnen daardoor alsnog een verbod krijgen om op te stijgen.
,,Om een minuut over negen is vliegen niet meer toegestaan”, zo werd op de luchthaven bevestigd. ,,Reizigers die net niet wegkomen hebben dus pech. Maar vanaf woensdag kwart over zes, wanneer het officieel weer licht wordt, kan men weer een poging wagen.”
Zal vast wel iets van waarheid in zitten. In (zuid) Amerika vliegen ze ook tussen de uitbarstende vulkanen door hoorde ik van de KLM.quote:De angst voor de aswolk, veroorzaakt door de vulkaanuitbarsting in IJsland, is een hype. Er was vorige week vrijdagochtend al geen verhoogd risico meer voor vliegtuigen.
‘Vliegtuigmotoren worden aanmerkelijk zwaarder belast door opstijgen en landen in woestijngebieden, waar zand door ‘dust devils’ vaak hoog wordt opgevoerd. Dat zijn veel grotere deeltjes, die geen twee dagen de tijd hebben om uiteen te vallen. Ook het Saharastof, dat enkele keren per jaar in Nederland neerdaalt, is zeker ernstiger dan deze IJslandvulkaan’, stelt de astronoom.
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef APK het volgende:
Ik volg het ook weer.
Hopelijk nog een tijdje een vermakelijke welles/nietes discussie, In Engeland en Duitsland staat het meeste volgens mij nog aan de grond.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:27 schreef superworm het volgende:
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.
Geen idee wat BA van plan is. Inmiddels zijn er al 2 vluchten uitgeweken naar Brussel, en eentje is onderweg naar AMS.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:30 schreef Drumfire het volgende:
Ik zie op http://www.flightradar24.com/ de eerste British Airways vluchten boven engeland..
Vage is dat BAW17V vanuit Denver naar Heathrow rondjes aan het draaien is boven de UK, terwijl BAW274 rondjes aan het draaien is boven Ierland maar ook met bestemming Heathrow..
Ik dacht dat de UK tot 1 uur vannacht sowieso gesloten was?
Zit 'ie nog te hoog voor. Zal wel uitwijken naar een luchthaven in Frankrijk.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat ie dan toch op Heathrow landen?
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |