CNNquote:London, England (CNN) -- Half of all Europe's flights were back in the air Tuesday, but more ash from Iceland's erupting volcano threatened to stall plans to reopen British airspace.
Although authorities in Iceland reported that eruptions from the Eyjafjallajokull volcano were weakening, volcanic ash already in the air continued to blow towards Britain.
The country's weather forecaster, the Met Office, said current wind patterns suggested no let up until the end of the week.
"At the moment current weather conditions aren't set to change until about Friday and then it looks like then the change is going to be south-westerly winds which will then take it away from the UK," a spokeswoman told CNN.
About 14,000 flights were expected to operate in European airspace Tuesday -- half of scheduled air traffic, according to Eurocontrol, the intergovernmental body that manages European air travel.
Flights were restricted to those above 20,000 feet, Eurocontrol said. Lower air space is closed or severely restricted across Europe, it added.
Flights were back in the air in France and Germany. Around 75 percent of scheduled flights were expected frome Franc's two main airports, Charles de Gaulle and Orly, French Minister for Ecology Jean-Louis Borloo told French radio network RTL.
quote:ArkeFly plane covered with "layer of ash" after flight Antalya-Amsterdam. No engine damage, plane remains operational http://bit.ly/chQm9U .
Hier het bericht:quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Bronquote:Aslaag op toestel ArkeFly door Ronald Veerman
AMSTERDAM - Een toestel van ArkeFly is vanmorgen op weg naar Schiphol door een aswolk gevlogen. Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen.
Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.
"Het was even heel erg schrikken”, zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven.”
Niets aan de hand dusquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Komt dat screenshot van een website af waar alle / veel intercontinentale vluchten te zien zijn?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8625813.stm
[ afbeelding ]
quote:Luchtruim om 21.01 uur dicht door Ronald Veerman
SCHIPHOL - Wie vanavond rond acht uur in het vliegtuig stapt en eindelijk denkt te vertrekken moet toch rekening blijven houden met een onverwachte domper.
Doordat vliegtuigen alleen bij daglicht mogen vertrekken gaat het Nederlandse luchtruim vanavond een kwartier na zonsondergang om een minuut over negen immers onherroepelijk weer dicht.
Dat bepaalt de zogenaamde ‘Uniforme Daglicht Periode’ waar de luchtvaart op basis van de gisteren gemaakte afspraken alleen toestemming heeft tijdens de daguren te mogen vliegen geen seconde van mag afwijken.
Toestellen die op dat moment klaar staan voor vertrek of richting de startbaan willen kunnen daardoor alsnog een verbod krijgen om op te stijgen.
,,Om een minuut over negen is vliegen niet meer toegestaan”, zo werd op de luchthaven bevestigd. ,,Reizigers die net niet wegkomen hebben dus pech. Maar vanaf woensdag kwart over zes, wanneer het officieel weer licht wordt, kan men weer een poging wagen.”
Zal vast wel iets van waarheid in zitten. In (zuid) Amerika vliegen ze ook tussen de uitbarstende vulkanen door hoorde ik van de KLM.quote:De angst voor de aswolk, veroorzaakt door de vulkaanuitbarsting in IJsland, is een hype. Er was vorige week vrijdagochtend al geen verhoogd risico meer voor vliegtuigen.
‘Vliegtuigmotoren worden aanmerkelijk zwaarder belast door opstijgen en landen in woestijngebieden, waar zand door ‘dust devils’ vaak hoog wordt opgevoerd. Dat zijn veel grotere deeltjes, die geen twee dagen de tijd hebben om uiteen te vallen. Ook het Saharastof, dat enkele keren per jaar in Nederland neerdaalt, is zeker ernstiger dan deze IJslandvulkaan’, stelt de astronoom.
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef APK het volgende:
Ik volg het ook weer.
Hopelijk nog een tijdje een vermakelijke welles/nietes discussie, In Engeland en Duitsland staat het meeste volgens mij nog aan de grond.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:27 schreef superworm het volgende:
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.
Geen idee wat BA van plan is. Inmiddels zijn er al 2 vluchten uitgeweken naar Brussel, en eentje is onderweg naar AMS.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:30 schreef Drumfire het volgende:
Ik zie op http://www.flightradar24.com/ de eerste British Airways vluchten boven engeland..
Vage is dat BAW17V vanuit Denver naar Heathrow rondjes aan het draaien is boven de UK, terwijl BAW274 rondjes aan het draaien is boven Ierland maar ook met bestemming Heathrow..
Ik dacht dat de UK tot 1 uur vannacht sowieso gesloten was?
Zit 'ie nog te hoog voor. Zal wel uitwijken naar een luchthaven in Frankrijk.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat ie dan toch op Heathrow landen?
[ afbeelding ]
Nope, zit nog op 35.000 voet en zal ook wel naar Parijs, Brussel of A'dam uitwijken.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat ie dan toch op Heathrow landen?
[ afbeelding ]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ht_open__.html?p=1,1quote:Anp: INSPECTIE VERKEER EN WATERSTAAT GEEFT TOESTEMMING VOOR NACHTVLUCHTEN.
Het feit dat een 4tal toestellen boven Engeland cirkelt van BA voordat ze uitwijken naar een andere luchthaven doet me toch vermoeden dat ze van hun bestemming wegvlogen met het idee op Heathrow te landen...quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nope, zit nog op 35.000 voet en zal ook wel naar Parijs, Brussel of A'dam uitwijken.
Die zit nu in een holding boven Normandië inderdaad.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:
De BAW74 zou naar Londen vliegen, gaat nu ook terug.
Inderdaad! Er komen ook steeds meer BA toestellen bij lijkt het wel..voornamelijk uit de USA.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Die zit nu in een holding boven Normandië inderdaad.
Toch wel gaaf dat wij dat zo vanachter onze schermpjes kunnen volgen zeg!![]()
777s uit Beijing en Tel Aviv (laatste schijnt nog niet helemaal zeker te zijn, is nog niet binnen)quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:11 schreef JuiceJuice het volgende:
Nice, morgen maar even kijken naar die vliegtuigen op AMS. Zijn dit 747s of 777?
Zou je haast denken jaquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:25 schreef Tourniquet het volgende:
BAW84 uit Vancouver en BAW284 uit San Francisco zitten nog steeds in de holding bij Ierland. Hoe lang blijven ze daar rondjes blijven vliegen? Tot ze bijna geen brandstof meer hebben en een emergency kunnen declaren? Is ook een tactiek.
Autoriteiten hebben al aangeven dat ze regels overtreden als ze toch op Heathrow landen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:31 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je zou haast zeggen dat BA aan het forceren is om toch in de UK te mogen landen. Inmiddels komen er nog een uit Abuja en een uit Mauritius aan.
quote:RT @SkyNewsBreak: Civil Aviation Authority says there will be a phased reintroduction of UK airspace from 2300 CET
RT @HeathrowAirport ready to open. Not all flights will operate, please check with your airline BEFORE travelling to the airport #ashtag
Ik ga er ook niet vanuit dat ze op eigen houtje kun kist op LHR neer gaan zetten.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Autoriteiten hebben al aangeven dat ze regels overtreden als ze toch op Heathrow landen.
Gewoon met 10 kisten rondjes om LHR vliegen net zo lang tot ze opengaan.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:31 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je zou haast zeggen dat BA aan het forceren is om toch in de UK te mogen landen. Inmiddels komt er nog een uit Abuja en een uit Mauritius aan.
Heathrow gaat zo open (zie mn vorige post), dus dan mogen ze alsnogquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:34 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Ik ga er ook niet vanuit dat ze op eigen houtje kun kist op LHR neer gaan zetten.
En de volgende BA hangt al boven de Mid Zee
Ik vermoed dat tweede. En waarom dan niet meteen opengooien..? Hangt vast al genoeg personeel rondquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:38 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Gewoon met 10 kisten rondjes om LHR vliegen net zo lang tot ze opengaan.
Maar nu weet natuurlijk nog niemand of BA al wist dat ze om 22u opengingen, of dat ze dus juist om 22u opengaan omdat BA opeens met zoveel kisten aan komt vliegen
Sommige hebben er al zeker 5-8 uur aan vliegtijd opzitten...die moeten geweten hebben dat LHR openging lijkt me.. Of inderdaad forceren.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik vermoed dat tweede. En waarom dan niet meteen opengooien..? Hangt vast al genoeg personeel rond
Dat duurt nog wel ff voordat Ryanair weer volledig op schema ligt.... Zal ook wel een van de vliegmaatschappijen met de hoogte bezetting per vliegtuig zijn, dus weinig ruimte...quote:Ryanair today (Tue 20th April) at 1500hrs confirmed that based on current meteorological forecasts and the continuing emission of volcanic ash into the atmosphere over Iceland, it continues to operate Southbound flights from Spain, Southern Italy, Malta and Morocco as scheduled. From tomorrow Wed 21st April, Ryanair expects to resume Southbound flights from its Marseille base in the South of France as well. Passengers holding reservations on these flights at these airports, should continue to present themselves at these airports as normal.
Ryanair has today (20 Apr) extended its cancellation of its Northern European flights (UK, Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Belgium, Holland, France, Germany, Poland, Baltic States and North Italy) from 1300hrs on Wed 21st April to 1300hrs on Thurs 22nd April.
In addition, Ryanair has decided to cancel all of its flights between Ireland and the UK until 1300hrs on Friday 23rd April in order to use these UK and Irish based aircraft to operate extra flights from the UK to Continental Europe; and from Ireland to Continental Europe from 1300hrs on Thurs 22nd April to clear any backlog of disrupted passengers travelling between Continental Europe, the UK and Ireland.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:29 schreef bbfakir het volgende:
Een hele hoop vliegtuigen van BA zijn rondjes aan het circelen.
De BA84 spant de kroon.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |