CNNquote:London, England (CNN) -- Half of all Europe's flights were back in the air Tuesday, but more ash from Iceland's erupting volcano threatened to stall plans to reopen British airspace.
Although authorities in Iceland reported that eruptions from the Eyjafjallajokull volcano were weakening, volcanic ash already in the air continued to blow towards Britain.
The country's weather forecaster, the Met Office, said current wind patterns suggested no let up until the end of the week.
"At the moment current weather conditions aren't set to change until about Friday and then it looks like then the change is going to be south-westerly winds which will then take it away from the UK," a spokeswoman told CNN.
About 14,000 flights were expected to operate in European airspace Tuesday -- half of scheduled air traffic, according to Eurocontrol, the intergovernmental body that manages European air travel.
Flights were restricted to those above 20,000 feet, Eurocontrol said. Lower air space is closed or severely restricted across Europe, it added.
Flights were back in the air in France and Germany. Around 75 percent of scheduled flights were expected frome Franc's two main airports, Charles de Gaulle and Orly, French Minister for Ecology Jean-Louis Borloo told French radio network RTL.
quote:ArkeFly plane covered with "layer of ash" after flight Antalya-Amsterdam. No engine damage, plane remains operational http://bit.ly/chQm9U .
Hier het bericht:quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Bronquote:Aslaag op toestel ArkeFly door Ronald Veerman
AMSTERDAM - Een toestel van ArkeFly is vanmorgen op weg naar Schiphol door een aswolk gevlogen. Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen.
Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.
"Het was even heel erg schrikken”, zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven.”
Niets aan de hand dusquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12511402113
[..]
Komt dat screenshot van een website af waar alle / veel intercontinentale vluchten te zien zijn?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8625813.stm
[ afbeelding ]
quote:Luchtruim om 21.01 uur dicht door Ronald Veerman
SCHIPHOL - Wie vanavond rond acht uur in het vliegtuig stapt en eindelijk denkt te vertrekken moet toch rekening blijven houden met een onverwachte domper.
Doordat vliegtuigen alleen bij daglicht mogen vertrekken gaat het Nederlandse luchtruim vanavond een kwartier na zonsondergang om een minuut over negen immers onherroepelijk weer dicht.
Dat bepaalt de zogenaamde ‘Uniforme Daglicht Periode’ waar de luchtvaart op basis van de gisteren gemaakte afspraken alleen toestemming heeft tijdens de daguren te mogen vliegen geen seconde van mag afwijken.
Toestellen die op dat moment klaar staan voor vertrek of richting de startbaan willen kunnen daardoor alsnog een verbod krijgen om op te stijgen.
,,Om een minuut over negen is vliegen niet meer toegestaan”, zo werd op de luchthaven bevestigd. ,,Reizigers die net niet wegkomen hebben dus pech. Maar vanaf woensdag kwart over zes, wanneer het officieel weer licht wordt, kan men weer een poging wagen.”
Zal vast wel iets van waarheid in zitten. In (zuid) Amerika vliegen ze ook tussen de uitbarstende vulkanen door hoorde ik van de KLM.quote:De angst voor de aswolk, veroorzaakt door de vulkaanuitbarsting in IJsland, is een hype. Er was vorige week vrijdagochtend al geen verhoogd risico meer voor vliegtuigen.
‘Vliegtuigmotoren worden aanmerkelijk zwaarder belast door opstijgen en landen in woestijngebieden, waar zand door ‘dust devils’ vaak hoog wordt opgevoerd. Dat zijn veel grotere deeltjes, die geen twee dagen de tijd hebben om uiteen te vallen. Ook het Saharastof, dat enkele keren per jaar in Nederland neerdaalt, is zeker ernstiger dan deze IJslandvulkaan’, stelt de astronoom.
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef APK het volgende:
Ik volg het ook weer.
Hopelijk nog een tijdje een vermakelijke welles/nietes discussie, In Engeland en Duitsland staat het meeste volgens mij nog aan de grond.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:27 schreef superworm het volgende:
Idem, al lijkt er bitter weinig meer om te volgen.
Geen idee wat BA van plan is. Inmiddels zijn er al 2 vluchten uitgeweken naar Brussel, en eentje is onderweg naar AMS.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:30 schreef Drumfire het volgende:
Ik zie op http://www.flightradar24.com/ de eerste British Airways vluchten boven engeland..
Vage is dat BAW17V vanuit Denver naar Heathrow rondjes aan het draaien is boven de UK, terwijl BAW274 rondjes aan het draaien is boven Ierland maar ook met bestemming Heathrow..
Ik dacht dat de UK tot 1 uur vannacht sowieso gesloten was?
Zit 'ie nog te hoog voor. Zal wel uitwijken naar een luchthaven in Frankrijk.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat ie dan toch op Heathrow landen?
[ afbeelding ]
Nope, zit nog op 35.000 voet en zal ook wel naar Parijs, Brussel of A'dam uitwijken.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat ie dan toch op Heathrow landen?
[ afbeelding ]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ht_open__.html?p=1,1quote:Anp: INSPECTIE VERKEER EN WATERSTAAT GEEFT TOESTEMMING VOOR NACHTVLUCHTEN.
Het feit dat een 4tal toestellen boven Engeland cirkelt van BA voordat ze uitwijken naar een andere luchthaven doet me toch vermoeden dat ze van hun bestemming wegvlogen met het idee op Heathrow te landen...quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nope, zit nog op 35.000 voet en zal ook wel naar Parijs, Brussel of A'dam uitwijken.
Die zit nu in een holding boven Normandië inderdaad.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:
De BAW74 zou naar Londen vliegen, gaat nu ook terug.
Inderdaad! Er komen ook steeds meer BA toestellen bij lijkt het wel..voornamelijk uit de USA.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Die zit nu in een holding boven Normandië inderdaad.
Toch wel gaaf dat wij dat zo vanachter onze schermpjes kunnen volgen zeg!![]()
777s uit Beijing en Tel Aviv (laatste schijnt nog niet helemaal zeker te zijn, is nog niet binnen)quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:11 schreef JuiceJuice het volgende:
Nice, morgen maar even kijken naar die vliegtuigen op AMS. Zijn dit 747s of 777?
Zou je haast denken jaquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:25 schreef Tourniquet het volgende:
BAW84 uit Vancouver en BAW284 uit San Francisco zitten nog steeds in de holding bij Ierland. Hoe lang blijven ze daar rondjes blijven vliegen? Tot ze bijna geen brandstof meer hebben en een emergency kunnen declaren? Is ook een tactiek.
Autoriteiten hebben al aangeven dat ze regels overtreden als ze toch op Heathrow landen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:31 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je zou haast zeggen dat BA aan het forceren is om toch in de UK te mogen landen. Inmiddels komen er nog een uit Abuja en een uit Mauritius aan.
quote:RT @SkyNewsBreak: Civil Aviation Authority says there will be a phased reintroduction of UK airspace from 2300 CET
RT @HeathrowAirport ready to open. Not all flights will operate, please check with your airline BEFORE travelling to the airport #ashtag
Ik ga er ook niet vanuit dat ze op eigen houtje kun kist op LHR neer gaan zetten.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Autoriteiten hebben al aangeven dat ze regels overtreden als ze toch op Heathrow landen.
Gewoon met 10 kisten rondjes om LHR vliegen net zo lang tot ze opengaan.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:31 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je zou haast zeggen dat BA aan het forceren is om toch in de UK te mogen landen. Inmiddels komt er nog een uit Abuja en een uit Mauritius aan.
Heathrow gaat zo open (zie mn vorige post), dus dan mogen ze alsnogquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:34 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Ik ga er ook niet vanuit dat ze op eigen houtje kun kist op LHR neer gaan zetten.
En de volgende BA hangt al boven de Mid Zee
Ik vermoed dat tweede. En waarom dan niet meteen opengooien..? Hangt vast al genoeg personeel rondquote:Op dinsdag 20 april 2010 21:38 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Gewoon met 10 kisten rondjes om LHR vliegen net zo lang tot ze opengaan.
Maar nu weet natuurlijk nog niemand of BA al wist dat ze om 22u opengingen, of dat ze dus juist om 22u opengaan omdat BA opeens met zoveel kisten aan komt vliegen
Sommige hebben er al zeker 5-8 uur aan vliegtijd opzitten...die moeten geweten hebben dat LHR openging lijkt me.. Of inderdaad forceren.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik vermoed dat tweede. En waarom dan niet meteen opengooien..? Hangt vast al genoeg personeel rond
Dat duurt nog wel ff voordat Ryanair weer volledig op schema ligt.... Zal ook wel een van de vliegmaatschappijen met de hoogte bezetting per vliegtuig zijn, dus weinig ruimte...quote:Ryanair today (Tue 20th April) at 1500hrs confirmed that based on current meteorological forecasts and the continuing emission of volcanic ash into the atmosphere over Iceland, it continues to operate Southbound flights from Spain, Southern Italy, Malta and Morocco as scheduled. From tomorrow Wed 21st April, Ryanair expects to resume Southbound flights from its Marseille base in the South of France as well. Passengers holding reservations on these flights at these airports, should continue to present themselves at these airports as normal.
Ryanair has today (20 Apr) extended its cancellation of its Northern European flights (UK, Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Belgium, Holland, France, Germany, Poland, Baltic States and North Italy) from 1300hrs on Wed 21st April to 1300hrs on Thurs 22nd April.
In addition, Ryanair has decided to cancel all of its flights between Ireland and the UK until 1300hrs on Friday 23rd April in order to use these UK and Irish based aircraft to operate extra flights from the UK to Continental Europe; and from Ireland to Continental Europe from 1300hrs on Thurs 22nd April to clear any backlog of disrupted passengers travelling between Continental Europe, the UK and Ireland.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:29 schreef bbfakir het volgende:
Een hele hoop vliegtuigen van BA zijn rondjes aan het circelen.
De BA84 spant de kroon.
[ afbeelding ]
Klopt, al bijna 2 uur!quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:29 schreef bbfakir het volgende:
Een hele hoop vliegtuigen van BA zijn rondjes aan het circelen.
De BA84 spant de kroon.
[ afbeelding ]
Hij is als eerste vliegtuig op Heathrow geland.quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:37 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Klopt, al bijna 2 uur!
Hij lijkt nu wel koers te zetten naar London, net als de BAW284.
Edit: alle 8 wachtende BA toestellen zijn nu op weg richting Heathrow. BAW84 zit al op final. Was het het wachten toch waard.
Ik zat hem ook al te volgen! De passagiers hoeven nooit meer op vakantie naar Isle of Man na 9 rondjes bij dat eiland.quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:37 schreef Tourniquet het volgende:
Klopt, al bijna 2 uur!
Hij lijkt nu wel koers te zetten naar London, net als de BAW284.
Edit: alle 8 wachtende BA toestellen zijn nu op weg richting Heathrow. BAW84 zit al op final. Was het het wachten toch waard.
Hahaquote:Op dinsdag 20 april 2010 22:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik zat hem ook al te volgen! De passagiers hoeven nooit meer op vakantie naar Isle of Man na 9 rondjes bij dat eiland.
Valt wel mee. Ryanair heeft echter dagelijks tig vluchten tussen de UK en Ierland en denkt nu het meest service gericht te zijn voor hun publiek door extra vluchten tussen UK-mainland Europe en IE-mainland Europe aan te gaan bieden, en dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te repatriëren naar hun thuisland. Hiervoor gebruiken ze dan de vliegtuigen die normaal gesproken vliegen tussen UK-IE. De mensen die tussen de UK en Ierland willen reizen moeten dan maar in de tussentijd wachten of met de boot gaan.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dat duurt nog wel ff voordat Ryanair weer volledig op schema ligt.... Zal ook wel een van de vliegmaatschappijen met de hoogte bezetting per vliegtuig zijn, dus weinig ruimte...
Denk 't wel. EU regels. In elk geval proberen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:25 schreef Santello het volgende:
Zat ook in london vast, elke rebooking was geannuleerd.
Toch maar ervoor gekozen om de boot te nemen, ( alles was uitverkocht tot donderdag)
we hebben de gok genomen om te wachten tot er mensen geannuleerd hadden.
Gelukkig was dit gelukt en konden we 4 tickets boeken
Vraag me af of ik de kosten van 4 extra hotel dagen kan terugvragen.
quote:Vliegvelden in Scandinavië dicht
Update: donderdag 22 apr 2010, 10:50
Enkele vliegvelden in Noorwegen en Zweden zijn vannacht weer gesloten. De luchtvaartautoriteiten maken zich zorgen over een aswolk uit IJsland die door de wind plotseling was gedraaid.
In Zweden zijn de luchthavens van Gotenburg en Malmö dicht, in Noorwegen die van Bergen en Stavanger. Ook mogen er in Noorwegen geen helikopters naar olieplatforms vliegen.
In Denemarken is de situatie normaal. Alle beperkingen voor de luchtvaart zijn daar opgeheven. Eurocontrol gaat ervan uit dat afgezien van Scandinavië vrijwel alle vliegtuigen weer kunnen landen en opstijgen.
Volgens mij zitten we nog beneden het normale niveau, dus ja.quote:Op donderdag 22 april 2010 11:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Kan het trouwens nog drukker?
valt eigenlijk best wel tegen hoor in vergelijking met maandag bijvoorbeeldquote:Op donderdag 22 april 2010 16:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat is het rustig rondom Schiphol @ http://www.radarvirtuel.com/ ?
Ja, nu is het wel weer drukker, maar uurtje geleden ff een dipje. Mss dat niet alle data doorkwam?quote:Op donderdag 22 april 2010 17:41 schreef Taneli het volgende:
[..]
valt eigenlijk best wel tegen hoor in vergelijking met maandag bijvoorbeeld![]()
( http://www.geluidsnet.nl/
quote:@drivetimerte: Breaking News: IAA may be forced to restrict flights over Irish airspace because of volcanic ash #ashtag on air now @RTERadio1
Vooralsnog alleen voor het Ierse luchtruim. Vluchyen op grotere hoogte kunnen gewoon doorgaan.quote:
ahaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Vooralsnog alleen voor het Ierse luchtruim. Vluchyen op grotere hoogte kunnen gewoon doorgaan.
nou en of, die global warming wil maar niet doorzetten..quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:38 schreef justmattie het volgende:
Misschien dat we dan weer mooi weer krijgen als er niks vliegt
quote:SCHIPHOL - Schiphol annuleert maandag ongeveer 500 vluchten als gevolg van de aswolk die boven Nederland hangt. Dat maakte de luchthaven maandagochtend vroeg bekend.
Zo'n 60.000 reizigers ondervinden naar verwachting gevolgen van de verstoring van het luchtverkeer, stelde een zegsvrouw. Het gaat niet alleen om vertrekkende reizigers, maar ook mensen die aankomen of overstappen op Schiphol.
Het is zeer de vraag of alle vertrekkende reizigers tijdig kunnen worden gewaarschuwd door hun luchtvaartmaatschappijen. Vermoedelijk zijn veel mensen nu al onderweg naar het vliegveld, aldus de woordvoerster.
Het luchtruim boven Schiphol en Rotterdam Airport is maandag gesloten tussen 06.00 en 14.00 uur. Binnenkomende vluchten die al in de lucht zijn kunnen eventueel worden omgeleid naar andere Nederlandse luchthavens, die de deuren naar verwachting niet hoeven te sluiten.
Wat heeft dat nou weer met die krant te maken.. KLM wil graag en ik kan ze geen ongelijk geven, ze hebben de motoren geinspecteerd en er zat geen as in. Als je dan aan de andere kant miljoenen verliest..quote:Op maandag 17 mei 2010 10:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_weer_vliegen__.html
Wat een onzinartikel weer van die kutkrant. Alsof KLM zelf ff bepaalt dat ze weer gaan vliegen
.
Diverse links @ KNMI.quote:Op maandag 17 mei 2010 11:19 schreef Kasparovi het volgende:
Heeft er iemand toevallig een link van een buienradar voor de aswolk? Die mķet er toch wel zijn zou je denken.
quote:Nog drie vulkanen op uitbarsten
De IJslandse vulkaan die al enkele weken Europa met aswolken teistert, dreigt de komende jaren nog opvolgers te krijgen. Experts rekenden uit dat minstens drie andere vulkanen op het eiland op uitbarsten staan.
Eyjafjallajokull is een naam die ons intussen heel bekend in de oren klinkt. Helaas heeft de vulkaan nog een aantal gevaarlijke broertjes, aangezien IJsland een vulkanisch actief gebied is. Wetenschappers maakten een tijdlijn met 205 uitbarstingen in IJsland in de voorbije 1.100 jaar en ontdekten dat de uitbarstingen in een cyclus voorkomen. Na een rustige periode zal de vulkanische activiteit de komende vijf decennia hoe dan ook toenemen.
Wie is de volgende?
Geologen kijken momenteel vooral naar vulkaan Katla, die niet ver van Eyjafjallajokull ligt. Die werd in de geschiedenis meestal tot uitbarsting gebracht door zijn collega die nu voor hinder zorgt. De drie andere kandidaten zijn Grimsvotn, Hekla en Askja.
Hekla is sinds AD874 al twintig keer uitgebarsten. De laatste kleine uitbarsting dateert van 2000, maar geologen merken dat het ijs op de vulkaan aan het smelten is en dat betekent dat magma onder grond aan het opstijgen is. Grimsvotn is een andere vulkaan die onder een gletsjer ligt. In 1996 veegde een uitbarsting de belangrijkste ringweg van IJsland weg.
Aswolken
Geologen raden Europa aan om maatregelen te treffen zodat de gevolgen van aswolken minder groot zouden zijn. Ook zullen vulkanen meer moeten worden onderzocht. "Er zijn 35 actieve vulkanen in IJsland", zegt Gillian Foulger, geoloog van de universiteit van Durham. "Met een hoogtechnologisch systeem op iedere vulkanen kunnen we voorspellen wanneer ze zullen uitbarsten."
Iedere vulkaan heeft echter ook zijn eigen karakter. Zo is Eyjafjallajokull vaak over een lange periode actief. Bij de uibarsting van 1821 duurde het liefst vijftien maanden. We zijn dus mogelijk nog lang niet verlost van de ellende.
quote:Decennialang nog last van aswolken
De vulkanologen bestudeerden de 205 uitbarstingen op IJsland van de laatste 1100 jaar en kwamen tot de conclusie dat ze altijd in regelmatige clusters komen. Na een relatief rustige periode van vijftig jaar is het waarschijnlijk dat de recente uitbarsting van de Eyjafjallajökull het begin is van een nieuwe serie erupties.
"Minimaal drie andere IJslandse vulkanen werken nu naar een uitbarsting toe”, zegt Thor Thordarson van de Universiteit van Edinburg in de Sunday Times. Volgens Thordarson kan de Eyjafjallajökull bovendien nog jaren actief blijven. Thordarson heft het in zijn waarschuwing vooral over de vulkanen Grímsvötn, Hekla en Askja, alle drie veel grotere dan Eyjafjallajökull. Op Hekla smelt de sneeuw in een hoog tempo dat aangeeft dat magma omhoog komt.
Grímsvötn wordt medeverantwoordelijk gehouden voor de grootste uitbarsting op IJsland uit de recente geschiedenis. Het activeerde vulkaan Laki. Deze vulkaan stootte in 1783 zoveel as uit dat het noordelijk halfrond in een mistige waas werd gehuld, waarschijlijk vooral het gevolg van aerosolvorming door uitstoot van zwaveldioxide maar deels ook lokaal (Europa) door vulkaanstof, waardoor de temperatuur het jaar erop wereldwijd met ongeveer 1 graad daalde. De misoogsten en hongersnood die daar het gevolg van waren leidden tot de Franse revolutie.
Toch is niet iedereen het met de bevindingen van Thordarson eens. Professor Gillan Foulger, verbonden aan de Universiteit van Durham, zegt dat het ook toeval kan zijn dat de erupties in clusters voorkwamen. Dit neemt volgens haar niet weg dat Europa het gevaar van IJslandse vulkaanuitbarstingen nog steeds onderschat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |