abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 mei 2010 @ 08:46:19 #61
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_81119895
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 22:53 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

VVD is niet liberaal hoor, enkelt liberaal voor de rijken. Het decimeren van de wereldpopulatie en de era van stupiditeit en facisme is begonnen
Hou toch op met dit gezeur. De echte rijken zitten niet bij de VVD maar bij de PvdA. De VVD is al jaren de partij van de middengroepen. De middengroepen gaan altijd goed onder VVD bewind. Dat de topinkomens er ook baat bij hebben is niet meer dan een bijwerking.
pi_81119996
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 08:46 schreef marky het volgende:

[..]

Hou toch op met dit gezeur. De echte rijken zitten niet bij de VVD maar bij de PvdA. De VVD is al jaren de partij van de middengroepen. De middengroepen gaan altijd goed onder VVD bewind. Dat de topinkomens er ook baat bij hebben is niet meer dan een bijwerking.

http://www.weetmeer.nl/20(...)in-voor-d66/#more-55
pi_81120198
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 22:53 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

VVD is niet liberaal hoor, enkelt liberaal voor de rijken. Het decimeren van de wereldpopulatie en de era van stupiditeit en facisme is begonnen
Klopt. Tijd voor hen die niet meer in Sinterklaas geloven.

[ Bericht 0% gewijzigd door AlphaOmega op 07-05-2010 09:13:25 ]
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_81120298
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 04:10 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Zal best, maar kapitalisme komt in vele smaken en dat onbeteugeld kapitalisme geen pretje is hoef je zelfs Mark Rutte niet uit te leggen. De vraag is dus niet of je voor of tegen kapitalisme bent, maar hoe je ermee omgaat. En wat dat betreft komt de VVD veel te eenzijdig op voor de belangen van grote bedrijven en veelverdieners in de illusie dat daarmee de hele economie wel gered kan worden en iedereen gaat meeprofiteren.
Gelukkig gaf je in je pracht stukje proza zelf al het verlossende woord. Je begint met 'zal best', en vervolgens maak je van gewoon kapitalisme opeens 'onbeteugeld kapitalisme'. Heel goed, applaus. Kapitalisme is niet puur slecht, daar is in te sturen. En verder is het het enige wat werkt, dat is vooral ook de reden waarom het schoonmaak volk bijvoorbeeld, en dat zijn gemiddeld geen VVD stemmers, gaat staken om meer inkomen. Jammer dat die mensen niet begrijpen dat een verhoging van hun salaris één op één doorwerkt naar de uiteindelijke consumentenprijzen. Eigenlijk is er maar één goede oplossing, en dat is nog veel verder de verzorgingsstaat versoberen. Misschien is er dan nog iets te redden aan onze concurrentiepositie in de wereld, want op dit moment zijn we heel snel aan het afglijden naar een derde rangs land, daar waar de 25 à 30 jaar geleden nog bij de eerste rang hoorden...
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:14:32 #65
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_81120323
Hey Paars is terug

Nieuwe puinhopen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_81120823
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:14 schreef MikeyMo het volgende:
Hey Paars is terug

Nieuwe puinhopen
Nou, geef mij maar die puinhopen ipv al dat populistische geneuzel van de afgelopen jaren. Laat Paars de puinhopen die ze hebben gemaakt dan maar lekker oplossen. Want we zeiken en zaniken altijd over de puinhopen van Paars, maar ze hebben ook een hele hoop goede dingen geregeld...
pi_81121191
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:13 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Gelukkig gaf je in je pracht stukje proza zelf al het verlossende woord. Je begint met 'zal best', en vervolgens maak je van gewoon kapitalisme opeens 'onbeteugeld kapitalisme'. Heel goed, applaus. Kapitalisme is niet puur slecht, daar is in te sturen. En verder is het het enige wat werkt, dat is vooral ook de reden waarom het schoonmaak volk bijvoorbeeld, en dat zijn gemiddeld geen VVD stemmers, gaat staken om meer inkomen. Jammer dat die mensen niet begrijpen dat een verhoging van hun salaris één op één doorwerkt naar de uiteindelijke consumentenprijzen. Eigenlijk is er maar één goede oplossing, en dat is nog veel verder de verzorgingsstaat versoberen. Misschien is er dan nog iets te redden aan onze concurrentiepositie in de wereld, want op dit moment zijn we heel snel aan het afglijden naar een derde rangs land, daar waar de 25 à 30 jaar geleden nog bij de eerste rang hoorden...
Dus kapitalisme is prima maar je wilt de prijzen van bepaalde producten/diensten wel kunstmatig laag houden of hoe moet ik dat zien? Staken is gewoon een onderhandelingswapen, past prima in het conflictmodel dat doorgaans samengaat met kapitalisme. Leuk? Niet echt misschien maar kapitalisme steunt nou eenmaal op competitie en een 'vecht'-samenleving.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:56:48 #68
165633 eriksd
The grand facade...
pi_81123034
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 23:01 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Waar heeft het gewerkt? Derde Wereld? Daar heb je weinig werklozen ja, dat klopt. En ook geen AOW leeftijd.
Ach, ik kijk naar de Westerse wereld. Als jij de naieve wereldverbeteraar wil uithangen, be my guest.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_81123402
quote:
Voor zover ik weet is een correlatie alleen te berekenen tussen kwantitatieve variabelen.
pi_81123442
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dus kapitalisme is prima maar je wilt de prijzen van bepaalde producten/diensten wel kunstmatig laag houden of hoe moet ik dat zien? Staken is gewoon een onderhandelingswapen, past prima in het conflictmodel dat doorgaans samengaat met kapitalisme. Leuk? Niet echt misschien maar kapitalisme steunt nou eenmaal op competitie en een 'vecht'-samenleving.
Nee, dat wil iedereen. En vooral Nederlanders. We moeten allemaal een miljoen per maand verdienen, maar een biertje mag dan geen 50.000 kosten, dat moet gewoon 2 Euro blijven. Denk je dat dat kan, als de barkeeper ook die miljoen per maand vangt? Dat die rustig een paar biertjes à 2 Euro over de toonbank kan laten gaan. Dat principe, begrijp je dat?

Denk eens na. En denk vooral eens in hoe de wereld werkt... want als Nederlanders één ding heel erg wel zijn, dan is het zwaar hypocriet.
pi_81123596
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dus kapitalisme is prima maar je wilt de prijzen van bepaalde producten/diensten wel kunstmatig laag houden of hoe moet ik dat zien? Staken is gewoon een onderhandelingswapen, past prima in het conflictmodel dat doorgaans samengaat met kapitalisme.
Laten we staken dan ook een gegronde reden voor ontslag maken en laten we het collectieve element van de CAO ook schrappen.
pi_81123797
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:12 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Laten we staken dan ook een gegronde reden voor ontslag maken en laten we het collectieve element van de CAO ook schrappen.
Dat, en die vechtsamenleving, daar is het de hoogste tijd voor. Het gaat al veel te lang veel te makkelijk. Iedereen doet maar een beetje waar hij/zij zin in heeft, maar heel erg constructief zijn we niet meer.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:50:33 #73
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81125146
quote:

[..]

Precies, en laten we ook kinderarbeid weer invoeren, want kinderen zijn lekker voordelig, en werkdagen van 16 uur waarbij je je loon alleen bij je baas mag uitgeven, want die zorgt wel voor huisvesting en eten kan ook wel weer terugkomen. En de arbodienst mag er ook wel uit, al die vervelende regeltjes over pauzes nemen en veilig werken kosten alleen maar geld. Vrije dagen nemen we ook af, een beetje geld krijgen terwijl je niks doet, dat kan niet hoor. Werken werken werken, dat is het enige waar de mens goed voor is. De markt verwacht dat tenslotte van de mens, en de markt heeft altijd gelijk, toch Bolkesteijn?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:58:37 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_81125474
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Precies, en laten we ook kinderarbeid weer invoeren, want kinderen zijn lekker voordelig, en werkdagen van 16 uur waarbij je je loon alleen bij je baas mag uitgeven, want die zorgt wel voor huisvesting en eten kan ook wel weer terugkomen. En de arbodienst mag er ook wel uit, al die vervelende regeltjes over pauzes nemen en veilig werken kosten alleen maar geld. Vrije dagen nemen we ook af, een beetje geld krijgen terwijl je niks doet, dat kan niet hoor. Werken werken werken, dat is het enige waar de mens goed voor is. De markt verwacht dat tenslotte van de mens, en de markt heeft altijd gelijk, toch Bolkesteijn?
Je maakt er een karikatuur van. Iedere liberaal zal enig toezicht wel erkennen, omdat met name die sociale randvoorwaarden in de race to the bottom als eerste geschrapt worden.

Overigens; die "sociale" PvdA van iedereen heeft tijdens Paars toch de jeugdlonen extreem laag gehouden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_81126429
quote:

[..]

Hou toch op, joh. Er is vraag naar kinderarbeid omdat we allemaal zoveel mogelijk willen verdienen en zo weinig mogelijk willen uitgeven. Ja, daar zijn kinderen de goedkope oplossing. En ik wil best veel werken op een dag, als ik dan maar vrij over het verdiende geld kan beschikken zonder dat ik me de hel aan belastingen hoef te betalen om een ander ook door de tijd te helpen. Dan kan ik namelijk in een jaar of 20 wel een vermogen bij elkaar verdienen om daarna het lekker rustig aan te gaan doen. Maar nee, ik werk me nu ook de ziekte om de uitkering van de bijstandsoverbuuf mee te betalen, die vervolgens nog allemaal extra toeslagen krijgt voor van alles en nog wat omdat ze het anders niet kan betalen, terwijl ik daar ook nog eens het volle pond kan betalen, omdat ik godverdomme te veel verdien.

In onze grondwet staat dat ieder mens gelijk is. Waar komt dan in hemelsnaam alleen al een ding vandaan als een progressief belastingstelsel. Ah, we zijn toch blijkbaar niet allemaal gelijk, want de een betaalt de hel meer belasting over z'n verdiende euro dan de ander doet.... raar...
pi_81126753
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:21 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

En ik wil best veel werken op een dag, als ik dan maar vrij over het verdiende geld kan beschikken zonder dat ik me de hel aan belastingen hoef te betalen om een ander ook door de tijd te helpen
In mijn ogen zorgt een goede samenleving ook voor zijn zwakkeren.
quote:
In onze grondwet staat dat ieder mens gelijk is. Waar komt dan in hemelsnaam alleen al een ding vandaan als een progressief belastingstelsel. Ah, we zijn toch blijkbaar niet allemaal gelijk, want de een betaalt de hel meer belasting over z'n verdiende euro dan de ander doet.... raar...
De één kan dan ook meer missen dan de ander om op een zelfde niveau van welvaart te leven. Wat maakt jou beter dan een ander?
pi_81127008
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 22:59 schreef eriksd het volgende:

[..]

Kapitalisme is het enige dat werkt.
Volgens mij heeft het Rijnlandse model ook prima bewezen zeer veel welvaart te kunnen brengen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_81127052
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:29 schreef MazigeWafkees het volgende:

[..]

In mijn ogen zorgt een goede samenleving ook voor zijn zwakkeren.
[..]

De één kan dan ook meer missen dan de ander om op een zelfde niveau van welvaart te leven. Wat maakt jou beter dan een ander?
De één kan meer missen. Ok, we voeren een progressief belastingstelsel in, en een verzorgingsstaat. Maar moet ik dan nog steeds de volle bak voor kinderopvang betalen, terwijl één of andere droeftoeter met geen baan, die toch maar een paar kinderen uitpoept, daar in tegemoet gekomen wordt? Naast dat progressieve stelsel, en die uitkering die de droeftoeter ook al vangt.

Maar het mooie is, de grenzen zijn open. Laat de goedkope werkkrachten het hier maar overnemen, dan ga ik wel naar een ander land waar ik me wat minder genaaid voel. Dit even ter illustratie, want men snapt in dit land maar niet waarom we die kenniseconomie maar niet goed op gang krijgen. Nou, omdat de mensen met kennis makkelijk weg kunnen komen van een zinkend schip.

Kortom, het is tijd voor een andere koers, of tijd voor vertrek. Niemand is zo arbeidsongeschikt dat hij niets meer kan doen. Er is altijd nog wel ergens iets te vinden. Helaas is er in Nederland alleen geen noodzaak om dat te vinden, je houdt hier gewoon je handje op, en de Euro's komen wel. (Alleen al even denkend aan de WaJong. Hoe kun je gvd voor je 18de al weten dat je maar weinig kan. En er zijn mensen die er flawless uitkomen, maar er zijn ook erg veel die er maar lekker een beetje in blijven hangen. En vooral die soort die altijd al op de 12de begint te vragen wanneer de WaJong gestort wordt. Nou, dat weet je, als je je zaken op orde had, maar dat hebben ze gemiddeld genomen nooit. Maar zeiken, dat is lekker makkelijk.)

[ Bericht 11% gewijzigd door AlphaOmega op 07-05-2010 12:50:00 ]
pi_81132571
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:36 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

De één kan meer missen. Ok, we voeren een progressief belastingstelsel in, en een verzorgingsstaat. Maar moet ik dan nog steeds de volle bak voor kinderopvang betalen, terwijl één of andere droeftoeter met geen baan, die toch maar een paar kinderen uitpoept, daar in tegemoet gekomen wordt? Naast dat progressieve stelsel, en die uitkering die de droeftoeter ook al vangt.
Ik zeg niet dat je klakkeloos oneindige bakken met geld beschikbaar moet stellen voor mensen die zichzelf in de problemen helpen. Op een gegeven moment houdt het inderdaad op.
quote:
Maar het mooie is, de grenzen zijn open. Laat de goedkope werkkrachten het hier maar overnemen, dan ga ik wel naar een ander land waar ik me wat minder genaaid voel. Dit even ter illustratie, want men snapt in dit land maar niet waarom we die kenniseconomie maar niet goed op gang krijgen. Nou, omdat de mensen met kennis makkelijk weg kunnen komen van een zinkend schip.

Kortom, het is tijd voor een andere koers, of tijd voor vertrek. Niemand is zo arbeidsongeschikt dat hij niets meer kan doen. Er is altijd nog wel ergens iets te vinden. Helaas is er in Nederland alleen geen noodzaak om dat te vinden, je houdt hier gewoon je handje op, en de Euro's komen wel. (Alleen al even denkend aan de WaJong. Hoe kun je gvd voor je 18de al weten dat je maar weinig kan. En er zijn mensen die er flawless uitkomen, maar er zijn ook erg veel die er maar lekker een beetje in blijven hangen. En vooral die soort die altijd al op de 12de begint te vragen wanneer de WaJong gestort wordt. Nou, dat weet je, als je je zaken op orde had, maar dat hebben ze gemiddeld genomen nooit. Maar zeiken, dat is lekker makkelijk.)
In het geval van wajong vind ik dat het ontvangen van wajong niet meteen betekent dat je niks meer hoeft uit te voeren. Maar je zegt dat er altijd wel iets te vinden is. Nou, dat is vast zo maar je moet wel bekijken of het rendabel is. Kost het niet meer dan het oplevert om zo'n persoon per se aan het werk te zetten?

Maar dat is de discussie niet. In je vorige post stelde je een ieder-voor-zich-samenleving voor.
pi_81134159
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij heeft het Rijnlandse model ook prima bewezen zeer veel welvaart te kunnen brengen.
Ja, als je het aan het BBP en andere monetaire economische grootheden af meet wel ja. Toch wringt er iets, de machtige overheid zorgt er voor dat mensen minder goed hun eigen keuzes kunnen maken en idealen na kunnen streven.
pi_81134411
quote:

[..]

Rustig aan, Grrrrrrrr denkt een lesje kapitalisme en libertarisme te kunnen geven, ik doe er gewoon nog een schepje bovenop.
pi_81134707
quote:

[..]

Dat zijn inderdaad dingen die je als echte kapitalist toe zou moeten juichen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_81134983
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Nee, dat wil iedereen. En vooral Nederlanders. We moeten allemaal een miljoen per maand verdienen, maar een biertje mag dan geen 50.000 kosten, dat moet gewoon 2 Euro blijven. Denk je dat dat kan, als de barkeeper ook die miljoen per maand vangt? Dat die rustig een paar biertjes à 2 Euro over de toonbank kan laten gaan. Dat principe, begrijp je dat?
Ja, natuurlijk. Maar dat verandert niks aan het feit dat staken gewoon een onderhandelingswapen is en we in een vechtsamenleving leven .

Je móét het in een kapitalistische wereld wel hard spelen anders gaan anderen er met de beste deals vandoor. Gedwongen loonmatiging is niet bepaald kapitalistisch te noemen.
pi_81137664
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 14:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, als je het aan het BBP en andere monetaire economische grootheden af meet wel ja. Toch wringt er iets, de machtige overheid zorgt er voor dat mensen minder goed hun eigen keuzes kunnen maken en idealen na kunnen streven.
Oh maar in landen waar die overheid weer wat meer is teruggedrongen is de materiële welvaart voor een groter deel van de bevolking minder goed voor elkaar of bijvoorbeeld de toegang tot goede zorg en onderwijs.
En als je dan ook nog eens welzijn zou gaan omzetten in een meetbaar cijfer dan ben ik er van overtuigd dat de landen van het Rijnlandse model gewoon goed scoren.

Dus tja ik weet niet hoeveel mensen op een paar hardliners na nou echt het idee hebben dat ze niet hun eigen idealen na kunnen streven of eigen keuzes kunnen maken in een land als Nederland.
pi_81161552
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnlands_model

"Het Rijnlands model is vernoemd naar het kapitalisme met een menselijk gezicht "
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 08:08 schreef Dr.Nikita het volgende:
Sommigen denken echt dat geld aan bomen groeit.
als we nou boombladeren als officiele munteenheid maken. iedereen rijk!
pi_81170878
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 23:31 schreef Asphias het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnlands_model

"Het Rijnlands model is vernoemd naar het kapitalisme met een menselijk gezicht "
[..]
Het is inderdaad een mengvariant. En dat is maar goed ook omdat de extremen nooit kunnen werken.
pi_81170955
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 16:00 schreef du_ke het volgende:
Oh maar in landen waar die overheid weer wat meer is teruggedrongen is de materiële welvaart voor een groter deel van de bevolking minder goed voor elkaar of bijvoorbeeld de toegang tot goede zorg en onderwijs.
En als je dan ook nog eens welzijn zou gaan omzetten in een meetbaar cijfer dan ben ik er van overtuigd dat de landen van het Rijnlandse model gewoon goed scoren.
Dat is een aanname die volledig uit de lucht komt vallen omdat je niet op de hoogte bent van de vorm van de indifferentiecurven van de het deel van de bevolking die minder materiële welvaart kent.
pi_81171240
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 11:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is een aanname die volledig uit de lucht komt vallen omdat je niet op de hoogte bent van de vorm van de indifferentiecurven van de het deel van de bevolking die minder materiële welvaart kent.
Bij die curven gaat het al vrij snel mis .
quote:
Bij een indifferentiecurve worden enkele veronderstellingen gemaakt. Hierbij gaat men er vanuit dat de consument zich rationeel gedraagt.
Maar in de diverse lijstjes over geluk en dergelijke scoren de gematigde landen met het Rijnlandse model vaak zeer goed.
pi_81180484
Eindelijk een rechtse coalitie.
pi_81181779
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 14:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is precies waar ik het met de VVD en de hele liberale traditie van denkers mee oneens ben: dat er zoiets als het autonome individu bestaat en dat we dit zoveel mogelijk vrij moeten laten van 'dwang'. De persoonlijkheid van mensen bestaat in hun relaties tot andere mensen, tot de natuur en tot de materiele cultuur (architectuur, spullen, etc). De gedachte dat mensen in de eerste plaats individuen zijn is onjuist en zeer schadelijk gebleken voor de Nederlandse en Westerse samenlevingen.

Met de markt heb ik dan weer geen probleem, er zijn altijd markten geweest, of vormen van uitwisseling. Een goede manier om goederen uit te wisselen, niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')