quote:
Op donderdag 6 mei 2010 22:46 schreef tony_clifton- het volgende:[..]
Serieuze en on-vooringenomen vraag;
Heb je dan geen schrik dat de evoluties van de laatste jaren (bots,...) je Shiller P/E systeem gaan ondermijnen? Dat die niveaus ms nietmeer gehaald worden enz?
Een tradebot heeft geen voorkeur voor een richting. Ik denk wel dat tradebots in het algemeen een ingezette beweging kunnen versterken en de volatiliteit op kritische momenten kunnen verhogen. Voor het creëren van koopkansen is dat denk ik eerder positief dan negatief.
Dat de financiële industrie belang heeft bij hogere koersen dat is altijd zo geweest, dus daar zie ik geen bedreiging in.
Wat wel anders is sinds ongeveer de jaren '90 is de zogenaamde "Greenspan Put": het idee dat de overheid (FED) de markt altijd zal redden als ze teveel zakt en de enorme creditexpansie die een bubble van epische proparties heeft opgeblazen sinds de jaren '90. Die twee dingen zijn imo de belangrijkste drivers van de hoge koersen. Maar beiden lopen nu op hun einde. De creditbubble is al aan het leeglopen en met rente op nul heeft de FED ook weinig munitie meer om een volgende klap op te vangen. QE wordt lastig met al $1,5T aan hypotheken op de balancesheet. De Treasury market komt dan op een bepaald moment in opstand en Bernanke weet dat.
Verder is de aandelenmarkt mogelijk niet belangrijk genoeg om te redden. Een dalende aandelenmarkt treft namelijk veel minder mensen dan een dalende huizenmarkt of een dalende Treasurymarkt (=hogere hypotheekrente). In principe heeft men in de toekomst eerder een belang bij een lagere aandelenmarkt omdat iemand de oplopende staatsschuld moet financieren en dat geld moet ergens vandaan komen.
Maar goed, dit kan allemaal best nog een aantal jaar duren...