Maar je maakt mij niet wijs dat als je bij een munitiefabrikant in de VS een grote order plaatst voor die munitie zij die niet snel kunnen leveren, tenzij die natuurlijk tot over hun nek in de orders zitten.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nee. Want ook munitie heeft een "houdbaarheidsdatum". Je wilt nooit het slachtoffer worden van je eigen munitie.
En sinds de Amerikanen ook de NATO standaard 5.56 gebruiken is daar het aanbod van 7.62 beperkt.
Ik wil hier toch even weer verwijzen naar de Tweede Wereld oorlog Piet, waar Nederland last minute oorlogstuig wilde bestellen. Een zeer klein deel werd geleverd.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar je maakt mij niet wijs dat als je bij een munitiefabrikant in de VS een grote order plaatst voor die munitie zij die niet snel kunnen leveren, tenzij die natuurlijk tot over hun nek in de orders zitten.
Amerikaanse bedrijven kunnen over het algemeen snel schakelen
Klopt, daarom zei ik ook, als ze niet tot de nek in de orders zitten.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik wil hier toch even weer verwijzen naar de Tweede Wereld oorlog Piet, waar Nederland last minute oorlogstuig wilde bestellen. Een zeer klein deel werd geleverd.
Klopt,quote:We gaan dan uit van mobilisatie, en de Amerikanen zijn ook niet gek, en weten vast wat er gaande is. Dus die zullen hun orders reeds plaatsen en voorrang geven. Nederland bijt dus in het stof. Want? Belangen.
Eigenbelang gaat dus voor.
500 miljoen stuks lijkt me wat veel voor invoering dienstplicht, maar voor algehele mobilisatie kom je een heel eind in de richting.quote:Daarnaast moet de VS ook maar accoord gaan met evt NL plannen. De levering van 500 miljoen stuks 7.62 patronen is heel wat anders dan de levering van 500 miljoen laptops.
Het is dus net iets ingewikkelder dan we denken mbt die verwervings orders.
Ja, we gaan asocialen leren met wapens om te gaan. Goed idee.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:32 schreef FP128 het volgende:
Goed, het topic ging over de herinvoering van die dienstplicht.
Ik ben ervoor en simpelweg omdat de maatschappij erom vraagt.
Ik bedoel dan dat alle lapmiddelen die men tegenwoordig gebruikt
om de asocialen van de samenleving in het gareel te krijgen falen
en het de brave burger elk jaar klauwen met geld kost.
Wat jij wil is geen militaire dienst. Wat jij wil een staats heropvoedingsprogramma voor asocialen of mensen die je ervoor verslijt. Dat is heel wat anders.quote:Ik zeg altijd dat je en ezel niet iets bijleert met lieve woordjes maar
wel met de harde hand.
Zie ook dus de aso's van de samenleving die dan wel hard moeten
worden aangepakt en desnoods gebroken in de geesteljjke zin en
daarna weer worden opgebouwd tot een 'nieuw' iemand.
Dat denk ik niet. Volgens mij kunnen dienstplichtigen daartoe niet verplicht worden.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:56 schreef katerwater het volgende:
Stel dat de dienstplicht bestaat, mogen ze dan naar, pakweg, Israël gestuurd worden indien ze door buurlanden aangevallen wordt? Of naar Irak om onze olievoorraden te beschermen?
quote:Met andere woorden: wanneer spreek je van een dreiging? En hoe zullen de soldaatjes ingezet worden?
Ik denk dat dienstplichtigen als kanonnenvoer ingezet zullen worden, ten voordele van de échte soldaten.
Ik denk... ik denk dat jij gelijk hebtquote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:56 schreef katerwater het volgende:
Stel dat de dienstplicht bestaat, mogen ze dan naar, pakweg, Israël gestuurd worden indien ze door buurlanden aangevallen wordt? Of naar Irak om onze olievoorraden te beschermen?
Met andere woorden: wanneer spreek je van een dreiging? En hoe zullen de soldaatjes ingezet worden?
Ik denk dat dienstplichtigen als kanonnenvoer ingezet zullen worden, ten voordele van de échte soldaten.
onzin. Denk je dat er zo makkelijk gedacht wordt over mensenlevens bij onze krijgsmachtquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:15 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Ik denk... ik denk dat jij gelijk hebt
Die het voor het zeggen hebben...ja ik ben bang van wel jaquote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:18 schreef paintmeester het volgende:
[..]
onzin. Denk je dat er zo makkelijk gedacht wordt over mensenlevens bij onze krijgsmacht
Aluminium hoedje opzetquote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:56 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Die het voor het zeggen hebben...ja ik ben bang van wel ja
En wie heeft het voor het zeggen? The president of the U s en en EEEEJ
Er staat wat ik beweerde, alleen met veel geneuzel eromtoe.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:27 schreef paintmeester het volgende:
Dus de president van de Verenigde Staten bepaalt dat Nederlandse dienstplichtigen als kanonnenvoer worden gebruikt om beroepsmilitairen te beschermen?
Dat Nederland ervoor kiest om mee te doen aan de oorlog in Irak/ Afghanistan heeft alles te maken met het eigen belang. Het mede veiligstellen van grondstoffen, het kweken van internationale goodwill (in het bijzonder bij de Amerikanen) en voldoen aan de bondgenootschappelijke verplichtingen.
Nee ik hou niet zo van varen.quote:Jouw redenering in lijn van: Nederland is een vazalstaat van de VS dus we moeten geen dienstplicht invoeren wat we worden als kanonenvoer gebruikt raakt kant nog wal.![]()
Daar ben ik het dan weer wel mee eensquote:We moeten geen dienstplicht invoeren omdat er geen dreiging is die dat vraagt op dit moment. De argumentatie dat we de 'luie' jongeren van tegenwoordig normen en waarden moeten bijbrengen is flinterdun. De krijgsmacht in een geweldsorganisatie, geen opvoedkamp. En om hoeveel jongeren gaat het eigenlijk? Welke jongeren zijn zo ontspoord dat we ze moeten heropvoeden? Denk je nu echt dat wij in een jaar, 2 jaar kunnen rechttrekken wat een ouder 18 jaar verzaakt heeft?
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:27 schreef theghostrider het volgende:
Dat staat er helemaal niet. Jij stelt in een eerdere post dat men bereid zou zijn om Nederlandse dienstplichtigen zomaar op te offeren om de beroepsmilitairen te beschermen. Omdat de Amerikanen de baas over Nederlandse troepen zouden zijn (aanname1) en dat zij weinig waarde hechten aan het leven van een militair (aanname2). Waar baseer je überhaupt zo'n uitspraak op?quote:Er staat wat ik beweerde, alleen met veel geneuzel eromtoe.
Over veel geneuzel gesprokenquote:Nee ik hou niet zo van varen.
"vazalstaat" even opgezocht, wiki kan handig zijn, een term die een verhaal vertelt. Nee, Nederland is geen vazalstaat. Maar wat heeft dat nu te maken met de bewering van mij, dat amerika de baas is, amerika is de baas en dat is onderhand tot bijna iedereen doorgedrongen en jij bent die -bijna- die in deze zin staat. Je gaat je verschuilen achter moeilijke constructies. Als Nederland meer soldaten heeft zullen er meer uitgezonden worden en als Amerika ergens mot heeft heeft Amerika toch gelijk en wat nu ook al gebeurt kan dan op grotere schaal, dat krijg je als je iemand een plicht oplegt, dan kun je hem alles verplichten. Dat Of nl generaals dezelfde mening als amerikaanse generaals hebben heb ik het niet over. De minister en het kabinet beslist en zij zijn het schoothondje van de VS. Of de Nederlandse regering nu zelf bepaald dat ze Amerika steunen of dat het in alle opzichten onder Amerika's commando staat, dat heeft voor de uitwerking dus weinig verschil. Als Amerika iets steelt en Nederland mag meedelen door deelname aan de diefstal, zal Nederland dus niet nalaten zo blijkt.
Een mens kan niet altijd vrijwillig de keuze maken. Soms wordt die keuze voor je gemaakt. Daar mag iedereen het zijne van denken. Maar toch goed dat we het eens kunnen wordenquote:Daar ben ik het dan weer wel mee eens
En we moeten ook geen dienstplicht invoeren om ons bij te brengen wat nederigheid is. Dienen tegen wil en dank.... het zijn toch echt de soldaatjes die lijnrecht tegenover elkaar staan en de klappen opvangen. The human shield. En "ons" dus verplichten om afgesnauwd en als voetveeg behandeld te worden en maar (onvrijwillig) ja en amen roepen. Verplichte kastijding en vernederingen moeten doorstaan, letterlijk in het stof moeten bijten. In Nederland werd de militaire dienstplicht in 1810 ingevoerd door de Franse bezetters, zegt al wel genoeg toch? Het zijn altijd de bezetterige, bezitterige mensen die een ander een plicht door hun strot willen duwen. Ze denken die macht in pacht te hebben en blijven maar zanniken om hun zin te krijgen met zogenaamde feiten die weinig vreedzaams herbergen... een plicht, hij is afgeschaft en ze wil hem terug. Wordt dan vrijwillig militair en probeer anderen over te halen, denk niet dat velen je voorbeeld zullen volgen met zulke argumenten... niemand wil kannonenvuur zijn, want een oorlog zonder kannonenvoer bestaat niet. Als iemand vrijwillig z'n leven in de waagschaal stellen wil moet hij weten, persoonlijk denk ik niet dat ze de daadwerkelijk denken hun leven te gaan geven, maar ik persoonlijk zou niet mee willen doen aan een loterij, kans van 1 op 100 ongeveer dat je gedood zal worden. Als ik tenminste aghanistan neem en een dikke 2000 militairen reken. Dan moet je over veel lef beschikken dit wetende... vrijwillig die kansnemen.
Maar onvrijwillig? Zo een risico, bijna Niemand zal die keuze bewust maken.
'Kannonnenvoer' is een middeleeuws begrip. Huidige conflicten (waar Westerse landen bij betrokken zijn) hebben steeds minder militaire slachtoffers.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:56 schreef katerwater het volgende:
Met andere woorden: wanneer spreek je van een dreiging? En hoe zullen de soldaatjes ingezet worden?
Ja, dat zijn onze olievoorraden, dat is onze manifest destinyquote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:16 schreef waht het volgende:
[..]
'Kannonnenvoer' is een middeleeuws begrip. Huidige conflicten (waar Westerse landen bij betrokken zijn) hebben steeds minder militaire slachtoffers.
En "onze olievoorraden in Irak"??????
Ik heb toch wel de indruk dat ten tijde van de dienstplicht nog wel iets werd gecorrigeerd van het asociale gedrag. Maar destijds zijn er nog meer veranderingen geweest waarvan de gevolgen pas op lange termijn zichtbaar werden.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, we gaan asocialen leren met wapens om te gaan. Goed idee.
[..]
Wat jij wil is geen militaire dienst. Wat jij wil een staats heropvoedingsprogramma voor asocialen of mensen die je ervoor verslijt. Dat is heel wat anders.
Laat ik er toevallig 2 kennen, die na hun dienstplicht, een paar jaar alleen maar rottigheid uitvraten. Ze hebben nu een gezin en werken als loonslaaf. Maar tot ± 20 - 25e alleen maar goed voor rottigheid. Zomaar iemand van de fiets slaan bijvoorbeeld, omdat z'n kop hem niet aanstond. Ik ken verhalen genoeg over vooral 1 van hen. Hij zat vroeger bij me op school, een klas lager en stool toen ook al als de raven, en z'n naam is niet gerrit. Ze deden het toen meer voor de spanning, 's avonds op tractors van Hak rijden bijvoorbeeld, joyrijden' op tractoren en spelen met alle andere machines. Daar ben ik overigens 1 keer bijgewest, maar het gaf niet zo'n prettig gevoel dat ik het weer wilde doen. 1x was genoeg.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb toch wel de indruk dat ten tijde van de dienstplicht nog wel iets werd gecorrigeerd van het asociale gedrag. Maar destijds zijn er nog meer veranderingen geweest waarvan de gevolgen pas op lange termijn zichtbaar werden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |