Maar mijn beste Haushofer, jij zegt wel degelijk een aantal dingen over God.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:07 schreef Haushofer het volgende:
Zoals ik zei denk ik dat de meeste zaken hierover nu ongeveer wel gezegd zijn. Maar ik wou wel nog dieper ingaan op de volgende quote van jdschoone:
[..]
Begrijp ik nu goed dat, omdat ik geen metafysische verklaringen wil geven voor fysische problematiek, ik "restricties op de wetenschap" leg gebaseerd op mijn "eigen levensbeschouwing"? Wat heeft mijn "levensbeschouwing" hier mee te maken? Ik zeg toch niks over het bestaan van God?
Jawel, het heeft alles met finetuning te maken. Dan begrijp je volgens mij Einsteins constructie van een statisch universum via die kosmologische constante niet. De statische toestand was toch uiterst instabiel?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:08 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Maar jouw schoolvoorbeeld heeft niets met fine-tuning te maken…!
[..]
Dan heb jij een hele andere notie van finetuning dan ik en mijn collega's En daar zal ook een deel van het probleem liggen.quote:Alhoewel het woord ‘fine-tuning’ natuurlijk een term is die dagelijks gebruikt wordt, slaat de specifieke term ‘fine-tuning probleem’ op een probleem binnen de astrofysica. Fine-tuning breder trekken is prima, maar dan hebben we het niet meer over hetzelfde probleem. En dan kun je jouw inductie ook niet meer uitvoeren.
Dat snap ik. Die kosmologische constante waar jij het over hebt (en Weinberg in bijvoorbeeld "The anthropic bound on the Cosmological Constant") komt overigens wel degelijk van Einstein.quote:Maar dat zijn geen voorbeelden van fine-tuning. Als ik het heb over fine-tuning dan heb ik het hier over: http://en.wikipedia.org/wiki/Fine-tuned_universe. Ik heb het dan over bepaalde natuurconstanten, zoals de kosmologische constante (dat is niet dezelfde als die van Einstein!) die gefine-tuned lijken te zijn voor het ontstaan van leven. Ik heb het niet over fysische problemen zoals het flatness probleem, CP violation etc.
Ik geloof niet in multiversa. Ik sta alleen open voor het kosmische landschap wat snaartheorie wellicht impliceert. Niet dat ik het een aannemelijke oplossing vind overigens, ik geloof dat de oplossing ergens anders ligt.quote:Nee hoor. Ik geef een antwoord op het probleem, dat is niet hetzelfde als een status quo. Het probleem is dat jij mijn antwoord niet erkent als een mogelijke fysische werkelijkheid, wat ik een nogal arbitraire stap vindt. Om een of andere reden kun jij wel geloof stellen in het bestaan van talloze universa met verschillende natuurconstanten, maar niet in een Ontwerper.
Beiden neigen naar metafysica inderdaad, maar zoals ik zei: in het vorige topic gebruikte ik niet het multiversa--idee, maar het idee dat een onderliggende fundamentele theorie geen unieke bewegingsvergelijkingen levert.quote:Jij mag mij uitleggen waarom het ene wel mag worden toegelaten en het andere niet, gegeven de definitie van God die ik heb gegeven.
Ja, want je wilt graag verklaren waarom deze zo klein is, en niet voor gegeven aannemen wat jij wel lijkt te doen. Daarin verschil je van een natuurkundige. Iets wat 0 is is veel makkelijker te verklaren dan iets wat net niet 0 is. Met supersymmetrie zou je bijvoorbeeld wellicht kunnen aantonen dat fluctuaties elkaar cancellen en een CC impliceren die 0 is. Nu zou je een minieme symmetriebreking toe moeten passen. De vraag is dan: waar komt deze vandaan?quote:Wat is het probleem met het feit dat de kosmologische constante zo klein is? Is dat een probleem?
Laat ik voorop stellen dat veel fysici het kosmologische landschap en meerdere universa niet als fysica beschouwen. Jij laat het nu een beetje klinken alsof het gros van de fysici maar "multiversa introduceren" om van het probleem af te zijn. Dat is niet waar.quote:Een miscalculatie? Nee. Het probleem is dat de kosmologische constante vrijwel geen andere waarde zou mogen hebben om leven toe te laten. En dat is te verwachten als er iemand is die leven wil creëren, maar ontzettend vreemd als dit per toeval zo is gekomen. Dat is waarom een multiversum wordt voorgesteld: dan is het niet meer vreemd dat er een universum bestaat waar de kosmologische constante deze waarde heeft. Maar van belang is dus dat het een levensbeschouwelijk dilemma is, en niet zozeer een astrofysisch probleem, alhoewel de oplossing natuurlijk uit beide disciplines kan komen.
Ik zet "een metafysische verklaring in" door de wetenschappelijke methode te hanteren? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?quote:Maar jij zet een metafysische verklaring in, zowel door te verwijzen naar jouw geloof in het naturalistische proces om uiteindelijk een naturalistisch antwoord te vinden; alsook door te verwijzen naar een mogelijk multiversum.
Dat is het punt ook: ik zou jouw God niet als een hypothese, maar volledig uit de lucht gegrepen. Ik ben natuurkundige. Ik zoek naar natuurkundige oplossingen voor problemen. Niet naar kabouters, niet naar smurfen, niet naar elfjes, en niet naar God. God is geen natuurkundig principe of variabele, zoals jij het wilt brengen. Daar gaan we het niet over eens worden, vrees ik.quote:Laat ik het eens omdraaien. Stel je voor dat ik zou zeggen dat God verantwoordelijk is voor alles. Dat wil zeggen: de aarde draait om de zon omdat God dit zo doet veroorzaken. Dan kom jij met de gravitatiewet en laat mij zien dat het de zwaartekracht is die deze beweging veroorzaakt. Als ik dan zou zeggen “Nee, je ziet iets over het hoofd”, zou je me dan serieus nemen? De bewering “je ziet iets over het hoofd” verwijst naar iets wat er nog niet is, maar wellicht nog zou kunnen komen. Maar in de wetenschap is dat niets waard gegeven het feit dat er een andere hypothese is die hier en nu duidelijkheid verschaft!
Dan kun je lang wachten. Ik vind het totaal niet overtuigend en, zoals ik al zei, nogal doorzichtig.quote:We gaan door totdat je het met me eens bent!
Ja. Jdschoone promoveert het concept van finetuning binnen het standaardmodel en de kosmologie tot een uniek probleem.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Ah, ik begin het een beetje te begrijpen, het was al eerder zichtbaar oa bij het begrip fine tuning:
Beide kampen praten continue over geheel verschillende zaken, hoewel ze af en toe de zelfde woorden gebruiken.
In de zin dat het een metafysisch, niet-wetenschappelijk concept is. Ja, dat stel ik, ik leg een strikte scheiding aan tussen wetenschap en het begrip "God" wat voor mij in religieuze overtuigingen thuishoort. Maar dat vind ik persoonlijk nogal triviaal. Jij kijkt daar dus heel anders tegenaan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:30 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Maar mijn beste Haushofer, jij zegt wel degelijk een aantal dingen over God.
Als jij de keuze om wetenschap te bedrijven zonder Goddelijke interventie "levensbeschouwing" wilt noemen, dan wel. Wat in mijn ogen behoorlijk dubieus is, maar ala.quote:Wat jij, in mijn opinie, derhalve doet, is iets wat heel veel wetenschappers doen. Om onnoembare redenen plaatsen ze alles wat als ‘God’ klinkt automatisch in de opbergmap ‘metafysica’ en plaatsen deze map ver, ver weg van de fysica. Dat men dit doet is niet te herleiden tot de wetenschap. Het is een levensbeschouwelijke keuze.
Da's geen garantie voor de toekomst, zoals je het zelf zo aardig zei.quote:Veel grote wetenschappers voor mij, zoals Newton, Boyle, Kepler, en anderen, geloofden dat God bij uitstek een object van de wetenschap was. En ik ben het zeer met ze eens.
De notie is niet heel anders, alleen jij en andere fysici trekken het fine-tuning probleem door naar andere noties binnen de fysica. Als je dit al fine-tuning mag noemen (en daar voel ik niet veel voor), dan heb ik het daar inderdaad simpelweg niet over.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:47 schreef Haushofer het volgende:
Dan heb jij een hele andere notie van finetuning dan ik en mijn collega's En daar zal ook een deel van het probleem liggen.
De term komt van Einstein. Zeker. Maar de kosmologische constante zoals we deze nu begrijpen is niet dezelfde als die Einstein in zijn formule heeft gebruikt.quote:Dat snap ik. Die kosmologische constante waar jij het over hebt (en Weinberg in bijvoorbeeld "The anthropic bound on the Cosmological Constant") komt overigens wel degelijk van Einstein.
Klopt. Er zijn ook genoeg fysici die niet echt een probleem zien, of zich niet genoeg hierbij betrokken voelen om tot andere hypothesen te komen. Maar wat ik wel stel is dat voor het astrofysische fine-tuning probleem er twee oplossingen bestaan (naast het negeren van het probleem), namelijk een multiversum, of een Godquote:Ik geloof niet in multiversa. Ik sta alleen open voor het kosmische landschap wat snaartheorie wellicht impliceert. Niet dat ik het een aannemelijke oplossing vind overigens, ik geloof dat de oplossing ergens anders ligt.
[..]
Beiden neigen naar metafysica inderdaad, maar zoals ik zei: in het vorige topic gebruikte ik niet het multiversa--idee, maar het idee dat een onderliggende fundamentele theorie geen unieke bewegingsvergelijkingen levert.
[..]
Laat ik voorop stellen dat veel fysici het kosmologische landschap en meerdere universa niet als fysica beschouwen. Jij laat het nu een beetje klinken alsof het gros van de fysici maar "multiversa introduceren" om van het probleem af te zijn. Dat is niet waar.
Nee nee, begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook superrelevant om te weten waarom deze waarde zo klein is. Het enige wat ik zeg is dat het fine-tuning probleem niet een ‘probleem’ is in de zin van de contradictie tussen QM en relativiteit. Dat laatste is echt een prangend probleem, het fine-tuning probleem is, daarmee vergeleken, slechts een curiositeit.quote:Ja, want je wilt graag verklaren waarom deze zo klein is, en niet voor gegeven aannemen wat jij wel lijkt te doen. Daarin verschil je van een natuurkundige. Iets wat 0 is is veel makkelijker te verklaren dan iets wat net niet 0 is. Met supersymmetrie zou je bijvoorbeeld wellicht kunnen aantonen dat fluctuaties elkaar cancellen en een CC impliceren die 0 is. Nu zou je een minieme symmetriebreking toe moeten passen. De vraag is dan: waar komt deze vandaan?
Ja en nee. Ik zeg niet dat het slecht is om de wetenschappelijke methode te hanteren. Ik probeer mensen er slechts bewust van te maken dat verschillende wetenschappelijke disciplines verschillende methodes gebruiken, en dat er derhalve niet één wetenschappelijke methode is. Andere methoden zijn niet per definitie fout.quote:Ik zet "een metafysische verklaring in" door de wetenschappelijke methode te hanteren? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?
Klopt. Ik zie God wel degelijk als een mogelijke verklaring. Als jij dat niet doet dan worden we het niet eens. Maar mijn vraag blijft: waarom zie jij God zo. Het lijkt alsof je als volgt redeneert:quote:Dat is het punt ook: ik zou jouw God niet als een hypothese, maar volledig uit de lucht gegrepen. Ik ben natuurkundige. Ik zoek naar natuurkundige oplossingen voor problemen. Niet naar kabouters, niet naar smurfen, niet naar elfjes, en niet naar God. God is geen natuurkundig principe of variabele, zoals jij het wilt brengen. Daar gaan we het niet over eens worden, vrees ik.
Maar het is finetuning, alleen jij erkent het niet als zodanig. Natuurlijk was het simpeler omdat men toen nog geen standaardmodel had, maar het idee is volgens mij hetzelfde.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef jdschoone het volgende:
[..]
De notie is niet heel anders, alleen jij en andere fysici trekken het fine-tuning probleem door naar andere noties binnen de fysica. Als je dit al fine-tuning mag noemen (en daar voel ik niet veel voor), dan heb ik het daar inderdaad simpelweg niet over.
? We hebben het nu toch over Lambda die voor een vacuumterm in de algemene relativiteitstheorie en de Friedmann vergelijkingen zorgt, toch? Dat is wel degelijk dezelfde als die Einstein gebruikt heeft.quote:De term komt van Einstein. Zeker. Maar de kosmologische constante zoals we deze nu begrijpen is niet dezelfde als die Einstein in zijn formule heeft gebruikt.
[..]
Ik heb dikgedrukte toegevoegd. Je snapt denk ik wel waarom Het staat synoniem voor "zonder goed begrip van een meer fundamentele theorie".quote:Klopt. Er zijn ook genoeg fysici die niet echt een probleem zien, of zich niet genoeg hierbij betrokken voelen om tot andere hypothesen te komen. Maar wat ik wel stel is dat voor het astrofysische fine-tuning probleem er op dit moment twee oplossingen bestaan (naast het negeren van het probleem), namelijk een multiversum, of een God
Ik vind "God als schepper" simpelweg geen verklarend antwoord. Het verklaart niks. Het stelt slechts. "Het universum is zus en zo, dus moet er een schepper achter zitten". Dat is voor mij, en met mij vele fysici natuurlijk, geen bevredigend antwoord. Op eenzelfde manier als dat het singulariteitenprobleem opgelost zou worden met God. Dat wordt in de fysica niet gezien als een oplossing, maar als een uitvlucht.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef jdschoone het volgende:
Klopt. Ik zie God wel degelijk als een mogelijke verklaring. Als jij dat niet doet dan worden we het niet eens. Maar mijn vraag blijft: waarom zie jij God zo. Het lijkt alsof je als volgt redeneert:
1: Metafysische dingen zijn niet wetenschappelijk
2: God is metafysisch
C: God is niet wetenschappelijk
Maar ik wil graag weten wat jouw argumenten zijn voor 1 en 2.
Finetunen is in mijn ogen hele specifieke randvoorwaarden moeten opleggen om je theorie of model werkende te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Ah, ik begin het een beetje te begrijpen, het was al eerder zichtbaar oa bij het begrip fine tuning:
Ik erken het niet als zodanig omdat het woord fine-tuning associaties heeft met handelen van personen, zoals ik eerder heb beschreven. Als er geen handelen van personen is, dan is er ook geen fine-tuning. Als het gaat om het astrofysische fine-tuning probleem is het zeker relevant om over fine-tuning te spreken, omdat er mensen zijn zoals ik die zeggen dat er simpelweg sprake is van het handelen van een persoon (namelijk God). Bij het hiërarchieprobleem en het CP probleem kan ik dat niet zeggen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar het is finetuning, alleen jij erkent het niet als zodanig. Natuurlijk was het simpeler omdat men toen nog geen standaardmodel had, maar het idee is volgens mij hetzelfde.
Correct me if i’m wrong, maar de oorspronkelijke kosmologische constante was een toevoeging van Einstein aan zijn theorie om te zorgen voor een statisch universum. Uiteindelijk bleek dit niet nodig te zijn. Tegenwoordig denken we dat de kosmologische constante bestaat. Deze veroorzaakt niet een statisch universum (zoals dit bij Einstein het geval was) maar heeft een waarde die zorgt voor een groter wordend universum. Natuurlijk, het teken en de plaats van de constante is hetzelfde, maar het doel en de waarde zijn anders dan bij Einstein.quote:? We hebben het nu toch over Lambda die voor een vacuumterm in de algemene relativiteitstheorie en de Friedmann vergelijkingen zorgt, toch? Dat is wel degelijk dezelfde als die Einstein gebruikt heeft.
Oke…quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind "God als schepper" simpelweg geen verklarend antwoord. Het verklaart niks. Het stelt slechts. "Het universum is zus en zo, dus moet er een schepper achter zitten". Dat is voor mij, en met mij vele fysici natuurlijk, geen bevredigend antwoord. Op eenzelfde manier als dat het singulariteitenprobleem opgelost zou worden met God. Dat wordt in de fysica niet gezien als een oplossing, maar als een uitvlucht.
En dat is dus de vraag: is er handelen van personen of niet? Ik geloof van niet, jij van wel.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:45 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik erken het niet als zodanig omdat het woord fine-tuning associaties heeft met handelen van personen, zoals ik eerder heb beschreven. Als er geen handelen van personen is, dan is er ook geen fine-tuning.
Ja, maar het is exact hetzelfde ding; een term in je bewegingsvergelijkingen die covariant energiebehoud niet schendt, of een constante term in je Hilbert actie. Einstein finetunede de term echter.quote:Correct me if i’m wrong, maar de oorspronkelijke kosmologische constante was een toevoeging van Einstein aan zijn theorie om te zorgen voor een statisch universum. Uiteindelijk bleek dit niet nodig te zijn. Tegenwoordig denken we dat de kosmologische constante bestaat. Deze veroorzaakt niet een statisch universum (zoals dit bij Einstein het geval was) maar heeft een waarde die zorgt voor een groter wordend universum. Natuurlijk, het teken en de plaats van de constante is hetzelfde, maar het doel en de waarde zijn anders dan bij Einstein.
Iemand zal ze er ongetwijfeld hebben neergelegd Maar dat is in mijn ogen heel wat anders dan variabelen in een theorie verklaren. Temeer omdat er zoveel onduidelijkheid is. Over de vraag in wat voor universum onder welke omstandigheden precies leven kan ontstaan bestaat nog een heleboel onduidelijkheid, maar het is wel een essentiele vraag voor jou als jij zo graag de nadruk op leven wilt leggen.quote:Stel dat jouw hond naar je toekomt met een gouden munt. Je volgt de hond en ziet dat deze de munt heeft uitgegraven in de tuin. Je pakt een schep en graaft verder, en vindt een hele schatkist vol met gouden munten.
Zowel de schatkist als de gouden munten zijn fysische objecten. Echter, het lijkt mij stug dat je een causale fysische verklaring kunt geven voor het bestaan van deze objecten in de tuin.
Natuurlijk. Maar dat had men in de geschiedenis van de wetenschap al zo vaak kunnen zeggen. Neem de precessiebeweging van Mercurius als voorbeeld.quote:De wetenschap bestaat niet om fysici te bevredigen. De wetenschap bestaat om kennis te verwerven, dat wil zeggen, om verklaringen te geven voor bepaalde fenomenen. Als een persoon (God) verantwoordelijk is voor de fine-tuning in het universum, analoog aan hoe personen (mensen) verantwoordelijk kunnen zijn voor fine-tuning, dan is het simpelweg onmogelijk om een verklaring te geven van het fenomeen ‘fine-tuning’ zonder God erbij te betrekken.
Het overtuigt me niet, maar je strekking is in elk geval duidelijk. Met de schadelijkheid valt het volgens mij wel mee; tot nu toe heeft de wetenschap het prima gedaan zonder God.quote:Ik hoop dat met dit voorbeeld duidelijk is hoe (1) personen soms een verklarende rol spelen en (2) hoe schadelijk het kan zijn voor de wetenschap om a priori dit soort verklaringen uit te sluiten.
Dit vond ik wel een interessant fragment:quote:Op maandag 3 mei 2010 20:10 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik heb het over de God van de Bijbel, met oordeel over degene die niet in Hem geloven, en liefde naar mensen die WEL in Hem geloven. Dat is niet het beginsel, zoals de Theosofie die kent. Sterker nog, de God van de Bijbel wordt hier haast niet genoemd. En waarom niet? Omdat men ervan uit gaat dat de Joden een volksgod hadden, net als meerdere volken die hadden.
Ik zou een link kunnen geven, over hoe Theosofie naar het Christendom kijkt (het is niet een mening van ALLE theosofen aangezien ze geen dogma's kennen).
http://www.theosofie.net/(...)n/9christelijke.html
Misschien dat Haushofer nog iets kan zeggen over de betekenis van het woord sabachthani, ik kan er verder nergens iets over vinden.quote:Toen de Christus kwam, gaf hij van zijn licht, van zijn waarheid, maar slechts enkelen begrepen het. De rest begrepen het niet en dus, zoals de evangeliën vermelden, werd Jezus berecht en veroordeeld door Pontius Pilatus. Over het verheven moment toen Jezus aan het kruis van de stof werd verlaten door alles behalve zijn eigen door zelfdiscipline getrainde ziel, staat in Mattheus het volgende verslag:
En omstreeks het negende uur riep Jezus met luide stem, Eli, Eli, lama sabachthani, dat betekent: mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten? – 27:46
In de vertaling wordt de betekenis van deze Hebreeuwse zin, die in het Griekse origineel is ingelast, verduisterd. In feite hebben we wat neerkomt op twee uitroepen: de ene van zielenstrijd, de andere van verrukking. Het laatste Hebreeuwse woord, sabachthani, betekent niet verlaten of in de steek laten zoals de [Engelse] King James bijbel [en ook veel Nederlandse bijbelvertalingen] die geeft; integendeel, het betekent verheerlijken, vrede brengen, zich in triomf verheffen. Maar de Griekse tekst geeft onmiddellijk als ‘verklaring’ ‘Mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten?’ – wat eigenlijk een rechtstreekse vertaling is van de bekende uitroep van David in Psalm 22, ’Eli, ’Eli, lamah ‘azabthani, waarbij het laatste woord inderdaad ‘verlaten’ betekent.
Wat is de reden hiervoor? Er is gesuggereerd dat Mattheus en Marcus met opzet de zaken hebben verward om te verbergen (en toch te onthullen voor hen die ogen hebben om te zien) wat in feite een mysterielering was. Kortom de Griekse ‘uitleg’ van de Hebreeuwse tekst die citeert uit de psalm geeft de zielenpijn die werd gevoeld door het menselijke deel van Jezus toen hij in volstrekte eenzaamheid aan de gevreesde regionen van de onderwereld het hoofd moest bieden en deze alle overwinnen. Omgekeerd is de Hebreeuwse uitroep zoals die in Mattheus en Marcus bewaard is gebleven een uitroep van de Christos, de triomferende Jezus: ‘O mijn God, wat heeft u mij verheerlijkt, hoezeer heeft u mij vanuit de duisternis naar het licht gebracht!’(13)
Dit vond ik toen ik Sabachtani invoerde:quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dit vond ik wel een interessant fragment:
[..]
Misschien dat Haushofer nog iets kan zeggen over de betekenis van het woord sabachthani, ik kan er verder nergens iets over vinden.
Dit is precies wat de Theosofische site ook vermeld had. En er waren meer mensen die dit verteldenquote:И на деветия час Исус извика със силен глас: "Елои, Елои Лама Савахтани"? което значи: Боже Мой, Боже Мой, защо си Ме оставил?
Ако той е знаел че е Бог , каква е идеята от разпването ? Разпъва се на кръст тялото , не душата , за един Бог тялото е ненужна обвивка и тя няма значение за наго .Другаде е истината но ние надали ще я научим .
"As regards the overshadowing of the divinity, this is rather an illuminating, a glorifying: it was to this that Jesus on the Cross really alluded, when there came, as alleged in the New Testament, the wonderful cry, Eli, Eli, lama sabachtani -- a Greek rendering of the Hebrew phrase -- which has been badly mistranslated: "Oh, my God, my God, Why hast thou forsaken me!" This is not the translation of these Hebrew words. If the verb 'forsaken' had been used in this cry, it would have been `azavtani; but it was, as recorded shabahhtani, which means 'thou dost glorify me.' "
Onwetendheid, vragen waar nog geen antwoord op is, is geen godsbewijs.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:00 schreef Haushofer het volgende:
Laat ik duidelijk zijn: ik heb op dit moment geen plausibele oplossing voor het finetuningsprobleem. Ik stel niet dat ik geloof dat multiversa het probleem oplossen. Ik stel alleen dat ik geloof dat een beter begrip van een fundamentele theorie waarschijnlijk meer inzicht zal verschaffen in het probleem.
En dat lijkt me de juiste houding Als andere mensen het als indicatie willen zien voor een ontwerper in plaats van een indicatie van onbegrip, dan moeten ze dat zelf maar weten.
Dat het geen Hebreeuws is maar Aramees. In het Hebreeuws is het "azavtani", een woord wat bijvoorbeeld ook gebruikt wordt in Genesis 2:24. Ik vind die tekst die Berjan aanhaalt dan ook nogal opmerkelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Misschien dat Haushofer nog iets kan zeggen over de betekenis van het woord sabachthani, ik kan er verder nergens iets over vinden.
Misschien niet gek, maar wel nutteloos. Veel mensen (en vooral wetenschappers) willen juist weten hoe iets wel werkt. Als je een moeilijke vraag beantwoordt met een ongedefinieerd concept als God schiet je geen drol op, dan kan je net zo goed in bed blijven liggen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:56 schreef Modus het volgende:
Ms zie ik het te simpel maar volgens mij zegt JD simpelweg dat er dus mogelijk een natuurlijk fenomeen bestaat dat de oorzaak is van 'alles' maar waarvan we nu nog niet de mogelijkheid hebben om het te 'registreren', net zoals we dat voor bv. een quark eik ook niet helemaal kunnen. Da's ergens toch niet zo gek gedacht?
Misschien dat hier de bron ligt voor de afwijkende vertaling.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat het geen Hebreeuws is maar Aramees. In het Hebreeuws is het "azavtani", een woord wat bijvoorbeeld ook gebruikt wordt in Genesis 2:24. Ik vind die tekst die Berjan aanhaalt dan ook nogal opmerkelijk.
http://www.thenazareneway.com/why_hast_thou_forsaken_me.htmquote:The late Aramaic Bible researcher George Lamsa claimed that the traditional "forsaken" interpretation is a mistake in the Aramaic scribing that was transferred to later transcriptions. Lamsa claimed that "the correct translation from Aramaic should be "Eli, Eli, lemana shabakthani" or "My God, my God, for this [purpose] I was spared!" or "...for such a purpose have you kept me!") According to Lamsa's translation, that rather than a "loss of faith" Christ meant, to say "so this is my destiny."
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Lamsaquote:Translation of Eli, Eli, lama sabachthani
A notable difference between Lamsa's translation and other versions of the New Testament occurs in the fourth of the Words of Jesus on the cross – Eli, Eli, lama sabachthani. This is regarded by more conservative scholars as a quotation in Aramaic of the opening of Psalm 22, which in English is "My God, my God, why have you forsaken me?" This is similar to how the psalm appears in the Aramaic Peshitta Old Testament and it appears in earlier Aramaic Targums. Lamsa believed that the text of the Gospels was corrupt, and that it is not a quotation but should read /Eli, Eli, lemana shabaqthani, which he translates as: "My God, my God, for this I was spared!" An accompanying footnote in Lamsa's English version of the Bible explains Jesus's meaning as "This was my destiny."
Aramaic grammars and dictionaries,[5] disagree with Lamsa's assertion about Jesus' last words, as the word שבקתני [shvaqtani] in Aramaic is the perfect 2nd person singular form of the verb שבק [shvaq] which means "to leave, to leave s.t. left over, to abandon," or "to permit"[6] with the 1st person singular pronoun affixed. This would, in turn, cause the phrase to translate as "why have you left me?" "why have you let me be?" "why have you abandoned me?" or "why have you permitted me?"
Precieselijk! Dat is nu juist wat religie doet, op elke moeilijke vraag de sticker GOD als antwoord plakken. EN JDSchoone vertelt in nette bewoordingen eigenlijk hetzelfde als al eeuwen wordt gedaan, je hoeft niet na te denken, want als je het even niet weet is GOD het antwoord....quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien niet gek, maar wel nutteloos. Veel mensen (en vooral wetenschappers) willen juist weten hoe iets wel werkt. Als je een moeilijke vraag beantwoordt met een ongedefinieerd concept als God schiet je geen drol op, dan kan je net zo goed in bed blijven liggen.
God is niets. Het is geen antwoord, het is geen oplossing, het schept geen duidelijkheid en het is geen basis om op verder te borduren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |