Maar hoe representatief is zo'n man, dat is het punt, het uiverkoren zijn valt op zich wel mee.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:53 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ik onderschrijf een deel van je vorige post wel , zeker wat betreft het feit dat je iets moet bekijken in het kader van de tijd waar het in geschreven is.
Echter vind ik niet dat je hier alles mee kan vergoelijken.
Sowieso is het latere werk van de laatste Rebbe natuurlijk ook gewoon in het 'moderne' Amerika geschreven. Ik vind dat in veel van zijn werk de eigen superioriteit én ook de inferioriteit van anderen er van af druipt. Zo vreemd is dat natuurlijk ook niet gezien het 'uitverkorene zijn' een van de belangrijkste pijlers is van het Joodse geloof in het algemeen.
Ze hebben hun eigen gemeenschappen, hun eigen dorpjes, hun eigen groepen.quote:Wat betreft, zich afscheiden van de gemeenschap. Ook dat ben ik niet helemaal met je eens hoor. Met name onder Menachem Schneerson is de Baal Tesjoeva beweging immers enorm uitgegroeid. Hier mee richt je je dus expliciet buiten je eigen gemeenschap.
Dat heeft voornamelijk te maken met erkenning van de groep.quote:En die foto's die Billly Jazz plaatste (van die ontmoetingen) geven nou ook niet echt blijk van het feit dat zich alleen in hun eigen wereld begeven. Zonder hier verder een waardeoordeel over te geven, ben je dat toch met me eens neem ik aan?
meervoud...veel meer meervoud dus.quote:Na de parade vieren joodse verenigingen en organisaties
Leg eens uit.quote:
Twente kampioenquote:Op maandag 3 mei 2010 08:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Leg eens uit.
Ik snap hier helemaal niets van.
Rara, wat klopt hier niet?quote:Na de parade vieren joodse verenigingen en organisaties een feest voor vrede en tolerantie. Meer dan twintig joodse organisaties, instellingen en verenigingen steunden de parade. Ook de Israëlische ambassade deed mee
meer joden -> ajaxquote:Op maandag 3 mei 2010 09:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Twente kampioen
dus feest
dus een parade
(in duitsland)
zoiets
laat maar, mislukte grapquote:Op maandag 3 mei 2010 18:20 schreef paddy het volgende:
Sinds wanneer is Ajax weer een joodse club? Ik snap die humor als droogkloot nooit zo
Zo! Moge de ware antisemiet opstaan!quote:Op zondag 2 mei 2010 21:42 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Your wish is my command
Chabad Lubawitsch is een zeer extremistische groepering!
Lees en huiver
http://i40.tinypic.com/2a00if.jpg
http://i41.tinypic.com/14y39fa.jpg
http://i40.tinypic.com/2ln8nma.jpg
New Republic Magazine had het volgende te zeggen over Chabad:
http://i39.tinypic.com/bhc9cp.jpg
http://i40.tinypic.com/o9qntv.jpg
Nu heb ik nog een vraag. Hoe is het mogelijk dat zulke extremisten overal in het westen door presidenten en premiers worden ontvangen? Zien jullie het al voor je dat al deze leiders een ontmoeting hebben met Bin Laden?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heeft Zalman nou die uitspraken gedaan of niet?quote:Op zondag 2 mei 2010 22:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ten eerste, nee dit zijn geen feiten, dit zijn compleet uit hun verband gerukte uitspraken.
Neem bv de uitspraak van Zalman, iemand die in de 18e/19e eeuw heeft geleefd, en onder zware druk stond door haat.
Dit soort groepen probeerden zich juist af te schermen van de samenleving en het niet te overheersen.
Vandaag de dag zou een dergelijke uitspraak niet kunnen maar toentertijd deed iedereen dat.
Ja en?quote:[..]
Bovendien wordt niet benoemd zijn standpunt jegens Napoleon. Ik vind het een groot leider, en dat deden veel Joodse groepen, maar hij niet ondanks zijn steun voor het Jodendom, hij vond het een dictator, wellusteling.
Enigzins, ondanks wat Napoleon bereikt heeft klopt dat ook gewoon, en is dat waar.
Die zinnen snap ik niet. Graag in het Nederlands vertalen.quote:Dan ten tweede uitspraak van bv Friedman. Volledig uit de context gerukt.
Waar hij vooral op probeerde te wijzen met de uitspraak was dat het Westen dit voor Israel hoog ophield en de vijanden van Israel. Maar het zelf wel zo deden. Waarom zou Israel zich daar dan wel aan moeten houden.
Jaja, de aanbeveling om mannen, vrouwen, kinderen en het vee te doden en alle plaatsen te vernietigen (die erg oud-testamentisch is!!) betekent eigenlijk dat je voor iedereen goed moet zorgen.quote:Daarmee bedoelt hij niet dat Israel ook dat daadwerkelijk zou moeten doen.
Feitelijk stelt hij dat de Joodse mensen voor iedereen moeten zorgen, en niet aan hun lot moeten overlaten,
maar waar hij op doelt is dat er een hypocriete stelling aanwezig is
en daar heeft hij ook meer dan gelijk in.
Waarom wat het geval is??quote:Nou, dit zijn dus al zo'n twee voorbeeldjes waarom dit het geval is,
De tekst bij die foto's? Je bedoelt de namen van die wereldleiders? Is dat antisemitisch?quote:en de foto's met al die wereldleiders en de tekst erbij vind ik vooral anti-semitisch.
Oh ja, Duke. Ach. Afleidingsmanoeuvre.quote:Trouwens is deze groep helemaal niet zionistisch ironisch genoeg.
Dus daar gaat de stelling sowieso al van Duke.
Dat heb ik gedaan zoals je kan lezen.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Heeft Zalman nou die uitspraken gedaan of niet?
Dat iemand anders het er niet mee eens is, doet aan zijn uitspraken niks af.
En als jij een matigend verband weet, geef dat dan maar eens, want ik vind zijn uitspraken niet mis te verstaan.
[..]
Jij gelooft dat ze in die periode al aan levertransplantaties deden, het is niet zijn uitspraak, vergis je niet.quote:Ja en?
Maakt dat het acceptabeler dat je een lever uit een willekeurige voorbijganger kunt pakken?
[..]
Je weet heel erg goed wat er staat en anders lees je door.quote:Die zinnen snap ik niet. Graag in het Nederlands vertalen.
[..]
Ten eerste, voordat je dezelfde fout gaat maken als David Duke, wat je vast niet wilt. Deze uitspraken vertegenwoordigen niet het Joodse Volk, als dit al uitspraken zijn dan zijn van een enkele man, waar de katholieke kerk sommige uitspraken van de Paus niet durft te ontkrachten (een instantie die in geen enkele zin te vergelijken is met de functies die deze mannen bekleden) durven hun eigen Joodse organisaties voor dit soort mensen dat wel, bovendien was de uitspraak van Friedman in z'n geheel onschuldig.quote:Jaja, de aanbeveling om mannen, vrouwen, kinderen en het vee te doden en alle plaatsen te vernietigen (die erg oud-testamentisch is!!) betekent eigenlijk dat je voor iedereen goed moet zorgen.Geen wonder dat joden zo slecht begrepen worden door de rest van de wereld.
[..]
Zie de eerste zin.quote:Waarom wat het geval is??![]()
[..]
Over een zogenaamd groot zionistisch complot, terwijl deze mensen tegen zionisme zijn, niet tegen Israel btw.quote:De tekst bij die foto's? Je bedoelt de namen van die wereldleiders? Is dat antisemitisch?
[..]
Hij heeft het filmpje gemaakt, hij haalt allerlei dingen door elkaar om de gehele groep te kunnen generaliseren, en in combinatie met z'n verleden en z'n eigen ideologiequote:Oh ja, Duke. Ach. Afleidingsmanoeuvre.
Nee, je verzint smoesjes zoals "iedereen deed het" en "hij stond onder druk". En je geeft een citaat van iemand die het niet met hem eens was.quote:
Door die foto wel aan hem toegeschreven. En als hij die uitspraak niet gedaan heeft, waarom zeg je dat dan nu pas?quote:[..]
Jij gelooft dat ze in die periode al aan levertransplantaties deden, het is niet zijn uitspraak, vergis je niet.
Ik snap er de ballen van!quote:[..]
Je weet heel erg goed wat er staat en anders lees je door.
Het wordt er niet minder duidelijk op als je dat vreest.
Dat maakt niet uit dat hun uitspraken ontkracht worden, want zij hebben ze wel gedaan en zij worden dus op goede gronden als extremisten en racisten afgeschilderd.quote:[..]
Ten eerste, voordat je dezelfde fout gaat maken als David Duke, wat je vast niet wilt. Deze uitspraken vertegenwoordigen niet het Joodse Volk, als dit al uitspraken zijn dan zijn van een enkele man, waar de katholieke kerk sommige uitspraken van de Paus niet durft te ontkrachten (een instantie die in geen enkele zin te vergelijken is met de functies die deze mannen bekleden) durven hun eigen Joodse organisaties voor dit soort mensen dat wel, bovendien was de uitspraak van Friedman in z'n geheel onschuldig.
Ik heb alleen gezien dat er namen bij die foto's stonden, niks over een groot complot.quote:[..]
Zie de eerste zin.
[..]
Over een zogenaamd groot zionistisch complot, terwijl deze mensen tegen zionisme zijn, niet tegen Israel btw.
Dat zal best wel, maar dat doet helemaal niks af aan de verwerpelijkheid van bovenaangehaalde citaten en mannen.quote:[..]
Hij heeft het filmpje gemaakt, hij haalt allerlei dingen door elkaar om de gehele groep te kunnen generaliseren, en in combinatie met z'n verleden en z'n eigen ideologie
deze man is niet te vertrouwen en alles behalve een objectieve en betrouwbare bron.
Nou ja, feit is dat die David Duke de plank nog al eens misslaat. Het is vaak een beetje het geval van wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.quote:
Ik heb dat filmpje niet eens gezien, maar neem voetstoots aan dat Duke niet deugt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
Nou ja, feit is dat die David Duke de plank nog al eens misslaat. Het is vaak een beetje het geval van wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Zoals in dit topic al meermaals aangegeven, maar niet onbelangrijk, heeft Duke het over een zionistisch complot. En hoewel Lubavitcher wel helemaal achter Israel staan zijn ze niet zionistisch. Hier gaat zijn verhaal dus al mank.
Bovendien heeft hij er nog al eens handje van om citaten aan de verkeerde persoon te koppelen volgens mij. Niet dat dat per se afbreuk doet aan de ernst van citaten, maar toch.
Vooral het feit dat hij Chabad neerzet als een zionistisch organisatie is natuurlijk erg slordig, zeker voor een doctor. (of het moet zijn dat hij dit doet om de wet te omzeilen).
Overigens los van deze citaten, iedereen kan de Talmoed lezen. Daar staan ook tal van onfrisse uitspraken in. Mensen die dat te strikt na willen lezen zou je wat mij betreft zonder meer extremistisch kunnen noemen. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik niet de hele Talmoed gelezen heb (en een Engelse vertaling), maar mijns inziens genoeg om tot deze slotsom te komen.
Misschien zou je dan eens zo'n beetje elk religieus erbij moeten pakken en het in de context plaatsen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
Nou ja, feit is dat die David Duke de plank nog al eens misslaat. Het is vaak een beetje het geval van wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Zoals in dit topic al meermaals aangegeven, maar niet onbelangrijk, heeft Duke het over een zionistisch complot. En hoewel Lubavitcher wel helemaal achter Israel staan zijn ze niet zionistisch. Hier gaat zijn verhaal dus al mank.
Bovendien heeft hij er nog al eens handje van om citaten aan de verkeerde persoon te koppelen volgens mij. Niet dat dat per se afbreuk doet aan de ernst van citaten, maar toch.
Vooral het feit dat hij Chabad neerzet als een zionistisch organisatie is natuurlijk erg slordig, zeker voor een doctor. (of het moet zijn dat hij dit doet om de wet te omzeilen).
Overigens los van deze citaten, iedereen kan de Talmoed lezen. Daar staan ook tal van onfrisse uitspraken in. Mensen die dat te strikt na willen lezen zou je wat mij betreft zonder meer extremistisch kunnen noemen. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik niet de hele Talmoed gelezen heb (en een Engelse vertaling), maar mijns inziens genoeg om tot deze slotsom te komen.
Het verlicht in ieder geval de ernst van de zaak ja.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb dat filmpje niet eens gezien, maar neem voetstoots aan dat Duke niet deugt.
Ik noemde het een afleidingmanoeuvre, omdat zijn fouten nu gebruikt gaan worden om de verwerpelijke uitspraken van eerder genoemde gasten niet te hoeven bespreken.
Echt smoesjes hoor lool.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, je verzint smoesjes zoals "iedereen deed het" en "hij stond onder druk". En je geeft een citaat van iemand die het niet met hem eens was.
[..]
Ik ben nooit op die uitspraak in gegaan, wel op die erboven, die wel van hem is.quote:Door die foto wel aan hem toegeschreven. En als hij die uitspraak niet gedaan heeft, waarom zeg je dat dan nu pas?
[..]
Bekrompen zielen hebben altijd een bepaald onvermogen om iets te willen snappen.quote:Ik snap er de ballen van!
[..]
Ik zal niet ontkennen dat er zeker fanatici tussen zitten, maar dit zijn uitspraken die voor het grootste gedeelte daar niets mee te maken hebben, bovendien gooit David Duke het niet op fundamentalisme of iets dergelijks, hij gooit het tot een daadwerkelijke overheersing van het Zionisme over de gehele Wereld mbv deze uitspraken.quote:Dat maakt niet uit dat hun uitspraken ontkracht worden, want zij hebben ze wel gedaan en zij worden dus op goede gronden als extremisten en racisten afgeschilderd.
Je hebt mij niet horen zeggen of zien schrijven dat ik alle joden over een kam scheer. Nergens en nog nooit!
Friedman herhaalt oud-testamentische opdrachten van jullie god en die zijn niet in hun geheel onschuldig.
[..]
Want David Duke is zo'n objectief en rationeel persoon. Bovendien zie en weet je het heel goed.quote:Ik heb alleen gezien dat er namen bij die foto's stonden, niks over een groot complot.
[..]
Ten eerste, ja er zijn uitspraken die niet te rijmen vallen met een humane wereld, of die hierboven genoemd zijn valt te betwijfelen.quote:Dat zal best wel, maar dat doet helemaal niks af aan de verwerpelijkheid van bovenaangehaalde citaten en mannen.
DeParo, je lijkt op zich goed op de hoogte. Dan ga je toch niet ontkennen dat Chabad zomaar een onbeduidend groepje is? Zij hebben veel invloed binnen een groot deel van de gehele Joodse gemeenschap. Verder hebben ze ook veel invloed op de politiek/bestuur. Niet alleen middels beďnvloeding van personen, maar ook door personen op de allerhoogste politieke posities die gelieerd aan Chabad.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 21:11 schreef DeParo het volgende:
Het heeft niets met de religie zelf te maken.
Het heeft niets met de groep te maken.
Onzin, ik zet het juist in de daadwerkelijke context, van hoeveel mensen op het forum ga jij ervan uit dat ze ooit van deze beweging hebben gehoord.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 21:59 schreef Gulo het volgende:
[..]
DeParo, je lijkt op zich goed op de hoogte. Dan ga je toch niet ontkennen dat Chabad zomaar een onbeduidend groepje is? Zij hebben veel invloed binnen een groot deel van de gehele Joodse gemeenschap. Verder hebben ze ook veel invloed op de politiek/bestuur. Niet alleen middels beďnvloeding van personen, maar ook door personen op de allerhoogste politieke posities die gelieerd aan Chabad.
Waarom doe jij net alsof het hier om een onbeduidend groepje gaat? De laatste Rebbe van deze beweging (waar een deel van citaten van afkomstig zijn) had een gigantische invloed op joden wereldwijd.
Mensen als Shazar, Netanyahu, Begin (een topterrorist die onder andere meerdere aanslagen op de bondskanselier van Duitsland gepleegd heeft), Ariel Sharon en velen andere hoogwaardigheidsbekleders, media-mensen etc. bezochten hem om advies te vragen.
Mijn vraag aan DeParo: waarom wil jij de invloed van deze beweging bagatelliseren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |