Dat inderdaad en het maakt onze economie veel kwetsbaarder. De IJslanders zitten de komende decennia met grote schulden omdat hun banken compleet naar de tyfus gingen. Dat was als ze de Euro hadden gebruikt veel minder snel het geval geweest.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 21:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, so what?? Je denkt dat terugdraaien zomaar kan? Geen kosten, geen gevolgen?
En de andere EU-landen met de euro nemen het je ook niet kwalijk?
Er werd niet 'afgewaardeerd' tijdens de invoering, dat kwam juist door de koppeling aan de Duitse mark. Kortom, je 2 punten zijn tegenstrijdig.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 19:24 schreef Holograph het volgende:
http://www.rtl.nl/(/actue(...)erug-naar-gulden.xml
[..]
Ben het gedeeltelijk met hem eens maar:
1) Er moet niet weer 10% van de waarden worden afgewaardeerd zoals gebeurde bij de invoering van de Euro.
2) Alternatief waar ik voor ben is dat we een munt vormen met de BeNeLux/Du/Fr. Dan weten we zeker dat we geen problemen krijgen, zoals nu bij Griekenland, Spanje en Portugal. Het gaat ons wel allemaal geld kosten.
En wie zat er voor de VVD in de Tweede Kamer en stemde voor de euro?? 3x raden...quote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:39 schreef Montov het volgende:
[..]
Er werd niet 'afgewaardeerd' tijdens de invoering, dat kwam juist door de koppeling aan de Duitse mark. Kortom, je 2 punten zijn tegenstrijdig.
http://www.nrc.nl/dossier(...)was_relatie_tot_mark
En dat is de kern van het verhaal: nostalgie verblind de feiten, en dit idee van Wilders is weer typisch in dat opzicht.
Waarschijnlijk zullen we ook moeten opdraaien voor portugal en spanje, mogelijk ook voor Italië. Geen idee hoe dit gaat kosten, maar met de herinvoering hebben we ook baten, bij leningen bijna niet.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:15 schreef Igen het volgende:
Zelf heb ik het niet zo op De Pers, maar over dit onderwerp hadden ze laatst wel een goed artikel:
http://www.depers.nl/economie/475008/Terug-naar-de-gulden.html
Alleen al dit:
[..]
Hoe stupide ben je dan, als je 10 miljard door de plee gaat spoelen om Griekenland geen lening van 1,8 miljard te hoeven geven?
Uiteindelijk beslist het bedrijf waar zij haar producten koopt, niet de overheid. En de financiële markten hebben al veel vertrouwen in Nederland, als je kijkt naar de rente die Nederland moet betalen op leningen.quote:En verder:
[..]
![]()
Het HUIDIGE NL onder de huidige omstandigheden...quote:Uiteindelijk beslist het bedrijf waar zij haar producten koopt, niet de overheid. En de financiële markten hebben al veel vertrouwen in Nederland, als je kijkt naar de rente die Nederland moet betalen op leningen.
Wat zijn die baten dan precies?? En staan die vast?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:50 schreef Holograph het volgende:
Waarschijnlijk zullen we ook moeten opdraaien voor portugal en spanje, mogelijk ook voor Italië. Geen idee hoe dit gaat kosten, maar met de herinvoering hebben we ook baten, bij leningen bijna niet.
De Duitse Mark was volgens mij niet zo heel sterk, aangezien ze nog duidelijk last hadden van de DDR met haar bijbehorende Oost-Duitse Mark, die heel zwak was.quote:Toch was de Gulden 10% te laag gewaardeerd bij de invoering van de Euro, en dat was weer om de Duitse Mark meer waarde te geven.
Dat is geen reactie op het feit dat de gulden alléén sterk was omdat deze gekoppeld was aan de Duitse mark
Uiteindelijk is het de ondernemer die beslist of hij zijn producten importeert vanuit Nederland of een ander land. Als in België het product 3% duurder wordt doordat bijvoorbeeld de havens van Antwerpen duurder zijn, en we hier de Gulden invoeren, waardoor het product 1% duurder wordt, zullen ze toch blijven kiezen voor Rotterdam.quote:Ik denk landen zoals DU het wel zullen begrijpen waarom we uit de Euro zijn gestapt, en zoals ik al zei:
Ik denk niet dat Duitsland uit de euro zal stappen, maar ik weet net zo weinig zeker als jij
http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=1372&location=
Ik weet overigens niet het totaal bedrag van de Duitse import, maar ik denk wel dat deze bedragen een heel groot aandeel zijn in de Duitse import.
Aannames zijn geen argumenten. En het wil zeker niet zeggen dat alle producten en diensten via NL moeten komen. Daar zijn handelscijfers tussen 2 landen geen enkel bewijs voor.
Omdat het niet per se wil zeggen dat de Gulden wordt gekoppeld aan de Euro. Waarom kiezen we niet voor koppeling aan de GPB of de Zwitserse Frank of aan de goud prijs? We zijn niet verplicht ons geld te koppelen aan de Euro koers.quote:Nu de Euro tov van de Dollar veel meer waard is, zijn producten uit de US ook goedkoper geworden in NL. Als voorbeeld geef ik Apple: waar je eerst 1000 euro voor een macbook betaalde, betaal je nu nog maar 900 euro. Maar wat gebeurd er als de Euro op eens heel veel waarde gaat verliezen, en dan het rampscenario dat de EUR/USD koers 50 cent is, dan zullen de producten uit de VS ook een stuk duurder worden.
En dat is een voordeel omdat?? Dat is dus een nadeel van een "zwakke" munt t.o. een "sterke". Dat was dus MIJN argument: wie zegt dat de gulden na herinvoering ook geen zwakke munt is? En nogmaals: als de gulden gekoppeld wordt aan de euro, maakt het geen snars uit of je wel of niet een eigen munt hebt.
Het is uiteindelijk het bedrijf wat bepaald waar zij haar producten vandaan haalt, en als importeren vanuit Nederland nog steeds goedkoper is dan vanuit België, ondanks de 1% die het bedrijf extra moet betalen aan valuta wisselingen, denk ik niet dat de export hier hard zal dalen. En je moet ook denken aan de baten die het oplevert: we zijn niet afhankelijk van hoe andere Eurolanden zich gedragen etc.quote:Kosten zullen er zeker aan verbonden zijn. En ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland zal begrijpen dat we uit de Euro stappen, veel Duitsers denken er nl. ook zo over.
En waar haal je het geld voor die kosten vandaan dan?? En is NL nog wel zo'n fijne handelspartner als er ineens wisselkoersen betaald moeten worden, begrip of geen begrip? En ik zou niet te hard op begrip rekenen (maar nogmaals: ik weet net zo weinig zeker als jij)
Ik zou nog een hoop kunnen zeggen, maar ik doe het niet. We worden het toch niet eens. Prima: een ieder heeft recht op zijn eigen mening.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:08 schreef Holograph het volgende:
[..]
De Duitse Mark was volgens mij niet zo heel sterk, aangezien ze nog duidelijk last hadden van de DDR met haar bijbehorende Oost-Duitse Mark, die heel zwak was.
[..]
Uiteindelijk is het de ondernemer die beslist of hij zijn producten importeert vanuit Nederland of een ander land. Als in België het product 3% duurder wordt doordat bijvoorbeeld de havens van Antwerpen duurder zijn, en we hier de Gulden invoeren, waardoor het product 1% duurder wordt, zullen ze toch blijven kiezen voor Rotterdam.
[..]
Omdat het niet per se wil zeggen dat de Gulden wordt gekoppeld aan de Euro. Waarom kiezen we niet voor koppeling aan de GPB of de Zwitserse Frank of aan de goud prijs? We zijn niet verplicht ons geld te koppelen aan de Euro koers.
[..]
Het is uiteindelijk het bedrijf wat bepaald waar zij haar producten vandaan haalt, en als importeren vanuit Nederland nog steeds goedkoper is dan vanuit België, ondanks de 1% die het bedrijf extra moet betalen aan valuta wisselingen, denk ik niet dat de export hier hard zal dalen. En je moet ook denken aan de baten die het oplevert: we zijn niet afhankelijk van hoe andere Eurolanden zich gedragen etc.
We zijn de baas over onze eigen munt. Dat vind ik toch een van de belangrijkste baten. We zijn niet afhankelijk van andere landen.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat zijn die baten dan precies?? En staan die vast?
De GBP en de Zwitserse Frank zijn geen zwakke munten, dus waarom koppelen we onze munt niet daaraan? Of waarom koppelen we onze munt niet aan de goudprijs, dan hebben we echt een heel waardevaste munt.quote:Ik heb al vermeld dat het waarschijnlijk is dat een andere munt voor (alleen) NL aan de euro gekoppeld wordt en dat het dan niets meer uitmaakt, toch? En dat de kans dat een solitaire munt (dus indien NIET gekoppeld aan de euro) een zwakke is dan een sterke, toch? En dat dat desastreus zou zijn voor de economie? Dus IK zie het zo snel ff niet, maar ik hhop dat je me kunt overtuigen..
Ok, nog 1 reactie dan. En wat levert dat concreet (aan poen) op dan? (En vergeet de invoerkosten niet he??)quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:13 schreef Holograph het volgende:
[..]
We zijn de baas over onze eigen munt. Dat vind ik toch een van de belangrijkste baten. We zijn niet afhankelijk van andere landen.
Zat Wilders toen al in de Kamer?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En wie zat er voor de VVD in de Tweede Kamer en stemde voor de euro?? 3x raden...
De invoering van de Euro werd afgesproken in 1992 in het Verdrag van Maastricht, waar de EEG werd omgevormd tot de EU, en waar ook de Euro invoering van de Euro werd ingevoerd. In 1992 zat GW nog niet in de kamerquote:
Ja, in 1998 al...quote:
Het herinvoeren van de gulden is een belachelijk idee. Een uiterst kleine munteenheid die valt of staat bij steun van de Nederlandse overheid.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 19:44 schreef Holograph het volgende:
[..]
Waarom?! Wat is er zo gek aan het idee om de Gulden te herinvoeren?
En alle bedrijven die dan weer enorm veel kosten betalen om 1) te wisselen, 2) meer liquiditeit moeten hebben en 3) currency tactieken zoals hedgen moeten gaan invoeren...quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:36 schreef Pool het volgende:
Ja, je eigen munt terug, dat is echt heel fijn! Kijk maar naar IJsland, met de kroon die ineens kelderde.En dan ook nog al die kosten om de gulden weer terug in te voeren, al het gewissel weer aan de grens. Ideeën van de mensen die je niet hoorde toen de euro zo'n beetje anderhalve dollar waard was. Nu is er een klein dalletje en hoppa, meteen willen ze 10 jaar terug.
Plus UK?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het herinvoeren van de gulden is een belachelijk idee. Een uiterst kleine munteenheid die valt of staat bij steun van de Nederlandse overheid.
De gedachte dat de EU en de Euro in hun huidige vorm geen lang leven beslecht is, is van een andere orde. Ik zou best wat voelen voor een munteenheid en unie die bestaat uit de founding-fathers + UK. En met het verdrag van Lissabon is uit de EU stappen ook een stuk eenvoudiger geworden.
Volgens mij in de orde van een tekort van 9%. Inderdaad ook dramatisch. Punt is alleen dat ik meer fiducie heb in het VK dan in onze recente Europese aanwinsten en huidige zwakke broeders.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Plus UK?
Zoek voor de grap eens op hoe het koersverloop euro vs. pond de laatste jaren is verlopen. Of hoe de rijksbegroting van het VK momenteel ervoor staat.
Precies. Kom toevallig net terug uit de UK en in alle financiële krantenartikelen over Griekenland/Portugal/Spanje staat steeds ook vermeld "Maar in de UK hebben we nu ook een groot probleem met de eigen schuld!".quote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Plus UK?
Zoek voor de grap eens op hoe het koersverloop euro vs. pond de laatste jaren is verlopen. Of hoe de rijksbegroting van het VK momenteel ervoor staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |