abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80913633
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:22 schreef Holograph het volgende:

[..]

Ik denk dat de baten hoger zijn dan de kosten. En de andere euro landen kunnen het mogelijk kwalijk nemen. Maar dat is toch echt de schuld van de landen die op veelte grote voet hebben geleefd (lees Griekenland, Spanje en Portugal, mogelijk ook Italië), want is het niet meer dan logisch dat zei voor de gevolgen opdraaien, en niet dat de Benelux, Duitsland en Frankrijk hiervoor opdraaien?
Dat stukje wat ik net schreef negeer je voor het gemak maar even?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:23:40 #102
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80913670
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:20 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

En dat ben ik dus met je eens. Maar dat is nog geen argument om iets aan de euro te doen... het gaat mij om de politieke invloed. Op termijn ben je minder goed in staat invloed uit te oefenen op beleid en dat gaat je uiteindelijk geld kosten.

We gaan nu echt terug naar het niveau boekhoudkunde klas 1 he...
Nederland heeft totaal geen invloed in de politiek, echt niets. Nederland mag alleen meebetalen aan de EU. Het beleid wordt bepaald door de grote landen, vaak ook arme Oost-Europeese landen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:25:04 #103
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80913719
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:22 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Dat stukje wat ik net schreef negeer je voor het gemak maar even?
Welk stukje? dat zal ik dan over het hoofd hebben gezien...
pi_80913768
Dubbel gevoel; aan de 1e kant populistisch, aan de andere kant zijn de huidige politici mede verantwoordelijk voor de afgelopen jaren, werd er ook bij een duidelijk nee niet geluisterd naar de bevolking, en worden we in rap tempo kilometers teruggezet in welvaart - dankzij de EU en de euro. Politici die banken redden en de kopstukken laten zitten - kopstukken welke blijven graaien - van een natuurlijke selectie en correctie is dankzij de huidige politieke partijen geen enkele sprake.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:28:04 #105
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_80913829
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:19 schreef Holograph het volgende:

[..]

Als je zegt dat vrij verkeer van handel er onder gaat leiden, zeg ik dat dat niet waar is. Want DU heeft niet zo veel te kiezen. Als de producten via Nederland binnenkomen kunnen ze weinig willen. Ik betwijfel dan ook dat de export dan via België zal gaan.
Wat denk je dat het invoeren van een nieuwe munt kost? Niks soms?
Als NL alleen uit de euro stapt zouden er best wél eens politieke- en handelsgevolgen aan vast kunnen zitten. Ik denk niet dat de andere euro-landen het NL in dank zullen afnemen. En vrij verkeer van goederen wil zeggen dat ze niet van of via NL af hoeven te nemen (enkele producten of diensten wellicht daargelaten).

En wat als onze munt toch aan de euro gekoppeld wordt en alle doemscenario's komen uit? Dan maakt het niets uit of we een eigen munt hebben, want we gaan gewoon mee ten onder.

Of als we een eigen munt hebben en die blijkt veel zwakker dan de euro? Trieste gevolgen voor de economie, hoor.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_80913927
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Als NL alleen uit de euro stapt zouden er best wél eens politieke- en handelsgevolgen aan vast kunnen zitten. Ik denk niet dat de andere euro-landen het NL in dank zullen afnemen. En vrij verkeer van goederen wil zeggen dat ze niet van of via NL af hoeven te nemen (enkele producten of diensten wellicht daargelaten).

En wat als onze munt toch aan de euro gekoppeld wordt en alle doemscenario's komen uit? Dan maakt het niets uit of we een eigen munt hebben, want we gaan gewoon mee ten onder.

Of als we een eigen munt hebben en die blijkt veel zwakker dan de euro? Trieste gevolgen voor de economie, hoor.
De bevolking van frankrijk is ook niet zo happy met de EU. Ik denk juist dat goed voorbeeld doet volgen

Face it; de EU weet zelf niet waar ze heen wilt, wat haar einddoel is, hoe daar te komen. Het enige wat er gebeurt is een hoop geldverslinding aan dure ambtenaarij, wegen die in 'arme' landen zoals Spanje zijn aangelegd van ons geld, en verder is het een zooitje.

zaterdag 1 mei 2010 @ 21:34:09 #107
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80914043
quote:

[..]

Alle producten die naar Duitsland toe gaan, komen voornamelijk uit Nederland. Duitsland heeft daardoor weinig te kiezen. En de vraag of dat dan de producten via België gaan zeg ik nee, ik denk dat de producten via de haven van Rotterdam blijven gaan.
quote:
En dat we mee ten onder gaan wil zeggen dat we afhankelijk zijn van wat er in de EU wordt geproduceerd, echter komen veel producten uit Azië en de US, en deze producten zullen dan een stuk duurder worden vanwege de valutaverschillen.
quote:
Dat is dan weer de vraag, voor 2001 was de Gulden een sterke munt, en andere Europese landen die de Euro niet hebben ingevoerd (GB, Zwitserland, Denemarken) zijn niet failliet, ondanks dat ze Euro niet hebben ingevoerd.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:35:55 #108
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80914111
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

De bevolking van frankrijk is ook niet zo happy met de EU. Ik denk juist dat goed voorbeeld doet volgen

Face it; de EU weet zelf niet waar ze heen wilt, wat haar einddoel is, hoe daar te komen. Het enige wat er gebeurt is een hoop geldverslinding aan dure ambtenaarij, wegen die in 'arme' landen zoals Spanje zijn aangelegd van ons geld, en verder is het een zooitje.

In Duitsland zijn ze al helemaal niet blij met de (t)Euro, na wat met Griekenland is gebeurd Duitsland moet voor het grootste gedeelte opdraaien voor het wanbeleid van Griekenland. Ik geloof ook niet dat we over 60 jaar nog met de Euro betalen. Ik hoop dat we dan een Munt hebben met de BeNeLux/Du en FR, zonder zwakke landen.
pi_80914156
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:35 schreef Holograph het volgende:

[..]

In Duitsland zijn ze al helemaal niet blij met de (t)Euro, na wat met Griekenland is gebeurd Duitsland moet voor het grootste gedeelte opdraaien voor het wanbeleid van Griekenland. Ik geloof ook niet dat we over 60 jaar nog met de Euro betalen. Ik hoop dat we dan een Munt hebben met de BeNeLux/Du en FR, zonder zwakke landen.
1 van de issues die ten grondslag liggen aan de huidige crisis is het loslaten van de goudstandaard. laten we die maar gewoon rap laten terugkomen
pi_80914162
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:23 schreef Holograph het volgende:

[..]

Nederland heeft totaal geen invloed in de politiek, echt niets. Nederland mag alleen meebetalen aan de EU. Het beleid wordt bepaald door de grote landen, vaak ook arme Oost-Europeese landen.
Dat is jouw ongefundeerde assumptie. Nederland heeft de EU opgericht nota bene!
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:25 schreef Holograph het volgende:

[..]

Welk stukje? dat zal ik dan over het hoofd hebben gezien...
Dat stukje wat je zojuist quotte... je hebt nog steeds niet aangetoond waarom de baten hoger zouden zijn dan de kosten.
quote:

[..]

De kosten van het invoeren doet er niet zo toe. Dat laatste wel. Maar dat is politiek en daar snapt TS helemaal niks van.
quote:
Precies. Natuurlijk wordt die aan de Euro gekoppeld. Net als de gulden gekoppeld was aan de Dmark
pi_80914190
Als de gulden zwakke munt wordt, dan is goedkoper dan Euro.

Voor Duitsland is dat zo gunstiger niet waar?.

En waarom bespreek niemand aan noord en zuid euro splitsing?.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_80914211
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:35 schreef Holograph het volgende:

[..]

In Duitsland zijn ze al helemaal niet blij met de (t)Euro, na wat met Griekenland is gebeurd Duitsland moet voor het grootste gedeelte opdraaien voor het wanbeleid van Griekenland.
Dat heeft toch geen flikker met de Euro te maken!
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:39:01 #113
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_80914231
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:34 schreef Holograph het volgende:

[..]

Alle producten die naar Duitsland toe gaan, komen voornamelijk uit Nederland. Duitsland heeft daardoor weinig te kiezen. En de vraag of dat dan de producten via België gaan zeg ik nee, ik denk dat de producten via de haven van Rotterdam blijven gaan.
[..]

En dat we mee ten onder gaan wil zeggen dat we afhankelijk zijn van wat er in de EU wordt geproduceerd, echter komen veel producten uit Azië en de US, en deze producten zullen dan een stuk duurder worden vanwege de valutaverschillen.
[..]

Dat is dan weer de vraag, voor 2001 was de Gulden een sterke munt, en andere Europese landen die de Euro niet hebben ingevoerd (GB, Zwitserland, Denemarken) zijn niet failliet, ondanks dat ze Euro niet hebben ingevoerd.
1. De gulden was alleen een sterke munt omdat die aan de Duitse mark was gekoppeld.
2. Er is een verschil tussen eerst wél mee doen & er uit stappen en de euro nooit ingevoerd hebben. Of zelfs niet in de EU zitten.
3. Kan me niet voorstellen dat alle producten die naar Duitsland gaan via de haven van Rotterdam ingevoerd worden. Echt niet. Bron?
4. En dat we mee ten onder gaan wil zeggen dat we afhankelijk zijn van wat er in de EU wordt geproduceerd, echter komen veel producten uit Azië en de US, en deze producten zullen dan een stuk duurder worden vanwege de valutaverschillen. Die snap ik ff niet. Leg eens uit?
5. Ik snap niet dat jij denkt dat je de klok gewoon ff 8 jaar terug kunt draaien zonder dat er kosten en gevolgen aan verbonden zijn..
pi_80914295
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als de gulden zwakke munt wordt, dan is goedkoper dan Euro.

Voor Duitsland is dat zo gunstiger niet waar?.

En waarom bespreek niemand aan noord en zuid euro splitsing?.
Tief op met al die armoede. Win-win moet het uitgangspunt telkens zijn. En dat is het niet. De politiek heeft zijn neus zwaar in de cocaine die Europa heet; haast al ons huidige politieke partijen zijn daar immers actief. Precies de reden waarom geen enkele partij kritisch naar het 'volk' geluisterd heeft. Maar ja de verkiezingen komen eraan en het begint nu toch wel duidelijk te worden voor wat voor afgrond we komen te staan als het zo doorgaat.

Hopelijk volgen meer partijen met concrete EU-hervormplannen - PVV heeft niet mijn voorkeur om op te stemmen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:43:31 #115
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80914380
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:38 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Dat heeft toch geen flikker met de Euro te maken!
Wel dat de Duitsers mogelijk zullen begrijpen dat we uit de Euro zijn gestapt. Overigens vond ik dit stuk ook wel leuk http://www.rtl.nl/(/finan(...)europa_te_redden.xml
pi_80914553
En dan natuurlijk geheel naar populistische traditie gepegged aan de Euro, want ja het heeft toch wel wat voordelen zo'n centrale munt
pi_80914593
Je moet die 'gulden terug!' roepers eens zien als ze in een winkel daadwerkelijk guldens terug krijgen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:50:14 #118
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80914603

Fucking Luxemburgers. Beetje profiteren van onze belastingcenten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:50:29 #119
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80914614
We moeten zo snel als mogelijk met Duitsland Luxemburg en Frankrijk rond de tafel gaan zitten als wij geen euro variant kunnen bedenken. Dat zijn economisch net zoals Nederland sterke stabiele landen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:52:33 #120
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_80914677
quote:
De kosten van het invoeren doet er niet zo toe. Dat laatste wel. Maar dat is politiek en daar snapt TS helemaal niks van.
Hoezo doen de kosten van de invoering er niet toe? Dat was 8 (!) jaar geleden al iets van 10 miljard gulden (totaal, voor zowel overheid als bedrijfleven). Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-miljard-gulden.html

Waar halen we die vandaan in tijden van (plannen tot) grove bezuinigingsmaatregelen?
En volgens mij zijn de wisselkoersen wél een grote kostenpost. Werd voor de invoering van de euro vaak als nr. 1. voordeel van invoering genoemd. Was vast niet voor niks...
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:53:32 #121
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80914709
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

1. De gulden was alleen een sterke munt omdat die aan de Duitse mark was gekoppeld.
Toch was de Gulden 10% te laag gewaardeerd bij de invoering van de Euro, en dat was weer om de Duitse Mark meer waarde te geven.
quote:
2. Er is een verschil tussen eerst wél mee doen & er uit stappen en de euro nooit ingevoerd hebben. Of zelfs niet in de EU zitten.
Ik denk landen zoals DU het wel zullen begrijpen waarom we uit de Euro zijn gestapt, en zoals ik al zei:
quote:
3. Kan me niet voorstellen dat alle producten die naar Duitsland gaan via de haven van Rotterdam ingevoerd worden. Echt niet. Bron?
http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=1372&location=
Ik weet overigens niet het totaal bedrag van de Duitse import, maar ik denk wel dat deze bedragen een heel groot aandeel zijn in de Duitse import.
quote:
4. En dat we mee ten onder gaan wil zeggen dat we afhankelijk zijn van wat er in de EU wordt geproduceerd, echter komen veel producten uit Azië en de US, en deze producten zullen dan een stuk duurder worden vanwege de valutaverschillen. Die snap ik ff niet. Leg eens uit?
Nu de Euro tov van de Dollar veel meer waard is, zijn producten uit de US ook goedkoper geworden in NL. Als voorbeeld geef ik Apple: waar je eerst 1000 euro voor een macbook betaalde, betaal je nu nog maar 900 euro. Maar wat gebeurd er als de Euro op eens heel veel waarde gaat verliezen, en dan het rampscenario dat de EUR/USD koers 50 cent is, dan zullen de producten uit de VS ook een stuk duurder worden.
quote:
5. Ik snap niet dat jij denkt dat je de klok gewoon ff 8 jaar terug kunt draaien zonder dat er kosten en gevolgen aan verbonden zijn..
Kosten zullen er zeker aan verbonden zijn. En ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland zal begrijpen dat we uit de Euro stappen, veel Duitsers denken er nl. ook zo over.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:54:12 #122
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_80914734
Het laatste nieuws:

Griekenland sluit akkoord met EU en IMF over noodhulp
ANP/ AFP op 01 mei '10, 21:09, bijgewerkt 01 mei '10, 21:25

ATHENE - Griekenland heeft zaterdag met de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds een akkoord bereikt over noodhulp aan het in financiële problemen verkerende land.

Dat maakte een bron bij het Griekse ministerie van Financiën zaterdagavond bekend.

De onderhandelingen zijn beëindigd, aldus de bron. Premier George Papandreou maakt zondagochtend de inhoud van het reddingsplan bekend.

Een zitting van het kabinet over de noodhulp moet om 8.30 uur beginnen. De vergadering zal rechtstreeks op de Griekse televisie worden uitgezonden.

De Franse minister van Financiën Christine Lagarde uitte eerder zaterdag de verwachting dat de omvang van het reddingspakket voor de Grieken op kan lopen tot tussen 100 en 120 miljard euro.

Bron: De Volkskrant
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:55:22 #123
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_80914775
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het laatste nieuws:

Griekenland sluit akkoord met EU en IMF over noodhulp
ANP/ AFP op 01 mei '10, 21:09, bijgewerkt 01 mei '10, 21:25

ATHENE - Griekenland heeft zaterdag met de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds een akkoord bereikt over noodhulp aan het in financiële problemen verkerende land.

Dat maakte een bron bij het Griekse ministerie van Financiën zaterdagavond bekend.

De onderhandelingen zijn beëindigd, aldus de bron. Premier George Papandreou maakt zondagochtend de inhoud van het reddingsplan bekend.

Een zitting van het kabinet over de noodhulp moet om 8.30 uur beginnen. De vergadering zal rechtstreeks op de Griekse televisie worden uitgezonden.

De Franse minister van Financiën Christine Lagarde uitte eerder zaterdag de verwachting dat de omvang van het reddingspakket voor de Grieken op kan lopen tot tussen 100 en 120 miljard euro.

Bron: De Volkskrant
Dan is het nog de vraag of bedrijven deze plannen vertrouwen, als dat niet gebeurd zal de Euro alsnog zakken.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 22:08:19 #124
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_80915126
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 21:53 schreef Holograph het volgende:

[..]

Toch was de Gulden 10% te laag gewaardeerd bij de invoering van de Euro, en dat was weer om de Duitse Mark meer waarde te geven.
Dat is geen reactie op het feit dat de gulden alléén sterk was omdat deze gekoppeld was aan de Duitse mark

Ik denk landen zoals DU het wel zullen begrijpen waarom we uit de Euro zijn gestapt, en zoals ik al zei:
Ik denk niet dat Duitsland uit de euro zal stappen, maar ik weet net zo weinig zeker als jij

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=1372&location=
Ik weet overigens niet het totaal bedrag van de Duitse import, maar ik denk wel dat deze bedragen een heel groot aandeel zijn in de Duitse import.
Aannames zijn geen argumenten. En het wil zeker niet zeggen dat alle producten en diensten via NL moeten komen. Daar zijn handelscijfers tussen 2 landen geen enkel bewijs voor.

Nu de Euro tov van de Dollar veel meer waard is, zijn producten uit de US ook goedkoper geworden in NL. Als voorbeeld geef ik Apple: waar je eerst 1000 euro voor een macbook betaalde, betaal je nu nog maar 900 euro. Maar wat gebeurd er als de Euro op eens heel veel waarde gaat verliezen, en dan het rampscenario dat de EUR/USD koers 50 cent is, dan zullen de producten uit de VS ook een stuk duurder worden.
En dat is een voordeel omdat?? Dat is dus een nadeel van een "zwakke" munt t.o. een "sterke". Dat was dus MIJN argument: wie zegt dat de gulden na herinvoering ook geen zwakke munt is? En nogmaals: als de gulden gekoppeld wordt aan de euro, maakt het geen snars uit of je wel of niet een eigen munt hebt.

Kosten zullen er zeker aan verbonden zijn. En ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland zal begrijpen dat we uit de Euro stappen, veel Duitsers denken er nl. ook zo over.
En waar haal je het geld voor die kosten vandaan dan?? En is NL nog wel zo'n fijne handelpartner als er ineens wisselkoersen betaald moeten worden, begrip of geen begrip? En ik zou niet te hard op begrip rekenen (maar nogmaals: ik weet net zo weinig zeker als jij)
pi_80915353
Zelf heb ik het niet zo op De Pers, maar over dit onderwerp hadden ze laatst wel een goed artikel:

http://www.depers.nl/economie/475008/Terug-naar-de-gulden.html

Alleen al dit:
quote:
Helaas is zo’n alleingang verre van gunstig voor de Nederlandse economie. Ten eerste kostte de overstap naar de euro Nederland ongeveer 10 miljard euro. Dit hele proces terugdraaien kost minimaal hetzelfde.
Hoe stupide ben je dan, als je 10 miljard door de plee gaat spoelen om Griekenland geen lening van 1,8 miljard te hoeven geven?

En verder:
quote:
De Nederlandse overheid buit dankzij Griekenland zijn betrouwbare imago op de financiële markten uit en betaalt daardoor minder rente op staatsleningen dan vorig jaar. Ook Nederlandse exporteurs – heel belangrijk voor onze economie – danken de Grieken hartelijk voor hun financiële tragedie. Want dankzij de lage euro is de export al bijna weer terug op het niveau van voor de crisis.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2010 22:18:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')