abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 mei 2010 @ 08:27:57 #51
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_80996206
quote:
Alejandro Valverde ook genoemd in tweede dopingzaak uit 2001-2004

Het lijkt erop dat Alejandro Valverde in steeds nauwere schoentjes terecht komt.
De naam van Valverde, sedert gisteren de officiële nummer 1 van het UCI-klassement, duikt nu ook op in een tweede dopingonderzoek. Volgens de Gazzetta dello Sport staat de Spanjaard - in afwachting van de uitbreiding van zijn straf al geschorst in Italië voor zijn betrokkenheid bij de Operacion Puerto - ook op de klantenlijst van de Peruviaanse dokter Walter Viru.

Die is de draaischijf van de zogenaamde Operaion Grial, een dopingaffaire die teruggrijpt tot de jaren 2001 tot 2004. Viru werkte toen voor het Spaanse Kelme.

Valverde debuteerde in 2002 voor dat omstreden team en bleef daar in dienst tot 2004.

In tegenstelling tot zijn collega Fuentes hanteerde Viru blijkbaar geen codenamen, maar noteerde hij de namen van zijn kliënten netjes in een map, met daarbij de toegediende producten.
wie had dat gedacht? Ondertussen blijft hij maar jaren fijn mee rondrijden om overwinning na overwinning te boeken.

Ja, ja, die schorsing is voor binnenkort, het zit er aan te komen, nu niet lang meer, het is bijna zover! Maar al zijn collega-vampiers hebben wel een dreun gekregen in 't midden van hun carriere, terwijl meneer Valverde ongehinderd zijn carriere mocht verder uitbouwen om zijn klassiekers en zijn grote ronde te winnen. Uiteraard zaten er de komende jaren nog meer in successen in, maar zelfs als hij vandaag zou ophouden met koersen, is zijn carriere toch min of meer "af" en kan hij eigenlijk met de glimlach op het gezicht geschorst worden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_80998235
thomas frei openhartig:

Frei_openhartig_over_doping

ik vind het wel schokkend hoe er nu door de renners over doping wordt gedacht, als ik thomas moet gelovemn.
pi_80998860
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef FredWielergek het volgende:
thomas frei openhartig:

Frei_openhartig_over_doping

ik vind het wel schokkend hoe er nu door de renners over doping wordt gedacht, als ik thomas moet gelovemn.
Wat nog schokkender is, is dat hij gisteren het tegenovergestelde beweerde
quote:
Dat de wielerwereld ondoorzichtig is, blijkt uit hoe weinig andere dopinggebruikers Frei kent. "Ik weet het van drie of vier. Ik heb met wereldtoppers hotelkamers gedeeld, maar nooit doping gezien. Ik ben bijna vier jaar prof geweest en kan het nog steeds niet doorzien. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe deze sport werkelijk werkt."
  dinsdag 4 mei 2010 @ 10:58:14 #54
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_80999608
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef FredWielergek het volgende:
thomas frei openhartig:

Frei_openhartig_over_doping

ik vind het wel schokkend hoe er nu door de renners over doping wordt gedacht, als ik thomas moet gelovemn.
kijk dat zijn de sappige verhalen
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:41:12 #55
132605 kawotski
Il Dottore
pi_81001234
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef FredWielergek het volgende:
thomas frei openhartig:

Frei_openhartig_over_doping

ik vind het wel schokkend hoe er nu door de renners over doping wordt gedacht, als ik thomas moet gelovemn.
Ene Tankink moeten ze maar eens bei Frei op huisbezoek laten gaan..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:43:36 #56
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81001328
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:41 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ene Tankink moeten ze maar eens bei Frei op huisbezoek laten gaan..


Enig probleem is natuurlijk dat als Frei dan op z'n fiets springt en er vandoor gaat Tankink hem nooit zal kunnen inhalen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:16:49 #57
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81004596
Liquigas


"In order to fully understand the situation and the factors which led to this decision, Liquigas Sport has tasked its own physician, Doctor Roberto Corsetti, to analyse the medical and scientific aspects relating to this case.

"According to current analyses, the evidence which has been presented does not seem to scientifically prove with certainty any improper conduct by the athlete. Liquigas Sport has faith in the explanations that will be provided by Franco Pellizotti and by the experts whom he has hired."

"Liquigas Sport is extremely disappointed about the action that has been taken, with particular reference to the untimely notification of the athlete’s alleged abnormal values. These values actually date back to the summer of 2009 but have only now been made public on the eve of such an important engagement."


  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:34:37 #58
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81010058
En opvallend , ook Bennatti is nu opeens verdwenen uit de Giro-selectie van Liquigas ... Moeten we daar iets achter zoeken ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:05:32 #59
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81013606
... en Valjavec houdt het op een "ziekte":

http://www.cyclingnews.co(...)ogical-passport-case


Als ik hem was zou ik mijn kaken stijf op elkaar houden.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:14:17 #60
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81014017
The Slovenian also explained why he missed a doing control in April 2009, saying he was at the hospital for the birth of his daughter and had turned off his mobile phone.

Zoiets moet toch zelfs door de dopingcontroleurs makkelijk na te gaan zijn ? (
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:46:52 #61
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81017771
Binnenkort dus een bekentenis en een jaar schorsing met daarna een glorierijke come-back ...
quote:
Pellizotti moet zich bij het CONI melden

Franco Pellizotti moet zich op 17 mei bij het Italiaans olympisch comité (CONI) melden. De renner, waarvan gisteren bekend werd dat hij afwijkende bloedwaarden in zijn biologische paspoort heeft staan, moet zich op die dag namelijk verantwoorden.

Gisteren werd eveneens bekend gemaakt dat Pellizotti niet aan de Giro d'Italia, die komend weekend in Amsterdam van start gaat, mag deelnemen. Deze sanctie werd door de internationale wielrenunie (UCI) genomen, nadat zij van de afwijkingen op de hoogte waren gebracht.

Liquigas, de werkgever van Pellizotti, heeft zich inmiddels achter de Italiaan geschaard. "De feiten die er nu liggen, zijn voor ons geen enkel bewijs dat de renner een overtreding heeft begaan. We hebben er alle vertrouwen in dat Pellizotti met duidelijke bewijzen komt dat er niets aan de hand is", liet de wielerploeg in een verklaring weten.

Daarnaast was Liquigas ook niet te spreken over de rol van de UCI. "De feiten liggen er al vanaf vorig jaar zomer en nu wordt dit zo vlak voor een belangrijke wedstrijd naar buiten gebracht."
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81018739
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Binnenkort dus een bekentenis en een jaar schorsing met daarna een glorierijke come-back ...
[..]


Dat snap ik dus ook niet, die waarden zijn te hoog en dat was dus vorig jaar ook al bekend. Hoezo dan niet bekend maken en schorsen? Waarom altijd in de week voor een grote ronde?
pi_81024125
quote:
Team Roubaix Metropole in opspraak
Tuesday 04 May 2010
ImageDe continentale wielerloeg Roubaix Lille Metropole is in opspraak geraakt, nu is gebleken dat het Frans anti-dopingagentschap een onderzoek naar het team heeft ingesteld. Diverse renners van de Franse formatie onder leiding van Cyrille Guimard - de man die ooit werkte met Bernard Hinault en Laurent Fignon - moeten wachten op de resultaten van extra controles op 20 en 21 maart die in het lab Chatenay-Malabry nader onderzocht werden. Met Mickael Larpe is al wel een eerste slachtoffer gevallen, de Fransman werd tijdens de GP Cholet betrapt op EPO. Bij het team rijdt ook Clement l'Hotellerie, de Fransman die ooit reed Skil-Shimano en Vacansoleil.

www.wielerland.nl
Larpe dus al positief. Die reed volgens mij in het verleden voor Française des Jeux.
pi_81025512
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 20:39 schreef TheArt het volgende:

[..]
Clement l'Hotellerie
Die is toch al eens in opspraak geraakt, met wisselende bloedwaarden.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 21:01:10 #65
40566 Ericr
Livewrong
pi_81025545
Die L'Hotellerie weet zijn ploeg dan wel uit te zoeken zeg, eerst er uit gedonderd en nu dit weer.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 21:40:53 #66
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81027790
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 21:01 schreef Ericr het volgende:
Die L'Hotellerie weet zijn ploeg dan wel uit te zoeken zeg, eerst er uit gedonderd en nu dit weer.
Soort zoekt soort ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 21:41:30 #67
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81027821
Ik wist trouwens niet eens dat Cyrille Guimard nog altijd actief was in de wielerwereld ... Zou ie nog altijd met Dr Mabuse werken ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81038892
Echt te gaar voor woorden dat het altijd net voor de grote rondes naar buiten word gebracht. Brengt veel negatieve publiciteit met zich mee en renners missen gegarandeerd een grote ronde waar ze zich lang op voorbereid hebben zonder ook maar een kans om zich te verdedigen..
  woensdag 5 mei 2010 @ 07:22:17 #69
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81040418
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 01:54 schreef Unstoppable het volgende:
Echt te gaar voor woorden dat het altijd net voor de grote rondes naar buiten word gebracht. Brengt veel negatieve publiciteit met zich mee en renners missen gegarandeerd een grote ronde waar ze zich lang op voorbereid hebben zonder ook maar een kans om zich te verdedigen..
Je kan zeggen wat je wil , maar ik geloof nooit dat de moeilijke relatie van de UCI met de organisatoren van de grote rondes daar voor niks tussen zit
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81043794
Als dat de reden is kunnen ze de namen beter bekend maken tijdens of na de ronde.
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:42:29 #71
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81044128
Valv Piti


Valverde accuses UCI and CONI of vendetta

Spaniard emphasises that he has never tested positive in his career

Alejandro Valverde has accused the presidents of the International Cycling Union (UCI) and the Italian National Olympic Committee (CONI) of having “an institutional and personal visciousness” against him. The Spaniard also continued to protest against claims that he has been involved in doping, saying, “No banned substance has ever been detected in my body and my biological profile is flawless.”

CONI banned Valverde from racing in Italy for two years after matching his DNA to blood bags taken in Operación Puerto. The UCI is looking to extend the ban worldwide.

Gianni Petrucci, the head of CONI, has said, "It doesn't give a good impression of cycling to see an athlete who continues to compete after the sentence has been confirmed by all agencies, sporting and judicial.” Valverde most recently won the final stage and overall title at the Tour de Romandie on Sunday.

"These statements by these leaders can only be understood within the institutional and personal viciousness that exists against me, and for the sole purpose of putting pressure on institutions, especially the Court of Arbitration for Sport (CAS) to make decisions even if this penalty has to go against the applicable regulations," said the Caisse d'Epargne rider.

The accusations, "refer to events that allegedly occurred more than six years ago. My main victories (including the Tour of Spain, Liège-Bastogne-Liège, Dauphiné Libéré, Tour of Catalonia, stages at the Tour de France, Tour de Romandie) are indisputable," he said. "They seek to cast doubt on the victories gained over my career and to damage my public image."

He added that his attorneys are looking into possible legal action against McQuaid and Petrucci for their statements and the harm to his image.
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:31:20 #72
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_81045655
Wordt een beetje een Ullrich verhaal zo
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_81047500
quote:
Loopster stopt wegens dopingcontrole
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Eva Maria Gradwohl zegt de profatletiek vaarwel. De Oostenrijkse marathonloopster geeft de pijp aan Maarten na een onverwachte dopingcontrole op vakantie.

"Toen ik op een strand in Kroatië zat, stonden de dopingcontroleurs daar ook ineens. Ik had een boottochtje gepland met vrienden en wilde dat niet afzeggen. Ik heb de dopingtest geweigerd en besef dat ik daarmee de regels overtreden heb. Ik besefte ook meteen dat ik al dit gedoe niet langer wil meemaken."

De 37-jarige was maar 2 jaar prof, in Peking liep ze de olympische marathon. "Ik ga nu alleen voor het plezier lopen en me bezighouden met mijn zoon Kevin."
Deze kan bijgeschreven worden in het rijtje met aparte excuses
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:54:02 #74
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_81050224
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 11:42 schreef SuikerVuist het volgende:
Valv Piti


Valverde accuses UCI and CONI of vendetta

Spaniard emphasises that he has never tested positive in his career

Alejandro Valverde has accused the presidents of the International Cycling Union (UCI) and the Italian National Olympic Committee (CONI) of having “an institutional and personal visciousness” against him. The Spaniard also continued to protest against claims that he has been involved in doping, saying, “No banned substance has ever been detected in my body and my biological profile is flawless.”

CONI banned Valverde from racing in Italy for two years after matching his DNA to blood bags taken in Operación Puerto. The UCI is looking to extend the ban worldwide.

Gianni Petrucci, the head of CONI, has said, "It doesn't give a good impression of cycling to see an athlete who continues to compete after the sentence has been confirmed by all agencies, sporting and judicial.” Valverde most recently won the final stage and overall title at the Tour de Romandie on Sunday.

"These statements by these leaders can only be understood within the institutional and personal viciousness that exists against me, and for the sole purpose of putting pressure on institutions, especially the Court of Arbitration for Sport (CAS) to make decisions even if this penalty has to go against the applicable regulations," said the Caisse d'Epargne rider.

The accusations, "refer to events that allegedly occurred more than six years ago. My main victories (including the Tour of Spain, Liège-Bastogne-Liège, Dauphiné Libéré, Tour of Catalonia, stages at the Tour de France, Tour de Romandie) are indisputable," he said. "They seek to cast doubt on the victories gained over my career and to damage my public image."

He added that his attorneys are looking into possible legal action against McQuaid and Petrucci for their statements and the harm to his image.


Wat een slechte journalistiek toch altijd weer. Waarom vraagt niemand hem nou eens op de man af:

,,Heb je ooit doping gebruikt?" (En dat is wat anders dan betrapt zijn bij een reguliere controle)
,,Hoe kan het dat jouw bloed hetzelfde DNA heeft als bloed dat is aangetroffen bij Fuentes?"
pi_81050325
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:54 schreef Zelva het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wat een slechte journalistiek toch altijd weer. Waarom vraagt niemand hem nou eens op de man af:

,,Heb je ooit doping gebruikt?" (En dat is wat anders dan betrapt zijn bij een reguliere controle)
,,Hoe kan het dat jouw bloed hetzelfde DNA heeft als bloed dat is aangetroffen bij Fuentes?"
Volgens mij is dit gewoon een persbericht van Valverde (geschreven door zijn advocaten), ik denk niet dat hier een journalist aan te pas is gekomen.
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:03:45 #76
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_81050502
Een persbericht direct overnemen ís slechte journalistiek. Zo te zien komt het van CyclingNews.com.
pi_81055277
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:26 schreef wimderon het volgende:

[..]

Deze kan bijgeschreven worden in het rijtje met aparte excuses
Mwah, ik vind het wel stijl eigenlijk. Beseffen dat de privacy inbreuk die dopingcontroles zijn het niet waard maken om professioneel te blijven sporten, en daar ook meteen de conclusies uit trekken.
pi_81057582
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:26 schreef wimderon het volgende:

[..]

Deze kan bijgeschreven worden in het rijtje met aparte excuses
Al 37 jaar en dan maar 2 jaar prof geweest? Sowieso een rare carriere.
  woensdag 5 mei 2010 @ 19:31:49 #79
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_81058308
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:54 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Mwah, ik vind het wel stijl eigenlijk. Beseffen dat de privacy inbreuk die dopingcontroles zijn het niet waard maken om professioneel te blijven sporten, en daar ook meteen de conclusies uit trekken.
Meteen stoppen is wat overdreven, maar de dopingcontrole weigeren vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:04:56 #80
40566 Ericr
Livewrong
pi_81059590
quote:
AMSTERDAM - Het Oostenrijkse antidopingsagentschap Nada is een procedure gestart tegen voormalig hardloopster Stephanie Graf.
Meer op :

http://www.nu.nl/sport/22(...)acht-van-doping.html

Heeft dus ook te maken met de Humanplasma zaak en ze heeft in ieder geval wel toegegeven dat ze bloed heeft afgestaan aan Humanplasma.
pi_81060977
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:54 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Mwah, ik vind het wel stijl eigenlijk. Beseffen dat de privacy inbreuk die dopingcontroles zijn het niet waard maken om professioneel te blijven sporten, en daar ook meteen de conclusies uit trekken.
En dat besef je niet als je in je whereabouts aangeeft dat je daar bent met de wetenschap dat de kans gewoon bestaat dat ze je daar komen controleren?
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:16:54 #82
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_81062630
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:39 schreef wimderon het volgende:
En dat besef je niet als je in je whereabouts aangeeft dat je daar bent met de wetenschap dat de kans gewoon bestaat dat ze je daar komen controleren?
Misschien moeten die controleurs ook eens even nadenken voor ze mensen lastig vallen op hun vakantie.

Maar goed, ze schijnen het ook volstrekt normaal te vinden iemand om tests te ondergaan terwijl die de begrafenis van zijn kind aan het regelen is, want het was zo doorgegeven.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_81063312
Zeer interessante open brief van Ducrot aan Vannieuwkerke. Zeker de moeite waard om te lezen.
quote:
Open brief Ducrot aan Vannieuwkerke
Maarten Ducrot Maarten Ducrot NOS
Update: woensdag 5 mei 2010, 21:10

Open brief aan Karl Vannieuwkerke, commentator Sporza.

Beste Karl,

Wat een mooie brief heb je geschreven aan Vinokourov toen hij Luik-Bastenaken-Luik won. Ik houd van je taalgebruik. Hoewel je ex-wielrenners in je brief afschildert als partijdige volgers, die dooddoeners delibereren als "iedereen verdient een tweede kans" en aldus in de bres springen voor dopingzondaars, wil ik hier als voormalig profrenner toch een poging doen je perspectief wat op te rekken. Je beweert namelijk dat Vinokourov moreel verwerpelijk handelt omdat hij op het voor het wielrennen slechtst denkbare moment heeft gezondigd, dat nooit heeft bekend en nu vrolijk meerijdt, zelfs Luik-Bastenaken-Luik wint maar daarmee velen een nare bijsmaak bezorgt. Als het aan jou had gelegen was hij langer dan twee jaar geschorst.

KNWU-officials als Thorwald Veneberg willen in de toekomst zes jaar schorsen, hetgeen neerkomt op de doodstraf van de atleet. En jullie staan niet alleen. Zelfs de voorzitter van onze atletencommissie, Trinko Keen, vindt het een noodzakelijk en klein kwaad om je whereabouts, met een nauwkeurigheid tot op uurniveau, te onderhouden. De geloofwaardigheid van de atleet is inderdaad in het geding en volgens jullie moet die tot elke prijs tot stand gebracht én heroverd worden.

Is het jullie dan helemaal ontgaan dat we een sportwereld gecreëerd hebben waarvan de geloofwaardigheid nog onder het niveau van de katholieke geestelijken of moderne bankiers is komen te liggen? En net nu ik deze woorden opteken komt de UCI met verdachte bloedpaspoorten die hard moeten maken dat Giro-pretendenten als Pellizotti niet in de koers horen. Veertig jaar strijd met juridische en repressieve middelen tegen doping heeft alleen maar een totale afbraak van geloof in sportiviteit en morele zuiverheid van sporters en in het bijzonder de wielrenners tot gevolg gehad.

Hoe kan dat tegengestelde effect, onbedoeld dat wel, toch zo hardnekkig blijven optreden? Als je die vraag verkent is Vinokourov een prachtige case; ga even mee terug naar 2007 (de Tour van Rasmussen) toen Vinokourov aan het hoofd van de Kazachse troepen van Astana naar Frankrijk kwam om de Tour te winnen. Ik heb foto's van hem gezien waarin hij in een soort uniform met onderscheidingstekens het parlement toespreekt. Achter hem staat de Kazachse minister-president en Vinokourov zweert: "Ik win de Tour voor jullie". Maar Vino valt in het begin van de Tour. Met twee gaten in zijn knieën staart hij naar de kniepezen die eruit te voorschijn komen. Hij kan het klassement vergeten, maar met 32 hechtingen rijdt hij door en wint een bergrit plus tijdrit, ondertussen gevolgd door zijn minister-president in de volgauto. Dan wordt hij betrapt op een verboden bloedtransfusie. Hij wordt uit de Tour gesmeten, de vele bewonderaars van zijn staalhardheid in wanhoop achterlatend.

Zo moeilijk is het niet om in te zien dat Vinokourov een pion in een spel is. Geen onschuldige pion, maar een pion die met steun van anderen de top probeert te bereiken in ruil voor hun eigen zaak. Met de high tech-methoden van tegenwoordig is het onmogelijk dat de renner alléén handelt. Hij is verantwoordelijk (dat zeker), maar we halen alleen hem uit het systeem, schorsen hem, soms zelfs onterecht. Ondertussen de machine intact latend die de volgende renner alweer klaarstoomt en in een niet aflatende stroom over ons uitstort. Dan is het ook logisch dat het publiek denkt dat alle renners wel moéten gebruiken; we hebben ze alleen nog niet allemaal kunnen betrappen.

Niets is zo goed voor vertrouwen en geloofwaardigheid als feiten: maar bij de repressieve aanpak in de sport zetten we 2000 jaar beschaving overboord. In een beschaafde wereld krijg je een proces; dat wil zeggen een rechtsgang waarin vragen beantwoord worden: wat zijn de motieven van alle in het spel betrokkenen, wat zijn de feiten, wie heeft het spul geleverd, wie heeft het toegediend, hoe kwam ie op het idee, wie was de kapitein op dit schip? Een onafhankelijke rechter weegt al deze antwoorden en velt een vonnis. Dat heet beschaving en het levert iets op: vertrouwen. Van de mensen die kijken, de andere renners, de mensen die ook renner willen worden.

Grenzen verleggen is de essentie van topsport en daar is ook de bewondering van het publiek op gebaseerd. Toch binnen de grens blijven van wat wij menselijk, sportief en zelfs gezond vinden is een moreel vraagstuk dat binnen de wielerwereld elke dag weer opgelost moet worden: 'is dit eerlijk?', en: 'zou ik dit mijn kinderen ook laten doen?' Het zijn vragen die bij die afweging horen en die verder gaan dan alleen drugsgebruik. Juist omdat we die afweging achteraf controleren met het opsporen van nanogrammen en bij betrappen niets van de dynamiek blootleggen, maar de sportieve doodstraf opleggen is het logische gevolg dat de mensen die zich sportief zouden moeten gedragen zich bij die afweging slechts beperken tot de vraag of ze er gedonder mee kunnen krijgen. Ze doen het af met: "ik ben gecontroleerd en er is niets gevonden", of "het hoort bij het wielrennen dat er vijf concurrerende ploegen samenspannen om een massasprint te bewerkstelligen". Het middel van repressie past dus niet bij de kwaal van de verdorven moraal. Door alleen te controleren en te straffen, niet verder te kijken naar de menselijke maat, er geen dialoog over te voeren met alle betrokkenen, houdt de wielerwereld het onsportieve onethische gedrag in stand.

Ik hoop niet dat mijn kinderen zich aan dezelfde zaken zullen zondig maken of zich in dezelfde schimmige wereld zullen begeven als Vinokourov. Begrijpen (niet goedkeuren) wat daar speelt is de enige bron van waaruit werkende oplossingen voortkomen. Wil je beweging krijgen dan moet je op een andere manier naar het vraagstuk van de doping gaan kijken. Omdenken van proberen te betrappen naar proberen te leiden. Dat ziet er zo op het oog zeer simpel uit: men neme een onafhankelijke koers-arts, een die niet betaald wordt door de ploegen of de organisatoren, en deze bepaalt of het een renner toevertrouwd is een koers te rijden.

Daarbij baseert hij zich op het bloedpaspoort waaraan hij kan zien of er een afwijking is van het normaal profiel. Als dat zo is sluit hij de renner uit. Net als een arts in de boksring: "No box". De bokser in kwestie - met bloedende wenkbrauw - wil zo'n arts meteen te lijf, maar sindsdien vallen er geen boksdoden meer. Het is ook niet nodig strafrechtelijk te gaan vervolgen; het gaat immers om het voorkomen van ongezonde toestanden.

Dat heet leidinggeven aan het moeilijke proces waarmee een topprestatie tot stand komt. Dat is een omdenking en tegengesteld aan 'koste wat kost aan de schandpaal nagelen'. Toen Riis zijn renners door de grote dopingjager Damsgaard liet controleren, zodat hij ze op basis van het bloedprofiel uit koers kon houden en zo louter capabele renners die de ploeg niet in diskrediet zouden brengen kon opstellen, ontstond er een stor aan de protesten: Riis ontnam de jagers de kans zijn renners te betrappen. Dat is oneerlijk. Geniale redenering. Zorg je voor zuivere sport door ongezonde, overtrainde en eventueel dopinggebruikende sporters niet te laten meedoen, wil de concurrentie juist dat ze wél meedoen zodat je ze kunt betrappen. Voor die gedachte moeten we leren een ander perspectief te kiezen.

Als mensen als jij, Venenberg en Keen in de begintijd van de dopingbestrijding hadden geleefd dan hadden jullie Anquetil zijn vijf Tour-overwinningen afgepakt omdat hij weigerde dopingcontroles te ondergaan! En dan was Coppi een charlatan omdat hij op de radio vertelde over zijn amfetaminengebruik! De renner kent maar één versnelling: ik los alles op wat ik onderweg tegenkom, menselijke maatstaven, fatsoen of wat dan ook, komen pas aan bod als die het winnen niet in de weg staan. Dat is de kracht en dus ook tegelijk de zwakte van de sport.

Omdenken is inzien dat sporters mensen zijn met alles erop en eraan. Daar respect voor hebben en er leiding aan geven brengt je verder dan het huidige opportunisme van iedereen die over de rug van renners willen scoren. En dan bedoel ik de politici die Bettini uit het WK halen om te bewijzen dat ze de beste burgemeester zijn ooit, of Valverde de hand boven het hoofd houden voor de eer van Spanje. Dan bedoel ik de opspoorders die zich publiekelijk uitlaten over wat ze opgespoord hebben om maar te laten zien hoe goed ze dat kunnen. Of de UCI die vlak voor de Giro met al maanden bekende gegevens naar buiten komt met het doel de renner te treffen en maar te bewijzen dat geen zee ze te hoog gaat voor de schone sport. Als ze dat laatste echt hadden gewild hadden ze Pellizotti gewoon voor één maand uitgesloten: "In mijn wedstrijd gaan lui met dit profiel niet van start". Eventuele strafrechtelijke onderzoeken volgen als daar aanwijzingen voor zijn, inclusief de kring rondom de sporters die de high tech-logistiek organiseert die nodig is om ongezien langs de controles te komen.

En als dan ook nog eens journalisten renners gebruiken om hun morele superioriteit ten toon te spreiden moét er tegengas komen. Wat ik verwacht van een journalist is dat hij het verhaal van Vinokourov aan de mensen vertelt, het systeem bloot legt, de situatie duidt en het oordeel aan de Schepper overlaat. Of op zijn minst aan een rechter. Een journalist die zijn morele superioriteit uitvent over de rug van een man als Vinokourov gebruikt hem net zo als alle anderen. Fans mogen de renner gebruiken voor eigen plezier onder het motto: "Als Tom Boonen wint, win ik ook een beetje". Wij niet Karl. Wij doen verslag en als je je mening geeft doe dat dan aan de hand van alle feiten en niet op basis van het gevoel in je onderbuik. Of ben je toch Onze Lieve Heer?

Met hartelijke groet,
Maarten Ducrot

nos.nl
pi_81065382
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:31 schreef TheArt het volgende:
Zeer interessante open brief van Ducrot aan Vannieuwkerke. Zeker de moeite waard om te lezen.
[..]


Maarten Ducrot Mijn achting voor die man gaat plots weer omhoog. Helemaal mee eens!
pi_81078272
Sterk stuk.

En Vannieuwkerke reageert via Twitter:
quote:
@rubenlampe volgens mij getuigt zijn stelling van naïeveteit. Heb voorgesteld om het debat in Phara te voeren. Benieuwd of hij zal willen.
about 3 hours ago via TweetDeck in reply to rubenlampe
quote:
@GioLippens Dit is wat Maarten luttele minuten na de zege van Vinokourov in Luik twitterde. Over dubbele moraal (cont) http://tl.gd/15tlo4
En wat twitterde Maarten dan:
quote:
RT @maduc: Vinokourov helemaal in tranen. Hij MOET hulp van de Heilige Geest gehad hebben. Maar wie gelooft hem? http://twitpic.com/1iefsw


[ Bericht 57% gewijzigd door marcodej op 06-05-2010 10:46:07 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:48:18 #86
40566 Ericr
Livewrong
pi_81078484
Tja journalisten die zich heiliger dan heilig voordoen zijn ook geen knip voor de neus waard. Toen dopingzaken nog vooral onder het tapijt werden geveegd hoorde je het journaille ook amper over doping maar nu dopingzaken veel sneller in de openheid worden gebracht huilen veel journalisten mee met de wolven in het bos.

Vino is gestraft, heeft de straf uitgezeten en als hij dan nu wint is dat op rechtmatige wijze. Anders moet je iedere dopingzondaar voortaan niet meer toestaan om terug te keren in het peleton.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:51:30 #87
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81078566
Feit is wel dat Karl natuurlijk wielercommentator en presentator is. Voor mij is dat niet hetzelfde als journalist zijn. Je verwacht ook vaak van de commentator dat hij een mening geeft en heeft ... Dat is in België altijd al een traditie geweest in het becommentarieren van wielerkoersen ...

Zo kun je ook commentaar geven op Wuyts omdat hij journalistiek niet neutraal zou zijn als hij "Tommeke Tommeke... ! of "Doe het Johan ! Doe het ! " schreeuwt op het WK natuurlijk ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81078671
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:48 schreef Ericr het volgende:


Vino is gestraft, heeft de straf uitgezeten en als hij dan nu wint is dat op rechtmatige wijze.
Mits hij natuurlijk schoon deze LBL heeft gereden.

Ik ben het met je eens dat hij zijn plek gewoon in het peloton verdient. Hij heeft zijn straf uitgezeten, indien hij nu zuiver rondrijdt is het wat mij betreft daarmee basta.
pi_81078827
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:39 schreef wimderon het volgende:

[..]

En dat besef je niet als je in je whereabouts aangeeft dat je daar bent met de wetenschap dat de kans gewoon bestaat dat ze je daar komen controleren?
Een formuliertje invullen is wat anders dan de daadwerkelijke controle, lijkt me. Kan me helemaal voorstellen dat de inbreuk pas gevoeld wordt op het moment dat iemand daadwerkelijk op een onhandig moment voor de deur staat.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 09:38:05 #90
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81169328
Erg interessant artikel op Sportwereld.be:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GCV2Q015Q


De Krekel wordt ook genoemd.
pi_81332600
http://www.cyclingnews.com/news/dutch-doping-book-causes-stir
quote:
Former team doctor published study of performance-enhancing methods

Peter Janssen, the former team doctor of Dutch squad Vacansoleil, has released a book called "Bloedvorm" [Blood Form], in which he discusses the dangers of various performance-enhancing substances and methods, including EPO.

Janssen caused some controversy by declaring that small doses of EPO were not harmful to the health of professional cyclists. "Well-dosed, EPO is an extremely safe medicine for patients and athletes alike. If my son would want to ride a Grand Tour, I would want to join him taking a little bit of EPO with me to make him come through it in good health. At the same time, I would advise him not to take it. It is bad to get caught for the rider and even worse for cycling. That's why it's better not to do it - not because you would suddenly die from it."

Janssen argued that the death of some Belgian and Dutch cyclists at the end of the 1980s, that had been linked to the appearance of EPO in professional cycling, actually occurred before the introduction of the blood booster in high endurance sports. "Italy was the first country were EPO was used in abundance and they had no deaths from sudden heart failure. Also, the bulk of these deaths occurred before the market introduction of rh-EPO, and it is not true that medicines first appear in the peloton before becoming available in the pharmacy."

The Dutch doctor goes on to explain that it was in the beginning of the 1990's that EPO got used by Italian riders, patients of Michele Ferrari. In 1995, the UCI introduced the 50 per cent hematocrit limit, but Janssen stated that the risks of being above that limit were exaggerated. "There is no ideal hematocrit value in medical literature. The stories of riders having 60 per cent are true, and these riders did not drop dead. I've had an older amateur with a hematocrit of 60 in my practice, he took EPO in combination with [steroid] Deca-Durabolin. I advised him to extract some of his blood, but he didn't want to: he was racing so well."

Instead, Janssen pointed the finger at other banned substances such as Oxyglobin and Hemopure, two oxygen-therapeutic products based on bovine hemoglobin, as well as medicines that were allowed in competition but that could have dangerous effects. "Iron should actually be on the list if banned substances. It helps when you have iron shortage, but in healthy persons it damages the liver. And the amount that some riders are using is life-threatening."

Janssen's book, which discusses further performance-enhancing methods such as altitude training and hyperbaric tents, was first published in July 2009, and now re-edited. The 67-year-old, who affirmed that he was against the use of banned substances, separated from the Vacansoleil team during the 2009 Vuelta.

Asked if he thought the peloton was cleaner now than ten years ago, he said: "There was a time in cycling that you could say what you wanted as a doctor, [the riders] still continued using [performance-enhancing substances]. That was until 2001 or 2002. After that, it became less and less. The riders know who's doing it. They tell me that cycling has never been as clean as now, but according to them there are still about 20 riders in the bunch that are especially 'prepared'."
Ook aardig:
quote:
Milram rider ready to prove doping critics wrong

Linus Gerdemann (Milram) is prepared to take unprecedented steps to achieve total anti-doping transparency at the Tour de France this year. The German rider said he is willing to publish test results of all his anti-doping controls conducted during the race, but has also offered to be placed under surveillance throughout the entire event.

The 27-year-old told the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) that he was willing to submit himself to the unique form of scrutiny in order to prove wrong those critics who say that doping is rampant in the peloton. Gerdemann said friends of his studying sport at university have been told by their professors that no cyclist can ride the Tour de France without doping.

“Now this kind of nonsense is being taught in the universities,” he said. “And my own friends have told me this, as if it were true.”

Gerdemann said he is willing to placed under surveillance for not only the Tour de France, but also a period prior to the race. As he visualises it, an independent person or persons would accompany him and observe his every action. He would be allowed to be alone in his hotel room, but only after the area had been searched and he himself had been subjected to a body search.

“Everything has to be 100 per cent watertight,” Gerdemann said. “Everything must be intensively planned with the anti-doping experts, so that there is a legitimate basis to counter these theories [which say riders must dope to ride the Tour]."

Gerdemann said the next step is to find an independent partner to finance the whole project – a research institute, sport school or even German television broadcasters suggested as potential backers.
http://www.cyclingnews.co(...)surveillance-at-tour

[ Bericht 22% gewijzigd door Unstoppable op 12-05-2010 17:38:00 ]
  woensdag 12 mei 2010 @ 20:51:07 #92
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81357173
quote:
Rasmussen: "Waarom kan ik Tour niet winnen?"

do 29/04/2010 - 13:30 Ramussen heeft nog geen potten kunnen breken sinds zijn comeback na zijn schorsing voor het geknoei met zijn whereabouts. Maar de Deense wielrenner geeft nog niet op.

Michael Rasmussen, die nu bij het Italiaanse Miche rijdt, koestert nog grote ambities. De 35-jarige Deen, terug in het peloton sinds juli 2009, laat zich inspireren door de comeback van Lance Armstrong.

"Als Armstrong kan terugkeren en deze zomer misschien zelfs de Tour wint, waarom zou ik dat dan niet kunnen?" spreekt Rasmussen zijn geloof in eigen kunnen uit op de Deense televisie.

"Mijn passie voor de sport is nog altijd enorm. Ik denk nog steeds dat ik een van de beste renners van de wereld kan zijn. En zolang ik daar niet alles voor gedaan heb, zal ik blijven vechten. Ik wil nog drie jaar op topniveau presteren", kijkt hij vooruit.

Rasmussen werd in 2007 als leider uit de Tour gehaald

Rasmussen werd in 2007 uit de Tour de France gehaald door zijn toenmalige ploeg Rabobank. De Deen reed nochtans in het geel, maar gesjoemel met zijn whereabouts deed hem de das om. Hij kwam niet meer aan de start van de 17e rit.

In de Tour van 2005 en 2006 ging Rasmussen met de bolletjestrui aan de haal.
Met zijn "Ik wil nog drie jaar op topniveau presteren" begint hij als serieus op de Mexicaanse vorm van VDB te gelijken ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:29:18 #93
40566 Ericr
Livewrong
pi_81365293
Over 3 jaar vinden ze Rasmussen dus zonder hoofd in een schimmig bordeel in de deelstaat Chihuahua.
pi_81375224
quote:
Linus Gerdemann laat zich in de Tour 24 op 24 volgen

Linus Gerdemann (27) zal tijdens de Tour de France opvallend in beeld komen. De Duitse kopman van Milram zal zich drie weken lang 24 op 24 laten volgen door dopingcontroleurs en de resultaten van zijn dopingtests publiceren. Gerdemann wil zo aantonen dat een renner wel degelijk in staat is om de Ronde van Frankrijk uit te rijden zonder verboden middelen. "Dat het volgens een Duitse professor enkel kan met doping, steekt me", zegt Gerdemann.

"Vandaar het idee. Ik wil mijn vrienden het tegendeel bewijzen. Alles moet als een bus kloppen. Alleen op die manier kan ik alle uitspraken weerleggen." In het verleden werd de renner in de Duitse pers al meermaals gelinkt aan doping. Hij liep echter nog nooit tegen de lamp. (dea)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_81525544
In het kader van ongefundeerde verdachtmakingen

Worden er eigenlijk wel eens Australiërs gepakt op doping?
Eén van de beste sportlanden, relatief misschien wel het beste sportland.

Daar zijn waarschijnlijk allemaal verklaringen voor met vage begrippen als goeie opleiding, goeie begeleiding, uitstekend topsportklimaat. Het kan ook veel simpeler liggen; een dopingsysteem dat ver voor ligt op de rest van de wereld.
  maandag 17 mei 2010 @ 10:52:41 #96
40566 Ericr
Livewrong
pi_81526080
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Australian_sportspeople_in_doping_cases

Valt mee dus. Maar goed in Nederland valt het relatief gezien ook mee maar dat zegt nog niks over het daadwerkelijke dopinggebruik onder (top)sporters. Gelet op het recreatieve gebruik van doping in Nederland en waarschijnlijk ook Australie zal het in de topsport er niet veel anders aan toe gaan. Toegankelijkheid van dopinggerelateerde middelen is in bijna landen goed te noemen, ook al is het wel underground. Maar een goede dokter kan aan alles komen en anders vind je vrij snel een lokale dope-dealer.
  maandag 17 mei 2010 @ 11:17:44 #97
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_81526898
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
In het kader van ongefundeerde verdachtmakingen

Worden er eigenlijk wel eens Australiërs gepakt op doping?
Eén van de beste sportlanden, relatief misschien wel het beste sportland.

Daar zijn waarschijnlijk allemaal verklaringen voor met vage begrippen als goeie opleiding, goeie begeleiding, uitstekend topsportklimaat. Het kan ook veel simpeler liggen; een dopingsysteem dat ver voor ligt op de rest van de wereld.
Ik meen dat ik ooit in een documentaire over het DDR-systeem gehoord heb dat meerdere van de adjuncten van de sportpaus daar, Manfred Ewald, nadien hun heil gezocht hebben in Australië ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_81637612
ISU: "Pechstein gebruikte doping"

Pechstein boos op ISU

Blijft nog wel een paar jaar een welles nietes verhaal...
  woensdag 19 mei 2010 @ 18:50:28 #99
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_81637666
Odesnik 2 jaar weg
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 20 mei 2010 @ 06:49:53 #100
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_81660622
Landis drug Revelations?

By: Greg Johnson
Published: May 20, 09:52,
Updated:May 20, 00:43


Letter claims of widespread drug use

Cyclingnews.com has been sent a letter purportedly from Floyd Landis to a senior cycling official with revelations of drug use in cycling in the period up to his Tour de France victory. We are awaiting responses from individuals involved and hope to bring you full details shortly.

Landis had won the 2006 Tour de France when a urine sample showed the rider had an unusually high testosterone to epitestosterone ratio from a test taken on Stage 17. The Phonak rider was eventually found guilty and disqualified – the first rider to be stripped of the yellow jersey – but not before a drawn out legal battle.

USA Cycling transferred Landis’ case to the United States Anti-Doping Agency, which called a hearing committee to try the Landis case. Landis’ legal team argued that the French National Laboratory for Doping Detection (Laboratoire de Chatenay-Malabry) had been incompetent in its handling of the rider’s sample.

On September 21, 2007 the American Arbitration Association overturned Landis’ appeal against his sanction. The three member arbitration panel, led by president Patrice Brunet along with Christopher Campbell and Richard McLaren, was split 2-1 in the guilty verdict, with Campbell dissenting.

Following the AAA decision Landis exercised his final right of appeal with the Court of Arbitration for Sport (CAS). CAS announced in June 2008 that it had upheld the findings and Landis would serve out the original two year ban.

Landis returned to racing after the conclusion of his suspension in early 2009, riding with United States of America domestic team OUCH-Maxxis. The team parted ways at the year’s end and Landis joined the OUCH-Bahati Foundation Cycling Team for 2010.


http://www.cyclingnews.com/news/landis-drug-revelations
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')