Ik heb het wel gedaan bij mijn kind. Dochter mag nog niet stemmen, maar zoon dus wel. Ik wil niet eens weten wat hij stemt voordat hij gestemd heeft. Voor hem de lijst met de partijen met de visiepunten neergelegd. Keuze moet hij dus zelf maken.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:12 schreef Miriampje het volgende:
Ik denk dat het wel lastig is om je een beetje neutraal op te stellen als curator/begeleider.
Misschien heeft het niet eens helemaal met neutraliteit te maken. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer in alle standpunten. Dan zou je inderdaad alle partijprogramma's erbij moeten halen om de persoon goed genoeg voor te lichten welke partij zijn/haar standpunt uitdraagt.
Dat doen "normale" mensen ook niet bij hun keuze voor een partij
Ik denk dat er vast ouders zijn die invloed hebben, maar bij een verstandelijk gehandicapt kind is die invloed uitoefenen veel moeilijker dan bij een achttien-jarige. Zou niet weten waarom ze niet mogen stemmen. Denk zelfs dat genoeg mensen wel beïnvloed worden door de situatie en omgeving waar ze wonen, en stemmen op een partij die ervoor zorgt dat het hun persoonlijk zo min mogelijk raakt wanneer er bezuinigd gaat worden. Dus vanuit het eigen hart i.p.v voor een samenleving. Dit doen niet alleen mensen met een verstandelijke handicap dus.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:25 schreef Tsha het volgende:
De meeste verstandelijk gehandicapten stemmen toch hetzelfde als hun familie, gewoon omdat dat hen "ingefluisterd" wordt, of desnoods tegen de begeleiding gezegd wordt.
Aan de ene kant is het dus niet eerlijk dat hun familie eigenlijk een keer extra kan stemmen. Maar aan de andere kant gebeurd ditzelfde ook met 18 en 19 jarigen, dus die zouden dan ook niet mogen stemmen. Het ligt een beetje aan hoe verstandelijk gehandicapt deze mensen zijn, of ze een hoog niveau hebben of niet.
Beide.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:56 schreef paddy het volgende:
Hebben we het nu over een verstandelijke beperking, of zwaar geestelijk gehandicapt?
Ik heb het dan ook niet over samen in het hokje, maar begeleiding naar de stembus en uitleg over het stemmen.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:42 schreef freako het volgende:
[..]
Gehandicapten onder curatele hebben sinds een paar jaar stemrecht. Andere gehandicapten hebben het altijd al gehad. En voor beide groepen geldt hetzelfde als voor niet-gehandicapte kiezers: begeleiding (dus met z'n tweeën het stemhokje in) mag, maar alleen als het een lichamelijke beperking betreft. Een laag IQ of analfabetisme geldt niet als lichamelijke beperking. Er zijn ook geen plannen om dat aan te passen.
Oh, dat is alleen maar toe te juichen.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over samen in het hokje, maar begeleiding naar de stembus en uitleg over het stemmen.
Nee, dat mag niet. Daar was ook flink wat heisa over bij de gemeenteraadsverkiezingen, met name in Rotterdam. En daar zal nu wat strikter tegen opgetreden worden.quote:Wat ik dan niet snap is dat je bij die buitenlanders dan wel altijd ziet dat ze met tweeën of drieën in zo'n hokje staan. En dat mag dan wel? Of durft men daar niks van te zeggen.
Oplossing: Wie betaald bepaalt.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:37 schreef speknek het volgende:
Als je vindt dat mensen een geestelijk niveau (18+) moeten bereiken om te kunnen stemmen, is het niet zo gek dat mensen die mentaal 18- zijn geen stem hebben.
Oplossing, kinderen ook laten stemmen?
Dat lijkt me niet aan de instelling het ontnemen van een grondwettelijk recht..quote:Op woensdag 28 april 2010 12:46 schreef Semz0r het volgende:
En ja, de rest van de stempassen werd inderdaad weggegooid.
Moeder heeft zelf letterlijk gezegd mooi een extra stem voor de PvdA te hebbenquote:Op woensdag 28 april 2010 21:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet aan de instelling het ontnemen van een grondwettelijk recht..
En hoe weet je zo zeker dat vader of moeder een "extra" stem op partij van eigen keuze uitbracht?
Stond je er naast?
Ik stel voor dat alleen mensen die de Nederlandse taal voldoende machtig zijn, mogen stemmenquote:
Kijk, hier kan ik het dan weer wel mee eens zijn.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:32 schreef reem het volgende:
[..]
Ik stel voor dat alleen mensen die de Nederlandse taal voldoende machtig zijn, mogen stemmen
Waaromquote:Op donderdag 29 april 2010 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Kijk, hier kan ik het dan weer wel mee eens zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |