abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80800931
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:12 schreef Miriampje het volgende:
Ik denk dat het wel lastig is om je een beetje neutraal op te stellen als curator/begeleider.
Misschien heeft het niet eens helemaal met neutraliteit te maken. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer in alle standpunten. Dan zou je inderdaad alle partijprogramma's erbij moeten halen om de persoon goed genoeg voor te lichten welke partij zijn/haar standpunt uitdraagt.
Dat doen "normale" mensen ook niet bij hun keuze voor een partij
Ik heb het wel gedaan bij mijn kind. Dochter mag nog niet stemmen, maar zoon dus wel. Ik wil niet eens weten wat hij stemt voordat hij gestemd heeft. Voor hem de lijst met de partijen met de visiepunten neergelegd. Keuze moet hij dus zelf maken.

Hij heeft wel punten die hij veranderd wil zien. Moet hij zelf maar besluiten waar hij op stemt....of niet stemt.

Hij is er ook wel van doordrongen dat zijn stem wel telt.

Heb een gehandicapte dochter (licht verstandelijk door hersenoperatie, chemo en kuren) die ook haar eigen mening visie heeft over dingen. Wanneer zij achttien gaat worden zal ik ook gewoon neutraal de punten van de politieke partijen naast elkaar leggen. Volste vertrouwen in dat zij haar eigen keuze maakt. Ze heeft normaal ook een eigen visie die echt niet altijd overeenkomt met die van mij, en ik krijg echt niet altijd mijn zin als ouder omdat ze soms met goede tegenargumenten komt
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_80801046
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:25 schreef Tsha het volgende:
De meeste verstandelijk gehandicapten stemmen toch hetzelfde als hun familie, gewoon omdat dat hen "ingefluisterd" wordt, of desnoods tegen de begeleiding gezegd wordt.
Aan de ene kant is het dus niet eerlijk dat hun familie eigenlijk een keer extra kan stemmen. Maar aan de andere kant gebeurd ditzelfde ook met 18 en 19 jarigen, dus die zouden dan ook niet mogen stemmen. Het ligt een beetje aan hoe verstandelijk gehandicapt deze mensen zijn, of ze een hoog niveau hebben of niet.
Ik denk dat er vast ouders zijn die invloed hebben, maar bij een verstandelijk gehandicapt kind is die invloed uitoefenen veel moeilijker dan bij een achttien-jarige. Zou niet weten waarom ze niet mogen stemmen. Denk zelfs dat genoeg mensen wel beïnvloed worden door de situatie en omgeving waar ze wonen, en stemmen op een partij die ervoor zorgt dat het hun persoonlijk zo min mogelijk raakt wanneer er bezuinigd gaat worden. Dus vanuit het eigen hart i.p.v voor een samenleving. Dit doen niet alleen mensen met een verstandelijke handicap dus.

Iemand met een hoof IQ kan sociaal wel aardig zwak zijn. Dus die dan ook maar liever niet laten stemmen?

[ Bericht 11% gewijzigd door paddy op 28-04-2010 12:44:07 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_80801275
Ik werk zelf in de verstandelijk gehandicaptenzorg, een aantal jaren terug werkte ik dus op een woning waar een aantal cliënten ook een stempas kregen.
Het gevolg was dat vader of moeder mooi een extra stem op de partij van hun keuze uitbracht.

Ik ben zelf dus van mening dat het geen nut heeft om verstandelijk gehandicapten te laten stemmen.
Ze begrijpen het niet en luisteren gewoon naar wat hun ingefluisterd word.
Dit waren trouwens wel mensen met een matig tot ernstig verstandelijke handicap, mensen met een licht verstandelijke handicap heb ik geen ervaring mee.

En ja, de rest van de stempassen werd inderdaad weggegooid.
pi_80801567
Hebben we het nu over een verstandelijke beperking, of zwaar geestelijk gehandicapt?
pi_80801688
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:56 schreef paddy het volgende:
Hebben we het nu over een verstandelijke beperking, of zwaar geestelijk gehandicapt?
Beide.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 28 april 2010 @ 13:30:05 #46
3542 Gia
User under construction
pi_80802705
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:42 schreef freako het volgende:

[..]

Gehandicapten onder curatele hebben sinds een paar jaar stemrecht. Andere gehandicapten hebben het altijd al gehad. En voor beide groepen geldt hetzelfde als voor niet-gehandicapte kiezers: begeleiding (dus met z'n tweeën het stemhokje in) mag, maar alleen als het een lichamelijke beperking betreft. Een laag IQ of analfabetisme geldt niet als lichamelijke beperking. Er zijn ook geen plannen om dat aan te passen.
Ik heb het dan ook niet over samen in het hokje, maar begeleiding naar de stembus en uitleg over het stemmen.

Wat ik dan niet snap is dat je bij die buitenlanders dan wel altijd ziet dat ze met tweeën of drieën in zo'n hokje staan. En dat mag dan wel? Of durft men daar niks van te zeggen.
  woensdag 28 april 2010 @ 13:34:39 #47
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_80802868
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet over samen in het hokje, maar begeleiding naar de stembus en uitleg over het stemmen.
Oh, dat is alleen maar toe te juichen.
quote:
Wat ik dan niet snap is dat je bij die buitenlanders dan wel altijd ziet dat ze met tweeën of drieën in zo'n hokje staan. En dat mag dan wel? Of durft men daar niks van te zeggen.
Nee, dat mag niet. Daar was ook flink wat heisa over bij de gemeenteraadsverkiezingen, met name in Rotterdam. En daar zal nu wat strikter tegen opgetreden worden.
  woensdag 28 april 2010 @ 13:37:56 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_80802980
Als je vindt dat mensen een geestelijk niveau (18+) moeten bereiken om te kunnen stemmen, is het niet zo gek dat mensen die mentaal 18- zijn geen stem hebben.
Oplossing, kinderen ook laten stemmen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_80803785
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:37 schreef speknek het volgende:
Als je vindt dat mensen een geestelijk niveau (18+) moeten bereiken om te kunnen stemmen, is het niet zo gek dat mensen die mentaal 18- zijn geen stem hebben.
Oplossing, kinderen ook laten stemmen?
Oplossing: Wie betaald bepaalt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_80819960
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

amen !!
  Admin woensdag 28 april 2010 @ 21:29:03 #51
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_80820650
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:46 schreef Semz0r het volgende:

En ja, de rest van de stempassen werd inderdaad weggegooid.
Dat lijkt me niet aan de instelling het ontnemen van een grondwettelijk recht..
En hoe weet je zo zeker dat vader of moeder een "extra" stem op partij van eigen keuze uitbracht?
Stond je er naast?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_80825408
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:29 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet aan de instelling het ontnemen van een grondwettelijk recht..
En hoe weet je zo zeker dat vader of moeder een "extra" stem op partij van eigen keuze uitbracht?
Stond je er naast?
Moeder heeft zelf letterlijk gezegd mooi een extra stem voor de PvdA te hebben
  woensdag 28 april 2010 @ 23:15:24 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80826338
Waarom zouden geestelijk gehandicapten niet mogen stemmen?
Wat een onzin, dat zijn ook gewoon mensen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 april 2010 @ 23:32:12 #54
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_80827104
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik stel voor dat alleen mensen die de Nederlandse taal voldoende machtig zijn, mogen stemmen
[b]@RemiLehmann[/b]
  donderdag 29 april 2010 @ 09:56:41 #55
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_80833220
Valt heel Friesland en Limburg ook buiten het stemrecht.. makkelijk
  donderdag 29 april 2010 @ 12:36:46 #56
3542 Gia
User under construction
pi_80838831
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:32 schreef reem het volgende:

[..]

Ik stel voor dat alleen mensen die de Nederlandse taal voldoende machtig zijn, mogen stemmen
Kijk, hier kan ik het dan weer wel mee eens zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 30 april 2010 @ 01:11:30 #57
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_80863272
quote:
Op donderdag 29 april 2010 12:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Kijk, hier kan ik het dan weer wel mee eens zijn.
Waarom
Iemand die een andere taal spreekt kan beter op de hoogte zijn van de Nederlandse politiek als de gemiddelde PVV stemmer.
  vrijdag 30 april 2010 @ 01:35:39 #58
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80863748
Bij ons worden er idd veel stemkaarten weggegooid. Het heeft er ook veel mee te maken dat onze bewoners het meestal gewoon niet snappen. Ik lees de kaart voor, ik vraag of ze willen stemmen en vervolgens zeggen zij "nee hoor, gooi maar weg, het heeft toch geen zin"........ Nou denk ik wel dat het stemmen van mensen met een laag nivo weinig zin heeft en idd tricky kan zijn. Ik zou makkelijk met 1 van mijn klanten kunnen gaan stemmen en omdat zij blind zijn iets kiezen wat ik wil. Ik kan ze ook makkelijk beinvloeden. Als ik tijdens mijn diensten duidelijk zou laten merken dat hun keuze de mijne niet zou zijn dan zijn deze mensen snel geneigd dan maar te kiezen waarvan ze merken dat ik daar tevreden mee zou zijn. Deze mensen zijn vaak zo gehospitaliseerd dat zij liever doen wat de begeleiding van hen verwacht dan dat zij hun eigen gevoel volgen of hun eigen mening geven. En niet alleen naar begeleiders toe, maar ook naar ouders of andere familieleden. Ik merk het vaak met kleine dingen. Soms kunnen ze vrij ongenuanceerd reageren op iets. Als ik dan probeer dat wat minder zwart/wit te maken zijn ze het vervolgens ineens weer volledig met mij eens. Dat is niet wat ik wil (ieder mag zijn eigen mening hebben) maar ik probeer juist hun te laten zien dat ze het niet automatisch eens hoeven te zijn met een heersende norm, dat zij daar best een mening over mogen hebben. Ze hoeven niet iets belachelijk te vinden omdat de mensen om hen heen dat ook zo vinden. Misschien vinden zij het zelfs wel helemaal niet idioot; dat mag en kan. Maar dat is een heel moeilijk iets in het werken met deze mensen. Het vermogen tot nuanceren is nauwelijks aanwezig omdat zij geleerd hebben dat anderen hen vertellen hoe het "hoort" in de maatschappij en zij zich zo goed mogelijk aan willen passen aan de "normale" samenleving.

Een moeilijk iets; in dit soort gevallen zou je dan bijna een derde, vreemde persoon in moeten zetten (die geen relationele of emotionele band met de persoon heeft, zoals bv een vertrouwenspersoon) zodat deze mensen kunnen stemmen zoals zij dat willen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')