Bij ons worden er idd veel stemkaarten weggegooid. Het heeft er ook veel mee te maken dat onze bewoners het meestal gewoon niet snappen. Ik lees de kaart voor, ik vraag of ze willen stemmen en vervolgens zeggen zij "nee hoor, gooi maar weg, het heeft toch geen zin"........ Nou denk ik wel dat het stemmen van mensen met een laag nivo weinig zin heeft en idd tricky kan zijn. Ik zou makkelijk met 1 van mijn klanten kunnen gaan stemmen en omdat zij blind zijn iets kiezen wat ik wil. Ik kan ze ook makkelijk beinvloeden. Als ik tijdens mijn diensten duidelijk zou laten merken dat hun keuze de mijne niet zou zijn dan zijn deze mensen snel geneigd dan maar te kiezen waarvan ze merken dat ik daar tevreden mee zou zijn. Deze mensen zijn vaak zo gehospitaliseerd dat zij liever doen wat de begeleiding van hen verwacht dan dat zij hun eigen gevoel volgen of hun eigen mening geven. En niet alleen naar begeleiders toe, maar ook naar ouders of andere familieleden. Ik merk het vaak met kleine dingen. Soms kunnen ze vrij ongenuanceerd reageren op iets. Als ik dan probeer dat wat minder zwart/wit te maken zijn ze het vervolgens ineens weer volledig met mij eens. Dat is niet wat ik wil (ieder mag zijn eigen mening hebben) maar ik probeer juist hun te laten zien dat ze het niet automatisch eens hoeven te zijn met een heersende norm, dat zij daar best een mening over mogen hebben. Ze hoeven niet iets belachelijk te vinden omdat de mensen om hen heen dat ook zo vinden. Misschien vinden zij het zelfs wel helemaal niet idioot; dat mag en kan. Maar dat is een heel moeilijk iets in het werken met deze mensen. Het vermogen tot nuanceren is nauwelijks aanwezig omdat zij geleerd hebben dat anderen hen vertellen hoe het "hoort" in de maatschappij en zij zich zo goed mogelijk aan willen passen aan de "normale" samenleving.
Een moeilijk iets; in dit soort gevallen zou je dan bijna een derde, vreemde persoon in moeten zetten (die geen relationele of emotionele band met de persoon heeft, zoals bv een vertrouwenspersoon) zodat deze mensen kunnen stemmen zoals zij dat willen.