Maar klinkt meestal (niet altijd) wat minder dat die met 6 snaren.quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:58 schreef Wii-Style het volgende:
Wtf. Nu ben ik in de war.
De F akkoord met 4 snaren is in ieder geval best makkelijk.
Kan ik me wel voorstellen. Die van 5 snaren heb ik geprobeerd zojuist. Als ik dan van F naar A schakel, is het makkelijker dan wanneer ik de 4 snarige F doe.quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:07 schreef Ayca het volgende:
Ik vind die van 6 snaren makkelijker (dat is toch gewoon de 'echte' F?) dan die van 4/5
Noten leren lezenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je bladmuziek op je gitaar speelt,
Welke toonsoort bedoel je denk ik. Dat moet je horen. Pak je gitaar en zoek net zolang de noot die je het hele nummer lang kunt aanslaan.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
en hoe je hoort in welke noot welk lied is geschreven,
Dat is vaak mineur of majeur. Dus in plaats van de noot aanslaan, kun je proberen of een mineurakkoord met diezelfde toon als grondtoon aan te slaan of een majeurakkoord. Denk je, goh wat lelijk, dan is het die andere.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
en welke schaal daarbij hoort?
Kwestie van de toonladder harmoniseren. Heb je een nummer in A majeur, dan gebruik je de A majeur toonladder: A B C# D E F# G# A. Alle (diatonische) akkoorden in A majeur bevatten deze noten, dusquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
En welke schaal wat is, en welke akkoorden daar bij horen?
Ja, en dan? Noten op een piano zijn makkelijker in te zien dan op een gitaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:58 schreef starla het volgende:
[..]
Noten leren lezen
[..]
Welke toonsoort bedoel je denk ik. Dat moet je horen. Pak je gitaar en zoek net zolang de noot die je het hele nummer lang kunt aanslaan.
[..]
Dat is vaak mineur of majeur. Dus in plaats van de noot aanslaan, kun je proberen of een mineurakkoord met diezelfde toon als grondtoon aan te slaan of een majeurakkoord. Denk je, goh wat lelijk, dan is het die andere.
[..]
Kwestie van de toonladder harmoniseren. Heb je een nummer in A majeur, dan gebruik je de A majeur toonladder: A B C# D E F# G# A. Alle (diatonische) akkoorden in A majeur bevatten deze noten, dus
A C# E (A majeur)
B D F# (B mineur)
C# E G# (C#mineur)
etc
Als je barré A speelt is het nog veel makkelijker om van F naar A te switchen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:25 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Kan ik me wel voorstellen. Die van 5 snaren heb ik geprobeerd zojuist. Als ik dan van F naar A schakel, is het makkelijker dan wanneer ik de 4 snarige F doe.
Niet als je noten hebt leren lezen op de gitaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Noten op een piano zijn makkelijker in te zien dan op een gitaar.
Nee hoor, veel gitaristen spelen vanaf tabs.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Dat is de enigste oplossing? .
Nou, dat heb ik toch gedaan? Harmoniseren betekent niets anders dan akkoorden maken van tonen die in een toonladder zitten. Toonladder zoek je maar op, dat is zo basic, daar heb je google voor. Diatonisch wil zeggen dat je door middel van het harmoniseren akkoorden maakt die de tonen bevatten van de desbetreffende toonladder. Dus weer A majeur als voorbeeld, daar zit een D majeur akkoord in (DF#A). De D majeur noem je diatonisch (want D, F# en A zitten allen in de A majeur toonladder). Je kunt ook -bij wijze van de boel een beetje interessanter te maken- een D mineur spelen, terwijl je nummer gewoon in A majeur staat geschreven. Dit is dan niet diatonisch. Dat soort akkoorden noem je ook wel borrowed chords, dus geleend vanuit andere toonladders. De D mineur zou je kunnen beschouwen als geleend vanuit de A mineur. Dit soort borrowed chords vanuit de parallele mineur/majeur (A mineur/majeur) zie je veel.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Harmoniseren, toonladder, diatonisch, wat?
Kun je dat nader toelichten?
Gitaar-bladmuziek leren lezenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je bladmuziek op je gitaar speelt, en hoe je hoort in welke noot welk lied is geschreven, en welke schaal daarbij hoort? En welke schaal wat is, en welke akkoorden daar bij horen?
Jaquote:Op maandag 7 juni 2010 16:58 schreef acidd91 het volgende:
De tip is oefenen, oefenen, oefenen.. tot je vingers bloeden
Misschien je duim die achter de hals zit lager zetten, zodat de hand meer "open" kan en de vingers haakser op de hals kunnen..quote:Op maandag 7 juni 2010 19:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ja![]()
Maar meestal begin je langzaam, of regelmatig foutjes, maar deze lukt gewoon écht niet. M'n vingers kunnen niet in die positie.![]()
Ik heb trouwens ook dat ik bij sommige akkoorden best hard moet drukken om ze goed door te laten klinken, alleen buig je de snaar dan ook af en toe, waardoor het geluid hoger wordt en het akkoord dus vals klinkt. Hoe los ik dat op? Dichter tegen de fret aan zou je normaal gesproken zeggen, maar niet bij alle akkoorden krijg ik alle vingers dichtbij de fret.
Dat inderdaad. Hoewel je vaak gitaristen met hun duim over de hals ziet spelen, kun je beter je duim wat lager zetten. Gevoelsmatig te laag, is eigenlijk goed. Zeker voor barré-akkoorden zou ik proberen de top van je duim niet eens op de bovenste 'helft' van de hals te laten komen. Als je een skunk-stripe op de achterkant hebt: blijf daaronder.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:31 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Misschien je duim die achter de hals zit lager zetten, zodat de hand meer "open" kan en de vingers haakser op de hals kunnen..
Muziek is het herhalen van geluid. De rest is bullshit, iddquote:
Het kan daarentegen tezijnertijd helemaal geen kwaad om juist de pianoversie proberen te spelen omdat je daarmee juist uit je comfort zone gaat. Maar dat is meer voor het andere topicquote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:59 schreef EvilMarc het volgende:
Het is dan ook niet aan te raden om piano(blad)muziek op de gitaar te proberen omdat het én waarschijnlijk niet klinkt én veel te moeilijk is.
quote:Op zondag 20 juni 2010 17:31 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Misschien je duim die achter de hals zit lager zetten, zodat de hand meer "open" kan en de vingers haakser op de hals kunnen..
Deze beginner speelt net, en ik vind mezelf al aardig kunnen spelen.quote:Op maandag 28 juni 2010 15:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Thanks, nu lukt ie wel, ik kan hem nog niet heel snel pakken, maar vrijwel altijd pak ik hem wel in een keer goed.
Wat voor beginners zitten hier allemaal? Ik heb m'n gitaar nu een kleine 2 maanden, laatste tijd wel druk, dus niet heel veel aan toegekomen. Ik kan wel een aantal nummers akkoorden meespelen. Verder nog een paar simpele nummers met losse noten. Volgens mij zitten hier ook wel een aantal beginners die inmiddels een paar jaar spelen.
Seek and Destroy van metallica is aardig te doen, No Remorse als je wat pittiger wilt. (Intro solo negeren). The trooper van Iron maiden klinkt heel tof, maar vind ik zelf nog pittig. Am I Evil van Diamond Head is aardig te doen. Knights of Cydonia van Muse. La Grange van ZZ top vind ik ook wel tof. AC/DC: Back In Black/Highway to Hell. Laatste die ik zo kan bedenken kan nog AFI met Miss Murder.quote:Op maandag 28 juni 2010 21:04 schreef Schuifpui het volgende:
Nog iemand die leuke nummers weet voor een echt beginner? Iets wat leuk klinkt, mag voor mijn niveau wel pittig zijn, maar uiteindelijk moet ik het wel kunnen leren, het liefst een bekend nummer. Ik speel elektrisch, paar nummers die ik kan: House of the rising sun, stukje van Hotel California intro en Paranoid van Black Sabbath. Verder kan ik redelijk wat basis akkoorden.
Thx zal komende weken eens kijken. Knight of Cydonia heb ik weleens naar gekeken, maar die is volgens mij wel pittig, vooral dat tremelo pick kan ik niet.quote:Op maandag 28 juni 2010 23:54 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
Seek and Destroy van metallica is aardig te doen, No Remorse als je wat pittiger wilt. (Intro solo negeren). The trooper van Iron maiden klinkt heel tof, maar vind ik zelf nog pittig. Am I Evil van Diamond Head is aardig te doen. Knights of Cydonia van Muse. La Grange van ZZ top vind ik ook wel tof. AC/DC: Back In Black/Highway to Hell. Laatste die ik zo kan bedenken kan nog AFI met Miss Murder.
Ik speel pas 9 jaarquote:Op maandag 28 juni 2010 15:26 schreef Schuifpui het volgende:
Wat voor beginners zitten hier allemaal?
Ik zou dat niet doen. Je moet op elke gitaar kunnen spelen. Als je het op een 'rotgitaar' leert, dan kun je elke gitaar spelen, leer je het op een uberfijne dure gitaar, dan kom je van een koude kermis thuis als je opeens een optreden moet doen op een mindere gitaar.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:18 schreef HalloweenJack het volgende:
Ik denk dat ik volgende maand een nieuwe gitaar erbij ga kopen. Ik merkte namelijk dat ik bijv op de gitaar van mijn gitaarleraar een stuk beter speel omdat de snaren om de een of andere reden'makkelijker in te drukken zijn.
Niet verder gaan met andere akkoorden totdat je één perfect kan spelen zonder gedempte snaren. Begin dus met de kampvuurakkoorden Em, Am, C etc. Als je deze beheerst stap je over naar de barré-akkoorden waarbij het belangrijkste is dat je de duim goed onder de hals plaatst. Probeer ze ook te tokkelen in plaats van te strummen. Snel afwisselen is de laatste stap.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 05:07 schreef QuincydeKoster het volgende:
iemand een tip om akkoorden te leren?
Misschien eerst eens naar de afstelling kijken? Kan zijn dat je snaren te hoog liggen. Ook kan het nog te maken hebben met de snaren die je erop hebt liggen. Welke dikte hebben die? Is het een staal of nijlon?quote:Ik denk dat ik volgende maand een nieuwe gitaar erbij ga kopen. Ik merkte namelijk dat ik bijv op de gitaar van mijn gitaarleraar een stuk beter speel omdat de snaren om de een of andere reden'makkelijker in te drukken zijn.
Oh, maar hij is niet duur; ik ga maar iets van 300 euro betalen.. en die andere blijf ik dan ook wel gewoon nog af en toe gebruiken.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:41 schreef starla het volgende:
Ik zou dat niet doen. Je moet op elke gitaar kunnen spelen. Als je het op een 'rotgitaar' leert, dan kun je elke gitaar spelen, leer je het op een uberfijne dure gitaar, dan kom je van een koude kermis thuis als je opeens een optreden moet doen op een mindere gitaar.
Klopt ja, daar had hij het ook overquote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:57 schreef inkie1010 het volgende:
[..]
Misschien eerst eens naar de afstelling kijken? Kan zijn dat je snaren te hoog liggen. Ook kan het nog te maken hebben met de snaren die je erop hebt liggen. Welke dikte hebben die? Is het een staal of nijlon?
Klopt, nijlon speelt makkelijker dan staal, is ook 'zachter' voor je vingers. Voor staalsnaren is de actie (hoogte van de snaren) erg belangrijk. Niet te hoog, maar ook niet te laag, want dan gaat je gitaar rammelen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:50 schreef HalloweenJack het volgende:
[..]
Klopt ja, daar had hij het ook over![]()
Die ik nu heb heeft stalen snaren, en die andere heeft nylon.. die voor mij dus gewoon een heel stuk prettiger zijn.
Dan heb je meer nodig dan een dure gitaarquote:Op zondag 4 juli 2010 03:05 schreef Braddie het volgende:
Ik wil zo kunnen spelen als Santana of Brian May.
Sowieso is het prettig om een staalsnarige én een nylonsnarige te hebbenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:50 schreef HalloweenJack het volgende:
[..]
Klopt ja, daar had hij het ook over![]()
Die ik nu heb heeft stalen snaren, en die andere heeft nylon.. die voor mij dus gewoon een heel stuk prettiger zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |